راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

برای اینکه قدرت پردازش یک کامپیوتر یا لپ تاپ مشخص شود، بعد از CPU و GPU، سومین عامل مهم ظرفیت و مشخصات حافظه RAM است. تمام کامپیوترها و اکثر لپ تاپ‌ها قابلیت ارتقای رم دارند و به همین دلیل، آگاهی از دستورالعمل راهنمای خرید لپ لپ تاپ و کامپیوتر، بیشتر از صرف تعدد گیگ رم اهمیت دارد. مثلاً آگاهی از حداکثر ظرفیت رمی که مادربرد سیستم شما می‌تواند پشتیبانی کند و نوع سوکت‌های آن در انتخاب بهترین رم موثر است. در این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک می‌خواهیم صفر تا صد راهنمای خرید انواع RAM برای کامپیوتر و لپ تاپ را به شما آموزش دهیم.

مروری بر ماهیت و نقش حافظه رم

RAM مخفف کلمه Random Access Memory بوده که به معنی حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد. درون تراشه‌های رم سلول‌هایی وجود دارد که برخی اطلاعات مورد نیاز CPU به‌طور تصادفی درون آن‌ها ذخیره می‌شوند. اگر یکی از سلول‌های رم از اطلاعات پر شود، اطلاعات به‌طور هوشمندانه به سلول دیگری منتقل می‌شود. به همین خاطر است که سرعت رم تأثیر بسزایی در عملکرد سیستم داشته و کمک می‌کند تا اطلاعات سریع‌تر به پردازشگر انتقال داده شود. سی پی بو برای پردازش اطلاعات از رم به عنوان یک حافظه ذخیره‌کننده داده استفاده کرده و اطلاعات تقسیم شده را از رم دریافت می‌کند. اطلاعاتی که در رم ذخیره می‌شود با پاکسازی دستی و یا خاموش کردن سیستم، حذف می‌شوند (اطلاعات بیشتر در مقاله رم (RAM) چیست).

هرچه مقدار حافظه رم بالاتر باشد، داده‌های بیشتری در آن ذخیره شده و سرعت انتقال آنها افزایش پیدا می‌کند. اما این مقدار باید با عملکرد و توان سایر اجزای لپ تاپ و کامپیوتر تناسب داشته باشد. اگر مقدار حافظه رم بسیار بیشتر از توان پردازشی سیستم باشد احتمالاً سیستم نمی‌تواند از تمام ظرفیت حافظه رم استفاده کند اما در عملکرد کلی سیستم، مشکلی پیش نخواهد آمد.

انواع رم DDR4 ،DDR3 و DDR5

انواع مختلفی از حافظه رم قابل استفاده در کامپیوتر و لپ تاپ وجود دارد که رایج‌ترین آنها از زیردسته DDR می‌باشند. نام رم‌های DDR از مخفف سه کلمه Double Data Rate (نرخ دوبرابری داده) گرفته شده و نسل اون آن DDR و سپس DDR1 بوده و امروزه به نسل پنجم خود ارتقاء پیدا کرده است.

رم DDR3 استاندارد قدیمی‌تری است که در سیستم‌های قدیمی چند سال قبل استفاده می‌شدند و در حال حاضر، رم‌های DDR4 و DDR5 کاربرد وسیع‌تری پیدا کرده‌اند. هر نسل رم DDR ارتقاء چشمگیری در سرعت انتقال داده، پهنای باند و بهینگی مصرف برق پیدا کردند. در جدول زیر می‌توانید تفاوت سه نسل اخیر رم DDR را مشاهده کنید.

 DDR3DDR4 DDR5
پیش‌واکشی (Prefetch)8 – BitBit per Bank16 – Bit
نرخ داده (MT/s)1066 – 16002133 – 51003200 – 6400
نرخ انتقال (GB/s)8.5 – 14.917 – 25.638.4 – 51.2
ولتاژ (V) 1.35 – 1.51.21.1

در جدول زیر هم می‌توانید جدیدترین پردازشگرهای اینتل و AMD را مشاهده کنید که از کدام نسل DDR پشتیبانی می‌کنند.

CPUDDR4DDR5
INTEL 14TH GEN CORE
INTEL 13TH GEN CORE
INTEL 12TH GEN CORE
INTEL 11TH GEN CORE
INTEL 10TH GEN CORE
AMD 4TH GEN RYZEN
AMD 3RD GEN RYZEN
AMD 2RD GEN RYZEN
AMD 1ST GEN RYZEN

راهنمای مشخصات فنی رم

نوع رمی که انتخاب می‌کنید به هدف استفاده شما از سیستم بستگی زیادی دارد. به عنوان بهترین رم برای سیستم گیمینگ، سیستم گرافیکی یا سیستم روزمره با هم متفاوت خواهد بود. حتی در سطح بعدی، نوع گیم از نظر میزان سبکی یا سنگین بودن آن نیز می‌تواند تعیین‌کننده رم مورد نیاز شما باشد. در این بخش، شما را با مهم‌ترین مشخصات حافظه رم آشنا می‌کنیم و سپس اطلاعات جذاب‌تری برای راهنمای خرید رم لپ تاپ و PC با کاربردهای مختلف ارائه خواهیم کرد.

فرکانس یا سرعت رم

فرکانس و سرعت رم، از مهم‌ترین اعضای لیست راهنمای خرید رم محسوب می‌شوند؛ چراکه عملکرد سیستم شما را به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار خواهند داد. هر چه فرکانس و سرعت رم بالاتر باشد، اطلاعات بیشتری بین سلول‌ها جا به جا شده و سرعت سیستم بیشتر می‌شود. به‌طور کلی بالا بودن فرکانس یا سرعت رم (که با واحد مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود) باعث می‌شود تا اطلاعات از سی پی یو با سرعت بیشتری به رم ارسال و از آن دریافت شود. همچنین اطلاعات مختلف خیلی سریع‌تر می‌توانند سلول اطلاعاتی خود را پیدا کرده و همین روند باعث بالا رفتن سرعت پردازش سیستم نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که هر مادربرد فقط فرکانس‌های خاصی از RAM را می‌پذیرد. مثلاً برای مادربردی که از فرکانس رم تا تا DDR3 1600MHz پشتیبانی می‌کند، اگر حافظه سریع‌تری از این مقدار را انتخاب کنید، مجبور خواهید شد رم را با سرعت کمتری اجرا کنید یا ممکن است اصلاً کار نکند. به عنوان یک قانون کلی، فرکانس بالاتر به معنای عملکرد بالاتر رم است، اما عوامل دیگری مانند تایمینگ نیز بر سرعت رم تاثیرگذار هستند.

تایمینگ رم (Timing)

زمان‌بندی یا تأخیر (Latancy)، به تأخیر بین برخی از دستورات اجرا شده توسط زیرسیستم حافظه کامپیوتر شما اشاره دارد. زمان‌بندی کمتر بهتر است زیرا تاخیر را کاهش و پهنای باند را افزایش می‌دهد.

تایمینگ رم را با اعدادی به نام کاس (CAS) نشان می‌دهند؛ هر چقدر این اعداد کمتر شود تامینگ رم (زمان‌بندی عملکرد رم) نیز پایین‌تر خواهد بود. این عدد نشان‌دهنده آن است که چه تعداد پالس در مسیر ستون داده‌ها و رم وجود دارد. به‌طور مثال کاس 6 از کاس 12 سرعت بالاتری دارد؛ این به خاطر آن است که زمان کمتری را برای رسیدن به ستون داده‌ها صرف می‌کند. سرعت کلاک رم‌ها با نانو ثانیه محاسبه شده که یکای آن بسیار کوچک است و هر چه زمان نانو ثانیه‌ها کمتر شود، سرعت بیشتر خواهد بود.

رم 32 یا 64 بیتی

سیستم‌عامل‌های 32 بیتی تنها می‌توانند تا 4 گیگابایت حافظه رایانه را در مجموع حافظه کارت گرافیک و رم CPU آدرس‌دهی کنند. اگر قصد دارید از 4 گیگابایت رم یا بیشتر استفاده کنید، باید سیستم‌عامل 64 بیتی تهیه کنید تا بتوانید از تمام رم خود استفاده کنید.

تعداد کانال

همه CPUهای مدرن قادرند چندین DIMM را با هم اجرا کنند تا عملکرد خود را افزایش دهند (DIMM ماژول حافظه درون‌خطی دوگانه مخصوص کامپیوتر رومیزی است). اکثر CPU‌ها از حافظه دوکاناله پشتیبانی می‌کنند، بنابراین زمانی که حافظه را به صورت جفت نصب کنید بهترین عملکرد را خواهند داشت. با این حال، برخی از CPU‌های سطح بالا از حافظه چهارکاناله نیز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین زمانی که حافظه را در مضرب چهار نصب کنید، بهترین عملکرد را خواهند داشت. اگرچه می‌توانید چندین DIMM جداگانه خریداری کنید، اما بهتر است یک کیت دوکاناله یا چهارکاناله خریداری کنید چون DIMM‌های جداگانه موجود در یک بسته با هم آزمایش شده‌اند.

حالت دوکاناله (یا interleaved) به کنترل‌کننده حافظه CPU اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از طریق دو کانال با RAM مبادله کند و همزمان در دو قطعه حافظه بخواند و بنویسد؛ این ویژگی باعث افزایش پهنای باند موجود می‌شود. برای عملکرد ایده‌آل، مطمئن شوید که هر حافظه رم دارای سرعت، ظرفیت و زمان‌بندی یکسان هستند. در صورت امکان از ترکیب ماژول‌های با مشخصات مختلف خودداری کنید.

ولتاژ مصرفی رم

برخی از رم‌ها به ولتاژی بالاتر از استاندارد معمولی نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید که مادربرد شما می‌تواند در صورت نیاز، آن ولتاژ را تامین کند. افزایش ولتاژ نیز با فعال شدن اورکلاک رایج است. توجه داشته باشید که استفاده از رم بیش از 1.65 ولت با پردازنده‌های Core i7 توصیه نمی‌شود چراکه پردازنده را در خطر آسیب دیدن قرار می‌دهد.

ظرفیت رم

ظرفیت رم با حافظه آن تفاوت زیادی دارد و مقایسه کردن این دو با یکدیگر تقریباً غیر ممکن است. ظرفیت رم در تراشه‌های رم قرار گرفته و کمی هم به نرم‌افزار سیستم بستگی دارد. زمانی که سی پی یو (CPU) اطلاعات دستگاه را پردازش می‌کند، آنها را به صورت بایت به رم ارسال می‌کند. هر سلول اطلاعاتی می‌تواند 500 بایت حافظه را در خود جا دهد اما اطلاعات ارسال شده 100 بایت هستند. اگر ظرفیت رم بالا باشد ممکن است هر سلول 1000 بایت ظرفیت داشته باشد که در نتیجه کار رم راحت‌تر می‌شود. مقدار ظرفیت نگهداری داده در سرعت رم و سرعت ارسال و دریافت اطلاعات از CPU تأثیرگذار است.

مقدار حافظه مورد نیاز

مقدار حافظه رم، مضربی از 2 است و معمولاً از 2 گیگ شروع می‌شود. در حال حاضر رم 2 گیگ برای کامپیوتر و لپ تاپ کارایی ندارد و برای ساده‌ترین کارهای روزمره با سیستم، احتمالاً رم 4 گیگ هم پاسخگو خواهد بود اما با توجه به ارتقای سیستم‌عامل‌ها و نرم افزارها، به زودی رم حداقل رم مورد نیاز سیستم برای کارهای عادی، 8 گیگ خواهد بود.

رم 12 و 16 گیگ را می‌توان مقدار حافظه مناسب برای انواع کارهای روزمره، بازی و گرافیگ سبک و …. در نظر گرفت اما برای گیمینگ و گرافیک حرفه‌ای، حداقل رم 32 و یا 64 گیگ مناسب‌تر است. رم بالاتر می‌تواند مستقیماً در افزایش سرعت سیستم موثر باشد اما برای برخورداری از تمام ظرفیت آن، به بالا بودن مشخصات سایر قطعات سیستم مثل CPU هم نیاز خواهد بود. در تصویر زیر می‌توانید رم مناسب برای هر نوع عملکرد را مشاهده کنید.

گارانتی

برخی از تولیدکنندگان، گارانتی مادام‌العمر ارائه می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند تحت گارانتی ولتاژ را افزایش دهید. رم‌ها بعد از چندین سال استفاده، معیوب می‌شوند، بنابراین بهتر است رم را از برندی خریداری کنید که گارانتی با مدت‌زمان بیشتر و شرایط بهتر ارائه می‌دهد.

سازگاری رم با سایر قطعات

اینکه رم با سایر قطعات موجود در سیستم سازگار باشد بسیار مهم است. زمانی که می‌خواهید رم مناسبی بخرید، باید مشخصات مادربرد کامپیوتر خود را بررسی کنید تا متوجه شوید مادربرد تا چه نسل و ظرفیت رم را می‌تواند پشتیبانی کند. اگر شما بهترین رم موجود در بازار را بخرید اما با سایر قطعات سیستم تناسب و سازگاری نداشته باشد، سیستم شما به کلی متوقف شده یا کارایی پایینی خواهد داشت. بهتر است که برند رم خریداری شده با سایر قطعات یکسان بوده یا حداقل سازگاری داشته باشد.

چه رمی با مادربرد شما سازگار است؟

قبل از اینکه در مورد ظرفیت و فرکانس RAM فکر کنید، باید مطمئن شوید که رم با مادربرد و پردازنده شما سازگار است. نوع اشتباه ماژول‌ها به راحتی می‌توانند در سیستم شما کار نکنند، در حالی که رم با مشخصات اشتباه هم برای لپ تاپ یا کامپیوتر شما می‌تواند عملکرد ضعیفی داشته باشد. برای بررسی سازگاری رم با مادربرد، به نکات زیر توجه داشته باشید.

نوع ماژول

RAM به صورت دسته‌ها یا ماژول‌های حافظه عرضه می‌شود که به شکاف‌های حافظه روی مادربرد می‌چسبند. رمی که با سیستم شما ناسازگار است، یا مناسب نیست یا به درستی کار نخواهد کرد.

مادربردها در کامپیوترهای مدرن از رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند. DDR4 نباید با DDR3، نسل قبلی SDRAM اشتباه گرفته شود. این نوع رم قابل تعویض نیست و نمی‌توانید به عنوان مثال 8 گیگابایت DDR3 را با 16 گیگابایت DDR4 جایگزین کنید.

رم DDR4 و SDRAM

کامپیوترها از نوعی رم به نام SDRAM (حافظه دسترسی تصادفی دینامیک سنکرون) استفاده می‌کنند. این نوع رم با فرکانس پردازنده هماهنگ می‌شود. SDRAM با گذشت زمان بهبود یافته است و مزایایی مانند مصرف انرژی کمتر، سرعت انتقال سریعتر و انتقال داده با ثبات‌تر را ارائه می‌دهد.

DDR4 SDRAM استاندارد فعلی برای کامپیوترهای امروزی است. DDR4 مخفف “Double Data Rate 4” است و چهارمین نسل از فناوری DDR محسوب می‌شود که جایگزین SDR (Single Data Rate) از نوع SDRAM شده است. DDR4 دارای سرعت انتقال داده سریعتر، ظرفیت بیشتر و ولتاژ کمتر نسبت به نسل قبلی خود یعنی DDR3 است. علاوه‌بر این، تعداد پین‌های هر نوع رم با دیگری متفاوت است و باید بررسی شود که مادربرد از رم با چه تعداد پین پشتیبانی می‌کند.

فرم رم

  • DIMM (ماژول حافظه درون‌خطی دوگانه) ماژول‌های RAM بزرگتری هستند که برای مادربردهای PC طراحی شده‌اند.
  • SO-DIMM (ماژول حافظه درون‌خطی دوگانه طرح کلی کوچک) ماژول‌های کوچکتری هستند که برای لپ تاپ‌ها و برخی از مادربردهای Mini-ITX (SFF) ساخته شده‌اند.

راهنمای خرید رم برای لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

میزان رم مورد نیاز شما برای بازی به بودجه و سبک بازی شما بستگی دارد. قبل از خرید، مطمئن شوید که مشخصات رم با نیازهای منحصربه‌فردتان مطابقت دارد. در نظر داشته باشید که مهم است که RAM را با بقیه اجزای سیستم خود متعادل کنید، زیرا همه آنها در تعیین سطح کلی عملکرد گیمینگ نقش دارند.

مقدار رم بر اساس نوع بازی

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و انواع بازی‌های نصبی و آنلاین سنگین و پیشرفته را بازی می‌کنید، 16 گیگابایت رم، حداقل مقدار مورد نیاز شما خواهد بود. بسیاری از بازی‌های مدرن حداقل 16 گیگابایت نیاز دارند اما برای تجربه بهتر در حین بازی نباید عملکرد دیگری در سیستم اجرا شود. به‌طور کلی برای گیمینگ حرفه‌ای، حداقل رم 32 گیگ و برای بازی‌های سبک و معمول، حداقل رم 16 گیگ توصیه می‌شود.

سرعت رم گیمینگ

به دنبال تعادل مناسب بین ظرفیت و سرعت رم باشید. این احتمال وجود دارد که 32 گیگابایت رم با سرعت پایین برای گیم ایده‌آل نباشد، اما 4 گیگابایت رم با سرعت بالا نیز ایده‌آل نیست. سرعت رم DDR4 از حدود 1600 مگاهرتز شروع می‌شود، اما این سرعت‌ها طبق استانداردهای امروزی، آهسته در نظر گرفته می‌شوند.

برای بازی، اجرای رم با سرعت‌های بالا مزایای زیادی دارد. اگرچه به اندازه ارتقاء پردازنده یا کارت گرافیک تأثیر عمیقی نخواهد داشت اما رم سریعتر می‌تواند عملکرد بازی و نرخ فریم را بهبود بخشد. علاوه بر بهبود نرخ فریم، رم سریعتر می‌تواند زمان فریم یا ثابت بودن نرخ فریم را بهبود بخشد. این بهبودی، به عنوان مقادیر پایین 1% و 0.1% (میانگین کندترین 1% و 0.1% فریم‌های ثبت شده) در معیارها نشان داده می‌شود.

تایمینگ رم گیمینگ

سرعت RAM تنها راه برای قضاوت در مورد عملکرد آن نیست. زمان‌بندی RAM معیاری از تأخیر قبل از اجرای دستورات داده شده توسط رم است. زمان‌بندی حافظه به‌صورت مجموعه‌ای از اعداد، مانند 16-18-18-36 که ممکن است روی برچسب جعبه رم دیده شود، ارائه می‌شود.

هر عدد مربوط به یک تست خاص است. برای مثال، اولین عدد، تاخیر CAS است؛ تعداد چرخه‌های ساعتی که طول می‌کشد تا ماژول حافظه مجموعه ‌ای از داده‌ها را پس از درخواست کنترل‌کننده حافظه برگرداند.

مقایسه ماژول‌های RAM بر اساس زمان‌بندی می‌تواند پیچیده باشد. به عنوان مثال، تاخیر CAS فقط تعداد کل چرخه‌ها را بیان می‌کند. مدت زمان هر چرخه نیز هنگام قضاوت در مورد پاسخگویی مهم است. به عنوان مثال، حافظه DDR3 معمولا تاخیر CAS کمتری نسبت به DDR4 دارد، اما به دلیل سرعت ساعت پایین‌تر، عملکرد بدتری دارد.

زمان‌بندی حافظه معمولاً اولویت بالایی برای سیستم بازی نیست. زمان‌بندی‌ها مورد توجه اورکلاکرها هستند که می‌توانند به صورت دستی، تایمینگ رم را در بایاس پایین بیاورند، سپس آن را آزمایش کنند. در صورت موفقیت، می‌توانید عملکرد بهتری از رم موجود خود داشته باشید.

اورکلاک رم گیمینگ

اورکلاک می‌تواند به شما کمک کند فراتر از مشخصات سیستم خود را تجربه کنید. هنگامی که اورکلاک در بایاس مادربرد انتخاب می‌شود، ولتاژ، زمان‌بندی و فرکانس برای افزایش عملکرد تنظیم می‌شود. این تنظیمات از پیش تعریف شده برای پایداری، تست و تایید شده‌اند.

زیبایی‌شناسی و خنک‌کنندگی رم گیم

RAM مانند هر جزء دیگر گرما تولید می‌کند، اما خیلی داغ نمی‌شود مگر اینکه با سرعت‌های غیر عادی بالا کار کند. اگر به‌طور جدی رم خود را اورکلاک نمی‌کنید، می‌توانید این فاکتور را در نظر نگیرید. 

ماژول‌های رم با نور RGB که عموماً برای کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌شوند، می‌توانند جذابیت بصری سیستم شما را بهبود بخشند. فقط مطمئن شوید که حافظه‌های RGB که انتخاب می‌کنید با برند مادربرد خاص شما سازگار هستند. این نورپردازی با میزان عملکرد رم و گرمای آن، تغییر رنگ می‌دهد.

نصب و راه‌اندازی رم بازی

رم معمولاً در مجموعه‌های دو یا چهار ماژول خریداری می‌شود (به عنوان مثال “2x16GB” یا “4x8GB”). قبل از خرید کیت، بررسی کنید که مادربرد شما چند اسلات حافظه دارد. دسکتاپ‌ها معمولا دارای چهار اسلات هستند، در حالی که لپ تاپ‌ها معمولاً دو اسلات دارند. 

اگر قصد دارید رم را در لپ تاپ ارتقا دهید، مطمئن شوید که RAM روی مادربرد لحیم نشده است. برخی از رم لپ تاپ‌ها قابل ارتقا نیستند. اما اگر قصد دارید سیستم دسکتاپ را ارتقا دهید، سعی کنید در صورت امکان، اسلات‌های حافظه را برای ارتقای آینده باز بگذارید. به عنوان مثال، نصب یک کیت 2×16 گیگابایتی به جای یک کیت 4×8 گیگابایتی روی دسکتاپ، دست شما را با دو اسلات برای ارتقاهای آینده باز نگه می‌دارد.

برای استفاده از افزایش پهنای باند ارائه شده توسط رم دو کاناله، توصیه می‌شود حداقل یک جفت ماژول رم را در اسلات‌های متقارن (معمولاً با کد رنگی) نصب کنید. ماژول‌ها باید ظرفیت یکسان و در حالت ایده‌آل سرعت یکسانی داشته باشند. اگر سرعت‌ها مطابقت نداشته باشند، ماژول با سرعت پایین‌تر سرعت را تنظیم می‌کند.

سوالات متداول خرید بهترین رم

در انتها، به چند سوال مکمل این مقاله برای تکمیل دانش شما از راهنمای خرید حافظه رم پاسخ داده‌ایم.

آیا رم سریعتر بهتر است؟

سرعت خام حافظه رم (برحسب MT/s) با فرض وجود ظرفیت کافی، عامل اصلی تمایز عملکرد حافظه است. در حالی که تایمینگ رم می‌تواند نقش کوچکی در عملکرد کلی داشته باشند و سخت‌تر کردن آن‌ها می‌تواند عملکرد را به‌ویژه در سیستم‌های AMD بهبود بخشد، رتبه‌بندی MT/s حافظه بزرگ‌ترین عامل در سرعت واقعی آن است. هرچه حافظه سریع‌تر باشد، سریع‌تر می‌تواند داده‌ها را به CPU و GPU برساند، بنابراین معمولاً، هرچه حافظه شما سریع‌تر باشد، هر کاری را که تنظیم کرده‌اید سریع‌تر انجام می‌دهد. اما احتمال بازدهی رو به کاهش هم وجود دارد؛ به طوریکه سریع‌ترین رم به اورکلاک نیاز خواهد داشت تا از سرعت خود بیشترین استفاده را ببرد.

آیا رم سریعتر بهتر است؟

سرعت خام حافظه رم (برحسب MT/s) با فرض وجود ظرفیت کافی، عامل اصلی تمایز عملکرد حافظه است. در حالی که تایمینگ رم می‌تواند نقش کوچکی در عملکرد کلی داشته باشند و سخت‌تر کردن آن‌ها می‌تواند عملکرد را به‌ویژه در سیستم‌های AMD بهبود بخشد، رتبه‌بندی MT/s حافظه بزرگ‌ترین عامل در سرعت واقعی آن است. هرچه حافظه سریع‌تر باشد، سریع‌تر می‌تواند داده‌ها را به CPU و GPU برساند، بنابراین معمولاً، هرچه حافظه شما سریع‌تر باشد، هر کاری را که تنظیم کرده‌اید سریع‌تر انجام می‌دهد. اما احتمال بازدهی رو به کاهش هم وجود دارد؛ به‌طوریکه سریع‌ترین رم به اورکلاک نیاز خواهد داشت تا از سرعت خود بیشترین استفاده را ببرد.

