رتبه اول و بهترین دوربین گوشی سال 2021، 2022 و 2023 چیست؟

گوشی شما دوربینی است که همیشه با خود حمل می‌کنید؛ به همین دلیل بین برندهای تولیدکننده گوشی رقابت بسیار سختی برای ارتقای کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری دوربین‌های گوشی شکل گرفته است. در این مقاله از مجله لیپک قرار است بهترین دوربین گوشی را در سال‌های 2021، 2022 و 2023 به شما معرفی کنیم و رتبه اول بهترین گوشی برای عکاسی را در هر سال انتخاب کنیم. برای انتخاب هر دوربین برتر، منابع معتبر را بررسی و ارزیابی کرده و سپس، رتبه‌بندی بهترین دوربین‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم. امیدواریم از این مقاله مجله تکنولوژی لیپک لذت ببرید و هنگام عکاسی و فیلم‌برداری با گوشی خود، به یاد این مقاله بیوفتید و تشکر کنید!

فهرست مطالب

بهترین دوربین گوشی 2023

تقریباً تمام گوشی‌های جدید برندهای برتر، کیفیت دوربین مناسب و قابل قبولی دارند؛ اما هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود است که عکاسی، فیلمبرداری و سبک مطلوب آن را برای هر گوشی مشخص می‌کند. به عنوان مثال، دوربین برخی گوشی‌ها دارای لنزهای زوم اپتیکال هستند که به شما اجازه می‌دهد سوژه‌های دور را به وضوح ببینید. برخی دیگر از تکنیک‌های محاسباتی برای کمک به بهبود عکس‌هایی که از دوربین اصلی می‌گیرید استفاده می‌کنند. گوشی‌های سامسونگ لنز و سنسور بهتری ارائه می‌دهند، در حالی که آیفون‌ها صحنه و نور را بهینه می‌کنند.‌ اگر لنزهای منحصربه‌فرد می‌خواهید،‌ گوشی‌های شیائومی هم می‌تواند انتخاب شما باشد. جدیدترین دوربین‌های اپل معمولاً معیاری در ارتقای خلاق هستند؛ استفاده از آنها بسیار ساده است و فوکوس عالی و رنگ‌های متعادلی را ارائه می‌دهند.‌ دوربین‌های پیکسل گوگل هم مانند اپل هستند: سریع، ساده‌ و متعادل. گوشی‌های سامسونگ معمولاً لنزها، حالات و گزینه‌های بیشتری نسبت به گوشی‌های اپل یا گوگل دارند. برترین نوآوری سامسونگ در حال حاضر، زوم فوق‌العاده دوربین‌های آن است. مثلاً S22 Ultra دارای زوم اپتیکال 10 برابر با وضوح مناسب و زوم دیجیتال تا 30 برابر است. نه اپل و نه گوگل نمی‌توانند با این ویژگی مطابقت داشته باشند. سامسونگ همچنین تمایل دارد رنگ‌ها را بیشتر از اپل تقویت کند که این موضوع نیز در نوع خود جای بحث دارد. به‌طور کلی، گوشی‌های گران‌تر بهترین تطبیق‌پذیری و کیفیت عکاسی را ارائه می‌دهند. این امر به دلیل وجود قطعات سخت‌افزاری بهتر و تکنولوژی به‌روزتر است اما مدل‌های ارزان‌تری نیز وجود دارند که عکس‌هایی عالی می‌گیرند. در این مقاله، گوشی‌های مختلفی از برندها، مدل‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی را بررسی کردیم تا لیستی متنوع از بهترین دوربین گوشی‌های 2023 را جمع‌آوری کنیم.

رتبه دهم بهترین دوربین 2023: گوشی Vivo X80 Pro

Vivo X80 Pro تمام قدرت مورد نیاز شما را در کنار باتری فوق‌العاده‌، طراحی جذاب و دوربین اصلی عالی دارد. این گوشی می‌تواند بدون شک در میان لیست بهترین گوشی از لحاظ دوربین در سال 2023 قرار بگیرد. دوربین این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، برآمدگی دوربین ممکن است بزرگ باشد اما لنزهای Vivo از آن به خوبی استفاده می‌کنند. مشخصات دوربین Vivo X80 Pro:
  • یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • یک لنز فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی
  • تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی (با تثبیت‌کننده میکرو گیمبال)
  • یک پریسکوپ 8 مگاپیکسلی
کمترین نویز را در دوربین‌های این گوشی مشاهده می‌کنید. به‌طور کلی، همانطور که تصاویر را در طول روز مشاهده می‌کنید دیدن این تصاویر از طریق دوربین اصلی نیز دلپذیر است، اما اگر رنگ‌های واقعی‌تری می‌خواهید، می‌توانید رنگ واقعی Zeiss را تغییر دهید.

لنز فوق‌عریض Vivo با وجود از دست دادن تثبیت‌کننده میکرو گیمبال، خیلی آسیب نمی‌بیند و عملکردی بسیار واضح با حداقل نویز و جزئیات سالم و دقیق دارد، این گوشی از پشتیبانی ماکرو برخوردار است که در میان اکثر گوشی‌های موجود در این لیست رایج است. به‌طور کلی، Vivo X80 Pro یک گام قدرتمند دیگر برای برندی است که به سرعت در عکاسی گوشی‌های هوشمند از خود نامی می‌سازد.

رتبه نهم بهترین دوربین 2023: گوشی Oppo find x5 Pro

اگر به دوربین و عکاسی علاقه دارید، مطمئناً نام Oppo و کیفیت دوربین‌های عکاسی این شرکت را شنیده‌اید. ما نیز تحت تاثیر کیفیت دوربین این گوشی قرار گرفته و نام آن را در لیست گوشی با بهترین دوربین سال 2023 آوردیم.

این مدل برند اوپو روی مواردی که در یک گوشی هوشمند اهمیت دارد به ویژه دوربین متمرکز شده است؛ صفحه‌نمایش 120 هرتزی عالی، طراحی زیبا، دوربین‌های عالی و عمر باتری طولانی.

مشخصات دوربین Oppo find x5 Pro:
  • یک ماژول دوربین سه‌گانه
  • یک دوربین 50 مگاپیکسلی عریض و دارای ویژگی‌های تغییر سنسور 3 محوره و تغییر لنز 2 محوره
  • لنز دوم 13 مگاپیکسلی تله‌فوتو دارای ویژگی‌های زوم دو برابری اپتیکال و PDAF
  • لنز سوم 50 مگاپیکسل فوق‌عریض دارای ویژگی Multi-Directional PDAF
به وسیله‌ی ماژول لنز سوم این گوشی می‌توان ویدیو‌هایی با کیفیت 4k ثبت کرد. همچنین ویژگی‌هایی نظیر فلش ال‌ای‌دی، عکاسی پانوراما و HDR نیز در آن موجود است.

در بخش سلفی، برای Oppo Find X5 Pro، از یک لنز 32 مگاپیکسلی عریض برای این گوشی استفاده شده است. این لنز می‌تواند ویدیو‌هایی با کیفیت 1080 را ثبت نماید.


از این مجموعه بیشتر بخوانید:

انواع دوربین گوشی هوشمند


رتبه هشتم بهترین دوربین 2023: گوشی Sony Xperia Pro-I

نمی‌توان جایگاه سونی را در بین بهترین دوربین گوشی 2023 انکار کرد. Sony Xperia Pro-I یک گوشی با دوربین حرفه‌ای از سونی است که به‌جای خریداران گوشی‌های هوشمند معمولی، متخصصان تصویربرداری و فیلمبرداری را هدف قرار می‌دهد و بدون شک در لیست بهترین گوشی 2023 از نظر دوربین، به عنوان نماینده شرکت بزرگ سونی می‌درخشد.

این گوشی به عنوان گوشی موبایل هوشمند تصویربرداری حرفه‌ای سونی ظاهر شده است. صفحه‌نمایش 4k عالی، عملکرد سریع و عمر باتری قوی و همچنین طراحی نسبتاً متفاوت از سایر پرچم‌داران این برند که دوربین را از گوشه به مرکز منتقل کرده تا به سنسور دوربین فضای کافی برای عملکرد بدهد، Xperia Pro-I را متمایز می‌کند.

دوربین اصلی یک اینچی آن در نوع خود بی‌نظیر است. این سنسور بزرگ توسط پردازنده سیگنال تصویر اصلی سونی پشتیبانی می‌شود و به دوربین، عملکردی با سرعت بالا و خلاقیت نامحدود می‌دهد.

از خروجی RAW 12 بیتی بهره می‌برد و برنامه‌های زیادی برای استفاده بهتر از این دوربین پیشرفته ارائه می‌دهد.

دوربین سونی در حال حاضر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها از جمله کیفیت تصویربرداری پیشرفته و عملکرد با سرعت بالا را به طرفداران این شرکت ارائه می‌دهد. به عکاسان و فیلمبرداران نیز امکان تصویربرداری، ویرایش و ارسال با یک دستگاه را ارائه کرده است.

Xperia Pro-I با ترکیب سنسور تصویر یک اینچی، لنزهای شیشه‌ای پیچیده و پردازنده‌های سیگنال تصویر پیشرفته سونی، به کیفیت تصویربرداری حرفه‌ای دست پیدا کرده که حتی عکاسان را نیز راضی می‌کند.

سنسور بزرگ 1.0 اینچی بر اساس حسگر RX100 VII اما منحصراً برای Xperia Pro-I توسعه یافته و تنظیم شده است؛ که وضوح تصویر بالا و نویز کمتری را ارائه می‌دهد. نتیجه کیفیت تصویربرداری، خروجی فوق‌العاده با بافت‌های واقعی و جزئیات قابل توجه است.

به لطف حسگر تصویر 1.0 اینچی با حساسیت بالا، Xperia Pro-I می‌تواند عکس‌هایی با نویز کمتر در شرایط نور کم ثبت کند. در موقعیت‌های محدوده دینامیکی بالا، این سنسور به Xperia Pro-I اجازه می‌دهد تا جزئیات را هم در نواحی تاریک و هم در قسمت‌های روشن تصویر نشان دهد.

یکی دیگر از مزایای سنسور تصویر بزرگ Xperia Pro-I این است که می‌تواند عکس‌های زیبایی را با عمق طبیعی ثبت کند. دیافراگم دوگانه F2.0 / 4.0 به شما امکان می‌دهد عمق میدان را آزمایش کنید و سوژه خود را به روش‌های مختلف به تصویر بکشید.

لنز 24 میلی‌متری Xperia Pro-I با سنسور تصویر 1.0 اینچی، با دو لنز دیگر 16 میلی‌متری و 50 میلی‌متری تکمیل می‌شود که به شما امکان می‌دهد در ترکیب‌بندی خلاق باشید. حسگر 3D TOF فوراً فاصله بین دوربین و سوژه را محاسبه می‌کند و از فوکوس خودکار سریع و دقیق در هر صحنه‌ای اطمینان می‌دهد. هر 3 لنز از فوکوس اتوماتیک پشتیبانی می‌کنند.

با استفاده از هوش مصنوعی و حسگر 3D TOF برای اندازه‌گیری فاصله، ردیابی بلادرنگ می‌تواند سوژه‌ای را که به سرعت در حال حرکت است به دقت تشخیص داده و روی آن فوکوس کند، سپس به ردیابی آن ادامه دهد؛ حتی اگر به‌طور موقت از دید خارج شود. برای مشخص کردن سوژه خود کافی است آن را روی صفحه‌نمایش Xperia Pro-I لمس کنید. مشخصات دوربین Sony Xperia Pro-I:
  • سه لنز 16 میلی‌متری فوق‌عریض، 24 میلی‌متر واید و 50 میلی‌متر استاندارد 12 مگاپیکسلی
  • لنز 0.3 مگاپیکسل (حسگر TOF 3D) در پشت
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسل (لنز واید 24 میلی‌متری، 1/4 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.0)

رتبه هفتم بهترین دوربین 2023: گوشی Samsung Galaxy Z fold 4

سامسونگ با ارتقای دوربین اصلی گلکسی زد فولد 4، برای رفع یک نقطه ضعف در مجموعه تاشوی درخشان خود تلاش زیادی کرده است. این پیشرفت باعث شده است که گلکسی Z Fold 4، دومین نماینده شرکت سامسونگ در بین بهترین دوربین گوشی سال 2023 این لیست قرار بگیرد. به لطف دوربین عریض 50 مگاپیکسلی، Galaxy Z Fold 4 می‌تواند خود را در برابر سایر دستگاه‌های موجود در لیست بهترین دوربین‌ها حفظ کند؛ چراکه در برخی آزمایش‌ها از آیفون 13 پرو مکس در عکس‌های جداگانه نیز فراتر رفت. مطمئناً شما تحت‌تأثیر رنگ‌ عکس‌های گرفته شده توسط Galaxy Z Fold 4 قرار می‌گیرید و می‌توان گفت دوربین این گوشی سامسونگ حس دوربین گوشی S22 plus را به شما می‌دهد. مشخصات Samsung Galaxy Z fold 4:
  • دوربین اصلی (لنز عریض) با سنسور 50 مگاپیکسل
  • لنز تله‌فوتو با سنسور 10 مگاپیکسل
  • لنز فوق‌عریض با سنسور 12 مگاپیکسل
  • فیلم‌برداری با کیفیت 4k و 1080 پیکسل و سرعت 30 فریم در ثانیه

 سنسور‌های دوربین موجود در گلکسی زد‌فولد 4 از بهترین سنسور‌های دوربین هستند که امتحان خود را پس داده‌اند. در واقع براساس بررسی‌‌های چندگانه تست دوربین‌، Galaxy Z Fold 4 عکس‌‌های بهتری نسبت به مدل قبلی خود ثبت می‌کند.

رتبه ششم بهترین دوربین 2023: گوشی Xiaomi 12 Pro

شاید دور از انصاف باشد که نامی از گوشی‌های شیائومی در میان بهترین دوربین گوشی‌های سال 2023 نباشد. در مطلبی جداگانه به نقد و بررسی دوربین گوشی Xiaomi 12 Pro پرداخته‌ایم تا شما با جزئیات دوربین این گوشی بی‌نظیر آشنا شوید. مشخصات دوربین Xiaomi 12 Pro:
  • سه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی: یک لنز f/1.9 اصلی، یک f/2.2 فوق‌عریض و یک f/1.9 تله‌فوتو (با زوم اپتیکال 2 برابری)
در واقع Xiaomi 12 Pro با ترکیب سه‌گانه عریض، فوق‌عریض و تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی عرضه شده است. پردازش تصاویر و سیگنال‌های دوربین در این موبایل با چیپست Snapdragon 8 Gen1 انجام می‌شود که خروجی نهایی، شما را شگفت‌زده می‌کند. Xiaomi 12 Pro توانایی فیلمبرداری با کیفیت 8K را نیز دارد؛ هرچند کیفیت‌های پایین‌تر با سرعت فریم‌برداری بالاتر نیز در دسترس قرار گرفته است.بنابراین برای انواع عکس و فیلم، Xiaomi 12 Pro فوق‌العاده عمل می‌کند. شیائومی 12 پرو اولین گوشی‌ای است که از سنسور جدید سونی IMX707 در دوربین اصلی خود استفاده می‌کند که عکس‌هایی مجلل و پر از عمق، با جزئیات، وضوح چشمگیر و رنگ‌های طبیعی را به همراه دارد. دوربین فوق‌عریض دارای حسگر کوچک‌تری است اما همچنان قادر به ثبت رنگ دقیق و میدان دید وسیع 115‌ درجه است. شیائومی 12 پرو در عکاسی معمولی در روز عالی است؛ فوکوس واضح، نوردهی ثابت و تراز سفیدی دقیق برخی از ویژگی‌های مناسب آن به شمار می‌رود.

از این مجموعه بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین برای عکاسی


رتبه پنجم بهترین دوربین 2023: گوشی Huawei p50 Pro

پنجمین دوربین گوشی برتر سال 2023 به شرکت هواوی تعلق دارد. گوشی‌های هواوی می‌توانند برای مخاطبان ترکیبی از ویژگی‌های فوق‌العاده داشته باشند و Pro P50 می‌تواند به عنوان پرچمدار به این امر ادامه دهد. دوربین‌های این گوشی شامل چهار دوربین اصلی و یک دوربین سلفی است. مشخصات دوربین Huawei p50 Pro:
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل
  • دوربین فوق‌عریض ۱۳ مگاپیکسل
  • دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپیکسل
  • دوربین مونوکروم ۴۰ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسل

با توجه به این سخت‌افزار، جای تعجب نیست که Huawei p50 Pro می‌تواند تصاویر خیره‌کننده‌ای بگیرد؛ به خصوص در طول روز تصاویر واضح، دقیق و با‌ دامنه دینامیکی گسترده ظاهر می‌شوند.

گوشی‌های Huawei در گذشته به تقویت رنگ‌ها برای ایجاد تصاویر زنده‌ و جذاب‌ معروف بودند. با P50 Pro،پردازش تصویر به‌گونه‌ای است که رنگ‌ها از جمله رنگ‌های پوستی بسیار طبیعی و واقعی به نظر می‌رسند. علاوه‌بر این، حالت اختصاصی هوش مصنوعی به‌گونه‌ای است که تنظیمات دقیق‌تر و هدفمندتری را در تصاویر انجام دهد.

گوشی هواوی Huawei p50 Pro یکی از بهترین دوربین‌های گوشی جهان را دارد که در کنار دوربین گوشی‌هایی نظیر آیفون ۱4 پرومکس و S22 Ultra قرار می‌گیرد.

همچنین زوم این دوربین با وضوح بالا و لنز فوق‌عریض آن به شما اطمینان کافی می‌دهد که طیف وسیعی از عکس‌های مختلف را راحت بگیرید.

فیلمبرداری این گوشی تا 4K و 60 فریم در ثانیه است؛ ترکیبی از وضوح و نرخ فریم که همیشه در گوشی‌ها مشاهده نمی‌کنیم و همچنین می‌توانید با برخی از لنزهای دیگر (غیر از لنز اصلی) نیز ویدیوی 4K بگیرید.

رتبه چهارم بهترین دوربین 2023: گوشی Google Pixel 6 Pro

گوگل عادت دارد تجربیات عالی عکاسی را در گوشی‌های خود ارائه دهد و گوگل پیکسل 6 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع سخت‌افزار و نرم‌افزار این گوشی هر دو شاهد ارتقای عظیمی از پیکسل 5 بوده‌اند؛ به‌طوری که اگر از طرفداران عکس و عکاسی هستید، باید گوشی‌های قدیمی‌تر آن را فراموش کنید.

مشخصات دوربین Google Pixel 6 Pro:
  • دوربین 48 مگاپیکسلی تله‌فوتو: با توانایی زوم 4 برابری
  • دوربین 12 مگاپیکسل فوق‌عریض: با دریچه دیافراگم f/2.2
  • دوربین 50 مگاپیکسل عریض: با دریچه دیافراگم f/1.9
  • دوربین سلفی: دوربین 1 مگاپیکسلی فوق عرض با دریچه دیافراگم f/2.2

Pixel 6 Pro همچنین از نرم‌افزارهایی بهره می‌برد که در گوشی‌های رقیب مشاهده نمی‌کنید؛ از جمله پاک‌کن جادویی که می‌تواند جنبه‌های ناخواسته عکس‌ها را حذف کند، حالت Motion برای عکس‌های با نوردهی طولانی و Real Tone که رنگ پوست را با دقت بیشتری ثبت می‌کند.

تنظیمات دوربین P50 Pro گزینه‌های عکس‌برداری زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. داشتن دید فوق‌عریض از یک صحنه و همچنین حالت ماکرو اختصاصی برای تصاویر نزدیک مفید است.

با P50 Pro می‌توانید تا 100 برابر زوم کنید و در بیشتر موارد تصاویر تا زوم 30 تا 50 برابر تا حدودی قابل استفاده هستند و بقیه محدوده زوم یک قابلیت جدید و فوق‌العاده است. این یک داستان مشابه با سنسور تک‌رنگ اختصاصی است. برای مبتدیان عکاسی به نظر می‌رسد که یک فیلتر B/W روی هر تصویر معمولی اعمال می‌شود و در بیشتر موارد اینطور است؛ با این‌حال، علاقه‌مندان به عکاسی ممکن است بتوانند این ویژگی را بیشتر درک کنند.

همه ماژول‌های این دوربین فوکوس خودکار دارند و دوربین مونوکروم این گوشی نیز به جهت ثبت تصاویر مونوکروم که در واقع حاوی حالت‌های مختلف یک رنگ خاص است به‌کار می‌رود. برای مثال، یک عکس مونوکروم می‌تواند حاوی طیف‌های مختلف رنگ آبی، سبز یا خاکستری باشد.

گوشی پیکسل 6 به عنوان برای عکاسی از مناظر طبیعی، عکاسی در شب، عکاسی سلفی و عکاسی ماکرو مناسب است.

رتبه سوم بهترین دوربین 2023: گوشی سامسونگ Galaxy S22 Ultra

گوشی سامسونگ Galaxy S22 Ultra به دلیل تطبیق‌پذیری فوق‌العاده‌ای که دارد، همچنان جزء بهترین‌ها است. به دلیل قرار داشتن لنزها و ویژگی‌های‌ عالی متعدد در دوربین این گوشی، هیچ سوژه و موقعیتی نیست که نتوان با S22 اولترا از آن عکس و فیلم خوب تهیه کرد؛ از کلوزآپ گرفته تا عکس‌های شبانه و فواصل اولترازوم مانند ماه.

مشخصات دوربین Galaxy S22 Ultra:

  • دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی با مشخصات لنز واید 26 میلی‌متری 1/2.8 اینچ سایز سنسور 0.7 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.2
  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسل با مشخصات لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.33 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
  • دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسل
  • دوربین تله‌‌فوتو 10 مگاپیکسل
  • دوربین دوم تله‌فوتو 10 مگاپیکسل

سامسونگ در تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال، ثبیت‌کننده تصویر دیجیتال و پردازش تصویر پیشرفت کرده است؛ به خصوص هنگام بزرگنمایی متوجه این موضوع خواهید شد.

لنزهای زوم زوم اپتیکال این گوشی، وضوح بیشتری نسبت به رقبا در فاصله دور به شما می‌دهد. سامسونگ همچنین با بهبود زوم دیجیتال خود به یک شاهکار قابل توجه دست یافته است، Space Zoom در Galaxy S22 Ultra می‌توانید عکس‌های واقعی با پیکسل کمتر بگیرد که برای اشتراک‌گذاری عالی هستند.

سیستم دوربین همه‌کاره بی‌بدیل با دو دوربین زوم، دوربین فوق‌عریض که دارای فوکوس خودکار است، کیفیت عکس درجه یک، سلفی‌های عالی، فیلمبرداری فوق‌العاده همه جانبه، تثبیت‌کننده با کیفیت بالا و یکی از بهترین OLED‌ها، تمامی این ویژگی‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های ممتاز Galaxy S22 Ultra است.

سنسور 108 مگاپیکسلی Nonacell دوربین اصلی، پیکسل‌های 9 به 1 را ذخیره می‌کند و محدوده دینامیکی وسیعی را هم در نور خوب و هم در شب ایجاد می‌کند و همچنین امکان ضبط ویدیوی 8k با رزولوشن بالا را نیز فراهم می‌کند.

با زوم 3 برابر به بالا، S22 Ultra به لطف دو دوربین تله، عالی می‌شود. هر دو ماژول در فواصل کانونی اصلی خود عملکرد بسیار خوبی دارند و بزرگنمایی‌های بین آن نیز عالی است.

رتبه دوم بهترین دوربین 2023: گوشی Google Pixel 7 Pro

Google Pixel 7 Pro به راحتی در شب و روز عکس‌هایی فوق‌العاده می‌گیرد و همچنین تجربه عکس‌برداری را لذت‌بخش‌تر از همیشه می‌کند. این گوشی باعث می‌شود عکس‌ها از دوربین‌های قدیمی بهتر به نظر برسند و در حال حاضر این کاری است که فقط می‌توانید با یک موبایل مجهز به Tensor G2 مانند Pixel 7 Pro انجام دهید.

مشخصات دوربین Google Pixel 7 Pro:
  • یک دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی
  • یک دوربین 48 مگاپیکسلی تله‌فوتو
  • یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق‌عریض

Pixel 7 Pro به معنای واقعی کلمه بهترین است؛ با استفاده از فناوری Real Tone برای بهبود رنگ پوست، آنها را واضح‌تر و جامع‌تر می‌کند و در نتیجه، عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند.

کیفیت عکاسی شفاف،‌ روشن،‌ رنگ دقیق،‌ با نرخ تجدید بالا و به‌طور کلی دوربین با کیفیت و شخصیتی بی‌بدیل که طرفداران وفاداری دارد. به همین دلیل سیستم دوربین بزرگترین نقطه‌قوت فروش پیکسل 7 پرو است.

رتبه اول بهترین دوربین 2023: گوشی IPhone 14 Pro max

IPhone 14 Promax رتبه اول را در لیست بهترین گوشی 2023 از نظر دوربین دارد. در ادامه به ویژگی‌های دوربین این گوشی آیفون می‌پردازیم اما اگر دوست دارید بررسی تخصصی این دوربین را بخوانید، مقاله “بررسی دوربین آیفون 14 پرومکس” را حتماً بخوانید. دوربین 14 پرو مکس جدید بدون شک جذاب‌ترین گزینه برای کسانی است که عاشق مسافرت و عکاسی از مناظر و سوژه‌های طبیعت هستند.‌ آیفون 14 پرومکس‌، رتبه اول لیست بهترین دوربین گوشی برای عکاسی را از آن خود کرده است. رزولوشن دوربین این موبایل برای اولین بار پس از مدت‌ها افزایش یافت و از 12 مگاپیکسل در 13 پرو مکس به 48 مگاپیکسل در 14 پرو مکس رسید. همچنین مجهز به یک لنز 24 میلی‌متری با دیافراگم 1.78/F است که به آن میدان دید بزرگ‌تر از میدان دید معمولی می‌دهد. کیفیت فوق‌العاده عکس و فیلم در هر چهار دوربین و صفحه‌نمایش OLED این گوشی، کیفیت خارق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. آیفون 14 پرو مکس با طیف وسیعی از پیشرفت‌ها نظیر روشن‌ترین صفحه‌نمایش، سیستم دوربین با پیشرفت‌های همه‌جانبه و تصاویر با وضوح کامل عالی و ویژگی‌های سخت‌افزاری/نرم‌افزاری ممتاز، از مزایای جدید آیفون 14 پرومکس است. مشخصات دوربین IPhone 14 Promax:
  • یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسل
  • یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق‌عریض
  • یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم 3 برابری
  • یک دوربین جلو با رزولوشن 12 مگاپیکسل

دوربین‌های اپل در پردازش هوش مصنوعی خود می‌درخشند و می‌تواند تصاویر را برای استفاده حداکثری از آن‌ها و همچنین محدوده دینامیکی که ارائه می‌کنند، تغییر دهد. آنها همچنین برای ضبط ویدیو با چند حالت سرگرم‌کننده مانند فوکوس عالی هستند تا به شما در ضبط نماهای سینمایی هم کمک کنند.

عکاسی در نور کم در این مدل آیفون فوق‌العاده است؛ با سنسورهای بزرگ برای عکاسی در شب. در تصویر زیر می‌توانید ماژول‌های دوربین اصلی این گوشی را مشاهده کنید.

شاید علاقه داشته باشید: بهترین گوشی‌های 2023

بهترین دوربین گوشی 2022

بیشترین تفاوت ماژول دوربین‌های گوشی‌های پرچم‌دار با گوشی‌های میان‌رده در دوربین تله‌فوتو استکه پرچم‌داران برندها رقابت سنگینی در این نوع دوربین با یکدیگر دارند. این بخش دوم مقاله قرار است لیستی از بهترین گوشی‌های 2022 از نظر کیفیت دوربین را معرفی کنیم تا شما با توجه به نیاز خود در عکاسی مثل عکاسی عریض، عکاسی از مناظر دور، عکاسی در شب، عکاسی سلفی و… تصمیم بگیرید کدام گوشی و کدام ماژول دوربین مناسب شما خواهد بود.

فراموش نکنید که در مقایسه‌ی کیفیت عکاسی گوشی‌ها، کیفیت صفحه‌نمایش آن‌ها هم اهمیت دارد؛ این بعنی برای رتبه‌بندی واقعی، باید تمام عکس‌هایی که با گوشی‌های مختلف گرفته می‌شود را در یک نمایشگر واحد بررسی کرد (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع نمایشگر گوشی می‌توانید مطلب بهترین صفحه‌نمایش گوشی را مطالعه کنید).

رتبه اول بهترین دوربین 2022: گوشی گلکسی S21 Ultra

S21 Ultra هم یکی از اعضای سری S گوگل است که ماژول‌های قدرتمندی در اختیار دارد. در نگاه اول به دوربین‌های این گوشی پرچم‌دار، ممکن است شبیه دوربین‌های گلکسی S22 Ultra به نظر برسند اما از نظر ظاهر ماژول و کیفیت با هم تفاوت دارند و S22 را از این گوشی موفق‌تر کرده است. سنسورهای تله‌فوتوی به‌کار رفته در گلکسی S21 اولترا هم ساخت سامسونگ و با همان استاندارد کیفی هستند. گوشی S21 Ultra برای عکاسی از مناظر طبیعی، سوژه‌های بسیار دور، عکاسی در شب، عکاسی در حرکت و عکاسی سلفی مناسب است.

مشخصات دوربین S21 Ultra:

  • دوربین تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی: قابلیت 3 برابر زوم
  • دوربین پیرسکوپ تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی: قابلیت 10 برابر زوم
  • دوربین عریض 108 مگاپیکسلی: کیفیت شگفت‌انگیز عکاسی در نور کم و زیاد
  • دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی: برای عکاسی از مناظر عریض با کیفیت عالی
  • دوربین سلفی: حسگر عریض 40 مگاپیکسلی
بررسی دوربین گوشی galaxy S21 Ultra

رتبه دوم بهترین دوربین 2022: گوشی آیفون 13 پرو مکس

رقابت بر سر قدرتمندترین دوربین گوشی 2022 بین اپل و سامسونگ ادامه دارد و اپل در خانواده‌ی نسل 13 خود یعنی آیفون 13 دو غول در آستین دارد؛ آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس . بیاید نگاهی به دوربین این دو سوپرگوشی بندازیم:

  • دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو با دریچه دیافراگم f/2.8 تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3 برابری
  • دوربین 12 مگاپیکسل فوق‌عریض با دریچه دیافراگم f/1.8
  • دوربین 12 مگاپیکسل عری با دریچه دیافراگم f/1.5 با پیکسل‌های بزرگ 1.9 میکرومتر
  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی عرسض با دریچه دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 23mm
قطعا! آیفون 13 پرو مکس جز برترین‌های کیفیت گوشی در 2022 قرار دارد و در زیر می‌توانید توضیحات بیشتری از آن را مطالعه کنید: توانایی عکسایی ماکرو و عکاسی در نور کم در سری 13 آیفون چشم‌گیر و در کل، عملکرد این دوربین‌ها در عکاسی بی‌نظیر است. همچنین این دوربین‌ها از ویژگی Photographic Styles و همچنین حالت سینمایی بهره می‌برند که تجربه‌ی جدید و بسیار کارآمدی محسوب می‌شود و باعث می‌شود که این دو پرچم‌دار آیفون در رده‌ی گوشی با بهترین دوربین سال 2022 قرار بگیرند.

گوشی 13 پرو مکس در عکاسی در حرکت، در شب، ماکرو و سوژه‌های دوردست، عملکرد بسیار خوبی دارد.

رتبه سوم بهترین دوربین 2022: گوشی Huawei P40 Pro

از رقابت بین اپل و سامسونگ فاصله گرفته و سراغ برند هوواوی می‌رویم؛ P40 Pro به عنوان منتخب بهترین دوربین 2022.

هوآوی تمایل دارد از مدل‌های سری P برای به نمایش گذاشتن جدیدترین فناوری‌های دوربین موبایل برند خود استفاده کند. این گوشی دارای نمایشگر 6.58 اینچی Full-HD + OLED با لبه‌های گرد است و از دوربین دوگانه در جلو بهره می‌برد. دوربین اصلی تصویر را با کمک یک سنسور Quad-Bayer در کیفیت MP12 ثبت می‌کند. لنز Huawei P40 Pro دارای دیافراگم f / 1.9 و فاصله کانونی معادل 23 میلی‌متر است. هوآوی در این گوشی خود یک سنسور تصویر بزرگ و با وضوح بالا (40MP 1 / 1.54) را در دوربین Ultra-wide آن پیاده‌سازی می‌کند که با یک لنز f / 1.8 سریع ترکیب می‌شود تا کیفیت تصویر عالی در نور کم را ایجاد کند. مشخصات دوربین Huawei P40 Pro:
  • دوربین 12 مگاپیکسلی پریسکوپ تله‌فوتو با توانایی زوم 5 برابری
  • دوربین 40 مگاپیکسل فوق‌عریض با دریچه دیافراگم f/1.8
  • دوربین 50 مگاپیکسل عریض با دریچه دیافراگم f/1.9
  • دوربین سلفی دوربین 32 مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم f/1.8

دوربین‌های پی 40 پرو هواوی رنگ‌ها را به صورت زنده (شارپ) نشان می‌دهند و دارای جزئیات زیاد و نویز بسیار کم هستند. این دوربین در حالت فضای تاریک هم توانایی ثبت تصاویر را دارد و می‌تواند عکس‌های قابل قبولی در نور بسیار کم ثبت کند.

رتبه چهارم بهترین دوربین 2022: گوشی Huawei Mate 40 Pro

از نظر بسیاری افراد این گوشی هوآوی عملکرد کلی مناسبی ندارد اما همه‌ی منتقدین گوشی‌های هوشمند، به خوب بودن دوربین‌های این گوشی رای دادند. در نتیجه این گوشی در رده‌ی قدرتمند‌ترین و بهترین دوربین‌های گوشی در جهان قرار می‌گیرد. 

مشخصات Huawei Mate 40 Pro:
  • دوربین 12 مگاپیکسلی پریسکوپ تله‌فوتو با توانایی زوم 5 برابری
  • دوربین 20 مگاپیکسل فوق‌عریض با دریچه دیافراگم f/1.8
  • دوربین 50 مگاپیکسل عریض با دریچه دیافراگم f/1.9
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی فوق عرض با دریچه دیافراگم f/2.4

این مشخصات و بررسی‌های تخصصی و تجربی هواوی میت 40 پرو، آن را به یکی از بهترین گوشی‌های مناسب برای عکاسی از مناظر طبیعی، سوژه‌های دوردست و عکاسی سلفی تبدیل کرده است.

رتبه پنجم بهترین دوربین 2022: گوشی Google Pixel 5

شاید مشخصات زیر برای دوربین‌های گوشی Google Pixel 5 جذاب به نظر نرسند اما خروجی نهایی، تصاویر و فیلم‌هایی با کیفیت بسیار مناسب و جذاب خواهد بود

  • دوربین 16 مگاپیکسل فوق‌عریض با دریچه دیافراگم f/2.2
  • دوربین 2 مگاپیکسل عریض با دریچه دیافراگم f/1.7
  • دوربین سلفی دوربین 8 مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم f/2.0

رتبه ششم بهترین دوربین 2022: گوشی آیفون 12 پرو مکس

اگر به دنبال بهترین تجربه برای عکاسی با گوشی هوشمند هستید آیفون 12 پرومکس انتخاب درستی است. این گوشی شامل یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، یک تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری 2.5 برابر، یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی و اسکنر LiDAR است که عکاسی پرتره حالت شب را امکان‌پذیر می‌کند. برای مشاهده قیمت گوشی در لیپک کلیک کنید.

آیفون 12 پرو مکس به لطف یک سنسور بزرگ نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند با مشکل کمتری در نور کم و عکاسی شب روبرو است. همچنین این سنسور بزرگ برای بزرگنمایی نوری اضافی (2.5 تا 2 برابر) آزادی خلاقانه‌تری را برای عکاس فراهم می‌کند، حتی با اینکه بزرگنمایی آن کمتر از P40 Pro و Note 20 Ultra باشد.

مشخصات دوربین آیفون 12 پرو مکس:

  • دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو با دریچه دیافراگم f/2.2 تله‌فوتو با زوم اپتیکال 5 برابری
  • دوربین 12 مگاپیکسل فوق‌عریض با دریچه دیافراگم f/2.4
  • دوربین 12 مگاپیکسل عریض با دریچه دیافراگم f/1.6
  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 23mm

رتبه هفتم بهترین دوربین 2022: گوشی Galaxy Note 20 Ultra

Galaxy Note 20 Ultra بزرگترین گلکسی نوت با بیشترین مساحت صفحه و همچنین اولین گلکسی نوت با نرخ رفرش و پردازش 120 هرتز می‌باشد. همچنین این گوشی دومین گوشی سامسونگ است که از برچسب “Ultra” استفاده می‌کند. این گوشی دارای سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی و تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی است که از لنز فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این ترکیب، نتایج قدرتمندی را برای عکاسی کاربر فراهم می‌کند. اگر به ویدیو علاقه دارید، فیلم 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه، 4k با حداکثر 60 فریم در ثانیه، FHD تا 240 فریم در ثانیه و HD تا 960 فریم در ثانیه را ضبط می‌کند که در یک صفحه‌نمایش 6.9 اینچی OLED بسیار شگفت‌انگیز خواهد شد. همچنین این گوشی دارای پردازش تصویر زنده +HDR10 روی ویدئو، ضبط صدای استریو و همچنین تثبیت‌کننده تصویر الکترونیکی (gyro- EIS) با قابلیت ژیروسکوپ و OIS می‌باشد.

مشخصات دوربین Galaxy Note 20 Ultra:

  • دوربین پیرسکوپ تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی: قابلیت 5 برابر زوم
  • دوربین عریض 108 مگاپیکسلی: کیفیت شگفت‌انگیز عکاسی در نور کم و زیاد
  • دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی: برای عکاسی از مناظر عریض با کیفیت عالی
  • دوربین سلفی: حسگر عریض 10 مگاپیکسلی

رتبه هشتم بهترین دوربین 2022: گوشی OnePlus 9 Pro

گوشی وان پلاس مدل 9 پرو با دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی، قابلیت زوم تا 3x برابر را دارد. در کنار آن، دوربین عریض 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض 50 مگاپیکسلی برای عکاسی از مناظر عریض با کیفیت عالی، دوربین 2 مگاپیکسلی منوکروم برای گرفتن عکس‌های تک‌رنگ و درنهایت، دوربین سلفی با حسگر عریض 16 مگاپیکسلی، OnePlus 9 Pro را برای عکاسی از مناظر طبیعی، سوژه‌های دور، عکاسی در حرکت، عکاسی سلفی و عکاسی انتزاعی (به کمک دوربین منوکروم) به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند.

رتبه نهم بهترین دوربین 2022: گوشی sony xperia 1 III

سرانجام به گوشی سونی xperia 1 III می‌رسیم که نمی‌توان آن را در لیست بهترین دوربین‌های گوشی سال 2022 قرار نداد. مهم‌ترین مشخصات دوربین‌های این گوشی عبارت است از:

  • دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی: قابلیت 4.4 برابر زوم
  • دوربین عریض 12 مگاپیکسلی: کیفیت شگفت‌انگیز عکاسی در نور کم و زیاد
  • دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی: برای عکاسی از مناظر عریض با کیفیت عالی
  • دوربین سلفی: حسگر عریض 8 مگاپیکسلی

بهترین دوربین گوشی‌های 2021

بهترین گوشی‌های دوربین دار از سنسورهای پیچیده با الگوریتم‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که به ریاضیات و علوم متکی هستند که می‌توانند از هر سناریو تصویری بهترین نور، رنگ و جزئیات ممکن را استخراج کنند. البته کیفیت تصاویر ارائه شده فقط مربوط به تعداد لنزهای پشتی گوشی نیست. بعضی از کمپانی‌های سازنده گوشی از هوش مصنوعی بهره می‌برند تا با کمک آن، کیفیت عکس‌ها را بهبود بخشند و سهولت عکسبرداری را ارتقا دهند. در بخش آخر مقاله قرار است به معرفی بهترین گوشی از لحاظ دوربین 2021 بپردازیم.

رتبه اول بهترین دوربین 2021: گوشی iPhone 12 / iPhone 12 mini

آیفون 12 و 12 مینی تجربه‌های یکسانی از دوربین را به‌کاربر ارائه می‌دهند اما به‌طور کلی یک قدم پایین تر از پرو و پرومکس است. آیفون 12 مینی اپل کوچکترین و سبکترین لاین 12 است که وزن آن 135 گرم با صفحه‌نمایش 5.4 اینچی است. آیفون 12 مینی دارای همان سیستم دوربین آیفون خانواده 12 یعنی لنز معادل 26 میلیمتر با استاندارد OIS و فوکوس خودکار، تشخیص فاز و یک لنز فوق‌عریض معادل 13 میلی‌متر است که هرذکدام دارای سنسور 12 مگاپیکسلی هستند. دوربین عقب اصلی دارای سنسور 12 مگاپیکسلی با 1.4 میکرومتر پیکسل و لنز با دیافراگم f /1. 26 میلیمتر، دوربین دوم دارای سنسور 12 مگاپیکسل 1 / 3.6 اینچ و لنز 13 میلیمتر و فلش LED دوتایی می‌باشد. کیفیت فیلم این گوشی 4k با کیفیت 1080p با ویژگی Dolby Vision HDR حداکثر 30 فریم در ثانیه بسیار خارق‌العاده است.

رتبه دوم بهترین دوربین 2021: گوشی Honor View 20

Honor View 20 با ارائه کیفیت تصویر بسیار خوب و با توجه به ارزان بودن آن، احتمالاً بهترین گوشی از نظر کیفیت دوربین در کلاس خود است. این گوشی ضمن طراحی بسیار جسورانه و چشم‌نواز خود، دارای دوربین پشت و اصلی 48 مگاپیکسلی و زاویه f / 1.8 و دوربین سلفی 25 مگاپیکسل و زاویه f / 2.0 می‌باشد. همچنین کیفیت فیلمبرداری Honor View 20 بالاترین سطح کیفیت دوربین گوشی یعنی 4K در سال 2021 را دارد. حالت دیافراگم پرتره و قدرت عکس برداری فوق‌العاده در شب به همراه صفحه‌نمایش 6.4 اینچی با رزولوشن 1080 و یک ال سی دی به جای OLED با تراکم پیکسلی از ویژگی‌های شایسته توجه‌ای گوشی هواوی است. Honor View20 می‌تواند یک گوشی دانش‌آموزی با کیفیت برای محصلان باشد زیرا علاوه‌بر کیفیت، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

رتبه سوم بهترین دوربین 2021: گوشی شیائومی Mi Note 10

گوشی شیائومی مدل Mi Note 10 دارای تنظیم دوربین چهارگانه با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، فراصوت 12 مگاپیکسلی، سنسور عمق 5 مگاپیکسلی و ماکرو 2 مگاپیکسلی است. خروجی دوربین هم در فیلم و هم در عکس در طول روز عالی است. این گوشی علاوه‌بر رکوردشکنی برای گوشی هوشمند با بهترین دوربین، از یک ماتریس بزرگ 1 / 1.33 اینچی با اندازه سلول 0.8 میکرون، دیافراگم f / 1.69، تثبیت‌کننده نوری، فوکوس خودکار فاز و لیزر برخوردار است. ویژگی Night Mode این گوشی، کاربر را قادر می‌سازد عکس‌های با کیفیت در شب ثبت کند. این ویژگی‌ها در کنار قیمت مناسب می‌نوت 10 پرو، آن را به گزینه‌ای مطلوب در این لیست تبدیل کرده است.

شما تجربه عکاسی با کدام گوشی‌های این لیست را داشته‌اید؟

نظر و تجربه خود را با همه به اشتراک بگذارید.

منابع : cnet | gsmarena.com | techradar.com

نوشته های مرتبط

بهترین گوشی‌های شیائومی در 2023 و جدیدترین در 2024

بهترین اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل و بهترین مارک در 2024

بهترین cpu برای گیم: منتخب پردازنده‌های گیمینگ 2023 و 2024