تفاوت و مقایسه صفحه نمایش مات و براق

در ساخت مانیتورهای دارای صفحه‌نمایش براق (Glossy)، از شیشه یا پلیمر‌های بازتابنده استفاده می‌شود. درجه شفافیت بالای این مانیتورها باعث می‌شود که تقریباً تمام نور خروجی از نمایشگر به خوبی نمایش داده شود و در نتیجه تصویری بسیار واضح ایجاد گردد. از سوی دیگر در نمایشگرهای مات (Matte)، از روکش‌های عمدتاً پلاستیکی یا پلیمری مات استفاده می‌شود که باعث می‌شود نور را پس زده و با افت زنده بودن رنگ‌ها، تابش کمتری به چشم برسد. این نقطه ضعف صفحه‌نمایش مات در کنار ضعف نمایشگرهای براق در بازتاب زیاد نور توسط آنها باعث می‌شود مقایسه این دو نمایشگر و انتخاب بهترین گزینه، بر حسب نوع استفاده ما از صفحه‌نمایش تعیین شود. در ادامه این مقاله از مجله فناوری لیپک می‌خواهیم ضمن معرفی صفحه‌نمایش مات و براق، معایب، مزایا و تفاوت‌های آن ها را نیز بررسی کنیم.

صفحه‌نمایش براق چیست؟

صفحه‌نمایش مات سطح ناهمواری دارد اما صفحه‌نمایش براق دارای یک لایه پلاریزه بیرونی بسیار صاف است؛ و به جای انتشار نور محیط، این سطح صاف، نور را مستقیماً به عقب منعکس کرده و موجب انعکاس و تابش شدید می‌شود. اگر مانیتور در زیر نور مستقیم باشد انعکاس شدیدتر خواهد بود. با این وجود، یکی از نکات مثبت صفحه‌نمایش براق این است که تصاویر و رنگ ها در آن‌ها غنی‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسد.

اغلب با استفاده از یک پوشش شیمیایی ضد بازتاب مانند فلوراید منیزیم یا پلیمرهای خاص سعی می‌کنند مشکل بازتاب نور در نمایشگر براق را برطرف کنند. همچنین در برخی از نمایشگرهای براق سامسونگ سطح نمایشگر را با نانوذرات نقره می‌پوشانند. این کار موجب می‌شود نور محیط جذب و مشکل انعکاس نور تا حدی برطرف شود. استفاده از نانوذرات نقره برای نمایشگر در نمایش تصاویر اختلال ایجاد نمی‌کند و کارایی بیشتری نسبت به روش‌ها و پوشش‌های قدیمی دارد.

از مزایا و معایب صفحه‌نمایش براق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت رنگ نمایشگرهای براق، بالا است.
  • صفحه‌نمایش براق رنگ‌های زنده‌ای دارند. همچنین ضریب کنتراست بیشتری نسبت به نمایشگر مات دارند. در این نمایشگرها تصاویر و رنگ‌ها شفاف به نظر می‌رسند و پخش رنگ عکس‌ها شدیدتر و واضح‌تر است.
  • عمق دید در صفحه‌نمایش براق بیشتر از مات است. اما استفاده طولانی‌مدت از این نوع نمایشگر به چشم‌ها آسیب می‌زند.
  • استفاده از نمایشگرهای براق در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم، بسیار آزاردهنده خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: انواع صفحه‌نمایش لپ تاپ

صفحه‌نمایش مات چیست؟

صفحه‌نمایش مات از نظر عینی به خوبی نمایشگرهای براق نیستند؛ اما برای استفاده واقعی و همیشگی، بهترین گزینه مانیتورهای مات خواهند بود.

مانیتورهای مات از سطوح پلاستیکی ساخته شده از پلیمرهای مختلف استفاده می‌کنند که تحت فرآیند اچینگ (ریزساخت) قرار می‌گیرند. اچینگ چه شیمیایی و چه مکانیکی، تعداد زیادی شیار یا فرورفتگی در سطح صفحه‌نمایش ایجاد می‌کند. این شیارها با پراکندگی نوری که به مانیتور برخورد می‌کند، بازتاب را کاهش می‌دهند؛ در حالی که ممکن است هنوز هم مقداری درخشش جزئی رخ دهد، اما همیشه از سطح بازتاب نمایشگرهای براق کمتر است.

به طور کلی صفحه‌ای که نور را رد می‌کند، نور را نیز مسدود می‌کند. در حالی که صفحات براق اجازه می‌دهند هر چیزی که نمایشگر نشان می‌دهد تقریباً بدون فیلتر عبور کند؛ ختم کلام آنکه صفحه‌نمایش‌های مات میزان بیشتری از خروجی نور مانیتور را مسدود می‌کنند. در اصل با صفحه‌نمایش‌های مات، نور تصویر کمتری دریافت می‌کنید، برخی از جزئیات و کانتراست کاهش یابد و رنگ ها همچون صفحات براق، زنده نباشند. از دیگر نقاط مثبت صفحه‌نمایش مات، جلوگیری از خستگی چشم‌ها و همچنین ماندگاری کمتر اثر انگشت روی نمایشگر نسبت به نوع براق می‌باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مانیتور

مقایسه صفحه‌نمایش مات و براق: کدام را بخریم؟

در حالی که پوشش صفحه مات به طور موثری بازتاب ها را کاهش می‌دهد، کیفیت تصویر را نیز کمی کسل‌کننده‌تر و مبهم‌تر می‌کند. از سوی دیگر مانیتورهای براق، کیفیت تصویری پر جنب‌وجوش‌تر و زنده‌تر دارند اما نور زیادی را منعکس می‌کنند.

از آنجایی که هیچ کدام از این دو نوع روکش مانیتور بی عیب و نقص نیستند، انتخاب نهایی به سلیقه و نیاز شخصی بستگی خواهد داشت. با مطالعه توضیحات زیر می‌توانید برای خرید نوع صفحه‌نمایش خود، راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید:

  •  صفحه‌نمایش براق تصاویر را زنده‌تر، واضح‌تر و روشن‌تر نمایش می‌دهد در نتیجه برای کارهای گرافیکی تخصصی مناسب‌تر است.
  • صفحه‌نمایش براق، نور زیادی را به چشم منعکس می‌کند در نتیجه برای کار در محیط‌های باز یا پر نور مناسب نیست.
  • صفحه‌نمایش مات دارای پوشش ضد تابش نور هستند و برای فعالیت‌های طولانی‌مدت مثل کار یا بازی و سلامت چشم بهتر است.
  • صفحه‌نمایش مات گردوغبار و اثر انگشت کمتری را روی خود نگه می‌دارد در نتیجه برای صفحه‌نمایش‌های لمسی گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

نمایشگرهای نیمه‌براق و نیمه‌مات

از آنجایی که هر کدام از دو نوع صفحه‌نمایش مشکلات و نواقصی دارند، تولیدکنندگان در حال کار بر روی بهبود آنها هستند. در حال حاضر روکش‌های صفحه‌نمایش نیمه‌براق و نیمه‌ماتی وجود دارد که نتیجه‌ای متعادل‌تر نسبت به نسخه کامل خود ارائه می‌دهد. همه این نمایشگرهای جدید اساساً پوشش‌های مات هستند اما با انتشار نور کمتر و لایه‌های نازک‌تر.

AU Optronics یک پوشش نیمه‌براق برای پانل‌های VA خود ایجاد کرده است که تنها 13 الی 18 درصد ماتی نسبت به 25٪ ماتی نمایشگرهای معمولی دارد. این سطح مات ملایم، تصویر دانه‌دار کمتری را به وجود می‌آورد اما نسبت به روکش مات معمولی انعکاس بیشتری دارد.

سامسونگ نیز دارای روکش‌های مات بسیار سبک خود است که در برخی از جدیدترین مانیتورهای پنل VA خمیده خود قرار داده است. این نمایشگرها دارای ماتی 18٪ هستند که از 24 الی 28 درصد ماتی نمایشگرهای معمولی کمتر است. نتیجه تقریباً مشابهی در سطوح نیمه‌براق برخی از مدل‌های پنل AH-IPS ال جی نیز به‌کار گرفته شده است.

 

جمع‌بندی و سوالات متداول

هنگام نمایش رنگ‌های سیاه و تیره حتی رنگ‌های روشن، اگر نور محیط بسیار زیاد باشد بازتاب‌های صفحه‌نمایش براق یک مشکل محسوب می‌شود. هنگام خرید لپتاپ یا مانیتور باید به فضای اتاق و محیط کار خود توجه کنید و اگر محل فعالیت شما نورانی و روشن است حتماً از صفحه‌نمایش مات استفاده کنید.

آیا صفحه‌نمایش براق بهتر از مات است؟

با صفحه‌نمایش‌های مات، نور کمتری دریافت می‌کنید. همچنین برخی جزئیات جزئی مانند کنتراست ممکن است کاهش یابد و رنگ‌ها به اندازه یک صفحه‌نمایش براق، زنده به نظر نرسند، اما چشم‌ها از تابش و انعکاس شدید نور در امان خواهند بود.

صفحه‌نمایش براق برای چشم بهتر است یا مات؟

به‌طور کلی صفحه‌نمایش مات برای کار، بازی یا فیلم بهتر است و چشم‌ها را کمتر اذیت و خسته می‌کند.

مزایای صفحه‌نمایش براق چیست؟

در محیط‌های بسته مانند اتاق‌های تاریک یا اتاق‌هایی که همه منابع نوری در آن پخش می‌شوند، نمایشگرهای براق رنگ‌های اشباع‌شده‌تر، سیاه‌های عمیق‌تر، سفیدهای روشن‌تر و واضح‌تر از نمایشگرهای مات ایجاد می‌کنند.

معایب صفحه‌نمایش مات چیست؟

روکش مات رنگ‌های زنده کمتری دارد. روی برخی از مانیتورها روکش مات بسیار زیادی وجود دارد که کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد و حتی باعث ایجاد شبح می‌شود.

آیا همه صفحه‌نمایش‌های OLED براق هستند؟

نمایشگرهای OLED دارای روکش‌های براق هستند که در مقایسه با نمایشگرهای مات می‌تواند باعث انعکاس و تابش بیشتر نور شود؛ این یعنی استفاده از لپ تاپ OLED در فضای باز، به‌ویژه در زیر نور مستقیم خورشید، چالش‌برانگیز خواهد شد.

منابع: benq.com | displayninja.com

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات