بهترین تبلت تا 5 میلیون در سال 2023 ( اردیبهشت 1402)

سلام خدمت دوستان. همه می‌دانند که تبلت‌ها نسبت به موبایل صفحه نمایش بزرگ‌تری دارند. و از لپ‌تاپ‌‌ها قابل‌حمل‌تر هستند. وقتی دوست داریم در مترو فیلم تماشا کنیم ولی صفحه‌ی موبایل راضی کننده نیست تبلت به دادمان می‌رسد. یا می‌خواهیم در کافه طراحی کنیم. یا وقتی جلسه و کلاس آنلاین داریم و لپ تاپ زیادی دست و پا گیر است. اما بهترین تبلت‌ها تا رِنج قیمت 5 میلیون چه کاربردها و ضعف‌هایی دارند؟

باید برای خرید تبلت در این بازه قیمتی حسابی احتیاط کنید. نوع پردازنده و صفحه نمایش در انتخاب خیلی مهم هستند. همچنین کیفیت و بازخورد صفحه‌ی لمسی. هنگام خرید تبلت به نرم‌افزارهای مورد نیاز خودتون و نسخه‌ی اندروید دقت کنید. چون ممکن است به دلیل قدیمی بودن دستگاه به روزرسانی و پشتیبانی از طرف شرکت محدود شده باشد. نباید ازین تبلت‌ها انتظار اجرای بازی‌های و برنامه‌های سنگین را داشته باشید. بهترین تبلت‌ها تا رنج 5 میلیون تومان برای بعضی کارها مناسبن. مثل به روز کردن اطلاعات و یادگیری مهارت از طریق اینترنت و همچنین استفاده‌های دانش آموزی. با ما همراه باشید تا جزئی‌تر وارد موضوع شویم.


بیشتر بخوانید:

بهترین تبلت های سال 2023

بهترین تبلت های تا 15 میلیون تومان

بهترین تبلت های مناسب بازی

بهترین تبلت های اپل 2023


بهترین تبلت لنوو تا 5 میلیون: Lenovo Tab M10 2Gig RAM

تبلت Lenovo M10

تبلت M10 لنوو یک تبلت مقرون به صرفه است. یعنی با توجه به قیمتش خدمات قابل قبولی به ما تقدیم می‌کند. این تبلت برای استفاده‌ی روزمره‌ی تمام اعضای خانواده مفید است. از آن جا که این مدل قابلیت محدود سازی دسترسی برای کودکان را دارد. مثلا ویدیوها و بازی‌های مخصوص سن بچه‌ها را مشخص می‌کند. یا می‌توانید روی بخش‌های مورد نظرتان قفل بگذارید. این تبلت ظریف از پردازنده‌ی مدل 450 ((کوالکوم اسنپ دراگون)) بهره می‌برد. همچنین دو گیگابایت رم و 16 گیگ حافظه داخلی در دسترس ماست. ولی این مشخصات یعنی چی؟ یعنی متاسفانه نمی‌توانید بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را روی دستگاه‌تان اجرا کنید. تبلت M10 بیشتر برای جست و جو در اینترنت، بازی‌های ساده و کم حجم، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، یادداشت برداری، طراحی و ویرایش‌های ساده و کارهای سبک مناسب است. حرف از تماشای فیلم و موسیقی شد؛ یاد ویژگی Dolby Atoms این تبلت افتادیم! این ویژگی هوشمند؛ صدا را با توجه به نوع فیلم یا موسیقی شما تنظیم می‌کند. حتی بهترین لپ تاپ های گیمینگ مثل سری TUF 2023 به وجود چنین ویژگی‌ای در بلندگوهای خود می‌بالند. مطمئن باشید وجود اسپیکرهای استریو و قابلیت Dolby Atoms تماشای فیلم و موسیقی گوش دادن با Lenovo M10 را برای شما جالب‌تر می‌کنند.

اما برویم به صفحه نمایش تبلت نگاهی بیندازیم. صفحه نمایش 10 اینچی با وضوح 1200*1920 و پنل IPS به شما اجازه می‌دهد که از زاویه‌های مختلف دید خوبی داشته باشید. فرض کنیم بچه‌ها باهم در حال تماشای کارتون هستند. به لطف پنل IPS کوچولوهایی که گوشه نشسته‌اند و کاملا رو‌به‌روی تبلت نیستند هم می‌توانند دید خوبی داشته باشند. اما مشکل صفحه نمایش براق (Glossy) بودن آن است. صفحه نمایش‌های براق جلوه‎‌ی رنگی بیشتری دارند؛ ولی در زیر تابش مستقیم نور خوب عمل نمی‌کنند و مشکل دید دارند. مثلا هنگامی که در یک ظهر غیر ابری در بیرون از خانه هستید؛ باید برای استفاده از تبلت به سایه پناه ببرید. یا در اتاق کنار پنجره و تابش مستقیم نور نباید از آن استفاده کنید. صفحه نمایش براق بزرگ‌ترین عیب این تبلت است (اطلاعات بیشتر در نقد و بررسی صفحه‌نمایش براق و مات)

خب وقتش شده کمی به ظاهر برسیم! این تبلت دارای یک طراحی ظریف و قاب پشتی پلاستیکی است. قاب پلاستیکی خیلی مقاوم نیست ولی کم‌تر سر می‌خورد. تبلت نزدیک به نیم کیلو وزن دارد و حمل آن با کوله پشتی راحت است.

تبلت Lenovo M10 در حالت عمودی

پشتیبانی از ارتقای فضای ذخیره سازی( تا 256 گیگابایت) و شارژر تایپ سی برای تبلت با چنین رنج قیمتی خوشحال کننده است. هربار شارژ کردن کامل دستگاه نزدیک به سه ساعت طول می‌کشد و یک روز هم برای شما دوام می‌آورد. خوبی باتری این است که در استفاده‌های روزمره داغ نمی‌کند. به نظر ما پردازنده‌های قوی و داغ نکردن بزرگ‌ترین خوبی‌های این مدل است.

این مدل از اندروید 8 پشتیبانی می‌کند و شرکت لنوو در پشتیبانی و به روزرسانی آن تا الان اقدامی نکرده است. پس هنگام خرید حواستان به ورژن اندروید باشد. همچنین هنگام استفاده از وای فای و مسیریاب ممکن است کمی با افت سرعت مواجه شوید. ( به علت پشتیبانی نکردن از LTE).


بیشتر بخوانید:

بهترین تبلت های تا 10 میلیون تومان 2023

بهترین تبلت های تا 30 میلیون 2023

بهترین تبلت های هواوی


دوربین پشت 5 مگاپیکسل است و قابلیت فیلم برداری 1080 ( با سرعت 25 فریم بر ثانیه) را دارد. در مقابل دوربین جلو 2 مگاپیکسلی است و با سرعت 30 فریم در ثانیه ( و همان کیفیت 1080) فیلم برداری می‌کند. این دوربین‌ها برای عکاسی حرفه‌ای مناسب نیستند و در شرایط کم نور اصلا کیفیت خوبی ندارند. همچنین برای تصویر برداری از متن توصیه نمی‌شوند. نمایش رنگ‌ها با توجه به کیفیت صفحه نمایش جلوه‌ی خوبی دارد.

خیال‌تان از بازخورد صفحه لمسی و کیفیت کلید‌ها هم راحت باشد، ولی نباید انتظار اجرای بازی‌های به روز و سنگین را ازین تبلت داشته باشید. به عنوان مثال پردازنده‌ی گرافیکی می‌تواند بازی Asphalt 9 Legend را به آرامی و با سرعت 30 فریم بر ثانیه و نرخ گرافیکی عادی اجرا کند.

بهترین تبلت های دانش آموزی تا 5 میلیون:Lenovo Tab M8 2Gig RAM

بازتاب نور روی نمایشگر براق

انتظار ما از تبلت‌های دانش آموزی کمتر است و باید قیمت مناسب‌تری هم داشته باشند. به نظر ما گاهی اعتماد به یک برند خاص مثل لنوو می‌تواند نتیجه بخش باشد. این تبلت نسبت به مدل M10 که معرفی کردیم قیمت مناسب‌تری دارد. ولی از پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی ضعیف تری بهره می‌برد. پردازنده‌ای که برای کارهای ساده مناسب است و در پردازش‌های سخت خوب عمل نمی‌کند. همچنین برای بازی‌های مدرن مناسب نیست. ولی باز این خوبی را دارد که خیلی داغ نمی‌کند. این مزیت را در هر دو مدلی که معرفی کردیم می‌توان دید.

تبلت M8 از قابلیت LTE پشتیبانی می‌کند. این یعنی پهنای باند بیشتر در اینترنت و برقراری تماس‌های با کیفیت‌تر. همان طور که گفتیم مدل قبلی بهترین تبلت تا 5 میلیون که معرفی کردیم ( M10)  این ویژگی را ندارد.


بیشتر بخوانید: مضرات اسفاده از گوشی و تبلت برای کودک


صفحه نمایش 8 اینچ است. با وضوح 800*1280 و پنل IPS که توضیحش را در مدل قبلی نیز گفتیم. همچنین این مدل نیز از صفحه نمایش براق استفاده می‌کند. برای توضیح کامل راجع به صفحه نمایش براق می‌توانید به این مقاله‎‌ی ما مراجعه کنید: (( صفحه نمایش براق چیست؟))

حافظه داخلی تبلت 32 گیگابایت است که 20 گیگابایت آن قابل دسترسی است. تبلت M8 تقریبا دویست گرم از تبلت قبلی ما سبک‌تر است و 305 گرم وزن دارد. همچنین وای فای پنج سرعت نسبتا خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد.

باید بدانید که کیفیت دوربین مثل مدل قبلی است و نامناسب برای عکاسی در محیط های کم نور و تاریک است. همچنین صفحه نمایش به علت وضوح کم شاید مقداری تار به نظر برسد. رنگ‌های صفحه نمایش به علت بالا بودن رنگ مشکی در گاموت رنگی خیلی جذاب نیستند؛ ولی برای استفاده در محیط منزل جوابگو است.

تبلت Lenovo M8 برای استفاده‌های روزمره

بلندگو در این مدل به صورت تک و مونو صدا را پخش می‌کند و به باس مجهز نیست. عوضش می‌توانید موسیقی‌های غیر پاپ و ملایم را با آرامش گوش دهید! یادتان باشد که شارژ کامل باتری سه ساعت زمان می‌برد و تا یک روز پاسخگوی نیازهای شماست.

ویژگی‌های مثبت تبلت Lenovo M8ویژگی‌های منفی تبلت Lenovo M8
محفظه فلزی محکمعملکرد کند
عمر باتری خوبدوربین خیلی ساده
قابلیت LTEمتناسب نبودن رم و پردازنده
صفحه نمایش خوب در محیط سربستهصفحه نمایش ضعیف در محیط پرنور

پرسش‌های متداول

آیا خرید تبلت تا 5 میلیون به صرفه است؟

پاسخ: اگر برای استفاده‌ی دانش‌ آموزی یا روزمره در کنار لپ تاپ یا موبایل خود به آن نیاز دارید، می‌تواند کمک کننده باشد.

نوشته های مرتبط

5+10 تبلت کیبورد دار برتر دنیا در ایران: کدام تبلت با کیبورد را بخریم؟

بهترین تبلت تا 30 میلیون در سال 2023 (اردیبهشت 1402)

راهنمای خرید تبلت براساس مشخصات فنی، کاربرد و …