مقایسه گوشی: آیفون یا سامسونگ؟ کدام بهتر است؟

در حال حاضر مقایسه آیفون و سامسونگ در بازار گوشی به سادگی گذشته نیست؛ زیرا در گذشته شرکت اپل پیشتاز میدان بود و سامسونگ در برابر او حرفی برای گفتن نداشت. اما امروز سامسونگ نیز در این رابطه پیشرفت چشمگیری کرده و از پشتیازان بازار گوشی‌های هوشمند شده است. به همین دلیل برای شناسایی نقاط قوت و ضعف گوشی‌های این دو برند محبوب، با مقایسه کلی تکنولوژی‌های آنها و سپس گوشی‌های پرجم‌دارشان، قرار است به این نتیجه برسیم که آیفون بهتر است یا سامسونگ؛ پس تا پایان این مقاله از مجله لیپک همراه ما باشید.

سهم بازار جهانی سامسونگ و آیفون

طبق آمار شرکت بین‌المللی داده (IDC)، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2023 با 3.2 درصد کاهش به 1.17 میلیارد دستگاه رسید. از این تعداد، آیفون در سال 2023 با فروش 234.6 میلیون دستگاه، از 226.6 میلیون دستگاه سامسونگ پیشی گرفت. سامسونگ از سال 2010 در صدر بازار گوشی‌های هوشمند قرار داشت اما این جایگاه را در سال 2023 به اپل واگذار کرد.

IDC اعلام کرد که شرکت 2.8 تریلیون دلاری اپل، سهم بازار 20.1 درصدی را نسبت به 19.4 درصدی سامسونگ در سال 2023 به‌دست آورده است. با اینکه اپل به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند از نظر درآمد و سود است اما این اولین بار است که افزایش خرید گوشی اپل باعث شده تا این برند بازار را رهبری کند.

سهم بازار در 2021 سهم بازار در 2022 سهم بازار در 2023
سامسونگ 20% 22% 19.4%
اپل 17% 19% 20.1%

مشخصات آیفون 15 و گلکسی S24 سامسونگ

جدیدترین سری اس سامسونگ با خانواده گلکسی اس 24، اس 24 پلاس و اس 24 اولترا به بازار عرضه شده است. از سوی دیگر، آخرین گوشی اپل در خانواده چهار عضوی آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس منتشر شده است. در این بخش به‌طور خلاصه، ویژگی‌های این دو سری را با هم مقایسه کرده و سپس به بررسی گوشی‌های این دو برند با جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

مشخصات کلی:

Galaxy S24 iPhone 15
قیمت پایه 799$ 799$
صفحه‌نمایش 6.2″ Dynamic LTPO AMOLED 2X, 2600 nits peak 6.1” Super Retina XDR OLED, 1000 nits peak
رزولوشن 1080 x 2340 pixels 1179 x 2556 pixels
پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 Apple A16 Bionic
حافظه رم 8GB 8GB
فضای ذخیره‌سازی 128GB, 256GB, 512GB 128GB, 256GB, 512GB
دوربین اصلی 50MP f/1.8 wide, 12MP ultrawide, 10MP telephoto – 8K at 24/30fps, 4K at 30/60fps 48MP f/1.6 wide, 12MP ultrawide – 4K at 24/25/30/60fps
دوربین سلفی 12MP f2.2 – 4K at 60fps 12MP f/1.9 – 4K at 24/25/30/60fps
ظرفیت باتری 4,000mAh 3,349mAh
محافظت IP68, Gorilla Glass Armor with aluminum frame IP68, Corning-made glass front and back with aluminum frame

ویژگی‌های ممتاز S24 سامسونگ:

ویژگی‌های ممتاز آیفون 15:

  • رزولوشن بهتر
  • پشتیبانی از اکوسیستم اپل
  • رنگ‌بندی جذاب و شاد

مقایسه کیفیت گوشی‌های اپل و سامسونگ

کیفیت ساخت گوشی‌های پرچم‌دار هر دو برند اپل و سامسونگ عالی است. البته هر دو برند سبک طراحی منحصربه‌فرد خود را دارند و به همین دلیل، مقایسه گوشی‌های اپل با سامسونگ از این نظر به دقت و توجه بیش‌تری نیاز خواهد داشت.

طراحی و کیفیت ساخت نسل‌های جدید هر دو برند در مقایسه با نسل‌های پرچم‌دار قبلی تفاوت چندانی ندارد و عمدتاً در جزئیات، ارتقاء و بهبودهایی صورت گرفته است. به عنوان مثال قاب پشتی آیفون ۱۴ پرومکس مشابه آیفون ۱۳ پرومکس از جنس شیشه مات بسیار باکیفیت بوده و روی آن فریم بزرگ دوربین‌ها و لوگوی اپل دیده می‌شود و ناچ هم همچنان در بالای نمایشگر قرار دارد؛ اما اندازه آن در مقایسه با نسل قبلی کوچک‌تر شده است. فریم این گوشی کاملاً تخت بوده و از جنس فولاد ضد زنگ است. همچنین نسبت نمایشگر به بدنه به بیش از ۸۸ درصد رسیده است.

خشاب‌ سیم‌کارت، دکمه بی‌صدا کردن و دکمه‌های ولوم روی فریم چپ و دکمه کاور روی فریم راست قرار گرفته‌اند و در قسمت پایین نمایشگر نیز درگاه لایتنینگ، اسپیکر و میکروفن به چشم می‌خورد.

S23 سامسونگ نیز از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه اس ۲۲ اولترا یا نسل قبلی خود است. قاب پشتی آن از جنس شیشه مات بوده و با استفاده از گوریلا گلس ویکتوس ۲ مراقبت و پشتیبانی می‌شود. لنز دوربین‌ها به صورت کاملاً هم‌سطح، با قاب پشتی در قسمت بالای سمت چپ و لوگوی سامسونگ در قسمت پایین قاب پشتی مشاهده می‌شود. البته ناگفته نماند که اولترا اس ۲۳ نسبت به نسل قبلی خود تخت‌تر شده است و می‌توانید آن را خیلی راحت در دست نگه‌دارید.

فریم براق کناری آن از جنس آلومینیوم است و در سمت راست آن پاور و دکمه‌های ولوم قرار گرفته‌اند. فریم پایین نیز میزبان میکروفن دوم، اسپیکر، جایگاه قلم، خشاب سیم‌کارت و درگاه Type-C است. اما در فریم بالا فقط میکروفن دوم دیده می‌شود. پنل گلکسی اس ۲۳ اولترا لبه‌های خمیده‌ای دارد و نزدیک به ۹۰ درصد از فضای روبه‌رو را به خود اختصاص داده است.

آیفون ۱۴ پرومکس ۷.۹ میلی‌متر ضخامت و ۲۴۰ گرم وزن دارد. گلکسی اس ۲۳ اولترا دارای وزن ۲۳۴ گرم و ضخامت ۷.۹ میلی‌متر است. همانطور که ملاحظه می‌کنید هر دو گوشی تقریباً وزن بالایی دارند اما ارگونومی آیفون به دلیل ضخامت کم‌تر نسبت به سامسونگ اندکی بهتر است.

هر دو گوشی آیفون و سامسونگ ضد آب بوده و از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کنند اما میزان مقاومت اپل در برابر نفوذ آب تا عمق ۶ متری ۳۰ دقیقه است، درصورتی‌که سامسونگ فقط تا عمق ۱.۵ متری می‌تواند در برابر نفوذ آب مقاومت کند‌.

با مقایسه اپل با سامسونگ از نظر طراحی ظاهری نمی‌توان مورد خاصی را به عنوان بهترین انتخاب کرد‌ زیرا در این رابطه سلیقه شخصی بیشتر مهم بوده و برای انتخاب گزینه برتر و زیباتر باید سلیقه شخصی خود را ملاک قرار دهید. اما در مقایسه آیفون و سامسونگ از نظر کیفیت ساخت، اپل با اختلاف جزئی در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد زیرا در برابر نفوذ آب مقاوم‌تر بوده و جنس فریم آن از فولاد ضدزنگ است.

نکته مهم اما تنوع مدل در حین خرید گوشی سامسونگ است؛ انواع گوشب با ظاهر و سخت‌افزار مختلف و در رده‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار می‌تواند گزینه‌های بیشتری در اختیار طیف گسترده‌ای از مشتریان قرار دهد؛ این مزیت هیچ‌گاه در گوشی‌های آیفون دیده نشده و احتمالاً هم نخواهد شد.

مزایای سامسونگ در مقایسه با اپل از نظر کیفیت ساخت و طراحی:

  • برخورداری از حاشیه‌های کم‌تر در اطراف نمایشگر
  • استفاده از ناچ کوچک‌تر

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر کیفیت ساخت و طراحی:

  • برخورداری از گواهی ضد آب قوی‌تر
  • استفاده از فولاد ضد زنگ برای فریم مدل‌های پرو و پرو مکس

در ادامه، گوشی‌های برتر این دو برند را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم.

مقایسه دوربین آیفون و سامسونگ

اگر به عکاسی علاقه دارید، اجباری به تهیه دوربین‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت نیست؛ زیرا در حال‌حاضر برخی از گوشی‌های هوشمند مخصوصاً گوشی‌های پرچمدار سری اس سامسونگ و آیفون 14 و 15 اپل، امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که بتوانید به‌صورت حرفه‌ای عکاسی و فیلمبرداری کنید. اما برای آنکه بتوانید از بین دو برند اپل و سامسونگ بهترین دوربین را برحسب نیاز، سلیقه‌های شخصی و سطح توقعات خود انتخاب کنید، باید با ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوت دوربین‌ آنها آشنا باشید.

در مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ از نظر دوربین باید گفت که پرچمداران سامسونگ و آیفون به دوربین‌های بسیار قدرتمندی مجهز هستند؛ گرچه هر کدام از آن‌ها در مقایسه با هم یک سری نقاط ضعف و قوت دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دوربین اصلی

جهت بررسی‌های این مقاله، گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra و آیفون ۱۴ پرومکس به عنوان نماینده محصولات سامسونگ و آیفون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. هر دو گوشی آیفون پرو و پرومکس 14 از یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کنند در حالی که گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra به یک دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز است.با این وجود نمی‌توان گفت که گلکسی S23 Ultra در مقایسه با ۱۴ پرو و ۱۴ پرومکس برای عکس‌برداری و تهیه محتواهای ویدیویی انتخاب بهتری است؛ زیرا فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که بر کیفیت عملکرد دوربین گوشی‌ها به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: تست کیفیت دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس

رابط کاربری دوربین

راحتی استفاده رابط کاربری برنامه دوربین، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در مقایسه دوربین گوشی‌های آیفون و سامسونگ باید مدنظر قرار بگیرد.‌ به عبارت دیگر برای استفاده راحت‌تر و ثبت تصاویر جذاب‌تر شما باید بتوانید تنظیمات دوربین‌ مدل‌های مختلف گوشی سامسونگ و آیفون را به آسانی تغییر دهید. به‌عنوان مثال برای عکسبرداری یا فیلمبرداری از اشیاء متحرک، قابلیت فوکوس یا حالت اکشن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید بتوان به راحتی آن را فعال و به دلخواه تنظیم کرد.

خوشبختانه هر دو گوشی گلکسی S23 Ultra و آیفون ۱۴ پرومکس از فوکوس بسیار خوبی برخوردار هستند اما گوشی آیفون سرعت شاتر بالاتری دارد و همین عامل از تار شدن تصویر جلوگیری می‌کند. در نتیجه دوربین اپل پرومکس ۱۴ در مقایسه با گلکسی S23 Ultra برای ثبت اشیا متحرک عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و از کاربری راحت‌تری برخوردار است.

بهتر است بدانید که عملکرد شاتر گوشی‌های سامسونگ مخصوصاً برای عکاسی در حالت رزولوشن بالا با تاخیر قابل توجهی به همراه است.

رنگ‌شناسی

دیگر نکته مهم در مقایسه‌ی سامسونگ و اپل از نظر دوربین، رنگ‌شناسی است. هنگامی که تصاویر ثبت شده با استفاده از گوشی‌های سامسونگ و آیفون را در کنار یکدیگر قرار بدهید، متوجه خواهید شد که عکس‌های آیفون نسبت به سامسونگ کمی بی‌روح و خسته‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ چراکه نحوه نمایش و پردازش رنگ‌ها در آیفون و سامسونگ کاملاً متفاوت است.

گوشی‌های آیفون همیشه رنگ‌ها را به صورت کاملاً طبیعی ثبت می‌کنند اما گوشی‌های سامسونگ جهت شاداب‌تر و خوش‌رنگ‌تر جلوه دادن تصاویر، رنگ و لعاب آنها را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل در اکثر موارد تصاویری که با دوربین‌ گوشی سامسونگ ثبت می‌شوند، نیازی به ویرایش ندارند. پس باید گفت در مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ از نظر رنگ‌شناسی، دوربین گوشی‌های سامسونگ امتیاز بهتری دریافت می‌کنند؛ البته به شرط آنکه دوربین به نحوی تنظیم شود که تصاویر بیش‌ازحد اغراق‌آمیز نباشند.

نکته دیگر، رنگ پوست است که در تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی‌‌های سامسونگ، واقعی‌تر به نظر می‌رسد. دوربین گوشی آیفون با همه رنگ‌های پوست برخورد یکسانی دارد و همین عامل سبب می‌شود که رنگ چهره مخصوصاً در تصاویر سلفی کسل و بی‌روح به‌نظر برسد.

کیفیت تصاویر

دوربین گوشی‌های آیفون پرومکس ۱۴ و سامسونگ گلکسی S23 Ultra هر دو می‌توانند تصاویری فوق‌العاده با کیفیت ثبت کنند اما در این زمینه، رویکرد دوربین سامسونگ از نظر محدوده داینامیکی بهتر از اپل است. از این‌رو تصاویر دوربین سامسونگ برخلاف برخورداری از کاراکتر خاص، ممکن است گاهی اوقات اندکی غیر واقعی به‌نظر برسند. دوربین آیفون نیز گاهی اوقات برای حفظ ظاهر طبیعی تصویر در بعضی از قسمت‌های تصاویر از نورپردازی بیشتری استفاده می‌کند. در حالت اولتراواید (فوق عریض) هم تصاویر دوربین آیفون در مقایسه با سامسونگ عملکرد بهتری دارند.

عکسبرداری در شب

اگر علاقمند به عکس‌ برداری در شب هستید، بهتر است بدانید که هر دو گوشی آیفون و سامسونگ در این زمینه عملکرد خوبی دارند. البته با استفاده از گوشی آیفون می‌توانید در حالت شب (Night Mode) تصاویر واقعی‌تری را ثبت کنید. البته گاهی ممکن است تصاویر به قدری تاریک باشند که حتی ارزش تماشا کردن نیز نداشته باشند. به‌طور کلی دوربین گوشی گلکسی S23 Ultra برای تصویربرداری در حالت شب عملکرد بهتری دارد اما در برخی از مواقع، تصاویر ثبت شده به قدری نورپردازی می‌شوند که زیبایی‌های بصری شب در تصویر اصلاً مشخص نیست.

عکس پرتره

در مقایسه آیفون و سامسونگ از نظر عکس‌های پرتره به سختی می‌توان قضاوت کرد؛ زیرا هر دو برند در این رابطه عملکرد تقریباً یکسانی ارائه می‌دهند. گرچه برای تار کردن پس‌زمینه، گوشی‌های آیفون عملکرد بهتری دارند. دوربین گوشی‌های سامسونگ برای تار کردن پس‌زمینه زیاده‌روی می‌کنند اما در عوض عملکرد، دوربین سامسونگ از نظر تشخیص لبه‌ها بسیار بهتر است.

کیفیت ویدیو

دوربین آیفون برای تهیه محتواهای ویدیویی انتخاب بهتری به شمار می‌رود زیرا در هنگام فیلمبرداری، تمامی لنزهای آیفون عملکرد منسجم‌تری دارند (تغییر لنز در دوربین آیفون منجر به تغییر کیفیت یا حالت تصویر نمی‌شود). البته تکنولوژی لرزشگیر OIS در گوشی‌های سامسونگ وسیع‌تر است و به همین دلیل در محیط‌های کم‌نور برای فیلمبرداری عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. همچنین محدوده پویای ویدیوهای سامسونگ در حالت شب نسبت به ویدیوهای آیفون بهتر است. دیگر نقطه قوت سامسونگ از نظر فیلمبرداری این است که از قابلیت فیلمبرداری 8K پشتیبانی می‌کند.

کیفیت صدا

کم‌تر کسی در مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ دوربین آیفون و سامسونگ به کیفیت صدا اهمیت می‌دهد؛ اما باید گفت که یکی از مهم‌ترین معیارها برای بررسی کیفیت ویدیو، کیفیت صدا است. از این نظر گوشی‌های آیفون نسبت به سامسونگ در گذشته بهتر بودند اما در حال‌حاضر ویدیوهای سامسونگ از نظر کیفیت صدا با ویدیوهای آیفون تقریباً برابری می‌کنند و می‌توانید با گوشی‌های رده‌بالای سامسونگ نظیر گلکسی S23 Ultra نیز حتی در هنگام وزش باد و در محیط‌های طوفانی و بارانی، ویدیوهایی با صدای واضح و بلند بگیرید.

امکانات جانبی دوربین

در مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ از نظر دوربین باید به امکانات جانبی نیز توجه داشته باشید. به‌طورکلی دوربین گوشی سامسونگ در مقایسه با آیفون امکانات جانبی متنوع‌تری دارد زیرا آیفون معتقد است که هر چقدر سیستم دوربین ساده‌تر باشد، کاربران راحت‌تر می‌توانند از آن استفاده کنند. برخی از امکانات گوشی گلکسی S23 Ultra شامل موارد زیر هستند.

  • زوم نوری ۱۰ برابری
  • رزولیشن ۲۰۰ مگاپیکسلی
  • امکانات و فیلترهای نرم‌افزاری مختلف
  • سوپر اسلوموشن
  • زوم فضایی

مزایای سامسونگ در مقایسه با اپل از نظر دوربین:

  • برخورداری از قابلیت زوم بیشتر
  • برخورداری از قابلیت فیلمبرداری با فناوری 8K
  • برخورداری از قابلیت‌ها و برنامه‌های بیشتر برای دوربین
  • بکارگیری گسترده‌تر از لنز تله فوتو

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر دوربین:

  • کیفیت فیلمبرداری بهتر
  • پشتیبانی از قابلیت فیلمبرداری Dolby Vision HDR
  • استفاده راحت‌تر از برنامه‌های دوربین
  • ثبت تصاویر واقعی‌تر و حفظ رنگ‌بندی واقعی‌تر و طبیعی‌ عکس‌ها
  • برخورداری از فوکوس سریع‌تر در شب

مقایسه دوربین آیفون 14 پرومکس با S22 Ultra

برای تکمیل موضوع این بخش، تست عملی کیفیت دوربین آیفون 14 پرومکس با S22 Ultra سامسونگ را نیز ارائه کرده‌ایم. به‌طور کلی این دو گوشی مدعی هستند که از نظر جزئیات و عکاسی پرتره قدرت بالایی دارند. آیفون 14 پرومکس به وسیله حالت ProRaw و رزولوشن 48 مگاپیکسلی خود قرار است دنیای تصاویر را در گالری شما تغییر دهد (عکس زیر را مقایسه کنید).

این حالت ثبت تصاویر با نویز کم‌تر را ممکن می‌کند. همچنین شما با وجود این حالت، امکان استفاده از یک زوم جدید را نیز دارید. در حالت پرتره با کراپ کردن تصویر اصلی زوم دو برابری برای شما ممکن می‌شود. در هر دو گوشی زمان عکاسی با زوم سه برابری کیفیت عکس‌ها تغییر می‌کند که بخاطر تغییر دوربین اصلی به تله‌فوتو است (نسخه زوم شده عکس بالا را در زیر مشاهده می‌کنید).

دوربین آیفون 14 پرومکس از حداکثر زوم دیجیتال تا 15 برابر برای عکاسی و تا 9 برابر در فیلم‌برداری برخوردار است. این در حالی است که S22 Ultra یک دوربین اپتیکال 3 برابری و یک دوربین با زوم 10 برابری دارد. در شب ممکن است گوشی سامسونگ اکثر جزئیات را از بین ببرد یا رنگ‌ها را برای بهتر شدن نور تغییر دهد. آیفون 14 پرومکس در ثبت جزئیات خودش را به خوبی نشان داد و توانست عملکرد بهتری را داشته باشد، با اینکه این گوشی نیز در ثبت برخی تصاویر اغراق‌آمیز عمل کرد. (تصویر زیر).

سایر تفاوت‌های دوربین این دو گوشی را در زیر مطالعه کنید:

  • از نظر نوردهی، دوربین آیفون 14 پرومکس نوردهی بهتری دارد. از نظر کنتراست تصاویر نیز نماینده اپل قدرتمندتر از نماینده سامسونگ عمل می‌کند.
  • در ثبت تصاویر گلکسی S22 اولترا اغراق‌آمیز عمل می‌کند و یک جلوه مصنوعی به عکس‌ها می‌دهد.
  • دوربین فوق عریض آیفون جدید در نور روز عملکرد بهتری را از خود نشان داد. این گوشی در ثبت رنگ و کنتراست بهتر از گلکسی S22 اولترا بود در حالیکه گوشی گلکسی در نور شب با دوربین فوق عریض خود تصاویر بهتری را ثبت کرد. از نظر زوم اپتیکال گوشی سامسونگ دارای زوم 10 برابری و سه برابری است در حالیکه آیفون زوم 3 برابری دارد. در زوم 10 برابری اس 22 اولترا از نظر شارپ بودن تصاویر و ثبت جزئیات بی‌رقیب است. همچنین آیفون 14 پرومکس به لطف دوربین اصلی خود و قدرت بالای آن می‌تواند با برش تصاویر زوم 2 برابری ایجاد کند.
  • در عکاسی پرتره آیفون چه در زمان شب و چه روز تصاویر خوبی را ثبت می‌کند. این گوشی با تشخیص درست سوژه و تفکیک آن از پس‌زمینه خود را در رده نخست قرار می‌دهد. همچنین دوربین آیفون 14 پرومکس به تصاویر خود افکت بوکه طبیعی می‌بخشد.
  • با اینکه پیکسل دوربین گلکسی اس 22 اولترا بزرگ‌تر است اما نماینده اپل در ثبت تصاویر سلفی پیروز می‌شود. سوژه‌ها کاملاً طبیعی و با جزئیات بالا ثبت می‌شوند. کنتراست به خوبی پردازش می‌شود و دوربین کنترل درستی بر روی ثبت رنگ‌ها دارد.

مقایسه قیمت گوشی‌های سامسونگ و آیفون

در حال حاضر تنها رقیب قدرتمند اپل در حوزه گوشی‌های هوشمند، سامسونگ است و دیگر برخلاف گذشته گوی و میدان به‌طور کامل در دستان اپل قرار ندارد. به همین دلیل قیمت گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و گوشی‌های اپل بسیار نزدیک به هم بوده و در این رابطه نیز رقابت تنگاتنگی بین این دو برند وجود دارد.

شرکت سامسونگ برخلاف اپل در تمام بازه‌های قیمتی گوشی تولید می‌کند؛ به‌نحوی که می‌توانید گوشی سامسونگ با کمتر از 5 میلیون تومان هم خریداری کنید. این در حالی‌ست که تنوع مدل و قیمت گوشی‌های اپل بسیار کم است. دیگر ویژگی مثبت سامسونگ در مقابل اپل از نظر قیمت این است که در بازه‌های قیمتی متفاوت چندین گوشی سامسونگ با ویژگی‌های مختلف برای انتخاب وجود دارد.

به‌عبارت دیگر اگر با بودجه 15 میلیون تومان برای خرید گوشی سامسونگ به بازار بروید، قدرت انتخاب بالایی خواهید داشت. سامسونگ شرایطی را فراهم کرده تا مشتریانش بتوانند براساس قدرت خرید خود، متناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند و از انتخابشان هم رضایت داشته باشند. اما برای خرید گوشی اپل چنین تنوعی وجود ندارد و این برند هر ساله فقط یک‌بار و آن هم فقط یک سری گوشی به بازار عرضه می‌کند.

مزایای سامسونگ در مقایسه با اپل از نظر قیمت:

  • عرضه تعداد زیادی گوشی در بازه‌های قیمتی متفاوت
  • تنوع بالا در قیمت
  • عرضه گوشی‌های اقتصادی تا پرچم‌دار

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر قیمت:

  • سردرگمی و پیچیدگی کم‌تر هنگام خرید و انتخاب

مقایسه عمر باتری آیفون و سامسونگ

با مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ از نظر عمر باتری متوجه خواهید شد که طول عمر گوشی‌های آیفون نسبت به سامسونگ بیشتر است و در اکثر موارد باتری گوشی آیفون نسبت به سامسونگ شارژدهی بهتری دارد. البته باتری‌های آیفون اندازه کوچک‌تری دارند و یک باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت آیفون نسبت به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت سامسونگ عملکرد بسیار بهتر و شارژدهی بیشتری دارد. در حالت کلی اکثر گوشی‌های سامسونگ برای انجام کارهای معمولی نهایتاً تا ۸ ساعت می‌توانند دوام بیاورند؛ در صورتی که میانگین طول عمر باتری گوشی‌های آیفون حداقل ۱۰.۵ ساعت است.

مزایای سامسونگ در مقایسه با اپل از نظر باتری:

  • برخورداری از سرعت شارژ بیشتر
  • بکارگیری درگاه Type C

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر باتری:

  • برخورداری از شارژدهی بهتر و بهینه‌تر

قدرت پردازشی و سرعت اجرا: آیفون یا سامسونگ؟

در مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ از نظر قدرت پردازشی و سرعت اجرا بدون شک گوشی‌های اپل در جایگاه بهتری قرار دارند؛ زیرا گوشی‌های اپل سخت‌افزار بسیار قدرتمندتری دارند و همین عامل سبب شده است که در حال‌حاضر نسبت به تمامی برندهای فعال در این حوزه سرعت پردازش و اجرای بهتری داشته باشند.

در بسیاری از گوشی‌های سامسونگ تراشه‌های مدیاتک، اگزینوس و کوالکام بکار رفته است. همچنین گوشی‌های پرچمدار آن نیز با دو تراشه اگزینوس و کوالکام راهی بازار می‌شوند و تراشه کوالکام نسبت به تراشه‌های هم‌رده اگزینوس عملکرد، قدرت و پایداری بهتری دارد. به همین دلیل پرچمداران تراشه اسنپدراگون یا به عبارت دیگر کوالکام مخصوص بازارهای چین و آمریکا بوده و گوشی‌هایی که دارای تراشه اگزینوس هستند وارد بازارهای دیگر نقاط دنیا می‌شوند.

تراشه‌های مخصوص گوشی‌های اپل همانند سیستم‌عامل اختصاصی آن توسط خود شرکت اپل تولید می‌شوند. از این‌رو سیستم نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی‌های اپل کاملاً با یکدیگر سازگار هستند و همین عامل سبب شده است که گوشی‌های اپل برای اجرای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های گرافیکی مختلف بهترین و سریع‌ترین عملکرد را ارائه بدهند.

خلاصه آنکه تمامی تراشه‌هایی که توسط سامسونگ استفاده می‌شوند، در مقایسه با تراشه‌های بی‌نظیر شرکت اپل قدرت کم‌تری دارند. البته محصولات هر دو برند برای استفاده‌های عادی و روزمره عملکرد سریع و بی‌نقصی دارند اما برای پردازش‌های سنگین و ویرایش فایل‌های گرافیکی، عملکرد گوشی‌های اپل بسیار سریع‌تر و بهتر است.بهتر است برای درک بیشتر این موضوع، مقاله بهترین و قوی ترین پردازنده موبایل برای گوشی IOS و اندروید (2024) را مطالعه کنید.

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر قدرت پردازش:

  • برخورداری از پردازنده‌های قوی‌تر
  • برخورداری از پردازنده‌های بهینه‌تر
  • استفاده از پردازنده یکسان برای مناطق مختلف
  • برخورداری از تراشه‌هایی با عملکرد پایدارتر در طولانی‌مدت

تفاوت صفحه‌نمایش آیفون با سامسونگ

هر دو برند در بخش نمایشگر سنگ‌تمام گذاشته و از بهترین و بروزترین فناوری‌ها استفاده کرده‌اند. به همین دلیل مقایسه گوشی‌های اپل و سامسونگ از نظر نمایشگر واقعاً دشوار است. به‌عنوان مثال آیفون ۱۴ پرومکس مجهز به یک صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی از نوع LTPO Super Retina XDR OLED است و 2796 در 1290 پیکسل رزولوشن و 460 تراکم پیکسلی دارد. نرخ نوسازی این نمایشگر 120 هرتز و نسبت آن 19.5:9 است و از فناوری‌های HDR10 و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند.

در مقابل آیفون ۱۴ پرومکس، گلکسی اس ۲۳ اولترا به یک نمایشگر 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 3088 در 1440 و تراکم 500 پیکسل مجهز است. این صفحه‌نمایش نسبت 19.3 به 9 دارد و نرخ نوسازی آن 120 هرتز است. همچنین از فناوری +HDR10 هم پشتیبانی می‌کند.

حداکثر میزان روشنایی آیفون ۱۴ پرومکس ۲۰۰۰ نیت و گلکسی ۲۳ اولترا ۱۷۵۰ نیت است. همچنین میزان روشنایی نمایشگر آیفون در حالت تنظیم دستی ۸۳۰ نیت و در روشنایی خودکار و هنگام قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید تا ۱۷۶۰ نیت افزایش پیدا می‌کند. اما میزان روشنایی پنل سامسونگ در حالت تنظیم دستی تا ۵۲۰ نیت و به‌همراه فناوری Extra Brightness به ۸۳۰ نیت می‌رسد. در حالت خودکار نیز تا ۱۲۷۵ افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به توضیحات ارائه شده در مقایسه گوشی اپل و سامسونگ از نظر نمایشگر می‌توان نتیجه گرفت که نمایشگر گوشی اپل (که عمدتاً از تکنولوژی انحصاری خود استفاده می‌کند) رنگ‌ها را با جزئیات بیش‌تری به نمایش می‌گذارد و از روشنایی بالاتری برخوردار است، اما نمایشگر سامسونگ حاشیه‌های کم‌تری دارد.

مزایای سامسونگ در مقایسه با اپل از نظر نمایشگر:

  • استفاده از پنل‌های باکیفیت به صورت گسترده‌تر
  • بکارگیری نرخ نوسازی 120 هرتزی برای همه مدل‌ها حتی برای گوشی‌های میان‌رده
  • روشنایی بیشتر در گوشی‌های پرچم‌دار

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر نمایشگر:

  • بکارگیری فناوری‌های Dolby Vision و True-tone

مقایسه سیستم‌عامل گوشی‌های اپل و سامسونگ

سیستم‌عامل تمامی گوشی‌های اپل، iOS و سیستم‌عامل گوشی‌های سامسونگ هم اندروید است. هر کدام از این سیستم‌عامل‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما قطعاً در ایران، سیستم‌عامل گزینه بسیار بهتری خواهد بود.

سیستم‌عامل اندروید از ویژگی‌های سفارشی‌سازی بیش‌تری برخوردار است و قابلیت‌های پیچیده‌تری دارد. همچنین این سیستم‌عامل نسبت به iOS برنامه‌های بیش‌تری ارائه می‌دهد و از طریق آن می‌توانید به اپلیکیشن‌های بسیار متنوعی دسترسی پیدا کنید.

سیستم‌عامل iOS در مقایسه با اندروید کاربری بسیار راحت‌تری دارد. اما تنوع اپلیکیشن‌های موجود در آن نسبت به اندروید بسیار کم‌تر است. از نظر ویژگی‌های امنیتی نیز سیستم‌عامل iOS نسبت به اندروید شرایط بهتری دارد.

یکی از نقاط قوت سیستم‌عامل اندروید این است که در آن می‌توانید خیلی راحت به بسیاری از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب iOS دسترسی پیدا کنید و اما سیستم‌عامل iOS چنین امکانی را به شما نمی‌دهد.

مزایای سامسونگ در مقایسه با اپل از نظر سیستم‌عامل:

  • برخورداری از سیستم‌عامل آزادتر
  • امکان دانلود و بارگیری برنامه‌ها به صورت مود شده
  • برخورداری از قابلیت شخصی‌سازی بسیار بیشتر
  • برخورداری از قابلیت‌ها و امکانات بیشتر
  • برخورداری و پشتیبانی برخی از مدل‌های پرچمدار از قلم

مزایای اپل در مقایسه با سامسونگ از نظر سیستم‌عامل:

  • وجود نقص کمتر در عملکرد سیستم‌عامل IOS
  • عملکرد بهتر و بهینه‌تر برنامه‌ها در سیستم‌عامل IOS
  • امکان دریافت چند ساله بروزرسانی‌های نرم‌افزاری
  • عرضه همزمان بروزرسانی‌ها برای تمامی گوشی‌ها در همه‌جای دنیا
  • امکان همگام‌سازی‌های عالی
  • استفاده بهینه‌تر و سازگاری بیشتر با سخت‌افزار

در ادامه مقاله و برای تکمیل مقایسه بین آیفون و سامسونگ، به‌طور خلاصه تفاوت‌های نسخه‌های قبلی آیفون و سامسونگ سری اس را هم مرور خواهیم کرد.

مقایسه آیفون 13 و گلکسی S21

در نگاه اولیه به صفحه‌نمایش این دو گوشی، متوجه تفاوت طراحی دوربین سلفی در این دو گوشی خواهیم شد. دوربین سلفی سامسونگ S21 در حفره‌ای بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته که این طراحی باعث استفاده‌ی بیشتر کاربر از صفحه‌نمایش می‌شود. طراحی دوربین سلفی آیفون 13 نسبت به نسل قبل خود یعنی آیفون 12 در ناچ کوچکتری قرار گرفته که ناچ طراحی شده در آیفون 13 نسبت به آیفون 12 میزان دید کاربر و استفاده از صفحه‌نمایش را افزایش داده است.

شركت اپل از فناوری Super Retina XDR OLED در صفحه‌نمایش گوشی‌های آیفون 13 استفاده كرده است و در پنل به‌كار رفته برای سامسونگ S21 از Dynamic AMOLED 2X استفاده شده است. مشخصات صفحه‌نمایش این دو گوشی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

iPhone 13 Samsung S21
تکنولوژی صفحه‌نمایش Super Retina XDR OLED Dynamic AMOLED 2X
نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز 120 هرتز
نسبت صفحه‌نمایش 86% 87%
رزولوشن 1284 در 2778 پیکسل 1440 در 3200 پیکسل
تراکم پیکسلی 458 پیکسل بر اینچ 515 پیکسل بر اینچ

چیپست به کار رفته در سری گوشی آیفون‌های 13 یکسان است و از فناوری Apple A15 Bionic با طراحی 5 نانومتری بهره می‌برند. سخت‌افزار استفاده شده در هر دو سری از پرچم‌دارهای سامسونگ Exynos 2100 با طراحی 5 نانومتری است.

iPhone 13 Samsung S21
تراشه Apple A15 Bionic Exynos 2100
فناوری ساخت 5 نانومتری 5 نانومتری
پردازنده اصلی فرکانس 3.22 تا 4 گیگاهرتز – 6 هسته فرکانس 1.80 تا 2.9 گیگاهرتز – 8 هسته

مقایسه دوربین آیفون 12 پرو و سامسونگ گلکسی S20 اولترا

قطعاً دوربین هر دو گوشی آیفون 12 پرو و سامسونگ گلکسی S20 اولترا نسبت به بسیاری از گوشی‌های هم‌نسل خود قوی‌تر است؛ اما برای مقایسه عملی کیفیت دوربین این دو گوشی، با مشاهده عکس‌های ثبت شده توسط آنها، قضاوت بین بهترین کیفیت دوربین بین این دو گوشی را به شما واگذار می‌کنیم!

عکاسی در حالت استاندارد:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

عکاسی در سایه ها:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

کیفیت رنگ:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

حالت پرتره:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

عکاسی در نور:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

لنز فوق عریض (Ultrawide):

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

عکاسی از آسمان:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

عکاسی در حالت شب:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

کیفیت زوم 2 برابری:

iPhone 12 Pro

Samsung Galaxy S20 Ultra

کیفیت زوم 2 برابری در شب:

iPhone 12 Pro

مقایسه دوربین: Samsung Galaxy S20 Ultra

کیفیت زوم 4 برابری:

مقایسه دوربین: iPhone 12 Pro

مقایسه دوربین: Samsung Galaxy S20 Ultra

کیفیت زوم 5 برابری:

مقایسه دوربین: iPhone 12 Pro

مقایسه دوربین: Samsung Galaxy S20 Ultra

کیفیت زوم 10 برابری:

مقایسه دوربین: iPhone 12 Pro

مقایسه دوربین: Samsung Galaxy S20 Ultra

مقایسه دوربین در بخش بزرگ‌نمایی، جایی که آیفون 12 پرو با بزرگ‌نمایی 10 برابری کارش به پایان می‌رسد اما S20 اولترا همچنان می‌تواند تا 100 برابر هم عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد. شاید برای استفاده بهینه از بزرگ‌نمایی 100 برابری، حتما به سه‌پایه نیاز پیدا کنید، اما داشتن گزینه 20-50 برابری با وضوح تا حدودی مناسب برای عکاسی، قطعاً خوب و کاربردی به حساب می‌آید.

بزرگ‌نمایی اضافی تنها قابلیتی نیست که S20 اولترا نسبت به آیفون 12 پرو دارد. حالت Ultra HD که از شاتر اصلی 108 مگاپیکسلی S20 Ultra بهره می‌برد هم جز این قابلیت‌ها محسوب می‌شود. این قابلیت اساساً مثل داشتن توانایی بزرگ‌نمایی یک عکس بعد از عکسبرداری است.

استفاده از نرم‌افزار دوربین آیفون 12 پرو راحت‌تر از S20 Ultra است. در آیفون، حالت پرتره کاملاً لمسی و حالت شب به‌طور خودکار روشن می‌شود اما در S20 Ultra، برای فعال کردن هر دو حالت باید وارد منو شوید. در نگاه اول شاید نکته مهمی به نظر نرسد اما داشتن این‌چنین ویژگی‌های پیچیده و قدرتمندی در یک منو، تقریباً گیج‌کننده خواهد بود.

سوالات متداول

شاید تصمیم‌گیری در مورد عملکرد بهتر بین آیفون و سامسونگ کار ساده‌ای نباشد و از هر نقطه‌نظر، مقایسه متفاوتی انجام شود؛ به همین دلیل تصمیم‌گیرنده اصلی بین گوشی‌های جذاب این دو برند، برعهده کاربر خواهد بود…

دوربین گوشی‌های اپل بهتر است یا سامسونگ؟

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل هر دو به دوربین‌های قدرتمندی مجهز هستند اما اگر می‌خواهید برای تولید محتواهای ویدیویی دوربین با کیفیت‌تری در اختیار داشته باشید بدون شک گوشی‌های اپل مناسب‌تر است. برای تصویربرداری حرفه‌ای نیز دوربین اپل عملکرد بهتری دارد اما دوربین گوشی‌های سامسونگ در زمینه زوم نسبت به دوربین‌های اپل بسیار حرفه‌ای‌تر است.

گوشی‌های دست دوم کدام یک از برندهای اپل و سامسونگ افت قیمت بیشتری دارند؟

در حال‌حاضر بسیاری از گوشی‌های قدیمی اپل نیز با قیمت مناسبی مخصوصاً در کشور ما خرید و فروش می‌شوند؛ در حالی که تقریباً تمامی گوشی‌های قدیمی سامسونگ از رده خارج شده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افت قیمت گوشی‌های دست دوم سامسونگ نسبت به اپل بیشتر است و اگر شما می‌خواهید پس از خرید گوشی ارزش سرمایه خود را حفظ کنید، باید به سراغ گوشی‌های اپل بروید.

کدامیک از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل سخت‌افزار بهتری دارند؟

کیفیت سخت‌افزار گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نظیر گلکسی اس ۲۳ اولترا و گلکسی اس ۲۲ اولترا با گوشی‌های اپل تفاوت چندان زیادی ندارد. به عبارت دیگر هر دو مورد از تراشه قدرتمندی برخوردار هستند و برای اجرای بازی‌های سنگین عملکرد خوبی دارند. منتهی قدرت سخت‌افزاری اپل برای پردازش‌های سنگین و ادیت‌های ویدئو بهتر است.

گوشی‌های سامسونگ و آیفون برای چه اشخاصی مناسب‌اند؟

اگر می‌خواهید با دوربین گوشی خود محتوای ویدویی تهیه کنید یا امنیت گوشی و طول عمر باتری برای‌ شما اهمیت بیشتری دارد، گوشی‌های آیفون برای شما انتخاب بهتری هستند. همچنین برای انجام امور گرافیکی حرفه‌ای نظیر ویرایش ویدیوها و پردازش برنامه‌های سنگین، عملکرد گوشی‌های اپل بهتر است. اگر به دنبال یک گوشی خوب با دوربین حرفه‌ای برای عکس‌برداری از فواصل دورتر هستید و طراحی ظاهری و زیبایی بصیری گوشی برای‌تان بیشتر مهم است، گوشی‌های رده‌بالای سامسونگ را پیشنهاد می‌دهیم. اگر می‌خواهید یک گوشی اقتصادی برای برقراری ارتباط و انجام کارهای معمول و عادی در اختیار داشته باشید نیز باید سراغ محصولات سامسونگ بروید‌.

منابعandroidauthority.com | which.co.uk | zdnet.com

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو