راهنمای خرید بهترین فلش مموری های بازار

با اینکه انتخاب فلش مموری کار سختی به نظر نمی‌رسد اما به خاطر تنوع زیادی که در برند، طرح و ظرفیت دارند باید به موارد بیشتری دقت کنیم تا از سرعت جابه‌جایی بالا، امنیت فایل‌ها و … مطمئن شویم. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی لیپک می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بهترین فلش مموری بازار در 2023 را خریداری کرده و راهنمای خرید شما باشیم. تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

راهنمای خرید فلش مموری

مهم‌ترین ویژگی‌های فنی هر فلش مموری را می‌توان به چهار مورد زیر خلاصه کرد:

  • ظرفیت حافظه
  • سرعت انتقال فایل
  • جنس بدنه
  • پورت فلش مموری

در ادامه به هر کدام از چهار مورد بالا می‌پردازیم اما توجه داشته باشید که قابلیت‌های دیگری نظیر امکان بکاپ‌گیری از فایل‌ها و رمزگذاری فایل‌ها و پوشه‌ها در فلش مموری هم می‌تواند در انتخاب بهترین فلش مموری کمک کند.

نمونه فلش مموری همراه با کیف محافظ

ظرفیت فلش مموری

بهترین فلش مموری‌ها برای خرید در بازار در سال ۲۰۲۳ در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شود که بسیار بیشتر از نیاز روزمره را پوشش می‌دهند. در بازار کشور ما معمولاً از ۳۲ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت محبوبیت بیشتری دارد. توجه داشته باشید که با افزایش ظرفیت فلش مموری، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند؛ پس با توجه به نیازتان ظرفیت مطلوب را انتخاب کنید.

ظرفیت 16 گیگ به دلیل حجم کم و 256 گیگ به دلیل قیمت بالا، برای کسانی که دقیقاً می‌دانند به چه منظور از فلش مموری استفاده می‌کنند مناسب است.

سرعت انتقال فایل

آنچنان که باید، به سرعت انتقال فایل هنگام خرید فلش مموری توجه نمی‌شود. ظرفیت بالا یک قابلیت بسیار مهم است اما اگر سرعت جابه‌جایی فایل‌ها کم باشد، انتقال فایل‌های حجیم و چند گیگابایتی بسیار طول خواهد کشید.

برای آگاهی از سرعت انتقال فایل، به جز مشخصات مندرج روی بسته‌بندی محصول می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی مثل HD Tune Pro استفاده کنید که یکی از قابلیت‌های آن، تست سرعت درایورها،‌ هارد اکسترنال و فلش مموری می‌باشد (این نرم‌افزار روی ویندوز نصب و اجرا می‌شود).

تصویری از محیط نرم‌افزار HD Tune Pro

در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی بر سرعت فلش مموری تاثیرگذارند؛ از جمله:

  • عمر مفید فلش مموری: هر چقدر عمر مفید فلش بیشتر باشد، سرعت آن کمتر خواهد بود؛ چرا که اجزای داخلی فلش تحت تاثیر گرد و غبار و دمای بالا کارایی خودشان را به مرور زمان از دست خواهند داد. پس کاهش سرعت فلش در طول زمان، امری طبیعی‌ست.
  • اندازه فایل: شاید فکر کنید سرعت انتقال فایل‌های با حجم کم بیشتر است اما اینطور نیست. فایل‌های کوچکی مثل سند متنی یا تصویر که وضوح کمتری دارند، کندتر از فایل‌های با وضوح بالا منتقل می‌شود.
  • نسخه پورت USB: استفاده از نسخه جدید پورت مثل پورت USB3 باعث می‌شود که داده‌ها سریع‌تر منتقل شود.

به غیر از این مواردی که گفته شد، نحوه مدیریت وقفه‌ها توسط سیستم‌عامل، فناوری مورد استفاده در ساختار داخلی فلش و نحوه استفاده ما از فلش مموری (مخصوصاً نحوه جدا کردن آن از دستگاه) بر سرعت فلش مموری موثر است.

کیفیت ساخت

نکته دومی که باید در راهنمای خرید فلش مموری به آن دقت کرد، کیفیت آن است. کیفیت ساخت بیشتر فلش مموری‌ها یکسان نیست اما کیفیت حافظه به‌کاررفته در درایو USB یکی از مهمترین عوامل است. یکی از دلایل ارزان بودن قیمت فلش مموری، استفاده از تراشه‌های حافظه بازیافتی است که طول عمر بسیار کمی دارند. راه حل این خواهد بود که فلش مموری‌های شرکت‌های معتبری که حافظه باکیفیتی را استفاده می‌کنند خریداری کنید مثل سامسونگ، سن دیسک، اینتل و میکرون.

درگاه ارتباطی (پورت USB)

درگاه ارتباطی (پورت) در لیست راهنمای خرید فلش مموری اهمیت زیادی دارد اما پورت ارتباطی فلش مموری باید با توجه به کاربرد آن انتخاب شود. به عنوان مثال، کاربران سری لپ‌تاپ اپل، باید درایوهای فلش USB Type-C یا لایتنینگ را برای لپ‌تاپ خود بخرند و کسانی که از لپتاپ‌های نسل جدید که قابلیت پشتیبانی از نسل سوم USB را دارند استفاده می‌کنند بهتر است به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

نوع پورت یا درگاه علاوه‌بر اینکه تعیین می‌کند فلش با چه نوع دستگاه‌هایی سازگار است، بر میزان سرعت مموری هم تاثیر می‌گذارد. بعضی از فلش مموری‌ها دارای دو سری پورت هستند که این امکان را ارائه می‌دهند تا هم‌زمان به دو گجت مثلاً به گوشی و رایانه وصل شوند و از فلش استفاده کنند. برای آیفون هم فلش مموری‌هایی طراحی شده که دارای لایتنیگ هستند. بعضی از این مموری‌ها این امکان را به کاربر ارائه می‌دهند که با وصل شدن به گوشی اپل، به صورت خودکار از عکس‌ها و فیلم‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود.


بیشتر بخوانید:

انواع پورت های لوازم الکترونیکی


برند فلش مموری

هم‌چون هر محصول دیجیتال دیگر، برند سازنده کالا مهر تاییدی بر کیفیت آن خواهد بود. در دسته کالاهای ذخیره‌سازی از جمله فلش مموری، برندهای معتبری وجود دارد که می‌توان از کیفیت آنها مطمئن بود. هم‌چنین به دلیل وجود نمایندگی و گارانتی آن در کشور، در صورت بروز مشکل در فلش مموری می‌توان از خدمات پس از فروش آنها هم استفاده کرد. برخی از این برندهای معتبر در زیر لیست شده‌اند:

  • ای‌دیتا
  • سیلیکون پاور
  • سن‌دیسک
  • پی ان وای
  • کینگ استار
  • وریتی
  • اپیسر

جنس بدنه

هر وسیله‌ای که برای حمل و جابه‌جایی استفاده می‌شود باید توسط کاور جانبی یا بدنه خود از استحکام کافی برخوردار باشد تا از ضربه، غبار و آب محافظت شود. فلش مموری‌هایی که می‌توان از استحکام آنها مطمئن بود در دو جنس تمام فلزی و یا با کاور سیلیکونی کامل عرضه می‌شوند. سایر اقلام همراه فلش مموری نظیر بندآویز هم می‌تواند به حفظ بیشتر آن کمک کند.

فلش مموری با قاب سیلیکونی

نرم‌افزارهای داخلی

بعضی فلش مموری‌ها دارای نرم‌افزار داخلی برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها یا رمزگذاری روی اطلاعات هستند. این نرم‌افزارها روی فلش مموری نصب شده و نیاز به نصب توسط شما نیست. قابلیت رمزگذاری فایل‌ها و پوشه‌ها برای زمانی که فلش مموری را به شخص دیگری امانت می‌دهید بسیار مفید و کاربردی است.

همچنین برخی از شرکت‌های سازنده فلش مموری، نرم‌افزارهای خود را در گوگل‌پلی یا وبسایت رسمی خودشان به طور رایگان عرضه کرده‌اند که می‌توانید آنها را دانلود و نصب کنید.

سایر ویژگی‌های فلش مموری

از دیگر فاکتورهای موثر در راهنمای خرید فلش مموری، ابعاد آنها است. ابعاد کوچک فلش برای استفاده از تلوزیون‌های هوشمند، اتصال به گوشی هوشمند و … کارآیی بیشتری خواهند داشت.

همچنین مقاومت بدنه در برابر خط و خش و رطوبت هم می‌تواند فاکتور ارزشمندی در خرید شما محسوب شود. برخی شرکت‌های سازنده علاوه‌بر اعلام میزان سازگاری فلش مموری با رطوبت، بازه دمایی استاندارد آن را نیز اعلام می‌کنند تا از گرما یا سرمای شدید از فلش مموری خود حفاظت کنید.

فلش مموری مخصوص محصولات اپل با پورت لایتنینگ

بهترین فلش مموری‌های ۲۰۲۳ در بازار ایران

بهترین فلش مموری‌های موجود در بازار، مدل‌های با ظرفیت بالا هستند. بنابراین برای استفاده و ذخیره فایل‌های حجیم و سنگین مناسب‌تر هستند. در ادامه می‌خواهیم تعدادی از محصولات برندهای برتر را به شما معرفی کنیم.

فلش مموری سیلیکون پاور مدل Mobile C10 با ظرفیت 128 گیگابایت

Silicon Power یکی از برندهای معتبر در بازار فلش مموری به شمار می‌رود. محصولات این برند همیشه کیفیت بالایی دارد و این کیفیت با بازخورد مثبت کاربران از این محصولات ثابت شده است. عملکرد عالی با قیمت مناسب از ویژگی‌های اصلی محصولات سیلیکون پاور است؛ فرآیندی که ضمن حفظ اصالت برند سیلیکون پاور، استانداردهای حافظه جانبی را نیز ارتقا داده است. با استفاده از Mobile C10 می‌تونید فایل‌های خود را با سرعت بسیار بالا جابه‌جا کنید.

Mobile C10 با بدنه‌ای کوچک و وزن 3.2 گرم به راحتی در هر پورت USB قرار می‌گیرد. بدنه کوچک این فلش مموری به آن اجازه می‌دهد که پورت‌های مجاور خود را اشغال نکند. ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی این حافظه USB به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های بیشتری را روی آن ذخیره کنید.
حتی اگر با فایل‌های سنگین و پرحجم سر و کار دارید، Mobile C10 سیلیکون پاور به شما این امکان را می‌دهد که تمام اطلاعات خودتان را ذخیره کنید. فلش مموری Mobile C10 Silicon Power برای عکاسان، طراحان گرافیک، فیلم‌بازها و افرادی که به حافظه زیادی در USB نیاز دارند مناسب است.

فلش مموری سیلیکون پاور مدل Blaze B10 با ظرفیت 128 گیگابایت

دومین محصولی که می‌توان آن را یکی از بهترین فلش مموری‌های موجود در بازار محسوب کرد، Blaze B10 است. این محصول نسخه جدید برند معروف Silicon Power است و ظرفیت آن به 128 گیگابایت می‌رسد که به کاربران امکان ذخیره فایل‌های حجیم را می‌دهد. در مقایسه با مدل قبلی که معرفی کردیم، این محصول بدنه بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارد. سرعت خواندن اطلاعات موجود در آن به حداکثر 90 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید کارت حافظه


سرعت نوشتن اطلاعات این فلش مموری 60 مگابایت بر ثانیه است. هم‌چنین دارای نشانگر LED است که می‌تواند وضعیت استفاده را نشان دهد. اگر دمای چیپ آن بالاتر از 31 درجه سانتیگراد باشد، با تغییر رنگ خطوط بدنه مطلع خواهید شد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا اقدامات لازم را به موقع انجام دهید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. این فلش مموری تقریباً در هر سیستم عاملی قابل استفاده است؛ از ویندوز 10 و 11 تا نسخه‌های بسیار قدیمی مانند Vista و XP. همچنین با سیستم عامل‌های مک و لینوکس سازگار می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر آب، ضربه، لرزش، گرد و غبار، خاک و اثر انگشت و خط و خش اشاره کرد. Blaze B10 Silicon Power یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی‌ست که دنبال بهترین فلش مموری بازار هستند.

فلش مموری اپیسر مدل AH355 با ظرفیت 128 گیگابایت

فلش مموری برند Epicor مدل AH355 گزینه بسیار خوبی به عنوان یکی از بهترین فلش مموری در بازار با ظرفیت بالا است. مهم‌ترین دلیل این انتخاب هم وجود حافظه زیاد و قیمت مناسب این محصول می‌باشد. AH355 به خاطر کیفیت بالایی که دارد، می‌تواند برای ذخیره‌سازی فایل‌های سنگین استفاده شود. این محصول تنها 4 گرم وزن دارد و بدنه آن نیز بسیار کوچک است؛ بنابراین می‌توانید در هر فضایی از آن استفاده کنید.

یکی از نقاط قوت AH355 این است که از هر دو رابط USB 3.0 و USB 2.0 پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین از رابط USB 3.1 نیز پشتیبانی می‌کند که انتقال فایل را بسیار سریع‌تر انجام می‌دهد. با توجه به اینکه AH355 از رابط USB 3.0 پشتیبانی می‌کند، حداکثر سرعت پشتیبانی شده را تجربه خواهد کرد. با اتصال به پورت USB 2.0، سرعت انتقال فایل به حداکثر 480 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

فلش A-Data مدل S102 Pro با ظرفیت 64 گیگابایت

S102 Pro ساخت برند A-DATA است که اعتبار و کیفیت بالایی در بازار دارد و فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نکته مهم دیگر قاب آلومینیومی بسیار مقاوم آن است.

وزن S102 Pro تنها 13 گرم است و با توجه به وزن و ابعاد آن به‌راحتی قابل حمل بوده و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. از دیگر مزایای S102 Pro می‌توان به پشتیبانی از رابط USB 3.0 اشاره کرد. با اتصال این فلش مموری به درگاهی با این استاندارد، می‌توانید حداکثر سرعت ممکن را در انتقال فایل‌ها تجربه کنید.

فلش مموری A-Data مدل S102 Pro با ظرفیت 128 گیگابایت

S102 یک فلش مموری بسیار باکیفیت با بدنه آلومینیومی بسیار بادوام است که توسط شرکت ای‌دیتا طراحی و عرضه شده است. این فلش مموری از رابط پرسرعت USB 3.0 برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند اما از رابط قدیمی USB 2.0 نیز پشتیبانی می‌کند. البته لازم به ذکر است که سرعت انتقال اطلاعات بسته به سیستم عامل و سخت‌افزار مورد استفاده متفاوت خواهد بود. بدنه این فلش مموری از آلومینیوم ساخته شده که مقاومت آن را چندین برابر می‌کند.

S102 Pro به یک پوشش مجهز است که از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کند. البته برای استفاده باید درپوش محصول را بردارید. این فلش مموری در پنج ظرفیت 8، 16، 32، 64 و 128 گیگابایتی و در دو رنگ آبی و خاکستری طراحی شده است. این شرکت، نرم‌افزارهای کارآمدی را برای استفاده با این محصول در وبسایت خود در اختیار شما قرار می‌دهد که در زیر به دو مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • با ابزار OS to GO، می‌تونید DVD ویندوز خود را از دیسک به دستگاه‌های ذخیره‌سازی قابل حمل A-Data منتقل کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از قابلیت بوت کردن کامپیوتر خود از پورت USB بدون نیاز به درایو نوری، به‌راحتی سیستم عامل ویندوز را نصب کنید.
  • UFD to Go ابزار قدرتمندی‌ست که به شما در همگام‌سازی اطلاعات و ایمیل‌ها کمک می‌کند. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد که اطلاعات‌تان را با خود حمل کنید. علاوه‌بر این می‌تونید با ثبت‌نام آنلاین محصولات ای‌دیتا از این امنیت به صورت رایگان استفاده کنید.

فلش مموری سامسونگ مدل Bar Plus با ظرفیت 64 گیگابایت

این فلش مموری طراحی منحصر به فردی دارد که در آن از بدنه‌ای فلزی همراه با روکش استفاده شده است. بنابراین تا حد زیادی می‌توانید از انعطاف‌پذیری آن مطمئن باشید. پورت ارتباطی این محصول USB Type-A است که در تمامی سیستم‌های کامپیوتری قابل دسترسی می‌باشد. علاوه‌بر این، از رابط اتصال USB 2.0 استفاده می‌کند اما رابط نسل اول USB 3.1 هم وجود دارد که به کاربران این اطمینان را می‌دهد که می‌تونند فایل‌های مورد نظرشان را با سرعت بسیار بالا بین سیستم و فلش مموری منتقل کنند.

بدنه بار پلاس بسیار مقاوم است و در برابر خش، گرد و غبار، مغناطیس و اشعه ایکس مقاومت می‌کند. صفحه نمایش LED در آن وجود ندارد اما قابلیت ذخیره کردن اطلاعات تا 64 گیگابایت را دارد و ابعاد آن بسیار کوچک است.

حرف آخر…

فلش مموری‌های معرفی شده در این لیست ممکن است به زودی ناموجود شوند و نسل جدید و پیشرفته‌تری در بازار به جای آنها عرضه شود؛ اما آنچه در این مطلب تلاش کردیم به شما توضیح دهیم، ویژگی‌ها و راهنمای خرید فلش مموری بر اساس مشخصات ظاهری و داخلی آن بود و امیدواریم رضایت شما را جلب کرده باشد.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)