داستان شرکت گوگل

داستان شکل‌گیری گوگل

گوگل در دنیای فناوری رقیب نداره و با خدماتی که در اختیار همه قرار داده روی زندگی همه اثر گذاشته. امروزه برای انجام بیش‌تر کارها از مرورگر گوگل و کروم استفاده می‌کنین. علاوه‌بر این مرورگر کروم با داشتن میلیار‌دها کاربر در تمام جهان محبوب‌ترین مرورگره. شرکت گوگل در حال حاضر ارزشی حدود 1853 میلیارد (سال 2022) دلار داره، همچنین درآمد این شرکت در سال گذشته به طور خالص 76 میلیارد دلار بوده. این شرکت یکی از امپراطورهای دنیای فناوری محسوب می‌شه و هر روز در حال رشد است.

تاریخ شرکت گوگل

این شرکت آمریکایی توسط لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin) در سال 1998 بنیان‌گذاری شد. این شرکت در حال حاضر در زمینه نرم‌افزار، سخت‌افزار و تبلیغات آنلاین فعالیت داره. لری پیج و سرگی برین هر دو دانشجوی دکتری در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بودند، اون‌ها تصمیم گرفتن از یه پروژه برای حل کردن ارتباط بین وب‌سایت‌ها استفاده کنن. این موتور جستجو در اون زمان بهش Back rub می‌گفتن. این شرکت در زمان کمی محبوبیت خودش رو به‌دست آورد و محبوب‌ترین موتور جستجو شد.


بیشتر بخوانید:

فناوری GPS چیست؟

تاریخچه شرکت ایسوس


شرکت گوگل در اوایل که کار خودش را شروع کرد، جا‌های زیادی تغییر مکان میداد. اولین ساختمان این شرکت در شهر مانتین ویو بود. این ساختمان‌ها الان دیگه بخشی از گوگل پلکس‌اند و بیش از صدها هزار متر مربع مساحت دارن. گوگل در سال 2003 رشد چشمگیری داشت، تا اینکه سال 2004 اولین خدمات عمومی خودش رو عرضه کرد و به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شد.

همکاری پیج و برین

این دو نفر در دانشگاه با هم آشنا شدن. برین برای مهارتی که توی ریاضی داشت معروف شد و پیج هم بخاطر اشتیاقش به حوزه اینترنت و ارتباطات سرشناس شد. پیج یه الگوریتم تحت عنوان Page Rank در اون زمان ساخت. اولین باری که این موتور جستجو شروع به کار کرد سال 1996 بود. این دو نام موتور جستجوی خودشون رو گوگول گذاشتن. در سال 1997 نام گوگول به گوگل تغییر کرد و دامنه اون هم به عنوان Google.com ثبت شد. در اواخر سال 1998حدود 68 میلیون صفحه در گوگل ثبت شد و با این‌که گوگل هنوز یه نسخه آزمایشی بود، اما از رقبای خود یعنی Hot bot و Excite. com خیلی جلو افتاد.

تامین سرمایه

زمانی که گوگل یه شرکت شد به یه سرمایه‌گذار هم نیاز داشت، خیلی تلاش کرد و بلاخره کسانی را پیدا کرد که برای تاسیس این شرکت کمک کنند. کسانی که برای تاسیس شرکت گوگل کمک کردند، اندی بکتولشیم (Andy Bechtolsheim) که در حال حاضر یکی از سرمایه گذاران اصلی این شرکت است و به علاوه مدیر‌عامل‌ها و موسسان سایر شرکت‌ها مثله دیوید چریتون (David cheriton)، جف بزوس (Jeff bezoss) و رام شریرام (Ram shriram) برای جمع آوری صدهزار دلار شریک شدند، و پیج و برین به لطف این فرد‌ها توانستند اولین دفتر خود را راه اندازی کنند. بعد از این سرمایه گذاری در سال 1999 دو شرکت به نام سکویا کپیتال (Sequoia Capital) و کلاینر پرکینز (Kleiner Perkins) 25 میلیون دلار در شرکت گوگل سرمایه گذاری کردند. این شرکت در سال 2000 برای اولین بار یک شرکت به نام (dega) را خریداری کرد و از آن زمان ریشه گوگل شکل گرفت. جالب اینجاست که اولین دفتر گوگل در همان کالیفرنیا و در یک گاراژ بوده است، همچنین صاحب آن گاراژ هم اکنون مدیرعامل یوتیوب است.

استخدام شخصی برای نظارت روی روند شرکت گوگل

در سال 2001 گوگل به سرعت در حال پیشرفت بود، اما به یک نفر نیاز داشتند تا بر روی روند گوگل بررسی داشته باشد، بنابراین شخصی به نام اریک اشمیت را استخدام کردند، تا گوگل را راهنمایی کند. اریک اشمیت در سال 2003 مدیر عامل گوگل معرفی شد و کمتر از 3 سال بعد گوگل به عنوان یک شرکت سهامی بزرگ تبدیل شد، یک سال بعد اریک اشمیت چند سرویس که امروزه طرفداران زیادی دارد را معرفی کرد، آن سرویس‌ها جیمیل، گوگل درایو و گوگل داکس را برای اولین بار معرفی کرد. آن شخص (اریک اشمیت) ده سال بعد هدایت گوگل را به پیج داد، چون دیگر به کسی نیاز نداشتند که گوگل را هدایت کند.

شراکت گوگل و یاهو

تا سال 2000 یاهو محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا بود، اما بعد از آن گوگل خیلی طرفداران بیشتری پیدا کرد و گوگل در رتبه اول موتور جستجوی جهان قرار گرفت، بعد از این اتفاق یاهو تصمیم گرفت با گوگل مشارکت کند، بنابراین این مشارکت در سال 2000 اتفاق افتاد، همچنین مشارکت آنها تا 2004 ادامه داشت، و بعد از آن یاهو موتور جستجوی اختصاصی خود را تاسیس کرد.

انتقال گوگل به گوگل پلکس

در سال 2003 که شرکت گوگل در حال پیشرفت بود، همینطور شروع به استخدام مهندسان جدید و گرو‌های دیگر برای تبلیغات و فروش هم شده بود، پس مکانی که آنها در آن بودند خیل کوچک بود، به همین دلیل همه کارمندان گوگل به گوگل پلکس انتقال یافتند. از همان زمان تاکنون همه کارمندان گوگل در گوگل پلکس فعالیت دارند. اکنون این شرکت قرار است فضا‌های بزرگتر را ایجاد کند، و ساختمان‌های جدید بسازد، همچنین درهمان سال 2003 گوگل شرکتی به نام (Pyra labs) را خریداری کرد. این شرکت یک سایت فعال در زمینه میزبانی وبلاگ بود، و هدف گوگل از خرید این شرکت کسب اطلاعات در مورد افزایش سرعت نمایش نتایج و ژورنال‌های آنلاین و همچنین افزایش مرتبط بودن نتایج با کلید واژه‌های جستجو شده در این شرکت و سرویس گوگل نیوز بود.

جیمیل

در سال 2004 یکی از مهمترین رویداد‌ها یعنی رویداد راه اندازی سرویس ایمیل بود. این سرویس در زمان خودش هیچ رقیبی نداشت، وعلاوه براین ویژگی‌هایی مانند جستجوی پیشرفته، و همچنین 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشت؛ چون در آن زمان کاربران فقط امکان استفاده از چند مگابایتی را داشتند وقتی گوگل سرویس 1 گیگابایتی را ارائه کرد، نظر خیلی از مخاطبان را به خود جلب کرد، همچنین ویژگی‌‌های دیگری داشت که در زمان خودش خیلی مورد توجه قرار گرفت.

گوگل مپ

شرکت گوگل یک سال بعد یعنی 2005 گوگل مپ را راه اندازی کرد. گوگل مپ هم طرفداران بسیار زیادی داشت که بعد از مدت کوتاهی طبق آمار‌ها نشان دادند که بیشتر از 60 درصد کاربران از گوگل مپ استفاده می‌کنند.

رویداد سال 2006

گوگل در سال 2006 رویدادهای زیادی داشت که ما بعضی از آنها را نام می‌بریم.

  • خرید یوتوب
  • خرید شرکت آپ استارتلن (UP startlen) این شرکت در زمینه نگارش و ویرایش آنلاین متن‌ها فعالیت دارد و خرید آن برای ایجاد گوگل داکس بوده است
  • خرید شرکت جات اسپات (Jot Spot) این شرکت هم در زمینه اپلیکیشن‌های وب محور و ارائه نرم افزارها فعالیت دارد
  • راه اندازی سرویس گوگل ترنسلیت

تاسیس گوگل کروم

گوگل کروم در حال حاظر محبوب‌ترین مرورگر پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ دنیا است. این مرورگر در سال 2008 تاسیس شد و بعد از چهار سال تا الان محبوبیت خودش را حفظ کرده است. برای مطالعه مقاله بررسی بهترین مرورگرهای وب 2024 کلیک کنید.

خرید اندروید

در سال 2005 اندروید یک شرکت عادی بود و شرکت گوگل که قرار بود در همان سال این شرکت را خریداری کند بخواطر بعضی از شرایط ‌ها خرید اندروید را تا سال 2008 به تعویق انداخت در همان سال که اندروید را خریداری کرد دو گوشی اندرویدی به نام موبایل جی یک (T- mobile G1) و اچ تب سی دریم (HTC Dream) را تولید و عرضه کرد.

پایان محصولات خاص گوگل و اضافه شدن محصولات خاص‌تر

بعضی از محصولات گوگل برای اینکه قدیمی شده بودند تولیدشان پایان یافت و محصولات جدید‌تری را روانه بازار کردند. برای مثال: گوگل ریدر که خیلی قدیمی شده بود متوقف شد و از طرفی دیگر گوگل کروم کست معرفی، این سرویس محتوا را روی وسایل مثله تلویزیون را نشان می‌دهد. این سرویس اکنون هم کاربرد‌های زیادی دارد و برای استفاده روی تلویزیون یا وسایل‌های دیگر قابل اجرا است.

ورود در زمینه هوش‌مصنوعی

در سال 2014 گوگل تصمیم گرفت شرکت دیپ مایند که فعال در زمینه هوش مصنوعی است را خریداری کند، این یکی از کار‌های بزرگ شرکت گوگل بود و با این تصمیم گوگل چند سال از لحاظ تکنولوژی جلو افتاد. با این شرایط چند سال بعد گوگل یکی از شرکت‌های برگزیده در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شد.


بیشتر بخوانید:

دستیارهای صوتی و ورود به دنیای متفاوت


در سال 2015 لری پیج شخصی بنام (سوندار پیچای) که حالا مدیرعامل آلفابت است، را استخدام کرد. همین فرد با هوش بالا و استعدادی که داشت گوگل را به جاهای بالایی رساند و با ایده آن گوگل در سال 2020  لوگوی خود را تغییر دهد.

رویداد‌های مهم از سال 2015 تا 2022

  • تولید اسپیکر‌های خانگی هوشمند و مجهز به دستیار مجازی= 2016
  • افزایش در آمد سالانه گوگل به بیش از 110 میلیارد دلار= 2017
  • خرید شرکت HTC با اینکه چند سال بود هیچ فعالیتی نداشت اما گوگل با قیمتی 1.1 میلیارد دلار آن شرکت را خریداری کرد= 2018
  • منصوب شدن سوندار پیچای به مدیر عامل آلفابت= 2019
  • تغییر لوگوی گوگل= 2020

بعد از تاریخچه گوگل می‌خواهیم جدید‌ترین محصولات این شرکت که در سال 2021 معرفی شده و همچنین محصولاتی که در رویداد 2022 قرار است رونمایی شود را بررسی کنیم.

گوشی پیکسل 6A

این گوشی یه دوربین ارتقا یافته و یه حسگر داره، دوربین اصلی  12 مگاپیکسلی و حسگر 8 مگاپیکسلی اولترا واید، همچنین دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی که کیفیت راضی کننده‌ای را دراختیار کاربر می‌گذارد. علاوه بر دوربین‌ها باطری قدرت‌مندی دارد، که ساعت‌های زیادی را می‌توانید به طور مداوم ار آن استفاده کنید، باطری آن 4400 میلی‌آمپر می‌باشد. این گوشی با حافظه داخلی 128 گیگابایت و 6 گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شود، این گوشی همچنین از شبکه ارتباطی 5G پشتیبانی می‌کند.

ساعت هوشمند (پیکسل واچ)

این ساعت هوشمند امکانات زیادی دارد که می‌تواند در خیلی از کار‌ها به کاربر کمک کند. یکی از امکانات آن اجازه می‌دهد که کاربر به اپلیکیشن‌های گوگل متصل شود، این اپلیکیشن‌ها عبارتند از گوگل مپس، گوگل والت، گوگل اسیستند و گوگل هوم، علاوه براین قابلیت‌های دیگری هم دارد، بدنه این ساعت از جنس فلز بازیافتی ساخته شده است طراحی دایره‌ای دارد.


برای مشاهده قیمت و خرید ساعت هوشمند کلیک کنید


ایربادز بی‌سیم (پیکسل بادز)

این پیکسل بادز ساخت شرکت گوگل با سیستم صوتی قدرتمندی که دارد با ایرپاد پرو اپل رقابت می‌کند. این پیکسل بادز بی‌سیم با چهار رنگ مشکی، سبز، قرمز و آبی برای فروش است، همچنین قیمت آن هم 199 دلار می‌باشد. طبق گفته‌های گوگل این پیکسل بادز به سنسورهایی مجهر شده که می‎‌‌تواند فشار درون مجرای گوش کاربر را بسنجد و با توجه به گوش کاربر پیکسل بادز را تنظیم کند، همچنین این دستگاه از اتصال دو دستگاه همزمان پشتیبانی می‌کند. این پیکسل بادز از قدرت بالایی برخورداره، یعنی اگه نویز اون رو فعال کنین می‌تونید 7 ساعت مداوم به موزیک گوش بدین.

عینک هوشمند

گوگل با این‌که قبلا هم عینک هوشمند معرفی کرده اما این جدیدتره و کاربرد‌های بیش‌تری داره. این عینک قابلیتی داره که می‌‌تونه در لحظه گفتگو‌ها رو ترجمه کنه و به کاربر ارائه بده. گوگل با این‌که محصولات زیادی رو رونمایی کرده اما این عینک هوشمند یه محصول خارق‌العاه محسوب می‌شه.

جمع بندی

شرکت گوگل بدون تردید بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهانه، همچنین یکی از پیشتازان بی‌رقیب در دنیای فناوری به حساب میاد. گوگل شکست‌‌های زیادی داشته، همچنین موفقیت‌های زیادی هم تجربه کرده. گوگل کار تمام مردم رو آسون و راحت‌تر جلو می‌بره. قطعا این شرکت پیشرفت‌های چشمگیر بیش‌تری هم در آینده داره.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها