کارت‌ گرافیک AMD در مقابل کارت‌ گرافیک Nvidia در سال 2022

کارت_ گرافیک AMD در مقابل کارت_ گرافیک Nvidia در سال 2022

AMD برنده این رقابت می‌شه یا Nvidia ؟ شما طرفدار کدومین؟

کارت گرافیک یکی از مهم ‌ترین قسمت‌های هر کامپیوتری است. بسیاری از افراد با توجه به نیاز خود لازم است که بهترین و مناسب ترین کارت گرافیک را انتخاب کنند. گیمرها و افرادی که کارهایی در زمینه تولید و ادیت انواع ویدیو انجام می‌دهند باید بیشتر از سایرین به این قسمت توجه کنند.

برای بسیاری سؤال است که بین کارت گرافیک (AMD) یا (Nvidia) کدام را انتخاب کنند. شاید این انتخاب کمی سخت باشد اما در این مطلب قصد داریم که در خصوص این مسئله نکاتی را بیان کنیم.

با من همراه باشین تا بفهمیم چه کسی بهترین کارت گرافیک رو تولید می‌کنه.

AMD چیه؟

Advanced Micro Devices یا AMD، دومین نام بزرگ دنیای کامپیوتر‌های شخصی به حساب می‌یاد. AMD و Intel به عنوان رقیب منحصر به فرد همدیگه در بازار پردازنده‌ها هستن که در مقاله پردازنده Intel یا AMD، مسئله این‌است، به تفصیل راجع بهش حرف زدیم. همچنین در مقاله انواع پردازنده AMD به طور کامل انواع CPUهای ساخت این شرکت رو بررسی کردیم.

این دو کمپانی به طور مداوم در تلاش برای افزایش محدودیت پردازنده‌های x86 و x64 هستن و AMD بعد از مدتی با ارائه‌ی Ryzen، تونست دوباره به دایره رقابت با Intel برگرده.

این رقابت دوطرفه دهه‌هاست که در جریانه و مثل همیشه هم داغ و هم هیجان‌انگیز به نظر می‌رسه.

خب، حالا سرو کله مبحث گرافیک کی پیدا می‌شه؟ بهتره بگم دقیقا از همون جایی که Radeon شروع به خودنمایی می‌کنه.

کارت گرافیک Radeon

AMD’s Radeon چیه؟

Radeon اون اوایل با برند ATI شروع به کار کرد و خبری از AMD نبود.

ATIیا Array Technology Inc به عنوان رقیب اصلی انویدیا از دهه 90 تا اواسط دهه 00 (2006) به عنوان یک کمپانی گرافیکی فعالیت می‌کرد و در اصل این ATI بود که در مقابل Nvidia قرار می‌گرفت تا اینکه سال 2006، AMD به طور رسمی ATI رو با نام تجاری Radeon خرید.

AMD Radeon رقیب اصلی Nvidia GeForce شد و همینطور AMD رو به رقیب کوچیکی در بازارهای CPU و GPU تبدیل کرد.

پردازنده‌های گرافیکی Radeon، کارت گرافیک بازی هستن و در سال‌های اخیر، با تغییراتی، R3، R5، R9 و RX نام گرفتن.

کارت گرافیک Nvidia

بریم سراغ Nvidia؟

Nvidia دهه 90 یکی از رقبای گرافیکی رایانه‌های شخصی، کنار 3DFX و ATI بود. با اینکه اون دوران به خاطر جنگ‌های GPU جالب و نفس‌گیر به نظر می‌رسید، اما باعث اتفاقای زیادی مثل واگذاری مالکیت‌ها و ورشکستگی‌هایی  شد تا جایی که فقط ATI و Nvidia باقی موندن. انویدیا علاوه بر گرافیک رایانه، تو بازارهای دیگه مثل اتومبیل‌های خودران (self-driving cars) و هوش مصنوعی (AI) هم مشهوره.


بیبشتر بخوانید:

راهنمای خرید کارت گرافیک

کارت گرافیک چیست


Nvidia’s GeForce چیه؟

GeForce نامیه که Nvidia ازش برای کارت گرافیک‌های خودش استفاده می‌کنه و برخلاف AMD، مطمئن باشین اینبار داستان پشت پرده‌ای در مورد نام تجاری کارت‌های گرافیکی Nvidia نیست.

مدل GPUهای GeForce با GT ،GTX و RTX نام‌گذاری می‌شن.

از زمان ادغام ATI و Nvidia ،AMD و AMD آخرین تولید‌کنندگان GPU در بازار بازی‌های رایانه‌ای هستن و دقیقاً حضور AMD دراین زمینه مثل حکایت جایگاه AMD با اینتل در بازار پردازنده‌ها هستش.

AMD قطعاً پول کمتری نسبت به انویدیا داره و این باعث می‌شه تا مجموعه پول نقد انویدیا، امکان ایجاد مکرر معماری جدید در GPU و ایجاد تنوع در حوزه‌های مختلفی مثل اتومبیل‌های خودران و هوش مصنوعی رو بهش بده. با ارائه Nvidia shield (سخت‌افزاری در حوزه بازی‌های اندرویدی)، انویدیا تونست اقدامی بزرگ در زمینه فناوری‌های موبایل انجام بده که AMD هنوز نتونسته پا تو این حوزه بذاره.

و اینکه از نظر بازی، هر دو شرکت تو جنگ کنسول‌ها نقش برجسته‌ای دارن. به عنوان مثال Xbox 360 و Nintendo Wii هر دو از پردازنده گرافیکی ATI (AMD) استفاده کردن در حالی که PlayStation از پردازنده گرافیکی اصلاح شده Nvidia استفاده کرد.

اما در نسل کنونی این کنسول‌ها، اِی‌اِم‌دی APU / SoC‌های‌ سفارشی برای PS4 و Xbox One تولید کرده، در حالی که انویدیا از فناوری SHIELD خودش برای استفاده در نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) استفاده می‌کنه.

انتخاب یک کارت گرافیک مناسب

موقع خرید کارت گرافیک به چه چیزایی توجه کنیم؟

  1. بودجه‌ای که دارین
  2. میزان وضوح تصویر
  3. قدرت پردازش
  4. سازگاریش با مابقی اجزای رایانه مخصوصا پردازنده و مانیتور
  5. اطمینان حاصل کنین که منبع تغذیه شما وات‌ کافی داشته باشه
  6. میزان TDP یکی از اون مواردیه که باید بهش توجه کنین. TDPچیه؟ این عزیز دل می‌یاد نشون می‌ده به چه میزان قدرتی برای خنک کردن کارت گرافیکمون نیاز هست تا کارت گرافیک بتونه به دمای مناسبی برسه. پس هر چقدر این TDP جان، کمتر باشه، قدرت کارت گرافیک بیشتره.
  7. اگر برای کامپیوتر رو‌میزیتون دارین GPU انتخاب می‌کنین، حتما قبل از خرید یه سر کوچیکی به داخل کیستون بندازین و ابعادش رو در نظر بگیرین. بعضی از کارت گرافیک‌ها جای زیادی می‌گیرن و ممکنه بعد از خرید تازه متوجه فاجعه بشین که ای‌وای GPU تو کیس جا نمی‌شه.
  8. مقدار حافظه کارت گرافیک هم باید بهش خیلی توجه کنین، مثلا بازی‌های در رنج p1080 رو اگر با بالاترین تنظیمات بازی می‌کنین، یک کارت گرافیک 3 تا 4 گیگ کافیه، اما اگر با وضوح بالاتری مثل 4K بازی می‌کنین، باید کارت گرافیکتون 8 گیگ به بالا باشه.

AMD رو در مقابل Nvidia بزاریم ؟

از نظر همگام‌سازی و نرم‌افزار :

وقتشه راجع به فناوری‌های همگام‌سازی (Sync technologies) و نرم‌افزاری (software) این دوتا غول دوست داشتنی کمی گپ بزنیم.

AMD در مقابل Nvidia

(G-Sync (Nvidia در مقابل (FreeSync (AMD

اساساً این دو تا فناوری در تلاشن تا یک کار تقریبا مشابهی برای ناسازگاری فرکانس(Refresh Rate) و سرعت پاسخ به فرکانس (Respond Time) که بین مانیتور و کارت گرافیک وجود داره، انجام بدن.

این دو تا فناوری در نهایت باعث ثابت شدن نرخ سیگنالیک، هم در گیرنده و هم در فرستنده و بهبود نرخ فریم در بازی، می‌شن.

این کار رو از طریق فناوری به نام “Adaptive-Sync” یا فناوری یکسان‌سازی انطباقی انجام می‌دن که سرعت رفرش نمایشگر رو پویا می‌کنه تا با فریم به فریم خروجی GPU مطابقت داشته باشه.

هر‌دوی این‌ها عملکرد خوبی رو دارن، اما G-Sync به خاطر اینکه به سخت‌افزار اختصاصی داخل مانیتور احتیاج داره، گرونتره. در مقابل، FreeSync فقط به یک پورت DisplayPort به‌روز و پشتیبانی از GPU AMD برای داشتن یک عملکرد درست و حسابی نیاز داره.

نرم‌افزار

در زمینه نرم‌افزاری، انویدیا قبلاً مزیت‌های نسبی قابل توجهی داشت اما امروزه، اگر Nvidia ویژگی‌هایی مثل Share (توانایی به اشتراک گذاشتن اسکرین‌شات‌ها و فیلم‌ها از گیم‌پلی روی سرویس‌های مختلف) و Shadowplay (توانایی ضبط گیم‌پلی‌) داره، AMD هم دست روی دست نزاشته.

هنوز بازی‌هایی وجود دارن که با بهینه‌سازی‌های خاص و جلوه‌های گرافیکی یکی از این دو تا سازنده ارائه می‌شه اما با گذشت زمان به خاطر استقبال منفی و رفتار ضد رقابتی، خیلی کم‌تر شاهد یه همچین چیزی هستیم.

بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ

رقابت کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia)

رقابت میان کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia) از چند سال قبل از 2000 و در دهه 90 میلادی آغاز شد. رقابتی که تا امروز ادامه دارد. در اوایل رقابت (Nvidia) قدرت بیشتری داشت و در بسیاری ویژگی‌های برتر از (AMD) بود اما پس از گذشت مدتی، این اختلاف کم شد و اکنون رقابت این دو شرکت بسیار نزدیک شده است.

اکنون شرایط به گونه ‌ای است که در همین ابتدای مقایسه می‌توان گفت که این رقابت برنده نخواهد داشت اما باز هم این دو سازنده کارت گرافیک را از برخی جنبه‌های با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia) از نظر قیمت

یکی از مواردی که از ابتدا در مورد انواع کارت گرافیک (AMD) گفته می‌شد، قیمت پایین تر و مقرون به صرفه بودن این نوع کارت گرافیک‌ها بود. بسیاری افراد به دلیل قیمت پایین تر این نوع کارت گرافیک‌ها در مقایسه با (Nvidia) به سراغ آن‌ها می‌رفتند.

البته این مورد بیشتر در مورد کارت گرافیک‌های میان رده (AMD) صدق می‌کند. زمانی که به سراغ مدل‌های رده بالا و قدرتمند برویم، اختلاف قیمت کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia) بسیار کمتر می‌شود و در آن زمان است که باید با توجه به نیاز و علاقه خود کارت گرافیک مناسب را انتخاب کنید.

مقایسه کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia) از نظر عملکرد

تنوع زیاد کارت گرافیک‌ها باعث شده تا بتوان در میان هر دو برند گزینه‌های خوب و قابل قبولی را با توجه به نیاز پیدا کرد. هر دو شرکت سازنده کارت گرافیک، اقدام به عرضه کارت گرافیک‌های قدرتمند برای اجرای بازی‌ها در بالاترین سطح ممکن کرده‌ اند.

به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق گفت که عملکرد کدام کارت شرکت بهتر است. اما باید بدانید که رقابت این دو شرکت بسیار نزدیک است و در مورد عملکرد بیشتر بودجه و کار شما است که در انتخاب کارت گرافیک تأثیرگذار است.

مقایسه کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia) از نظر بهره‌وری

در گذشته کارت گرافیک‌های (Nvidia) بودند که قدرت بسیار بیشتری از نظر (GPU) و بهره‌ وری داشتند. اما (AMD) توانست با عرضه سری (Navi) همه چیز را تغییر دهد و ورق را برگرداند. اکنون کارت گرافیک‌های سری (Navi) شرکت (AMD) که از چیپ‌های جدیدتر استفاده می‌کند، بهره‌وری بالاتری دارند.

باید بدانید که این نوع کارت گرافیک‌ها تا 50 درصد بهره‌وری بیشتری نسبت به هر وات در مقایسه با مدل‌های دیگر دارند. همین امر باعث شده تا رقابت در این بخش هم بسیار نزدیک و نفس گیر باشد.

بهترین کارت گرافیک‌های مخصوص گیمینگ :

AMD یک سری CPU داره که به صورت IPU فروخته می‌شه.

IPU چیه؟ IPU به پردازنده‌هایی گفته می‌شه که هسته گرافیکی Radeon با هسته سی‌پی‌یو، در یک چیپ قرار می‌گیره. این سی‌پی‌یو پیشنهاد مناسبی برای بازی‌های کامپیوتری شما محسوب می‌شه. اما اگر گیمر حرفه‌ای هستین و یک سیستم قوی برای گیم لازم دارین که هم از لحاظ سرعت و هم پردازش گرافیکی توانایی رندرینگ کامل بازی رو داشته باشه، بهتره که از ترکیب سی‌پی‌یو‌ و یک کارت گرافیک مجزا خوب استفاده کنین.

(مثل همیشه باز هم متذکر می‌شم که این لیست جز بهترین و برترین کارت گرافیک‌های دنیاست و قیمت‌های حدود 50 میلیون تومن دارن و برای مصارف فوق حرفه‌ای کاربرد دارن.)

1.     Nvidia GeForce RTX 2080 Ti

2.     Nvidia GeForce RTX 2070 Super

3.     AMD Radeon RX 5700 با ظرفیت 8 گیگابایت

4.     AMD Radeon RX 580 با ظرفیت 8 گیگابایت

5.     AMD Radeon RX 570 با ظرفیت 4 گیگابایت

 لیست 10 تا از بهترین کارت گرافیک‌های دنیا طبق سایت Tomshardware

این لیست بر مبنای GPU benchmarks سایت Tomshardware هستش و این رو در نظر بگیرین که به عنوان مثال کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 قیمتی حدود 1499 دلار داره.

هسته فرکانس حافظه مصرف برق  
GA102 1440/1695 مگاهرتز 24GB GDDR6X W 350 Nvidia GeForce RTX 3090
GA102 1500/1710 مگاهرتز 10GB GDDR6X W 320 Nvidia GeForce RTX 3080
TU102 1350/1770 مگاهرتز 24GB GDDR6 W 280 Nvidia Titan RTX
TU102 1350/1635 مگاهرتز 11GB GDDR6 W 260 Nvidia GeForce RTX 2080 Ti
GV100 1200/1455 مگاهرتز 12GB HBM2 250 W Nvidia Titan V
TU104 1650/1815 مگاهرتز 8GB GDDR6 250 W Nvidia GeForce RTX 2080 Super
TU104 1515/1800 مگاهرتز 8GB GDDR6 225 W Nvidia GeForce RTX 2080
GP102 1405/1480 مگاهرتز 12GB GDDR5X 250 W Nvidia Titan Xp
TU104 1605/1770 مگاهرتز 8GB GDDR6 W 215 Nvidia GeForce RTX 2070 Super
Vega 20 1400/1750 مگاهرتز 16GB HBM2 300 W AMD Radeon VII

میان کارت گرافیک (AMD) و (Nvidia) کدام برنده است؟

باید بدانید با توجه به شرایط گوناگون، نمی‌توان برنده‌ ای برای این رقابت معرفی کرد. هر کدام از انواع کارت گرافیک‌های این شرکت‌ها ویژگی‌های جذاب و متفاوتی دارند که باعث شده مورد توجه افراد مختلفی قرار بگیرند. باید بدانید که برنده را باید شما مشخص کنید.

آن هم با توجه به بودجه و ویژگی‌هایی که مد نظر دارید. هر دو تیم در این سال‌ها تلاش خود را کرده‌ اند که از رقیب پیشی بگیرند اما با توجه به قدرت بالای هر دو مجموعه، باز هم بازی به صورت تقریباً مساوی در حال پیگیری است. در برخی روزها که هر کدام از آن‌ها محصول جدیدی به بازار عرضه می‌کند، اندکی پیشی می‌گیرد و شرکت رقیب در ادامه محصولی قوی‌تر و جذاب‌ تر به بازار ارائه می‌کند.

این رقابت همچنان ادامه خواهد داشت. البته نکته‌ ای که نباید آن را فراموش کرد این است که در میان کارت گرافیک‌های میان رده، کارت گرافیک‌های (AMD) گزینه‌های ارزان تری هستند.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

1 دیدگاه

вы фильмы 1400-06-05 - 12:03
سایت خیلی خوبی دارید امیدوارم موفق باشید
افزودن دیدگاه