راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال SSD و معمولی

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال SSD و معمولی

تا حالا با مشکل کمبود حافظه ذخیره‌سازی مواجه شدید؟ پیش اومده که بخواید از فایل‌ها و اطلاعاتتون بک‌آپ بگیرید اما فضای کافی رو نداشته باشید؟ هرگز خواستید اطلاعات روی کامپیوترتون رو با خودتون حمل کنید و نتونید؟ همه‌ی این مشکلات رو می‌تونید با خرید هارد اکسترنال حل کنید. اما مهمه که هاردی رو بخرید که جوابگوی نیازهاتون باشه، پس قبل از هر چیزی به راهنمای خرید هارد اکسترنال نیاز دارید!

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که حجم اطلاعات شخصی روز به روز افزایش پیدا می‌کنه، پس اهمیت فضای ذخیره‌سازی برای ما خیلی بیشتر از نسل‌های قبلی است. در چنین شرایطی، مدیریت فضای ذخیره‌سازی می‌تواند سردرد زیادی رو ایجاد بکنه. اما هرچه فضای بیشتری داشته باشید، کمتر با این قبیل مشکلات روبرو می‌شید. پس در لیپک تصمیم گرفتیم مشاوره‌ی خرید هارد اکسترنال رو در قالب یک راهنمای جامع بهتون ارائه بدیم تا بتونید بهترین گزینه‌ی ممکن رو برای خودتون انتخاب کنید. اگر با مشکلاتی که اشاره کردیم یا مشکلات مشابهی مواجهید، توصیه می‌کنیم تا آخر با هوش و حواس باز با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید:

بهترین هارد اکسترنال SSD در بازار ایران 


ویژگی‌های مهم در خرید هارد و SSD اکسترنال

چند فاکتور کلیدی در انتخاب هارد اکسترنال دخالت دارند که در این راهنمای خرید هارد External باید بهشون اشاره بشه. البته شاید جواب شخصی خودتون رو برای بعضی از مواردی که در هنگام خرید باهاش مواجه می‌شید، از قبل داشته باشید. ولی در اینجا نکات مهم رو با هم مرور می‌کنیم تا تصمیم بهتری بگیرید، چون در این راهنمای خرید هارد اکسترنال می‌خوایم بگیم که ظرفیت، هرچند که اهمیت زیادی داره، ولی همه‌چیز نیست. پس بحث رو با همین ظرفیت هارد اکسترنال ادامه بدیم.

ظرفیت

وقتی که به دید خیلی از خریدارها توجه کنیم، می‌بینیم که ظرفیت حافظه و هزینه‌ای که باید بابتش پرداخت بشه رو اولین و تنها عامل در خرید هارد اکسترنال در نظر می‌گیرند. در واقع، عوامل تعیین کننده در این باره موارد پایین هستند:

  • حجم داده‌هایی که می‌خواید ازشون نسخه‌ی پشتیبان بگیرید، چقدر است.
  • قصد دارید چه مقدار فضا رو به فضای موجود اضافه کنید.

واضحه که هارد اکسترنال می‌تواند هر مقدار فضا رو که بخواید در اختیارتون قرار بده، اما هرچه فضای بیشتری نیاز داشته باشید، باید هزینه‌ی بیشتری هم پرداخت کنید. پس لازمه نیاز شخصی خودتون رو بسنجید و مطابق اون درباره‌ی ظرفیت هارد تصمیم بگیرید.

سرعت انتقال داده

ویژگی دومی که باید بهش توجه کنید، سرعت انتقال یا بازیابی و ذخیره کردن داده است. خیلی مهمه که بتونید فایل‌های بزرگ رو تنها در چند ثانیه از کامپیوتر به هارد یا برعکس کپی کنید. میانگین سرعت انتقال داده‌ی هاردهای معمولی (مثلاً یک هارد 7200 RPM)در بین 80 تا 160 MB/s است. البته این عدد می‌تواند با SSD تا حدود 300 MB/s یا چند هزار MB/s هم اضافه بشه. درایوهای حالت جامد پرسرعت‌ترین هاردها هستند و می‌توانند نظر هر خریداری رو جلب کنند.

طراحی هارد اکسترنال

در این راهنمای خرید هارد اکسترنال، علاوه بر موارد بالا، لازمه اهمیت طراحی هارد رو هم یادآوری کنیم. هارد اکسترنال چیزیه که هم باید به صورت جداگانه فضایی رس برای نگهداریش در نظر بگیرید و هم در مواقع مختلفی مجبور به حملش می‌شید. پس طراحی این نوع هارد باید طوری باشه که کمترین فضا رو اشغال کنه. علاوه بر این، طراحی باید زیبا و چشم‌نواز باشه. شاید بعضی از افراد به این ویژگی اهمیت ندهند، اما به نظر ما داشتن یک هارد با طراحی زیبا و باکیفیت بهتر از داشتن یک هارد با طراحی زشت و باکیفیت است.

کیفیت ساخت و مقاومت در برابر ضربه

معمولاً مردم هارد اکسترنال رو زیاد با خودشون حمل می‌کنند. پس یکی از موارد دیگری که در این راهنمای خرید هارد اکسترنال خوب باید بهش اشاره کنیم، کیفیت و مقاومت هارد در برابر ضربه است. فراموش نکنید که احتمال هر نوع حادثه‌ای در مورد وسایل قابل حمل وجود داره. پس هاردتون باید کیفیت لازم رو داشته باشه و در برابر ضربه‌های احتمالی مقاوم باشه. قطعاً نمی‌خواید هاردی که خریدید با یک یا چند ضربه‌ی کوچک اتفاقی از کار بیافتد یا بشکند.

امنیت هارد اکسترنال

بعضی اوقات اطلاعات حساسی رو روی هارد اکسترنال ذخیره می‌کنید. البته، برای اینکه بتونید داده‌ها رو ایمن نگه دارید، ممکنه خود هارد ویژگی‌های توکاری مثل رمز عبور یا حتی تقاضای اثرانگشت برای ورود داشته باشه. فقط لازمه در این راهنمای خرید هارد اکسترنال به خاطرتون بیاریم که اگر می‌خواید این ویژگی‌ها رو داشته باشید، حتماً اول هارد رو چک کنید.

چه نوع هارد اکسترنالی برای ما مناسب است؟

وقتی که یک هارد اکسترنال می‌خرید، باید مطمئن بشید که خریدتون می‌تواند نیازهای شما رو از هر لحاظی تامین بکنه. یعنی ظرفیت کافی رو داشته باشه، عملکردی با سرعت مطلوبی داشته باشه، طراحی و کیفیت خوبی داشته باشه و امنیت کامل رو براتون تامین کنه. هاردها انواع مختلفی با ویژگی‌های خاص خودشون دارند، پس طبیعیه که از خودتون بپرسید کدام هارد برای من مناسب است.

در مجموع دو نوع هارد در بازار موجودند: هاردهای معمولی یا HDD و درایوهای حالت جامد یا SSD. نوع اول نسخه‌های قدیمی هاردهای اکسترنال هستند و نوع دوم از تکنولوژی جدیدتری استفاده می‌کنند. هر کدام از این هاردها رو که انتخاب کنید، از مزایای خاصشون برخوردار می‌شید. در ادامه این دو نوع هارد رو بیشتر معرفی می‌کنیم.

هارد HDD یا حافظه‌ی SSD؟

در این راهنمای خرید هارد اکسترنال لازمه که توضیح مختصری درباره‌ی تفاوت هارد HDD و SSD بدیم. هاردهای معمولی وسایل مکانیکی‌ای هستند که داده‌ها رو مثل دستگاه‌های سی دی و دی وی دی می‌خوانند و می‌نویسند. در واقع، HDDها شامل پلاترها و هد خواندن / نوشتن می‌شوند که داده‌ها رو از درایو بازیابی می‌کنند. از اونجایی که HDDها دستگاه‌هایی مکانیکی هستند، سرعتشون بر اساس چرخش در دقیقه اندازه‌گیری می‌شه.

اما SSDها دستگاه‌های جدیدتر و غیرمکانیکی هستند و از مموری فلش استفاده می‌کنند. پس هیچ قطعه‌ی چرخانی در این هاردها وجود نداره و به چیپ‌های حافظه و ترانزستور مجهز هستند. باید بگیم که SSDها از هر لحاظی، سرعت، قدرت، کیفیت و غیره، بهترند، اما HDDها یک مزیت خوب دارند. هاردهای معمولی ارزان‌ترند و می‌تونید با هزینه‌ی کمتر حافظه‌ی بیشتری رو خریداری کنید. پس اگر صرفاً به ظرفیت بیشتر نیاز دارید و به سایر موارد اهمیت نمی‌دید، شاید نیازی به خرید SSD نداشته باشید. اگر دوست دارید همه چیز را در مورد حافظه SSD بدانید، مقاله “حافظه SSD چیست” را مطالعه کنید.

کدام برند را بخریم؟

برندهای مختلفی محصولاتشون رو به بازار عرضه کردند و در این بخش از راهنمای خرید هارد اکسترنال تعدادی از اونها رو معرفی می‌کنیم. البته باید به این نکته اشاره کنیم که محصولات هر کدام از این برندها ویژگی‌های خاص خودشون رو دارند و انتخاب در بین بهترین‌ها به شما و نیازهای شخصی‌تون بستگی داره.

هارد اکسترنال Seagate Backup Plus 5TB

سیگیت نه فقط با قیمت معقولی 5 ترابایت فضای ذخیره‌سازی ارائه می‌ده، بلکه طراحی خوبی هم داره. این هارد اکسترنال سیگیت جیبی است و به راحتی قابل حمل است و می‌تونید در پلتفرم‌های مختلف ازش استفاده کنید. هارد Seagate Backup Plus 5TB در ابعاد 7.62 در 11.43 و ضخامت 1.9 سانتی‌متر تولید شده است و تنها کمی بیشتر از 200 گرم وزن داره.

هارد اکسترنال WD Elements 12TB

دبلیو دی هاردهای Element خودش رو با طراحی جذابی تولید کرده است. این هاردها می‌توانند به صورت عمودی هم بایستند. این ویژگی به ظاهر ساده است، اما نه فقط فضای روی میز رو آزاد می‌گذاره، بلکه داخل هارد رو هم خنک‌تر نگه می‌داره. این هارد اکسترنال وسترن دیجیتال از قبل با NTFS فرمت شده و برای کار کردن روی سیستم عامل ویندوز آماده شده است. وقتی اهمیت این موضوع رو بهتر درک می‌کنید که بدانید اگر بخواید یک هارد با 12TB ظرفیت رو فرمت کامل (full-format) کنید، برخلاف فرمت سریع (quick format)، باید یک روز کامل رو منتظر انجامش باشید.

ADATA HD710 Pro

این محصول راهنمای خرید هارد اکسترنال لیپک بهترین گزینه برای کسانی است که مجبورند همیشه هارد رو همراه خودشون حمل کنند، چون حجم خیلی کمی داره. هارد اکسترنال ADATA HD710 Pro امتیاز IP68 رو هم داره، یعنی در برابر گردوخاک و آب مقاومت خیلی بالایی داره و به سادگی از کار نمی‌افته. اگر با IP68 آشنا نیستید، خوبه بدانید که این امتیاز یعنی وسیله‌ی الکترونیکی می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق یک و نیم متری آب بماند و آسیبی نبیند.

علاوه بر این، نه تنها ظرفیت 4TB این هارد اکسترنال ای دیتا برای خیلی از کاربران گزینه‌ی مطلوبی به حساب می‌آد، بلکه سرعت 5Gbsp عملکرد سریعی رو ارائه می‌ده. پس حتماً به عنوان یکی از گزینه‌های خوب این راهنمای خرید هارد External در نظرش داشته باشید.

Sabrent Rocket XTRM-Q 4TB USB / Thunderbolt

نباید معرفی این درایو حالت جامد باکیفیت رو در این راهنمای خرید هارد اکسترنال SSD فراموش کنیم. محفظه‌ی این هارد از جنس آلومینیوم است که طبیعتاً استحکام و طول عمر بالاش رو تضمین می‌کنه. البته باید بگیم که مشتریان این برند مجبور به انتخاب هارد با 4 ترابایت نیستند و می‌توانند هارد مناسب خودشون رو از بین ظرفیت‌های مختلف، تا 16TB، انتخاب کنند. نکته‌ی خوب دیگه هم اینه که Sabrent Rocket XTRM-Q از سریع‌ترین استانداردهای موجود، مثل Thunderbolt، استفاده می‌کنه و کاملاً جوابگوی نیازهای همه هست.

LACIE MOBILE SSD

نمی‌شه راهنمای خرید هارد اکسترنال نوشت و LaCie Mobile SSD رو معرفی نکرد. این شرکت ظرفیت‌های 500GB، 1TB و 2TB رو در یک طراحی خیلی نارک ارائه داده است. هر ظرفیتی رو که انتخاب کنید، همین که هاردتون رو از جعبه‌ش بیرون آوردید، می‌تونید به ویندوز یا ماک وصلش کنید و نیازی به فرمت ندارید. از لحاظ سرعت هم که خیالتون راحته، چون سرعت خواندن 540 MB/s رو در اختیار دارید که احتمالاً خیلی از نیاز شخصی‌تون هم بیشتر باشه. این محصول هم مزایای خوبی داره و توصیه می‌کنیم ازش بهره‌مند بشید.

چه ظرفیتی برای ما کافیست؟

وقتی که به بازار نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هاردهای معمولی و حالت جامد مختلفی وجود دارند. این محصول‌ها از جنبه‌های مختلفی، مثل برند، استحکام، و حتی نوع (SSD یا HDD) و غیره، با هم تفاوت دارند. پس انتخاب کار ساختی به نظر می‌آد، ولی اگر بدانید که چی می‌خواید، کارتون خیلی آسان‌تر می‌شه.

هاردهای موجود از نظر ظرفیت، که شاید مهم‌ترین فاکتور در خرید باشه، هم متفاوتند. ظرفیت‌ها از 500GB شروع می‌شه و تا چند ترابایت ادامه داره و هرچی ظرفیت بالاتر بره، قیمت هم به طبع بیشتر می‌شه. پس ما در این راهنمای خرید هارد اکسترنال لیپک نمی‌توانیم پیشنهاد خاصی بدیم، چون هر کسی نیازهای خاص خودش رو داره.

با این حال، اگر می‌خواید هارد اکسترنالی داشته باشید که چندین سال نیازهای شخصی‌تون رو تامین کنه، بهتره یک هارد با حداقل ظرفیت 2 ترابایت یا بیشتر داشته باشید. البته اگر کارهای سنگین انجام می‌دید یا برای شرکتتون می‌خواید هارد اکسترنال تهیه کنید، قضیه کاملاً متفاوت است و بهتره به فکر هاردهای با ظرفیت چندبرابری باشید. در مجموع، تنها توصیه ما اینه که مطالب این مشاوره‌ی خرید هارد اکسترنال رو مدنظر قرار بدید، به خوبی نیازهاتون رو تعیین کنید و در هنگام خرید بدانید که چی می‌خواید.

توجه به نوع کاربرد هارد اکسترنال

بخش بزرگی از زندگی روزمره‌ی همه‌ی ما با کار کردن با کامپیوترها می‌گذره. اما هر کسی برای کار خاصی از کامپیوتر استفاده می‌کنه: بعضی‌ها وقت زیادی رو صرف بازی‌های کامپیوتری می‌کنند، بعضی دیگر با داده‌های بزرگ سروکار دارند، بعضی مشغول انواع کارهای ویرایشی دیجیتال هستند و غیره. در مجموع، می‌شه کاربرد هارد اکسترنال رو در 5 مورد پایین خلاصه کرد:

  • ذخیره‌سازی
  • بک‌آپ‌گیری
  • ویرایش دیجیتال
  • اشتراک‌گذاری داده
  • بازی

توجه کنید هر هارد اکسترنالی ممکنه برای کاربرد خاصی طراحی شده باشه. پس وقتی به بازار برید که نیازها و هدفتون رو مشخص کرده باشید. چه نوع هارد اکسترنالی با چه نوع کاربردی نیاز دارید. شما به محصول خاص خودتون نیاز دارید، چون نیازتون متفاوت است.

جمع‌بندی

نیاز بخش بزرگی از جامعه به هارد اکسترنال هر روز بیشتر می‌شه و دلایل مختلفی براش وجود داره. پس دسترسی به راهنمای خرید هارد اکسترنال ضروری است. در اینجا هاردهای اکسترنال رو از جوانب مختلفی بررسی کردیم تا بتونید بهترین انتخاب ممکن رو داشته باشید. اگر هم هارد اکسترنال خودتون رو از قبل خریدید، حتماً با کاربرد و کیفیت محصولی که دارید، آشنا هستید. پس خوشحال می‌شیم تجربه‌ی خودتون رو با ما و مخاطبان لیپک در میان بگذارید و به بازدیدکنندگان این صفحه کمک کنید. کدام هارد اکسترنال رو گرفتید؟ از کیفیتش راضی هستید؟ احساس نیاز به هارد دیگری می‌کنید؟ منتظر نظرات شما هستیم!

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)

2 نظرات

علی 1401-07-21 - 19:33
ممنون از مقاله مفیدتون. چند تا نکته. هارد hdd به جز ارزون بودن یه مزیت داره که اونورو مناسب تهیه نسخه پشتیبان میکنه. اونم اینه که قبل از از کار افتادن، به مرور خراب میشه و همه اطلاعات با هم از بین نمیره در حالی که در ssd همه چیز بدون علامته. هارد های ssd اگه به مدت یک سال به برق وصل نشن(بعضی مدل ها تا سه ماه) اطلاعاتشون قابل آسیب میبینه، ولی اارد های hdd برپایه مغناطیس هستن و آهنربا های دائمی هر سال 1% ضعیف میشن که یعنی هردو مدل هارد نباید زیاد بدون استفاده بمونن، هرچند ssd حساس تره. درمجموع hdd درصورت جابجایی کم و محیط سالم مناسب تره و به همین دلیل هم مصرفش در سرورها از ssd ها بیشتره و این روند تا حدود سال 2025-2030 ادامه داره و بعد از اون ممکنه ssd به دلیل کاهش قیمت جایگزین hdd ها بشه
علی 1401-07-21 - 19:45
برای خرید هارد اکسترنال هم، بهتره کاربرا هارد اینترنال بخرن و قاب اکسترنال رو جدا بخرن، چون تولید کننده های هارد، اجناس تو انبار مونده شون رو تبدیل به هارد اکسترنال میکنن، چون بر عکس اینترنال ها، کاربر تاریخ تولید رو نمیتونه ببینه و هارد داخل قاب مخفی شده. همچنین در مورد فناوری تولید هارد هم کاش مطلب میذاشتید(cmr, smr, pmr) چون اصولا cmr ها با وجود گرون بودن بهترن و smr ها هرچند ارزون تر هستن ولی فقط کاربرد های خاص آرشیو دارن و واسه هارد اکسترنال مناسب نیستند هرچند بیشتر بازار هارد اینترنال و اکسترنال پر از این هارد ها شده ولی سرعت شون افتضاحه. خود western digital هم بدلیل عدم درج smr روی هارد هاش که هزینه روی دست سرورها گذاشته بود دو سال پیش جریمه شد و همه هارد ها رو پس گرفت ولی الان هنوز هم خود تولید کننده ها فناوری رو دقیق روی هارد ثبت نمیکنن و باید به سایتسون سر بزنید ببینید از بین مدل ها کدوم شون cmr هست (صرفا رفع تکلیف کردن) و اگه کسی زیاد از این هارد ها کار بکشه دو سال هم دووم نمیارن. به دیجی کالا که سر زدم بیشتر هارد ها مدل های smr بودن متاسفانه و مشتری های ناراضی
افزودن دیدگاه