بهترین لپ تاپ های سری TUF ایسوس 2023

شرکت خوش نام ایسوس افتخارات زیادی داره.دریافت عنوان (بهترین برند لپ تاپ در سال 2020 از سوی مجله laptopmag) که یکی از پرچمداران رسانه‌های IT در دنیاست؛ یا انتخاب شدن به عنوان بهترین فروشنده‌ی سال از سوی وب‌ سایت PCGH؛ و دستاورد‌های دیگه؛ این شرکت رو به یک برند دوست‌داشتنی و قابل اعتماد تبدیل کرده.

به طور کلی لپ‌ تاپ‌های گیمینگ ASUS به دو سری ROG و TUF تقسیم میشن که هر دو از بهترین لپ تاپ های گیمینگ در بازار ایران هستند. لپ تاپ های سری TUF نسبت به بهترین لپ تاپ های سری ROG به صرفه‌تر و اقتصادی‌ترن. اما اصلا فکر نکنید وقتی از لپ‌تاپ‌های تاف گیمینگ 2023 صحبت می‌کنیم با سیستم‌های معمولی و عادی‌ای روبه‌رو هستیم! با ما همرا باشید تا در ادامه بررسی کنیم این سری لپ تاپ چه مشخصات قوی و درجه یکی به ما ارائه میدن.


بیشتر بخوانید:

تاریخچه برند ایسوس

بهترین لپ تاپ های سری vivobook ایسوس

بهترین مادربردهای ایسوس 2023


 بررسی بهترین لپ تاپ های سری TUF ایسوس 2023

استفاده از جدیدترین پردازنده‌های نسل 4 AMD و نسل 13 Intel، سیستم خنک کننده‌ی مدرن، طراحی عالی و مقاوم و بادوام که برای بازی کردن یک شرط اساسیه و یک سیستم صوتیDolby Atmos  ( نگران این اصطلاحات نباشید سعی می‌کنیم در ادامه‌ی مقاله اکثرشون رو توضیح بدیم)  فقط بخشی از ویژگی‌های عالی لپ تاپ های TUF2023  هستن. شما می‌تونید از تجربه‌ی بازی‌های روز  با کیفیت QHD  و نرخ تازه سازی بالا روی این سیستم‌ها لذت ببرید و در عین حال از سیستمتون برای کاربری‌های دیگه مثل تولید محتوای دیجیتال، انیمیشن سازی، طراحی و توسعه‌ی بازی، آهنگسازی یا ویرایش حرفه‌ای تصویر استفاده کنید. باید این نکته رو باید مد نظر داشته باشید که در این سری لپ تاپ‌ها نمی‌تونید تنظیمات همه‌ی بازی‌ها رو روی بالاترین درجات ممکن قرار بدید و برای چنین تجربه‎‌هایی باید سراغ آخرین لپ تاپ‌های سری ROG  برید که اختلاف قیمتشون با سری TUF چشمگیره. اما همون طور که گفتیم اصلا جای نگرانی نیست؛ اگه با ما در بررسیِ بیشترِ جزئیاتِ تاف گیمینگ‌ها همراه باشید مطمئنا شما هم مثل ما شرکت ایسوس رو حسابی تحسین می‌کنین و به این سری علاقه‌مند میشین.

لپ‌تاپ‌های سری TUF ایسوس

بهترین لپ‌ تاپ های تاف موجود در بازار

به طور کلی لپ‌تاپ‌های تاف گیمینگ 2023 به دو سری ((A)) و سری ((F)) تقسیم میشن. عمده تفاوت این دو مدل در پردازشگر اصلیشونه. سری A از پردازشگر‌های AMD 7Ryzen و Ryzen9 و سری F از پردازشگر‌های Core i7  و Core i9 نسل سیزدهم اینتل بهره می‌برن. در ادامه چهار تا از بهترین لپ تاپ های منتخب از سری لپ تاپ های ASUS TUF Gaming A Series (2023) و ASUS TUF Gaming F Series (2023) رو خدمتتون معرفی می‌کنیم. توی رتبه‌بندی و انتخاب ما سعی کردیم معیارهایی مثل به صرفه بودن، مشخصات قوی و تنوع ابعاد رو در نظر بگیریم تا شما بتونید متناسب با نیازتون دست به انتخاب بزنید. توجه داشته باشید که این چهار مدل از بین بیست و سه مدل انتخاب شدن؛ پس یادتون باشه که موقع خرید دستتون خیلی بازه. نکته‌ی خوشحال کننده اینه که شباهت این مدل‌ها خیلی باهم زیاده و شما با مطالعه این نوشتار می‌تونید کلیات اصلی رو متوجه شید تا موقع خربد سردرگم نباشید.

رتبه چهارم: ASUS TUF A15(2023) FA507NV

توی سری A15 (15 بیانگر سایز صفحه نمایشه) لپ تاپ های قوی‌تری هم پیدا می‌کنید، ولی خب ما تصمیم گرفتیم کمی اقتصادی تر انتخاب کنیم و شرایط بازار رو هم در نظر بگیریم. اولا خیالتون راحت باشه که به طور کلی سری لپ تاپ‌های تاف ایسوس تاف گیمینگ 2023 هر نوع انتظاری که از ویندوز 11 دارید رو برآورده می‌کنن و از کاربری‌های مختلف این ویندوز می‌تونید به راحتی استفاده کنید. پردازنده‌ی اصلی این مدل از نوع  AMD Ryzen 9 7940HS هست. پردازنده‌ای با 8 هسته و 16 رشته به همراه 16MB حافظه کش Level3. این سی‌پی‌یو در تست‌های بنچمارک جزءِ پردازنده‌های رده بالا محسوب میشه؛ ولی نتونسته در تست‌های بازی بنچمارک پردازنده‌های Core i7 نسل دوازده اینتل رو شکست بده. به هر حال نباید قدرت پردازش 4.7گیگاهرتزی این سی‌پی‌یو رو هم نادیده گرفت.

لپ‌تاپ ASUS TUF A15

یک از نقاط قوت این لپ تاپ که باعث میشه ما نسبت به سایر رقبا ترجیحش بدیم پردازنده‌ی گرافیکی  قوی‌تر اون هست. پردازنده‌ی NVIDIA GForce RTX 4060. پردازنده‌ای که به ویژگی‌های جالبی مثل NVIDIA ADVANCED OPTIMUS مجهزه. این ویژگی به کارت گرافیک اجازه میده مستقیم صفحه نمایش رو کنترل کنه و دیگه نیاز به مسیر یابی از طریق کارت گرافیک یکپارچه نیست. این یعنی کارت گرافیک میتونه مجزا از CPU و به طور مستقیم صفحه نمایش رو کنترل کنه؛ اما مزیتش چیه؟ اولا سی‌پی‌یو فضای بیشتری برای پردازش پیدا می‌کنه و دوما قدرت کارت گرافیک کامل اعمال میشه. در کنار چنین کارت گرافیکی ما 84 تیغه، چهار دریچه خروجی هوا و پنج تا هم لوله‌ی حرارتی داریم که لپ تاپ شما رو در عین خنک نگه داشتن کم سر و صدا می‌کنن. وزن این لپ تاپ در مقایسه با رقباش کمتره و برای حمل و نقل مناسب‌تر: 2.20KG. همچنین اندازه‌ی صفحه نمایش 15.6 اینچی حمل و نقل رو بازهم راحت‌تر کرده. صفحه نمایش در دو نوع (FHD(1920*1080 و (1440*WQHD (2560 عرضه میشن؛ جفتشون ضد تابشن و می‌تونید لپ تاپ رو در محیط‌های روشن هم به راحتی استفاده کنید. پیشنهاد ما اینه که مدل WQHD رو تهیه کنید تا بتونید از گاموت رنگی DCI-P3 بهره‌ی بیشتری ببرید. این مدل از 8 یا  16GBرم DDR5 4800 پشتیبانی میکنه که تا 32GB هم قابل ارتقاست. همچنین 512 تا 2GB  هارد SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD (2230) داره که بسیار پرسرعت و کم صداست. یک اسلات هم برای ارتقای و اضافه کردن هارد در اختیار دارید که خیالتون رو از فضای کافی برای نصب بازی و نرم‌افزار و ذخیره‌ی فیلم‌هاتون راحت می‌کنه.


لپ‌تاپ گیمینگ ASUS TUF F15

ما  ASUS TUF A15(2023) FA507NV رو به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که در کنار تجربه‌ی لذت بازی با لپ تاپ می‌خوان کار تولید محتوای دیجیتال هم انجام بدن. اگر دنبال ویژگی‌های حرفه‌ای تری هستید؛ با یک مقدار هزینه‌ی بیشتر می‌تونید مدل‌های بهتری  تهیه کنید که پردازنده‌ی قوی‌تری داشته باشن.

رتبه سوم: ASUS TUF A16 (2023) FA617XT

خب فقط یک پله اومدیم بالاتر؛ ولی همین اختلاف یک پله‌ای هم برای خودش خیلی اهمیت داره. در اینجا ما با پردازنده‌ی AMD Ryzen 7940 طرف هستیم و قدرت پردازش 5.2GHz که از لپ تاپ قبلی بیشتره. اما نکته‌ی خیلی هیجان انگیز این لپ تاپ اینه که هماهنگی شگفت انگیزی بین پردازنده‌ی اصلی وپردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندش برقراره: جی‌پی‌یو مدل AMD Radeon770S؛  بسیار پرقدرت و با توان 120W و 8GB GDDR6 حافظه کارت گرافیک. صفحه نمایش هم 16 اینچی هست با وضوح QHD و پنل IPS به همراه نرخ تازه سازی 240HZ که ضد تابشه.


بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های سری زنبوک ایسوس


این صفحه نمایش به ویژگی AMD Free Sync مجهزه که صفحه نمایش رو با کارت گرافیک همگام و پویا می‌کنه. دیگه با پارگی صفحه ( حالتی که بعضی قسمت‌های اشیا جدا از هم دیده می‌شن؛ مثلا می‌بینیم که شاخه‌ی درخت به تنه نچسبیده و انگار روی آسمونه) و تاخیر ورودی خداحافظی کنین. همچنین پشتیبانی از وای فای 6 و سه ماه اشتراک XBOX Game Pass تجربه‌ی لذت بخش بازی آنلاین رو برای ما شیرین‎‌تر می‌کنن.

لپ‌تاپ گیمینگ تاف مدل A16

سیستم خنک کننده‌ی این لپ تاپ یک لوله‎ی حرارتی از رقباش بیشتر داره. یعنی هوای گرم وسرد خیلی داخلش راحت‌تر جا عوض می‌کنن. میزان حافظه مثل مدل‌ قبلیه و می‌تونید رم رو حداکثر تا 32 گیگ ارتقا بدید. ما این لپ تاپ رو به کسانی که می‌خوان بازی‌ها رو در سطح خیلی خوب تجربه کنن و کارهای گرافیکی سنگین هم با سیستمشون انجام بدن شدیدا توصیه می‌کنیم. همان طور که گفتیم خیلی از ویژگی‌ها بین مدل‌های TUF2023  مشترکن .پس لطفا نوشتار رو دنبال کنید تا درباره‌ی باتری، امنیت و سایر ویژگی‌هاشون هم مطمئن بشین.


بیشتر بخوانید: مقایسه لپ تاپ های ایسوس و لنوو


رتبه‌ی دوم: ASUS TUF F15 (2023) FX507VV

همون طور که گفتیم لپ تاپ های TUF سری ((F)) از پردازنده‌های اصلیِ شرکت اینتل استفاده می‌کنن. این شما و این هم 13th Gen Intel Core i9-13900H؛ پردازنده‎‌ی فوق سریع نسل سیزدهم اینتل با چهارده هسته‌ی اصلی؛ یعنی شش هسته‌ی ویژه برای پردازش‌های سنگین و هشت هسته‌ی کارآمد برای پردازش‌های جانبی. فوق‌العاده نیست؟ سنگین‌ترین وظیفه‌ها رو می‌تونید با این پردازنده‌ی بیست رشته‌ای به خوبی انجام بدید. با مشخصات این لپ تاپ شما قادرید بازی‌های روز رو حتی در وضوح 1440P؛ با فریم بالایی تجربه کنید. پردازنده‌ی گرافیکی NVIDIA Geforce RTX 4060 در این سیستم استفاده شده که ویژگی‌های خیلی جالبی داره. مثلا یک سری از هسته‌هاش فقط مخصوص Ray Tracing هستن. با این فناوری شما می‌تونید حین بازی بازتاب نور رو در بین شاخ و برگ درختان یا ذرات گرد وغبار حاصل از انفجار رو به خوبی مشاهده کنید. سایه ها خیلی خوب نشون داده میشن و در عین حال فریم ریت بازی حفظ میشه.

لپ‌تاپ‌های مدل F15 شانه به شانه هم

از دیگر ویژگی‌هایی که کارت گرافیک انویدیا به این لپ تاپ گیمینگ تقدیم کرده ویژگی Max-Q  هست. این ویژگی باعث شده که این لپ تاپ با چنین سیستم قدرتمندی نسبتا باریک و کم صدا باشه. همچنین به ما این امکان رو میده که بتونیم از لپ تاپمون  به راحتی در کافی شاپ، محل کار، یا دانشگاه استفاده کنیم.

به خاطر سرافراز بیرون اومدن لپ‌تاپ‌های  TUF2023  از تست MIL-STD-810H  می‌تونید رو مقاومت اونا در برابر افتادن، لرزش، رطوبت و برخوردهای روزمره حساب ویژه‌ای باز کنید. اصلا شعار این دسته لپ تاپ ها کارآیی بسیار در عین مقاومت بالا هست. توی صفحه نمایش یا حافظه مورد جدیدی نسبت به مدل‌های رتبه‌های قبلی نیست که بیان کنیم. پس بریم سراغ معرفی جایگاه اول.


بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ ایسوس مدل TUF Dash Gaming FX517ZR-F15.173070


رتبه‌ی اول: ASUS TUF F17 (2023) FX707VI

رسیدیم به لپ تاپ 17.3 اینچی ایسوس که مقام نخست رو به خودش اختصاص میده. راستش پردازنده همون پردازنده‌ی لپ تاپ رتبه‌ی دوم هست؛ ولی ما اینجا یک صفحه نمایش بزرگتر و کارت گرافیک قوی‌تر رو در اختیار داریم: کارت گرافیکِ NVIDIA® GeForce RTX™ 4070 . این کارت گرافیک نسبت به مدل قبلی یعنی NVIDIA Geforce RTX 4060 نرخ تازه سازی بهتری داره؛ مخصوصا در حالت‌هایی که Ray tracing  روشن هست. گیمرها می‌دونن که فریم بالا چقدر مهمه. در واقع میشه گفت افت فریم کابوس گیمرهاست و تمام تمرکز و سرعت عمل اون‌ها رو میگیره. پس اهمیت تفاوت کارت گرافیک‌ها اینجا برای ما روشن میشه. همچنین برای تاکید رندرنیگ بالا، این نکته رو باید بگیم که فناوری DLSS3 در این کارت گرافیک به خوبی اجرا میشه. فناوری که برای افزایش نرخ تازه سازی و جلوگیری از لگ، یک فریم اضافی را بین دو فریم اصلی به نمایش درمیاره. مطمئن باشید می‌تونید بازی‌های مورد علاقتون رو خیلی روان اجرا کنید.

صفحه نمایش این لپ تاپ،( 1440*WQHD(2560 و مجهز به فناوری‌های G-SYNC,MUX Switch هست. در فناوری G-Sync  صفحه نمایش شما به خوبی با کارت گرافیکتون هماهنگ میشه تا تجربه‌ی روان‌ترین گیم پلی دو داشته باشین. یک بار دیگه یادآوری می‌کنیم که این لپ‌تاپ ها دو ترابایت SSD پیشرفته( با یک اسلات اضافی برای ارتقا) به همراه رم 16 گیگ رو دارن که تا 32 گیگ هم قابل ارتقاست. البته میزان رم و هارد و نوع صفحه نمایشگر برای تنوع قیمت متغیره و ما حداکثر مشخصات رو گفتیم.

لپ‌تاپ‌های سری TUF با تجهیزات کامل

خب تا اینجا اومدیم ولی راجع به چند تا ویژگی که بین همه‌ی مدل‌های TUF2023 تقریبا مشترکن صحبت نکردیم؛ یعنی صفحه کلید، باتری، پورت ها و پخش صدا و قابلیت‌های امنیت. تاچ پد صفحه کلید اونقدر وسیعه که تاچ پد تایتانیک نامگذاری شده! در کنارش شما فضای کافی در اختیار دارید تا وقتی در حال تایپ هستید دستاتون راحت تکیه بدن. کیبورد‌ها از نوع جزیره‌ای هستن و ارتفاع دکمه ها 1.7 میلی‌متره. غیر از کیبورد مدل A16 که نور پس زمینه‌ی رنگی نداره، بقیه مدل‌ها نور رنگی زیبای RGB  دارن. شارژر از نوع تایپ C هست و میتونه توی نیم ساعت 50 درصد باتری رو شارژ کمه. می‌تونید دوازده ساعت مدام با این باتری به بازی مشغول باشید. سیستم صدای DoLBY Atmos  تجربه‌ی بازی و فیلم دیدن رو خیلی واقعی و عمیق می‌کنه. همین طور ویژگی Hi-Res خیلی به کار کسایی میاد که آهنگسازن یا کار ویرایش صدا انجام میدن. قفل Kensington برای اینه که لپ تاپتون رو مثل دوچرخه به میز یا سطحی که ازش استفاده می‌کنید قفل کنید. انواع پورت هم پشتیبانی میشه خیالتون راحت. دو پورت تایپ سی  (USB 3.2 & 4) ، پورت HDMI ، پورت اترنت، دو پورت نسل 3.2 تایپ A و جک 3.5 میلی‌متری رو در اختیار دارید تا همیشه متصل باشید!

امیدواریم لذت برده باشید و مطلب براتون کاربردی باشه. ما رو از نظرات و سوالای خوبتون بی‌نصیب نگذارید. با آگاهی از نیازها و نقطه نظرات متفاوته که ما می‌تونیم به همدیگه یاری برسونیم و برای هم مفید باشیم. یادتون باشه لپ‌ تاپ های ASUS TUF GAMING 2023  انتخاب خیلی خوبی هستن تا شما هم بتونید بازی کنید و هم فعالیت‌های تجاریتون رو با قدرت پیش ببرید.

ASUS TUF: هم سرگرمی هم تجارت

سوالات متداول

بازی کردن با لپ تاپ بهتره یا کنسول؟

    پاسخ: باید بدونید بعضی وقت‌ها سخت افزارهایی که برای کامپیوترها ارائه میشه قوی‌تر از کنسول‌ها هستن. بعضی‌ها تجربه‌ی بازی‌های    اول شخص با موس و کیبورد رو بهتر می‌دونن. همچنین لپ تاپ قابل حمل‌تره و می‌تونید برای بازی به جاهای مختلف ببریدش. ولی قیمت خیلی بالاتری نسبت به کنسول داره. تازه به عنوان مثال  بعضی لپ تاپ‌های سری TUF  که حدودا چند برابر کنسول‌های نسل جدید قیمت دارن در مشخصاتی مثل رم ضعیف‌تر از کنسول‌ها هستن. کنسول مخصوص بازیه ولی با لپ تاپ می‌تونید کارهای مختلف انجام بدید.

نوشته های مرتبط

بهترین گوشی‌های شیائومی در 2023 و جدیدترین در 2024

بهترین اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل و بهترین مارک در 2024

بهترین cpu برای گیم: منتخب پردازنده‌های گیمینگ 2023 و 2024