راهنمای جامع خرید هارد اینترنال HDD و SSD

هارد یا حافظه ذخیره‌سازی یکی از مهم‌ترین قطعات سخت‌افزار کامپیوتر و لپ‌تاپه. برای خرید هارددیسک باید به موارد مختلفی مانند ظرفیت ذخیره‌سازی، سرعت انتقال اطلاعات، حافظه کش و فرم هارددیسک توجه کنید. از طرفی باتوجه‌ به تنوع بالای هارددیسک‌های موجود در بازار و قیمت بالای این سخت‌افزار، باید با آگاهی کامل خرید کنید. برای اینکه هنگام انتخاب هارد دیسک خطا نکنید، بهتره راهنمای خرید هارد اینترنال در این مطلب را بادقت بخونید.

نکته: برای مشاهده و خرید لپ تاپ کلیک کنید.

راهنمای خرید هارد اینترنال

خرید هارد اینترنال کار سخت و دشواری نیست؛ اما اگه قصد انتخاب یک هارد باکیفیت رو دارید باید قبل از انتخاب هارد به موارد مهمی مانند کاربری و نوع هارد و ویژگی‌های مختلف آن توجه کنید. در راهنمای خرید هارد اینترنال ابتدا انواع هارد رو از نظر کاربری بررسی می‌کنیم و بعد در مورد ویژگی‌های که هنگام خرید هارد باید به آن توجه کنید به طور کامل توضیح می‌دیم.

کاربری هارد

هارد اینترنال کاربری‌های مختلف داره. هر هارددیسک بر اساس سرعت چرخش و کش هارد دیسک کاربری مخصوص به خودش رو داره و می‌تونید بر اساس کاربری هارد رو دسته‌بندی کرد. هارددیسک اینترنال رده‌های مختلف کاربری دارند که شامل موارد زیر میشه.

کاربری عمومی

هارد دیسک‌هایی که کاربری عمومی دارند به مدل اقتصادی معروف هستند. این نمونه‌ها قیمت پایینی دارند و میتونه نیازهای اولیه شما رو برطرف کنند و عملکرد خوبی دارند.


بیشتر بخوانید:

آموزش جامع ارتقاء رم لپ تاپ و کامپیوتر

بررسی تفاوت‌های SSD و HDD و مقایسه ویژگی‌های آن‌ها

بهترین هارد اکسترنال اس اس دی 2023


کاربری گیمینگ

اگه در طول روز ساعت زیادی رو با کامپیوتر یا لپ‌تاپ مشغول بازی هستید باید هارد دیسکی با کاربری گیمینگ انتخاب کنید. این مدل باید پرقدرت باشه تا بتونه بازیها رو با سرعت بالا اجرا کنه. در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلف در تلاش هستند که سرعت عمل هاردها رو برای عملکرد گیمینگ بهتر کنند. مثلا هارد دیسک‌های هیبریدی Firecuda تولید شرکت سیگیت برای اجرای بازی‌های مختلف مناسبن.

کاربری ذخیره‌سازی شبکه

هارد دیسک‌هایی که در سیستم‌های ذخیره‌سازی شبکه استفاده می‌شوند و باکیفیت و بادوام هستند. این هارد دیسک‌ها طوری طراحی شده‌اند که به‌صورت 24 ساعته روشن باشند و نقل‌وانتقال داده‌ها رو به‌صورت چند کاربری انجام می‌دهند. این محصول نسبت به مدل‌هایی با کاربری عمومی یا گیمینگ قیمت بالاتری دارند. هارد دیسک‌های سری RED و RED PRO شرکت وسترن دیجیتال از بهترین مدل‌های هستند که می‌تونید در سیستم‌های ذخیره‌سازی شبکه استفاده کرد.

کاربری سیستم دوربین مداربسته

دوربین مداربسته یکی از لوازم الکتریکیه که در آن از هارددیسک استفاده می‌شه. هارد دیسک‌های Surveillance به‌صورت تخصصی برای استفاده در سیستم‌های امنیتی و ضبط تصاویر طراحی شده‌اند. ظرفیت مدل‌هایی که کاربری سیستم دوربین مداربسته به رزولوشن و طول زمان ضبط توسط دوربین بستگی داره. هرچقدر میزان رزولوشن و فیلم ضبط شده طولانی‌تر باشه به ظرفیت بیشتری روی هارددیسک نیاز دارید.


برای خرید و مشاهده قیمت هارد اکسترنال کلیک کنید


نوع هارد (SSD یا HDD)

یکی از نکات مهم خرید هارد اینترنال این است که از بین هارد دیسک یا SSD کدوم یک کیفیت بهتری دارند. درایو دیسک سخت یا HDD اجزای مکانیکی داره که از الکترومغناطیس برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنه. داده‌ها در هارد HDD روی پلاتر ذخیره می‌شه و از هد برای خوندن و نوشتن اطلاعات روی پلاترها استفاده می‌شه.

درایو حالت جامد یا SDD از تکنولوژی جدیدتری برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنه. در SDD هیچ قطعه متحرکی وجود نداره و مزایا و معایبی داره که شامل موارد زیر می‌شه.

  • SDD داده‌ها رو سریع‌تر می‌خونه.
  • انرژی کمتری مصرف می‌کننه که باعث صرفه‌جویی در انرژی و افزایش عمر باتری لپ‌تاپ می‌شه.
  • SDD فاقد قطعات متحرک هستند، بنابراین صدایی ندارند و طول عمر بیشتری دارند.
  • نسبت به هارد HDD قیمت بالاتری دارند.

اینکه شما کدوم سخت‌افزار رو برای ذخیره‌سازی انتخاب کنید به نوع استفاده شما بستگی داره. اگر از هارددیسک برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌ها و نسخه بک‌آپ استفاده می‌کنید هارد HDD برای شما مناسب‌تره. اما اگر قرار ه به طور منظم به هارد دسترسی داشته باشید و سیستم‌عامل شما سریع‌تر بوت بشه SDD برای شما مناسب‌تره.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد حافظه SSD بدونید، پیشنهاد می کنیم مقاله “SSD یا حافظه حالت جامد چیست” رو مطالعه کنید.

فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز

ظرفیت هارددیسک یکی از موارد مهمیه که در راهنمای خرید هارددیسک اینترنال باید به آن توجه کنید. ظرفیت فضای ذخیره سازی یعنی این که یک هارددیسک چه مقدار داده می‌تونه ذخیره کنه. اگر می‌خواید حجم بالایی از اطلاعات و داده‌ها روی بین سیستم و هارد خود انتقال و ذخیره کنید باید مدل‌هایی با ظرفیت بالا انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید مادربردهای 2023

بهترین مادربرد اقتصادی 2023


سرعت انتقال اطلاعات

سرعت انتقال اطلاعات به عوامل زیادی بستگی داره. هرچقدر سرعت هارد بیشتر باشه برای جابه‌جایی اطلاعات باید زمان بیشتری منتظر بمونید. سرعت هارددیسک به حداکثر دورهایی که پلاترهای دیسک میتونه در یک دقیقه انجام بده، اشاره داره که با RPM نمایش داده می‌شه. یک دیسک با 7200PRM معمولاً سرعت خواندن و نوشتن آن در حدود 150 مگابایت بر ثانیه است.

برند هارد

برندهای مختلفی در زمینه تولید انواع هارد دیسک و SSD فعالیت میکنن و مدل‌های مختلفی رو به فروش می‌رسونند. تنها تفاوتی که هاردیسک‌های برندهای مختلف با هم دارند، قاب آنهاست و داخل آنها با هم فرقی نداره. زود یا دیر خراب‌شدن هارددیسک‌ها به برندها آن بستگی نداره؛ ولی بهتره همیشه مدل با کیفیت و معتبر رو خریداری کنید.

فرم فکتور یا ابعاد حافظه

هارددیسک‌ها باتوجه‌به کاربرد و عملکرد خود در ابعاد و فرم‌های متفاوتی وارد بازار میشن. HDDها اغلب به‌صورت دیوار 3.5 اینچی، 2.5 اینچی و 1.5 اینچی تولید می‌شوند و SDDها نیز در فرم 2.5 اینچی در دسترس هستند. هرچقدر فرم هارددیسک بزرگ‌تر باشه، ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها در آن بیشتره.

از هارددیسک‌های با فرم 3.5 اینچی برای کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌شه و ظرفیت ذخیره‌سازی این حافظه‌ها بسیار زیاده و حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها 20 ترابایته. هارددیسک‌های لپ‌تاپ معمولاً 2.5 اینچی هستند هارددیسک‌های 1.0 اینچی باتوجه‌به اندازه کوچک خودشون کاربردهای زیادی دارند و از آن در وسایل الکترونیکی مختلف مانند دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های موبایل استفاده می‌شه.

حافظه کش (Catche)

حافظ کش یا همان بافر به‌عنوان یک حافظه موقت شناخته می‌شه. زمانی که هارددیسک اطلاعات را از یک بخش درایو به بخش دیگر انتقال میده، از ناحیه خاصی به نام کش یا بافر استفاده می‌کنه. هرچقدر میزان حافظه کش بیشتر باشه، اطلاعات بیشتری در آن قرار می‌گیره و سرعت انتقال داده بیشتر می‌شه.

نکته: برای مطالعه مقاله “حافظه پنهان چیست” کلیک کنید.

راهنمای خرید هارد اینترنال برای لپ‌تاپ

اگر برای لپ‌تاپ تان تصمیم دارید که هارد اینترنال بخرید بهتره از مدل‌هایی بافرم 2.5 اینچی استفاده کنید. هارددیسک‌های 2.5 اینچی سبک‌ترند و برای استفاده در لپ‌تاپ بسیار مناسبن. در راهنمای خرید هارد اینترنال لپ‌تاپ توصیه می‌شه از مدل‌هایی انتخاب کنید که مصرف انرژی کمتر، ولی عملکرد بهتری دارند.

راهنمای خرید هارد اینترنال برای کامپیوتر

خرید هارد اینترنال برای کامپیوتر در قدم اول به کاربرد و هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید، بستگی داره. توجه به ظرفیت هارد نیز از موارد مهمیه که هنگام خرید هارد اینترنال باید به آن توجه کنید. هاردهای که ظرفیت زیادی دارند عملکرد کندتری نسبت به درایورهای با ظرفیت متوسط دارند. راهنمای خرید هارد اینترنال برای کامپیوتر باید به حافظه پنهان آن نیز توجه کنید. هرچقدر میزان حافظه کش بیشتر باشه، عملکرد آن سریع‌تره.

جمع بندی نهایی

در این مطلب درباره فاکتورهای مهم برای خرید HDD و SSD اینترنال به نکات کاربردی مهمی پرداختیم. همچنین نکات مفیدی برای در نظر گرفتن فاکتورهای خرید هارد اینترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر اشاره کردیم که امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشه.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)