دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس چند مگاپیکسل است؟ تست کیفیت دوربین

اپل همیشه طرفدارانش را با دوربین‌های قوی در هر سری جدید خود غافلگیر می‌کند؛ کیفیت بالای دوربین گوشی‌های آیفون به معنی بی‌نقص بودن آنها نیست اما در سری آیفون 14، بهترین دوربین را می‌توان متعلق به آیفون 14 پرو مکس دانست. اپل آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو مشخصات دوربین پشتی یکسانی دارند و همچنین از پردازنده مشابه A16 Bionic استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان انتظار داشت که عملکرد دوربین آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس در یک سطح باشند. در این مقاله از مجله فناوری لیپک می‌خواهیم شما را با نقد و بررسی عملی دوربین آیفون 14 پرومکس آشنا کنیم.

فهرست مطالب

بررسی کلی دوربین آیفون 14 پرومکس

  • دوربین اصلی: سنسور 48 مگاپیکسلی، لنز 24 میلی‌متری معادل f/1.78 با دیافراگم، نسل دوم سنسور OIS و Dual Pixel AF
  • دوربین فوق عریض: سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز 13 میلی‌متری معادل دیافراگم f/2.2، Dual Pixel AF
  • دوربین تله‌فوتو: سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز 77 میلی‌متری معادل دیافراگم f/2.8، OIS
  • فیلمبرداری: HDR با Dolby Vision
  • چیپست: A16 Bionic
نقاط قوت (تست عملی)نقاط ضعف (تست عملی)
رنگ دلپذیر و زنده در عکس و فیلم، رنگ پوست دقیقبرش‌های برجسته در آسمان (گاهاً رخ می‌دهد)
محدوده دینامیکی گسترده در عکس و فیلم، کنتراست عالینویز درخشندگی در عکس‌های داخل ساختمان (محیط بسته)
جلوه بوکه شبیه‌سازی شده دلپذیر با جزئیات بسیار خوب روی چهره هابرهم خوردن تعادل رنگ سفید روی عکس‌های گرفته شده در نور ترکیبی (گاهاً رخ می‌دهد)
سطح بالایی از جزئیات در عکس و فیلمافت کیفیت لبه‌های اطراف سوژه‌ها در عکس و فیلم
فوکوس خودکار عالی برای عکس و فیلم 
زوم مداوم عکس و فیلم با کیفیت بالا در محدوده نزدیک و متوسط 
تثبیت‌کننده ویدیو عالی 

به‌طور کلی می‌توان گفت دوربین گوشی آیفون 14 پرو مکس محصول نسبت به دوربین آیفون 13 پرومکس بهبودی همه جانبه داشته است!

آیفون 14 پرو و 14 پرومکس چهار دوربین یکسان دارند که سه دوربین در پشت و یکی در جلوی گوشی قرار دارد. همه این دوربین‌ها به جز سنسور تله‌فوتو پیشرفت‌های زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشته‌اند. بزرگ‌ترین بروزرسانی این گوشی مربوط به دوربین اصلی آن می‌باشد. این دوربین از یک سنسور 48 مگاپیکسلی با فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند. دوربین آیفون 14 پرومکس دارای یک لنز 24 میلی‌متری است که در ثبت عکس‌ها میدان دید وسیعی ایجاد می‌کند. در این دوربین، تثبیت‌کننده تغییر سنسور نسل دوم و پیکسل‌های فوکوس کامل وجود دارد.

سنسور اصلی با وضوح بالای خود و به کمک هوش مصنوعی می‌تواند یک بزرگ‌نمایی 2 برابری را در اپ دوربین امکان‌پذیر کند. بنابراین می‌توان با حالت استاندارد 12 مگاپیکسلی RAW عکاسی کرده و هم با رزولوشن 48 مگاپیکسلی RAW تصاویر خود را ثبت کنید.

برای دوربین فوق عریض نیز یک سنسور 12 مگاپیکسلی وجود دارد. پیکسل‌های این سنسور، بزرگ‌تر از پیش شده‌اند و به همین دلیل انتظار می‌رود عکس‌های واضح‌تری نیز ثبت کنند. این لنز همچنین در زمینه ثبت تصاویر ماکرو نیز بهبود قابل توجه‌ای داشته است. دوربین آیفون 14 پرومکس در زمینه تله‌فوتو پیشرفتی نداشته و همچنان دوربین اصلی آن دارای زوم اپتیکال 3 برابری می‌باشد.

دوربین سلفی همچون نسل قبلی، از یک سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما با دیافراگم جدید خود روی لنز 23 میلی‌متری عرضه شده تا تصاویر روشن‌تری را ثبت کند. این در حالی است که این لنز از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی می‌کند. حالت پرتره آیفون 14 پرومکس هم تغییرات مثبتی داشته و تراشه قدرتمند A16 بیونیک به دوربین‌های این گوشی در ثبت تصاویر واضح و رنگارنگ کمک زیادی می‌کند.

همه دوربین‌های ایفون 14 پرومکس از فیلم‌برداری با کیفیت 4K همراه با تثبیت‌کننده سینمایی و محدوده دینامیکی گسترده پشتیبانی می‌کنند. استفاده از حالت Dolby Vision HDR برای همه‌ی دوربین‌ها در همه‌ی حالت‌ها امکان‌پذیر است. همچنین حالت سینمایی روی دوربین‌های اصلی، تله‌فوتو و سلفی اعمال می‌شود.

دوربین آیفون 14 پرو مکس از ضبط HDR با سرعت 30 فریم در ثانیه و کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند. دوربین این گوشی دارای حالت اکشن است تا هنگام بالا رفتن از بلندی و ورزش بهترین فیلم‌ها را ثبت کند.

برای این که بیشتر در مورد انواع لنزهای دوربین موبایل بدانید، مقاله “انواع دوربین گوشی هوشمند” را مطالعه کنید.

تغییرات سخت‌افزاری دوربین iphone 14 Pro Max

ماژول و برآمدگی دوربین پشتی آیفون 14 پرو مکس تقریباً جدید است، زیرا این گوشی در طراحی دوربین‌های فوق عریض (Ultra-Wide) و عریض (Wide) خود از سنسورهای بزرگ‌تری استفاده می‌کند. اپل همچنین با بهبود پردازش‌های نرم‌افزاری، قول یک جهش در کیفیت تصویر را به کاربرهای خود داده است.

در این سری آیفون، اپل بریدگی صفحه نمایش آیفون را حذف کرد و سخت‌افزار دوربین سلفی و حسگر آن را در یک جزیره زنده و پویا به نام dynamic island قرار داده است. در حالی که دوربین‌های پشتی آیفون‌ها اولین چیزی هستند که توجه ما را به خود جلب می‌کنند اما دوربین سلفی ایفون یکی از بزرگ‌ترین ارتقاها را در دوربین آیفون 14 پرومکس شاهد بوده است. در حالی که اندازه سنسور دوربین جلو بزرگ نیست اما لنز و سنسور آن در زمینه محدوده دینامیکی، وضوح و کیفیت تصویر ارتقا یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عکس‌هایی که با دوربین سلفی آیفون 14 پرو مکس ثبت شده‌اند وضوح و جزئیات بیشتری نسبت به سری پیش از خود دارند.

دوربین‌‌های نسل‌های قبلی قادر به ارائه تصاویر یا ویدیوهای با کیفیت بسیار بالا در زمانی که نور مستقیم و ترکیبی وجود داشت نبودند. این‌بار شما در دوربین آیفون 14 پرومکس شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی هستید که علت این پیشرفت‌ها پردازش‌های نرم‌افزاری بهتر ( Photonic Engine) و سخت‌افزار بهبودیافته می‌باشد.

مقایسه دوربین آیفون 14 پرومکس و دوربین 13 پرومکس

از نظر اندازه، سنسور این دوربین از سری پیش از خود بزرگ‌تر است. برای همین در جمع‌آوری نور بهتر عمل می‌کند. در ادامه، مهم‌ترین تفاوت دوربین‌های این دو نسل از آیفون را در عکاسی در روز، فیلمبرداری و حالت شب با هم مقایسه می‌کنیم.

  • اولین تفاوت در کنتراست تصاویر است. آیفون 14 پرومکس نسبت به مدل 13 کنتراست بیشتری دارد. اما جالب است بدانید که 13 پرومکس در ثبت سایه‌ها بهتر عمل می‌کند اما تفاوت‌های هر دو اندک است.
  • مهم‌ترین تفاوت این دو سری در ثبت تصاویر ProRaw است. آیفون 14 پرومکس برای این حالت قادر است تصاویر 48 مگاپیکسلی را ثبت کند. این تصاویر جزئیاتی بسیار و وضوحی جادویی دارند.
  • تفاوت در زوم و حالت پرتره: اگر بخواهید در زوم این دو گوشی را با هم مقایسه کنید 13 پرومکس در بالاترین حد خود، تصاویر را آبرنگی می‌کند، در حالی‌که آیفون 14 پرومکس در بالاترین حالت زوم نیز کیفیت خود را حفظ می‌کند.
  • در حالت تله‌فوتو هر دو دوربین به یک اندازه خوب عمل می‌کنند.
  • در عکاسی ماکرو هر دو عالی هستند ولی آیفون 14 پرومکس عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد که کمتر کسی متوجه آن می‌شود.
    قطعاً با لنز جدید اولترا واید دوربین آیفون 14 پرومکس در ثبت تصاویر عملکرد خوبی نسبت به سری پیش از خود ارائه می‌دهد. با لنز عریض‌تر 24 میلی‌متری آیفون 14 پرو مکس، میدان دید تصاویر گسترده‌تر می‌شود.
  • با وجود اینکه هر دو گوشی برای ثبت فیلم عملکرد شگفت‌انگیزی دارند ولی دوربین آیفون 14 پرومکس از یک لرزش‌گیر استفاده می‌کند که نه تنها گوشی آیفون 13 پپرومکس بلکه هیچ یک از رقبای این گوشی توانایی مقابله با آن را ندارند.
  • دوربین 14 پرومکس برای فیلمبرداری در زمان حرکت از حالت اکشن استفاده می‌کند که 13 پرومکس از آن برخوردار نیست.
  • در عکاسی در روز، عملکرد کلی دوربین ایفون 14 پرو مکس بهتر است. در حالت شب که بالانس عکس‌ها کم‌تر می‌شود و هم نویز کاهش می‌یابد آیفون جدید در ثبت جزئیات عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. دوربین آیفون 14 پرومکس در شب جزئیات بهتری را ارائه می‌دهد و در بک‌گراند، نویز تصاویر را کنترل می‌کند.
  • موتور فوتونیک به کمک آیفون جدید می‌آید تا بهترین خروجی را ایجاد کند. موتور فوتونیک در ثبت تصاویر در نور کم واقعا عالی است.

بررسی دوربین سلفی آیفون 14 پرومکس

در حالی که در دوربین 14 پرومکس سنسور بزرگتر تعبیه شده و فوکوس متغیر نیز وجود دارد، اما نباید انتظار یک بوکه جذاب در کنار فوکوس تصویر داشته باشید. قطعاً فوکوس خودکار وضوح بسیار بیشتر و بهتری را در سراسر قاب تصویر ایجاد می‌کند؛ به خصوص زمانی که سوژه عکس شما به اندازه کافی نزدیک باشد، ظرافت در سایه‌های عکس بیشتر به چشم می‌آید.

نکته قابل ذکر این است که دوربین جلو می‌تواند فوکوسی بسیار نزدیک انجام دهد که ممکن است باعث ایجاد عمق میدان نا‌خوشایند بین سوژه اصلی و پس‌زمینه شود.

عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند، کیفیت بهتر و لکه‌های کم‌تری دارند. حسگر TrueDepth با وجود اندازه بسیار کوچک‌تر خود، عمق فوق‌العاده دقیقی را ایجاد می‌کند. این موضوع به خوبی بیان می‌کند که اندازه بزرگتر دوربین سلفی نشان‌دهنده کیفیت بهتر آن نیست.

طراحی دوربین سلفی آیفون 14 پرومکس نشان می‌دهد که به دست بهترین مهندسان اپل ساخته شده است. گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی رقیب اپل به تکنولوژی Face ID که مبتنی بر مادون قرمز است توجه زیادی نکرده‌اند. علت این موضوع این است که وجود این فناوری به سنسورهای بزرگی نیاز دارد که موجب بریدگی نمایشگر می‌شود. اما آیفون 14 پرو مکس این مسیر را فوق‌العاده پشت سر گذاشته است. بریدگی قدیمی آیفون دیگر وجود ندارد و سنسور دوربین سلفی کوچک‌تر شده است؛ اما این طراحی، توانایی‌های باورنکردنی سنجش عمق و کیفیت دوربین را حفظ و حتی بهتر کرده است. این در حالی است که شما در این زمینه یک گوشی هم‌نسل را نمی‌توانید پیدا کنید که با این گوشی رقابت کند.

بررسی دوربین Ultra-Wide (فوق عریض) آیفون 14 پرومکس

در سال 2019 که آیفون 11 ارائه شد، همراه آن دوربین Ultra-Wide نیز به عنوان یکی از دوربین‌های گوشی آیفون معرفی شد. به دلیل سنسور کوچکتری که داشت و همچنین عدم وضوح آن، قابلیت‌های این دوربین در کنار دوربین اصلی دیده نمی‌شد تا اینکه اپل با یک جرقه در ارتقاء آن، همه‌چیز را تغییر داد. طراحی لنز پیچیده‌تر شد و این دوربین امکان فوکوس خودکار و فوکوس بسیار نزدیک را برای عکس‌ها فراهم کرد. این سنسور بزرگ‌تر نور بیشتری را جذب می‌کرد و عکس‌های باکیفیتی را ارائه می‌داد.

با تغییراتی که این دوربین پشت سر گذاشت، هیچکس انتظار نداشت که اپل سال بعد نیز دست به ارتقا لنز Ultra-Wide دوربین آیفون 14 پرومکس بزند. اما اپل مثل همیشه همه را شگفت‌زده کرد: دوربین فوق عریض آیفون 14 پرومکس همراه با سنسور بسیار بزرگتر، طراحی جدید و حساسیت ISO بالاتر. در حالی که دیافراگم یک گام به عقب برداشته است اما این سنسور بزرگتر با جذب نور بالای خود، کنترل را در دست می‌گیرد تا این موضوع را جبران کند.

لنزهای اولترا واید به این دلیل که باید یک تصویر بزرگ را در زوایای چشمگیر جمع‌آوری کنند، از شارپ بودن کمتری برخوردار هستند. لنزها از یک ماده شفاف ساخته شده‌اند که نور را در یک زاویه شکست می‌دهند و باعث جدا شدن رنگ‌ها از یکدیگر می‌شوند. هرچه میدان دید لنز بازتر باشد، ایجاد یک تصویر واضح، چالش‌برانگیزتر می‌شود.

دوربین Ultra-Wide آیفون 14 پرومکس دارای لنز بسیارعریض است که فاصله کانونی آن معادل 13 میلی‌متر فول‌فریم است. این امر موجب می‌شود تقریباً به میدان دید طبیعی چشمان انسان نزدیک شود.

اپل در این دوربین به جزئیات زیادی پرداخته است و در مورد تغییرات سخت‌افزاری نیز حرف‌های تازه‌ای دارد. در این نسخه از آیفون، شاهد یک سنسور جدید با ابعاد بزرگ‌تر و کارایی بهتر هستیم در حالی که سنسور آیفون 13 پرومکس اندازه کوچک‌تری داشت اما دیافراگم 14 پرومکس، اندازه کوچک‌تری نسبت به نسل پیش از خود دارد. شاید دیافراگم دوربین آیفون 14 پرومکس کوچک‌تر از پیش است اما سنسور بزرگ دوربین، اندازه آن را با عملکرد خود جبران می‌کند.

آیفون 14 پرومکس از اول نیز قرار بود بهتر از نسل قبلی خود عمل کند و حالا نیز عکس‌های آیفون 14 پرومکس به راحتی از آیفون قبلی بهتر و واضح‌تر هستند اما باید دقت کنید تا متوجه کیفیت بهتر دوربین این جدید گوشی اپل بشوید.

مزیت خوبی که سنسور بزرگتر از آن برخوردار است، عمق میدان بیشتر است؛ اما نمی‌توان از فاصله کانونی 13 میلی‌متری انتظار تغییری بزرگ داشت. در برخی از تصاویری که به وسیله دوربین آیفون 14 پرومکس گرفته شده است می‌توانید به خوبی ببینید که سوژه‌های تار به خوبی در پس‌زمینه تصویر دیده می‌شوند. نه تنها سنسور بزرگ‌تر، بلکه موتور فوتونیک جدید اپل نیز قرار است به ثبت جزئیات بیشتر در قاب کمک کند که بسیار عالی‌ست!


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی آیفون از نظر دوربین


بررسی کیفیت دوربین اصلی آیفون 14 پرومکس

در سال 2015 کمپانی اپل برای آیفون خود یک لنز اصلی 12 مگاپیکسلی معرفی کرد. این لنز از نوع عریض بود که هر سال نیز با معرفی آیفون جدید، قدرت و عملکرد آن بهبود پیدا می‌کرد تا آنکه دوربین آیفون 14 پرومکس نیز طی یک حرکت انقلابی با دوربین 48 مگاپیکسلی معرفی شد.

دیافراگم دوربین iphone 14 pro max به اندازه سال‌های قبل بزرگ نیست اما سنسور بزرگ‌تر با توانایی جمع‌آوری نور برای دوربین اصلی این مشکل را حل می‌کند. این قابلیت نیز تا 33 درصد بهبودیافته است.

تغییر اندازه سنسور یک ریسک بزرگ نیست، بلکه یک معامله بزرگ محسوب می‌شود. پیکسل‌های بیشتر برای وضوح بیشتر هستند، پس دنیای عکس‌های خود را شگفت‌انگیز خواهید کرد. این نور بیشتر برای عکس‌ها در شرایط کم‌نور عالی عمل می‌کنند. درنهایت، یک حسگر بزرگ‌تر برای بهبود عکس‌ها در هر شرایط، به ویژه عمق میدان کم‌تر در کنار شما است. این سنسور به همه سوژه‌های عکاسی اجازه می‌دهد که جزئیات خود را حتی در شرایطی که نور مناسبی نیست (مثل شب) حفظ کرده و یک بوکه جذاب نیز برای عکس‌ها ایجاد می‌کند.

سنسور دوربین حاوی پیکسل‌های کوچکی است که می‌تواند میزان نوری را که وارد می‌شود تشخیص دهد. مثلاً نواحی تاریک را در تصاویر با دقت تشخیص داده و ثبت می‌کند اما برای ثبت مناطق روشن یک ترفند وجود دارد؛ حسگرها برای دریافت چنین عکس‌های بر روی پیکسل‌های کوچک خود لنزهای قرمز، آبی و سبز دارند. هر گروه از آن‌ها را که جزئی از پیکسل‌های فرعی هستند می‌توان با الگوریتم‌های هوشمند ترکیب کرد تا یک تصویر رنگی به‌دست آید. همه حسگرهای دوربین آیفون 14 پرومکس به جز یکی از آن‌ها به این صورت هستند.

هر پیکسل اساساً از یک زیرپیکسل آبی، یک قرمز و دو زیرپیکسل سبز تشکیل می‌شود. با این حال، دوربین اصلی آیفون 14 پرومکس در همان میزان فضا، چهار برابر تعداد این پیکسل‌ها را قرار می‌دهد. به این الگوی چهار در چهار “Quad Bayer” می‌گویند. وضوح بهتر تنها مزیت این سنسور پیشرفته‌تر، بزرگتر و با تعداد پیکسل بیشتر نیست. اپل مدعی است که این سنسور نویز کم‌تر، توانایی جمع‌آوری نور بیشتر، محدوده دینامیکی بهتر و… را در خود دارد.

از نظر سرعت، یک سنسور Quad Bayer می‌تواند به سرعت، این چهار زیرپیکسل تک‌رنگ را با هم ترکیب کند و یک تصویر ۱۲ مگاپیکسلی معمولی ایجاد کند. این ویژگی برای ویدیو‌ها که به خواندن تصاویر با وضوح پایین‌تر اما با سرعت بسیار بالاتر نیاز دارند بسیار مهم است. از دیگر مزیت‌های این ویژگی‌، کاهش نویز می‌باشد؛ زیرا پردازش هر قسمت تصویر به وسیله چهار پیکسل مختلف و ترکیب آنها، قطعاً یک راه بسیار موثر برای کاهش هرگونه نویز تصادفی در سیگنال است.

سنسورهای Quad Bayer می‌توانند از حساسیت‌های مختلف (هم برای مقادیر تیره و هم روشن) برای رسیدن به جزئیات بهتر در سایه‌ها استفاده کنند. به بیان ساده تر، Quad Bayer چهار عکس 27 مگاپیکسلی را با هم ادغام می‌کند تا نتیجه یک عکس 108 مگاپیکسلی با کیفیت عالی شود؛ پس قطعاً سنسور Quad-Bayer به دوربین آیفون 14 پرومکس امکان می‌دهد تا هنگام گرفتن عکس HDR فوری، یک تجربه عالی داشته باشید. اپل تصمیم گرفت همیشه دوربین خود را بر روی 12 مگاپیکسل نگه دارد؛ به همین دلیل برای ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی به فعال کردن ProRaw نیاز دارید.

در واقع دوربین آیفون 14 پرومکس به صورت پیش فرض بر روی 12 مگاپیکسل قرار دارد و کاربران برای ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی باید به تنظیمات گوشی خود رفته و پس از طی کردن مراحل زیر، عکس‌های 48 مگاپیکسلی ثبت کنند.

نحوه فعال کردن عکس‌برداری 48 مگاپیکسلی در دوربین آیفون 14 پرو مکس

  1. در ابتدا باید قابلیت عکاسی Apple ProRAW را فعال کنید. پش به Settings در آیفون ۱۴ پرو یا پرو مکس خود بروید.
  2. گزینه Camera را از لیست انتخاب کنید. پس از آن نیز Formats را انتخاب کنید.
  3. حالا Apple ProRAW را فعال کرده و از اینکه وضوح 48 مگاپیکسلی فعال است مطمئن شوید.
  4. در انتها دوربین را باز کنید و اگر بالای صفحه علامت Raw را مشاهده کردید، وقت عکاسی با وضوح 48 مگاپیکسلی رسیده است!

باید توجه داشت که عکاسی 48 مگاپیکسلی همیشه هم عالی و بی‌نقص نیست و نباید انتظار داشته باشید که این وضوح در هر شرایطی بهترین عملکرد را ارائه دهد. برای مثال در شرایط کم‌نور مانند عکاسی در شب، بهترین گزینه ثبت عکس با وضوح 12 مگاپیکسل است. همچنین فقط با دوربین اصلی قادر به ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی هستید. فراموش نکنید که تصاویر ثبت شده در حالت ProRaw حجم بالایی تا 100 مگابایت خواهند داشت.

دوربین آیفون 14 پرومکس برای وضوح 48 مگاپیکسلی خود گزینه زوم 2 برابری را فعال می‌کند که به لنز زوم تله‌فوتو می‌پیوندد. لنز زوم تله‌فوتو نیز 12 مگاپیکسل است و تا 3 برابر زوم دارد. با وجود اینکه ۀیفون 14 پرو مکس هم مشابه نسل‌های قبلی خود، تصاویر را به صورت 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند اما دوربین این گوشی، رنگ‌ها را به صورت دقیق نمایش می‌دهد، کنتراست عالی ایجاد می‌کند و جزئیات را بدون نویز پردازش می‌کند.

اگر با رزولوشن 48 مگاپیکسلی با فرمت RAW عکاسی کنید و اندازه تصاویر را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، بدون اینکه کار اضافی دیگری انجام دهید نتایج عالی خواهند شد. سیستم چهار پیکسلی که دوربین آیفون 14 پرو مکس از آن برخوردار است هر چهار پیکسل را در یک پیکسل بزرگ‌تر ترکیب می‌کند. این ویژگی از تمام پیکسل‌های ۴۸ مگاپیکسلی برای ایجاد یک عکس ۱۲ مگاپیکسلی با جزئیات و عمق رنگ فراتر استفاده می‌کند. سطح جزئیات در این تصاوی عالی به نظر می‌رسند و نویز در هیچ نقطه‌ای یافت نمی‌شود، رنگ‌ها فوق‌العاده جلوه می‌کنند، کنتراست و محدوده دینامیکی در نقطه‌به‌نقطه تصاویر، خود را نشان می‌دهند.

فلاش دوربین این گوشی از نوع Adaptive True Tone جدید است و آرایه‌ای از LED 9 دارد که می‌تواند با توجه به فاصله کانونی تغییر کند. در دوربین آیفون 14 پرومکس سنسور تله‌فوتو هیچ ویژگی جدیدی ندارد. این سنسور همچنان همان تصویربرداری 12 مگاپیکسلی خود را با زوم اپتیکال 3 برابری بر روی دوربین اصلی ارائه می‌کند.

تست فیلمبرداری با دوربین آیفون 14 پرو مکس

همه دوربین‌های این سری گوشی از فیلم‌برداری با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه برخوردار هستند. این دوربین‌ها از تثبیت‌کننده سینمایی و محدوده دینامیکی گسترده پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه امکان گرفتن Dolby Vision HDR در همه دوربین‌ها در همه حالت‌ها امکان‌پذیر می‌باشد. حالت سینمایی روی دوربین‌های اصلی، تله‌فوتو و سلفی قابل اجرا است و می‌توانید ویدیوهای خود را با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید.

دو گزینه جدید برای تثبیت ویدیوها هم وجود دارد؛ گزینه اول تنظیماتی به نام تثبیت پیشرفته است و دیگری به حالت اکشن مربوط می‌شود. تثبیت‌کننده پیشرفته حالت اکشن در زمان فیلمبرداری با کیفیت 4K به کیفیت 2.8K کاهش می‌یابد، اما ویدیوهای شما را با کیفیت بالا تثبیت می‌کند. به نظر می‌رسد این گزینه جدید پیشرفتی خوب برای EIS پیش‌فرض محسوب می‌شود. حالت اکشن برای بسیاری از گوشی‌های اندرویدی یک ویژگی آشنا محسوب می‌شود اما برای دوربین آیفون 14 پرومکس یک ویژگی جدید است. بهترین زمان استفاده از این حالت در حین ضبط ویدیو با کیفیت 60 فریم بر ثانیه توسط دوربین فوق عریض است؛ اما برای دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو نیز این حالت در دسترس می‌باشد. حالت اکشن دوربین آیفون 14 پرومکس به شما در ثبت فیلم‌ها در زمان حرکت و دویدن کمک می‌کند.

می‌توان نتیجه گرفت که دو ارتقاء در فیلمبرداری آیفون 14 پرو مکس وجود دارد. اولین ارتقا وجود حالت اکشن است و دومین ارتقا نیز امکان ثبت ویدیو با وضوح 4K برای حالت سینمایی است. با خاموش بودن حالت اکشن هنگام ضبط ویدیو در شیب‌ها و ارتفاعات، دوربین آیفون 14 پرومکس به میزانی دچار لرزش می‌شود که قطعا برای کاربر سرگیجه‌آور خواهد شد.

به صورت کلی کیفیت ویدیوهای ضبط شده با این گوشی، فوق‌العاده است. ضبط ویدیو با حالت سینماتیک با کیفیت 4K در ProRes به شما نتایجی سینمایی ارائه می‌دهد. این در حالی است که حجم فیلم‌ها بالا می‌رود به همین دلیل برای استفاده از این ویژگی باید یک آیفون 14 پرو یا 14 پرومکس با حداقل ظرفیت 256 گیگابایت داشته باشید. در غیر این صورت باید با کیفیت 1080 اچ‌دی با سرعت 30 فریم بر ثانیه ویدیوهای خود را ضبط کنید که حجمی کمتر دارد.

قابلیت‌ها و فناوری‌های دوربین آیفون 14 پرومکس

قطعاً یکی از مواردی که برای اکثر علاقه‌مندان به عکاسی با گوشی مهم است، عکاسی در شرایط Low light یا کم‌نور است. همانطور که پیش از این نیز گفتیم اپل از سنسورهای بزرگ‌تری در دوربین Iphone 14 Pro Max استفاده می‌کند. این کمپانی ادعا می‌کند که پردازش Photonic Engine می‌تواند عکس‌های با قدرت بیش از ۲ برابر را درشرایط نور کم ارائه دهد. سنسور Ultra-Wide در نور کم عملکرد شگفت‌انگیزی ندارد. تصاویر با کیفیت خوبی پردازش می‌شوند و کاهش نویز نیز قابل مشاهده است اما ثبت تصاویر واضح در این شرایط می‌تواند برای شما به یک مشکل تبدیل شود.

قابلیت عکاسی در نور کم با دوربین Ultra-Wide

کسانی که قرار است از آیفون 11 پرو به آیفون 14 پرو مکس برسند قطعاً متوجه کیفیت عالی در پردازش عکس‌های دوربین آیفون 14 پرومکس در حالت شب خواهند شد. این در حالی است که اگر از آیفون 13 پرومکس به 14 پرومکس رسیده باشید، شاید متوجه این تغییرات نشوید.

از نظر سخت‌افزار می‌توان به راحتی گفت که دوربین فوق عریض، دو برابر نور بیشتری را نسبت به قبل جمع‌آوری می‌کند اما در پردازش‌های نرم‌افزاری عملکرد محدودتری دارد چون کوچک‌تر است. لنز فوق عریض دوربین آیفون 14 پرومکس سنسوری دو برابر بزرگ‌تر ندارد پس منتظر یک جهش بزرگ در این سنسور نیز نباشید. با توجه به تمام این موارد، Ultra-Wide به ویژه در نور روز کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

آیفون 13 پرومکس با یک دوربین فوق عریض با قابلیت ماکرو معرفی شد که یک شگفتی بزرگ بود. عکس‌های ماکرو که به وسیله آیفون 13 پرومکس گرفته می‌شوند جزئیات را به خوبی حفظ نمی‌کند اما آیفون 14 پرومکس این روال را ادامه نداده است؛ این حسگر بزرگتر با پردازش بهتر، در این زمان بزرگترین جهش خود را به رخ همه می‌کشد، یعنی قابلیت گرفتن عکس‌های ماکروی عالی!

قابلیت عکاسی در نور کم با دوربین اصلی

دوربین آیفون 14 پرومکس در شب چندین عکس را ثبت و در عرض چند ثانیه آنها را با هم ادغام می‌کند تصاویر جدید روشن‌تر، رنگ‌های بهتر و نویز کم‌تری دارند. اگر در یک فضای کاملاً تاریک عکس بگیرید قطعاً جزئیات زیادی را در تصاویر خود مشاهده نمی‌کنید. دوربین 48 مگاپیکسلی ProRAW در نور کم هنوز واضح است اما به باکیفیت‌تر شدن عکس‌ها کمک چندانی نمی‌کند. توجه داشته باشید که حالت شب برای پردازش واضح‌تر، دوربین آیفون 14 پرومکس را به 12 مگاپیکسل کاهش می‌دهد.

زمانی که دوربین، واضح‌ترین فریم را به صورت خودکار انتخاب می‌کند همراه با پردازش RAW و موتور فوتونیک جدید، می‌توانند یک ترکیب جادویی و بزرگ را هنگام عکاسی در شب ایجاد کنند. می‌توانید با حالت شب چند عکس جذاب از آسمان بگیرید. با اینکه مدت زمان زیادی است کمپانی اپل حالت شب را دارد اما این حالت فاقد تنظیمات پیشرفته است.

حالت شب در دوربین آیفون 14 پرومکس در صحنه‌های با نور کم به‌طور خودکار فعال می‌شود و برای دوربین اصلی، نوردهی یک ثانیه را انتخاب می‌کند. شما می‌توانید انتخاب کنید که با حالت شب عکس بگیرید یا اینکه آن را غیر فعال کنید. اگر آن را غیر فعال کردید تا زمانی که آن را فعال نکنید یا برنامه دوربین را مجدد راه‌اندازی نکنید، به همین شکل باقی خواهد ماند.

سایر قابلیت‌های دوربین‌ آیفون 14 پرومکس

  • بوکه طبیعی

سنسور بزرگتر به معنای بوکه بهتر و باکیفیت‌تر است؛ زیرا میدان تصویر بزرگتر می‌تواند جلوه عمق میدان واضح‌تری را ایجاد کند. دوربین آیفون 14 پرومکس در سوژه‌های با فوکوس نزدیک، افکت بوکه‌ای طبیعی و عالی را تولید می‌کنند. در این گوشی، حداقل فاصله فوکوس دوربین اصلی به 20 سانتی‌متر تغییر کرده است، یعنی چند سانتی‌متر کمتر از آیفون 13 پرومکس؛ این یعنی هنگام عکاسی، بیش‌تر از قبل باید دوربین خود را به دوربین فوق عریض و ماکرو تغییر دهید.

  • فاصله کانونی 24 میلی‌متر

در ساخت سخت‌افزار و سنسور این دوربین جدید کمپانی اپل به جای 26 میلی‌متر از یک فاصله کانونی 24 میلی‌متری استفاده می‌کند. شاید شما قصد عکسبرداری از یک سوژه را دارید ولی به دلیل لنز عریض، تمام صحنه در قاب تصویر قرار می‌گیرد. پس یا باید عکس را زوم کنید یا قاب را برش بزنید تا سوژه اصلی در وسط قاب قرار بگیرید. این در حالی است که این فاصله کانونی به شما امکان ثبت یک عکس گسترده با فضای بازتر را نیز می‌دهد.

  • موتور فوتونیک آیفون 14 پرومکس

موتور فوتونیک دوربین آیفون 14 پرومکس یک تکنیک محاسباتی است که در واقع پردازش‌های تصویر آیفون را اصلاح می‌کند. این اصلاح موجب می‌شود عکس‌هایی را که در شرایط نوری نامناسب ثبت می‌شوند با رنگ‌های بهتر و جزئیات دقیق‌تر به کاربر خود ارائه دهد. وقتی به وسیله موتور فوتونیک و فناوری Deep Fusion عکاسی می‌کنید، با کیفیت خیلی خوبی مواجه می‌شوید. Deep Fusion نیز 9 عکس با میزان نور مختلف را انتخاب و ترکیب می‌کند تا بهترین عکس را ایجاد کند. همچنین به وسیله این موتور فوتونیک شما قادر هستید تا 3 برابر عکس‌های خود را بهتر کنید. در واقع این موتور کار اصلی خود را در شرایط نور کم بهتر انجام می‌دهد؛ زیرا به تراشه A16 bionic متصل است که برای ارائه عکس‌های روشن‌تر با وضوح رنگی بالاتر به کمک هر دوربین می‌آید.

  • حالت پرتره

دوربین آیفون 14 پرومکس قادر است علاوه‌بر x1 و x3 در حالت دو برابری نیز پرتره بگیرد. قطعاً فاصله کانونی 48 مگاپیکسلی نیز به بهتر شدن این عکس‌ها کمک می‌کند. جزئیات در x1 فوق‌العاده هستند، رنگ‌ها خود را در پس‌زمینه به خوبی نشان می‌دهند و یک بوکه جذاب در قاب شکل می‌گیرد. این در حالی است که HDR نیز به خوبی اعمال می‌شود. جزِئیات عکس‌هایی که در زوم دو برابری مشاهده می‌کنید در حالت پرتره نیز به خوبی نمایان می‌شوند. در عکس‌های پرتره‌ این گوشی، سوژه را می‌توان کاملاً تفکیک کرد و پس‌زمینه تصویر نیز به خوبی محو می‌شود. تمام این جزئیات نشان می‌دهد کمپانی اپل برای حالت پرتره خود چیزی کم نگذاشته است.

خطاها و مشکلات دوربین آیفون 14 پرو مکس

مدت کوتاهی پس از عرضه آیفون 14 پرو مکس، بسیاری از کاربران شکایت داشتند که هنگام استفاده از دوربین پشتی در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، لنز دوربین شروع به لرزیدن می‌کند. تعدادی از کاربران نیز صدای تلق نگران‌کننده هنگام عکس‌برداری را گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر این، همراه با چند مشکل دیگر آیفون 14 پرو مکس، کاربران گزارش می‌دهند که گوشی هنگام گرفتن تصویر با اپلیکیشن داخلی دوربین یا استفاده از دوربین هر برنامه، تصویر را تار می‌کند. تعدادی از کاربران آیفون 14 پرو مکس نیز اعلام کرده‌اند که دوربین آن‌ها حالت منجمد (Freeze) می‌شود و برای عملکرد صحیح، به راه‌اندازی مجدد نیاز دارند. در این بخش، به بررسی مشکلات دوربین این گوشی، دلایل و راهکارهای آن می‌پردازیم.

تار بودن دوربین آیفون 14 پرو مکس

دلایل زیادی برای مشکل دوربین تار آیفون 14 پرو مکس وجود دارد. چند مورد از آنها می‌تواند موارد زیر باشد:

  • لنز دوربین آیفون 14 پرو مکس کثیف است.
  • برای گرفتن عکس خیلی زیاد زوم می‌کنید.
  • از قاب با پوشش دوربین استفاده می‌کنید.
  • برنامه داخلی دوربین آیفون با یک نقص نرم‌افزاری موقت مواجه است.
  • یک یا چند لنز دوربین آسیب دیده است.

برای رفع موارد بالا می‌توانید مقاله دلایل و راهکارهای تار شدن دوربین گوشی را بخوانید و یا از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

  • از یک پارچه میکروفیبر خشک برای تمیز کردن لنزهای کثیف دوربین عقب و جلو استفاده کنید.
  • از زوم اپتیکال 2X یا 3X برای گرفتن عکس در فاصله مناسب استفاده کنید.
  • سعی کنید بدون استفاده از قاب یا محافظ لنز دوربین آیفون 14 پرو مکس، عکس بگیرید.
  • برنامه دوربین یا گوشی خود را راه‌اندازی مجدد کنید.

لرزش دوربین آیفون 14 پرو مکس

اگر دوربین آیفون 14 پرو مکس شما هنگام استفاده می‌لرزد، معمولا به این دلیل است که نرم‌افزار گوشی شما روی iOS نسخه 16.0.1 یا نسخه قبلی اجرا می‌شود. مشکل لرزش دوربین در آیفون 14 پرو مکس یک اشکال در نرم‌افزار iOS است که در نرم‌افزارهای قدیمی برجسته است و باعث اختلال در عملکرد تثبیت‌کننده دوربین می‌شود. برای حل این مشکل، دو راه‌حل وجود دارد:

  • iOS را به روز کنید: سریع‌ترین راه برای عیب‌یابی دوربین لرزان آیفون 14 پرو مکس، به‌روزرسانی نرم‌افزار آن از 16.0.1 به پایین به 16.0.2 یا 16.0.3 است.
  • از برنامه داخلی دوربین استفاده کنید: مشکل لرزش دوربین آیفون 14 پرو مکس هنگام استفاده از آن با برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی به دوربین دارند، رخ می‌دهد.

فریز شدن دوربین آیفون 14 پرومکس

اگر دوربین آیفون 14 پرو مکس شما فریز می‌شود و واکنشی نشان نمی‌دهد، ممکن است به دلیل کارکرد گوشی با فضای ذخیره‌سازی کم، اشکال در نرم‌افزار یا تغییر خودکار گوشی به حالت ماکرو برای خارج شدن از فوکوس باشد. با راه‌حل زیر می‌توانید مشکل فریز شدن دوربین آیفون 14 پرو مکس را برطرف کنید.

  • فضای ذخیره‌سازی دستگاه را بررسی کنید: اگر آیفون شما با حافظه کم کار می‌کند، ممکن است باعث فریز شدن دوربین شود. سعی کنید با انتقال فایل‌ها و عکس‌ها از آیفون به کامپیوتر، فضای ذخیره‌سازی گوشی را آزاد کنید.
  • تنظیمات فوکوس را تغییر دهید: راه دیگر برای رفع مشکل انجماد دوربین آیفون 14 پرو مکس، خاموش کردن حالت ماکرو است.

اگر دوربین آیفون 14 پرو مکس همچنان فریز می‌شود، سعی کنید گوشی را ریبوت کرده یا نرم‌افزار آن را به‌روز کنید.

مشکل دوربین iPhone 14 pro max بعد از آپدیت

ممکن است پس از به‌روزرسانی به iOS 16 با مشکل دوربین آیفون 14 پرو مکس مانند نمایش صفحه سیاه، فریز شدن با ضربه زدن روی یک انتخاب یا کار نکردن چراغ قوه در راه‌اندازی سریع مواجه شده باشید. برای رفع مشکل دوربین آیفون 14 پرو مکس پس از آپدیت، راه حل‌های زیر را امتحان کنید:

  • برنامه دوربین یا گوشی خود را راه‌اندازی مجدد کنید.
  • به تنظیمات > عمومی > محدودیت‌ها بروید و مطمئن شوید که تنظیمات دوربین مجاز است.
  • برنامه دوربین را در حالت قفل باز کنید، HDR را روشن و خاموش کنید، فلش را روی خودکار تنظیم کنید و قفل آیفون خود را باز کنید.
  • آیفون 14 پرو مکس خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

دوربین آیفون 14 پرو مکس بدون فوکوس

اگر با فوکوس نکردن دوربین آیفون 14 پرو مکس خود مشکل دارید یا در فوکوس کردن روی مواردی مانند کدهای QR مشکل دارید، با راه‌حل‌های ساده زیر، می‌توان این مشکل را حل کرد:

  • تنظیم مجدد آیفون 14 پرو مکس
  • به‌روزرسانی دوربین iPhone 14 Pro Max

کار نکردن دوربین آیفون 14 پرو مکس

اگر دوربین آیفون 14 پرو مکس شما کار نمی‌کند، ممکن است به دلیل مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. ممکن است برنامه دوربین شما بارگیری نشده باشد یا در جایی دچار مشکل شده باشد، یا ممکن است صداگذاری را روشن کرده باشید که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دوربین آیفون شود.

صداگذاری را با پیمایش به تنظیمات خود، انتخاب قابلیت دسترسی و سپس رفتن به صداگذاری خاموش کنید. در صورت روشن بودن، کلید را خاموش کنید. اگر نه، به احتمال زیاد دوربین بارگیری نشده است. برای حل مشکل برنامه دوربینی که بارگیری نشده است، باید آن را ببندید و مجدداً راه‌اندازی کنید.

مشکل تثبیت‌کننده آیفون 14 پرو مکس

در بیشتر موارد، اشکال استابلایزر آیفون 14 پرو مکس نرم‌افزاری و معمولاً مشکل ناسازگاری دوربین اپل و برنامه‌های دیگر است. هنگامی که برنامه‌های دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند با نرم‌افزار دوربین عقب کار کنند، ممکن است این اتفاق بیفتد. برای رفع این مشکل، نسخه IOS خود را ارتقاء داده و برنامه هایی را که با دوربین گوشی مشکل دارند حذف کنید تا ببینید مشکل حل شده یا خیر.

لرزش دوربین آیفون 14 پرو مکس

مشکلات متعددی برای مشکل لرزش دوربین آیفون 14 پرو مکس وجود دارد که بیشتر به دلیل نرم‌افزار و به‌روزرسانی معیوب گوشی است. آیفون‌ها یک ویژگی خاص و منحصر‌به‌فرد در خود دارند که به آن آفلودینگ می‌گویند. این بدان معنی است که می‌توانید برنامه‌ها را بدون حذف هیچ‌یک از داده‌های مرتبط با آن برنامه، حذف نصب کنید:

  1. به تنظیمات، حافظه عمومی و آیفون خود بروید.
  2. هر برنامه شخص ثالثی را که استفاده می‌کنید انتخاب کنید. در آنجا گزینه برنامه offload را پیدا خواهید کرد. روی آن کلیک کنید.
  3. یک اعلان خواهید دید که باید با آن موافقت کنید و دوباره offload را انتخاب کنید.
  4. پس از انجام این کار می‌توانید گزینه برنامه را که در همان نقطه‌ای که مکان برنامه offload پیدا شده است، دوباره نصب کنید.

سوالات متداول دوربین آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس با قابلیت تصویربرداری با وضوح بالا، تثبیت‌کننده حالت اکشن و حالت سینمایی که از 4K با سرعت 24 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند، یک ابزار تصویربرداری قدرتمند خواهد بود. در انتهای مقاله و به عنوان جمع‌بندی، به سوالات احتمالی شما در مورد دوربین این گوشی پاسخ داده‌ایم.

کیفیت دوربین آیفون 14 پرو مکس چقدر است؟

دوربین اصلی: سنسور 48 مگاپیکسلی، لنز 24 میلی‌متری معادل f/1.78 همراه با دیافراگم، نسل دوم سنسور تعویض OIS و Dual Pixel AF. دوربین فوق عریض: سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز 13 میلی‌متری معادل دیافراگم f/2.2 و Dual Pixel AF. لنز تله‌فوتو: سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز 77 میلی‌متری معادل دیافراگم f/2.8 و OIS. فیلمبرداری HDR با Dolby Vision.

آیا آیفون 14 پرو مکس برای عکاسی خوب است؟

هنگام عکاسی در شرایط کم‌نور، آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس به‌طور خودکار وضوح فوق‌العاده بالا را با وفاداری به ماهیت تصویر عوض می‌کند. این کار را با کاهش از 48 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل انجام می‌دهد که به‌طور موثر اندازه پیکسل را افزایش می‌دهد و پیکسل‌بندی تصویر را صاف‌تر و جزئیات را واضح‌تر نگه می‌دارد.

آیا آیفون 14 پرو مکس مشکل دوربین دارد؟

بله. مدت کوتاهی پس از عرضه آیفون 14 پرو مکس، بسیاری از کاربران شکایت داشتند که هنگام استفاده از دوربین پشتی در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، لنز دوربین شروع به لرزیدن می‌کند. تعدادی از کاربران نیز صدای تلق نگران‌کننده در حین عکس‌برداری را گزارش کرده‌اند.

آیا دوربین آیفون 14 پرو مکس 4K است؟

وقتی از iPhone 14 Pro Max برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دستگاه را به درستی راه‌اندازی کرده‌اید. فقط حالت ویدیو را فشار ندهید و شروع به چرخیدن نکنید. برای بهترین کیفیت، با کیفیت 4K با نرخ فریم 24 فریم بر ثانیه عکس بگیرید. برای فیلم‌برداری اسلوموشن، 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجازه می‌دهد تا سرعت فیلمبرداری تا 40 درصد کاهش یابد (اسلو شود).

آیا دوربین آیفون 14 پرو مکس بهتر از 13 پرو مکس است؟

بله. سنسور 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو مکس جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند. 13 پرو مکس از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. با استفاده از تکنیکی به نام binning پیکسل، آیفون 14 پرو مکس چهار پیکسل را به گروه‌ها متصل می‌کند تا عکس‌های 12 مگاپیکسلی با جزئیات بیشتری ثبت کند.

اگر موضوع این مقاله برای شما جذاب بود، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را هم مشاهده کنید:


منابع: simplyfixable.com | dxomark.comaustinmann.com

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو