حافظه Optane اینتل، چیه و چیکار می‌کنه؟

حافظه Optane اینتل، چیه و چیکار می‌کنه؟

صرفه‌جویی در زمان + هزینه کمتر =  Intel Optane Memory

مِستر اینتل، که یه کمپانی بزرگ، مطرح و قابل اعتماده، در تمام دوران فعالیتش در تلاش برای رسیدن به سیستم‌های سریع‌تر بوده و هست. اینتل همیشه سعی کرده تا محصولات خودش رو به‌روز کنه تا بتونه طرفداراشو راضی نگه داره و تو بازار تکنولوژی، حرف اول رو بزنه. این اواخر هم که اینتل‌ یه دستاورد چشمگیر داشته و اونم حافظه Optane اینتل بوده. از وقتی هم که معرفی شد و به بازار اومد، مریدان اینتل جامه‌ها براش دریدن و خرقه‌ها پاره کردن.

حافظه Optane

“Optane” اصطلاح تجاری اینتل، برای کلاس جدیدی از ماژول‌های حافظه سریعه که روی اسلات M.2 نصب می‌شه.

اما اگه بخوام بدون خون و خونریزی توضیح بدم، اینجوری می‌شه که با استفاده از حافظه Optane، سرعت کامپیوتر خونگی و لپ‌تاپت، به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کنه. (یه جورایی سرعت سیستمت، خدااااااااا می‌شه😑). این حافظه آبتان یا همون Optane محترم رو، فقط نسل هفتم به بالای پردازنده‌های i3/i5/i7/i9 شرکت اینتل پشتیبانی می‌کنن. اما پردازنده‌های سری Pentium و Celeron نمی‌تونن از این حافظه‌ پشتیبانی کنن، و دیگه توی این بازی نیستن و فقط می‌تونن از دور شاهد اوج گرفتن بقیه دوستان باشن، البته متاسفانه.

حافظه Optane از چه تکنولوژی‌ای استفاده می‌کنه؟

حافظه Optane، برای رسیدن به پایین‌ترین latency، در حد 10 میکرو ثانیه، داره از فناوری 3D Xpoint Memory و همینطور یه سری تکنولوژی‌های مناسب دیگه‌ استفاده می‌کنه. خیلی کوتاه بخوام بگم که این فناوری چیه؟! باید بگم که 3D Xpoint Memory یه حافظه غیره فراره که با کمک این فناوری، اطلاعات نسبت به سیستم‌های قدیمی، با سرعت و ظرفیت بیشتری ذخیره می‌شه. (صدق الله العلی و العظیم😅)

حالا ببینیم Optane، چی “نیست”؟

حافظه Optane اینتل

حافظه Optane یه نوع حافظه رایج با دسترسی تصادفی یا مشابه RAM نیست.

پس حافظه آپتان یا آپتین چی هست؟

برای اینکه بفهمیم این بنده خدا “Optane” چیه و چه جوری کار می‌کنه، باید یه درک مختصری از سیستم ذخیره اطلاعات و حافظه داشته باشیم.

به SSD یا همون دیسک سخت، حافظه غیر فرّار می‌گن. یعنی چی؟ یعنی، بعد از اینکه جریان برق قطع می‌شه، اطلاعاتمون روش باقی می‌مونه و از بین نمی‌ره. از اون طرف ما یه سری حافظه اصلی داریم که بعد از اینکه برقا می‌ره، اطلاعات روی این حافظه‌های اصلی هم می‌رن🙂 و در واقع پاک می‌شن(مثل RAM). سرعت انتقال داده حافظه‌های غیر فرار مثل SSD و هارد دیسک پایینه و سرعتش با CPU نمی‌خونه. (سرعتش یه چیزی حدود MBps). اما از اون طرف سرعت RAM خیلی بالاتره. برای همین اون اطلاعاتی که نیاز دارن تا با سرعت بالایی پردازش بشن، اصولا روی حافظه اصلی یا همون RAM قرار می‌گیرن تا پردازنده مرکزی بتونه سریع بهشون دسترسی پیدا کنه و پردازش کنه.


بیشتر بخوانید:

تفاوت هارد HDD و SSD


تا قبل از اینکه حافظه Optane بیاد، اغلب کاربرا با مشکل محدود بودن ظرفیت حافظه اصلی (RAM) روبرو بودن (اون دسته از کاربرا که کارای سنگینی از سیستمشون می‌کشن). تو اینجور مواقع یه بخشی از SSD‌ها که غیر فرار بودن، می‌یومدن و نقش حافظه اصلی پنهان رو بازی می‌کردن تا این مشکل بر‌طرف بشه. اما داستان اینجا بود که سرعتشون از حافظه اصلی خیلی پایین‌تر بود و خود این موضوع عملکرد سیستم رو کند می‌کرد. اینجا بود که اینتل محترم، دلیلی برای ارائه حافظه Optane پیدا کرد. حافظه‌ی اپتان به عنوان یه حافظه پنهان، بین RAM و حافظه‌های غیر‌فرّار دیگه قرار می‌گیره و کار می‌کنه و با سه ظرفیت 16، 32 و 64 گیگابایت، به فروش می‌رسه. در مقایسه با حافظه اس اس دی (SSD) سرعت Optane حدود 10 برابر بیشتره.

