آیپد بهتر است یا تبلت های اندرویدی

اگر بخواهیم در یه نگاه کلی تفاوت تبلت و آیپد رو بگیم، اول باید به این موضوع اشاره کنیم که خب هر دوی آنها یک مینی کامپیوتر سبک هستند که به راحتی قابل حمل هستند، ولی طبق معمول شرکت اپل سعی کرد همین محصول رو با تفاوت های بارز از تبلت های اندرویدی وارد بازار کنه و امضای خودش رو روش بزنه و نامی منحصر به خودش را بهش اختصاص بده پس این محصول، شد محصول اختصاصی شرکت اپل و اسم آیپد به خودش گرفت، که سیستم عاملی متفاوت از تمامی تبلت های موجود در بازار که اندرویدی بودند داشت. دیگه وقتشه که بریم ببینیم هر کدام چه ویژگی هایی دارند و تفاوت شون رو با هم بررسی کنیم.


بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تبلت

بهترین تبلت های آیپد 2023


معرفی آیپد، محصول خاص اپل

قبل از اینکه تفاوت تبلت و آیپد رو بررسی کنیم؛ اول  ببینم آیپد چیه؟ آیپد یه تبلت لمسی با طراحی بسیار شیک و زیبای شرکت اپل هست که با سیستم عامل IOS کار می کنه و یه خانواده چهار نفره داره. شامل آیپد، آیپد پرو، آیپد ایر و آیپد مینی هست. از تولد آیپد، 7 ساله می گذره، تا الان که سال 2021 هست اپل،10   نسخه از آیپد رو منتشر کرده. صفحه نمایش در آیپدها لمسیه و به راحتی به Wifi متصل می شن و پورت های محدودی داره، شما با آیپد می تونید کارهایی مثل کتاب خوندن، وب گردی،چک ایمیل، موسیقی گوش دادن، تماشای فیلم، بازی کردن و عکس گرفتن رو انجام بدین و برای دانلود برنامه های ios باید  به Apple store برید و اپلکیشن های اپل رو دانلود کنید.

مزیت های آیپد، عضو دوست داشتنی خانواده اپل

مزیت های آیپد، عضو دوست داشتنی خانواده اپل

اگر بخواهیم لاکچری بودن این برند رو فاکتور بگیریم، باید بگیم که اولین چیزی که آیپد رو دوست داشتنی کرده، طراحی شیکش هست و بعد سبک بودنش، که باعث شده کاربردی تر بشه. شما خیلی راحت می تونین اون رو توو کیفتون بذارید و باهاش سفر کنید، جلسه یا کلاس آموزشی برید و یا چیزی رو یادداشت کنید، از طرفی اگر مدرس هستین یا جایی سخنرانی دارین می تونین با آداپتور AV به آیپد و بعد به رابط لایتینگ وصل بشین و تا 10 ساعت فرصت دارین که برید توی وب ها و حسابی بگردید، خیالتون راحت، به این زودی ها شارژش تموم نمیشه. صفحه کلید آیپد از دستگاه جدا میشه پس به راحتی می تونین تغییر وضعیت بدین و فضاتون رو محدود نمی کنه مثل لپ تاپ. صفحه نمایش های آیپد، بزرگه و کیفیت بالایی داره و جون می ده واسه دیدن فیلم ها و بازی های باکیفیت بالا.

نقاط ضعف آیپد و سیستم عامل ios

حتما شما هم شنیدین که میگن محصولات اپل مخصوص بچه پولدارهاست و شما حتی برای خرید هندزفری بی سیم اپل نیز باید مبلغ زیادی هزینه کنید. خب ما زیاد با این موضوع موافق نیستیم. اما قبول داریم که این محصولات اصلا به صرفه نیستند و فقط به خرید دستگاه محدود نمیشن، انقدر اکسسوری و لوازم جانبی دارن که باید کلی خرج کنید. نقاط ضعفی که توی آیپد به چشم می خوره اینه که چیزی به اسم فضای ذخیره اضافی در آیپد وجود نداره و برای اینکه فضاتون رو زیاد کنید، مجبورین فایلایی که نمی خواین رو پاک کنید و کلا اپل شما را محدود می کنه و اجازه نمی ده که از ویجت ها و برنامه های پیش فرض آیپد استفاده کنید. مشکل دیگه خارج کردن دیتا از آیپد هست، یعنی به این سادگی نمی تونید، دیتارو خارج کنید، همچنین آیپدها با برنامه های محدودی سازگاری دارند، اما با این وجود، خیلیا باز هم دوست دارند با آیپدها کار کنند.

تبلت های اندرویدی و دلایل  محبوبیت آنها

تبلت های اندرویدی و دلایل  محبوبیت آنها

تبلت های ویندوزی دقیقا مثل آیپد هستند، فقط محصول شرکت هایی مثل سامسونگ و لنوو و… هستند. تبلت های اندرویدی خیلی کوچیک، ظریف و قابل حمل هستند و با سیستم عامل اندروید کار میکنن که بیشتر ما با عنوان  تبلت ویندوزی  اونارو میشناسیم. کار کردن با اونها برای کاربر راحته، صفحه نمایشگر لمسی LCD داره و به راحتی به 4G,3G,Wifi  وصل می شه و باتریش قابل شارژ هست و هر برنامه ای که بخواین می تونین برید به  googleplay  و دانلود کنید، بلندگوهای فوق العاده عالی داره و این قابلیت باعث میشه شما از شنیدن صدای موسیقی مورد علاقتون با صدای بلند، لذت ببرید و خیلی برای کتاب خون ها به درد می خوره چون می تونن بی نهایت کتاب الکترونیک بخونن. تمام این ویژگی ها رو گفتم اما اینو بهتره بدونید که شما نمی تونین با تبلت کارهایی سنگینی مثل برنامه نویسی انجام بدهید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سرفیس یا آیپد؟ را مطالعه کنید.

آشنایی با ویژگی های تبلت های اندرویدی

تبلت های اندرویدی انقدر سبک و کم وزن هستند که وقتی روی تخت دراز کشیدی می تونی بازی کنی و کتاب بخونی، نه اونقدر مثل گوشی کوچیکه که به چشم فشار بیاره نه اونقدر بزرگه که نتونی باهاش کار کنی. چون صافه هر جایی،جا می گیره. خوبیش اینه مثل آیپدها می تونی حداقل تا 10 ساعت بازی کنی و شارژش به این راحتی ها تموم نمیشه. برنامه های اندروید در دسترسه و می تونین از گوگل پلی دانلود کنید و کلی برنامه های سفارشی سازی برای کاربراش داره. این ویژگی ها تو همه برندها مثل تبلت ایسوس، تبلت لنوو یا هر برند دیگه ای مشابه هست. ویژگی مهمی که مردم بیشتر از تبلت ها استقبال می کنند،مقرون به صرفه بودنشون هست، صفحه نمایشگر لمسیش باعث می شه کاربر روون تر و راحت تر با صفحات کار کنه و یه ابزار فوق العاده برای یادداشت برداری در جلسات کاریه.

نقاط ضعف تبلت های اندرویدی

نقاط ضعف تبلت های اندرویدی

تبلت‌ها آسیب پذیرتر از لپ تاپ ها  هستند و اگر از جایی پرت بشه خیلی  راحت نمایشگرش داغون می شه و تعویض نمایشگر یه خرجی جدید اضافه می کنه که خب باید مواظب باشیم. مساله دوم امنیته ضعیفه، چون هر کسی می تونه بدونه تایید، هر اپلیکشنی رو توی گوگل پلی بذاره، در نتیجه باعث مشکل در برنامه ها میشه، البته متن باز بودن مثل چاقوی دو لبه هست هم می تونه مضر باشه هم می تونه کاربردی باشه، مثلا از این طریق،خیلی از توسعه دهندگان برای تولید برنامه های بیشتری توی اندروید استفاده می کنند، اما خطر ویروس در اندروید بیشتر از ios هست.

تفاوت این دو سیستم عامل قدرتمند چیه؟

حالا بریم ببینم تفاوت تبلت و آیپد چیه ؟سیستم ios در خیلی جوانب، دست و پای کاربر رو می بنده و اجازه یه سری کارها رو به کاربر نمیده اما با این وجود می بینیم یه سری هنوز به این برند لاکچری پایبند هستند، اما این رو هم بگم، سیستم عامل ios از نظر امنیتی بسیار قابل اعتماده، برعکس تبلت ها، که دست کاربر رو برای انجام هر کاری باز می ذاره و جدا از این کاربر هنگام خرید تبلت حق انتخاب بیشتری داره چون می تونه خیلی راحت برند دستگاه رو انتخاب کنه و این حس خوشایندی هست چون باعث میشه، کاربر برندی که بیشتر بهش اعتماد داره رو انتخاب کنه. حالا بریم ببینیم این تفاوت در چه بخش هایی وجود داره.

سیستم عامل های متفاوت

سیستم عامل های متفاوت

بارزترین تفاوت آیپد و تبلت توی سیستم عاملشون هست، آیپد با ios کار می کنه و سیستم عامل انحصاری داره اما تبلت با اندروید و ویندوز کار می کنه و توی انواع برندها مثل لنوو، ایسوس وسامسونگ اجرا می شه، از طرفی امنیت توی اندروید کمتر از آیپد هست و به روز کردن اونهم با همه دستگاه ها سازگاری نداره. اگر می خواین برای فرزندتون که مدرسه میره، یکی از این دو دستگاه رو بخرید و نمی دونین، کدوم بهتره،تبلت هایی که در دسته بندی تبلت دانش آموزی هستند بهترین انتخابه چون برنامه های متنوعی دارن و کار کردن باهاشون راحتتره.

همچنین اگر به بازی و گیم علاقه‌مندید و می‌خواید لیست بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ و بهترین گیم‌های کامپیوتری رو ببینید می‌تونید روی لینک کلیلک کنید.

تفاوت در پردازنده ها

تفاوت تبلت و آیپد توی پردازنده هاشون هم هست. شرکت اپل از اونجایی که کلا با استراتژی انحصاری وارد بازار شد، پردازنده اختصاصی  A1  تا A12  رو ساخت  که در تمام دستگاه های اپل مانند Apple watch,iphone,ipad,,Air pods,ipod touch کار می کنه، به طورکلی خود شرکت اپل تولید کننده نیست، اما به شرکت های دیگر، پردازنده اختصاصی سفارش می ده. اما تنوع پردازنده در تبلت ها بیشتره، تبلت ها با انواع پردازنده های مدیاتک، اسنپ دراگون، اگزینوس سامسونگ، انویدیا و اینتل کار می کنن.

مقایسه بین عمر باتری

مقایسه بین عمر باتری

یکی از نکات مثبتی که در آیپد اپل وجود داره، عمر مفید باتری هست، که تا 10 ساعت دوام داره، البته اپل این زمان رو برای وای فای اعلام کرده، چون LTE  شارژ رو کمتر می کنه. شما می تونین بدون نگرانی با آیپد سفر کنید، باتری در تبلت هم بین 3 تا 10 ساعت دوام داره، و اما تبلت ها حداقل باید یکبار شارژ بشن. البته کم شدن شارژ باتری، در هر دو دستگاه به میزان کارکرد شما در طول روز بستگی داره.

ظرفیت ذخیره سازی

اپل باز هم در اضافه کردن ظرفیت محدودیت می ذاره، چون نمی تونیم از طریق کارت های میکرو اس دی، ظرفیت رو بیشتر کنیم، و شما مجبور میشین برای اضافه کردن فضا، فایلاتون رو پاک کنید، البته  برنامه DROPBOX هم این مساله رو حل می کنه. برعکس  تبلت این جا به کمک ما میاد و اجازه می ده که  فضای ذخیره رو از طریق کارت های میکرو اس دی  بیشتر کنیم.

تنوع پورت ها در کدوم بیشتره؟

تنوع پورت ها در کدوم بیشتره؟

آیپد نسبت به تبلت ها از نظر سخت افزاری بسیار سخت تر هست یعنی اینکه ios پورت HDMI,slot card نداره، و البته اپل  رابط لایتینگ رو معرفی کرده که می تونه جایگزین hdmi  باشه، و از دستگاه های آیپد،آی پاد و آیفون به دستگاه های دیگه یا درگاه های یو اس بی و لوازم جانبی دیگه وصل میشه، اما اخیرا، اپل از USB-C توو آیپد پرو و بعد هم در ipadair استفاده می کنه در حالیکه تمام دستگاه های تبلت از یو اس بی سی ساپورت می کنه. و  از اول ورود اندرویدی ها به دنیای دیجیتال، دستگاه های اندرویدی با  USB Micro-B اطلاعات رو جابه جا می کردن. اما بعدها USB-C جایگزین شد. شما توی تبلت می تونین تنوع پورت های Hdmi و اسلات کارد رو ببینید. اما هر دودستگاه آیپد و تبلت از وای فای و سیستم های 4g,5g پشتیبانی می کنند.

انجام چندین کار همزمان

برنامه های آیفون برخلاف اندروید چندین کار را همزمان نمی تونن انجام بدن و به راحتی هنگ می کنند، شما با تبلت می تونین به راحتی وقتی دارید با برنامه ای کار می کنین، چندین برنامه در پس زمینه رو باز کنید.

امنیت کدام بیشتر است؟ آیپد یا تبلت ویندوزی

امنیت کدام بیشتر است؟ آیپد یا تبلت ویندوزی

همونطور که می دونین، سیستم امنیتی توو آپید بیشتر از تبلت هست چون سیستم عامل انحصاری اپل، تحت اختیار اپله و کسی نمی تونه نفوذ کنه، چون بسته هست و اپل اجازه نمی ده توسعه دهندگان از کدهای اپل استفاده کنند،درنتیجه کنترل کردنشون راحتتره اما اندروید بیشتر مورد حمله هکرها قرار می گیره،چون کدها برای توسعه دهندگان بازه، بنابراین اندروید به علت بازبودن کدهاش برای کاربرها، جذابتر به نظر می رسه درحالیکه خطرناک تره، اما برای اینکه دستگاه ها از ویروس ها در امان بمونند، برنامه هاتون رو از فروشگاه اپل استور یا گوگل پلی دانلود کنید.

تفاوت نصب نرم افزار های کاربردی در اندروید و ios

یکی از نرم افزارهای کاربردی که به ما کمک می کنه، بتونیم به صورت آنلاین فیلم ببینیم نرم افزار فلشه که متاسفانه محصولات اپل طبق معمول اجازه هر کاری را به ما نمی دن و نمی تونیم از این نرم افزار استفاده کنیم و افرادی که با ios کار می کنندمی دونن چه مکافاتی داره. البته این رو هم بگم که اپل نرم افزارهای جایگزین برای این مشکل در نظرگرفته که می تونین به جای ادوبی فلش باهاش کار کنید. پیشنهاد اپل نرم افزارهای photon,flash sky fire,iswifter هست،به نظرم تستش ضرری نداره. اما برخلاف آی او اس، اندرویدها این اجازه رو می دن که بتونین با نرم افزار فلش ادوبی کار کنید.اگر تصمیم گرفتید که تبلت بخرید، فروشگاه اینترنتی لیپک، انواع تبلت های ویندوزی و آیپد رو داره و شما می تونین لیست کامل برندهای تبلت رو در لیپک، جستجو و ویژگی هر کدوم رو با هم مقایسه کنید.

نتیجه  گیری نهایی: آیپد بهتره یا تبلت ویندوزی؟

ما در این مقاله سعی کردیم، تفاوت تبلت و آیپد رو به تفکیک بررسی کنیم، تا شما با توجه به نوع کاری که انجام می دهید، انتخاب کنید. البته خیلی ها فقط براساس برند مورد علاقشون خرید می کنند و به کارکردهای اون توجهی ندارند، و با تموم نقاط ضعف و قوت باز هم فرد براساس نوع علایقش تصمیم گیری می کنه، اما بهترین کار اینه که شما بر اسا نوع کارایی و انتظاراتی که دارید و البته مقایسه قیمت تبلت و آیپد برند تون رو انتخاب کنید.

منبع : COMMENT SENSOR IT

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو

2 نظرات

مهنا 1400-09-15 - 13:55
به نظرم آیپد ها برای اشخاصی که طراحی می‌کنند گزینه بسیار مناسبی هست
کسیدی:/(اسمم کسیدی نیس لقبمه) 1401-05-12 - 13:34
بنظرم ایپد بهتره چون برای من و همینطور کسایی که علاقه به طراحی دارن راحت تره
افزودن دیدگاه