راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک‌های بازار

کارت گرافیک یکی از قطعات سخت‌افزاری رایانه‌های امروزی به شمار می‌رود که موظف است پردازش قسمتی از داده‌ها را انجام دهد. بعضی از افراد تصور می‌کنند که یک کارت گرافیک مرغوب لزوماً باید گران قیمت باشد؛ در حالی‌که این‌گونه نیست. امروزه در بازار محصولاتی وجود دارند که در کنار قیمت‌های مناسب، سرعت و قدرت فوق‌العاده‌ای دارند و به راحتی می‌توانید به کمک آن‌ها سرعت رایانه خود را افزایش دهید. اگر برای تهیه کارت گرافیک دچار ابهام شده‌اید و نمی‌دانید که چه محصولی برای شما مناسب است؛ این مقاله را از دست ندهید. چون قصد داریم که جامع‌ترین راهنمای خرید کارت گرافیک را در اختیارتان قرار دهیم.

اگر هم نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد کارت گرافیک و GPU دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کارت گرافیک چیست” را مطالعه کنید.

ویژگی های مهم یک کارت گرافیک خوب

یکی از اجزای ضروری رایانه‌های امروزی کارت‌های گرافیک هستند؛ زیرا بیشتر نرم افزارها برای عملکرد مطلوب به پردازش گرافیکی نیاز دارند. برای کامپیوتر و لپ‌تاپ گیمینگ حتماً باید کارت گرافیک قوی را خریداری کنید؛ چون بیشتر گیم‌ها سه‌بعدی هستند و بدون وجود کارت گرافیک سرعت بالایی نخواهند داشت. همچنین اگر قصد خرید لپ تاپ برای کارهای گرافیکی یا مهندسی دارید نیز کارت گرافیک قدرتمند کمک زیادی به شما خواهد کرد.

برگزیدن یک کارت گرافیک مناسب یکی از دغدغه‌های ذهنی کسانی است که قصد دارند این قطعه سخت‌افزاری را خریداری نمایند. از جمله مشخصات فنی که در راهنمای خرید کارت گرافیک مدنظر است؛ توان موردنیاز، حافظه و سایر موارد است. هنگام تهیه کارت گرافیک ابتدا باید نیازهای خود را بررسی کنید؛ به‌عنوان مثال بدانید که به VRAM نیاز دارید یا نه؟ یا این‌که تمایل دارید قطعه سخت‌افزاری از نظر مصرف انرژی برق در چه حد باشد؟

همچنین باید سایز کارت گرافیک را با توجه به سیستم خود انتخاب کنید؛ زیرا ممکن است که ابعاد کارت گرافیک طوری باشد که قابلیت نصب بر روی مادربرد رایانه شما را نداشته باشد. در ادامه راهنمای خرید کارت گرافیک در اختیارتان قرار ‌می‌گیرد تا بتوانید راحت و بدون دغدغه برای تهیه این محصول تصمیم بگیرید.

سرعت حافظه گرافیکی

بهترین کارت گرافیک باید از سرعت مناسبی برخوردار باشد. معمولاً حافظه‌های گرافیکی در انواع GDDR و HBM موجود هستند. حافظه‌های  high bandwidth memory که به اختصار HBM نامیده می‌شوند، در دو دسته HBM و HBM2/2e در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. این حافظه‌های گرافیکی عملکرد مطلوبی دارند و با قیمت بالایی به فروش می‌رسند. از جمله مزایای حافظه‌های HBM می‌توان به مصرف پایین انرژی، پهنای باند بالا و تاخیر بسیار کم در دسترسی به داده‌ها اشاره کرد.

نوع دیگر حافظه‌های گرافیکی gddr است که معمولاً در رایانه‌های رده پایین به کار می‌روند. این دسته از  حافظه‌ها از مزایای همچون افزایش سرعت پردازش تا ۸ گیگابایت بر ثانیه و مصرف پایین انرژی بهره می‌برند.

پهنای باند حافظه گرافیکی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در راهنمای خرید کارت گرافیک به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، پهنای باند حافظه است. پهنای باند به میزان حافظه‌ای می‌گویند که پردازنده گرافیکی در مدت زمان یک ثانیه در اختیار دارد. حال هر چه‌قدر که مقدار حافظه بیشتر باشد، کارت گرافیک عملکرد بهتری خواهد داشت.

پارامترهای مختلفی وجود دارند که بر میزان پهنای باند حافظه تاثیر می‌گذارند که یکی از آن نسل تراشه حافظه است. نسل تراشه حافظه در بازار مصرف در دو نوع GDDR6 و GDDR5/X عرضه می‌شوند که معمولاً انواع GDDR6 به دلیل مزایای بسیار، پرطرفدارتر هستند.

یکی دیگر از مولفه‌هایی که پهنای باند نهایی را تعیین می‌کند، به نام پهنای رابط حافظه یا همان BUS شناخته می‌شود. معمولا پردازنده‌های گرافیکی با رابط‌های متنوعی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. هر چه که پهنای رابط حافظه بیشتر باشد، انتقال اطلاعات با سرعت زیادتری صورت می‌پذیرد.

سرعت کلاک کارت گرافیک

سرعت کلاک بالا برای یک کارت گرافیک تنها به معنای عملکرد سریع‌تر آن نیست، به طوری‌که در بعضی مواقع ممکن است پروسسور ۴۰۰ مگاهرتز بسیار سریع‌تر از پروسسور ۶۰۰ مگاهرتز باشد. در یک پروسسور سرعت کلاک و رندر با تعداد پیکسل‌هایی که در هر سیکل پردازش شده‌اند؛ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

هنگامی که به منظور خرید بهترین کارت گرافیک برای کامپیوتر به بازار مراجعه می‌کنید؛ با دو نوع کلاک اسپید مواجه می‌شوید.  Base Clockحداقل سرعت کلاک کارت گرافیک است، اما Boost Clock میزان سرعتی است که کارت گرافیک در شرایط پرباری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

هسته های پردازنده ی گرافیکی

هسته‌های پردازشی موجود در رایانه‌ها از دو نوع CPU و GPU هستند که از نظر تعداد و نحوه عملکرد با هم تفاوت دارند. معمولاً هرچه تعداد هسته‌های به کار رفته بیشتر باشد، موجب بهبود عملکرد می‌شود. البته امکان دارد که در بازار بتوانید کارت گرافیکی را پیدا کنید که تعداد هسته پایین اما دارای سرعت کلاک خوبی باشد.

در کارت‌های گرافیک انویدیا هسته‌های پردازنده‌ گرافیکی با نام CUDA و در کارت‌های گرافیک AMD هسته‌های پردازنده‌ گرافیکی با عنوان Stream Processors شناخته می‌شوند. حال هر چه که تعداد هسته‌های محاسباتی، رقم بالاتری باشد، یک کارت گرافیک قوی‌تر و پر سرعت‌تری را در اختیار خواهید داشت.

چگونه کارت گرافیک ها را با هم مقایسه کنیم؟

در راهنمای خرید کارت گرافیک بسیار اهمیت دارد که بتوانید مدل‌های مختلف را با هم مقایسه کرده و از بین آن‌ها بهترین محصول را با توجه به نیازها و بودجه خود تهیه کنید. روش‌های مقایسه مدل‌های مختلف کارت گرافیک در زیر آمده است:

  1. انتخاب بهترین کارت گرافیک بر اساس نرخ: چنانچه کارت گرافیک را برای گیم یا رندرینگ استفاده نمی‌کنید، لزومی ندارد که هزینه زیادی بابت خرید آن بپردازید. زیرا مدل‌های ارزان قیمت هم می‌توانند نیازهای شما را برطرف نمایند. به‌عنوان مثال می‌توانید پردازنده‌های اینتل که مجهز به کارت گرافیک IGP هستند را خریداری کنید.
  2. بهترین کارت گرافیک برای کامپیوتر بر اساس نوع حافظه: نوع حافظه، سرعت کلاک، پهنای باند و میزان حافظه از جمله مواردی هستند که هرچه بالاتر باشند نشان دهنده این است که کارت گرافیک بهتر و قوی‌تر است.
  3. مقایسه کارت گرافیک‌ها از نظر کارایی در بازی: برای کامپیوترهای گیمینگ در صورتی‌که محدودیت بودجه ندارید، بهتر است کارت گرافیک‌های AMD را تهیه کنید. کارت گرافیک‌های انویدیا دوام بیشتری دارند و خرید آن به افرادی توصیه می‌شود که این فاکتور برای‌شان مهم است.

بهترین کارت گرافیک های 2023 از نظر قیمت

با توجه به این‌که کارت‌های گرافیک معمولاً قیمت بالایی دارند، خرید مدل‌های بالارده آن ممکن است برای همه افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد. به همین دلیل در ادامه به معرفی بهترین کارت گرافیک های بازار پرداخته می‌شود تا هر کس بتواند با توجه به بودجه خود محصول دلخواه را انتخاب نماید.

بهترین کارت گرافیک تا 3 میلیون

بهترین کارت گرافیک 2023 در محدوده قیمتی ۱ تا ۳ میلیون تومان  Palit GeForce GT 1030 است. برای نیازهای روزمره، تماشای فیلم، وب‌گردی و… این محصول به راحتی نیازهای شما را پوشش می‌دهد. از جمله مشخصات فنی Palit GeForce GT 1030 می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تراشه: Nvidia
  • تعداد هسته کارت گرافیک: 384 CUDA cores
  • مقدار حافظه: 2 گیگابایت
  • نوع حافظه گرافیکی:  GDDR5

بهترین کارت گرافیک تا 8 میلیون

بهترین کارت گرافیک 2023 با قیمت 7.5 میلیون تومان ایسوس TUF GTX1650-O4GD6-P-GAMING است. این کارت گرافیک به منبع تغذیه با توان ۳۰۰ وات نیاز دارد و از کارایی و طول عمر مطلوبی بهره می‌برد. از جمله مشخصات فنی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX1650-O4GD6-P-GAMING می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سازنده تراشه: NVIDIA
  • فضای نصب موردنیاز: دو اسلات
  • نوع حافظه: GDDR5

بهترین کارت گرافیک تا 15 میلیون

بهترین کارت گرافیک برای لپ تاپ در محدوده قیمتی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومانGigabyte Radeon RX 6600 XT EAGLE است. اگر به دنبال کارت گرافیک نسل AMD با قیمت ارزان می‌گردید این محصول می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

Gigabyte Radeon RX 6600 XT EAGLE قادر است نیازهای غیرگیمینگ شما را کاملا برطرف کند. البته چنانچه بخواهید از آن برای بازی‌های کامپیوتری استفاده نمایید، لازم است که یک‌سری تنظیمات ویژه را اعمال کنید. مشخصات فنی این محصول عبارتند از:

  • سازنده تراشه: AMD 
  • مقدار حافظه: 8 گیگابایت
  • تعداد هسته کارت حافظه: 2048 Stream Processors
  • نوع حافظه: GDDR6

بهترین کارت گرافیک‌های تا 20 میلیون

یکی از بهترین کارت گرافیک‌های 2023 در رنج قیمتی ۲۰ میلیون تومانPalit GeForce RTX 3070 Gaming Pro است که توانایی فوق‌العاده زیادی برای اجرای انواع بازی‌ها دارد. مهم‌ترین مشخصات فنی Palit GeForce RTX 3070 Gaming Pro در زیر ذکر شده است:

  • سازنده تراشه: Nvidia
  • تعداد هسته کارت گرافیک: 5888 CUDA cores
  • مقدار حافظه: 8 گیگابایت
  • نوع حافظه: GDDR6

بهترین کارت گرافیک‌های بالای 20 میلیون

از جمله بهترین کارت گرافیک‌های 2023 در محدوده قیمتی ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان می‌توانXFX Radeon RX 6900 XT SWFT 319 را نام برد. اگر جزء گیمرهایی هستید که توقعات زیادی از سیستم گیمینگ خود دارید، خریداری این کارت گرافیک می‌تواند تمام انتظارات شما را برآورده نماید. ویژگی‌های این محصول منحصربه‌فرد عبارتند از:

  • سازنده تراشه: AMD
  • تعداد هسته کارت گرافیک: 5120 Stream Processors
  • مقدار حافظه: 16 گیگابایت
  • نوع حافظه: GDDR6

بهترین کارت گرافیک‌های 2023 از نظر قدرت پردازشی

انجام بعضی از کارها مانند ماینینگ یا همان استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به قدرت پردازش بالای کارت گرافیک دارند. این روزها می‌توانید کارت‌های گرافیکی را در بازار بیابید که از نظر قدرت پردازشی در سطح مطلوبی قرار دارند. در ادامه به معرفی بهترین کارت گرافیک‌های بازار از نظر قدرت پردازشی می‌پردازیم:

  • کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
  • کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2070
  • کارت گرافیکی AMD Radeon RX 5700 XT

بهترین کارت گرافیک های مناسب بازی

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای رایانه‌های گیمینگ به شمار می‌رود. از جمله پارامترهایی که در راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ مدنظر قرار می‌گیرد، حافظه ویدئویی یا VRAM است. وظیفه حافظه ویدئویی این است که داده‌های موردنیاز پردازنده گرافیکی را نگهداری کند. این حافظه‌ها در حجم‌های ۴، ۶ و ۸ عرضه می‌شوند که می‌توانید با توجه به قیمت و رزولوشنی که در اختیار شما قرار می‌دهند، بهترین کارت گرافیک را برگزینید.

بهترین کارت گرافیک 2023 برای گیمینگ را می‌توانید از برند انویدیا یا AMD انتخاب نمایید. چنانچه علاقه‌مند به سیستم پرتاب نور هستید، برند انویدیا یک گزینه ایده‌آل برای‌تان محسوب می‌شود. اما اگر تمایل دارید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، به سراغ مارک AMD بروید.

بهترین کارت گرافیک برای رایانه‌ها و لپ تاپ‌های گیمینگ مدل‌های زیر هستند:

  • کارت گرافیک GeForce RTX 3080
  • کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT
  • کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti
  • کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT
  • کارت گرافیک GeForce RTX 3060
  • کارت گرافیک Radeon RX 6600 XT
  • کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti
  • کارت گرافیک Radeon RX 6600
  • کارت گرافیک Radeon RX 6950 XT
  • کارت گرافیک Radeon RX 6800
  • کارت گرافیک GeForce RTX 3050
  • کارت گرافیک Radeon RX 6500 XT

بهترین کارت گرافیک‌ها برای لپ تاپ

در حال حاضر کمپانی‌های Nvidia، AMD و همچنین اینتل بهترین کارت گرافیک برای لپ تاپ را عرضه می‌کنند. البته باید دقت داشته باشید که کارت‌های گرافیکی شرکت اینتل از نظر قدرت پردازشی در سطح پایین‌تری نسبت به محصولات دو برند AMD و Nvidia قرار دارند. از جمله بهترین کارت گرافیک برای لپ تاپ می‌توان مدل‌های زیر را نام برد:

  • کارت گرافیک ( NVIDIA GeForce RTX 3080 (Laptop, 95W
  • کارت گرافیک (NVIDIA GeForce RTX 3070 (Laptop, 100W
  • کارت گرافیک ( NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti (Laptop, 95W
  • کارت گرافیک (NVIDIA RTX A2000 (Laptop, 80W
  • کارت گرافیک (NVIDIA GeForce RTX 3050 (Laptop, 75W
  • کارت گرافیک (NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti (Laptop, 90W


بهترین کارت گرافیک‌های آنبورد

معمولا افرادی که قصد خریداری کارت گرافیک دارند به سراغ انواع آنبرد می‌روند؛ زیرا این محصولات قیمت پایینی دارند و نیازهای کاربران را نیز به طور کامل پوشش می‌دهند. این قطعات سخت افزاری چیپست‌هایی هستند که روی پردازنده اصلی سیستم کار گذاشته می‌شوند. مصرف انرژی کارت‌های گرافیک آنبرد بسیار پایین است، از طرف دیگر فضای چندان را اشغال نمی‌کنند. چند نمونه از بهترین کارت های گرافیک آنبرد در زیر آورده شده است:

  • کارت گرافیک Radeon RX Vega 11
  • کارت گرافیک Radeon RX Vega 8
  • کارت گرافیک اینتل UHD 630
  • کارت گرافیک  Iris Pro P580
  • کارت گرافیک Iris Plus

بهترین کارت گرافیک برای رندرینگ

گرافیست‌هایی که به صورت حرفه‌ای کار طراحی را دنبال می‌کنند، نیاز به کارت گرافیک‌های رندرینگ دارند تا بتوانند از بازدهی مطلوب نرم ‌افزارهای گرافیکی بهره‌مند شوند. یکی از نکات مهم در راهنمای خرید کارت گرافیک رندرینگ این است که محصول باید دارای حافظه رم بیشتری باشد؛ از طرف دیگر پهنای باند حافظه رم نیز حائز اهمیت بسیاری است.

 پروژه‌های پیچیده طراحی نیاز به قدرت پردازش فراوان دارند؛ به عبارت دیگر این قدرت پردازش قطعه سخت افزاری است که فرآیند تکمیل پروژه را بدون چالش به پیش می‌برد. بنابراین لازم است که بهترین کارت گرافیک 2023 را در اختیار داشته باشید. در ادامه به معرفی بهترین کارت گرافیک های بازار در زمینه رندرینگ می‌پردازیم:

  • کارت گرافیک رندرینگ Asus ROG STRIX GeForce RTX 2080Ti
  • کارت گرافیک رندرینگ RTX ۲۰۷۰ Super Founders Edition
  • کارت گرافیک رندرینگ PNY NVIDIA Quadro RTX ۴۰۰۰
  • کارت گرافیک رندرینگ AMD XFX RX ۵۷۰
  • کارت گرافیک رندرینگ Nvidia RTX ۳۰۹۰
  • کارت گرافیک رندرینگ ASUS GeForce RTX ۲۰۶۰ اورکلاک شده

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)