حافظه ذخیره‌ساز چیست و چه انواعی دارد؟

حافظه ذخیره‌ساز چیست

حافظه ذخیره‌ساز (Storage)

حافظه ذخیره‌ساز یه بخشی از سیستمه که اطلاعات به صورت بلند مدت در اون نگهداری می‌شه. memory به داده‌های کوتاه مدت اشاره داره اما حافظه ذخیره‌ساز جزء درونی رایانه محسوب می‌شه که اجازه ذخیره و دسترسی طولانی‌مدت به داده‌ها رو به شما می‌ده. معمولاً ذخیره‌سازها به شکل SSD یا HDD ارائه می‌شن. حافظه ذخیره‌ساز برنامه‌ها، سیستم عامل و فایل‌های شما رو برای مدت نامحدودی در خودش جای می‌ده. رایانه‌ها باید اطلاعات رو بنویسند و اون‌ها رو از سیستم ذخیره‌سازی بخونند، بنابراین سرعت ذخیره‌سازی تعیین می‌کنه که سیستم شما با چه سرعتی می‌تونه راه‌اندازی و بارگیری بشه.

حافظه ذخیره‌ساز HDD

هارددیسک‌ بخش ذخیره‌ساز برای فایل‌های رایانه محسوب می‌شه. ذخیره‌ساز HDD حافظه زیادی رو در اختیار کاربران قرار می‌ده. هارد دیسک‌ فضای بیش‌تری نسبت به بقیه ذخیره‌سازها داره.

حافظه HDD

ولی در مقایسه‌ی سرعت و عملکرد، سرعت و عملکرد ضعیف و کندتری نسبت به SSD‌ها داره. دو نکته‌ی با اهمیت در مورد هارد دیسک، مقدار Cache دستگاه و سرعت چرخش صفحه‌هاست. هرچه سرعت چرخش و حافظه Cache بالاتر باشه، عملکرد حافظه بهترست. در هنگام استفاده، هارد دیسک‌ صدای بیش‌تری نسبت به SSD داره و از برق بیش‌تری استفاده می‌کنه.


بیشتر بخوانید:

تفاوت حافظه SSD و HDD

راهنمای خرید هارد اینترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال


حافظه ذخیره‌ساز SSD

این نوع ذخیره‌ساز به دلیل استفاده نکردن از تراشه چرخشی، صدایی هم تولید نمی‌کنه. اندازه حافظه SSD نسبت به HDD کوچک‌تره و انرژی کم‌تری مصرف می‌کنه. سرعت حافظه SSD نسبت به هارد دیسک خیلی بیش‌تره و در سیستم‌های جدید از اون استفاده می‌شه. انواع برنامه‌ها و سیستم عامل دستگاه، وقتی روی SSD نصب بشن، خیلی سریع‌تر از هنگامی که روی HDD نصب می‌شن، کار می‌کنن. احتمال از دست رفتن اطلاعات به صورت تصادفی در SSD خیلی کم‌تر از HDD است. این نوع حافظه‌ی ذخیره‌ساز، گرون‌تر از نوع HDD است.

تفاوت SSD و HDD

ذخیره‌ساز هیبریدی

این نوع سیستم ذخیره‌ساز، ترکیبی از درایورهای SSD و ذخیره‌ساز HDD است. این سیستم برای بهتر کردن عملکرد حافظه ذخیره‌ساز هارد دیسک طراحی شده. این درایور با یادگیری رفتار کاربر و مدل ذخیره اطلاعات، عملکرد متفاوتی ارائه می‌ده. به این صورت که داده‌‌های مهم کاربر رو روی SSD ذخیره می‌کنه تا سرعت پردازش حافظه برای این فایل‌ها بیش‌تر بشه و در عین حال فایل‌هایی که حجم زیادی دارن رو روی فضای HDD ذخیره می‌کنه.

ذخیره‌ساز eMMC

این نوع از ذخیره‌ساز برای گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شه و سرعت اون چیزی ما بین سرعت SSD و HDD است. ذخیره ساز eMMC امروزه استفاده زیادی نداره و به‌دلیل کمبود ظرفیت برای دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شه.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها