انواع صفحه نمایش لپ تاپ

گیمرها و فیلم‌بازهای حرفه‌ای می‌دانند که صفحه نمایش لپ تاپ چقدر در لذت فیلم و بازی موثر است. ارتباط ترشح آدرنالین و نمایشگر لپ تاپ را فقط یک گیمر حرفه‌ای درک می‌کند؛ به همین دلیل یکی از فاکتورهای مهم خرید هر لپتاپ جدید، بررسی کیفیت صفحه نمایش آن از نظر نوع، تکنولوژی، سایز و … می‌باشد. در این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک قرار است با بررسی انواع صفحه نمایش لپ تاپ، بهترین نوع صفحه نمایش لپ تاپ را معرفی کنیم و هر اطلاعات تخصصی که در تشخیص نوع صفحه نمایش نیاز دارید، به شما ارائه دهیم.

فهرست مطالب

اجزای داخلی صفحه نمایش لپ تاپ

دانستن آناتومی صفحه نمایش لپ تاپ به شما کمک می‌کند تا نه تنها نحوه عملکرد آن را درک کنید، بلکه متوجه شوید که چرا برخی از ویژگی‌های نمایشگر برای بهترین تجربه بصری از بقیه مهمتر هستند. سه بخش اصلی هر صفحه نمایش لپ تاپ به این شرح است: پنل، نور پس‌زمینه و (در بسیاری از لپ تاپ‌ها) دیجیتایزر.

پنل (Panel) صفحه نمایش

پنل، پایه و اساس نمایشگر لپ تاپ است که کیفیت و ویژگی‌های کلی آن را تعیین می‌کند. انواع مختلف پانل‌ها وجود دارد؛ از جمله IPS (سوئیچینگ درون صفحه)، TN (نماتیک پیچ‌خورده)، VA (تراز عمودی)، و OLED (دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک) که هرکدام دارای ترکیبی از مزایا و معایب خاص خود هستند. مواردی مانند زاویه‌دید، بازتولید رنگ و زمان پاسخ‌دهی بسته به فناوری پنل صفحه نمایش متفاوت است.

نور پس‌زمینه (Backlight) صفحه نمایش

نور پس‌زمینه صفحه نمایش را روشن می‌کند و بر جنبه‌هایی مانند روشنایی و کنتراست تأثیر می‌گذارد. امروزه اکثر لپ تاپ‌ها از نور پس‌زمینه LED (دیود ساطع‌کننده نور) استفاده می‌کنند که بهره‌وری انرژی و کنترل دقیق روشنایی را فراهم می‌کند. صفحه‌نمایش‌های OLED یک استثنا هستند؛ این صفحه‌نمایش‌ها نمایشگرهای خودتابشی هستند، به این معنی که پنل، نور خود را بدون نیاز به نور پس‌زمینه به‌طور جداگانه تولید می‌کند.

هر صفحه نمایش دارای لایه‌های پخش‌کننده اضافی بین پنل و نور پس‌زمینه است، اما اینها هرگز در مشخصات محصول توضیح داده نمی‌شوند و بر تصمیم شما در خرید مانیتور تأثیری نمی‌گذارند. گرچه یک ویژگی دیگر برای انتخاب لپ تاپ بعدی شما وجود دارد: قابلیت لمسی صفحه نمایش.

قابلیت Digitizer در نمایشگر

تعامل از طریق حرکات لمسی دیجیتایزر عملکرد بصری لپتاپ را تغییر نمی‌دهد، اما نحوه تعامل شما با سیستم را تغییر می‌دهد و اجازه ورودی گرفتن با لمس صفحه و قلم نوری را فراهم می‌کند. تنها نقطه ضعف نمایشگرهای دارای ویژگی لمسی، قیمت بالاتر آنها می‌باشد. ورودی لمسی در میان لپتاپ‌های ویندوزی و کروم‌بوک‌ها رایج شده است، به‌ویژه لپتاپ‌های 2 در 1 هیبریدی که می‌توانند به تبلت تبدیل شوند، اما اپل به جای مک‌بوک‌ها، قابلیت لمسی را برای آیپدهای خود محفوظ داشته است.

فاکتورهای کیفیت نمایش در نمایشگر لپ تاپ

اگر کیفیت صفحه نمایش در تصمیم‌گیری شما هنگام خرید لپ تاپ موثر است، باید اصطلاحات و فاکتورهای موثر در کیفیت صفحه نمایش لپ تاپ‌ها را بشناسید. در این بخش قرار است در این زمینه به شما کمک کنیم.

ابعاد صفحه نمایش (Screen Size)

اندازه صفحه نمایش، میزان فاصله دو گوشه مورب صفحه نمایش با یکدیگر است که با واحد اینچ اندازه‌گیری می‌شود (هر اینچ برابر با 2.54 سانتی‌متر است). آنچه در جدول زیر بیان شده، مقادیر رایج در لپ تاپ‌های امروزی به‌شمار می‌روند.

ابعاد صفحه نمایش لپ تاپابعاد به سانتی‌متررزولوشن صفحه نمایش
11.6 اینچ29.46 سانتی‌متر1366×768
12.5 اینچ31.75 سانتی‌متر1920×1080
13.3 اینچ33.78 سانتی‌متر3840×2160
14 اینچ35.56 سانتی‌متر3840×2160
15.6 اینچ39.62 سانتی‌متر3840×2160
16 اینچ40.64 سانتی‌متر3840×2400
17.3 اینچ43.94 سانتی‌متر3840×2160
18 اینچ45.72 سانتی‌متر2560×1600

البته مدل‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که چند اعشار با اعداد بالا فاصله دارند؛ مثل 14.3 اینچ، 15 اینچ و … اما در کل، صفحه نمایش بزرگتر فضای بصری بیشتری را فراهم می‌کند و امکان انجام چند کار با پنجره‌های برنامه‌های جانبی را فراهم می‌کند و تجربه تماشای ویدیوها و فیلم‌ها را افزایش می‌دهد. در حالی که لپ تاپ‌های دارای نمایشگر کوچک‌تر معمولاً سبک‌تر هستند و راحتی بیشتری در جابه‌جایی دستگاه فراهم می‌کنند.

وضوح یا رزولوشن (Resolution)

دو عدد افقی به عمودی، وضوح صفحه (رزولوشن) یا تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش را نشان می‌دهد. دو پنل با ابعاد یکسان، رزولوشن بالاتر تصاویر واضح‌تر و شفاف‌تری را با جزئیات بیشتر ارائه می‌دهد و نیاز به اسکرول را در صفحات و برنامه‌های مختلف کاهش می‌دهد. در حال حاضر رزولوشن فول اچ‌دی (1920 در 1080 پیکسل) تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شود و بسیاری از لپتاپ‌های جدید از وضوح 4K یا Ultra HD (3840 در 2160 پیکسل) که در سیاری از تلویزیون‌های HD ارائه می‌شوند پشتیبانی می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید رزولوشن‌های رایج در انواع صفحه نمایش لپ تاپ را مشاهده کنید.

نام اصلیسایر نام‌هارزولوشنکاربرد رایج
HD720p1366×768لپ تاپ‌های اقتصادی و کروم بوک‌ها
Full HD1080p1920×1080لپ تاپ‌های مخصوص پخش آنلاین
Quad HDQHD, WQHD or 2K2560×1440لپ تاپ‌های میان‌رده و لپ تاپ گیمینگ
+QHDQHD Plus3200×1800لپ تاپ‌های گیمینگ و پرچم‌دار
UHD4K3840×2160لپ تاپ‌های گیمینگ و پرچم‌دار

دلیل آنکه مک بوک‌های اپل در جدول بالا حضور ندارند، استفاده از تکنولوژی اختصاصی اپل با نام نمایشگر Retina است. این نوع نمایشگر معمولاً شفافیت بیشتری از رقبای ویندوزی خود دارند اما در رزولوشن واقعی متفاوت‌اند. به‌عنوان مثال، مک بوک ایر 13.6 اینچی دارای وضوح صفحه نمایش 2560 در 1664 پیکسل است، در حالی که مدل 15.3 اینچی آن 2880 در 1864 پیکسل است و مک بوک پرو 16.2 اینچی هم تقریباً 4K (3456 در 2234 پیکسل) است.

برای اطلاعات کامل‌تر، مقاله رزولوشن صفحه نمایش چیست را مطالعه کنید.

نسبت تصویر (Aspect Ratio)

نسبت صفحه نمایش، نسبت عرض به ارتفاع آن است. نسبت تصویر 16:9 شبیه تلویزیون (شامل صفحه نمایش فول اچ‌دی و 4K) مسلماً استاندارد امروزی و بهترین نسبت برای تماشای ویدیو است، اما محبوبیت نسبت کمی بلندتر 16:10 نیز در حال افزایش است.

همچنین نسبت تصویر 3:2 بلندتر یا مربع‌تر است که به شما امکان می‌دهد بدون اسکرول، بخش زیادی از یک فایل یا صفحه وب را مشاهده کنید. استفاده از این نسبت در تبلت‌ها شروع شد اما به تدریج به لپ تاپ‌ها منتقل شده است و باعث می‌شود نوارهای سیاه در بالا و پایین یک ویدیوی آنلاین را تماشا کنید!

گستره رنگ (Color Gamut) نمایشگر

وسعت یا گستره رنگ، نشان‌دهنده طیف رنگ‌هایی است که نمایشگر می‌تواند بازتولید کند. اطلاعات طیف رنگ در بررسی‌های تخصصی به صورت درصد فهرست می‌شوند و نشان می‌دهند که صفحه نمایش چقدر از یک فضای رنگی یا پالت خاص را نشان می‌دهد. طیف رنگ sRGB شامل رنگ‌هایی است که برای وبسایت‌ها استفاده می‌شود، طیف گسترده‌تر رنگ به ویژه Adobe RGB (برای تصویربرداری یا عکاسی) و DCI-P3 (برای فیلم‌برداری)، طیف وسیع‌تری از رنگ‌های زنده‌تر و واقعی‌تر را دربرمی‌گیرد.

دقت رنگ (Color Accuracy) صفحه نمایش لپتاپ

دقت رنگ به توانایی نمایشگر در بازتولید درست و دقیق رنگ‌ها اشاره دارد. یک صفحه نمایش با دقت رنگ عالی تضمین می‌کند که تصاویر و ویدیوها همانطور که باید دیده شوند، ظاهر می‌شوند (مثل رنگ یک کالا در هنگام خرید اینترنتی). این معیار تحت عنوان Delta E اندازه‌گیری می‌شود؛ بیانی ساده از تفاوت بین ظاهر یک رنگ روی صفحه و رنگ واقعی آن. گرچه به عنوان یک کاربر معمولی لبتاپ به این فاکتور نیاز پیدا نمی کنیم اما برای فعالان حوزه طراحی، گرافیک و … بسیار مهم است. به‌طور کلی dE 2 یا کمتر به عنوان کیفیت بالای دقت رنگ در نظر گرفته می‌شود.

کنتراست (Contrast) صفحه نمایش

کنتراست تفاوت بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های یک تصویر را اندازه‌گیری می‌کند که به صورت نسبت محاسبه می‌شود. نسبت کنتراست بالاتر به معنای پس‌زمینه‌های سفید سفیدتر (نه خاکستری یا تیره‌تر)، سیاه‌های تیره‌تر و جزئیات واضح‌تر در مناطق تاریک یا سایه‌دار است که تجربه بصری بهتری را ایجاد می‌کند.

روشنایی (Brightness) صفحه نمایش لپ تاپ

سطح روشنایی صفحه نمایش بر خوانایی آن در شرایط نوری مختلف تأثیر می‌گذارد. روشنایی بر حسب nits (نیت) اندازه‌گیری می‌شود. روشنایی بیشتر باعث افزایش دید در اتاق‌های با نور خوب یا فضای باز می‌شود و رنگ‌ها را زنده‌تر نشان می‌دهد اما صفحه نمایش‌های تیره‌تر عمر باتری بهتری ارائه می‌دهند.

روشنایی بسیاری از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه به 250 نیت می‌رسند، هر چند بهتر است هنگام خرید لپ تاپ به دنبال روشنایی 300 یا 400 نیت باشیم. لپتاپ‌های تولید محتوا با فناوری پنل IPS معمولاً 500 نیت به بالا هستند.

قابلیت HDR صفحه نمایش

HDR مخفف فناوری محدوده دینامیکی بالا (High Dynamic Range) است و نسبت کنتراست و گستره رنگ نمایشگر را افزایش داده و طیف وسیع‌تری از سطوح درخشندگی و تصاویر واضح‌تر را ارائه می‌دهد. پشتیبانی از HDR (که فقط با محتوای HDR کار می‌کند) پس از استفاده در تلویزیون‌های هوشمند سطح بالا، به مانیتورها و لپتاپ‌های ممتاز هم گسترش پیدا کرده است.

نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) در صفحه نمایش لپ تاپ

نرخ تازه‌سازی تعداد دفعاتی است که نمایشگر تصویر را دوباره ترسیم یا تازه می‌کند. اکثر صفحه نمایش‌های لپ تاپ با نرخ 60 هرتز به‌روز شده و یا ترسیم مجدد در ثانیه انجام می‌دهند که برای استفاده‌های اداری یا مشاهده ویدیو مناسب است (برای مشاهده ویدیو نرخ تازه‌سازی حداقل 24 فریم در ثانیه نیاز است). با این حال، گیمرهای حرفه‌ای که از پردازنده‌های گرافیکی مخصوص گیمینگ که می‌توانند بیش از 60 فریم در ثانیه را ارائه دهند استفاده می‌کنند؛ بنابراین نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی بالاتر مانند 144 هرتز یا 240 هرتز، حرکت نرم‌تر و کاهش تاری بیشتری را ارائه می‌کنند. اطلاعات کامل‌تر را در مقاله نرخ تازه‌سازی تصویر در نمایشگر مطالعه کنید.

زمان پاسخ‌دهی (Response Times) نمایشگر

زمان پاسخگویی، سرعت تغییر یک پیکسل از رنگی به رنگ دیگر را اندازه‌گیری می‌کند. زمان پاسخ کمتر، تاری حرکت را به حداقل رسانده و وضوح تصاویر متحرک را افزایش می‌دهد.

همگام‌سازی تطبیقی (Adaptive Sync) نمایشگر لپ تاپ

همگام‌سازی تطبیقی فناوری‌های مورد علاقه گیمرهاست که نرخ تازه‌سازی نمایشگر را با خروجی کارت گرافیک همگام می‌کند، پارگی یا لرزش صفحه را کاهش می‌دهند و بازی روان‌تری را ارائه می‌دهند. این فناوری به ندرت در لپتاپ‌های اقتصادی و اداری وجود دارد، اما برای گیمرهای حرفه ای، نمایشگر دارای این ویژگی یک سخت افزار ضروری است.

گیمرها حداقل 60 فریم در ثانیه (fps) را برای عملکرد روان در نظر می‌گیرند، بنابراین بیشتر بازی‌ها روی صفحه نمایش حداقل 60 هرتزی قابل پخش خواهد بود. زمان پاسخ‌دهی نمایشگر فاکتوری چندان ضروری نیست اما بیشتر لپتاپ‌های گیم، زمان پاسخگویی ۵ میلی‌ثانیه یا کمتر را پشتیبانی می‌کنند.

زوایای دید (Viewing Angles) صفحه لپ تاپ

اگر بخواهید صفحه نمایش لپ تاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارید یا فقط یک صفحه نمایش همه‌کاره‌تر می‌خواهید، باید زوایای دید لپ تاپ خود را بررسی کنید. زوایای دید نمایشگر لپ تاپ شما بر حسب درجه ارائه می‌شود و بسته به لپتاپی که قصد خرید آن را دارید، این فاکتور می‌تواند شامل زوایای دید تا 160 درجه، تا 170 درجه و حتی تا 178 درجه باشد که در آن، رتبه‌بندی زاویه دید بالاتر قطعاً بهتر است.

قابلیت لمسی و پشتیبانی از قلم نوری

در حالی که صفحه نمایش لمسی برای همه کاربران مهم نخواهد بود، برخی از نمایشگرهای لپ تاپ از آن پشتیبانی می‌کنند. یک صفحه نمایش لپ تاپ لمسی، عموماً از قلم هم پشتیبانی می‌کند که برای مطالعه اسناد و کارهای گرافیکی بسیار کاربردی می‌باشد. 

شاید علاقه داشته باشید: بهترین مانیتورهای ۲۰۲۳

روکش صفحه نمایش (Display Finish)

دو نوع روکش یا پوشش صفحه نمایش مات و براق در بازار وجود دارد. نمایشگر مات ممکن است تصاویر و رنگ‌هایی کاملاً زنده ارائه ندهد اما قطعاً برای استفاده در نور مستقیم و سلامت چشم گزینه بهتری است. از سوی دیگر، نمایشگر براق ممکن است بهترین گزینه برای استفاده در فضای باز نباشد، اما از کیفیت نمایش بالاتر مخصوصاً برای کارهای حساس به رنگ برخوردار است.

انواع پنل صفحه نمایش لپ تاپ

حتی اگر اندازه صفحه نمایش برای شما اهمیت زیادی نداشته باشید، باید نوع صفحه نمایش لپ تاپ را با دقت بررسی کنید؛ چرا که پنل صفحه نمایش لپ تاپ بر عوامل زیادی مانند تولید رنگ، زوایای دید، نرخ تازه‌سازی و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد. در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع صفحه نمایش لپ تاپ را مشاهده کرده و سپس در ادامه، با هر نوع آن آشنا شوید.

پنل نمایشگرزوایای دیدنسبت کنتراسترزولوشنروشنایینرخ تازه‌سازیزمان پاسخ‌دهی
CRT120-160 درجه300:1تا 1280×1024 پیکسل200-250 نیت60 هرتز8 میلی‌ثانیه
LCD160-180 درجه500-1000:1تا 1920×1080 پیکسل200-500 نیت60-144 هرتزکمتر از 10 میلی‌ثانیه
LEDتا 178 درجه1000-1500:1تا 3840×2160 پیکسل200-1000 نیت60-144 هرتز1-5 میلی‌ثانیه
TNتا 160-170 درجه1000:1تا 1920×1080 پیکسلتا 240 هرتزتا 1 میلی‌ثانیه
IPSتا 178 درجه800-1200:1تا 3840×2160 پیکسل300-500 نیت60-144 هرتز1-5 میلی‌ثانیه
VAتا 178 درجه3000-6000:1تا 1920×1080 پیکسل250-400 نیت60-240 هرتزتا 1 میلی‌ثانیه
OLED180 درجه1000000:1تا 3840×2400 پیکسلتا 800 نیت120-240 هرتزتا 1 میلی‌ثانیه
AMOLED180 درجه1000000:1تا 2800×1800 پیکسل1000 نیت60-120 هرتزتا 1 میلی‌ثانیه

صفحه نمایش CRT

نسل قدیمی و منسوخ شده صفحه نمایش مانیتور، CRT نام دارد. این نوع پنل، یک لوله پرتو کاتدی (CRT) دارد که یک لوله خلاء تخصصی است و هنگام برخورد پرتو الکترونی به سطح فسفری، تصاویر تولید می‌شود.

نمایشگرهای LCD لپ تاپ

LCD مخفف Liquid Crystal Display (صفحه نمایش کریستال مایع) است. نمایشگرهای ال‌سی‌دی از صفحه نمایش تخت ساخته شده اند که حاوی کریستال‌های مایع است. کریستال‌های مایع از نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند تا نور را منتشر کنند از LCD برای ساخت نمایشگرهای لپ تاپ و تلویزیون و دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شود اما میزان استفاده از آن رو به کاهش است.

انواع صفحه نمایش LED لپ تاپ

LED نوعی از فناوری‌های صفحه نمایشگر و مخفف Light emitting Diode Display (نمایشگر دیود ساطع‌کننده نور) است. پنل‌های LED نور را ساطع می‌کنند و مزیت بزرگشان کم‌مصرف بودن آنها است؛ بنابراین برای وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ، تلفن‌های هوشمند و تبلت بسیار کارآمد و به صرفه هستند. به‌طور کلی نمایشگرهای LED و LCD برای نمایش پیکسل‌ها از نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند اما OLED مستقلاً نور می‌سازد. به‌طور کلی LED و OLED تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. پیکسل‌های OLED ساطع‌کننده نور هستند اما برعکس LCD، عملکرد انتقالی دارد.

نوع دیگر نمایشگرهای LED، مینی ال‌ای‌دی نام دارد. صفحه نمایش‌های Mini LED از دیودهای ساطع‌کننده نور کوچک‌تر در نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند که مناطق کم‌نور محلی دقیق را امکان‌پذیر می‌کند و کنتراست و سطح سیاهی را افزایش می‌دهد. این فناوری در لپ‌تاپ‌ها (و تلویزیون‌های) گران‌قیمت محبوبیت پیدا کرده است.

نمایشگر OLED لپتاپ

نمایشگر OLED مخفف Organic Light Emitting Diode یا دیود نوری ارگانیک است و بیشتر در تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند کاربرد دارد؛ گرچه به تازگی در نمایشگرهای لپ تاپ هم به کار می‌روند. نمایشگرهای OLED از پیکسل‌های جداگانه برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند و نرخ تازه‌سازی و زاویه دید بهتری نسبت به LCD‌ها دارند.

نکات برجسته‌ای در نمایشگرهای OLED وجود دارد که شامل دقت رنگ بالا و زاویه دید خوب و نمایش فوق‌العاده رنگ مشکی در آن است. البته نمایشگرهای OLED نقاط ضعفی هم دارند که مصرف برق بالا و مستعد سوختن بودن از جمله آنها می‌باشد. نکته آخر، قیمت بالاتر صفحه نمایش OLED نسبت به IPS می‌باشد.

صفحه نمایش AMOLED لپ تاپ

AMOLED مخفف active-matrix organic light-emitting diode به معنی دیود ساطع نور آلی با ماتریس فعال است. این نوع نمایشگر نوعی فناوری دستگاه نمایشگر OLED است. OLED نوع خاصی از فناوری نمایشگر لایه نازک را توصیف می‌کند که در آن ترکیبات آلی ماده الکترولومینسانس (electroluminescent) را تشکیل می‌دهند و ماتریس فعال به فناوری پشت آدرس‌دهی پیکسل‌ها اشاره دارد.

از سال 2007، فناوری AMOLED در تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها و دوربین‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت و در چند سال اخیر در حال تلاش برای ورود به صفحه نمایش لپ تاپ می‌باشد. این فناوری به پیشرفت خود به سمت کاهش مصرف انرژی، قیمت کمتر، وضوح بالا و اندازه بزرگ مثل رزولوشن 88 اینچ و 8K ادامه می‌دهد.

صفحه نمایش ips لپ تاپ

Ips یکی از انواع صفحه نمایش لپ تاپ که نام آن از مخفف in-plane switching به معنی «سوییچینگ در صفحه» گرفته شده است. نمایشگرهای لپ تاپی که از کریستال‌های مایع (LCD) تشکیل شده اند، تغییر الگوهای کریستال‌های مایع در آن‌ها سبب ایجاد تفاوت در نوع نمایشگر می‌شود. جابه‌جایی افقی کریستال‌ها در ips، تجربه زاویه دید بهتری به تماشاگر می‌دهد. نمایشگرهای ips ثبات و دقت رنگ فوق‌العاده‌ای دارند و محدودیت‌های زاویه دید را در نمایشگرهای نوع TN از بین می‌برند. پس اگر دنبال نمایشگر با دقت بالا و زاویه دید خاص می‌گردید، ips گزینه مناسبی است. دلیل خاص بودن رنگ‌ها در ips پشتیبانی از رنگ‌های RGB است و این موضوع باعث شده که محدودیت طیف رنگی در نمایشگر ips معنی نداشته باشد. این نوع صفحه لپ تاپ برای بهترین انتخاب برای کارهای گرافیکی حرفه‌ای به شمار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص نمایشگرهای ips به شرح زیر است:

  • رنگ و کنتراست خوب
  • زاویه دید گسترده
  • دقت و ثبات رنگ فوق‌العاده
  • سرعت پاسخگویی سریع
  • قرار گرفتن کریستال‌ها به صورت موازی

مانیتور پنل پیچ خورده (TN)

نمایشگر TN یکی از انواع صفحه نمایش لپ تاپ مخفف کلمه Twisted Nematic (نماتیک پیچ‌خورده) است و جزو نمایشگرهای صفحه تخت LCD به شمار می‌رود. در این نوع نمایشگر، کریستال‌های مایع در یک ساختار پیچ‌خورده بین دو لایه شیشه‌ای قرار می‌گیرند. این نمایشگر از مدل‌های قدیمی صفحه نمایش است و بیشتر در لپ تاپ‌ها کاربرد دارد. ارزانی و کیفیت بالای پنل‌های TN دو ویژگی مهمی است که استفاده از آنها را به یک انتخاب مهم و مفید برای گیمرها تبدیل کرده است. به همین دلیل این نوع پنل‌ها را بیشتر در لپ تاپ‌های رده بالا و مانیتورهای بازی مشاهده می‌کنیم.

ویژگی دیگر نمایشگرهای TN که باعث شده گیمرها از آن استقبال کنند، نرخ تازه‌سازی بالا و زمان پاسخ‌دهی پایین تصاویر است؛ در نتیجه با دو مدل دیگر یعنی OLED و IPS در رقابت تنگاتنگ قرار می‌گیرند. اما برعکس OLED زاویه دید و بازتولید رنگ ضعیفی دارند و به‌طور کلی برای کارهای دقیقی مثل ویرایش عکس مناسب نیستند.

  • قیمت مناسب
  • نرخ تازه‌سازی بالا
  • زمان پاسخ‌دهی پایین تصاویر
  • بازتولید رنگ ضعیف
  • زاویه دید محدود

نمایشگرهای VA یا تراز عمودی

یکی دیگر از انواع صفحه نمایش لپ تاپ، نوع VA و مخفف Vertical Alignment به معنی تراز عمودی است. کریستال‌ها در این نوع نمایشگر به صورت عمودی قرار می‌گیرند. پنل‌های VA دقت رنگ بالا و زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده‌ای دارند و در آن‌ها کنتراست رنگ‌ها بسیار چشم‌گیر است.

تراز عمودی نمایشگر‌های VA این قابلیت را به آن‌ها اضافه می‌کند که رنگ‌های مشکی را عمیق‌تر نشان می‌دهد، اما نقطه‌ضعفی که در مورد نمایشگرهای VA به چشم می‌خورد، قدرتمند نبودن رنگ‌های آنها و نیز عملکرد ضعیف تر سرعت پاسخ‌دهی نسبت به انواع دیگر صفحه نمایش می‌باشد. از طرف دیگر نمایشگرهای VA زاویه دید چشم‌گیری ندارند و در نتیجه تمام این موارد باعث می‌شود برای انتخاب به عنوان نمایشگر گیم، گزینه مناسبی نباشند. به‌طور کلی پنل‌های VA از نظر ویژگی و کاربرد بین نمایشگرهای TN و IPS جا می‌گیرد.

  • بهترین کنتراست رنگ نسبت به بقیه مدل‌ها
  • ضعیف بودن قدرت رنگ
  • عمیق نشان دادن رنگ مشکی
  • زاویه دید عالی
  • مقرون‌به‌صرفه

صفحه نمایش انتقال‌دهنده (Transmissive Screens)

ال‌سی‌دی‌های انتقال‌دهنده متداول‌ترین صفحه لپ تاپ LCD هستند زیرا بهترین سازش بین کیفیت بالا و قیمت پایین را دارند. این نوع صفحه نمایش لپ تاپ و مانیتور از یک ترانزیستور نازک استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد جریان از آن عبور کرده و دیودها را روشن کند. نقطه‌ضعف صفحه نمایش‌های LCD انتقال‌دهنده این است که نور پس‌زمینه می‌تواند توسط نورهای روشن یا نور خورشید در هنگام استفاده در فضای باز تحت تأثیر قرار بگیرد.

نمایشگرهای انعکاسی (Reflective Screens)

این نوع نمایشگرهای زیرمجموعه LCD، به صورت انعکاسی عمل می‌کنند؛ به این معنی که نور پس‌زمینه را می‌گیرند تا تصاویر را نمایش دهد. بنابراین ال‌سی‌دی‌های انعکاسی در اتاق‌های تاریک و نور شب کارکرد خوبی ندارند؛ زیرا ابزار ضروری نمایشگرهای انعکاسی نور و روشنایی است.

نمایشگرهای انعکاسی یا بازتابنده نور پس‌زمینه ندارند و به تنهایی هیچ نوری تولید نمی کنند؛ اما زیر نور خورشید، تصاویر را به روشنی و وضوح نمایش می‌دهند. شما می‌توانید ساعت‌ها به مانیتور انعکاسی زیر نور قدرتمند خورشید نگاه کنید بدون این که چشمتان آسیب ببیند. به‌طور کلی این دسته از نمایشگرهای LCD ارزان‌ترین نوع نمایشگرها به شمار می‌روند.

نمایشگرهای انعکاسی-انتقالی (Transflective Screens)

از ترکیب نمایشگرهای انعکاسی و انتقال‌دهنده، صفحه نمایش انتقالی-انعکاسی (ترانفلکتیو) ساخته شده می‌شوند که جذابیت فوق‌العاده آن در ادغام دو فناوری است؛ زیرا مزیت‌های هر دو را به ارث برده است. در این نوع نمایشگر ترکیبی، تصاویر در فضای باز و تاریک به وضوح قابل دیدن هستند در نتیجه محدودیت نمایش در محیط‌های تاریک را ندارند و برای افرادی که کارهایشان در فضای داخل و خارج است، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. البته این ویژگی باعث شده که نمایشگرهای انعکاسی ترکیبی گران‌ترین صفحه نمایش به شمار بیایند. البته اکثر تولیدکنندگان از صفحه نمایش انتقال‌دهنده استفاده می‌کنند زیرا بیشتر لپ تاپ‌ها در محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند.

نمایشگرهای عریض (Widescreen)

مانند تلویزیون‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان لپتاپ به‌جای گزینه‌های سنتی تمام صفحه، استفاده از نسبت تصویر عریض برای صفحه نمایش لپتاپ را آغاز کرده‌اند. عرض صفحه نمایش این لپ تاپ‌ها 1.6 برابر ارتفاع آن است، برخلاف تمام صفحه‌های سنتی که 1.33 برابر ارتفاع آن‌ها عرض دارند. نسبت تصویر عریض، میدان دید طبیعی را بهتر منعکس می‌کند و به فیلم‌های عریض اجازه می‌دهد هنگام پخش، کل صفحه را اشغال کنند.

نمایشگرهای فوق عریض (Ultrawide) هم 33 درصد گسترده‌تر از نمایشگرهای عریض هستند. علت برتری نمایشگرهای عریض در این است که میدان دید وسیع‌تری به کاربر می‌دهند و چشم را خسته نمی کنند. نمایشگرهای عریض در تلویزیون و مانیتورهای کامپیوتر کاربرد دارند.

نمایشگرهای دوال یا دوقلو (Dual screen)

برخی نمایشگرها ویژگی منحصربه‌فردتری دارند که در آن، دو نمایشگر در یکدیگر ادغام می‌شوند. هر دو مانیتور عملکرد واحدی دارند و به کاربر قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهند. نمایشگرهای دوال یا دوقلو، کارت گرافیک قدرتمندی را در اختیار دارند و تصاویر را در یک نمایشگر به کاربر نشان می‌دهند یا از هر دو صفحه برای انجام یک کار استفاده می‌کنند. صفحه نمایش لپتاپ دوقلو این قابلیت را دارند که کارها را به‌طور همزمان انجام دهند (یا دو کار متفاوت را انجام دهند) و برای این کار، از ویژگی تقسیم صفحه استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی و سوالات متداول

بهترین نوع صفحه نمایش لپ تاپ عموماً براساس نوع نیاز و استفاده کاربر انتخاب می‌شود. هر نمایشگر برای یک نوع استفاده مزیت بیشتری دارد و به همین دلیل بهتر است نیاز خود را در اولویت خرید خود قرار دهید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای خرید مانیتور و نمایشگر را مطالعه کنید.

چند نوع نمایشگر لپ تاپ وجود دارد؟

مدل‌های مختلفی در تکنولوژی صفحه نمایش لپ تاپ وجود دارند که هم اکنون هم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از جمله نمایشگرهای LCD, LED, OLED, OMLED, TN, VA و …

کدام نوع صفحه نمایش لپ تاپ بهتر است؟

دو فناوری صفحه نمایش رقیب اصلی بهترین نوع نمایشگر لپ تاپ می‌باشند: LED و OLED. نمایشگرهای LED و OLED در مناطق مختلف داخل و خارج ساختمان عالی هستند. صفحه نمایش‌های LED روشنایی بیشتر و نرخ تازه‌سازی فوق‌العاده سریع را ارائه می‌دهند، در حالی که صفحه نمایش‌های OLED نسبت کنتراست بیشتر و رنگ‌های دقیق تری تولید می‌کنند.

کدام صفحه نمایش لپ تاپ برای چشم بهتر است؟

ثابت شده که نمایشگرهای لپ‌تاپ OLED ایسوس وضوح فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهند و در عین حال جلوه‌های نور آبی را تا 70 درصد کاهش می‌دهند. نمایشگرهای OLED به جای فیلترهای سنتی از مواد نورپردازی ارگانیک ویژه استفاده می‌کنند. به‌طور کلی هر چه میزان نور صفحه بیشتر باشد کمتر به چشم آسیب وارد می‌شود زیرا نور کم به چشم فشار می‌آورد.

کدام صفحه نمایش OLED و IPS برای لپ تاپ بهتر است؟

هنگام مقایسه OLED و IPS متوجه می‌شویم که OLED از نظر کیفیت نسبت به مانیتورهای LED IPS برتر است. این نوع نمایشگر سطوح سیاه تیره‌تر، رنگ‌های زنده‌تر و زمان پاسخ‌دهی بهتری تولید می‌کنند.

منابع: electronicshub.org | techwalla.com | pcmag.com

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید لپ تاپ در ایران؛ بهترین مشخصات لپ تاپ برای هر نفر

بهترین لپ تاپ تا 35 میلیون 1402 برای گیمینگ، اداری و دانشجویی

بهترین مدل لپ تاپ لنوو چیست؟ (نقد و بررسی تخصصی)