نحوه انتخاب کارت گرافیک گیمینگ

نحوه انتخاب کارت گرافیک

کارت گرافیک پاشنه آشیل بازی های هیجان انگیز است. اگر شما یک گیمر حرفه ای باشید، قطعا در انتخاب کارت گرافیک مناسب حساسیت بیشتری نشان می دهید. چون در غیر این صورت در اوج  یک  بازی مهیج دسته جمعی در کنار دوستانتون مجبور می شوید، جمع رو ترک کنید و دنبال راه چاره بگردید یا  برای مدتی قید بازی کردن رو باید بزنید. همه این ها رو گفتم که بهتون بگم، پیشگیری بهتر از درمانه. اگر قبل از خرید کارت گرافیک دقت کافی را داشته باشید، قطعا به این مشکلات برخورد نمی کنید. قدم اول اینه که ببینید که کارت گرافیک رو برای کامپیوتر می خواید یا لپ تاپ و بعد به بقیه موارد ضروری توجه کنید. من در این مقاله می خوام، راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ را به طور کامل به شما توضیح بدم تا با در نظرگرفتن این نکات بهترین انتخاب را داشته باشید.


نکته: این مقاله در مورد کارت گرافیک گیمینگ هست، اما اگر قصد خرید کارت گرافیک برای کارهای دیگر مثل طراحی گرافیک یا رندرینگ را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله “راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک” را مطالعه کنید.

اگر هم نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد کارت گرافیک دارید مقاله “کارت گرافیک چیست” رو مطالعه کنید.


چرا کارت گرافیک برای بازی اهمیت دارد؟

اگر گیمر حرفه ای باشید حتما جواب این سوال رو تا حدودی میدونید اگرهم تازه در دنیای گیم، تازه وارد باشید که باید بهتون بگیم که بازی های قدرتمند به CPU و GPU قدرتمند نیاز دارند. قطعا به کارت گرافیک حرفه ای تر نیاز دارید چون پردازش گرافیک های دو بعدی و سه بعدی، رندر کردن چند ضلعی ها به پردازنده گرافیکی قدرتمند تری نیاز دارند از طرف دیگر لذت بازی در گرو یک کارت گرافیک حرفه ای هست. پس اهمیت آن را دست کم نگیرید. اگر تازه قصد دارید که وارد دنیای هیجان انگیز گیمرها بشوید، پیشنهاد می کنم قبل از هر چیز درباره تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی مطالعه کنید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

انتخاب برندهای حرفه ای برای بازی

انتخاب برندهای حرفه ای برای بازی

انتخاب برند مناسب یکی دیگر از معیارهای راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ به شمار می ره. محبوب ترین برندهای کارت گرافیک در دستان دو شرکت معتبر Amd,Nvidia هست. و هر دو برند پیشرفت های چشمگیری در تولید کارت گرافیک های باکیفیت داشته اند. اما با این حال باید در نهایت یکی از آن دو را انتخاب کنید، برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید باید نکاتی مانند ویژگی ها، درایورها، نرم افزار، قدرت و کارایی و قیمت هر کدوم را مقایسه و بررسی کنید. به نقل از وبسایت PCGamerهر دو برای یک هدف کار می کنند اما به مصرف کننده بستگی داره، آخرین نسل پردازنده های AMD براساس RDNA2 ساخته شده که در کنسول های جدید بازی مثل پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X/S می توانید ببینید.

آشنایی با دو برند غول Nvidia، AMD

در حال حاضر دو شرکت بزرگ تولید کننده بهترین کارت های گرافیک Nvidia و Amd هستند، سری جدید کارت های Amd از برند RX گرفته شده اند. مثلا کارت های RX Vega در سطح بالاتر و RX  رده ابتدایی و متوسط هستند. اگر عدد بعد از RX بالاتر باشد نشانه تاریخ جدیدتر هست. نکته بعدی اینکه HD و R کلا از سری Amd حذف شده اند. اما سیستم شماره گذاری در Nvidia تفاوت داره. و براساس کارکرد کدها تغییر می کنه. Nvidia Gt استاندارد کلی کارت گرافیک انویدیا هست . GTX کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ شناخته می شه و از  سطح های مبتدی تا پیشرفته رده بندی میشه و RTX هم  جزو رده متوسط به بالا هست در کل هر دو برند عملکرد فوق العاده ای برای اجرای یک بازی هیجان انگیز دارند، اما در انتخاب کارت گرافیک برای یک بازی حرفه ای قیمت  حرف اول را می زند.

 متناسب با دستگاه کارت گرافیک را انتخاب کنید

متناسب با دستگاه کارت گرافیک را انتخاب کنید

یادتون باشه که شما باید کارت گرافیک رو متناسب با  نوع دستگاهتون بخرید. یعنی اگر تصمیم دارید که کارت گرافیک برای کامپیوتر های pc خریداری کنید پس خرید نسبت به کارت گرافیک با لپ تاپ متفاوت است. یادتون باشه که حتما درباره فرق کارت گرافیک در لپ تاپ با کامپیوتر اطلاعات کافی را کسب کنید و بعد برای خرید اقدام کنید.

Gpu یکپارچه یا مجزا؟ کدام برای بازی بهتر است؟

گرافیک یکپارچه شاید به بازی های معمولی جواب بده، اما برای بازی های حرفه ای با گرافیک بالا مناسب نیست. چون قطعا پردازنده های گرافیکی اختصاصی قدرتمند تر از پردازنده های یکپارچه عمل می کنند. کارت های گرافیک اختصاصی امکان سفارشی سازی دارند در حالیکه کارت های یکپارچه از این قابلیت محروم هستند. البته کارت های گرافیک اختصاصی نقاط ضعفی مثل گرمای بیشتر و هزینه بیشتر را نیزدارند. اما کارت های گرافیک یکپارچه در این دو مورد آخری قوی تر هستند. در نهایت انتخاب آن به شما بستگی داره. اگه بیشتر کارهایی دارید شامل تماشای فیلم و اجرای بازی های معمولی و گشت و گذار در اینترنت باشد، کارت گرافیک یکپارچه کفایت می کنه، اما برای اجرای بازی های سه بعدی و سنگین قطعا به کارت گرافیک مجزا نیاز پیدا می کنید.

پهنای باند حافظه بیشتر، مجوزی برای اوج گرفتن

پهنای باند حافظه بیشتر، مجوزی برای اوج گرفتن

یکی از قطعاتی که قدرت جی پی یو به آن وصله، رم دستگاه است، مقدار حافظه در کیفیت بازی تاثیرگذار نیست، از اون مهم تر، پهنای باند رم نقش کلیدی تری داره. چون هر چی پهنای باند بیشتر باشه، کارت گرافیک می تونه با کیفیت بیشتری اوج بگیره. یعنی تصاویر رو با جزئیات بیشتری نمایش میده، و البته به نوع کارایی هم بستگی داره مثلا یک گیمر به حافظه بیش از 4 گیگابایت نیاز داره، در حالیکه کاربر معمولی تر با 2 گیگابایت هم می تونه کار کنه. پس انتخاب رم  مناسب به مخارجتون اضافه شد. هر چه بیشتر به کیفیت بازی اهمیت بدید، به پهنای باند بیشتری نیاز پیدا می کنید. مثلا بازی Cyberpunk با رزولوشن 1080 به حافظه 8 گیگابایتی احتیاج دارد. اما اگر دنبال وضوح بالاتر یعنی 4K هستید، باید روی 8 گیگابایت به بالا حساب باز کنید.

شکل و اندازه کارت گرافیک

بدترین ضد حال زمانی اتفاق می افتد که شما تمام راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ را به خوبی طی می کنید و در نهایت با شادی و خوشحالی کارت گرافیک رو می خرید، اما موقع نصب متوجه می شوید که کارت گرافیک برای کیس تان بزرگه برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید، باید قبل از خرید کارت گرافیک حتما باید از  طول و ضخامت کارت مطمئن شوید. کارت گرافیک در چند نوع تک اسلات، دو و سه اسلات یا بیشتر در بازار وجود دارند . اگر می خواهید Gpu بزرگ خریداری کنید حتما در مورد قرارگیری آن در کیس تحقیق کنید.

سیستم خنک کننده راندمان کارت گرافیک را بالاتر می برند

سیستم خنک کننده راندمان کارت گرافیک را بالاتر می برند

یکی از ویژگی های مهم کارت گرافیک بازی، سیستم خنک کننده اش هست. چون در صورتی که کارت گرافیک توان خنک کردن گرمای شدید را نداشته باشه، ممکنه به کارت گرافیک آسیب وارد بشه. توان حرارتی یا TDP به مقدار گرمایی گفته میشه که تراشه یا سی پی یو، یا جی پی یو تولید می کنه. بنابراین خنک کننده کارت گرافیک مسئول پایین آوردن، دمای GPU است. در غیر این صورت راندمان آن به شدت افت می کنه. دمای ایده آل Gpu بین 65 یا 85 درجه سانتی گراد هست و نقطه ضعفی که  Amd داره این هست که می تواند از این درجه هم فراتر برود، برخلاف انویدیا که دمای آن در کمتر از 85 درجه سانتی گراد قرار دارد.  خنک کننده های مرجع جزو سیستم های خنک کننده هستند که بیشتر در لپ تاپ ایسوس، MSI می توانید پیدا کنید.

سرعت کلاک

سرعت کلاک مهم است اما ضروری نیست. زیرا بعضی بازی ها سرعت بالایی دارند و به اورکلاک کردن نیازی ندارند، و البته اورکلاک زیاد هم طول عمر کارت گرافیک را کمتر می کنه، پس در مواقعی که نیاز دارید کارت گرافیک را اورکلاک کنید. اورکلاک کردن قدرت کارت گرافیک را بالاتر می برد و قطعا این ویژگی در بازی تاثیرگذار است. نکته قابل توجه این است که شرکت تولید کننده میزان سرعت کلاک را تعیین می کنه اما شما می توانید متناسب با آن سرعت کلاک را افزایش دهید.کارت های گرافیک یا GPU سرعت کلاک های متفاوتی دارند و سرعت کلاک بر عملکرد کارت گرافیک تاثیر می گذارد. بنابراین هر چی سرعت کلاک بالاتر باشه می تونید بازی هایی با کیفیت بالا رو اجرا کنید.

دستاورد یک بازی هیجان انگیز از پس یک نمایشگر حرفه ای میاد

دستاورد یک بازی هیجان انگیز از پس یک نمایشگر حرفه ای میاد

شما بدون کارت گرافیک نمی تونید چیزی را روی صفحه نمایشگر ببینید. کارت گرافیک مسئول تبدیل اطلاعات تصویر به سیگنال های مانیتور هست. هرچه کیفیت تصاویر بیشتر باشد، اشتیاق و شوق و هیجان بازی را بیشتر در شما بیدار می کنه. اما انتخاب نوع بازی هم در رزولوشن تعیین کننده ست. مثلا برای بازی های با رزولوشن بالاتر باید یک کارت گرافیک همسطح آن داشته باشید تا اون بازی رو به خوبی اجرا کنه. بنابراین جی پی یو باید با مانیتور مطابقت داشته باشد تا یک بازی هیجان انگیز اتفاق بیفتد. کیفیت صفحه نمایشگر با تطابق چرخه رندر بازی و چرخه به روزرسانی آن مرتبط هست و زمانی که این دو در یک مسیر نباشند، شکستگی یا پارگی صفحه به وجود می آید.

نرخ تازه سازی در صفحه نمایشگر

نکته دیگه ای که باید در  راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ در نظر بگیرید، نرخ تازه سازی صفحه نمایشگر هست. نرخ تازه سازی به تعداد دفعات به روزرسانی تصاویر جدید  صفحه نمایشگر در ثانیه  گفته می شه و آن را برحسب هرتز اندازه گیری می کنند. انواع نرخ نوسازی 60، 90 و 120 هرتزی هست  مثلا نرخ تازه سازی 60 هرتزی یعنی تصاویر 60 بار در ثانیه نوسازی می شوند و هر چی این عدد بیشتر باشه، تصاویر روان تر و با کیفیت بالاتری نمایش داده می شن. یعنی روانی تصاویر در نرخ نوسازی 120 هرتزی بیشتر از 60 هرتزی هست. انتخاب آن به خودتان بستگی داره، اگر بیشتر دوست دارید انواع بازی های با کیفیت بالا را اجرا کنید، نرخ نوسازی 120 هرتزی بهتر از 60 هرتزی هست.

هر چه پول بیشتری بدهیم، آش بیشتری می خوریم

هر چه پول بیشتری بدهیم، آش بیشتری می خوریم

طبیعتا بودجه نقش پررنگی در تصمیم گیری کارت گرافیک مناسب داره، به قول معروف هر چه پول بیشتری بدهیم آش می خوریم. معمولا در بازار کارت های گرافیکی  سه نوع رده بندی دارن، کارت های گرافیک اقتصادی، میان رده و حرفه ای. اما چیزی که اهمیت داره اینه که اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید، با یک بار هزینه کردن می توانید تا مدت ها نگران تعویض کارت گرافیک لپ تاپ بازی نباشید. اما اگر جزو گیمرهای معمولی هستید، گروه میان رده را به شما پیشنهاد می دم، چون کارت های گرافیکی میان رده ضمانت ماندگاری بیشتری نسبت به اقتصادی دارند.

اتصالات مناسب با دستگاه بخرید

کانکتورها بحث مهم دیگه در انتخاب کارت گرافیک مناسب هستند، قبل از خرید دقت کنید که کارت گرافیک تمام پورت های مورد نیاز مانیتور شما را داشته باشه. چون ممکنه کارت های گرافیک همه اتصالات را ساپورت نکنند. برخی فقط پورت HDMI  یا DVI و VGA و Display port را داشته باشند  مانیتورهای کمتری در بازار از پورت USB-Type C پشتیبانی می کنند.

پورت VGA

پورت VGA

پورت VGA بیشتر برای مانیتورهای آنالوگ کاربرد دارند. و فقط تصویر را انتقال می دهد و پورت صدا ندارد. و تبدیل VGA به HDMI کار سختتری هست. چون برای تبدیل آن  به یک کابل مبدل VGA به HDMI و جک 3.5 میلی متری نیاز دارید.

پورت HDMI

HDMI یکی دیگر از درگاه های کارت گرافیک هست که برای اتصال به تلویزیون و مانیتور کاربرد داره. اما بیشتر برای اتصالات تلویزیون استفاده میشه. HDMI کارایی شبیه VDI داره با این تفاوت که با یک پورت به راحتی می تونه صدا و تصویر رو منتقل کنه، HDMI جزو بهترین پورت ها شناخته شده چون می تونه تصاویر رو  با وضوح بالا، بیش از 4k رو نمایش بده.

Display port

Display port

Display port جزو پورت های جدیدتر هست و  جایگزین پورت های VGA و DVI به بازار وارد شد، و به دلیل مزیت هایی که دارد بسیاری از صنایع ترجیح دادند از این پورت استفاده کنند. Display port به 20 پین مجهز هست. این پورت بیشتر در کامپیوترها کاربرد دارند.

پورت DVI

رابط ویدیویی مخفف Digital Video Interfaces هست. و بیشتر برای نمایشگرهای LCD به کار می روند. اندازه پین ها در پورت های DVI مختلف هست. پورت ها با پین های اضافی DVI-DL گفته می شه. بعضی از این پورت دارای پیوندهای دوگانه Dual-link DVI-D و Dual-link DVI-I هست که پین های اضافی تری دارند. DVI-D 25 پین و DVI-I 29 پین را ساپورت می کنند.  و تصاویر را با کیفیت بالاتری نمایش میدهند.DVI-I   از کانکتورهای دیجیتال و آنالوگ پشتیبانی می کنه اما کابل DVI-D فقط با خروجی دیجیتالی سازگاره.

پایان نگرانی های شما برای خرید کارت گرافیک مناسب

در این مقاله سعی کردم درباره تمام نکات مهم برای خرید یک کارت گرافیک گیمینگ شامل صفحه نمایشگر، رم، سیستم خنک کننده، پهنای باند بیشتر، انواع پورت ها و شرکت های تولید کننده قدر کارت گرافیک حرفه ای اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم. تا به مشکلاتی مثل خرابی کارت گرافیک وسط بازی برخورد نکنید. هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. امیدوارم با رعایت نکات راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ بتونید بهترین کارت گرافیک رو بخرید تا مدت ها از بازی با آن لذت ببرید.

منیع: tomshardware

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)