راهنمای خرید تبلت براساس مشخصات فنی، کاربرد و …

راهنمای خرید تبلت

تبلت ها جزو بهترین، کم حجم‌ترین و شگفت انگیز‌ترین وسیله ها برای انجام بیشتر برنامه های مربوط به حوزه فناوری هستند. تبلت های با قیمت پایین و حجم کم معمولاً برای کار هایی مانند مرور وب، تماشای ویدیو و خواندن کتاب‌های الکترونیکی عالی هستد؛ تبلت های با قیمت بالا و حجم گرافیکی بیشتر، آنقدر قدرتمند هستند که می توانند عملاً جایگزین لپ تاپ شوند. مزیت تبلت نسبت به لپ تاپ این است که، حمل آنها آسان است.

ما در این مطلب تبلت های کمپانی های مختلف مانند Amazon، Samsung، Apple را از لحاظ عمر باتری، عملکرد و کیفیت نمایشگر، بررسی می کنیم تا بتوانیم به شما در راهنمای خرید تبلت کمک کنیم، هدف ما از نوشتن این راهنما آن است که شما با مطالعه این مطلب بتوانید با کیفیت ترین تبلت را با قیمیت مناسب تهیه کنید.

فهرست مطالب

نکات طلایی در خرید تبلت

1- توجه به موارد استفاده از تبلت

قبل از خرید تبلت ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای چه هدفی و انجام چه کارهایی تبلت می خرید؟ اگر فقط یک تبلت برایاستفاده از اینترنت و فضای مجازی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و یا انجام بازی های سبک می خواهید یک Apple iPad Pro 12.9 اینچی برای شما مناسب است.

اگر می ‌خواهید از تبلت خود برای انجام برنامه های حرفه ای و با گرافیک بالا و یا تماشای ویدئو های  K4 استفاده کنید، Amazon Fire 8 HD قیمت مناسبی دارد و برای انجام این کار ها انتخاب خوبی است.

2- توجه به سیستم عامل

در ادامه راهنمای خرید تبلت، می بینیم که تبلت ها دارای سه سیستم عامل اصلی iOS برای iPad ، Android برای سامسونگ و تبلت هایی با این سیستم عامل و تبلت ‌های Fire Amazon با سیستم‌ عامل Fire هستند که همگی جزو بهترین برند ها در راهنمای خرید تبلت می باشند.

اگر عادت به استفاده از محصولات اپل دارید و از دیگر تولیدات این شرکت مثل گوشی و لپ تاپ استفاده می کنید، بهتر است تبلت خود را نیز از همین برند انتخاب نمایید. اما اگر قبلاً محصولات اندرویدی تهیه کرده اید و از آنها راضی هستید، ما هم خرید تبلت های اندرویدی را به شما پیشنهاد می کنیم.

3- تبلت مناسب طراحی

تبلت‌ های موجود در بازار همگی لمسی هستند و در راهنمای خرید تبلت، محصولات iOS و Android طراحی و عملکرد بهتری دارند. برخی از این دستگاه ها نیز مجهز به قلم لمسی می باشند و برای طراحی و تایپ می توان از آن استفاده کرد.

در مورد iPad، این مداد اپل برای آی‌ پد و تبلت‌ های نسل اول یعنی آی ‌پد پرو یا نسل دوم Apple Pencil برای تبلت‌ های جدید تر iPad Pro، طراحی شده است. البته در نوع جدید، این قلم همراه با تبلت و آی پد ارائه نمی شود و باید آن را جدا تهیه کنید.

دستگاه‌ های Microsoft Surface، همگی از قلم Surface پشتیبانی می‌کنند و آنها هم جداگانه فروخته می‌شود. تعدادی از تبلت های سامسونگ با قلم S Pen خود این شرکت و همراه با تبلت  عرضه می شوند. بنابراین هنگام بررسی راهنمای خرید تبلت، باید به همه این نکات توجه کنیم.

لازم به ذکر است که همه کیبوردهای بلوتوثی را می توان به تبلت وصل کرد. برخی از آنها مانند K780 Logitech، برای استفاده با چندین دستگاه بلوتوث طراحی شده اند و حتی دارای لبه ای برآمده هستند تا بتوان تبلت را ثابت نگه داشت.


بیشتر بخوانید: بهترین تبلت های قلم دار 2023


4- تست قبل از خرید

در هنگام تست تبلت ها از چهار روش مختلف استفاده می شود. ابتدا، با استفاده از برنامه‌ های Geekbench 5  و GFXBench که به صورت عمومی در فروشگاه Google Play و Apple App Store  در دسترس هستند، سرعت پردازش را بررسی می شوند. کیفیت صفحه نمایش تبلت با استفاده از رنگ سنج و نرم افزار DisplayCAL اندازه گیری می شود و دقت رنگ، کنتراست و حداکثر روشنایی را تعیین می کند.

در ادامه راهنمای خرید تبلت و برای تست باتری آن، معمولاً صفحه روشنایی را روی 170cd/m2 تنظیم کرده، تمام اتصالات داده را خاموش و یک ویدیوی 20 ساعته لوپ شده را در برنامه VLC پخش می کنند. پس از خاموش شدن تبلت، می توان دوباره آن را شارژ کرد و مدت زمان لازم برای شارژ شدن و نگه داشتن شارژ را اندازه گیری کرد.

5- پشتیبانی از سیم کارت و قابلیت مکالمه

شما از آن دست آدم‌هایی هستید که برایتان امکان برقراری تماس از طریق سیم‌کارت نکته‌ مهمی محسوب می‌شود؟

اگه می‌خواهید تبلت شما برقراری تماس از طریق سیم‌کارت را پشتیبانی کند به نظرم بیشتر میان دستگاه‌های اندرویدی باید دنبالش باشید.

چون آیپد‌های اپل و بعضی از تبلت‌های ویندوزی هم با این‌که از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند؛ سیم‌کارت استفاده‌شده در آن‌ها فقط برای اتصال به اینترنت هست و امکان برقراری تماس ابداً وجود ندارد. آن دسته از تبلت‌ها که کلا سیم‌کارت را پشتیبانی نمی‌کنند، فقط از طریق وای‌فای می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

6- قیمت

در همین ابتدا، بگذارید صریح بگویم که لزوما گران‌ترین تبلت، بهترین تبلت نیست. اما همچنان یادتان باشد که فقط به خاطر ارزان بودن یک محصول، قربانی کیفیت پایین آن نشوید.

اگه ‌دنبال بازی و سرگرمی مثل تماشای فیلم و کتابخوانی و این‌طور موارد هستید، می‌توانید از بین تبلت‌های اندرویدی که به نسبت، هزینه‌های مناسب‌تری هم دارند انتخاب کنید.

اما همچنان آیپد‌های اپل، قیمتشان بالاتر است. حال اگر طرفدار دوآتشه اندروید هستید و هزینه برایتان اهمیت ندارد، آن‌وقت می‌توانید از بین تبلت‌های با کیفیت و بی‌نظیری مثل سامسونگ و هوآوی انتخاب داشته باشید.

حالا طرف دیگر داستان، تبلت‌های ویندوزی قرار گرفته‌اند که معمولا نسبت به نمونه‌های مشابه، به دلیل سخت‌افزار قدرتمندشان و انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها در انجام کارهای حرفه‌ای، گران‌ترند. تبلت‌های ویندوزی که معمولا با محصولات سری سرفیس شناخته می‌شوند، یک رایانه‌ کامل را در ابعاد کوچک تحویلتان می‌دهند. سعی کنید فراتر از قیمت تبلت فکر کنید و به این فکر کنید که با پرداخت هزینه‌، قرار است چه در بخش سخت‌افزار و چه نرم‌افزار، به چه ویژگی‌هایی دست پیدا کنید.

7- برند تبلت

یکی از معیار‌های اساسی در انتخاب بهترین تبلت، قطعا شرکت تولیدکننده آن‌هاست. پس توجه داشته باشید که در مورد شرکت سازنده تبلتی که قراره بخرید، باید هوشمندانه عمل کنید. بعضی از این کمپانی‌ها در طی چند سال اخیر خودشان را ثابت کرده‌اند که علاوه بر این‌که دستگاه‌هایی عالی تولید می‌کنند، از رابط کاربری منحصر به فردی هم برخوردارند.

قطعا تبلتی که بعد از یک مدت کوتاه، کارایی خودش را از دست بدهد یا با یک خروار مشکلات فنی روبرو بشود، به نظر اصلا جالب نمی‌آید. البته امکان این‌که هر تولید‌کننده‌ای یک سری محصول با یک یا چند باگ نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری عرضه کند، وجود دارد. ولی اینجا توانایی رفع بی‌درنگ باگ و ارائه آپدیت‌های منظم نرم‌افزاری هست که اهمیت پیدا می‌کند. پس یک سری اطلاعات هرچند کوتاه راجع به سوابق برند مورد نظر هم داشته باشید بد نیست.

مثلا یک سری از این کمپانی‌ها در زمینه آپدیت‌های اندروید، کمی تأخیر دارند. پس باید مطمئن شوید که تولید‌کننده موردنظر، کم‌ترین میزان دیرکرد را دارد تا گوش شیطان کر، مبادا از جدید‌ترین‌ فناوری‌ها عقب بمانید. (در این زمینه به شدت می‌توانید روی سامسونگ حساب باز کنید.)

امروزه تبلت‌های اندرویدی مثل سامسونگ، هوآوی، لنوو، ایسوس، ایسر و شیائومی حضور پررنگ‌تری نسبت به بقیه برند‌ها دارند.

از طرف دیگر هم اپل، که تبلت‌های خودش را تحت عنوان آیپد ارائه می‌کند وجود دارد. آیپد‌ها از نظر قیمت و قدرت به‌ دو دسته تقسیم می‌شوند. آیپد‌های عادی، که کاربران با استفاده معمولی را هدف قرار داده‌ و آیپد‌های پرقدرت و گران‌قیمت که با پسوند Pro عرضه می‌شوند. آیپد پرو در مقایسه با آیپد‌های عادی از سخت‌افزار قدرتمندتری برخوردار است و مخصوص کاربران حرفه‌ای هست.

8- ابعاد تبلت‌ها

شاید اولین نکته‌ای که موقع خرید تبلت اکثرا به آن توجه کنند، صفحه نمایش باشد. شما به نسبت گوشی‌های هوشمند به کمک تبلت می‌توانید کارهای روزمره خود را با لذت بیشتری انجام بدهید. بزرگ بودن صفحه تبلت به گونه‌ای هست که برای کاربرهایی که چشمشان ضعیف است، خیلی مناسب‌ترند.

7 تا 7.9 اینچ

قطر صفحه نمایش این دسته از تبلت‌های کوچک، بین 7 الی 8 اینچ هست. این محصولات، قدرت بالایی ندارند. از قیمت پایین‌تری برخوردارند. قابلیت حمل‌و‌نقل بالایی دارد و به راحتی خودشان را در جیب‌ها و محفظه‌های کوچیک جا می‌دهند.

اگر صرفا به کارهای عادی مثل، وب‌گردی، تماشای عکس‌ یا مطالعه PDFها فکر می‌کنید، می‌توانید به تبلت‌های 7 تا 8 اینچی فکر کنید.

 8.9 تا 10.1 اینچ

بیش‌ترین تعداد تبلت‌ها در این سایز ساخته می‌شود. از اصلی‌ترین تفاوت‌های آن با مدل‌های 7.9 اینچی، می‌شود به صفحه نمایش بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر اشاره کرد.

نمایشگر بزرگ‌تر، خودش یک مزیت محسوب می‌شود. صفحه نمایش بزرگتر برابر است با لذت و هیجان بیشتر از تماشای فیلم‌های Full HD یا انجام بازی‌های سنگین‌تر و با کیفیت. این باعث می‌شود تصاویر بسیار بهتر و درخشان‌تری به نمایش درآید. تبلت‌های موجود در این دسته، قدرتمند‌تر و سریع‌تر هستند و به دلیل بزرگ‌تر بودن سایزشان، از باتری بزرگ‌تری هم بهره برده‌اند.

بزرگ‌تر از 10.1 اینچ

خب در این دسته نمونه‌های کمتر، اما با کیفیت بیشتر و اصولا محصولات بالارده قرار می‌گیرد. یک اتفاق جالب که در این مدل رخ داده، استفاده دوگانه از این‌گونه تبلت‌هاست که می‌شود هم تبلت باشند هم کامپیوتر شخصی شما. به دلیل صفحه نمایش بزرگ‌تر، قدرت بیشتر و غالبا صفحه کلید‌های سخت‌افزاری، از این سری به عنوان هیبریدی یا ترکیبی یاد می‌شود.

تبلت‌های ویندوزی عمدتا از نمایشگرهای بزرگتر از 10 اینچ بهره می‌برند. باتوجه به مصارف حرفه‌ای این دستگاه‌ها، طبیعی است که دسترسی به فضای بیشتر برای نمایش اطلاعات، تاثیر شگفت‌انگیزی در بهبود تجربه‌ کاربری افراد بگذارد. در نهایت این را هم گوشه ذهنتان نگه دارید که قطعا خرید تبلت بزرگ مستلزم پرداخت مبلغ بیشتر است.

9- رزولوشن صفحه نمایش

اگر بخواهیم اندازه صفحه نمایش را در نظر نگیریم، کیفیت و وضوح نمایشگر هم مهم است. اگر وضوح نمایشگر پایین باشد، باعث می‌شود تا زیباترین تصاویر هم زشت به نظر بیاید.

برخی از رزولوشن‌های مرسوم در دنیای تبلت‌ها را مرور کنیم:

اچ‌دی

فول اچ‌دی

+FHD (فول اچ‌دی پلاس)

QHD (کیو اچ‌دی)

الترا اچ‌دی

۷۲۰ × ۱۲۸۰

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰

۱۰۸۰ × ۲۱۶۰

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰

انواع رزولوشن صفحه نمایش های تبلت

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟ خب یه نمایشگر از بخش‌های خیلی ریزی تشکیل شده که به آن «پیکسل» می‌گویند. وقتی این پیکسل‌ها کنار هم قرار بگیرند، باعث شکل‌گیری تصاویر روی صفحه‌نمایش می‌شوند.

اعداد بالا، تعداد پیکسل‌های موجود در یک نمایشگر را نشان می‌دهد. هر چه مقدار تراکم پیکسلی صفحه نمایش تبلت بیشتر باشد؛ تماشای ویدیو، لذت بخش‌تر است. زمانی که تراکم پیکسلی و وضوح تصویر نمایشگر هر دو بالا باشد، میزان مصرف باتری هم به نسبت بیشتر است. نقش کلیدی رزولوشن، در هرچه شارپ‌تر، شفاف‌تر و درخشان‌تر نمایش دادن تصاویر پنهان شده است.

بعد از رزولوشن و تراکم پیکسلی، این محافظ صفحه نمایش هست که از اهمیت خاص خودش برخوردار است. هنگام خرید تبلت، بهتر است بین محصولاتی که از محافظ صفحه‌های گوریلا گلس استفاده می‌کنند با تبلت‌هایی که از سایر محافظ‌ها بهره می‌برند، یا اصلا محافظ ندارند، تفاوت قائل شوید.

به نظر من موقع خرید، کمی بیشتر هزینه کنید و تبلتی با صفحه نمایش بهتر را انتخاب کنید. برای تبلت‌های 7 اینچی رزولوشن HD یا 1280 در 720 و برای تبلت‌های 10 اینچی، بهتر است به دنبال رزولوشن حداقل 1360 در 768 باشید.

پردازنده تبلت

از نکات کلیدی دیگری که هنگام خرید تبلت باید به آن توجه کنید، پردازنده تبلت هست. لازم است که بدانید قبل از انتخاب هر تبلتی اول باید از قدرت و بازده آن در بخش‌های مختلف آگاه شوید. چون اگر تبلتی که خریدید از قدرت پردازشی خوب و رم کافی و مناسب برخوردار نباشد، به خاطر لگ و تاخیر‌هایی که دارد، از خریدش خیلی خیلی زود پشیمان می‌شوید.

پردازنده‌ها، زحمت پردازش وظایفی را می‌کشند که شما به آن‌ها محول می‌کنید.

و دیگر این‌که فکر کنم همه شما بدانید که برای مطلع شدن از قدرت و بازده تبلت‌ها و همین‌طور عملکردشان در محیط‌های گرافیکی و مخصوصا بازی‌ها، بهتر است بنچمارک‌ مربوط به هرکدام را با یک سرچ ساده روی اینترنت پیدا کنید.

اگر توقع کارایی بالا از تبلتتان دارید، چاره‌ای جز پرداخت هزینه بیشتر برای خرید دستگاه‌های بالارده بازار ندارید. یادتان باشد که هر چقدر پول بدهید، همان‌قدر هم آش می‌خورید.

دنیای تبلت‌های اندرویدی را، پردازنده‌های شرکت کوالکام تحت سلطه گرفته‌اند. این پردازنده‌ها با نام اسنپدراگون بازاریابی می‌شوند و در رده‌های مختلفی قرار می‌گیرند اما هر کدام از این رده‌ها نمایانگر چیست؟ بله نمایانگر قدرت دستگاه شماست.

پس دنیای آیپد‌ها چه؟ اپل تمامی پردازنده‌های مورد استفاده در آیپد و آیفون‌ها را کاملا اختصاصی تولید می‌کند.

و اما تبلت‌های ویندوزی: تبلت‌های ویندوزی، از پردازنده‌های ساخت اینتل یا AMD استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌ دستگاه‌های اندروید و آی‌او‌اس، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند؛ درعوض، کاربرها می‌تواند در محصولات ویندوزی، کارها را با قدرت و سرعت بیشتری انجام بدهد. یک سری کارها مثل ویرایش حرفه‌ای فیلم و عکس، اجرای برنامه‌های سنگین و غیره.

سیستم‌عامل

سیستم‌عامل یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه موقع انتخاب بهترین تبلت است. تبلت‌های بازار غالبا با سه سیستم عامل؛ ویندوز، اندروید و ios ارائه می‌شوند. که هر سه این ها در مواردی نسبت به هم برتری دارند. برای مثال سرعت بارگذاری اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل iOS بالاتر از ویندوز و اندروید است و یا گستردگی اپلیکیشن‌ها برای اندروید بیشتر می‌باشد. برای ویندوز نیز مزیت‌های زیادی می‌شود اسم برد. مزیت‌های چون کاربری جذاب و زیبا!

اگر عادت به استفاده از محصولات اپل دارید و از دیگر تولیدات این شرکت مثل گوشی و لپ تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است تبلت خود را نیز از همین برند انتخاب نمایید. اما اگر قبلاً محصولات اندرویدی تهیه کرده‌اید و از آن‌ها راضی هستید، ما هم خرید تبلت های اندرویدی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر می‌خواهید تنوع اپلیکیشن داشته باشید، همچنین فیلم و سریال تماشا کنید؛ بهتر است که تبلت خود را از بین تبلت‌های اندرویدی و یا ios انتخاب کنید. اما اگر به دنبال انجام کارهای روزانه خودتان با تبلت هستید، بهتر است سراغ تبلت‌های مایکروسافت بروید. به کمک سیستم‌عامل ویندوز می‌توانید یه سری کارها مثل فتوشاپ، اکسل و .. ر به راحتی انجام بدید.

ios محدودیت‌های آزاردهنده‌ای دارد که کار رو مخصوصا برای ما ایرانی‌ها مشکل می‌کند. در حالی‌که اندروید هیچ محدودیتی ندارد و به راحتی ‌می‌توانید از منابع مختلف، نرم‌افزارهای مورد نظرتان رو دریافت و نصب کنید.

در ios برای انتقال فایل‌ها هم محدود به استفاده از itunes هستید و برای پخش موسیقی و ویدیو هم، محدود به فرمت‌های استاندارد اپل هستید. تبلت‌های ویندوزی در یکی از جنبه‌های نرم‌افزاری به مراتب قوی‌تر از رقبای خود هستند و آن هم انجام امور اداری است.

حافظه ذخیره‌سازی

اهمیت حافظه‌داخلی: اگر شما هم از آن دسته از افراد علاقه‌مند به بازی هستید یا به دیدن فیلم و سریال علاقه دارید و می‌خواهید رو تبلتتان همه را داشته باشید، اینجاست که اهمیت حافظه‌داخلی خودش را نشان می‌دهد. پس بهترین راه‌حل این است که یک تبلت با حافظه داخلی بالا برای ذخیره‌سازی اطلاعات، انتخاب کنید.

حافظه ذخیره‌سازی برخی از تبلت‌ها غیر‌قابل افزایش و برخی دیگر قابل افزایش است. تبلت‌های نوع اول، معمولا دارای حافظه‌داخلی مشخصی از 8 تا 64 گیگابایت حافظه‌ هستند.

این وسط یک تفاوت قیمت نامنصفانه‌ای هم میان حافظه‌های گوناگون وجود دارد. مثلا برای 32 گیگابایت به جای 16 گیگابایت، اگر بخواهم به دلار بگویم مجبورید بین 50 تا 100 دلار پول بیشتری بدهید. در حالی که حافظه تبلت‌هایی که قابلیت افزایش دارند را می‌شود با پرداخت مبلغ خیلی کم‌تری، مثلا 20 دلار، تا 32 گیگابایت افزایش داد. دقت کنید که خود سیستم‌عامل و نرم‌افزار‌های از پیش نصب‌شده، تا 20% فضای دستگاه را اشغال می‌کنند. بنابراین هیچ‌وقت با خرید یک تبلت 8 گیگابایتی، واقعا 8 گیگابایت مفید حافظه ندارید. پس نتیجه می‌گیریم که سعی کنید هیچ‌وقت تبلت با حافظه ذخیره‌سازی کمتر از 16 گیگابایت نخرید. مگر این‌که تبلت شما درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی داشته باشد.

به صورت کلی باید اشاره کنیم که علاوه بر قابلیت پشتیبانی از کارت‌های microSD حداقل فضای لازم برای تبلت‌های اقتصادی برابر با 8 گیگابایت، تبلت‌های میان‌رده 16 و تبلت‌های بالارده و پرچمدار 32 گیگابایت می‌باشد.

قابلیت‌های جانبی و طراحی تبلت

از قابلیت‌های جانبی دیگه می‌توان به پشتیبانی از قلم هوشمند و صفحه‌کلید اختصاصی (دو وسیله جانبی مفید)، یا وجود اثرانگشت در تبلت‌ها اشاره کرد. موقع خرید تبلت به این نکات توجه کنید. چرا؟ چون یک خرید درست و حسابی می‌تواند سال‌های سال شما را از خرید مجدد بی‌نیاز کند.

دوربین تبلت

از دیگر نکاتی که می‌توان برای خرید تبلت مناسب به آن اشاره کرد، دوربین و کیفیت آن است. در صورتی که تبلت شما دوربین مناسبی داشته باشد، می‌توانید از آن برای گرفتن عکس و ضبط ویدیو نیز استفاده کنید. همین امر باعث افزایش کارایی تبلت و راحتی شما خواهد شد.

خیلی طبیعی است که تبلت‌ها از دوربین قوی استفاده نکنند. چون که تمرکز تبلت‌ها روی دوربین و عکس‌برداری نیست. بلکه بیشتر روی بهینه‌سازی نرم‌افزار، سخت‌افزار و ارائه‌ ویژگی‌های جدید برای محصولاتشون تمرکز می‌کنند. دوربین‌های بکار برده شده برای تبلت‌ها (مخصوصا تبلت‌های 10 و 12 اینچی) چندان تفاوت زیادی ندارند. اما تبلت‌های پرچمدار معمولا از دوربین‌های 5 و 8 مگاپیکسلی بهره می‌برند و خیلی کم تبلتی با سنسور 13 مگاپیکسلی می‌توانید پیدا کنید.

اگرچه در آیپد‌ها و بالارده‌های اندرویدی، دوربین‌های خوبی استفاده شده، اما کیفیت عکس‌برداری تبلت‌ها با گوشی‌های هوشمند به‌ هیچ‌ عنوان قابل‌ مقایسه نیست.

توجه به باتری تبلت‌

یکی از مهم‌ترین فاکتور در خرید تبلت مثل هر دستگاه الکترونیکی دیگر، باتری آن است.

باتوجه به این‌که تبلت‌ها بیشتر برای سرگرمی و تماشای فیلم و وب‌گردی استفاده می‌شوند، باید توجه داشته باشید که تبلتی که خریدید از نظر قدرت شارژدهی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. در غیر این صورت مطمئن باشین از خریدتان، سخت پشیمان می‌شوید.

ظرفیت شارژدهی یک باتری را با میلی‌آمپر ساعت (mAh) نشان می‌دهند. هر چه عدد ظرفیت بیشتر باشد، طبیعتاً زمان کارکردِ دستگاه با یک‌بار شارژ کردن هم بیشتر می‌شود.

عوامل زیادی مثل سایز نمایشگر، حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش و کیفیت، می‌توانند بر شارژدهی باتری تاثیر‌گذار باشد. هر چقدر موارد بالا از درصد بالاتری برخوردار باشد، طبعاً باتری هم به نسبت سریع‌تر انرژی خودش را از دست می‌دهد.

تبلت‌ ‘کودکان’ هم داریم؟

یک سری از تبلت‌ها به‌طور خاص برای بچه‌ها ساخته شده‌اند. این تبلت‌ها که معمولا از ظاهری فانتزی بهره می‌برند معمولا اندازه‌ ۹ اینچی دارند تا برای استفاده بچه‌ها مناسب‌تر باشد.

این نوع از تبلت‌ها معمولا با مجموعه‌ای از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های یادگیری مخصوص کودکان تولید می‌شود. همچنین برای محافظت کودکانتون از خطر‌های احتمالی موجود در دنیای اینترنت، شما به عنوان والدین می‌توانید از طریق بخش تنظیمات محدودیت‌هایی را برای استفاده از تبلت تنظیم کنید تا از آسیب‌های فضای مجازی بر سلامت روان فرزندانتان جلوگیری شود.

به این صورت می‌توانید از فعالیت جزءبه‌جزء فرزندتان با خبر باشید.

نکات دیگری برای خرید تبلت مناسب

وزن

وزن یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید تبلت باید به آن توجه کنید. هر چه تبلت بزرگ‌تر باشد، وزن بیشتری نیز دارد و این مورد می‌تواند در برخی مواقع باعث آزار افراد شود. تبلت‌های سبک ‌تر را می‌توان راحت ‌تر حمل کرد. همین امر در میزان دسترسی و استفاده بهتر و بیشتر از تبلت تأثیر گذار است.

درگاه‌های اتصال

یکی دیگر از مواردی که باید با توجه به نوع کار خود هنگام انتخاب و خرید تبلت مناسب به آن توجه کنید، درگاه‌های اتصال متفاوت است. پشتیبانی از مموری‌هایی مانند (SD) و (MicroSD) یا وجود درگاه (USB) یا (MicroUSB) از نکاتی است که می‌تواند در آینده و هنگام استفاده از تبلت کار شما را راحت ‌تر کند.
داشتن قابلیت اضافه کردن مموری می‌تواند فضای بیشتری در اختیار افراد قرار دهد و درگاه‌های ورودی در انتقال داده و اطلاعات تأثیرگذار است. همچنین توجه به وجود درگاه خروجی برای تصویر مانند (Micro HDMI) می‌تواند باعث شود تا کارایی دستگاه بالاتر رود. پس برای خرید تبلت مناسب توجه به این نکات را از یاد نبرید.

اتصال به صفحه کلید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هنگام کار، زمان زیادی به تایپ کردن اختصاص می‌دهید، بهتر است تبلتی را انتخاب کنید که قابلیت اتصال به صفحه کلید را نیز داشته باشد. این کار باعث می‌شود که بتوانید کارهای روزانه خود را با راحتی بیشتری انجام دهید.

سال ساخت

سیستم عامل بسیاری از تبلت‌ها پس از چند سال از ساخت آن‌ها دیگر آپدیت نمی‌شود. همین امر می‌تواند در استفاده درست و مناسب از تبلت تأثیرگذار باشد. به همین دلیل نکته دیگری که باید هنگام خرید تبلت مناسب به آن توجه کنید، سال ساخت است.

نکات طلایی در خرید تبلت

نوع شارژ

این روزها گوشی‌های و تبلت‌ها از سیستم شارژ معمولی، سریع و بسیار سریع استفاده می‌کنند. هر تبلت با توجه به میزان باتری و سیستم شارژ، زمان متفاوتی را برای رسیدن از حداقل به حداکثر شارژ نیاز دارد. توجه به این نکته باعث می‌شود تا تبلت مناسب‌تری خریداری کنید. هر چه سرعت شارژ شدن تبلت بالاتر باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری به حداکثر شارژ خواهد رسید و می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید.

خدمات پس از فروش و نمایندگی

داشتن گارانتی از دیگر نکاتی است که می‌تواند باعث شود تا تبلت مد نظر شما، گزینه بهتری باشد. همچنین وجود نمایندگی یا موجود بودن قطعات به میزان مناسب از نکاتی است که در صورت خراب شدن تبلت، باعث می‌شود تا در زمان تعمیر آن با مشکلات متفاوتی مانند پیدا نشدن قطعه مواجه نشوید.

در ادامه راهنمای خرید تبلت و برای تست باتری آن، معمولاً صفحه روشنایی را روی 170cd/m2 تنظیم کرده، تمام اتصالات داده را خاموش و یک ویدیوی 20 ساعته لوپ شده را در برنامه VLC پخش می کنند. پس از خاموش شدن تبلت، می‌توان دوباره آن را شارژ کرد و مدت زمان لازم برای شارژ شدن و نگه داشتن شارژ را اندازه گیری کرد.

معرفی برخی از برترین تبلت های 2021 تا 2023

1- تبلت 2021 inch Apple iPad 10.2

آیپد اپل با هر بار بروزرسانی در تولید، بهتر می شود و مدل inch Apple iPad 10.2 هم از این قاعده مستثنی نیست. در راهنمای خرید تبلت و بررسی ویژگی های این مد از آیپد اپل، پردازنده به روز شده CPU A13 Bionic را داریم. همچنین دوربین جلویی این تبلت ارتقای چشمگیرتری داشته، به طوری که دوربین 1.2 مگاپیکسلی مدل سال گذشته با همان دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی که در آیپد مینی (2021) وجود داشت، جایگزین شده است.

سرانجام، اپل فناوری تطبیق رنگ True Tone خود را به نمایشگر آورده است. این قابلیت، نور محیط را دریافت می‌کند و نقطه سفید صفحه نمایش را با دمای رنگ مطابقت می‌دهد. این دستگاه USB-C ندارد اما همچنان دارای رابط لایتنینگ می باشد. جدای از آن، در بین جدیدترین نسخه از بهترین تبلت ‌های موجود در بازار، در نوع خود بی نظیر است. Apple-iPad 10.2 اینچی، یک تبلت مقرون ‌به‌ صرفه و همه‌کاره بوده و جزو بهترین تبلت برای اکثر افراد است.

مشخصات فنی تبلت inch Apple iPad 10.2:

  • پردازنده: A13
  • صفحه نمایش: 10.2 اینچ
  • فضای ذخیره سازی: 32 گیگابایت، 64، 128 و 256 گیگ
  • اندازه: 250 174 x 7.5 x mm
  • وزن: 493 گرم
  • سیستم عامل: iPadOS 15
  • دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسل
  • رنگ : نقره‌ای، خاکستری
  • مدل ها: A2603 – A2604

قیمت 32 گیگ: 11,864,000 تومان

قیمت 64 گیگ : از ۹,۶۴۹,۰۰۰ تا ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت 128 گیگ: 14,650,000 تومان

قیمت 256: از ۱۳٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۲۵٫۵۰۸٫۰۰۰ تومان

2- تبلت Amazon Fire HD 10 (2021)

Fire HD 10 یکی از جدیدترین تبلت های آمازون است که به روز شده و مدل 2021 آن بسیار زیبا و با کیفیت است. پردازنده به کار رفته در آن، همان پردازنده MediaTek MT8183 Helio P60T مدل 2019 است، بنابراین از نظر عملکرد خیلی با مدل قبلی خود فرقی ندارد. اما در طول استفاده روزانه، خوب شارژ نگه می دارد، به سرعت بوت می شود و بین چندین برنامه، به راحتی جابه جا می شود.

در ادامه راهنمای خرید تبلت، می بینیم که Amazon Fire HD 10 دارای 1 گیگابایت رم اضافی و کاهش 8 درصدی وزن است. شاید این تغییرات نسبت به مدل قبلی، برای خیلی ها جالب نباشد اما با وجود بروزرسانی های تازه در مدل جدید، قیمت آن خیلی فرق نکرده است.

.یک ویژگی نرم افزاری جدید Note در این تبلت جدید وجود دارد و آن حالت تقسیم صفحه است که به شما امکان می دهد دو برنامه را به طور همزمان اجرا کنید. اگر قیمت برایتان مهم نیست می توانید تبلت  Fire HD 10 Plus را با 1 گیگابایت رم اضافی نسبت به Fire HD 10 تهیه کنید که سطح لمسی روان و کمی متفاوت دارد و از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند.

مشخصات فنی تبلت Amazon Fire HD 10:

  • پردازنده: هشت هسته ای 2 گیگاهرتزی مدیاتک MT8183 Helio P60T
  • صفحه نمایش: 10.1 اینچ
  • فضای ذخیره سازی: 32 یا 64 گیگابایت
  • اندازه : 247 x x 1200 1920 mm
  • وزن: 465 گرم
  • سیستم عامل Android 9 (Fire OS 7)
  • دوربین اصلی: 2 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 2 مگاپیکسل
  • رنگ: آبی، قرمز، مشکی، سفید
  • مدل ها: مدل 32 گیگی و 64 گیگی

قیمت 32 گیگابایتی : ۷٫۲۵۰٫۴۰۰ تومان

قیمت 64 گیگابایتی: ۷,۸۷۲,۰۰۰تومان

3- تبلت Apple iPad Air 5 (2022)

اگر به دنبال یک تبلت قدرتمند هستید اما توانایی خرید iPad Pro را ندارید، نسل پنجم iPad Air بهترین انتخاب برای شما است. پردازنده به کار رفته در این تبلت، همان پردازنده مورد استفاده در لپ ‌تاپ‌ های iPad Air و MacBook می باشد و از لحاظ عملکرد، از لپ ‌تاپ ‌هایی که تقریباً دوبرابر آن قیمت دارند، پیشی می‌گیرد.

در ادامه راهنمای خرید تبلت Apple iPad Air 5، ما با یک تبلت نازک و سبک وزن مواجه هستیم که یک دوربین 12 مگاپیکسلی (f/1.8) دارد، اما فاقد فلاش و دوربین ثانویه فوق عریض است که در iPad Pro جدید وجود دارد. تنها ایراد این مدل، گران بودن لوازم جانبی آن است. این مدل جزو بهترین تبلت های میان رده می باشد.

مشخصات فنی تبلت Apple iPad Air 5:

  • پردازنده: Apple M1
  • صفحه نمایش: 10.9 اینچ
  • فضای ذخیره سازی: 64 گیگابایت و 256 گیگابایت
  • اندازه: 248 x mm 179 x 6.1
  • وزن: 461 گرم
  • سیستم عامل: iPadOS 15
  • دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل (لنز واید، 1/3 اینچ سایز سنسور، 1.22 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/1.8)
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 122 درجه، f/2.4)
  • رنگ: آبی، بنفش، نقره‌ای، خاکستری، صورتی
  • مدل ها: A2589 – A2591 (نسخه گلوبال)

قیمت 64 گیگابایتی: از ۱۷٫۹۶۰٫۰۰۰ تومان تا ۲۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت 256 گیگابایتی: از ۲۲٫۹۵۰٫۰۰۰ تومان تا ۲۶٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

4- تبلت Amazon Fire 7 (2022)

کمپانی Amazon در جدید ترین بروزرسانی تبلت های خود، نسخه ای ارائه داده که عمر باتری بی نظیری داشته و تا 10.5 ساعت شارژ نگه می دارد. این مدل نسبت به سری قبلی خود پیشرفت زیادی کرده و پردازنده به کار رفته در آن، از سرعت و قدرت زیادی برخوردار است.

در ادامه راهنمای خرید تبلت و بررسی ویژگی های Amazon Fire 7، می بینیم که این مدل نیز همانند سری قبلی خود، مجهز به هندزفری الکسا، جک 3.5 میلی‌ متری هدفون و اسلات کارت میکرو اس ‌دی است که به شما امکان می‌ دهد حافظه داخلی را تا 1 ترابایت افزایش دهید. با توجه به اینکه Fire 7 (2022) جدید فقط در نسخه های 16 و 32 گیگابایتی در بازار موجود است، این ظرفیت اضافی یک امیتیاز برای آن محسوب می شود.

صفحه نمایش 7 اینچی ای تبلت، نسبت به مدل های مشابه خود، کمی ضعیف بوده و محدودیت‌ های FireOS آمازون، در این مدل نیز باقی مانده است. اگر در خرید تبلت، قیمت آن برای شما در اولویت قرار دارد، پس Amazon Fire 7 برای شما بهترین انتخاب است.

مشخصات فنی تبلت Amazon Fire:

  • پردازنده: چهار هسته ای 2 گیگاهرتزی MediaTek MT8168
  • صفحه نمایش: 7 اینچ، x 600 1024
  • فضای ذخیره سازی: 16/32 گیگابایت
  • اندازه: mm 118 x x 9.67 181 mm
  • وزن: 282 گرم
  • سیستم عامل: FireOS 8
  • دوربین اصلی: 5 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 2 مگاپیکسل
  • رنگ: مشکی، بنفش، زیتونی، آبی
  • مدل ها: T76N2B

قیمت 16 گیگابایتی: از ۳٫۳۵۶٫۰۰۰ تومان تا ۵٫۵۳۹٫۰۰۰ تومان

قیمت 32 گیگابایتی: از ۳٫۹۲۷٫۸۰۰ تومان تا ۴٫۸۳۰٫۰۰۰ تومان

5- تبلت Samsung Galaxy Tab S8 Ultra

در ادامه راهنمای خرید تبلت، Samsung Galaxy Tab S8 Ultra را داریم که با عملکرد لپ‌ تاپ مانند و قابلیت‌های G 5، تبلتی است که می‌توان به عنوان لپ تاپ از آن استفاده کرد. پردازنده‌ ی مرکزی به کار رفته در آن از نوع مرکزی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 می باشد و در تست ها نشان داد که Galaxy Tab S8 Ultra ، در واقع یک تبلت همه کاره است.

این نسخه از سری سامسونگ، دارای صفحه نمایش بزرگ 14.6 اینچی 120 هرتز، HDR10+ Super AMOLED ، و طیف رنگی عالی و با کیفیت است. Tab S8 Ultra مانند نسل قبلی خود دارای حالت DeX یعنی رابط کار با ماوس و صفحه کلید است. این مدل جزو بهترین تبلت های اندرویدی می باشد.

برای استفاده حداکثری از این تبلت و صفحه کلید آن، باید از پوشش دو قسمتی کیبورد سامسونگ استفاده کرد و اگر این کار را انجام دهید، Tab S8 Ultra عملاً به یک لپ تاپ با صفحه نمایش بزرگ تبدیل می شود. Samsung Galaxy Tab S8 Ultra با حالت چشمگیر DeX، قلم S Pen رایگان، عملکرد عالی و پتانسیل اتصال G 5، یک تبلت اندرویدی شگفت انگیز است که قادر به مقابله با iPad Pro قدرتمند می باشد.

این تبلت با این که برای گیمینگ ساخته نشده است اما به دلیل سخت افزار قدرتمندش در لیست بهترین تبلت های گیمینگ نیز حضور دارد.

مشخصات فنی تبلت Samsung Galaxy Tab S8 Ultra:

  • پردازنده: هشت هسته ای Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1
  • صفحه نمایش: 14.6 اینچ، x 1848 2960
  • فضای ذخیره سازی: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت
  • اندازه: mm 327 x x 5.5 209 mm
  • وزن: 726 گرم
  • سیستم عامل: Android 12 (One UI 4.1)
  • دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1/3.4 اینچ سایز سنسور، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار، f/2.0)
  • دوربین سلفی: 6 مگاپیکسل (لنز اولتراواید، f/2.2)
  • رنگ: خاکستری
  • مدل : –

قیمت 128 گیگابایتی: از ۲۴,۷۹۹,۰۰۰ تا ۲۷,۱۹۹,۰۰۰ تومان

قیمت 256 گیگابایتی: 39,050,000 تومان

قیمت 512 گیگابایتی: ناموجود

6- تبلت Amazon Fire HD 8 (2020)

نسخه Amazon Fire HD 8 ، در راهنمای خرید تبلت، جزو بهترین های موجود در بین مدل های مشابه خود است که مجهز به پردازنده قدرتمند تر، دو برابر فضای ذخیره سازی پایه و عمر باتری بهبود یافته می باشد. رم آن نیز در نسخه جدید از 1.6 گیگابایت به 2 گیگابایت افزایش یافته است، هر چند صفحه نمایش x 800  1200 آن، در مقایسه با تبلت های اپل، ضعیف است ولی نسبت به قیمتش، کیفیت خوبی دارد.

مدل 2020  تبلت Amazon، CPU تک و چند هسته ای چشمگیری دارد و در طول تست گرافیک روی صفحه نمایش، در مقایسه با مدل 2018 خود، دو برابر نرخ فریم بیشتری داشت. در راهنمای خرید تبلت Amazon Fire HD 8، مشاهده می کنیم که دارای عمر باتری بیش از 12 ساعت، پشتیبانی از هندزفری داخلی الکسا و اضافه شدن شارژ  USB-Cمی باشد. این سری برایکودکان و دانش آموزان بهترین انتخاب است.

مشخصات فنی تبلت Amazon Fire HD 8 (2020):

  • پردازنده: چهار هسته ای مدیاتک MT8168
  • صفحه نمایش: 8 اینچ، x 800 1280
  • فضای ذخیره سازی: 16 و 32 گیگابایت
  • اندازه: mm 202 x 137 x 9.7 mm
  • وزن: 335 گرم
  • سیستم عامل: اندروید (Fire OS)
  • دوربین اصلی: 5 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 720p
  • رنگ: مشکی، ارغوانی، آبی، Tangerine
  • مدل: –

قیمت : از ۳٫۳۵۶٫۰۰۰ تومان تا ۴٫۴۹۰٫۰۰۰ تومان

7- تبلت Apple M1 iPad Pro (2021)

این تبلت در سری iPad، یکی از بهترین تبلت های اپل است که مجهز به پردازنده Apple M1 است و در واقع یک تبلت لپ تاپی می باشد. این مدل، یک صفحه نمایش Liquid Retina XDR  12.9 اینچی دارد که دارای بالاترین میزان روشنایی و دقت رنگ عالی است.

در ادامه راهنمای خرید تبلت Apple M1 iPad Pro، مشاهده می کنیم که این سری دارای یک پورت Thunderbolt 3 و درگاه USB-C 3.1 Gen 2 است. همچنین یک دوربین جلوی فوق عریض جدید دارد که از فناوری  Centre Stageبهره می برد و در تماس ویدیویی، چهره را در مرکز قاب تصویر نگه می دارد.

متاسفانه iPad Pro، از مانیتورخارجی به درستی پشتیبانی نمی کند. اگر چه می توان از طریق پورت Thunderbolt 3، یک نمایگشر دیگر به آن متصل کرد ولی قابلیت اجرای برنامه ها و تصاویر در هر دو صفحه نمایش را ندارد. در حیقیت این مورد یک عیب برای این مدل قدرتمند است، اما توانایی های دیگر آن باعث می شود این نقص به چشم نیاید.

مشخصات فنی تبلت Apple M1 iPad Pro (2021):

  • پردازنده: هشت هسته ای اپل M1
  • صفحه نمایش: 11 اینچ (2388 x 1688)، 12.9 اینچ (2732 x 2048)
  • فضای ذخیره سازی: 128 گیگابایت، 2 ترابایت
  • اندازه : 11 اینچ 248 x 179 x 5.9 ، 12.9 اینچ 281 x 215 x 6.4 میلی‌متر
  • وزن: 11 اینچ 468 گرم، 12.9 اینچ 684 گرم
  • سیستم عامل: iPadOS 14
  • دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل (لنز واید، 1/3 اینچ سایز سنسور، 1.22 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/1.8)، 10 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 125 درجه، f/2.4)
  • دوربین سلفی: 12مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 122 درجه، f/2.4)
  • رنگ: نقره‌ای، خاکستری
  • مدل: A2379- A2461- A2462

قیمت 128 گیگابایت: ۲۵,۲۹۰,۰۰۰

قیمت 256 گیگابایتی: ۳۷,۶۹۰,۰۰۰

8- تبلت Microsoft Surface Pro 8

در راهنمای خرید تبلت، Microsoft Surface Pro 8، بهترین مدل ویندوزی نسل هشتم تبلت – لپ‌ تاپ هیبریدی مایکروسافت است. این نسخه مجهز به دو پورت USB-C پرو 8، شبیه به Surface Pro X می باشد و در نمایشگر و کانکتور ها، مشابه سری قبلی خود است.

همچنین از اتصالات Thunderbolt 4 با حداکثر سرعت داده 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. صفحه کلید جداشدنی آن جزو بهترین های موجود در بازار بوده و کانکتور شارژ جدیدش نیز بی نظیر است. نمایشگر این تبلت با نسبت ابعاد 3:2 و نرخ تازه سازی 120 هرتز، برای کار در حالت لپ تاپ، عالی می باشد.

در ادامه راهنمای خرید تبلت Surface Pro 8، با CPU Intel Core i7-1185G7 و بیش از دو برابر سرعت، در مقایسه با نسل قبلی خود عملکرد بهتری دارد. تنها ایراد آن، عمر باتری اش است و تا 7 ساعت شارژ نگه می دارد که البته مدت کمی نیست.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه سرفیس و آیپد

مشخصات فنی تبلت Microsoft Surface Pro 8:

  • پردازنده: چهار هسته ای 3 گیگاهرتزی Intel Core i7-1185G7
  • صفحه نمایش: 12.3 اینچ، 2880 1920 x
  • فضای ذخیره سازی: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت
  • اندازه: 287 x 208 x 3 mm (بدون صفحه کلید)
  • وزن: 892 گرم (بدون صفحه کلید)
  • سیستم عامل: ویندوز 11
  • دوربین اصلی: 10 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 5 مگاپیکسل
  • رنگ: مشکی
  • مدل: –

قیمت 128 گیگابایتی: از ۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۴۴٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت 256 گیگابایتی: از ۲۸,۳۷۰,۰۰۰ تا ۴۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت 512 گیگابایتی: از ۴۵,۹۰۰,۰۰۰ تا ۶۶,۹۹۹,۰۰۰ تومان

9- تبلت Apple iPad mini (2021)

اولین iPad mini در سال 2012 عرضه شد، این نسل ششم و جدید دیگر آن قاب‌ های درشت بالایی و پایینی را ندارد و به این ترتیب اندازه کلی کاهش یافته اما اندازه صفحه نمایش از 7.9 اینچ به 8.3 اینچ افزایش یافته است. آی‌پد مینی 2021 در حال حاضر بیشتر شبیه یک گوشی آیفون بزرگ است تا یک تبلت کوچک‌! ولی این شکل ظاهری تازه اصلاً بد نیست.

در ادامه راهنمای خرید تبلت و بررسی مدل جدید Apple iPad mini، مشاهده می کنیم که این نسخه دارای یک پورت USB-C، پشتیبانی از Apple Pencil 2 و پردازنده A15 Bionic اپل است. در واقع CPU به کار رفته در آن، همان CPU جدیدترین تلفن های هوشمند شرکت اپل می باشد. در نتیجه، عملکرد سریعی داشته و با صفحه نمایش 1488×2266 به یک تبلت شگغت انگیز تبدیل می گردد که رنگ ها را در گستره sRGB با دقت استثنایی ارائه می دهد.

همچنین از فناوری True Tone اپل پشتیبانی می‌کند که موجب تطبیق نقطه سفید روی صفحه با نور محیط شده و به کاهش فشار روی چشم کمک می‌کند. عدم وجود جک 3.5 میلی متری صدا در این مدل، کمی دور از انتظار است ولی عمر باتری عالی دارد. برای کسانی که به دنبال تبلتی سریع، جمع و جور با طراحی خوب هستند Apple iPad mini بهترین گزینه است.

مشخصات فنی تبلت Apple iPad mini (2021):

  • پردازنده: Apple A15 Bionic;
  • صفحه نمایش: 8.3 اینچ، 2266 x 1448;
  • فضای ذخیره سازی: 64 گیگابایت؛
  • اندازه: 195.4 x 8 x 6.3 mm
  • وزن: 293 گرم
  • سیستم عامل: iOS 15
  • دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل (لنز واید، f/1.8، فوکوس خودکار)
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسل (لنز 122 میلی‌متری اولتراواید، f/2.4)
  • رنگ: خاکستری، صورتی، بنفش، سفید
  • مدل: A2568

قیمت: از ۱۳,۸۵۰,۰۰۰ تا ۱۶,۸۰۰,۰۰۰ تومان

10- تبلت Samsung Galaxy Tab S6 Lite

در راهنمای خرید تبلت و بررسی بین مدل های مختلف دیدیم که Samsung Galaxy Tab S8 Ultra یک تبلت اندرویدی بی نظیر است و طرفداران زیادی دارد، اما نسخه Lite Tab S6 نیز بین این مجموعه، در رتبه دوم قرار دارد و ارزان تر از Tab S8 Ultra است. این تبلت در لیست بهترین تبلت های تا 15 میلیون تومان از نظر لیپک نیز قرار دارد.

عملکرد Lite Tab S6 در مقایسه با رقبای اپل خود کمی کند است، اما صفحه نمایش x 1200  2000 بسیار واضح و دارای حداکثر روشنایی 432 cd/m² است و عمر باتری برابر با 15 ساعت دارد.

دوربین پشتی این آی پد 8 مگاپیکسل و دوربین سلفی آن 5 مگاپیکسل می باشد. در راهنمای خرید تبلت Galaxy Tab S6 Lite، می بنیم که این سری، تمام نیازهای عکاسی شما را برآورده می‌ کند و با قلم S Pen سامسونگ عرضه می گردد. این مدل با همه امکاناتی که دارد یک سیستم بسیار قدرتمند بوده و در راهنمای خرید تبلت، جزو بهترین تبلت های اندرویدی است.

مشخصات فنی تبلت Samsung Galaxy Tab S6 Lite:

  • پردازنده: 8 هسته ای سامسونگ Exynos 9611
  • صفحه نمایش: 10.4 اینچ، 2000 x 1200
  • فضای ذخیره سازی: 64 و 128 گیگابایت
  • اندازه: 245 x x 7 155 mm
  • وزن: 467 گرم
  • سیستم عامل: اندروید 10
  • دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل (لنز واید، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، 1/4.0 اینچ سایز سنسور)
  • (wide)، 1/4.0″، 1.12µm
  • دوربین سلفی: 5 مگاپیکسل
  • رنگ: صورتی، آبی، خاکستری
  • مدل: –

قیمت: ۱۱,۸۹۰,۰۰۰ تومان

11- تبلت Lenovo Tab P11 Pro

اگر به دنبال جایگزینی برای لپ ‌تاپ هستید، تب P11 Pro لنوو یک انتخاب عالی برای شما است. این تبلت همراه با یک صفحه کلید جداشدنی، یک پایه مغناطیسی و یک قلم عرضه می شود و قیمت بی نظیر و مقرون به صرفه دارد (به طور کلی قیمت تبلت لنوو نسبت به امکانات آن مناسب است). در راهنمای خرید تبلت می بینیم که این سری تنها  485 گرم وزن دارد و به راحتی قابل حمل است.

Lenovo Tab P11 Pro، دارای صفحه نمایش 11.5 اینچی OLED و طیف رنگ فوق العاده ای است و به حداکثر روشنایی 500 cd/m² می رسد، به این معنی که می تواند فیلم ها را با کیفیت عالی پخش کند. از آنجایی که چیپ ست Qualcomm Snapdragon 730G  در آن به کار رفته و در تست های بنچمارک امتیاز های شگفت انگیزی بی دست می آورد.

P11 Pro، عمر باتری خوبی دارد و در تست استاندارد ویدئویی، با تنظیم روشنایی و حالت پرواز روی 170cd/m²، می تواند تا 17 ساعت و 28 دقیقه شارژ نگه می دارد.

مشخصات فنی تبلت Lenovo Tab P11 Pro:

  • پردازنده: هشت هسته ای Qualcomm Snapdragon 730G
  • صفحه نمایش: 11.5 اینچ، 2560 x 1600
  • فضای ذخیره سازی: 128 گیگابایت؛
  • اندازه: 171 x 264 x 6
  • وزن: 485 گرم
  • سیستم عامل: اندروید 10
  • دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل (لنز واید، فوکوس خودکار)، 5 مگاپیکسل (لنز اولتراواید)
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل، (واید)، 8 مگاپیکسل (IR TOF 3D برای سنسورهای بیومتریک)
  • رنگ: خاکستری تیره، خاکستری روشن
  • مدل: –

قیمت: 18.048.000 تومان

12- تبلت Lenovo IdeaPad Duet

این مدل بهترین جایگزین برای لپ تاپ است و ثابت می‌کند که تبلت ‌های Chrome OS جزو بهترین ها هستند. در راهنمای خرید تبلت Lenovo IdeaPad Duet، می بینیم که نقطه قوت آن در تطبیق پذیری آن است. برای مثال زمانی که در حال حرکت هستید می توانید از آن به عنوان تبلت استفاده کنید زمانی که پشت میز خود نشسته اید، با وصل صفحه کلید گیره ای به تبلت، می توانید ان را به یک کروم بوک کاملاً کاربردی و کوچک تبدیل کنید.

صفحه نمایش 10.1 اینچی فول اچ دی آن با کیفیت عالی، با حداکثر روشنایی و پوشش عالی طیف رنگی sRGB، بسیار شگفت انگیز بوده و باتری آن بیش از 16 ساعت شارژ نگه می دارد. Lenovo IdeaPad Duet یک نسخه جمع و جور و با کیفیت در بین مدل های مختلف است.

مشخصات فنی تبلت Lenovo IdeaPad Duet:

  • پردازنده: MediaTek P60T
  • صفحه نمایش: 10.1 اینچ، 1920 x 1080
  • فضای ذخیره سازی: 4 گیگابای
  • اندازه: 160mm 240 x 7 x
  • وزن: 450 گرم (بدون صفحه کلید)
  • سیستم عامل: سیستم عامل کروم
  • دوربین اصلی: 8 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: دوربین جلو 2 مگاپیکسلی
  • رنگ: خاکستری، خاکستری ابری و آبی
  • مدل: –

قیمت 256 گیگیابایتی: ۳۲,۹۰۰,۰۰۰

قیمت 512 گیگیابایتی: ۴۵,۲۰۰,۰۰۰

13- تبلت T20 Nokia

Nokia T20  از لحاظ قیمت و کارایی، شبیه به Fire HD 10  می باشد و دارای اندروید 11 و بدون هیچ برنامه bloatware از پیش نصب شده است و تنها مجهز به برنامه ها و سرویس های اصلی Google  در هنگام راه اندازی است.

در راهنمای خرید تبلت T20 Nokia مشاهده می کنیم که این مدل در زمینه نرم ‌افزاری بسیار بهبود یافته ‌تر بوده و می توان مجموعه گسترده ای از بازی‌ ها، برنامه ‌ها و خدمات فروشگاه Play را با آن انجام داد. تبلتFire HD 10  فهرست کوچک ‌تری از برنامه‌ها دارد و بروزرسانی‌ های زیادی دریافت نمی‌کند، در حالیکه Nokia T20، دارای سه سال بروزرسانی امنیتی و دو سال ارتقای سیستم‌ عامل اصلی است.

تنها ایرادی که در مورد Nokia T20 وجود دارد صفحه نمایش است. در حالی که صفحه نمایش با وضوح 1200p، خوب به نظر می رسد، اما متأسفانه به دلیل محدودیت DRM، فقط می توان فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را با وضوح حداکثر 480p مشاهده کرد. بدون در نظر گرفتن این مشکل، نوکیا T20 یک تبلت مقرون به صرفه و یک جایگزین قوی برای تبلت Amazon Fire HD 10 است.

مشخصات فنی تبلت نوکیا T20:

  • پردازنده: چهار هسته ای 1.8 گیگاهرتز Unisoc T610.
  • صفحه نمایش: 10.4 اینچ، 200 x 1200;
  • فضای ذخیره سازی: 64 گیگابایت؛
  • اندازه: 248 x 158 x 7.8mm;
  • وزن: 465 گرم؛
  • سیستم عامل: اندروید 11
  • دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل (فوکوس خودکار)
  • دوربین سلفی: 5 مگاپیکسل
  • رنگ: آبی
  • مدل: –

قیمت: ۸٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان

14- راهنمای خرید تبلت Xiaomi Pad 5

در راهنمای تبلت Xiaomi Pad 5، می بینیم که این مدل، جزو بهترین تبلت های گیمینگ بوده و قیمت مناسبی دارد. Pad 5 دارای یک صفحه نمایش ۱۱ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسلی است. همچنین مجهز به HDR10 در نمایش ویدیو، رفرش تصویر 120 هرتز و Dolby Vision می باشد.

پردازنده به کارر فته در این تبلت، مجهز به تراشه 860 Snapdragon می باشد که موجب می شود سنگین ترین بازی های آنلاین را با آن انجام داد. علاوه بر این، Xiaomi Pad 5 اسپیکر 4 گانه، یک باتری 8720 میلی آمپر و شارژ سریع 33 وات دارد.

مشخصات فنی تبلت Xiaomi Pad 5:

  • پردازنده: 8 هسته‌ای (یک هسته‌ی 2.96 گیگاهرتز Kryo 485 Gold و سه هسته‌ی 2.42 گیگاهرتز Kryo 485 Gold و چهار هسته‌ی 1.78 گیگاهرتز Kryo 485 Silver)
  • صفحه نمایش: IPS LCD، نمایش یک میلیارد رنگ
  • فضای ذخیره سازی: 128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 6 گیگابایت رم
  • اندازه: 254.7 x3 x 6.9 mm
  • وزن: 511 گرم
  • سیستم عامل: اندروید 11
  • دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل (f/2.0)
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل (f/2.0)
  • رنگ: مشکی، سفید، سبز
  • مدل: –

قیمت: از ۱۰٫۱۹۹٫۰۰۰ تومان تا ۱۲٫۷۷۰٫۰۰۰ تومان

سخن آخر

در این مطلب از راهنمای خرید تبلت سعی کردیم بهترین مدل های مناسب برای گیمینگ، کودکان، طراحی و کارهای روزمره را معرفی کنیم. یک تبلت معمولاً باید از 8 گیگابایت تا حدود 64 گیگابایت حافظه داخلی داشته باشد. اگر می خواهید عکس و فیم زیادی در دستگاه خود ذخیره کنید، تبلتی با فضای ذخیره سازی بیشتر بخرید.

همان طور که در مطالب بالا هم اشاره شد، در زمان خرید تبلت بهتر است آن را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. اگر بین خریدآی ‌پدها و تبلت گیر افتاده اید، باید بگوییم که iPad نسبت به تبلت، کاربرد بیشتری دارد و راحت تر است. از نظر تعداد اپلیکیشن موجود و مفید نیز آی پد همچنان پیشتاز است. در راهنمای خرید تبلت و بررسی محصولات مختلف دیدیم که نسخه‌های Fire 8 HD و Fire 10 Amazon Fire Kids Edition، بهترین تبلت برای کودکان و دانش آموزان است.

همچنین Apple iPad pro، یک تبلت بسیار قدرتمند برای حرفه ای ها می باشد. در بین بهترین تبلت اندرویدی پریمیوم نیز Samsung Galaxy Tab S8 جزو هیجان انگیز ترین انتخاب ها است. در راهنمای خرید تبلت، Galaxy Tab S6 یک نسخه سریع با صفحه نمایش عالی است. اگر قیمت برایتان مهم نیست در این صورت Apple iPad، بهترین گزینه برای اکثر افراد است و کیفیت بی نظیری دارد.

سوالات متداول

1.هنگام خرید تبلت باید به چه فاکتورهایی توجه کنید؟

اندازه صفحه نمایش: صفحه نمایش 10 اینچی یا بالاتر، وضوح صفحه نمایش: Full HD یا وضوح بهتر، نوع صفحه نمایش: برای مثال صفحه نمایش OLED، روشنایی صفحه نمایش: 400 نیت یا بالاتر، بلندگوها: بلندگوهای استریو

2.یک تبلت باید چند گیگابایت حافظه داشته باشد؟

فضای ذخیره سازی تبلت بین 8 گیگابایت تا حدود 64 گیگابایت است. اگر عکس‌ های زیادی می‌گیرید یا می‌خواهید فیلم ‌ها را در دستگاه خود ذخیره کنید، فضای ذخیره‌ سازی بیشتری توصیه می‌شود. به طور متوسط، فیلم ها 1.5 گیگابایت فضای ذخیره سازی را اشغال می کنند. اگر تبلت شما دارای اسلات microSD باشد، می‌توانید با کارت حافظه فضای ذخیره‌سازی بیشتری دریافت کنید.

3.بهترین مارک برای تبلت کدام است؟

بهترین تبلت برای بیشتر افراد: SAMSUNG GALAXY TAB S6، تبلت اقتصادی: PANASONIC TAB 8 HD، بهترین تبلت قابل حمل: LENOVO TAB M8 2ND GENERATION، بهترین تبلت برای کودکان: تبلت یوگا LENOVO SMART، بهترین تبلت از همه لحاظ: SAMSUNG GALAXY A7

4.آیا می توان از تبلت به عنوان لپ تاپ استفاده کرد؟

کسانی که دارای تبلت مجهز به اندروید هستند، مانند سامسونگ گلکسی یا آمازون فایر، می‌توانند یک ماوس و صفحه کلید سیمی یا بی‌سیم به سیستم خود اضافه کرده تا آن را به لپ ‌تاپ تبدیل کنند. گزینه های مختلفی برای تبلت ها و لپ تاپ ها وجود دارد، اما عمر باتری دستگاه، راحتی، طراحی، قیمت و کیفیت بسیار متفاوت است.

5. چه چیزی سرعت یک تبلت را افزایش می دهد؟

تبلت های سریع دارای 8 هسته پردازنده هستند. معمولاً یک عدد را پشت پردازنده وجود دارد و هر چه این عدد بیشتر باشد، تراشه جدیدتر و سریعتر است. بنابراین یک تراشه Apple A14 قدرتمندتر و سریع تر از تراشه قدیمی A12 است.

6. آیا می توان برنامه های تلویزیونی را با تبلت تماشا کرد؟

اندروید یکی از بهترین سیستم عامل های موجود و یکی از بهترین پلتفرم های پخش است . تبلت یا تلفن Android شما می‌تواند انواع محتوای شگفت‌انگیز، از نمایش‌ها و فیلم‌ های درخواستی گرفته تا پخش زنده تلویزیونی را انجام دهد. علاوه بر این شما می توانید گوشی یا تبلت خود را به تلوزیزیون متصل کنید و محتوای آن را روی تلویزیون تماشا کنید (مقاله نحوه وصل کردن گوشی به کامپیوتر را بخوانید).

8- آیا تبلت ها بیشتر از لپ تاپ ها عمر می کنند؟

تبلت ها با وجود کوچکتر بودن نسبت به لپ تاپ ها عمر باتری بسیار بیشتری دارند. این تا حدی به دلیل نیازهایی است که افزایش قدرت پردازش لپ تاپ روی باتری دستگاه وارد می کند

9- آیا تبلت ها ورد و اکسل دارند؟

مایکروسافت دو راه برای دریافت مجموعه آفیس در اندروید ارائه می‌دهد، می‌توانید برنامه جدید آفیس را نصب کرده یا می‌توانید برنامه‌های جداگانه برای Word، Excel، PowerPoint و OneNote نصب کنید. می توانید از Microsoft Office در هر تبلت اندرویدی با اندازه صفحه نمایش 10.1 اینچ یا کوچکتر استفاده کنید.

10- رم بیشتر یا فضای ذخیره سازی بیشتر، کدام بهتر است؟

رم و فضای ذخیره سازی، هر دو در تبلت مهم هستند. ظرفیت ذخیره سازی بیشتر دارید، می توانید فایل ها و برنامه های بیشتری را در خود ذخیره می کند. و  رم بیشتر، دستگاه می تواند داده های دیجیتال بزرگ تر را دستکاری کرده و برنامه ها را سریع تر اجرا کند.

11- آیا آی پد بهتر از تبلت اندرویدی است؟

در مقایسه با تبلت‌ های مختلف، آی پد استفاده آسان‌ تر و روان ‌تری دارد و دارای سیستم عامل قوی و کاربر پسند با رابط کاربری ساده است.

نوشته های مرتبط

5+10 تبلت کیبورد دار برتر دنیا در ایران: کدام تبلت با کیبورد را بخریم؟

بهترین تبلت تا 30 میلیون در سال 2023 (اردیبهشت 1402)

بهترین تبلت تا 5 میلیون در سال 2023 ( اردیبهشت 1402)