آیا رم سریعتر برای بازی بهتر است؟

رم سریعتر می‌تواند بر عملکرد بازی در همه رزولوشن‌ها تأثیر بگذارد، اما در رزولوشن‌های پایین‌تر و نرخ فریم بالاتر بیشترین تأثیر را دارد. رم DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز عملکرد بسیار بدتری نسبت به یک کیت بالاتر، مانند کیت 3200 مگاهرتز ارائه می‌دهد اما این موضوع، به کیفیت بازی هم تاثیر دارد؛ چراکه برخی بازی‌ها به فرکانس بالاتری نیاز دارند اما به‌طور کلی، سرعت‌های نزدیک به 4000 مگاهرتز، تاثیر ملموسی در ارتقای تجربه بازی نخواهند داشت. با این حال، برای سیستم‌های دارای پردازنده‌های نسل جدید، استفاده از DDR5 نسبت به DDR4 مزیت عملکردی محسوس دارد. 

آیا رم سریعتر برای ویرایش ویدیو بهتر است؟

با استفاده از رم سریع‌تر هنگام ویرایش ویدیو، سیستم می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. برخی از آزمایش‌ها نشان داده‌اند که پردازنده‌های مرکزی در اجرای فتوشاپ و ادوبی پریمیر، با استفاده از کیت 3600 مگاهرتز نسبت به کیت 3200 مگاهرتز تا 10 درصد بهتر عمل می‌کنند. این مورد در پردازنده‌های AMD که بیشتر به سرعت حافظه رم حساس هستند، قابل توجه است. از آنجایی‌که اگر با سیستم خود ویرایش ویدیو و عکس انجام می‌دهید، احتمالاً با کیت‌های رم با ظرفیت بالاتر کار خواهید کرد و در نتیجه، انتخاب سرعت رم شما محدودتر خواهد بود. استفاده از سریع‌ترین کیتی که می‌توانید پیدا کنید و با ظرفیت انتخابی خود بپردازید، معمولاً بهترین گزینه است، اما اگر بودجه شما محدود است نیست، الزامی به این کار نخواهد بود.

آیا خرید رم RGB ارزش دارد؟

حافظه رم RGB یا رم با نورپردازی LED قابل تنظیم روی آن، انتخابی صرفاً زیبایی‌شناختی است و تاثیری در عملکرد رم ندارد. اگر رمی را می‌خواهید که روشن شود و با سایر نورهای کیس، فن‌های کیس و حتی صفحه‌کلید و ماوس شما روشن و هماهنگ شود، رم RGB می‌تواند ارزش این هزینه را داشته باشد. رم RGB گران‌تر از رم بدون نورپردازی است و این LED‌ها کمی برق بیشتری نیز مصرف می‌کنند.

بهترین مارک رم چیست؟

بهترین مارک‌های حافظه رم هر ساله تغییر می‌کند اما تعداد انگشت‌شماری وجود دارند که سال‌ها جز بهترین برندهای رم محسوب می‌شوند. Corsair به دلیل انتخاب رم‌های مینیمالیستی و مقرون‌به‌صرفه و G.Skill برخی از بهترین حافظه‌های رم بر اساس عملکرد را دسترس قرار می‌دهد، در حالی که رم Patriot در عین عملکرد مناسب خود، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. سایر مارک‌های رم معتبر را می‌توان Kingston Adata و TeamGroup دانست.

رم مناسب برای لپ تاپ و کامپیوتر رندرینگ ویدیو چند گیگ است؟

حداقل رم 32 گیگابایت برای کارهای گرافیکی و ویرایش و رندرینگ حرفه ‌ای ویدیو ضروری خواهد بود. اگر با ویدیوهایی با وضوح بالا کار می‌کنید، یا قصد دارید چندین ویدیو را همزمان روی پردازنده‌ی چند رشته‌ای خود رمزگذاری کنید، می‌توانید حافظه خود را به ۶۴ گیگابایت افزایش دهید. 

منابع: intel.com | chillblast.com | scan.co.uk

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)

راهنمای خرید کیبورد 2023 (آذر 1402)