انواع پورت‌های استفاده شده در لوازم الکترونیکی

انواع پورت‌های استفاده شده در لوازم الکترونیکی

همین الان به دستگاهی که داری باهاش این متنو میخونی نگاه بنداز ببین چه پورت‌هایی تو این دستگاه استفاده شده؟ همه‌ی پورت‌هاشو می‌شناسی؟ اصلا این پورت‌ها چه استفاده‌هایی دارن؟ لوازم الکترونیکی جدید با سرعتی فوق‌العاده در حال عرضه به بازار جهانی هستن و این لوازم با فناوری‌های جدیدی ساخته شده‌اند. لوازم الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ‌ها، گوشی موبایل و تبلت‌ها از طیف وسیعی از پورت‌ها استفاده می‌کنن. از جمله مواردی که در خرید لوازم دیجیتال از جمله لپ تاپ به آن دقت شود هیمن پورت‌ها هستند. نوع و تعداد پورت‌ها گاهی در قیمت لپ تاپ نیز تأثیرگذار خواهد بود.

بعضی از این پورت‌های لوازم الکترونیکی فناوری‌های جدید هستن که به آن دستگاه اضافه شده و یا پورت‌هایی با کارایی قبلی ولی شکل و مدلی جدیدن. پورت‌های استفاده شده در این لوازم به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرن، حالت اول پورت برای ورودی به دستگاه استفاده می‌شه مثل فلش مموری که برای انتقال اطلاعات از فلش به لپ‌تاپ استفاده می‌شه و حالت دوم برای خروجی از دستگاه مثل پورت HDMI که تصویر خروجی رو از دستگاه بر روی مانیتور و ویدئو پرژکتور نمایش می‌ده.

پورت‌های استفاده شده در لوازم الکترونیکی


بیشتر بخوانید: چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم


انواع پورت‌های استفاده شده در لوازم الکترونیکی

پورت‌های کامپیوتر به عنوان پورت‌های ارتباطی نیز نامیده می‌شن به این دلیل که مسئول ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه جانبی هستن. به طور کلی، انتهای مادگی کانکتور به عنوان پورت شناخته می‌شه و معمولاً روی مادربرد قرار می‌گیره. در رایانه‌ها پورت‌های ارتباطی رو می‌تونیم بر اساس نوع یا پروتکل مورد استفاده برای ارتباط به دو نوع تقسیم کنیم. این دو نوع عبارتند از: پورت های سریال و پورت های موازی

پورت‌های صدا، تصویر و اینترنت

جک 3.5 میلی‌متری هدفون رایج‌ترین جک صدا در جهانه و به اکثر هدفون‌ها و بلندگوهای سیمی متصل می‌شه. در حالی که برخی از دستگاه‎های قدیمی دارای دو جک صوتی برای میکروفون و هدفون هستن، اکثر مدل‌های فعلی هر دو پورت رو در یک پورت قرار داده. گوشی‌های تازه تولید شرکت‌ها در حال حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون هستن.

رایج‌ترین پورت برای اتصال به تلویزیون پورت HDMI است و در بسیاری از مانیتورها و پروژکتورهای خارجی وجود داره. بسته به کارت گرافیک کامپیوتر کاربران، پورت HDMI دستگاه می‌تونه وضوح بالاتری رو به کاربرانش ارائه بده. پورت HDMI صدا رو همراه با فیلم ارسال می‌کنه، بنابراین اگر مانیتور یا تلویزیون کاربران بلندگو داشته باشه صدا رو هم دریافت می‌کنن. اگر رایانه شما دارای خروجی HDMI و صفحه نمایش خارجی شما دارای DVI است، می‌تونین با آداپتورهایی که در بازار موجود هستن HDMI رو به DVI و یا عکس این موضوع تبدیل کنین. لپ تاپ‌هایی در بازار وجود دارن که از پورت HDMI استفاده می‌کنن ولی اندازه این پورت با بقیه پورت‌ها متفاوته. نام این پورت که کوچک‌تر از HDMI است، miniHDMI است.

پورت Ethernet عمدتاً در لپ‌تاپ‌های تجاری و رایانه‌های رومیزی دیده می‌شه و به کاربران این امکان رو می‌ده که مستقیماً به شبکه‌های سیمی متصل بشن. در حالی که Wi-Fi هم‌چنان در حال بهبوده، داشتن گزینه اتصال از طریق اترنت واقعا ارزشمنده، به خصوص زمانی که در هتل یا مکان دیگری هستین که سیگنال بی‌سیم ضعیفه. این پورت توسط شرکت‌های معتبر با عنوان “گیگابیت اترنت” یا “اترنت 10/100” نامیده می‌شه اما تمام لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های مدرن با این پورت، صرف نظر از اینکه چگونه به بازار عرضه می‌شن، تا 1 گیگابیت بر ثانیه کار می‌کنن.

و در ادامه … 😍

پورت‌های یو اس بی، microUSB و Thunderbolt

کارت‌خوان MicroSD شبیه کارت‌خوان SD است با این تفاوت که کوچکتره و اغلب سرعت انتقال کمتری داره. این پورت در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال و سایر لوازم الکترونیکی کوچک وجود دارد که داده‌ها رو ذخیره می‌کنن اما نمی‌تونن یک کارت‌خوان SD با اندازه کامل رو جا بدهند. به دلیل پیشرفت در صنعت ذخیره سازی حافظه، کارت های MicroSD می تونن حجم زیادی از اطلاعات رو در زیر یک اینچ مربع از سطح ذخیره کنن. کارت‌های microUSB به عنوان حافظه‌ی جانبی نیز استفاده می‌شن.

تاندربولت سریع‌ترین اتصال رایج در بازار امروزه و می‌تونه داده‌ها رو تا 4 برابر سریع‌تر منتقل کنه. این استاندارد پرسرعت هم‌چنین می‌تونه به دو نمایشگر 4K در یک زمان خروجی بده زیرا یک پورت سیگنال‌های DisplayPort دوگانه رو حمل می‌کنه. در دستگاه‌های جدید می‌تونین از Thunderbolt برای اتصال به یک کارت گرافیک خارجی استفاده کنین. همه درگاه‌های Thunderbolt از اتصالات USB Type-C استفاده می‌کنن و به عنوان درگاه USB Type-C به آن‌ها اجازه می‌ده به کل دستگاه‌های جانبی USB متصل بشن و در بیشتر موارد، لپ‌تاپ یا تبلت رو شارژ کنن. قبل از تاندربولت 3 که در پایان سال 2015 در لپ‌تاپ‌ها ظاهر شد، تاندربولت 2 و استاندارد اصلی تاندربولت وجود داشت، اما تعداد کمی از سیستم‌ها از آنها استفاده می‌کردن.

و اما اصل مطلب… 😎

انواع پورت‌های USB لوازم الکترونیکی

انواع پورت‌های USB استفاده شده در لوازم الکترونیکی

یواس‌بی A، B، C

پورت USB-A در بسیاری از دستگاه‌ها مانند لپ‌ تاپ، کنسول‌های بازی، تلویزیون‌ها و تلفن‌های همراه وجود داره و امکان انتقال و دریافت داده‌ها و برق را فراهم می‌کنه. با استفاده از این نوع پورت می تونین باتری دستگاه را شارژ کنین و اطلاعات را با سرعت نسبتا بالایی انتقال بدین. یک مثال از موقعیتی که ممکن است از هر دو قابلیت استفاده کنین، زمانیه که تلفن خود را به درایو USB اتومبیل وصل می کنین؛ با استفاده از کابل USB می‌تونین تلفنتون رو شارژ کنین و همزمان موسیقی پخش کنین. شکل این پورت مستطیلیه.

پورت USB-C بیضی شکله و به طور قابل توجهی کوچکتر از پورت های USB-A یا USB-B است. این استاندارد به عنوان یک استاندارد صنعتی جدید برای انتقال داده و برق روی یک کابل پذیرفته شده. این پورت هیچ جهتی به سمت بالا یا پایین نداره و کابل دارای کانکتور یکسانی در دو طرفه که هر دو باعث سهولت استفاده از اون می‌شه. سرعت انتقال به مراتب بیشتر از انواع دیگر پورت‌هاست که در حدود 5 تا 10 گیگابیت بر ثانیه است، اما در حال حاضر به اندازه سایر انواع پورت‌های USB مورد استفاده قرار نمی‌گیره.

پورت USB-B عملکردی مشابه درگاه USB-A داره اما بیشتر برای چاپگرها و اسکنرها استفاده می‌شه. شکل پورت متفاوته و به صورت شش ضلعی قابل شناساییه. سرعت انتقال کابل‌هایی که وارد این پورت می‌شن مشابه USB-A و در حدود 480 مگابیت بر ثانیه است.

یو‌اس‌بی‌های 2 ، 3 و 3.1

USB 2.0 با سرعت 480 مگابیت در ثانیه رایج ترین پورت USB است و به طور موثر با اکثر دستگاه‌های جانبی کار می کنه. یک پورت USB 2.0 می‌تونه در اشکال مختلفی از جمله Type-A (مستطیل شکل)، Type-B (مربع)، mini یا micro USB باشه. در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی، پورت USB 2.0 همیشه نوع A خواهد بود، در حالی که در تبلت‌ها و تلفن‌ها micro USB است.

USB 3.0 برای هاردهای اکسترنال و SSD‌ها عالی است. حداکثر سرعت انتقال 5 گیگابیت در ثانیه، بیش از 10 برابر نسبت به نسل قبلی خودش USB 2.0 است. پورت‌های USB 3 به طور خودکار با کابل‌ها و دستگاه های USB 2.0 سازگار هستن. پورت‌های USB 3 در رایانه از یک کانکتور مستطیلی شکل A استفاده می‌کنه و معمولاً از نمونه‌های قدیمی‌تر خود قابل تشخیص نیستن. گاهی اوقات این پورت های SuperSpeed ​​دارای یک رنگ آبی روشن یا یک لوگوی کوچک “SS” در کنار خود هستن تا نرخ انتقال بالاتر رو نشان بده اما نه همیشه.

USB 3.1 gen 1 یک پورت اتصاله که سرعت انتقال فایل‌ها شبیه سرعت USB 3.0 است اما فقط روی پورت های USB Type-C کار می کنه. 3.1 Gen 2 درست مانند USB 3.1 Gen 1 است، اما با دوبرابر توان یعنی داده‌ها رو تا 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال می‌ده.

سخن آخر درباره‌ی پورت‌های لوازم الکترونیکی

پورت‌های لوازم الکترونیکی در محیط کار مهم هستن زیرا امروزه کامپیوترها و سایر وسایل الکترونیکی در اکثر محیط‌های کاری بسیار رایج هستن. شناسایی و نحوه استفاده از پورت‌های لوازم الکترونیکی می‌تونه کمک کنه بهره‌وری خود را افزایش بدین و به دیگران در انجام همین کار کمک کنین. امیدواریم که از خوندن این متن لذت برده باشین.😉

منبع: https://www.laptopmag.com

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها