علت تار شدن دوربین گوشی شیائومی، آیفون و سامسونگ + راهکار

تصور کنید عکس‌های سفر دسته‌جمعی در طبیعت یا یک مهمانی خانوادگی را مشاهده می‌کنید و متوجه می‌شوید که تمامی عکس‌ها تار شده‌اند؛ آیا راهی برای اصلاح آنها وجود دارد؟ هم بله و هم خیر! در این مقاله از مجله فناوری لیپک قرار است با بررسی علت تار شدن دوربین گوشی، راهکارهایی را برای قبل از عکاسی و حتی بعد از عکاسی ارائه دهیم؛ یعنی از تار شدن عکس‌ها جلوگیری کنید و در صورت تار شدن هم بتوانید آنها را اصلاح کنید! نکات این مقاله برای تمام گوشی‌ها صدق می‌کند اما تلاش کردیم هر دلیل و راهکار مربوط به تاری دوربین موبایل شیائومی، سامسونگ و آیفون را جمع‌آوری و ارائه کنیم. آنچه را که در این مطلب می‌خوانید در جدول زیر به صورت خلاصه مشاهده می‌کنید.

دلایل تار شدن دوربین گوشی راهکارهای رفع تاری لنز دوربین گوشی
کثیفی لنز دوربین استفاده از نرم‌افزارهای مناسب عکاسی
آسیب دیدن شیشه دوربین استفاده از گزینه Antishake
مشکل محافظ لنز دوربین آپدیت برنامه دوربین
مشخصات پایین دوربین گوشی پاک کردن حافظه پنهان گوشی
مشکل کاور گوشی استفاده از اپلیکیشن‌های اصلاح تاری عکس
مشخصات فنی ضعیف گوشی  
پایین بودن سرعت شاتر دوربین  
تنظیمات فوکوس دوربین  
بررسی اندازه دیافراگم  
عکاسی محیط مرطوب  
حرکت دوربین حین عکاسی  
ضعیف بودن منبع نور  

چرا دوربین گوشی تار عکس می‌گیرد؟

دلایل تاری عکس‌ها و لنز دوربین گوشی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • دلایل سخت‌افزاری
  • دلایل نرم‌افزاری
  • دلایل محیطی

تمام دلایل بالا راه حل قطعی دارند و می‌توان مشکل تاری عکس‌ها را به‌طور کامل برطرف کرد؛ فقط باید در ابتدا بررسی کنید که چرا دوربین تار می‌شود و سپس نسبت به حل آن اقدام کنید. در ابتدا، دلایل مربوط به سخت‌افزار لنز دوربین را بررسی می‌کنیم. برای مشاهده لیست قیمت گوشی کلیک کنید.

کثیفی لنز دوربین

جای اثر انگشت، غبار و … یکی از دلایل رایج کثیفی لنز دوربین و در نتیجه، تار شدن لنز عکس‌ها است. همیشه قبل از عکاسی از یک پارچه نرم و تمیز برای پاک کردن لنز دوربین استفاده کنید.

محافظ لنز دوربین

اگر از برچسب محافظ لنز استفاده می‌کنید ممکن است این برچسب پس از مدتی دچار پوسیدگی و کدر شدن شود. در این حالت باید برچسب را از روی لنز برداشته و نسبت به خرید و نصب مجدد آن اقدام کنید.

آسیب دیدن شیشه دوربین

اگر گوشی کاور نداشته باشد، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد اما با ضربه و سقوط گوشی، امکان ترک برداشتن و آسیب به شیشه لنز وجود دارد. در این حالت باید شیشه لنز خود را تعویض کنید.

مشخصات دوربین گوشی

مشخصات دوربین گوشی‌های هوشمند نقش مهمی در کیفیت عکس‌ها دارند. مثلاً دوربین با سنسور کوچک نمی‌تواند عکس‌های باکیفیت و شفافی بگیرد. همانطور که عملکرد پردازنده گوشی بر کیفیت دوربین آن تاثیر دارد، ویژگی دوربین‌ها عامل اصلی تعیین‌کننده کیفیت عکس‌ها می‌باشد. پس بهتر است قبل از خرید گوشی، مقاله بهترین دوربین گوشی سال 2021، 2022 و 2023 را مطالعه کنید!

بررسی کاور گوشی

گرچه به ندرت رخ می‌دهد اما گاهی کاور گوشی روی لنز را می‌پوشاند و اجازه عبور نور نمی‌دهد. بهتر است قابل گوشی خود را بردارید و عکس بگیرید و یا مطمئن شوید که قاب به هیچ وجه جلوی لنز دوربین را نگرفته است.

مشخصات فنی گوشی

فقط مشخصات دوربین گوشی روی کیفیت تصاویر آن تاثیر ندارد؛ چراکه دوربین برای عملکرد بهینه و مناسب به زیرساخت فنی مناسب هم نیاز دارد؛ از جمله موارد زیر:

  • حافظه کافی: اگر فضای ذخیره‌سازی گوشی پر باشد، گوشی امکان گرفتن عکس با کیفیت بالا را نخواهد داشت.
  • پردازنده: نسل جدید پردازنده‌های گوشی، قابلیت‌های خوبی برای عکاسی و فیلمبرداری ارائه می‌کنند (مقاله بهترین پردازنده‌های گوشی را بخوانید).
  • رم کافی: اگر فضای رم گوشی کم و یا پر شده باشد، کل سیستم‌عامل گوشی کند می‌شود و کیفیت عکس‌ها هم پایین خواهد آمد.

اگر گوشی شما مشخصات فنی بالایی ندارد، می‌توانید قبل از عکاسی همه برنامه‌های فعال در پس‌زمینه را ببندید و حافظه موقت گوشی را هم پاک کنید.


در این قسمت به بررسی دلایل نرم‌افزاری موثر در تار بودن دوربین گوشی می‌پردازیم.

پایین بودن سرعت شاتر دوربین

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز می‌شود تا نور به سنسور دوربین نفوذ کند. شاتر با تنظیم خودکار عمل می‌کند و بعد از اکتساب مقدار نور کافی بسته می‌شود. هر چه این مدت زمان بیشتر باشد، یعنی سنسور دوربین بیشتر در معرض نور گرفته است، در نتیجه عکس‌ها تار می‌شوند. شاتر دوربین به زمان کمی برای گرفتن عکس نیاز دارد و اغلب در نور کم ،زمان نوردهی بیشتر است. همچنین در عکس‌برداری از اشیا متحرک از زمان نوردهی کمتر اسفاده می‌شود.

تنظیمات فوکوس دوربین

اگر فوکوس گوشی به درستی تنظیم نشود، عکس‌ها تار خواهند شد. به خصوص در فضای تاریک و عکاسی در شب، فوکوس می‌تواند دردسرساز شود. جهت فوکوس دوربین را تغییر دهید، حالت تنظیمات دستی گوشی را فعال کنید و نوار لغزنده را به سمت چپ یا راست حرکت دهید و سپس بررسی کنید آیا این روش، فوکوس را تغییر می‌دهد یا خیر. البته این نکته را توجه کنید که ممکن است فوکوس خودکار دوربین حتی زمانی که به آن نیاز ندارید، روشن باقی مانده باشد؛ در نتیجه عکس‌ها تار می‌شوند. پس بهتر است در صورتی که نمی‌خواهید بر روی سوژه‌ای تمرکز کنید، به قسمت تنظیمات وارد شوید و تنظیمات فوکوس را غیرفعال کنید.

گوشی‌های آیفون معمولاً با گزینه‌های زوم مشخصی مثل زوم اپتیکال 0.5X، 1X، 2X، 2.5X و 3X عرضه می‌شوند. استفاده از این مقدار زوم مشکلی در تصاویر ایجاد نمی‌کنند اما اگر از 3X بیشتر زوم کنید، متوجه اعوجاج در تصاویر خواهید شد. به‌طور کلی فناوری زوم دیجیتالی از متد بزرگنمایی برای بزرگ کردن ناحیه‌ای از تصویر استفاده می‌کند؛ در نتیجه احتمال تار شدن بیشتر از زوم اپتیکال است. اما زوم اپتیکال از تغییر حالت فیزیکی لنز برای تنظیم فاصله بین سنسور و دوربین استفاده می‌کند و خروجی نهایی باکیفیت‌تر است.

بررسی اندازه دیافراگم

اندازه دیافراگم میزان فوکوس دوربین را تعیین می‌کند و این موضوع بر وضوح عکس تاثیر مستقیمی می‌گذارد. به‌طور مثال اگر از یک دیافراگم کوچک استفاده کنید، عمق میدان بزرگتر است، در نتیجه عکس شما بسیار واضح خواهد بود؛ اما دیافراگم بزرگ، عمق میدان کمی دارد و عکس‌ها کیفیت پایینی خواهند داشت.

استفاده از نرم‌افزارهای مناسب عکاسی

شاید مشکل از برنامه دوربین گوشی شیائومی و سامسونگ باشد. برای اینکه مطمئن شوید که مشکل اصلی از نرم افزار است یا خیر می‌توانید برنامه عکاسی جدید نصب کنید و نتیجه را با عکس‌های برنامه اصلی گوشی مقایسه کنید. اکثر برنامه‌های عکاسی امکانات اضافه‌تری نسبت به برنامه پیشفرض گوشی‌ها دارند و همچنین گزینه‌های متعددی برای ویرایش عکس ارائه می‌کنند.

استفاده از گزینه Antishake

اگر می‌خواهید از یک شی متحرک عکس بگیرید، گزینه Antishake (ضد لرزش) از تار شدن عکس‌ها جلوگیری کند. Antishake نوعی روش و ترفند عکاسی با گوشی است که کمک می‌کند هنگام تمرکز دوربین گوشی بر روی شی متحرک به عنوان لرزش گیر عملکرد کرده و حرکت ناخواسته دوربین را کنترل کند.

استفاده از قابلیت عکاسی چندعکسه

برای رفع مشکل تاری دوربین گوشی می‌توانید چندین عکس پشت سر هم از سوژه بگیرید. تمام گوشی‌های هوشمند جدید این قابلیت را در تنظیمات دوربین خود ارائه می‌کنند. بدین ترتیب از یک سوژه، چندین عکس با فاصله‌های زمانی کمتر از میلی‌ثانیه ثبت می‌شود و احتمال اینکه حداقل یکی از عکس‌ها مشکل تاری نداشته باشد وجود خواهد داشت.

آپدیت برنامه دوربین برای رفع علت تار شدن دوربین گوشی

با اینکه گوشی‌های جدید آیفون، سامسونگ و شیائومی و حتی سایر برندهای مطرح از برنامه‌های پیشفرض مناسب و قابل قبول استفاده می‌کنند اما ممکن است به مرور زمان این برنامه‌ها دچار مشکل شوند. به همین خاطر بهتر است دو کار زیر را انجام دهید:

  • برنامه گوشی (و حتی سیستم‌عامل گوشی) خود را بروزرسانی کنید.
  • از بخش اطلاعات برنامه، بستن اجباری (Force Stop) را فعال کنید و سپس دوباره برنامه را باز و استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: انواع دوربین‌های گوشی هوشمند

پاک کردن حافظه پنهان گوشی

اگر تمام روش‌های بالا را امتحان کردید و همچنان مشکل به قوت خود باقی مانده بود، حافظه پنهان گوشی را پاک کنید. از قسمت Settings، برنامه‌ها را انتخاب کرده و بر روی Camera کلیک و سپس Clear cache the camera را انتخاب کنید. این روش حافظه موقت را خالی می‌کند و ممکن است به رفع تاری دوربین گوشی کمک کند.


در انتها، عوامل محیطی دخیل در تار شدن عکس‌ها در این قسمت ارائه شده‌اند.

محیط مه‌آلود و مرطوب

اگر می‌خواهید در یک جنگل خوش آب‌وهوا و مه‌آلود در شمال عکس بگیرید، طبیعتا عکس‌ها تار می‌شود. هرگاه در یک فضای مرطوب و مه‌آلود قرار گرفتید، قبل از گرفتن عکس حتماً لنز دوربین را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

حرکت دوربین حین عکاسی

گاهی بدون آنکه متوجه باشیم هنگام گرفتن عکس، دوربین حرکت می‌کند. حتی کوچک‌ترین لرزش دست یا حرکت دوبین می‌تواند مشکل‌ساز شود (به خصوص اگر در فضای کم نور و شب عکس بگیرید). به‌طور کلی هنگام لرزش دوربین، نباید از سرعت شاتر سریع استفاده کنید، بهترین راهکار برای جلوگیری از لرزش دست استفاده از مونوپاد، گیمبال یا سه‌پایه است.

ضعیف بودن منبع نور

نور ضعیف می‌تواند علت تار شدن دوربین گوشی باشد و به همین دلیل عکاسی در شب سخت‌تر از روز خواهد بود؛ زیرا دوربین گوشی‌های هوشمند سنسورهای کوچکی دارند و در فضای کم‌نور و تاریک نسبت به دوربین‌های حرفه ای، عملکرد خوبی ندارند؛ مگر آنکه دوربین گوشی برای عکاسی در شب بهینه شده باشد. نور ضعیف، فوکوس را دشوار می‌کند در نتیجه عکس‌ها تار می‌شوند. به‌طور کلی سعی کنید در یک فضای پرنور عکس بگیرید تا مشکل تاری عکس را نداشته باشید.

بهترین اپلیکیشن‌های رفع تاری عکس

اگر هیچکدام از بخش‌های قبلی این مقاله نتوانستید علت تار شدن لنز دوربین خود را پیدا و رفع کنید، می‌توانید پس از عکاسی از برنامه‌هایی که برای رفع تاری عکس کارایی دارند استفاده کنید. در جدول زیر می‌توانید بهترین برنامه‌های ادیت عکس را که برای حذف تاری عکس کارایی خوبی دارند مشاهده کنید. با کمک این برنامه‌ها دیگر مهم نیست علت تار شدن دوربین سلفی گوشی شما چیست، چرا که می‌توانید به راحتی هر عکس تاری را اصلاح کنید.

Adobe Lightroom CC با اپلیکیشن لایتروم می‌توانید وضوح تصویر را به راحتی با تغییر اندازه ابعاد عکس به مقدار پیکسل بالاتر افزایش دهید.
Enhance Photo Quality این برنامه دارای ویژگی بهبود کیفیت عکس است که می‌تواند به تبدیل تصاویر تار به عکس‌های با کیفیت HD کمک کند.
Lumii با این برنامه می‌توانید تاری عکس‌ها برطرف کرده و ادیت بیشتری روی آنها انجام دهید.
Vividit Photo Enhancer Vividit برنامه‌ای برای رفع تاری عکس‌ها با یک کلیک است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، به افرادی که دانش کمی در این زمینه دارند کمک می‌کند.
Photo Editor Pro برای رفع تاری تصاویر، این برنامه به لطف ابزار اختصاصی شارپ کردن، نتیجه خوبی ارائه می‌دهد.
PhotoSoft این اپلیکیشن مجموعه‌ای عالی از ابزارهای ویرایش عکس دارد و می‌توانید از آن برای عکاسی مستقیم از داخل برنامه هم استفاده کنید.
Afterlight قابلیت وضوح تصویر برای تاری عکس این برنامه کاملاً پاسخگو است و نتایج خوبی ارائه می‌دهد.
Snapseed

در منوی جزئیات این برنامه، کنترل‌های ساختار و شارپنینگ عکس وجود دارد که هر دو می‌توانند به شما در اصلاح تصاویر تار کمک کنند.

Pixlr برای اصلاح عکس تار با این برنامه، ابزار شارپنینگ اصلاحات خوبی را اعمال می‌کند.
Whitagram
ابزار شارپنینگ در ویتاگرام به رفع تاری عکس‌ها کمک زیادی می‌کند.
Adobe Photoshop Express ابزار شفاف‌سازی این برنامه فوق‌العاده موثر است و با کمک «عصای جادویی» آن، با یک کلیک وضوح تصویر افزایش پیدا می‌کند.
Instasize

Instasize یک برنامه ویرایش تصاویر است که می‌تواند تصاویر تار شما را از طریق یک رابط کشویی ساده واضح کند.

لطفاً در بخش نظرات مقاله، تجربه خودتان را از چگونگی رفع مشکل تاری دوربین به اشتراک بگذارید. همچنین اگر پاسخ درستی برای این سوال که چرا دوربین تار می‌شود پیدا نکردید، در بخش نظرات اعلام کنید تا به شما کمک کنیم.

منابع: thesmartphonephotographer.comdigital-photography-school | online-tech-tips.com

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها