حافظه گوشیم پره، عکس و فیلم‌هامو کجا ذخیره کنم؟

حافظه گوشیم پره، عکس و فیلم‌هامو کجا ذخیره کنم؟

فضای ذخیره‌سازی ابری؟؟؟

تو دوره‌ای داریم زندگی می‌کنیم که تکنولوژی حرف اول و آخر رو می‌زنه. ما چه بخوایم چه نخوایم زندگیمون عجیب درگیر این داستان شده. بعضی وقتا هم شده که خواستیم به تکنولوژی روی خوش نشون ندیم و طبق روش‌های سنتی کارامونو جلو ببریم، اما یا خیلی زمان از دست دادیم یا به بن‌بست خوردیم.

بحث حافظه و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات هم به نظر یکی از همون مواردیه که اگه با تکنولوژی پیش نره، بالاخره یه جا کارمون لنگ می‌مونه و کُلامون پس معرکه است.

بالاخره هرکدوم از ماها الان حداقل یکی از وسیله‌های ارتباطی مثل گوشی، تبلت، لپ‌تاپ یا کامپیوتر داریم و خیلی راحت با اینا به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنیم و در روز اطلاعات خیلی زیادی رو دانلود و ذخیره می‌کنیم. (حداقل خود من که اینجوریم)


حافظه پنهان:

حافظه Cache


چالش‌های پیش رو

حالا داستان زمانی شروع می‌شه و حالتو می‌گیره که گوشیت ظرفیت حافظش کم باشه و شما هم عشق عکاسی باشی. منظورم اون دسته از آدم‌ها هستن که فقط کافیه دست به گوشی بشن تا تو یه چشم به هم زدن هزارتا عکس بگیرن و هیچکدومشم دلشون نیاد پاک کنن. (خداوکیلی چه جوری می‌تونین با یه ژست تکراری هزار تا عکس بگیرین؟)

یا فرض کن می‌خوای فیلم بگیری ولی چون حافظه گوشیت کمه بهت اِرور می‌ده. یعنی واقعا به خاطر کم بودن حافظه گوشیت می‌خوای بری گوشی یکی دیگه رو قرض بگیری تو اون لحظه؟. یا می‌خوای بری هزینه کنی و یه گوشی جدیدتر بخری صرفا به خاطر کم بودن حافظه گوشیت؟؟؟.

یا مثلا گوشیت رو دزد بزنه. اونوقت چی؟ برای همیشه باید با عکس و فیلم‌های روی گوشیت خدافظی کنی؟ به همین راحتی؟ اون همه خاطره، یا اطلاعات مهم و ضروری که ممکنه رو گوشیت داشته باشی. همشون رو تو یه چشم به هم زدن می‌خوای از دست بدی؟ یعنی نباید راهی باشه که همیشه و همه جا بتونی بهشون دسترسی داشته باشی یا حتی در صورت کم بودن فضای ذخیره‌سازی گوشیت، بازم یه راه‌حل داشته باشی برای ذخیره کردنشون؟

اوکی پس با من همراه شو تا راجع به حافظه‌های ابری که البته زیاد هم جدید نیستن و اکثرا باهاش آشنا هستیم ولی نمی‌دونم چرا ازش استفاده نمی‌کنیم، بیشتر گپ بزنیم.

ذخیره اطلاعات بر بستر اینترنت


بیشتر بخوانید: آموزش ریکاوری عکس های پاک شده


حافظه ابری چیه؟؟

خب، فضای ذخیره‌سازی ابری یا به اصطلاح Cloud Storage یعنی هر کجا و در هر لحظه‌ای که اراده کنی بتونی به اطلاعات مورد نظرت دسترسی پیدا کنی. به عبارت دیگه اطلاعاتتون به جای اینکه روی سخت‌افزار ذخیره بشه، روی بستر اینترنت ذخیره می‌شه. (بدون و خون و خونریزی و دردسر)

پس با این حساب دیگه نباید نگران مقدار ظرفیت حافظه روی گوشیت یا لپ‌تاپ یا کامپیوتر یا تبلت یا آی‌پد یا……….. باشی. درسته؟؟ چرا؟ چون با ذخیره کردن اطلاعات روی فضای ابری، هر کجای دنیا که باشی، هر زمانی که اراده کنی، بدون نیاز به سخت‌افزار‌های جانبی مثل هارد‌دیسک یا فلش‌مموری یا کارت‌حافظه و غیره..، تنها از طریق اینترنت (به صورت آنلاین)، می‌تونی به تمام اطلاعات مورد نظرت دسترسی داشته باشی.

هفت مزیت برای استفاده از حافظه‌های ابری

  1. قابلیت استفاده و دسترسی آسان
  2. امنیت
  3. صرفه‌جویی در هزینه
  4. اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها
  5. اشغال نکردن فضا
  6. Scalable یا مقیاس‌پذیری
  7. Disaster recovery یا بازگشت از حادثه

دسترسی آنلاین به داده‌ها

  1. قابلیت استفاده و دسترسی آسان

اکثر سرویس‌های ابری که در حال حاضر دارن کار می‌کنن، رابط کاربری آسونی دارن و ویژگی کشیدن و رها کردن رو ارائه می‌دن.(همون دِرَگ و دِراپ خودمون😑).

رابط کاربری ساده‌ای دارن و می‌تونین به راحتی و بدون هیچ‌گونه دانش تخصصی، اطلاعات خودتون رو به صورت آنلاین بارگذاری کنین. به عنوان مثال، اگر فایلی رو با استفاده از دستگاه همراه در درایو ذخیره کردین، می‌تونین همون فایل رو با استفاده از لپ‌تاپ یا هر دستگاه دیگه‌ای بدون در نظر گرفتن اینکه کجا هستین، تنها از طریق اینترنت بازیابیش کنین.

(نکته منفی: حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشین، در غیر اینصورت نمی‌تونین اطلاعاتتون رو ببینین عزیزای دلم.)

  1. امنیت

هر چیزی که با اینترنت در ارتباط باشه، “امنیت” اصلی‌ترین نگرانی صاحبان کسب و کار یا اشخاصی هست که اطلاعت مهمی رو در دسترس دارن( از لحاظ اینکه دست کسی بهش نرسه). بنابراین قبل از اینکه سرویس ابری رو برای تجارت خودتون انتخاب کنین، مطمئن بشین که سرویس مورد نظرتون از امنیت خوبی برخوردار باشه. سرویس‌های ابری معتبر و بزرگی وجود دارن که در ازای پرداخت هزینه، امنیت و امکانات خوبی رو در اختیارتون قرار می‌دن. پس انتخاب یک سرویس ارائه‌دهنده‌ی فضای ذخیره‌سازی ابری که در عین حال که هزینه‌ی کمتری می‌گیره، بتونه امکانات بیشتر و امنیت تضمین شده‌ای به شما بده، از اهمیت خیلی بالایی برخورداره. حتی به این توجه کنین که بتونه فضای بیشتری رو هم در اختیارتون بذاره.

فضای ذخیره‌سازی ابری اینطوریه که حتی اگه یکی از مراکز دادشون خراب بشه، داده‌های شما توسط مراکز داده دیگه‌ای مدیریت می‌شه. اینطوری خیالتون راحته که در هیچ حالتی اطلاعات و داده‌هاتون از بین نمی‌ره.

  1. صرفه‌جویی در هزینه

با Cloud Storage نیازتون برای خرید سخت‌افزار‌های اضافی و گرون قیمت برطرف می‌شه. چون دیگه لازم نیست برای خرید فلش مموری یا کارت‌حافظه ظرفیت بالا و یا حتی هارد اکسترنال، هزینه‌های بالایی رو پرداخت کنین. (الان بخوای یه فلش 64 گیگ خوب بخری، یه چیزی حدود 200 و خورده‌ای باید هزینه کنی.)

تازه بگذریم از اینکه فلش مموری‌هامون اکثرا مثل نقل و نبات گم می‌شن و هر بار مجبوریم یکی دیگه بگیریم و هر بار اطلاعاتمون از دست می‌رن. یا حتما براتون پیش اومده یه جایی مثلا کنفرانس داشتین یا به یه فایلی خیلی نیاز داشتین، ولی وقتی فلش رو به لپ‌تاپ زدین، فلش رو نخونده یا فایل‌هاتون رو نشون نداده. یا حتی هارد اکسترنال رو به خاطر اینکه ضربه‌ای نبینه یا به خاطر اینکه بزرگه و حمل و نقلش یکم سخته، هر جایی نمی‌تونیم با خودمون ببریم.

و اما مزیتش برای شرکت‌ها، مزیتش اینه که دیگه با استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری‌، مشكل ذخیره‌سازی رو از خارج از منبع، پشتیبانی می‌كنن. با استفاده از ذخیره آنلاین اطلاعات، شرکت‌ها هزینه‌های منابع داخلی رو کاهش می‌دن. با استفاده از این فناوری، خود شرکت برای مدیریت و ذخیره اطلاعات خودش به هیچگونه قدرت داخلی و پشتیبانی احتیاج نداره و فروشنده ذخیره‌سازی ابری همه کارها رو به عهده گرفته. (البته در برابر پرداخت هزینه). اینطوری دیگه خبری از زیر‌ساخت‌های پر‌هزینه هم دیگه نیست.

امکان به اشتراک گذاشتن داده‌ها

  1. اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها

هر سرویس ذخیره‌سازی ابری یه سری ویژگی‌ها مثل “اشتراک‌گذاری فایل” رو فراهم کرده، که به شما کمک می‌کنه تا فایل‌هاتون رو با بقیه دوستاتون به اشتراک بذارین. می‌تونین پرونده یا داده‌های به خصوصی رو برای افراد دیگه مثل همکارتون بر فرض مثال، ارسال کنین یا از چندین کاربر دعوت کنین تا داده‌های شما رو ببینن.

با فضای ذخیره‌سازی ابری، چندین کاربر می‌تونن با یه پرونده مشترک همکاری کنن. به عنوان مثال، می‌تونین به چندین کاربر دسترسی بدین تا بتونن به پرونده شما دسترسی پیدا کنن و اون رو ویرایش کنن. شخص مجاز می‌تونه از هر نقطه از جهان به صورت آنلاین به پرونده یا اطلاعات شما در صورت اعطای دسترسی از جانب شما، دست پیدا کنه.

  1. اشغال نکردن فضا

اگر می‌خواین بین داده‌هاتون گشت و گذار کنین، هیچ فضایی روی دستگاهتون اشغال نمی‌کنه. برای استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری به هیچ دانش فنی و تخصصی نیاز ندارین.

  1. Scalable یا مقیاس‌پذیری

فضای ذخیره‌سازی ابری مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیره. یعنی چی؟ یعنی اگه برنامه ذخیره‌سازی فعلی کافی نیست، می‌تونین برنامه خدماتتون رو ارتقا بدین و نیازی به انتقال داده‌هاتون از یه مکان به مکان دیگه نیست.

  1. Disaster recovery یا بازگشت از بحران

تو هر شغلی رو که بگردین یه طرح ذخیره پشتیبان دارن که روی اون یه نسخه از داده‌های خودشون رو ذخیره می‌کنن که اگه با مشکل سقوط یا از دست‌رفتن داده‌ها روبرو شدن، بتونن داده‌ها رو از برنامه پشتیبان بازیابی کنن. به همین دلیل به نظر “ذخیره سازی ابری” بهترین روش برای مقابله با این مشکله. سرویس ذخیره‌سازی ابری بهترین بستر رو برای داده‌های Disaster recovery فراهم می‌کنه. هر شرکتی با هر تجارتی، می‌تونه از فضای ذخیره‌سازی ابری به عنوان “ذخیره پشتیبان داده” استفاده کنه. بنابراین در صورت از دست‌دادن داده، می‌تونه داده‌های پشتیبان رو از فضای ابری بازیابی کنه.

و در نهایت:

معتبر ترین Cloud Storageها

معرفی 4 سرویس ارائه‌دهنده‌ی “فضای ذخیره‌سازی ابری” معتبر

  1. DropBox (دراپ‌باکس)
  2. Google Drive (گوگل درایو)
  3. OneDrive (وان درایو)
  4. iCloud (آی کلاد)

همه‌ی این سرویس‌ها یه مقدار فضای رایگان رو در ابتدا در اختیارتون می‌ذارن، که اول چَم و خَم کار خوب دستتون بیاد و اگه ازش خوشتون اومد، بعدا برید هزینه کنین و امکانات و فضای بیشتری رو به دست بیارین.

منبع: Cloud Storage

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

4 نظرات

فخرالدین 1400-07-29 - 17:52
طرز راهنمایی شما صمیمانه .نمکین موثر و جذاب است . احسنت بر شما .قطعا موفق هستی وخواهی بود
صبا 1403-01-21 - 16:55
سلام اگر اطلاعات گوشی رو تو این فضا ذخیره کنیم میشه دیگه اطلاعات رو از حافظه گوشی پاک کنیم؟
احسان خواجوی 1403-01-25 - 07:30
سلام. بستگی داره چطور ذخیره کنید! اگر گوشی رو با فضای ابری مثل گوگل درایو سینک یا همسانسازی کنید، وقتی از گوشی پاک کنید و آنلاین بشید از اونجا هم حذف میشه. اما اگه به جای ذخیره سازی خودکار، فایل ها رو دستی آپلود و ذخیره کنید، با پاک شدن از گوشی از اونجا پاک نمیشه
ناشناس 1403-01-25 - 16:23
سلام و ممنون از راهنمایی شما.
افزودن دیدگاه