پس بخوایم مختصر مفید تعریفش کنیم، می‌گیم:

حافظه آپتان بهترین‌های هر دو دنیای دیسک سخت و حافظه اصلی رو با هم ترکیب کرده. اینجوریه که نه تنها “فرّار” نیست و اطلاعات روش باقی می‌مونن، بلکه این دوستمون از سرعت بسیار بالایی هم برخورداره. Optane امکان انتقال سریع اطلاعات به RAM، در مواقع ضروری رو به عهده می‌گیره (زیبا نیست!؟..😊).

حافظه intel Optane چجوری کار می‌کنه؟

در حال حاضر امکان اینکه ما به حافظه آپتان یا آپتین دسترسی داشته باشیم نیست. یعنی ما نمی‌تونیم خودمون اطلاعاتی روش بریزیم یا پاک کنیم ازش. پس چجوری ازش استفاده کنیم؟! خود اینتل یه سیستم هوش مصنوعی روی خودش داره که همیشه داره چک می‌کنه ما از چه نرم‌افزارهایی بیشتر از همه استفاده می‌کنیم و میاد یه سری از قسمت‌های اون نرم‌افزار که برای پردازشش لازم هست رو روی حافظه Optane ذخیره می‌کنه. اینجوری سرعت پردازش اون نرم‌افزار‌ا خیلی سریع‌تر می‌شه (حتی تا 5 یا 10 برابر سریعتر). مثلا اگه شما باید هر روز فوتوشاپ رو باز کنین و استفاده کنین، خود سیستم اونو روی حافظه آپتین یا آپتان (Optane) ذخیره می‌کنه و با سرعت بهتری هر روز براتون اجراش می‌کنه. (به نظر من که معرکه‌اس✌)

سیستم مورد نیاز برای اجرای حافظه Intel Optane:

  1. Windows® 10 x64
  2. پردازنده Intel Core نسل هفتم یا جدیدتر (i3/i5/i7/i9)
  3. چیپست سری 200 اینتل یا جدیدتر

(دیگه خیلی واضحه که به یه مادربردی که با Intel Optane سازگار باشه احتیاج داری. اما قطعا در نظر بگیر که این مادربرد به یه چیپست Intel نیاز داره که از Optane و حداقل یه شکاف توسعه M.2 پشتیبانی کنه.)

  1. نصب جدیدترین نسخه Intel Rapid Storage Technology

(و من الله توفیق😑)

 system acceleration چیه؟

از دور دارن اشاره می‌کنن که این اصطلاح “system acceleration” به چی اشاره داره؟

اصطلاح “شتاب سیستم” به تأثیری که فناوری Intel Optane روی سیستم شما می‌ذاره، اشاره می‌کنه. در مقایسه با سیستم‌های فاقد Intel Optane، این سیستم حافظه هوشمند، باعث می‌شه تا کارها سریعتر تکمیل بشه و زمان انتظار رو هم کوتاهتر می‌کنه. اینجوری بگم که اگر حافظه Optane رو به عنوان یه “سوپرشارژر” برای یه موتور بنزینی معمولی در نظر بگیری، این سوپر شارژر هیچ جزء حیاتی یا مورد نیاز برای کارکرد موتور به حساب نمی‌یاد. ولی در عوض باعث می‌شه تا کار خیلی سریعتر انجام بشه.

Intel Optane Memory

و در نهایت Optane Memory واسه من چه سودی داره؟

زمانی که از حافظه به قول معروف “نهان” Optane استفاده می‌کنی، برنامه‌هات می‌تونن سریعتر باز و یا لود بشن و باعث افزایش کارایی و همینطور دسترسی به “موفقیت بیشتر” در “زمان کمتر” می‌شه. اینطوری بگم که با استفاده از OPTANE MEMORY سرعت و عملکرد سیستمت به طرز چشمگیری، با هزینه کمتر، افزایش پیدا می‌کنه و کمتر بخاطر سرعت سیستم کلافه می‌شی.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

4 نظرات

آرش 1400-11-20 - 10:35
سلام پس با این وجود میشه گفت سرعت اپتان بین SSD و RAM هست یه چیزی بینابین درسته؟؟؟ و یه سوال دیگه آیا این نسل حافظه کش هم دارن ؟؟؟ یعنی چهار سطح حافظه براشون وجود داره ؟؟؟
پشتیبانی لیپک 1400-11-20 - 10:39
سلام دوست عزیز بله سرعتش بین ssd و RAM هست. همچنین این پردازنده‌ها از حافظه کش هم استفاده می‌کنن و بله می‌شه گفت 4 سطح از حافظه رو توی سیستم داریم.
رضا 1401-07-04 - 17:21
سلام نسل 12 اینتل از مموری اپتان پشتیبانی میکنه؟ برا من خطا میده Unsupported platform لطفا به جیمیل پیام بدید ممنون
baazikade 1401-06-05 - 09:25
پس با این روند، برای جمع کردن یک سیستم خوب بجای AMD بهتره روی پردازنده‌های اینتل فکر کنیم.
افزودن دیدگاه