بررسی بازی کالاف دیوتی 2023 مدرن وارفار 3 (Call of Duty Modern Warfare 3)

شرکت اکتیویژن بازی (MW3) Call of Duty Modern Warfare III را به‌عنوان جدیدترین نسخه این مجموعه در نوامبر سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کرد. کالاف دیوتی (ندای وظیفه) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌‌ترین بازی‌های آنلاین حال حاضر دنیاست که طرفداران زیادی در میان گیمرها دارد. این بازی پس از رونمایی از ورژن ریبوت Warfare در سال ۲۰۱۹ به موفقیت چشمگیری رسید و توانست با یک خط داستانی جذاب در هر دو بخش بازی تک‌نفره و گروهی، مورد استقبال فراوانی واقع شود؛ اما در ادامه نسخه MW2 پایین‌تر از حد انتظارها ظاهر شد و ویژگی‌های جدیدی نسبت به ورژن قبلی ارائه نداد. اکتیویژن پس از این تجربه ناموفق، یکسال بعد در اقدامی غیر منتظره، ورژن 3 Modern Warfare را با ساختاری مشابه نسخه پیشین به دنیای گیمینگ معرفی کرد. این بازی که برخلاف سایر ورژن‌ها توسط استودیوی Sledgehammer ساخته شده، بازخوردهای مثبت و منفی زیادی داشته است. از همین رو در این مقاله از مجله لیپک می‌خواهیم به‌طور مفصل به بررسی بازی کالاف دیوتی 2023 مدرن وارفار 3 و میزان موفقیت آن بپردازیم. 

نقد و بررسی بازی کالاف دیوتی ۲۰۲۳

Call of Duty: Modern Warfare 3 سومین نسخه از سری تیراندازی اول شخص کالاف دیوتی است. در این نسخه، تیمی متشکل از ماموران ویژه که توسط کاپیتان پرایس جمع‌آوری شده‌اند، تلاش می‌کنند ناسیونالیست‌های افراطی روسی را از شروع جنگ جهانی سوم بازدارند.

از آنجایی تغییرات اعمال شده در داستان بازی و بخش چندنفره این نسخه بسیار کم بوده است، بازی MW3 تفاوت چشمگیری با نسخه قبلی ندارد. از سویی دیگر، نداشتن خط داستانی قوی و ضعیف بودن بخش زامبی‌ها سبب شده که بازی پایین‌تر از سطح توقع طرفداران ظاهر شود. تنها در بخش بازی چندنفره شاهد برخی تغییرات مثبت هستیم که سبب شده تجربه بازی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. از همین رو گیمرها معتقداند که پرداخت هزینه کامل برای یک ورژن جدید نه‌چندان ارتقا یافته منصفانه نخواهد بود. 

نکات مثبت نکات منفی
تجربه خوب گیم‌پلی ضعیف بودن بخش داستانی و نداشتن سکانس‌های اکشن بزرگ و به یاد ماندنی
سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بودن بخش بازی چندنفره طراحی کلیشه‌ای و به دور از خلاقیت مراحل مختلف بازی مانند Open Combat 
بهبود حرکات بازی و رفع باگ‌های آن نسبت به نسخه گذشته  ضد و نقیض بودن بخش زامبی‌ها و طراحی‌های بی‌کیفیت کاراکترها
استفاده از افکت‌های صوتی فوق‌العاده برای سلاح‌ها و صحنه‌های نبرد شباهت زیاد به نسخه سال پیش و نداشتن تغییرات و آپدیت‌های چشمگیر
تعادل نوستالژیک با یک داستان جدید در کمپین تاثیر نداشتن ماموریت‌های کمپین بر نتیجه داستان

بخش داستانی بازی Call of Duty 2023

داستان کمپین بازی کالاف دیوتی 2023 دنباله مستقیم MW2 است و وقایع Task Force 141 را دنبال می‌کند. این کمپین شامل ۱۴ مأموریت می‌شود که به شکل‌‌های رزمی، خطی و سنتی در مواجه با تهدید‌های فزاینده Vladimir Makarov انجام می‌گیرد و حدود ۸ تا ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد.

این بازی، بازگشت Makarov، شرور کلاسیک Call of Duty برای ایجاد هرج‌ومرج در جهان را روایت می‌کند. ماکاروف و ارتش خصوصی‌اش حملاتی را با پرچم دروغین در سرتاسر جهان انجام می‌دهند و تقصیر را به گردن جبهه آزادی‌بخش Urzikstan و TF141 می‌اندازند. بازی، شما را در هر دو سوی این نبرد یعنی اعضای گروه نظامی Konni و گروه ضربت 141 قرار می‌دهد تا در عین ارتکاب جنایت و دست‌وپنجه نرم کردن با عواقبش، از وقوع موارد بیشتر جلوگیری کنید. شخصیت‌های کلیدی این کمپین عبارتند از:

  • کاپیتان جان پرایس / Captain Price
  • ولادیمیر ماکاروف / Vladimir Makarov
  • فرح کریم / Farah Karim
  • سرهنگ شفرد
  • کایل «گاز» گاریک / Kyle “Gaz” Garrick
  • جان «صابون» مک‌تاویش / Johnny “Soap” MacTavish
  • سیمون «شبح» رایلی / Simon “Ghost” Riley
  • کیت لاسول
  • الکس کلر
  • فیلیپ گریوز
  • نیکولای

کاراکتر Makarov در کالاف دیوتی 3

کمپین، بازیکنان را با ترکیبی از مأموریت‌های خطی و دنیای نیمه‌باز همچون مأموریت‌های تک‌تیراندازی MW2 به سفری دور دنیا می‌برد. همچنین ویژگی‌ جدیدی به نام Open Combat Missions را معرفی می‌کند که به گیمرها آزادی عمل بیشتری جهت تکمیل اهدافشان می‌دهد. 

علاوه‌بر ضعیف بودن داستان و روایت کلیشه‌ای آن که تفاوت چندانی با نسخه پیشین ندارد، مراحل بازی بسیار کم و کوتاه است و مجالی به شکل‌گیری فضا و موقعیت‌های اکشن و حماسی نمی‌دهد. در کل، بخش کمپین کیفیت ساخت خوبی ندارد و از نقاط قوت بازی محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین بازیهای آنلاین کامپیوتری در ۲۰۲۳

بخش بازی چندنفره Call of Duty 2023

برخلاف کمپین، بخش Multiplayer بازی Call of Duty 2023 همچنان از جذابیت بالایی برخوردار است. علاوه‌بر شانزده نقشه اصلی، چندین نقشه جدید با ظاهر و قالبی مدرن نیز در بازی دیده می‌شود. همچنین به مودهای سابق بازی یک حالت جدید به نام Cutthroat اضافه شده که نبرد میان سه تیم س‌نفره در برابر همدیگر است؛ برنده هر راند تیمی خواهد بود که به حد نصاب امتیاز برسد. 

در بخش Gunsmith نیز شاهد تغییرات جزیی مانند حذف Attachment Tuning هستیم که به بازیکنان اختیار عمل بیشتری جهت شخصی‌سازی‌های هدفمندتر می‌دهد. امکان استفاده از سلاح‌های MW II در MW III دیگر قابلیتی است که تنوع سلاح‌های موجود در بازی را بیشتر می‌کند و به جذابیت و هیجان بازی می‌افزاید. از طرف دیگر روان‌تر شدن گیم‌پلی، بالا رفتن سرعت بازی و طولانی‌تر شدن زمان لازم برای کشتن دشمن (TTK) دیگر آپدیت‌هایی هستند که بخش بازی چندنفره را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کنند. 

در کل بخش مولتی‌پلیر بازی Call of Duty MW III به دلیل تنوع و ساختاری سرگرم‌کننده امتیاز خوبی می‌گیرد و از نکات بسیار خوب این نسخه به حساب می‌آید.

بررسی زامبی‌ها در کال آف دیوتی 2023

در قسمت زامبی بازی، حالت Open World جایگزین حالت‌های دیگر شده و آیتم‌هایی از وارزون و DMZ را به نمایش می‌گذارد؛ بطوریکه اگر طرفدار DMZ باشید احتمالاً مواردی مانند رانندگی کردن، گردش در نقشه بازی و مبارزه با زامبی‌های مختلف برایتان جذاب خواهد بود. 

با این وجود عدم تنوع دشمنان و کیفیت پایین طراحی زامبی‌ها ممکن است موجب نارضایتی بازیکنان شود. از دیگر مشکلات می‌توان به Respawn Kill‌ها (ظاهر شدن و بلافاصله کشته شدن) اشاره کرد به دلیل اضافه شدن مودهای جدید در زمینه نقشه‌هایی قدیمی درون بازی دیده می‌شود. 

بازیکنان می توانند با دو نفر از دیگر تیم شوند و برای 45 دقیقه، به سرزمین دUrzikstan شیرجه بزنند. اورزیکستان توسط مردگان تسخیر شده است و نقشه آن به سه منطقه مختلف با دشواری کم تا زیاد تقسیم شده است. منطقه سفید یک تهدید سطح پایین در لبه‌های بیرونی نقشه است و بازیکنان می‌توانند آزادانه و بدون دخالت بیش از حد زامبی‌ها یا مزدوران در آن پرسه بزنند. منطقه نارنجی با زامبی‌های زره‌پوش و احتمال برخورد با غول زامبی‌ها خطر بیشتری دارد و درنهایت، منطقه قرمز خطرناک‌ترین بخش این سرزمین محسوب می‌شود.

انجام ماموریت‌ها در بخش زامبی‌های Modern Warfare 2 بسیار دشوارتر بود زیرا تجربه PvPvE (بازیکن علیه محیط و علیه بازیکن) را ارائه می‌کرد اما در MWZ فقط PvE (نبرد بازیکن با محیط) وجود دارد. در حالی که با سایر بازیکنان تصادفی وارد Urzikstan می‌شوید، آنها نمی‌توانند به شما حمله کنند و نبرد همه فقط در برابر زامبی‌ها خواهد بود.

کیفیت تصویر در Call Of Duty 3

ویژگی‌‌های جدید بازی کالاف دیوتی ۲۰۲۳

همانطور که گفتیم ساختار و پیکره‌‌ی نسخه جدید این بازی مشابه MW2 طراحی شده و تنها در بخشی از قسمت‌ها دچار تغییرات گشته است. با این حال آپدیت‌های جدید ویژگی‌های دیگری به بازی اضافه کرده که تأثیر مستقیمی روی بهبود کیفیت بازی خواهد داشت. در ادامه لیستی از ویژگی‌های کلیدی بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 را مشاهده می‌کنید: 

  • Open Combat Missions: مأموریت‌های مبارزه آزاد با هدف افزایش حق انتخاب بازیکنان به سایر مأموریت‌های بخش کمپین بازی افزوده شده‌اند. 
  • Modernized Maps: این بازی دارای ۱۶ نقشه مدرن شده نسبت به نسخه اصلی (Modern Warfare 2, 2009) با حالت‌ها و ویژگی‌های گیم‌پلی جدید است که شامل ۱۲ core 6v6 maps کاملاً جدید می‌باشد که در ماه‌های آینده منتشر خواهند شد.
  • New Ground War Maps: این نسخه با نقشه‌های جنگ زمینی جدید و فضاسازی‌های نوآورانه توانست بازگشتی شکوهمندانه به صحنه‌های حماسی محبوب Call of Duty: WWII 2017 داشته باشد.
  • All New Open World Zombies: برای نخستین‌بار در این نسخه می‌توانید با سایر جوخه‌ها متحد شوید و با ارواح و زامبی‌ها در بزرگ‌ترین نقشه زامبی کالاف دیوتی مبارزه کنید.
  • Gameplay Features: بازی برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا موارد ذخیره شده در نسخه MW2 را به نسخه فعلی انتقال دهید و علاوه‌بر این حرکات بروزرسانی شده، نقشه‌های کلاسیک کوچک و بسیاری تنظیمات دیگر را بازگردانید.
  • Accessibility Options: این نسخه گزینه‌های دسترسی زیادی برای گیمرها دارد تا تجربه بازی را بدون نگرانی از مودی که وارد آن شده‌اند برای خود شخصی‌سازی کنند. 
  • Settings Menu Update: بازیکنان می‌توانند پیش‌نمایشی از تغییرات ایجاد شده در بازی را قبل از ذخیره تنظیمات یونیورسال داشته باشند.
  • High Contrast Mode: روشن کردن حالت کنتراست بالا به گیمرهایی که دارای اختلال بینایی یا کوررنگی هستند کمک می‌کند تا متحدان و دشمنان خود را بهتر تشخیص دهند.
  • New Accessibility Preset – Motor: این نسخه در بخش تنظیمات اولیه دسترسی جدیدی به نام “Low Motor Strain” را ارائه می‌دهد که تلاش فیزیکی مورد نیاز به هنگام بازی را کاهش خواهد داد.

گیم پلی بازی کال آف دیوتی 2023

پلتفرم‌های بازی Call of Duty Modern Warfare 3

بازی Modern Warfare 3 در حال حاضر بر روی پلتفرم‌های PS4, PS5, XBOX ONE, XBOX SERIES X, PC قابل دسترس است. فقط به یاد داشته باشید که کامپیوتر شخصی در دسته کنسول‌های بازی قرار نمی‌گیرد و اتصال به بازی باید از طریق Steam و 1Battle.Net انجام گیرد.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب بازی Modern Warfare 3 در زیر ارائه شده است:

  •  حافظه‌ی RAM پیشنهادی: 8 گیگابایت
  •  کارت گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 960 / GTX 1650 or AMD Radeon RX 470
  •  پردازنده: Intel Core i5-6600 or AMD Ryzen 5 1400
  •  فضای ذخیره‌سازی: SSD with 149 GB available space at launch (78 GB with COD HQ and Warzone already installed)
  •  سیستم‌عامل: Windows 10 64 Bit 

نگاهی به آخرین نسخه کالاف دیوتی موبایل

Call of Duty Mobile Season 11 جدیدترین ورژن بازی بوده که با نام Siren Song برای دستگاه‌های اندرویدی موجود می‌باشد. قهرمان این فصل، Siren، به تازگی از چنگ یک برنامه مخفی که هدفش آموزش قاتلان حکومتی است و توسط اطلس پشتیبانی می‌شود فرار کرده و اکنون آزاد و آماده مبارزه است.

شاید علاقه داشته باشید: چگونه گیمر شویم؟

آپدیت‌های بتل پس

این نسخه با یک Battle Pass کاملاً متفاوت منتشر شده که شامل آیتم‌های رایگان و ویژه‌ای همچون اپراتورهای جدید، کارت‌های تماس، بلوپرینت‌های سلاح و برخی امتیازات دیگر می‌شود. تفنگ تهاجمی تمام اتوماتیک EM2 اسلحه جدیدی است که در فصل ۱۱ این بازی منتظر شماست. یکی از ویژگی‌هایی که در نسخه بتل پس رایگان جدید شاهد آن هستیم کلاس Misdirection battle royale در Tier 14 می‌باشد که برای گمراه کردن دشمنان در نظر گرفته شده است. Pin Point در بازی‌های چندنفره یک امتیاز محسوب شده و به شما کمک می‌کند تا سرعت عمل‌تان را در زمان بازی افزایش دهید.

مپ جدید در بخش بازی چندنفره

در بخش بازی گروهی اضافه شدن نقشه Miami Blitz با چراغ‌ها و تزئینات کریسمس حال‌وهوای جشن و سال نو را برای‌تان زنده می‌کند. 

آپدیت Surprise Skill Playlist

همچنین می‌توانید برای افزایش مهارت‌تان از حالت جدید Surprise Skill Playlist استفاده کنید و جریان بازی را به‌طرز قابل توجهی تغییر دهید. در واقع Surprise Skill Playlist به دو صورت اجرا می‌شود. این مود مهارت‌های جدید را هر ۳۰ ثانیه فعال می‌کند که در حالت اول همه گیمرها تحت تأثیر یک تغییر قرار می‌گیرند و در حالت دوم هر بازیکن به صورت جداگانه صاحب مهارت جدیدی می‌شود. برخی از این مهارت‌ها شامل پرش دوبل، Long slide، مهارت اپراتور Bull Charge و توانایی Cranked می‌شود. Cranked به وصل کردن killها توسط بازیکنان جهت خنثی کردن انفجارها گفته می‌شود.

بخش بتل رویال و درخت‌های کریسمسی

در آپدیت این بخش شاهد اضافه شدن توانایی کاشت درختان کریسمسی هستیم؛ به این صورت که در آغاز هر مسابقه به بازیکنان یک نهال داده می‌شود تا با کاشت، نگه‌داری و تزئین آن پاداش‌های جدیدی دریافت کنند. در واقع هر چه در طول مسابقه کود بیشتری برای رشد درخت جمع‌آوری شود، نهال بزرگ‌تر شده و گیمرها به جوایز بیشتری دست می‌یابند. همچنین این نسخه رویداد کریسمسی دیگری نیز دارد که با تزئین درختان بیشتر به شما جایزه‌های جذابی می‌دهد. هرچه بازیکنان در طول مأموریت‌های روزانه انرژی بیشتری کسب کرده و با انرژی‌های بدست آمده تزئینات درختان بیشتری را تکمیل کنند، صاحب جوایز Mileston می‌شوند. این جوایز مواردی چون طرح سلاح برای تفنگ تهاجمی M13، پوسته اپراتور جدید و برخی لوازم تزئینی را شامل می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین‌های بازی گوشی برای گیمینگ (اندروید و IOS)

امکانات نسخه پرمیوم بتل پس

خرید بتل پس تمامی امکانات Ultimate Frontier این فصل را در اختیارتان می‌گذارد که شامل محتوای ستارگانی چون Sliver – Comet Seeker ،Astronaut ،Jackal – Jade Lining و Mil-Sim می‌شود. همچنین می‌توانید به سلاح‌های قدرتمند AGR ۵۵۶ و SKS – Z-۰۹ Xylith ،BY۱۵ – BL۴ST۳R-۰۱ دسترسی داشته و با شرکت در مبارزات زمینی جوایز جدیدی کسب کنید. 

حداقل مشخصات گوشی برای نصب بازی Call of Duty: Siren Song

  • گوشی‌های اندرویدی: Android OS 5+ with 2GB RAM
  • گوشی‌های اپل:‌ iOS 9+ with 2GB RAM

برای مطالعه راحت‌تر شما برخی از مهم‌ترین نکات قوت و ضعف فصل ۱۱ Call of Duty موبایل را در جدول زیر گردآوری کردیم: 

نقاط قوت  نقاط ضعف
تنوع فراوان در انتخاب سلاح طولانی بودن زمان بارگیری مجدد برخی سلاح‌‌ها
معرفی سلاح‌‌ها و بارگیری‌های جدید وجود چالش‌های بسیار سخت که با توجه به سرعت زیاد بازی تمرکز بالایی می‌طلبد
معرفی بهترین تک‌‌تیراندازها 
اضافه کردن تم کریسمس و مپ زمستانی

هر دو ورژن جدید بازی Call of Duty با نام‌‌های Siren Song: Season 11 برای گوشی و Modern Warfare 3 به طور هم‌زمان منتشر می‌شوند و مانند سال‌های پیش مناسب رده سنی بالای ۱۷ سال طراحی شده‌اند. بسیاری از مپ‌ها و ویژگی‌های بازی در آپدیت‌های بعدی اضافه خواهند شد. 

سخن آخر 

اگر آخرین نسخه موبایلی کالاف دیوتی را کنار بگذاریم، ورژن Modern Warfare 3 این بازی به جز بخش مولتی‌پلیر آن حرف زیادی برای گفتن ندارد و با توجه به تکراری بودن خط داستانی و طراحی ضعیف کاراکترها قیمت 100 دلاری آن بی‌معنی به نظر می‌رسد.

منابع: callofduty.com | windowscentral.com | callofduty.com/blog

نوشته های مرتبط

بهترین بازی های آنلاین کامپیوتری در 2023 + تریلر رسمی

چگونه گیمر شویم؟ آموزش گیمر شدن حرفه‌ای در 8 مرحله

بهترین‌های بازی گوشی برای گیمینگ (اندروید و IOS)