لپ تاپ گیمینگ با معمولی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی چیه؟ این سئوال اغلب زمانی برامون پیش میاد که می خوایم لپ تاپی بخریم ولی سردرگمیم، جواب این تفاوت رو گیمرهای حرفه ای به خوبی می دونند وقتی صبح تا شب بازی می کنند و با غر پدر و مادر مواجه میشن که می گن،” مادر جون اگه به جای اینهمه بازی کردن درست رو می خوندی، یه چیزی شده بودی” لپ تاپ بازی همون لپ تاپ معمولیه با امکانات خاص تر و این ویژگی ها باعث شده تخصصی تر از لپ تاپ های معمولی باشه اون ها سرعت و حافظه زیادی دارند و قدرت پردازش قوی تر و گرافیک بهتری نسبت به لپ تاپ های معمولی دارند، بزرگی صفحه نمایشگرهای اونها نسبت به لپ تاپ های دیگه شما رو به وجد میاره، همین ویژگی ها اونو نسبت به بقیه جذاب کرده.

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

اگر بخواهیم به مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که لپ تاپ گیمینگ چیست؟ برخی از شرکت‌ها برای گیمرها لپ تاپ‌هایی مخصوص بازی تولید می‌کنند. این امر به این معنی است که این لپ تاپ‌ها به طور معمول قدرت بالاتری برای اجرای بهتر و مناسب‌ تر تمام بازی‌ها مانند بازی‌های بسیار سنگین دارند.

باید بدانید که در لپ تاپ‌های گیمینگ قدرت بسیار مهم‌تر از سایر موارد است. به همین دلیل این لپ تاپ‌ها از ظرافت لپ تاپ‌های معمولی برخوردار نیستند. پس از نوع طراحی به راحتی می‌توان لپ تاپ‌های گیمینگ را شناسایی کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشی گیمینگ


لپ تاپ بازی داره که لپ تاپ معمولی نداره

اولین تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی، بین رم لپ تاپ های معمولی و بازی هست. لپ تاپ های معمولی بین 4 یا 8 گیگابایت رم دارند اما ظرفیت رم در لپ تاپ های بازی بیشتر از 8 گیگابایته. نکته دیگه تفاوت در صفحه نمایشه که در لپ تاپ های معمولی بین 13 تا 15 اینچ هست، البته خوبه لپ تاپ های معمولی هم نمایشگر بزرگی داشته باشند، اما ضروری نیست. در مورد باتری هم باید بگم که به نظر من هر لپ تاپی باید شارژدهی خوبی داشته باشه ولی قطعا در لپ تاپ های بازی حیاتی تره. گرافیک هر دو هم کاملا متفاوته ، گرافیک لپ تاپ های معمولی iGPU (واحد پردازش گرافیکی یکپارچه) و لپ تاپ های بازی GPU اختصاصی دارند و در آخر، سی پی یو در لپ تاپ های بازی، هسته های بیشتری نسبت به لپ تاپ معمولی دارد.

البته باید بدانید که نرخ نوسازی تصویر و تأخیر نمایشگر از دیگر مواردی است که میان لپ تاپ‌های گیمینگ و معمولی تفاوت زیادی دارد. به دلیل این که در برخی بازی‌ها، لحظات مهم هستند، باید لپ تاپ‌های گیمینگ تأخیر نمایشگر کمتری داشته باشند. همین امر باعث شده تا نرخ نوسازی تصویر در آن‌ها بسیار مناسب‌تر و بهتر از لپ تاپ‌های معمولی باشد. فن هم از دیگر مواردی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی باید بگوییم که فن لپ تاپ‌های گیمینگ بسیار قوی تر از لپ تاپ‌های معمولی است.

دلیل این که لپ تاپ‌های گیمینگ فن قوی تری دارند، این است که دمای این لپ تاپ‌ها به دلیل قطعات قدرتمند تر، زودتر بالا می‌رود و اگر از فن قدرتمند مناسب در آن‌ها استفاده نشود، به سرعت داغ می‌کنند و احتمال خراب شدنشان بالا می‌رود.

در لینک بررسی 4 مدل برتر لپ تاپ‌ های گیمینگ ایسوس 2021 می‌تونید چهارتا از بهترین لپتاپ‌های گیمینگ رو مشاهده و مشخصاتشون رو بررسی کنین.

ویژگی های لپ تاپ های گیمینگ

ویژگی های لپ تاپ های گیمینگ

اگر تازه، وارد دنیای گیمرها شدید و سردرگم موندین هنوز نمی دونید چه لپ تاپ بازی بخرید، اصلا نگران نباشید، اولش همه ما این مساله رو تجربه می کنیم، چون انقدر روز به روز تنوع لپ تاپ و گوشی در بازار زیاد می شه که موقع خرید، انگار می خوایم از کلافگی موهای سرمون رو بکنیم، این طبیعیه با هم حلش می کنیم، بریم اول ببینیم تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی چی هست  و لپ تاپ های بازی اصلا چه ویژگی های خاصی دارند، چون از این طریق می تونین راحتتر انتخاب کنی و بعد هر کدوم رو بررسی کنیم تا ببینیم به کجا می رسیم. همچنین شما برای دیدن بهترین بازی های کامپیوتر و اینکه این بازی‌ها به چه پردازنده‌ای نیاز دارن می‌تونین به نوشتار بهترین بازی کامپیوتری  رجوع کنین.

گرافیک جانانه

اگه جزو گیمرهای خفن باشید که می دونید منظورم از گرافیک جانانه چیه، یعنی از کیفیت بازی لذت بردن، یعنی هر بازی با هر کیفیتی را در حد اعلا نمایش بده. اما اگر تازه واردی باید بگم که مهم ترین بخش لپ تاپ بازی، گرافیکشه. قبل از خرید، مطمئن باشید که کارت گرافیک در لپ تاپ قابلیت ارتقا داره یا نه.کارت گرافیک اختصاصی، بازی ها رو روون تر و راحتتر اجرا می کنه. با کارت گرافیک های بالاتر از 512 مگابایت،1 یا 2 گیگابایت،می تونید بازی های 3 بعدی رو انجام بدین و این نکته رو در نظر بگیرید اگه بازی سه بعدی نکردین حتما امتحانش کنید. هر لپ تاپ گیمینگی که تو فکرش رو بکنی ما توی لیپک داریم، می تونید برید به لیپک سر بزنید، اونجا انواع برندهای لپ تاپ های بازی رو می تونید ببینید.

رم، فرمون سرنوشت ساز لپ تاپ های بازی

رم، فرمون سرنوشت ساز لپ تاپ های بازی

دومین تفاوت لپ تاپ های گیمنگ با معمولی، مربوط به رم هست چون فرمون سرعت و روونی لپ تاپ شما در دستان رم دستگاه است. رم  تعیین می کنه که چه تعداد برنامه بازی توی لپ تاپ تون بریزید و بتونید بدون هنگ کردن، بازی کنید، و رم برای اجرای بازی های سه بعدی، حیاتیه.لپ تاپ های گیمینگ معمولا  بین 8 تا 16 گیگابایت رم دارند برعکس لپ تاپ های معمولی فقط با 2 گیگ رم کار می کنند. پیشنهاد می کنم اگر می خواین لپ تاپ بازی بخرید حتما 3 بعدی انتخاب کنید. VRam حافظه ویدیویی است که برای داده های تصویری به کار می ره و وظیفه رم را به عهده داره، فقط داده های گرافیک رو برای کارت گرافیک ذخیره می کنه. بنابراین باید لپ تاپی رو برای بازی انتخاب کنید که VRAM بیشتری داشته باشه و برای بازی های سه بعدی خیلی استفاده میشه.

لذت بازی در نمایشگرهای بزرگه

اصلا مگه بازی بدون نمایشگر بزرگ شدنیه؟ شما هر برندی بخواهید بخرید چه لپ تاپ ایسوس یا اچ پی باید صفحه نمایشگر بزرگ داشته باشه تا لذت بازی رو حس کنید، تازه وقتی دارید بازی های 3 دی رو اجرا می کنید، صفحه نمایشگر بزرگ بی برو برگرد باید بزرگ باشه، حالا غیر از اینکه لذت و هیجان بازی رو چند برابر می کنه، دقت شما تو صفحه نمایشگرهای بزرگ چند برابر می شه. نکته دیگه ای که توی نمایشگر باید توجه کنید، زاویه دید هست، باید بتونید دامنه دید وسیعی داشته باشید، بهترین سایز صفحه نمایشگر 17 اینچی هست که بازی رو برای شما هیجان انگیز می کنه. نکته دیگه درباره نمایشگرها، نرخ تازه سازی است که هر چه این نرخ بیشتر باشد، کیفیت تصاویر بهتر هستند و در مورد پنل هم، IPS رو انتخاب کنید چون توو زاویه های مختلف، کیفیت تصاویر کم نمی شود.

باتری قدرتمند، بازی بیشتر

باتری قدرتمند، بازی بیشتر

من اسم باتری ضعیف رو گذاشتم، ضد حال وسط بازی، چون دقیقا توی بحرانی ترین شرایط وسط یه بازی حساس ضد حال می زنه و مجبوری وسط بازی بلند بشی و شارژش کنی تا دوباره به بازی ادامه بدی.  اگر گیمر حرفه ای هستی، باید لپ تاپی انتخاب کنی که حدودا  بین 12 یا 13 ساعت دوام داشته باشه، چون بازی، به سرعت باتری رو تخلیه می کنه، اما لپ تاپ های بازی سیستم خنک کننده ای دارند که برای خنکی باید با سرعت بالایی کار کنند درنتیجه انرژی بیشتری مصرف میشه، و به  باتری فشار میاد، پس باتری توی لپ تاپ بازی خیلی مهمه . یکی از برندهایی که خط اختصاصی برای تولید لپ تاپ های بازی دارد، لپ تاپ های لنوو به اسم لژیون هست که بهتون پیشنهاد می کنم حتما قبل از خرید، لپ تاپ های بازی لنوو رو بررسی کنید.

کیبوردهای پنبه ای

اگه گیمر باشی می دونی که جای دست باید مثل پنبه نرم و لطیف باشه تا دستت خسته نشه، کیبورد لپ تاپ های بازی از نوع مکانیه که فاصله مناسبی  بین آن ها هست، و نیازی به فشار زیاد ندارید، برای همین نرم تر از کیبوردهای دیگه هست. نمی دونم می دونید یا نه که گیمرها عاشق بازی کردن توی تاریکی هستند واسه همین، کی بورد با نور پس زمینه بینشون مده، و این غیر از اینکه بازی رو جذابتر می کنه، بهشون کمک می کنه که توو نور کم، کیبوردها رو  ببینن و سرعتشون رو توی بازی بیشتر می کنه. خلاصه اینکه کیبورد، نقش سرنوشت سازی در برد و باخت بازی دارد. اما نور پس زمینه فقط توی لپ تاپ های بازی متداوله و برای لپ تاپ های معمولی چیز ضروری نیست و البته دوام کمتری نسبت به کیبوردهای بازی دارند

پردازنده، مغز متفکر لپ تاپ گیمینگ

پردازنده، مغز متفکر لپ تاپ گیمینگ

اصل داستان پردازنده ست، قدرت یه لپ تاپ بازی، به پردازندشه. اگه پردازنده ضعیف باشه، اصلا بازی مفهومی نداره. پردازنده در لپ تاپ های گیمینگ باید سرعت و عملکرد خوبی داشته باشه، پردازنده در لپ تاپ های معمولی هم مهمه ولی نه به اندازه لپ تاپ های بازی. سرعت پردازنده مناسب در لپ تاپ های بازی نباید کمتر از گیگاهرتز در نظر گرفته بشه. هر چی Cpu و GPU قوی تر باشند، عملکرد لپ تاپ ها بالاتر می رود. بهترین سرعت در لپ تاپ های بازی سرعت 2.4 گیگاهرتز یا بیشتر داره. بهترین پردازنده نسل هشتم یا نهم اینتل هست Corei5 یا i7، که البته بهتره که پردازنده ها رو بررسی  کنید، یادتان باشه ساتا بهترین هارددیسکه که انرژی کمتری مصرف می کنه.

سیستم خنک کننده در لپ تاپ های بازی

یکی از ویژگی های مهمی که لپ تاپ های بازی دارند، سیستم خنک کننده هست، بازی هایی با گرافیک بالا به  CPU و GPU فشار بیشتری وارد می کنند در نتیجه، گرمای زیادی تولید می شه،و سیستم خنک کننده باید شدت گرما رو کم کنه، چون اگه این اتفاق نیفتد،ممکنه دستگاه بسوزد یا مشکلی پیدا کنه. دمای مناسب برای لپ تاپ بازی بین 70 تا 80 درجه سانتی گراد هست، که از این مقدار نباید کمتر یا بیشتر شود.اما لپ تاپ های معمولی هم فن ساده برای خنک کردن پردازنده و گرافیک دارند، بعضی کمپانی های ساخت لپ تاپ های بازی مثل MSi،سیستم خنک کننده ای به اسم Coller Boost3 طراحی کردند که به راحتی بدون صدا، کار می کنه.

نوع اتصالات در لپ تاپ بازی متفاوته

نوع اتصالات در لپ تاپ بازی متفاوته

چون بازی ها اکثرا آنلاین انجام میشه، باید لپ تاپی رو انتخاب کنید که اتصال به وای فای داشته باشه. تا بتونین توی فضاهای عمومی هم وصل بشید. اما لپ تاپ های معمولی این خاصیت رو ندارند، ازطرفی اشتراک گذاری یه ویژگی دیگه مهم در لپ تاپ های بازی هست، باید بتونید به راحتی به بلوتوث وصل بشید، الانم که بلندگوها اکثرا بلوتوثی شده، این آیتم ضروری تره. پورت ها جزو موارد مهمی هستند.همه لپ تاپ ها، پورت های USB  و HDMI دارند، اما لپ تاپ های بازی، پورت های خارجی بیشتری برای ارتباط با دستگاه های دیگر دارد، مثلا بین لپ تاپ های اچ پی HP Elite DRagonfy با لپ تاپ اچ پی اومن رو مقایسه کنید، هر دو از یک برند هستند، اما لپ تاپ اولی 2 پورت، و اومن 3 پورت USB دارد. شما حتما باید دنبال لپ تاپ بازی باشید که حداقل سه پورت داشته باشه.

وزن

در مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی وزن هم یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که باید به آن اشاره کرد. وزن لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل وجود قطعات بیشتر و قوی تر و همچنین سیستم خنک کننده متفاوت، سنگین تر از لپ تاپ‌های معمولی است. پس افرادی که وزن برای آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، حتماً در هنگام انتخاب میان لپ تاپ‌های گیمینگ و معمولی به این نکته توجه بسیاری داشته باشند.

کیفیت صدا

یکی دیگر از مواردی که می‌توان آن را در معیارهای مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی قرار داد، کیفیت صداست. کیفیت صدای لپ تاپ‌های گیمینگ به مراتب بالاتر از لپ تاپ‌های معمولی است. این لپ تاپ‌ها به دلیل استفاده از کارت صدا و اسپیکرهای قوی تر، صدایی با کیفیت و کمیتی بالاتر از لپ تاپ‌های معمولی تولید و پخش می‌کنند که باعث می‌شود کاربران بتوانند لذت بیشتری از شنیدن آن ببرند.

قابلیت ارتقاء

تمام لپ تاپ‌ها قابلیت ارتقای برخی قطعات را دارند، اما باید بدانید که این قابلیت در لپ تاپ‌های گیمینگ بهتر است. شما در لپ تاپ‌های گیمینگ می‌توانید قطعات بیشتری را ارتقا دهید و از قطعات جدیدی با قدرت بسیار بیشتر استفاده کنید. در حالی که لپ تاپ‌های معمولی گاهی توان ساپورت از قدرت قطعات استوک لپ تاپ‌های گیمینگ را نیز ندارند.

قیمت

از دیگر مواردی که باید در مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی به آن اشاره کرد، قیمت لپ تاپ‌هاست. قیمت لپ تاپ‌های گیمینگ به مراتب بالاتر از لپ تاپ‌های معمولی است. دلیل این امر را باید قدرت و کیفیت بالاتر قطعات استفاده شده در لپ تاپ‌های گیمینگ دانست. این لپ تاپ‌ها با استفاده از قطعات بسیار قوی تر نسبت به لپ تاپ‌های معمولی ساخته می‌شوند و به همین دلیل از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

طراحی و کیفیت ساخت

باید بدانید که در مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی از نظر کیفیت، لپ تاپ‌های گیمینگ برنده مقایسه‌ها خواهند شد. همان‌ طور که اشاره کردیم، طراحی ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل قدرت بیشتر متفاوت است. اما باید بدانید که این تغییرات تنها ظاهری نیستند و از نظر کیفیت هم معمولاً لپ تاپ‌های گیمینگ بسیار بهتر از لپ تاپ‌های معمولی هستند.

چه افرادی بیشتر از لپ تاپ گیمینگ استفاده می‌کنند؟

باید بدانید که تمام افراد می‌توانند از لپ تاپ گیمینگ استفاده کنند. اما این گونه لپ تاپ‌ها بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند به صورت طولانی مدت با دستگاهی قدرتمند کار کنند. پس این افراد می‌توانند بیشترین استفاده را از لپ تاپ‌های گیمینگ داشته باشند. اگر بخواهیم به صورت کلی چند دسته افراد را معرفی کنیم که بیشتر از لپ تاپ‌های گیمینگ استفاده می‌کنند باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • گیمرها (حرفه‌ ای یا نیمه حرفه ای)
  • مهندسین صدا (طراحان، تدوینگران، میکسرها و تکنیسین‌های صدا)
  • انیماتورها
  • طراحان دیجیتال
  • تدوین گران فیلم و ویدیو
  • برنامه نویسان

آیا لپ تاپ بازی برای برنامه نویسی هم مناسب است؟

بله قطعا می تونید از لپ تاپ بازی برای کارهای برنامه نویسی هم استفاده کنید، زیرا این نوع لپ تاپ ها طوری ساخته شده اند که از عهده هر کاری برمی آیند. پردازنده، آیتم مهمیه که برای انجام کارهای برنامه نویسی، به آن توجه کنید اما از این لحاظ لپ تاپ های بازی، خیال شما رو از بابت پردازنده راحت می کنه. می رسیم به رم که از پردازنده توی برنامه نویسی حیاتی تره، اگه برنامه نویس تازه کاری،4 گیگ رم کافیه، اما برای کهنه کارها، پیشنهاد می دم با 8 گیگ کار کنند، که اینم لپ تاپ بازی برات حل می کنه، می مونه کارت گرافیک که توی برنامه نویسی بهش فکر نکن، چون کار اصلی شما با رم و پردازنده هست. اگر می خواین لپ تاپی بخرید که هر دو کار رو انجام می ده، حتما از فروشگاه های معتبر قیمت لپ تاپ را پرس و جو کنید.

چرا به جای کنسول بازی لپ تاپ بازی باید بخریم؟

چرا به جای کنسول بازی لپ تاپ بازی باید بخریم؟

کنسول های بازی فقط مختص بازی طراحی شده اند و کارایی دیگه ای نداره، تصاویری فوق العاده ای که شما در یک لپ تاپ بازی می بینید، اصلا با کنسول های بازی قابل مقایسه نیست. به نظر من خرید لپ تاپ بازی به صرفه تره، چون  شما با یه تیر صد تا نشون می زنید، لپ تاپ گیمینگ قابلیت های زیادی داره و شما می تونید برای کارهای متنوع مثل کارهای گرافیکی، اداری  هم ازش استفاده کنید. با این آشفته بازار گرونی، که روز به روز وضعیت بدتر می شه، به قول معروف مرگ یه بار شیون یه بار، بهتره خرید با حساب و کتاب و منطقی داشته باشیم.درسته یکبار مجبورید زیاد هزینه کنید، اما مطمئن باشید این خرید، یه جور سرمایه گذاری طولانی مدته و لپ تاپ گیمینگ، عمر بیشتری دارند.

خرید لپ تاپ گیمینگ به صرفه هست یا نه؟

من توی این مقاله سعی کردم تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی رو توضیح بدم تا بتونین خرید خوبی داشته باشید، اما اگر بخوام جمع بندی کنم، خرید لپ تاپ گیمینگ و معمولی به نوع کارتان بستگی داره، اگه می خوای وبگردی کنی و کارهای ساده روزمره رو انجام بدی و گهگاه یه گیمی هم بازی کنی، بهت پیشنهاد نمی کنم، انقدر هزینه کنی، حالا ممکنه بپرسید که لپ تاپ بازی می تونه کارهای معمولی رو انجام بده؟ قطعا می تونه، اگه لپ تاپ بازی سبکی دارید، می تونید ازش استفاده کنید.  اما اگه می خوای واقعا حرفه ای گیم بازی کنی، به نظرم اولش با لپ تاپ معمولی شروع کن و بعد یواش یواش، سیستمت رو قوی کن. بعضیا هم می خوان  چندین کار با هم انجام بدن مثل بازی، کارهای گرافیکی، برنامه نویسی و کارهای روزمره، لپ تاپ گیمینگ انتخاب خوبیه، چون یه سرمایه گذاری طولانی مدته…

همچنین برای دیدن مقایسه کنسول‌های PS5 VS. Xbox series x/s می‌تونین روی لینک نوشتار کلیلک کنین و از آخرین اخبار این کنسول‌ها و مقایسشون با خبر بشین.

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو