ترفندهای جالب عکاسی با گوشی

ترفند عکاسی

تا به حال برای شما اتفاق افتاده که وسط یک جنگل با درختان انبوه باشید و نور خورشید مثل یک نوارطلایی از لابه بلای یک درخت نارون خودنمایی کند. این صحنه شما را به وجد بیاورد و دوست داشته باشید یک عکس جانانه از این صحنه ناب بگیرید؟ اگر به عکاسی علاقه دارید و دنبال پیدا کردن صحنه های ناب عکاسی می گردید، می توانید با گوشی این کار را انجام دهید. خوشبختانه امروزه گوشی های هوشمند به دوربین های عکاسی فوق العاده ای مجهز هستند و دیگر خلا دوربین های حرفه ای را نخواهید داشت. اگر نمی دانید با دوربین  گوشی چگونه عکس های جذاب بگیرید، در این مقاله قصد داریم ترفند عکاسی با گوشی را به شما آموزش بدهیم.

رمز عکاسی حرفه ای در گرو یک دوربین با کیفیت

شک نکنید که  اولین راز و رمز یک عکاسی حرفه ای، داشتن یک دوربین با کیفیت است. اگر عاشق شکار صحنه های ناب عکاسی هستید، حتما هنگام خرید به دوربین گوشی توجه بیشتری داشته باشید. دوربین در گوشی های هوشمند امروز جهش زیادی پیدا کرده اند، اگر گوشی شما قدیمی شده است باید دست به کار شوید و به فکر یک گوشی جدید باشید. این روزها حرفه ای ترین برندها در دنیای تکنولوژی مثل اپل، سامسونگ، گوگل پیکسل و وان پلاس به دوربین های باکیفیتی مجهز هستند. حتما حین خرید آن ها را در نظر بگیرید. هر چقدر گوشی دوربین قوی‌تری داشته باشد، قیمت موبایل نیز افزایش پیدا می‌کند اما می‌توانید گوشی‌هایی را بخرید که بیشتر بر روی قابلیت‌های دوربین تمرکز دارند. اگر تصمیم دارید ترفند عکاسی با گوشی را بیاموزید باید امکانات دوربین گوشی را بیشتر بررسی کنید.

بررسی ویژگی های دوربین گوشی

بررسی ویژگی های دوربین گوشی

بعد از اینکه گوشی را خریداری کردید دومین مرحله بررسی امکانات خاص عکاسی و فیلمبرداری آن است. امروزه بسیاری از برندهای محبوب مثل گوشی شیائومی، سامسونگ، هواوی و غیره به دوربین های فوق العاده  ای مجهز هستند که تمام نیاز شما را به عنوان یک کاربر ساده مهیا می کنند. و ما شاهد عکس های جذاب و هیجان انگیزی با گوشی های هوشمند هستیم. قابلیت عکاسی در گوشی ها متفاوت است. باید برای کار کردن با دوربین گوشی زمانی را اختصاص دهید.  با فوکوس دوربین کار کرده و نتیجه را  تجزیه و تحلیل کنید. به تنظیمات دوربین گوشی وارد شوید. تنظیمات دستی مثل سرعت شاتر و تعادل رنگ سفید را امتحان کنید. یک عکس با قابلیت HDR بگیرید و ترفند های عکاسی در شب را جستجو و تست کنید.

قانون یک سوم در عکاسی

یک ترفند عکاسی در گوشی، قانون یک سوم است. برخی دوربین ها قابلیت کادربندی کردن صفحه را دارند. این ویژگی باعث می شود که با قانون یک سوم درعکاسی مطابقت داشته باشد و عکس ها با دقت و ظرافت بیشتری ثبت شوند. کاربردهایی که قانون یک سوم دارد این است که باعث می شود عناصر مختلف را در عکس قرار دهید. این خطوط فقط برای راهنمایی به کار می روند و بر روی عکس ها ظاهر نمی شوند. اگر گوشی شما این قابلیت را دارد آن را فعال کنید.

سه پایه دوربین

سه پایه دوربین

لرزش دست یکی از مشکلات متداول عکاسی است. به کاربردن، سه پایه دوربین، از این مشکل پیشگیری می کند. سه پایه یک بخش اصلی یک عکاسی به شمار می رود. اولین نکته ای که باید درباره سه پایه در نظر بگیرید این است که آن را حتما بر روی یک زمین صاف قرار دهید. اگر سه پایه یک تراز دارد از آن برای تنظیم دقیق سه پایه استفاده کنید. همه پیچ ها را ببندید تا دوربین هنگام عکاسی حرکت نکند و در نهایت مطمئن شوید که سه پایه بر روی سطح لغزنده ای قرار ندارد.

چه زمانی باید از سه پایه دوربین استفاده کنید؟

  • نوردهی طولانی در عکاسی بدون لرزش دست ( مثلا زمانی که می خواهید فضایی مه آلود به آب روان بدهید)
  • اطمینان از خط افق هم تراز در عکس
  • عکاسی از طبیعت بی جان ( سه پایه، اجسام را در یک نقطه از کادر تنظیم کرده و به فوکوس بر روی اشیا کمک می کند)
  • عکاسی متوالی پرتره

دوری کردن از زوم دوربین

دوری کردن از زوم دوربین

زوم کردن بدترین اشتباهی است که در عکاسی مرتکب می شوید. بسیاری گمان می کنند که با زوم کردن عکس ها دقیق تر می شوند. اما این تصور غلط است، زیرا تصاویر را مه آلود ثبت می کند. به جای زوم کردن به اجسام یا سوژه نزدیک تر شوید.

معجزه نور در عکاسی را در نظر بگیرید

نور یکی از مهم ترین نکاتی است  که باید در یک عکاسی حرفه ای و جذاب در نظر بگیرید.  هنگام عکاسی به میزان تابش نور به سوژه توجه کنید. اگر نور خورشید در پشت سوژه قرار گرفته است، مکان سوژه را تغییر دهید. تصور کنید که تصمیم دارید از یک بنای تاریخی جذاب عکس بگیرید، اول باید در زاویه ای بایستید که نور بیش از حد نباشد، اگر نیاز است از فلش استفاده کنید، حتما باید این نکته را مد نظر قرار دهید که فلش دوربین قابلیت تنظیم داشته باشد. در این صورت است که می توانید تعادل نور را کنترل کنید. افزودن کمی نور، سایه ها را جبران می کند در نتیجه عکس طبیعی تر ثبت می شود.

فلش همیشه راهکار نهایی نیست

فلش دوربین بیشتر در مناطق تاریک و شب کاربرد دارد البته تنها راهکار برای گرفتن بهترین عکس نیست. زیرا فلش همیشه تصویر شما را بیش از حد روشن و پس زمینه عکس را به صورت افراطی تیره می کند. سئوال اینجا مطرح می شود که راهکار اصولی عکاسی در شب چیست؟ بهتر است، نورهای اطراف را تست کنید مثلا اگر در خیابان هستید به زیر چراغ برق بروید و نور آن را بررسی کنید. برای گرفتن بهترین عکس در شب باید نور کافی داشته باشید، پس هر نوری که مشاهده می کنید، در نظر بگیرید . فرقی نمی کند نور ماشین باشد یا نور تابلو نئون، آن را به عنوان یک گزینه مد نظر قرار دهید.

تجربه شگفت انگیز زاویه های دید مختلف

همیشه تغییر معجزه می کند، زیرا ما را از بند محدودیت رها می کند. سکون باعث می شود که زوایای دید مختلف را تجربه نکنید. زاویه های دید مختلف را قبل از عکاسی آزمایش کنید. تا جاییکه ممکن است زوایای مختلف را مد نظر قرار دهید تا از نتایج فوق العاده آن لذت ببرید. عکاسی از زاویه های مختلف، بالا، پایین، قطعا چشم انداز متفاوتی از سوژه را ثبت می کند. این تغییر زاویه دید را در عکاسی از یک فنجان قهوه در نظر بگیرید. شما می توانید با تغییر زاویه دید، طوری عکس را بگیرید که پشت میز نشسته اید. اگر صفحه نمایشگر گوشی شما کمی شیب دارد از این موقعیت استفاده کنید و از زوایای مختلف عکس بگیرید تا زوایای متفاوتی از سوژه را عکاسی کنید.

استفاده از اپلیکیشن ها کاربردی

استفاده از اپلیکیشن ها کاربردی

برنامه های عکاسی متنوع را در گوگل پلی و اپ استور تست کنید. قطعا آن ها قابلیت های بیشتری به دوربین گوشی اضافه می کنند. جزئیات تصویر را ویرایش کرده و بسیاری از مشکلات مثل نور دهی ضعیف را اصلاح کنید. مثلا اگر از فردی با آکنه یا جوش عکس می گیرید، می توانید آن ها را حذف کنید و اینکه جلوه های بیشتری در عکس ها به کار ببرید. اگر گوشی اندروید یا ios دارید می توانید انواع برنامه های کاربردی ویرایش عکس را دانلود کنید. برنامه های Halide,Hydra,Snapspeed چند برنامه کاربردی عکاسی به شمار می روند. آن ها را بررسی کنید. کیفیت دوربین را نه تنها در برندهای بزرگی مثل سامسونگ، گوگل پیکسل و شیائومی مشاهده می کنیم بلکه در گوشی ریلمی، تازه وارد دنیای دیجیتال نیز مشهود است.

تمیز کردن لنز دوربین گوشی

قطعا تمیز کردن لنز دوربین در گرفتن عکس های با کیفیت تاثیر گذار است. خیلی از اوقات گوشی به زمین می خورد یا در معرض گرد و غبار قرار می گیرد. پس حتما قبل از گرفتن عکس، لنز دوربین را با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید تا جای اثر انگشت یا هرگونه چربی و آلودگی تمیز شود. در نهایت تفاوت را احساس می کنید. برای اینکه مطمئن شوید یک عکس قبل از تمیز کردن لنز دوربین بگیرید و با تغییرات بعدی مقایسه کنید.

عکاسی در حالت افقی

عکاسی در حالت افقی

قرار دادن جهت دوربین بسته به نوع سوژه متفاوت است. برخی عکس ها را باید در جهت افقی بگیرید. زیرا عکس های افقی امکان قرار دادن تمام سوژه ها را در عکس به شما می دهد. این موضوع را در عکس های دسه جمعی مشاهده می کنید. زمانی که می خواهید تمام جمعیت در عکس قرار بگیرند، حالت افقی گزینه بهتری است. اگر گوشی شما اندروید است به قسمت تنظیمات وارد شوید و از قسمت Accessibility,Auto Rotate Screen را فعال کنید. اکنون زمانی که بخواهید عکس بگیرید، به طور پیش فرض صفحه نمایشگر به حالت افقی قرار می گیرد.

رزولوشن بالاتر، عکس های باکیفیت تر

قطعا هرچه رزولوشن بیشتر باشد عکس ها کیفیت بهتری دارند. خوشبختانه امروزه تلفن های هوشمند با چندین گزینه رزولوشن طراحی می شوند. و می توانید از بین گزینه ها انتخاب مناسبی داشته باشید. اما این نکته را در نظر بگیرید که رزولوشن بالا به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارد. البته راهکارهایی هم برای افزایش فضای ذخیره سازی وجود دارد. استفاده از کارت های حافظه با ظرفیت بالا،Google Drive, Drop box می تواند فضای ذخیره سازی کافی را ایجاد کنند.

تمرکز بر یک سوژه نتیجه وضوح بالاتر

تمرکز بر یک سوژه نتیجه وضوح بالاتر

سعی کنید فقط بر یک سوژه متمرکز شوید. فوکوس کردن قابلیت کنترل آن را به شما می دهد. زیرا کیفیت و وضوح عکس براساس  فوکوس عکس به وجود می آید. همچنین این قابلیت را دارد که سوژه را برجسته تر نمایش دهد. و چشم بیننده به آن متمرکز کند. دو نوع فوکوس وجود دارد. دستی و خودکار. به طور کلی اغلب کاربران از فوکوس خودکار استفاده می کنند. اما گاهی اتفاق می افتد که باید فوکوس دستی را فعال کنید. اگر گوشی شما اندرویدی است. برای فعال کردن فوکوس دستی، نماد MF را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید، حال نوار لغزنده ای بر روی صفحه نمایش داده می شود. نوار را براساس  میزان فوکوس مورد نظر تنظیم کنید.

شرایطی که کاربرد فوکوس دستی ضروری است

  • سوژه عکاسی کنتراست پایینی دارد و تشخیص جزییات برای دوربین دشوار است.
  • صحنه شامل چندین سوژه است و شما می خواهید یک موضوع مناسب را انتخاب کنید.
  • در شرایطی که به سرعت بالا نیاز دارید و سوژه هنوز به صحنه وارد نشده و شما باید به محض ورود آماده باشید.

HDR تعادلی بین نور و تاریک

HDR تعادلی بین نور و تاریک

حتما حالت HDR دوربین عکاسی به گوش تان آشنا به نظر برسد. HDR مخفف High Dynamic Range است. و در اغلب گوشی های هوشمند وجود دارد و کاربران از این حالت زیاد استفاده می کنند، HDR تعادلی بین نور عکس از مناطق تاریک و روشن برقرار می کند. بنابراین از این قابلیت بیشتر در عکاسی منظره ها استفاده می شود. حالت HDR در مناطق کم نور کاربرد دارد، چندین عکس با قابلیت HDR بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

ویرایش عکس را دست کم نگیرید

امروزه تنظیمات مختلفی برای ویرایش عکس در  انوع گوشی میان رده، اقتصادی و پرچمدار وجود دارد. و شما به خوبی می توانید از حداقل امکانات آن برای اصلاح عکس استفاده کنید. فقط کافیست یک برنامه ویرایشگر کاربردی دانلود کنید تا از تغییرات لذت ببرید.

آموزش اصول اولیه عکاسی

آموزش اصول اولیه عکاسی

گوشی های هوشمند به تجهیزات و امکانات مختلفی مجهز هستند و به شما این اطمینان را می دهند که عکس های باکیفیتی ثبت کنید. اما برای اینکه عکس های باکیفیت تری بگیرید، بهتر است اصول اولیه عکاسی را بیاموزید و درباره تنظیمات سرعت شاتر، دیافراگم و اصطلاحات اولیه عکاسی اطلاعاتی کسب کنید.

چندین نمونه عکس بگیرید

یکی از بهترین روش های گرفتن عکس های باکیفیت این است که  چندین نمونه عکس بگیرید و از میان آن ها بهترین را  انتخاب کنید. فقط باید سرعت عمل داشته باشید. مثلا اگر سوژه شما یک آهوی در حال فرار است باید بتوانید چندین عکس را ثبت کنید. خوشبختانه این قابلیت را تلفن های هوشمند دارند تا بتوانید عکس های  متنوعی بگیرید. سعی کنید بیشتر عکس ها را در فضای باز و بیرون از خانه بگیرید، زیرا بیشترین هنر گوشی های هوشمند گرفتن عکس های با کیفیت در فضای باز است.

آیا برای گرفتن عکس های جذاب با دوربین آماده هستید؟

در این مقاله تمام نکات و ترفندهای جذاب عکاسی با دوربین های هوشمند را بررسی کردیم. آموخته ایم که نور، رزولوشن،تمرکز بر یک سوژه و بررسی زاویه های دید  تاثیر زیادی بر ثبت یک عکس با کیفیت دارند. و البته باید از نکاتی مثل فلش دوربین و زوم بر روی سوژه عکس خودداری کنیم تا عکس ها کیفیت خود را از دست ندهند. اگر دنبال بهترین دوربین گوشی 2023 هستید می توانید از فروشگاه های معتبری مثل لیپک جستجو کنید.

منبع: theschoolofphotography

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

1 دیدگاه

مهرداد 1400-10-06 - 14:05
این موارد بیشتر تو گوشی‌های اندرویدی اتفاق می‌افته توی گوشی‌های آیفون کمتر شاهد این موارد هستیم
افزودن دیدگاه