فناوری GPS چیست؟

فناوری GPS چیست؟

فناوری GPS مخفف کلمه Global Positioning System است. GPS یعنی سیستم مکان‌یابی جهانی. استفاده از این فناوری رایگانست. GPS یه سیستم رادیویی محسوب می‌شه. این فناوری با استفاده از امواج رادیویی بین ماهواره‌ها و گیرنده داخل گوشی، اطلاعات مکان و زمان رو به نرم‌افزار مورد نیاز ارسال می‌کنه. هر ماهواره دارای ساعت اتمیست که زمان رو در فرکانس خاصی ارسال می‌کنه.

سپس تراشه دستگاه شروع به جمع‌آوری داده‌ها از ماهواره فرستنده می‌کنه. گیرنده GPS تلفن از داده‌های این فرکانس استفاده می‌کنه تا مکان و ساعت اون رو مشخص کنه. برای کارکرد GPS به چهار عدد ماهواره نیازه. سه عدد ماهواره‌ به صورت مثلثی برای موقعیت جغرافیایی و ماهواره شماره چهار برای تعیین ارتفاع استفاده می‌شه. برای تعیین موقعیت جغرافیایی تنها به سه سیگنال نیازه. فناوری GPS به صورت تمام وقت کار می‌کنه. این فناوری به صورت آفلاین کار می‌کنه.


بیشتر بخوانید:

 بهترین مرورگرهای وب ویندوزی

داستان شرکت گوگل

فناوری NFC چیست؟


فناوری-GPS-و-AGPS

 نحوه تشخیص موقعیت مکانی  (IMAGE) در فناوری GPS

فناوری AGPS: گیرنده‌های GPS انرژی زیادی مصرف می‌کنن و برای کار کردن نیاز به دید بدون مانع از چندتا ماهواره دارن. موانع می‌تونن شامل ساختمان‌های بلند و… باشن. به‌دلیل استفاده زیاد انرژی، هر بار برای دریافت داده‌های جدید ممکنه چند دقیقه طول بکشه. فناوری AGPS برای ارسال کردن فرکانس‌های دریافتی از ماهواره‌ها، از تجهیزات کمکی مثل شبکه تلفن همراه استفاده می‌کنه. این سیستم‌های کمکی باعث شدن سرعت انتقال اطلاعات نسبت به فناوری GPS بیشتر باشه.

پیشنهاد مطالعه: انواع سنسور گوشی

برای استفاده از GPS نیاز به پرداخت هزینه ندارین ولی برای بهتر شدن سرعت این فناوری، شبکه تلفن همراه نیازه. در مقایسه دقت GPS و AGPS باید به این موضوع اشاره بشه که فناوری GPS دقت بسیار بیش‌تری نسبت به AGPS داره. اختلاف دقت بستگی به شبکه تلفن همراه داره. برای استفاده روزانه و اطلاع از موقعیت مکانی و همین‌طور زمان، نیاز به استفاده هر دو فناوریه. هنگام خرید گوشی هم نگران نباشین، چون هر گوشی الان GPS داره.

مسیریابی با جی‌پی‌اس

کاربردهای GPS

این فناوری موقعیت‌یاب جهانی نه تنها قراره که به شما توی پیدا کردن مسیرها کمک کنه، بلکه قراره در زمینه‌های مختلف کار شما رو آسون‌تر کنه!

اول این‌که GPS توسط نیروی نظامی کشور ایالات متحده بود که گسترش پیدا کرد. کاربرد این فناوری همین‌جا تموم نمی‌شه و طی این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی کرده. حالا قراره با کاربردهای گسترده این فناوری توی اکثر صنعت‌ها آشنا بشین:

 GPS در پزشکی

این فناوری به دکترها برای کنترل مریض‌های که مشکل حرکتی دارن کمک می‌کنه. همچنین بعد از عمل جراحی هم دکتر می‌تونه با استفاده کردن از GPS شرایط حرکتی مریض خودش رو کنترل کنه. فرد نابینا هم به کمک جی‌پی‌اس می‌تونه مسیر خودش رو پیدا کنه.

GPS در باربری

مدیران باربری برای کنترل کردن کامیون‌ها و ناوگانی که دارن به راحتی از فناوری GPS استفاده می‌کنن و از موقعیت مکانی بارهای خودشون مطلع می‌شن.

کاربرد نظامی

  • زیردریایی
  • هدایت موشک‌های جنگنده
  • شناختن جنس خاک
  • قایق نظامی
کاربرد جی‌پی‌اس

سایر کاربردهای فناوری GPS نیز به شرح زیر است:

  • کاربردهای نقشه‌برداری
  • کاربرد تجاری
  • در ورزش‌های مثل کوه‌نوردی، قایق‌رانی، چتربازی، غواصی، اسکی و….
  • برای جستجو و نجات
  • در سفرهای زمینی
  • طبیعت گردی
  • پیدا کردن موقعیت مکانی
  • و…

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها