کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی (GPU) چیست؟

کارت گرافیک، پردازنده گرافیکی یا GPU، یک قطعه سخت افزاریست، که تصاویر و بخش دیداری سیستم را کنترل می کند یعنی شما تصویری که در مانیتور می‌بینید ساخته کارت گرافیک است. این پردازنده گرافیکی یا به صورت یک قطعه مجزا تولید می‌شود و یا با پردازنده مرکزی (CPU) یکپارچه یا به اصطلاح مجتمع می‌شود.

به کارت گرافیک، پردازنده گرافیکی یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) هم گفته می شود، اما در واقع GPU فقط یک جزء (البته جزء اصلی و تعیین کننده) کارت گرافیک محسوب می‌شود. وظیفه GPU اجرا کردن (رندر کردن) تصویر بر روی مانیتور است. کارت گرافیک شما هرچقدر قوی تر باشد تصویر هم با کیفیت تر خواهد شد، همچنین برای گیمرها یا تدوین‌گرها گرافیک مهمترین موضوع است.

اگر قصد خرید کارت گرافیک را دارید، مقاله راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک را مطالعه کنید.

GPU چیست؟

GPU را می‌توان مترجم کارت گرافیک نامید. این قطعه در خود کارت گرافیک جا سازی شده و هر تصویری که در نمایشگر می‌بینید توسط GPU ساخته می‌شود. مخفف GPU یعنی Graphics Processing Unit یا واحد پردازش گرافیکی.

تا دو دهه پیش، از پردازنده‌های گرافیکی بیش‌تر برای سرعت بخشیدن به برنامه‌های گرافیکی سه بعدی مثل بازی‌ها، استفاده می‌شد. اما با شروع شدن قرن بیست و یکم، دانشمندان کامپیوتر فهمیدند که GPU‌ها پتانسیل حل خیلی از مشکلات محاسباتی جهان رو دارن.



الان فناوری گرافیک به طور گسترده‌‌ای برای حل خیلی از مشکلات استفاده می‌شود که تاثیر زیادی هم در راحت‌تر شدن امور سخت مانند ماینینگ ارز دیجیتال دارد. پردازنده‌های گرافیکی امروزی را می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و به آن‌ها انعطاف‌ بیشتری داد. این امر به طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی که فراتر از رندر گرافیکی است، سرعت می‌بخشد.

پردازنده‌های گرافیکی برای بازی

بازی‌های ویدیویی از نظر محاسباتی فشرده‌تر از قبل‌اند، گرافیک واقعی‌تری دارند و دنیای درون بازی پیچیده و وسیع‌ است. وجود فناوری‌های پیشرفته نمایشگر‌ها، مثل صفحه‌نمایش 4K و نرخ تازه‌سازی بالایی که امروزه این نمایشگرها دارند همچنین افزایش بازی‌های واقعیت مجازی، موجب می‌شود که تقاضا برای پردازشگرهای گرافیکی هم بالا رود. پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند رندر گرافیکی را به دو صورت دو بعدی و سه بعدی انجام دهند. وقتی عملکرد گرافیکی بهتر شود، بازی‌ها را می‌توانید با وضوح بالاتر و با نرخ فریم سریع‌تر انجام دهید.

پردازنده‌ گرافیکی یا GPU برای ویرایش ویدیو و ایجاد محتوا

قبلا ویراستاران ویدیو، طراحان گرافیک و دیگر افراد حوزه‌های مرتبط برای زمان‌های طولانی با رندر سنتی امور خودشان را انجام می‌دادن که خلاقیت را از کار آن‌ها می‌گرفت و منابع محاسباتی را محدود می‌کرد. الان، پردازش‌های موازی که پردازنده‌های گرافیکی انجام می‌دهند، رندر کردن ویدیو را آسان کرده‌اند. همچنین گرافیک را در قالب‌های با کیفیت بالاتر، سریع‌تر و آسنن‌تر ارائه می‌دهد.

انواع کارت‌ های گرافیک

  • کارت گرافیک آن-برد، مجتمع یا Integrated
  • کارت گرافیک مجزا یا Discrete
  • کارت گرافیک اکسترنال یا eGPU

کارت گرافیک آن-برد (integrated)

این مدل کارت گرافیک کاملا یکپارچه همراه با پردازنده مرکزی (CPU) ساخته شده است و جداگانه به حساب نمی‌آید. اکثر کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌های استاندارد از گرافیک آن-برد بهره می‌برند. این مدل کارت گرافیک علاوه بر عملکرد ضعیفی که دارد بلکه بسیار هم ارزان قیمت است، اما برای تماشای فیلم، گوش دادن به آهنگ و ساختن اسناد مناسب است و اینکه فاقد قابلیت ارتقا می‌باشد. کارت گرافیک آنبرد برای کیمینگ یا طراحی گرافیک مناسب نیستند.

کارت گرافیک مجزا (Discrete)

همه گیمرها یا افرادی که تولید محتوا انجام می‌هند از این نوع کارت‌های گرافیک استفاده می‌برند. این نوع کارت‌های گرافیک به صورت جداگانه به فروش می‌رسد، و به مادربورد متصل می‌شود. این کارت‌های‌ گرافیک‌ بخواطر قدرت و سرعت بالایی که دارند، ارزششان بسیار زیاد است، متاسفانه بعضی‌ از کارت‌های گرافیک بخواتر دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها و… در بازار‌های ایران به سختی و یا با قیمت بالا قابل تهیه هستند. به طور خلاصه این قطعه نسبت به دیگر قطعات یک کامپیوتر قیمت بیشتری دارد.

کارت گرافیک اکسترنال  (eGPU)

این نوع کارت گرافیک مثل یک کیس کوچک است که می‌توان هم به لپ‌تاپ و هم به کامپیوتر آن را متصل کرد، پس اگر یک کارت گرافیک اکسترنال دارید دیگر نیازی نیست لپ‌تاپ هایی با حافظه گرافیکی بالا خریداری کنید. نکته مثبت دیگری این است که می‌توان آن را همزمان به لپ‌تاپ و هم به کامپیوتر متصل کرد. علاوه بر این برای متصل کردن آن به لپ‌تاپ یا کامپیوتر فقط از طریق پورت‌های Thunderbolt 3 یا USB-C به هم وصل می‌شوند.

ویژگی‌های کارت گرافیک

هر کارت گرافیک ویژگی‌های زیادی دارد که اکثر‌آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعداد هسته

هسته‌های کارت گرافیک را می‌توان گفت محاسبات گرافیکی را بر عهده دارند و هرکدام واحد‌های محاسباتی جداگانه هستند. هرچه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد عملکرد بهتری را در اختیار شما می‌گذارد. هسته‌های کارت گرافیک AMD با اسم Stream Processors و هسته‌های Nvidia با اسم CUDA cores نام گذاری شده اند.

پورت‌های‌ کارت گرافیک

هرمدل کارت گرافیکی‌ می‌تواند با هر نوع پورت به مانیتور متصل شود، اکثر کارت‌های گرافیکی حداقل دو پورت تا حداکثر 4 پورت دارند، پس برای خرید کارت گرافیک دقت کنید که مادربورد حتما باید از اتصال کارت گرافیک پشتیبانی کند. انواع پورت‌های کارت گرافیک شامل موارد زیر است:

  • VGA
  • DVI
  • HDMI
  • Displayport

کاربرد اصلی کارت گرافیک

کار اصلی کارت گرافیک این است که مدیریت فریم (FPS) و کیفیت (resolution) را در اختیار بگیرد. برای تجربه از بازی‌های جدید و با کیفیت حتما باید فریم (FPS) 60 یا بالاتر باشد، در غیر این‌ صورت نمیتوانید از بازی لذّت کافی را ببرید. علاوه بر داشتن کارت گرافیک قوی حتما باید مانیتور شما از 60 فریم یا بالاتر پشتیبانی کند.

موقع ارتقا دادن کارت گرافیک و انتخاب اون به چه چیزایی باید توجه کرد؟

  1. میزان وضوح مورد نیاز برای تصاویر
  2. ابعاد GPU
  3. قدرت پردازش
  4. سازگاری با مابقی اجزای رایانه، مخصوصا پردازنده اصلی و مانیتور
  5. مطمئن بشید که منبع تغذیه شما وات‌ کافی داشته باشه
  6. میزان TDP یکی از موردهای که باید به اون توجه کنین

TPD چیست؟ این شاخص نشان می‌دهد که چه میزان قدرت برای خنک کردن کارت گرافیک نیاز است تا کارت گرافیک بتواند به دمای مناسب برسد. هر چقدر شاخص TDP کم‌تر باشد، قدرت کارت گرافیک بیشتر است.

برترین و قوی‌ترین کارت‌های گرافیک در سال 2023

در ادامه بهترین کارت‌های گرافیک در سال 2023 را معرفی می‌کنیم:

ROG STRIX RTX 3090 Gaming

همانطور که اکثر دنبال کننده‌های ایسوس می‌دانند، این شرکت جزء بهترین سازنده‌های کارت گرافیک می‌باشد، و حالا می‌خوایم با هم قدرتمند ترین آن یعنی ROG STRIX RTX 3090 Gaming را بررسی کنیم. این کارت گرافیک قدرتمند از حافظه 24 گیگابایت سرعتی GDDR6X بهره می‌برد، علاوه بر این دارای 10496 هسته کودا می‌باشد که می‌توان بازی‌هایی با کیفیت 8K را تجربه کرد، همچنین از رابط 384 بیتی بهره می‌برد. این کارت گرافیک از فن‌های خنک کننده سری Axial-Tech بهره می‌برد، به گفته سازنده آن این کارت گرافیک زد گرد و غبار است که همین دلیل باعث می‌شود طول عمر این کارت گرافیک بسیار بالا باشد. این نسخه نسبت به نسخه قبلی خودش بهتر عمل کرده و اندازه فن‌ها و قدرت خنک کردن پردازنده را بالاتر برده است.

قطعات این کارت گرافیک با استاندارد Super Alloy Power || ساخته شده است همچنین برای ساخت کامل این کارت گرافیک بدون دخالت دست انسان صورت گرفته و مزیتی که دارد همه کارت‌های گرافیک‌ یکسان ساخته‌اند.

NVIDIA GeForce RTX 3090

کارت گرافیک مدل RTX 3090 قدرتمندترین کارت گرافیک در حال حاضر شرکت انویدیا می‌باشد. هر ادیتور یا گیمری آرزوی یکی از این کارت‌های گرافیک را دارد. این کارت گرافیک قدرتمند با 24 گیگابایت حافظه خیلی سریع GDDR 6X همراه با 10 هزار هسته‌ی کودا ، باعث شده است که بازی را با رزولوشن 8K پشتیبانی کند. برای خرید آن اگر دغدغه مالی ندارید و دوست دارید با آخرین رزولوشن بازی کنید یا تدوین انجام دهید این کارت گرافیک برای شما توصیه می‌شود.

NVIDIA GeForce RTX 3080

می‌توان گفت این کارت گرافیک یک پردازنده گرافیکی همه کاره به حساب می‌آید، شما می‌توانید هر بازی را با آخرین تنظیمات گرافیکی فعال کنید و با رزولوشن 8K لذت ببرید، همچنین این کارت گرافیک از 8700  هسته‌ی کودا بهره می‌برد که در رزولوشن تاثیر بسیار زیادی دارد. کارت گرافیک RTX 3080 نسبت به نسخه‌های قبلی خودش یک کارت گرافیک حرفه‌ای می‌باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

MSI RTX 3080 TI VENTUS 3x OC 12G

این کارت گرافیک یکی از پرطرفدارترین کارت‌های گرافیک در حال حاظر است. این کارت گرافیک از حافظه 12 گیگابایتی سری GDDR6 پر سرعت بهره می‌برد، با این دوامی که این کارت گرافیک دارد می‌تواند سال‌ها برای شما بروز و پر کاربرد باشد، علاوه بر این شرکت ام اس آی دو مدل از این کارت گرافیک (RTX 3080TI) عرضه کرده است، یکی از آنها نسخه معمولی . دیگری نسخه اورکلاک شده می‌باشد.

طراحی

این کارت گرافیک از سه عدد فن بهره می‌برد که وظیفه آنها خنک کردن کارت گرافیک است و این فن‌ها باعث می‌شوند که پنجاه درصد هوای بیشتر و تازه‌تری جابه‌جا کند، همچنین این فن‌ها زد گرد و غبار هستند، این قابلیت زد گرد و غبار بودن در خیلی از برند‌ها مشاهده نمی‌شود.

Power Color RX 6700

این کارت گرافیک حرفه‌ای به حساب می‌آید و می‌توان همه بازی‌ها را با بهترین کیفیت اجرا کرد. تراشه اصلی این کارت گرافیک را شرکت AMD طراحی کرده و برند Power Color آن را بهبود بخشیده و ارتقا داده است. این کارت گرافیک مجهز به پردازنده قدرتمند 2622 هسته‌ای می‌باشد که قدرت این کارت گرافیک را به طرز شگفت انگیزی بالا برده است. حافظه این کارت گرافیک 12 گیگابایت می‌باشد و دارای 2560 هسته استریم می‌باشد. این کارت گرافیک با مشخصاتی که دارد می‌توان هر بازی را با آخرین کیفیت اجرا کرد و لذت برد، همچنین می‌تواند تا چند سال آینده هر چند بازی‌های سنگین را با بهترین کیفیت اجرا کند.

NVIDIA GeForce 3070

ارزش خرید این کارت گرافیک بسیار بالا است، زیرا همه بازی‌ها را می‌توان با بالاترین کیفیت اجرا کرد. این کارت گرافیک 8 گیگابایت حافظه سریع GDDR6 دارد و همین نقطه قوت آن است و می‌توان برای مقایسه از خیلی رقبا جلوتر باشد. تعداد هسته‌ی کودا این کارت گرافیک 5888 می‌باشد که می‌تواند رزولوشن را برای شما کلی بالا ببرد.

NVIDIA GeForce 3060Ti

این نوع کارت گرافیک با حافظه 8 گیگابایتی GDDR6 مقرون به صرفه ترین عضو خانواده NVIDIA می‌باشد، همچنین این کارت گرافیک با داشتن 4864 هسته کودا بسیار استاندارد و مناسب است. آرزوی داشتن هر بازی با کیفیتی که داشته باشید با این کارت گرافیک ممکن می‌شود.

ASUS RTX 3060

این کارت گرافیک یک مدل حرفه‌ای و با دوام از برند ایسوس می‌باشد، تراشه‌هایی ‌که در آن به کار برده شده جزء جدیدترین تراشه‌ای در حال حاضر با نام Ampere می‌باشد، همچنین انویدیا بهترین GPU را برای این کارت گرافیک در نظر گرفته است. این نوع کارت گرافیک از حافظه 12 گیگابایتی سری GDDR6 بهره می‌برد، و شامل 3584 هسته کودا می‌باشد. با این مشخصاتی که این کارت گرافیک دارد می‌تواند رزولوشنی به اندازه 7680 در 4320 و کیفیت تصویری 8K را پشتیبانی کند. پورت‌های خروجی آن هم HDMI و Display port میباشند. این کارت گرافیک دوام زیادی دارد و این دوام بخواطر فن‌های خنک کننده آن است.

NVIDIA GeForce 2070

بعد ازASUS RTX 3060  میرسیم به GeForce 2070 این کارت گرافیک قدرتمند 8 گیگابایتی همراه با 2304 هسته کودا می‌باشد. این کارت گرافیک هم جزء آن دسته است که هیچ کمبودی ندارد و حرف‌هایی برای گفتن دارد، و اینکه می‌توانید بازی‌هایی با وضوع 4K را تجربه کنید، همچنین نرخ فریم راضی کننده‌ای به شما می‌دهد.

ASUS RTX 2060 EVO

این نوع کارت گرافیک از برند ایسوس (ASUS) یک کارت گرافیک در سطح متوسط یا بالا است، که می‌توان برای تدوین و بازی از آن‌ها نهایت استفاده را برد. این کارت گرافیک در کیس‌های با اندازه متوسط هم جا می‌شود، پس نیازی نیست یک کیس خیلی بزرگ برای این کارت گرافیک تهیه کنید این کارت گرافیک از حافظه 6 گیگابایت نسل ششم (DDR6) بهره می‌برد. این کارت گرافیک دو حالت دارد: حالت اورکلاک و حالت گیمینگ.

حالت اورکلاک: این حالت از تمام قدرت خود استفاده می‌کند و گرافیک بسیار بالایی به کاربر می‌دهد اما اگر مداوم این حالت را فعال کنید باعث اختلال در کارت گرافیک می‌شود، و ممکن است از لحاظ فنی به مشکل بخورد.

حالت گیمینگ: این حالت ازقدرت متوسط خود استفاده می‌کند و عملکرد خوبی هم دارد، اما ممکن است در بازی‌های سنگین کیفیت خیلی خوبی نداشته باشد.

NVIDIA GeForce 2060

امروزه که کیفیت بازی‌ها خیلی بالا رفته است یا برنامه‌هایی برای مثال فوتوشاپ، پریمیوم و… که سنگین شده اند این مدل کارت گرافیک زیاد جوابگو نیست، اما در سطح خودش یک کارت گرافیک خوب به حساب می‌آید. این کارت گرافیک با 1920 هسته کودا رزولوشن 1080  و 1440P را به کاربر می‌دهد و با حافظه 6 گیگابایتی GDDR6 برای بازی مناسب است.

MSI GEFORCE GTX 1060 GAMING X

این نوع کارت گرافیک طراحی خیلی جذاب و فوق‌العاده‌ای دارد، همچنین سخت افزار آن مقاوم و خیلی قدرتمند ساخته شده است. این کارت گرافیک از حافظه‌ی 6 گیگابایتی در کلاس GDDR5 استفاده می‌برد، که می‌تواند رزولوشنی به اندازه 4320 در 768 را به شما بدهد، این کارت گرافیک یکی از مناسب‌ترین کارت‌های گرافیک برای گیمر‌ها خواهد بود، همچنین می‌توان با این کارت گرافیک اورکلاک هم انجام داد و بازی‌ها را با کیفیت بسیار بالاتر تجربه کرد. این کارت گرافیک سه حالت دارد: حالت اورکلاک، حالت بازی و حالت سکوت.

اورکلاک: این حالت از بیشترین قدرت خودش استفاده می‌کند که بهترین عملکرد را به کاربر بدهد. در این حالت کمترین فرکانس آن 1594 بوده و می‌تواند تا 1809 مگاهرتز برسد.

حالت بازی: در این حالت از قدرت متوسط خودش استفاده می‌کند، یعنی موقع بازی کردن هیچ فناوری بر آن وارد نمی‌شود این حالت پایین ترین فرکانس آن 1569 است و بالاترین فرکانس آن تا 1784 مگاهرتز می‌رسد.

حالت سکوت: این حالت وقتی فعال شود، کارت گرافیک به کم اصتحلاک ترین حالت خود در می‌آید، و صدای فن آن خیلی کم می‌شود و چون فشاری روی آن نیست دمای آن بسیار پایین می‌آید، در این حالت فرکانس آن در پایین‌ترین حالت 1506 و در بیشترین حالت به 1708 مگاهرتز می‌رسد.

NVIDIA GeForce GTX1650 Super

این کارت گرافیک با داشتن 1280 هسته کودا و 4 گیگابایت حافظه در رتبه متوسط قرار دارد، اما می‌تواند در بازی رزولوشن 1080p را به شما بدهد، این بد نیست اما عالی هم نیست شما می‌توانید با قیمتی منسب این کارت گرافیک را تهیه کنید.

مقایسه کارت‌های گرافیک Nvidia و AMD

انویدیا و ای ام دی دو شرکت بزرگ در زمینه ساخت کارت گرافیک هستند، و رقیب بزرگ یکدیگر به حساب می‌آیند. این دو شرکت سال‌های زیادی است که در این زمینه فعالیت دارند و قدرت بازار کارت‌های گرافیک را در دست گرفته‌اند، علاوه بر این هر دو برند کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند، به همین دلیل از هر دو طرف طرفداران زیادی دارند.

قیمت

بدون شک مهم‌ترین دلیل برای خرید یک کارت گرافیک قیمت آن است، به همین دلیل AMD تلاش خودش را کرده که کارت‌های گرافیک خود را به پایین ترین قیمت به فروش برساند، اما انویدیا کارت‌های گرافیک خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کند، زیرا انویدیا اولین شرکت در زمینه ساخت کارت گرافیک است و مسلما کیفیت ساخت بیشتری دارد. امروزه برند‌های تولید کارت گرافیک بسیار زیاد شده‌اند، پس می‌توانید کارت‌های گرافیک با قیمت بسیار مناسب‌تری به غیر از این دو شرکت پیدا و تهیه کنید.


خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ گرافیکی


ویژگی AMD و Nvidia

یکی از ویژگی‌های برتری که Nvidia در کارت‌های گرافیک خود تعبیه نموده و این باعث شده که از کارت‌های گرافیک AMD جلوتر باشد نرم‌افزار GeForce Experience است. این نرم افزار باعث می‌شود درایور‌ها را بروزرسانی و بازی‌ها را بهینه کنید، همچنین قابلیت‌های دیگری دارد، مانند ریکورد کردن و یا اسکرین شات گرفتن در هنگام بازی، علاوه بر این ویژگی‌ها، کمک می‌کند تا پردازنده‌های گرافیکی فشار کمتری را حاصل شوند و زیاد گرم نکنند. حالا به سراغ ویژگی‌های AMD میرویم، AMD تلاش‌های زیادی داشته که نظر خیلی‌ها را با کارت‌های گرافیک خود جلب کند، که با این همه تلاش توانسته است عملکرد‌های درخشانی را به نمایش بگذارد. برند AMD هم یک نرم افزار مخصوص خود را دارد به نام Raden، این برنامه طراحی شده که سه تا قابلیت کاربردی را انجام دهد، یکی از قابلیت‌های آن آنتی Anti lag است، یعنی کاهش یا از بین بردن لگ در هنگام بازی. دومین قابلیت آن افزایش رزولوشن و فریم ریت بازی است، این تاثیر به سزایی در کیفیت بازی خواهد داشت.

بهترین برند‌های کارت گرافیک

بعد از بررسی کارت‌های گرافیک حالا به سمت برندهای کارت گرافیک می‌رویم.

انویدیا (Nvidia)

Nvidia یک شرکت آمریکایی است که در ساخت تراشه‌های کارت‌های گرافیک فعالیت دارد، و همینطور در کنار آن در ساخت کارت‌‌های گرافیک تجربه بسیار بالایی دارد. کارت‌های گرافیک انویدیا ممکن است قیمت بالایی داشته باشند، اما ارزش خرید بالایی دارد. معروف‌ترین محصولات این شرکت تراشه‌های گرافیکی هستند، زیرا قدرت و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارند.

ایسوس (ASUS)

این شرکت در تایوان فعالیت دارد و در ساخت محصولاتش تمرکز بالایی دارد. برای ساخت کارت‌های گرافیکی خود از کوچک‌ترین قطعه تا بزرگترین آن توسط ربات‌ها ساخته می‌شود، بخواتر همین دقتی که دارند، قیمت آن هم نسبتا بالاتر از بعضی شرکت‌ها است. قابلیت‌هایی که ایسوس برای کارت‌های گرافیک خود میگذارد قطعا ارزش خرید دارد، یکی از قابلیت‌های با ارزش آن زد گرد و غبار بودن آن است، همچنین این قابلیت عمر آن را افزایش می‌دهد. از نظری دیگر، طراحی و نور پردازی آن بسیار شیک و جالب به نظر می‌رسد، و موقع روشن بودن آن اصلا صدای زیادی ایجاد نمی‌کند، علاوه بر این فن‌هایی که در آن به کار رفته است هیچ‌وقت نمیگذارد دمای کارت گرافیک بالا برود. این را در نظر داشته باشید اگر قیمت این محصول بالا است حتما قابلیت‌های شگفت‌انگیزی هم به همراه دارد.

ام اس آی (MSI)

ام اس آی هم یک شرکت تایوانی بسیار پر طرفدار است، همچنین کارت‌های گرافیک آن را بخواتر اورکلاک شدن آن می‌شناسند. اورکلاک یک قابلیتی است که قدرت آن را خیلی بیشتر می‌کند. این قابلیت برای کار‌های سنگین استفاده می‌شود، به طور مثال با اینکه کارت گرافیک‌های ام اس آی خیل برای شما عمر می‌کنند، اما اور کلاک کردن آن هم می‌تواند بیشتر از 10 سال برای شما دوام بی‌آورند. کارت گرافیک‌های ام اس آی سیستم خنک کننده‌ بسیار قدرتمندی دارند. پس از گرم کردن آن هم نگرانی نداشته باشید، این قابلیت‌هایی که ام اس آی دارد فوق‌العاده هستند، اما در خیلی از زمینه‌ها ایسوس بهتر عمل می‌کند.

گیگابایت (Gigabyte)

این شرکت که تخصصش تولید مادربرد‌های قوی است، در کنار آن کارت‌های گرافیکی قدرتمندی هم تولید می‌کند، همچنین کارت‌های گرافیکی که تولید می‌کند کیفیت بسیار بالایی دارند، به طور مثال دوام بالا طراحی ساده و شیک همچنین عملکرد عالی، جالب است بدانید این برند قدرتمند در تایوان فعالیت دارد. برند گیگابایت یک نکته مثبت دارد و یک نکته منفی، نکته مثبت این است که کارت‌های گرافیک این شرکت قیمت بسیار کمتری نسبت به برند‌های ایسوس و ام اس آی دارند، و اما نکته منفی هم این است که وقتی کار‌های سنگین انجام می‌دهید صدای نسبتا زیادی ایجاد می‌کند.

سافایر (Sapphire)

سافایر یک برند از کشور هنگ‌ کنگ است، ممکن است این اسم را تاحالا نشنیده باشید اما این شرکت دست آورد‌های چشمگیری داشته است، به طور مثال این شرکت برای اولین بار کارت‌های گرافیک را با قابلیت پشتیبانی از HDMI را تولید و عرضه کرده است. اگر قصد خرید کارت‌های گرافیک این برند‌ را دارید، یک نسخه قوی خریداری کنید زیرا این برند دوام بالایی دارد که می‌توانید سال‌ها از آن استفاده کنید. شرکت سافایر در ساخت کارت‌های گرافیک با شرکت AMD مشارکت دارند، پس به همین دلیل است که کارت‌های گرافیک این شرکت فوق‌العاده شده‌اند.

ای ام دی (AMD)

این شرکت معروف نه تنها در زمینه ساخت چیپست کنسول ، GPU و CPU فعال است بلکه در زمینه‌های کارت گرافیک هم فعالیت دارد. این شرکت یک رقیب جدی همچون اینتل (Intel) دارد و از نظر پردازنده‌های گرافیکی هم با شرکت Nvidia در رقابت است، با این همه داستان باز هم از لحاظ قیمت و عملکرد بالای محصولات، محبوبیت خودش را حفظ کرده است.

ای وی جی ای (EVGA)

ای وی جی ای یکی از بهترین برند‌های کارت گرافیک به حساب می‌آید، زیرا این برند بر اساس پردازنده‌های گرافیکی Nvidia کارت گرافیک تولید می‌کند. این برند به دلیل سیستم خنک کننده قدرتمند و نرم افزار اور کلاک اختصاصی از خیلی رقبای خود ممتازتر و محبوب تر شده است، همچنین این برند به خوبی قیمت خود را حفظ کرده و کارت‌های گرافیکی با دوام بالایی را روانه بازار می‌کند.

آزراک (ASRock)

این شرکت شاید از نظر شما ناشناس باشد، اما از طرف کمپانی ایسوس پایه گذاری شده، و حتی در زمینه‌های تولید کارت گرافیک و مادربرد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این برند شاید هنوز زیاد مشهور نشده باشد اما کارت گرافیک‌های مقرون به صرفه و با کیفیت بالایی تولید می‌کند.

نتیجه

ما خیل از کارت‌های گرافیک از خیلی برند‌‌ها را بررسی کردیم، حتی برندهای کارت‌های گرافیک را هم مورد بررسی قرار دادیم، و اگر توجه کرده باشید برند Nvidia بهترین کارت گرافیک حال حاضر به حساب می‌آید. با این کیفیت ساختی که ارائه می‌دهد قطعا تا سال‌های آینده هم طرفداران زیادی خواهد داشت. برند‌های دیگر مثله ایسوس، ای ام دی و ام اس آی و… هم کیفیت ساخت فوق‌العاده ای دارند، اگر می‌خواهید برای بازی‌های سنگین، کارت گرافیک تهیه کنید توصیه می‌کنیم برند‌های رده بالا را انتخاب کنید، زیرا دوام زیادی خواهند داشت.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها