حافظه SSD چیست؛ آشنایی با هارد SSD و انواع آن

حافظه SSD چیست؛ آشنایی با هارد SSD و انواع آن

آیا شما هم دنبال یک حافظه ذخیره سازی قوی برای نگهداری اطلاعاتتون روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر هستید؟ حافظه اس اس دی یا درایو جامد یک ابزار سریع برای ذخیره کردن اطلاعاته و ویژگی‌های اولیه یک حافظه سنتی رو داره، اما نسبت به حافظه‌های سنتی قدرتمندتر عمل می‌کنند. به علاوه اینکه بالا رفتن سرعت بوت شدن سیستم عامل، سرعت بیشتر بارگیری و ذخیره فایل‌ها از ویژگی‌های کاربردی این نوع حافظه‌هاست که باعث می‌شه مردم بیشتر از این نوع حافظه‌ها استقبال کنند. اگر دوست دارید بدانید SSD چیست و چه ویژگی‌هایی داره این مطلب رو تا آخر بخوانید.


بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع خرید هارد اینترنال HDD و SSD

بررسی تفاوت‌های حافظ SSD و HDD

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال

بهترین هاردهای اکسترنال SSD


اگر بخواهیم درباره اینکه حافظه SSD چیست صحبت کنیم باید بگوییم، یک روش سریع برای ذخیره اطلاعات هست. این ابزار قطعات متحرکی ندارد، بنابراین سرعت دسترسی به اطلاعات رو بالا می‌بره و نگرانی شما رو از بابت ذخیره اطلاعات راحت می‌کنه. در نتیجه قابل اعتمادتره و از طرف دیگه هزینه و مصرف انرژی رو کم می‌کنه. این خصوصیات‌ها باعث می‌شه که SSD جایگزین ایده آلی برای HDD یا هارددیسک‌ها باشند.

حافظه SSD چیست

اس اس دی‌ها در همه جا کاربرد دارند. از این ابزار نگهداری اطلاعات می‌توانید در کامپیوترهای شخصی، بازی‌های کامپیوتری، دوربین‌های دیجیتالی، سیستم‌های پخش‌کننده موسیقی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده کنید. ناگفته نماند که حافظه‌های اس اس دی از هارددیسک‌ها گران‌تر هستند. به طور کلی ssd در کارهایی که به سرعت زیاد نیاز دارند مثل بازی‌ها، وب هاستینگ، مشاغل و شرکت‌ها بسیار کاربردی هستند.

انواع حافظه SSD (فرم فاکتورهای SSD)

اگه تصمیم گرفتید که با حافظه SSD کار کنید. قبل از هر چیز باید با انواع هارد ssd و فرم فاکتورهای اس اس دی آشنا بشید که براساس طول، عرض هارددرایور، سرعت و انواع اتصالات ویژگی‌های مختلفی دارند. به طور کلی انواع حافظه اس اس دی به مدل‌های 2.5, mSATA,M.2,PCle دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به مشخصات هر کدام اشاره می‌کنیم.


بیشتر بخوانید:

حافظه Cache چیست


این مدل ها، رایج‌ترین فاکتورهای اس اس دی هستند:

  • SATA اولین و رایج‌ترین رابط در بین هارد دیسک‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی هست. SATA سرعتی برابر با 600 مگابایت بر ثانیه رو داره و با اکثر نوت‌بوک و لپ‌تاپ‌ها سازگاره. بنابراین نسبت به بقیه انواع حافظه های اس اس دی محبوب‌تر هست. ساتا در اندازه‌های کوچک هم وجود داره که به آن مینی ساتا MSATA گفته می‌شه. جالبه بدونید که ساتا بین انواع هارد SSD کندتر هست اما همچنان نسبت به HDD سرعت بیشتری داره. سرعت انتقال اطلاعات در SATA ، 5 برابر HDD هست.
  • SSD 2.5 اینچی: این فرمت در اکثر درایورهای لپ تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ قرار می‌گیره. این مدل از اس اس دی‌ها سبک و نازک هستند و به راحتی در کامپیوتر دسکتاپ و اولترابوک‌ها نصب می‌شوند.
  • M.2: اس اس دی های M.2 بسیار کوچک هستند و از طریق سوکت M.2 به مادربرد وصل می‌شوند. این فرمت‌های اس اس دی برای تبلت و اولترابوک‌های کوچک مناسب هستند.

حافظه SSD چگونه کار می‌کند؟

حالا که پاسخ این سوال که اس اس دی چیست، پی بردید و با انواع آن آشنا شده‌اید، حالا می‌خوایم ببینیم که حافظه اس اس دی چجوری کار می‌کنه؟ این حافظه‌ها از یک فلش برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند و اطلاعات به وسیله یک کنترلر روی فلش نوشته یا خوانده میشه. نقطه قوت حافظه اس اس دی اینکه می‌توانید همزمان به تمام قسمت‌های آن دسترسی داشته باشید.

سرعت خواندن اطلاعات در SSD بیشتر از سرعت نوشتنه. نکته مهم درباره اس اس دی‌ها اینکه این مدل حافظه از نوعی حافظه شبیه به رم استفاده می‌کنه. فقط فرقی که داره اینه، موقع قطعی برق، اطلاعات حذف نمیشه. حافظه اس اس دی برخلاف اچ دی دی، با بازوی مکانیکی کار نمی کنه بلکه به یک برد الکتریکی مجهزه. به طور کلی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در SSD ها با کنترلرهاست.

مزایای حافظه SSD

در ادامه با مزایای استفاده از حافظه SSD رو اشاره می‌کنیم.

  • سرعت خواندن/ نوشتن: این مزیت باعث می‌شه که سریع‌تر به فایل دسترسی داشته باشید.
  • سرعت بوت کردن و بالا رفتن عملکرد سیستم
  • دوام و ماندگاری: SSD ها نسبت به هارددیسک‌ها در برابر ضربه و گرما مقاوم‌تر هستند، چون قطعات متحرک ندارند. این ویژگی باعث می‌شه که اس اس دی‌ها قابل اعتمادتر از HDD ها باشند.
  • اندازه: تنوع سایز در اس اس دی‌ها زیاد است در حالی که هارددیسک‌ها اندازه‌های محدودی دارند.
  • کم مصرف: SSD ها قطعات چرخشی و متحرکی ندارند بنابراین برق کمتری مصرف می‌کنند. چون هارد دیسک‌ها برای انجام کارها به نیروی ورودی بیشتری نیاز دارند، بنابراین SSD ها گزینه بهتری برای ذخیره کردن اطلاعات در تلفن یا کامپیوترهای شخصی هستند.
  • بی سر و صدا: نداشتن قطعات متحرک در SSD ها باعث می‌شه که صدای کمتری تولید کنند.
  • جمع و جور بودن: حافظه SSD جمع و جورتر و کم‌حجم‌تر از HDD هستند. بنابراین برای لپ‌تاپ ها و دستگاه‌های دیگه‌ای مثل تلفن‌های هوشمند مناسب‌تر هستند.

معایب حافظه SSD

حالا که با مزایای حافظه SSD آشنا شده‌اید، در ادامه با معایب آن هم صحبت می‌کنیم

  • گرون‌تر از حافظه HDD.

تفاوت حافظه SSD و HDD

SSD ها عملکردی مشابه HDD ها دارند اما چیزی که این دو رو از همدیگه متمایز می‌کنه ساختار این دو هست چون اس اس دی ها مثل HDD با دیسک‌های متحرک کار نمی کنند. عملکرد آن ها براساس فلش و عملکردی شبیه رم کامپوتر دارند. در این قسمت می‌خواهیم تفاوت حافظه SSD و HDD رو به تفکیک بررسی کنیم تا بتوانیم راحت‌تر انتخاب کنیم.

سرعت

تفاوت سرعت بین هارد دیسک‌ها و درایو جامد زیاده. پروسه خواندن و نوشتن در SSDها بیشتر از HDD است. این تفاوت رو حین کپی کردن و جابه‌جایی فایل‌های حجیم متوجه می‌شوید. هارددیسک‌ها می‌تونند فایل‌ها رو با سرعت 500 مگابایت برثانیه کپی کنند. در حالی‌که هارددیسک‌ها فقط می‌تونند 30 تا 150 مگابایت در ثانیه را جابه جا کنند. اگه بخوام ملموس‌تر مثال بزنم اینکه با حافظه SSD یک فیلم 20 گیگابایتی در کمتر از 10 ثانیه کپی می‌شه، در حالی که اگه با هارددیسک جابه جا کنید، حداقل 2 دقیقه طول می‌کشه. درکل SSD می‌تونه 100 برابر هارددیسک‌ها کار کنه.

دوام و مقاومت

درایوهای SSD مثل HDD قطعات متحرکی ندارند بنابراین در صورتی که زمین بیفتند یا ضربه ببینند، آسیب نمی‌بینند. این ویژگی باعث می‌شه که این حافظه‌ها در دماهای بالا و پایین خراب نشوند، بنابراین نسبت به HDD ها قابل اعتمادترند.

قیمت

نقطه ضعف حافظه SSD نسبت به HDD قیمت آن است. قیمت حافظه SSD تقریبا 2 برابر هارددیسک‌هاست. همین موضوع باعث می‌شه کامپیوترهایی که از حافظه SSD پشتیبانی می کنند، گران‌تر از بقیه باشند.


برای مشاهده قیمت هارد اکسترنال SSD و HDD کلیک کنید


سروصدا

حافظه SSD ها برعکس HDD ها اصلا سروصدایی نداره، بنابراین بهترین گزینه برای زمانیه که مشغول کار کردن هستید و به آرامش نیاز دارید.

بازیابی اطلاعات

باوجود نقاط قوتی که در حافظه SSD هستU اما یک نقطه ضعف مهمی داره. در صورتی که اطلاعاتتون رو توی فلش از دست بدهید، نمی‌توانید آن‌ها رو بازیابی کنید. برعکس حافظه HDD در بازیابی اطلاعات نسبت به HDDها برتری داره.

کاربردها

با توجه به ویژگی‌هایی که درباره حافظه اس اس دی گفتیم، حافظه SSD بهترین انتخاب برای بازی‌ها هستند به خصوص اگه بازی حجم زیادی داشته باشد، راحت‌تر جابه جا می‌شوند. چون حافظه اس اس دی با سرعت بیشتری بازی‌ها را آپلود و اجرا می‌کنند و طبیعتا تاخیر در انتقال بازی‌ها کمتر است. در زیر چند لپ تاپ گیمینگ که دارای حافظه SSD هستند معرفی شده است:

حافظه SSD مناسب چه افرادی است؟

حافظه SSD برای کارهای مهندسی و گرافیکی گزینه بهتریه چون SSD سرعت بیشتری برای ذخیره و بارگذاری اطلاعات داره. از طرف دیگه حافظه SSD برای نوازندگان موسیقی خیلی ایده آله چون این کار حساسی هست و به سکوت بیشتری نیاز داره. از آنجا که حافظه SSD بی سرو صداست، انتخاب بهتریه. اگر بخوام درباره نحوه نگهداری صحبت کنم، حافظه SSD دوام بیشتری داره بنابراین مناسب برای افرادیه ممکنه دستگاه رو در کیف رها کنند.

با توجه به ویژگی‌هایی که اس اس دی‌ها دارند که شامل سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، مصرف کم برق، دوام و ماندگاریه نتیجه می‌گیریم که نقاط قوت این حافظه نسبت به نقاط ضعفش بیشتره بنابراین اگر قیمت در اولویت انتخاب شما نیست، با اینکه هزینه‌برتر از حافظه HDD هست ارزش هزینه کردن دارد.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها