سه‌قلو‌های ناهمسان سامسونگ و تفاوت‌هاشون: S21 ،S21+ ،S21 Ultra

سه_قلو_های ناهمسان سامسونگ و تفاوت_هاشون S21 و S21 plus و S21 Ultra

بررسی تفاوت‌های اصلی سری S21 سامسونگ (Galaxy S21+ ،Galaxy S21 و Galaxy S21 Ultra) در یک نگاه:

سه پرچمدار قدر با سری S21 سامسونگ، توی سال 2021 از راه رسیدن. پس الان وقت چیه؟ وقت بررسی این سه تا عزیزدل، تا خدای نکرده یه وقت از قافله بررسی‌ها عقب نمونیم.

سری Galaxy S21 شامل: S21 Plus ،S21 و S21 Ultra می‌شه. همونطور که از اسمشون پیداست، هر مدل نسبت به مدل قبلی خودش با توجه به نیازهای کاربران اندرویدی، کمی به‌روز‌تر (و البته کمی گرون‌تر 🙂 ) از مدل قبلی خودشونن.

هر چند برای گفتن این حرف خیلی خیلی زوده، اما شنیده‌ها حاکی از اینِ که تا اخر 2021 هم این پرچمدار سه‌گانه خوش قد و بالا، جزء بهترین‌های امسال باقی بمونه.

اما ما به عنوان یوزر، چجوری باید بفهمیم که کدوم مدل از این نردبون سه‌پله‌ای کارمون رو راه می‌ندازه؟ باید همون مدل روی پله اول رو انتخاب کنیم، یا باید یک‌راست بریم بالای نردبون؟

درسته که این بودجه ماست که حد ولخرجیمون برای خرید یک گوشی رو مشخص می‌کنه، اما “قیمت گوشی موبایل” اول و آخر ماجرا نیست، و این نیازهامونِ­­­­ که تعیین‌کنندست.

وقتی حرف از طراحی سری S21 می‌شه

طراحی گوشی S21 Ultra سامسونگ

هر سه مدل سری S21، یک صفحه‌نمایش تمام صفحه با یک سوراخ کوچیک در مرکز بالای صفحه دارن که محل قرار گرفتن دوربین تک لنز اونهاست. بنابراین از نمای روبرو، همشون ظاهری مشابه دارن. اما لبه صفحه‌نمایش Samsung Galaxy S21 Ultra خمیدست، در حالی که صفحه‌نمایش اون دو تا دسته گل دیگه، لبه‌‌هایی تخت دارن.

اگه فکر می‌کنین که جنس قاب پشتی هر سه این آقازاده‌ها از شیشه است، باید بگم که سخت در اشتباهین. چون فقط Galaxy S21 Ultra و +Galaxy S21 هستن که جنس قاب پشتی و قاب جلویی شیشه‌ای همراه با استاندارد (Gorilla Glass Victus) دارن و فریم دورشون از جنس آلومینیومِ. درحالی که Galaxy S21 از استاندارد “glasstic” برای قاب پشتی استفاده می‌کنه، که “glasstic” به معنی پلاستیکیِ که شبیه به شیشه طراحی شده باشه. Galaxy S21 قاب جلویی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی داره.

در مورد ابعاد و وزن اگر بخوام بهتون بگم، اینجوری می‌شه که:

Galaxy S21: 151.7 x 71.2 x 7.9 mm/169 g

Galaxy S21 Plus: 161.5 x 75.6 x 7.8 mm/200 g

Galaxy S21 Ultra: 165.1 x 75.6 x 8.9 mm/227 g

پس تا اینجای کار بین +S21 و S21 که به نظر خیلی شبیه هم هستن، یکی بین وزن و سایز تفاوت وجود داشت و یکی دیگه بین جنس قاب پشتی.

سامسونگ با رنگ‌بندی سری S21، چه کرده

رنگبندی S21، S21+ و S21 Ultra سامسونگ

سری S21 با رنگ‌های متنوع و جذابی، تحت عنوان فانتوم (phantom) قراره ارائه بشه که خب کم هم نیست تعدادشون. گلکسی S21 Ultra با رنگ‌های سیاه، نقره‌ای، تیتانیوم، قهوه‌ای و آبی دریایی به بازار می‌یاد. رنگ‌های S21 Plus رو سیاه، نقره‌ای، بنفش، صورتی، طلایی و قرمز اعلام کردن. و در نهایت رنگ‌های S21 سامسونگ، خاکستری، سفید، بنفش و صورتی در نظر گرفته شده. اگرچه که باید این رو بدونین، بسته به موقعیت جغرافیایی، ممکن رنگ‌هایی که ارائه می‌شه، متفاوت باشه.

استاندارد IP68 بزرگوار هم در هر سه این مدل یکسانِ و این به این معنی که سری S21 در برابر گرد و غبار و آب مقاومت یکسانی داره.

صفحه‌نمایش

صفحه نمایش S21، S21+ و S21 Ultra سامسونگ

اگه بزرگترین صفحه نمایش ممکن رو توی این سری از سامسونگ می‌‌خواین، Samsung Galaxy S21 Ultra قطعا انتخاب اول و آخرتونِ. اما اگه دستتون کوچیک باشه، احتمالا بزرگ بودن Ultra عصبیتون می‌کنه. ولی از من به شما نصیحت، اگر قراره با گوشیتون زیاد فیلم ببینین، قطعا هر چی بزرگتر، بهتر.

Galaxy S21: 6.2 inches/ 1080 x 2400 pixels

Galaxy S21 Plus: 6.7 inches/ 1080 x 2400 pixels

Galaxy S21 Ultra: 6.8 inches/ 1440 x 3200 pixels

از لحاظ ظاهری، صفحه‌نمایش S21 Ultra لبه‌های منحنی شکل داره، در حالی که اون دو مدل دیگه، هر دوشون از یه صفحه‌نمایش با لبه‌های تخت استفاده کردن.

سری S21 سامسونگ از نرخ تازه‌سازی تا 120 هرتز استفاده می‌کنه. اما جالب‌انگیز قضیه اینجاست که سامسونگ برای اولین بار در سری‌های خودش؛ روی Galaxy S21 Ultra، اومده از این نرخ تازه‌سازی موقع کار با رزولوشن +QHD پشتیبانی می‌کنه. بنابراین نیازی نیست که بین وضوح بالا و یا نرخ تازه‌سازی بالا، یکی رو انتخاب کنین.

از ویژگی‌های دیگه مشترک سری S21 می‌تونیم به نمایشگرهای Dynamic AMOLED 2X اشاره کنیم که بین هر سه مشترکِ و اینکه همشون اسکنر اثر انگشت در صفحه رو دارن.

سری S21 سامسونگ و دوربین

دوربین S21، S21+ و S21 Ultra سامسونگ

احتمالاً؛ یعنی قطعا، گیک‌های دوربین یا به اصطلاح Camera geeks دارن ثانیه شماری می‌کنن تا برن سراغ S21 Ultra. چرا؟ چون شما اگه فقط یه نگاه سطحی به ظاهر این سه تا شاخ‌شمشاد بندازین، متوجه می‌شین که Ultra یه سری امتیازات اضافی در بخش دوربین خودش داره که خب به شدت وسوسه انگیزه. ماژول دوربین چهارگانه بسیار بزرگش، که فلاش رو هم درون خودش جا داده، حسابی به چشم می‌یاد.

جناب S21 و جناب S21 Plus تو قسمت دوربین هم مشابه هم هستن. دوربین اصلیشون 12 مگاپیکسل، از نوع عریض و با دریچه دیافراگم f/1.8. دوربین دوم 64 مگاپیکسل، از نوع تله فوتو و با دریچه دیافراگم f/2.0. و در نهایت دوربین سوم 12 مگاپیکسل، از نوع فوق عریض و با دریچه دیافراگم f/2.2.

در قسمت تله فوتو، توانایی optical zoom سه برابری رو داره و اینکه هم لنز تله فوتو و هم لنز اصلی، هر دو از سیستم لرزشگیر (OIS) برخوردارن.

اما…. اما داستان دوربین S21 Ultra جذابمون، همونطور که یکم بالاتر هم گفتم، حسابی فرق می‌کنه. چون این دوربین با چهارتا لنز حسابی خودنمایی کرده.

مشخصات دوربین S21 Ultra به تنهایی

دوربین اصلی، 108 مگاپیکسل؟. بله، دوربین اصلی 108 مگاپیکسل از نوع عریض و با دریچه دیافراگم f/1.8. دوربین دوم 10 مگاپیکسل، از نوع periscope telephoto و با دریچه دیافراگم f/4.9، که قدرت optical zoom ده برابری رو داره. دوربین سوم 10 مگاپیکسل، از نوع تله فوتو و با دریچه دیافراگم f/2.4، که قدرت optical zoom سه برابری رو داره. و در نهایت دوربین چهارم با 12 مگاپیکسل، از نوع فوق عریض و با دریچه دیافراگم f/2.2 هست. و اینکه بدانید و آگاه باشید که دوربین اصلی و هر دو دوربین تله، از سیستم لرزشگیر OIS بهره بردن.

تفاوت‌های دوربینی، بین S21 Ultra و بقیه سری S21، به همین‌جا‌ها ختم نمی‌شه. وقتی می‌ریم سراغ دوربین سلفی، می‌بینیم که S21 Ultra از یک دوربین 40 مگاپیکسلی داره استفاده می‌کنه، در حالی که Galaxy S21 و S21 Plus هر کدوم یک دوربین 10MP دارن.

با این‌حال، هر سه گوشی در سری S21 سامسونگ، می‌تونن فیلم رو با کیفیت 4K و با حداکثر 60 فریم بر ثانیه ضبط کنن و همشون به صورت مشابه از حالت‌های: pro mode، night mode، Single Take، Live Focus، slow motion و موارد دیگه پشتیبانی می‌کنن.

وضعیت عمر باتری

باطری S21، S21+ و S21 Ultra سامسونگ

تفاوت دیگه این سه پرچمدار تازه نفس، ظرفیت باتری‌هاشون هست.

که خب من فکر می‌کنم تا حدودی در مورد باتری این سری از سامسونگ، خودتون تونسته باشین یه حدس‌هایی بزنین. چرا اینو می‌گم؟ چون هر چی اندازه، قیمت و مدل گوشی‌های هوشمند بالاتر می‌ره، ظرفیت باتری‌هاشون هم بیشتر می‌شه.

با همه این حرفا باید بگم که Samsung Galaxy S21، از یک باتری 4000 میلی‌آمپری لیتیوم-یونی، Samsung Galaxy S21 Plus از یک باتری 4800 میلی‌آمپری لیتیوم-یونی و Samsung Galaxy S21 Ultra باوقار، از یک باتری 5000 میلی‌آمپری لیتیوم-یونی، بهره بردن.

بنابراین می‌شه گفت از S21 به S21 Plus، از نظر اندازه صفحه و ظرفیت باتری، ما یه جهش بزرگ رو می‌بینیم. در‌حالی که صفحه‌نمایش و باتری S21 Ultra نسبت به S21 Plus فقط یه کوچولو بزرگتر و بیشتر شده.

یه نکته جالب دیگه در مورد این سری پرآوازه، اینه که علاوه بر شارژ سریع، از شارژ بی‌سیم سریع و Wireless Power Share هم پشتیبانی می‌کنن. که در مورد Wireless Power Share باید بگم که این امکان رو بهتون می‌ده که ازش برای شارژ بی‌سیم سایر دستگاه‌ها هم استفاده کنین.

مشخصات سخت‌افزاری سری S21

هر سه مدل Galaxy S21 سامسونگ، چیپست یکسانی دارن، اما نکته اینجاست که نوع این چیپست گرانقدر به اینکه شما تو چه کشوری زندگی می‌کنین، به شدت بستگی داره. مثلا سامسونگ برای ایالات متحده از Snapdragon 888 استفاده می‌کنه، در‌حالی که برای انگلستان و اکثر مناطق دیگه از Exynos 2100 استفاده کرده. اما خب باید گفت که هر دو Snapdragon 888 و Exynos 2100 قدرتمندن.

Galaxy S21 و Galaxy S21 Plus هر دوشون 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی دارن. اما Samsung Galaxy S21 Ultra هم رم و هم رام بالاتری داره. S21 Ultra با 12 گیگابایت یا 16 گیگابایت رم و انتخاب بین 128 گیگابایت، 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی، همه رو به هیجان آورده.

قلم نوری S21 Ultra سامسونگ

سری S21 سامسونگ از 5G پشتیبانی می‌کنه و از Android 11 استفاده کرده. یه تفاوت اساسی بین این سه مدل (جدا از تموم اون چیزایی که بالاتر در موردش صحبت کردیم) اینه که Samsung Galaxy S21 Ultra از قلم S Pen سامسونگ پشتیبانی می‌کنه و باعث می‌شه تا طرفدارای S Pen، عنان از کف بدن و بدو بدو برن S21 Ultra بخرن، اینطوری می‌تونن ازش به عنوان Galaxy Note هم استفاده کنن.

امااااااا، برخلاف  Noteها، شما باید قلم S Pen رو زحمت بکشین و به صورت جداگانه بخرین و بدونین که هیچ جای شکافی هم توی گوشه کنار این گوشی، برای نگه داشتنش پیدا نمی‌کنین. (اگرچه که یه سری از کاورها این مشکل رو حل کردن).

و اما حرف آخر:

اگر سوالتون اینه که سری S21 سامسونگ کی می‌یاد به بازار؟، خب باید بگم که هر سه این مدل از 14 ژانویه 2020 برای پیش سفارش در بازار جهانی در دسترس قرار گرفتن و از 29 ژانویه یعنی دقیقا دو روز قبل از نوشتن این مقاله، وارد فروشگاه‌های بسیاری از کشور‌ها شدن.

فقط برای جمع‌بندی باید بهتون بگم که: 1. شما یه گوشی یاسی یا صورتی‌طور دلبر می‌خواین؟ اگر جوابتون بله است که پس شما باید S21 یا S21+ رو بزارین تو زنبیل خریدتون. 2. باید حتما گوشیتون از S Pen پشتیبانی کنه؟ خب اگه بله، که فقط S21 Ultra چنین چیزی رو در طبق اخلاص گذاشته. 3. فضای ذخیره سازی، حیاتی واستون؟ ایضا باید بگم که برای فضای ذخیره سازی بیشتر از 256 گیگابایت هم، فقط و فقط این Ultra جان که به 512 گیگابایت می‌رسه (این مدل به شما رم بیشتری هم می‌ده) و هیچ کدوم از این عزیزان سری Galaxy S21، فضای ذخیره‌سازی قابل ارتقا ندارن. 4. از لحاظ دوام چطور؟ در جواب این سوال هم باید گفت که، S21 Plus و Ultra هر دو از پشتی Gorilla Glass Victus بهره می‌برن که دوامی رو به همراه داره، که S21 با پشت پلاستیکی نداره.

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو