مقایسه و بررسی کنسول‌های PS5 VS. Xbox series x/s

شما هم جزو افرادی هستین که وقتی توی دنیای بازی غرق می‌شن از محیط اطرافشون غافل میشن و می‌رن داخل بازی؟
شما هم دوست دارین بدونین تفاوت‌های کنسول‌های کمپانی‌های سونی و مایکروسافت چیه؟ کمپانی سونی جدیدترین کنسول خودش یعنی پلی‌استیشن 5 رو به بازار معرفی کرده و در سمت دیگه، رقیب همیشگی یعنی کمپانی مایکروسافت، ایکس باکس سری S و X رو به بازار فرستاده. حالا ما می‌خوایم اینکارو کنیم: کنسول PS5 VS. xbox… بازی شروع میشه… بیاید کنسول PS5 VS. xbox رو با هم مقایسه کنیم:

مقایسه و بررسی کنسول‌های PS5 VS. Xbox seriesxs

مقایسه‌ی مشخصات فنی کنسول PS5 و Xbox series X/S

در این نوشتار به تفاوت‌های بین ایکس باکس سری X/S با کنسول پلی‌استیشن 5 اشاره‌ می‌کنیم. همچنین تجربه‌ی کاربرها رو تجزیه و تحلیل  می‌کنیم و کیفیت بازی‌ها رو توی کنسول PS5 VS. xbox با هم مورد نقد و بررسی قرار می‌دیم. اول بیاین با هم یه بررسی کلی روی قدرت پردازشی و قدرت گرافیکی کنسول PS5 VS. xbox انجام بدیم و مشخصات فنیشون رو بیان کنیم.

مقایسه جذابیت کنسول PS5 VS. xbox حین بازی

پردازنده اصلی کنسول PS5 مدل AMD Ryzen Zen 8 Cores است. پردازنده‌ی اصلی (CPU) ایکس باکس سری X مدل Custom Zen 2 است و پردازنده‌ی سری S از مدل Custom AMD 7nm بهره می‌بره. همه‌ی این پردازنده‌ها از قدرت خوبی برخوردارن و پردازنده‌ی سری S قدرت پایین‌تری نسبت به هم‌رده‌هاش داره.

از لحاظ گرافیکی پلی استیشن 5 از رزولوشن 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنه. این سرعت برای بازی از لحاظ بصری عالیه و اگر شما تا به حال با سرعت 30 فریم بر ثانیه بازی می‌کردین پس از اولین بار بازی با پلی استیشن 5 دیگه سراغ کنسول قبلیتون نمی‌رین. همچنین PS5 از رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کنه، این یعنی در آینده شما می‌تونین از رزولوشن بالاتری در صفحات نمایشگرتون برخوردار باشین. در طرف مقابل ایکس باکس سری ایکس از 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنه  و سری S امکان افزایش تا 4K رو به کاربر میده.

در عکس‌های زیر از چند نمونه بازی که در حین پردازش شدن در کنسول در حال اجرا بودن اسکیرین شات گرفته شده و با PC مقایسه شده که به صورت بصری بتونین تفاوت جزییات رو از نظر گرافیکی و رزولوشون بین کامپیوتر و کنسول PS5 VS. xbox مقایسه کنین:

مقایسه‌ی گرافیک کنسول‌های PS5 VS. Xbox series x/s

همین طور که در عکس‌های بالا میبینین در یه نمایشگر یکسان، با میزان نور یکسان و شرایط مشابه، این کنسول‌ها جزییات رو به یک اندازه نشون می‌دن و همشون از کیفیت بالایی برخوردارن. یعنی در مقایسه کنسول PS5 VS. xbox از نظر جزئیات و گرافیک تقریبا یکسان عمل می‌کنن.

درمورد PS5  و اینکه این کنسول چه تفاوتی در ریجن‌ها(نواحی ساخته شدن کنسول) داره هم می‌تونین نوشتار تفاوت در ریجن کنسول PS5 رو بخونین.

همه‌ی این کنسول‌ها یعنی کنسول PS5 VS. xbox سازگاری رو به عقب هم داشتن؛ یعنی شما می‌تونین بازی‌هایی که روی کنسول قبلیتون اجرا می‌کردین رو روی کنسول با رزولوشن تصویر بالاتر استریم کنین و با کیفیت بالاتری اجرا کنین.

در مقایسه‌ی طراحی این کنسول‌ها باید گفت که پرچم دار سونی یعنی PS5 ابعاد بزرگتری نسبت به پرچم‌دار شرکت مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری ایکس داره.
در سری‌های قبلی سونی، کنسول‌ها صدای زیادی داشتن و گاهی داغ می‌کردن اما این مشکل در سری جدید سونی برطرف شده و PS5 خیلی بی‌صدا کار می‌کنه و گرمای بالایی نداره. اما مشکل این کنسول که مورد نقد قرار گرفته ابعاد بزرگیه که شاید در جایی که براش تعبیه کردین جا نشه.

سرعت لود بازی در پرچم‌دار سونی و پرچم دار ایکس باکس هر دو مطلوبه. چیزی که مورد توجهه اینه که این کنسول‌ها ازحافظه‌ی SSD بهره‌می‌برن و سرعت لود بازی در این کنسول‌ها بسیار چشم‌گیره. مثلا بازی‌هایی که در PS4 دودیقه طول می‌کشید تا لود بشه در PS5 فقط چند لحظه طول می‌کشه تا بالا بیاد.


بیشتر بخوانید: تفاوت SSD و HDD


همچنین سرعت تعویض بازی‌ها بسیار مطلوبه و شما می‌تونید در چند ثانیه از یک بازی به بازی دیگه برید.

حافظه‌ی Xbox/X یک ترابایت به صورت SSD محسوب میشه که 802 گیگابایت اون برای ذخیره‌ی بازی‌ها در دسترسه. همچنین در پی اس فایو 668 گیگابایت از حافظه‌ی SSD در دسترسه که این حجم چیزی حدود 17 درصد کمتر از ایکس باکس محسوب میشه. این به این معنیه که شما روی PS5 حدودا دوتا بازی کمتر می‌تونین نصب کنین.

از سایر مشخصات فنی PS5 میشه به موارد رو به رو اشاره کرد: پردازنده‌ی گرافیکی 10.28 ترافلاپس با 36 واحد CU و فرکانس 2.23GHZ و 16GB رم. از سایر مشخصات فنی این کنسول می‌شه به پخش صدای 3 بعدی منحصر به فردی اشاره کرد که فارغ از اینکه شما از چه نوع سخت‌افزاری برای پخش استفاده می‌کنین به شما یه خروجی صدای سه بعدی محشر می‌ده.

از مشخصات فنی پردازنده‌ی گرافیکی Xbox/X میشه به پردازنده‌ی گرافیکی 12 ترافلاپسه اشاره کرد.

در مورد PS5 باید به این مورد اشاره کرد که این کنسول در دو مدل یعنی مدل دارای درایونوری (دیسک خور) و مدل بدون درایو نوری ارائه میشه که مدل بدون درایو نوری کمی نازک‌تره.

کدوم بهترن؟ سونی یا مایکروسایفت

مقایسه‌ی کنترلرها

در این بخش نوشتار می‌خوایم به سراغ موضوع جذاب دسته‌ی بازی بریم.

 گسترش دهنده‌های مایکروسافت برای سری جدید ایکس باکس از همون طراحی دسته که سالهاست محبوبه استفاده کردن و این دسته‌ی محبوب رو با رنگ‌های به غایت زیبا وارد بازار کردن. در طرف دیگه اما سونی به این فکر افتاده که دسته‌ی بازیشو کاملا گسترش بده و شاید این بهترین ویژگی PS5 نسبت به رغیبش باشه. گسترش‌دهنده‌های کمپانی سونی برای PS5 دسته‌ی DualSense رو معرفی کردن که ویژگی‌های منحصر به فردی داره. این دسته علاوه بر LED زیبایی داخلش طراحی شده دارای میکروفون هم هست. این میکروفون به شما این امکان رو میده که صدای بازی رو در دستاتون احساس کنین. همچنین از ویژگی‌های منحصر به فرد این دسته میشه به سنسورهای داخلی اون اشاره کرد که محشرن. به عنوان مثال اگر در داخل فضای بازی تگرگ شروع به باریدن کنه صدای تگرگ از داخل دسته پخش می‌شه و سنسورهایی که در جای جای دسته تعبیه شدن ضربات کوچکی وارد می‌کنن که باعث حس واقعی‌تر بودن بازی برای کاربر میشه. یا مثلا وقتی توی بازی یه طناب رو می‌کشین دکمه‌های دسته با کشیدن هر چه بیشتر طناب شروع می‌کنن به سفت شدن تا حس واقعی‌تری به کاربر القا شه. در قابت کنترلر بین کنسول PS5 VS. xbox مسلما  برنده نهایی پلی استیشن هستش.

کنسول PS5 VS. xbox

با نوآوری‌هایی که تیم گسترش دهنده‌ی پلی استیشن برای دسته‌‌ی کنسول جدیدشون ارائه دادن، شاید در رقابت بعدی بین مایکروسافت و سونی شاهد این باشیم که دسته‌ی ایکس باکس که سالهاست بدون تغییر باقی مونده رو به رشد قرار بگیره و ما شاهد یه رقابت تمام عیار توی رابط کنترلر بین این غول‌های دنیای بازی باشیم. اما از حق که نگذریم در مقایسه کنترلرهای کنسول PS5 VS. xbox رنگ‌های دسته ایکس باکس خیلی خفن‌تره، نگاه کنین:

رنگ-آبی-دسته-بازی-ایکس-باکس مایکروسافت-مدل-Xbox-Series X-S
رنگ-سبز-دسته-بازی-ایکس-باکس مایکروسافت-مدل-Xbox-Series X-S

جمع‌بندی کنسول PS5 VS. xbox

به عنوان کسی که در ایران می‌خواد این کنسول‌ها رو تهیه کنه باید بگیم که خب کرک کردن بازی‌ها برای ایرانیا دارای اهمیته و بازی‌های PS5 راحت‌تر کرک می‌شن. همچنین از اونجایی که جامعه‌ی آماری پلی استیشن بیشتره، امکان به اشتراک گذاشتن دیسک‌های بازی بین افراد راحتتره و این موضوعات می‌تونه در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب موثر باشه.

شما نظرتون چیه؟ در نبرد کنسول PS5 VS. xbox کدوم بهتره؟ 

همچنین برای دیدن لیست بهترین بازی‌ها و گیم‌های کامپیوتر و لپ تاپ می‌تونین روی نوشتار کلیک کنین…

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو