نحوه تشخیص گوشی اصل از تقلبی

نحوه تشخیص گوشی اصل از تقلبی

این روزها به علت سرسام آور بودن قیمت های گوشی، قدرت خرید مردم به شدت افت کرده است و فضای رشد برای موبایل های تقلبی باز شده است و خریداران را از بابت آن نگران کرده است که آیا این گوشی اصل است یا تقلبی؟ عده ای که به گوشی دست دوم روی آورده اند بیشتر با این دغدغه رو در رو می شوند. با این اوصاف تکنیک هایی وجود دارد که امکان دزدی و کالای قاچاق را نسبت به گذشته کمتر کرده است. خوشبختانه در دنیای رو به رشد همیشه کلید راهگشای درهای بسته وجود دارد. این مقاله اطلاعات مفیدی برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی به شما معرفی می کند.

بدون اطلاعات قطعا کلاه سرتان می رود

درسته که ما همه این موضوع را می دانیم که باید قبل از خرید، اطلاعات کافی از گوشی داشته باشیم اما بعضی اوقات مشاور خوبی برای دیگران هستیم و نوبت که به خودمان می رسد فراموش می کنیم که چه کار باید بکنیم. در این زمینه هر چه اطلاعات تان از جزییات محصول بیشتر باشد، موفق تر خواهید بود. قبل از خرید درباره شماره مدل گوشی، نرم افزار و سخت افزار، رنگ بندی ها و ضمانت نامه مطلع باشید. مثلا اگر قصد خرید گوشی شیائومی دارید حتما به وب سایت شیائومی مراجعه کنید و اطلاعات محصول را در سایت رسمی آن چک کنید. به این ترتیب اگر در وب سایت شرکت سازنده مشخصات صفحه نمایش شیشه ای ثبت شده باشد و شما با یک گوشی پلاستیکی مواجه شده اید، احتمال تقلبی بودن آن زیاد است.

خرید از فروشگاه های نامعتبر مطلقا ممنوع!

خرید از فروشگاه های نامعتبر مطلقا ممنوع!

اگر دوست دارید حضوری خرید کنید حتما از پروانه کسب و کار مغازه مطمئن شوید. در صورتیکه اینترنتی خرید کردن را ترجیح می دهید حتما باید به نماد الکترونیکی و مجوزها دقت کنید. تا در دام کلاهبرداران اسیر نشوید. ما لیپکی ها هم سعی کردیم اعتماد مشتری ها را جلب کنیم و بهترین خدمات را به آن ها ارائه بدهیم و خوشبختانه توانستیم اعتماد مشتریانمان را در سراسر نقاط ایران فراهم کنیم.

شماره IMEI را چک کنید

نکته خوش بینانه این است که هر موبایلی یک شماره سریال واحد دارد که هویت گوشی را معرفی می کند. این شماره شناسه بین المللی IMEI  مخففIdentity  International Mobile Equipmentنام دارد. این شماره اعتبار گوشی را مشخص می کند. با توجه به اینکه اغلب گوشی های تقلبی شماره IMEIندارند این روش ، کارساز است زیرا تشخیص گوشی اصل از تقلبی کامل مشخص می شود. حالا سئوال این جا مطرح می شود که شماره IMEI کجاست؟ این شماره را می توانید روی بسته بندی محصول، بر باتری گوشی یا از طریق ورود 06#* # پیدا کنید. این روش مشروعیت گوشی و کشور سازنده و نوع مدل را تعیین می کند و در گوشی های اندرویدی و ios کاربرد دارد.

درباره IMEI بیشتر بدانید

درباره IMEI بیشتر بدانید

IMEI یک شماره 15 رقمی منحصر به فرد برای هر گوشی است. که برای شناسایی یک دستگاه در شبکه تلفن همراه به کار می رود. این شماره امنیت گوشی را بیشتر می کند به این معنی که اگر گوشی به سرقت رفت. خیال شما راحت است که کسی نمی تواند از آن استفاده کند. شماره IMEI جزئیات ویژگی های تلفن همراه را شامل نام برند،مدل، سال انتشار آن را نشان می دهد. برای اینکه اطلاعات گوشی را دریافت کنید به وب سایت imei.info وارد شوید و شماره IMEI پشت گوشی را در آن تایپ کنید.

روش بررسی IMEI در گوشی های اندرویدی

ابتدا روی شماره گیر گوشی، شماره #06#*  را تایپ کنید. اگر شما یک شماره دو سیم کارته دارید باید دو شماره IMEI را مشاهده کنید. شماره IMEI را در تنظیمات گوشی بررسی کنید . به قسمت درباره دستگاه وارد شوید از قسمت Status / IMEI information اطلاعات IMEI گوشی را مشاهده کنید. مسیرIMEI در گوشی های اندرویدی متفاوت است.

نحوه پیدا کردن شماره IMEI در گوشی های سامسونگ

نحوه پیدا کردن شماره IMEI در گوشی های سامسونگ

از قسمت Quick Settings وارد بخش تنظیمات شوید، روی About phone ضربه بزنید . در این قسمت می توانید شماره مدل، سریال و IMEI را مشاهده کنید. حالا به صفحه اصلی تلفن وارد شوید و شماره گیر تلفن را باز کنید، روی صفحه کلید شماره #6#* را تایپ کنید. شماره IMEI و سریال صفحه نمایش را روی صفحه نمایش داده می شود.

طریقه پیدا کردن IMEI در گوشی های شیائومی

شماره IMEI در گوشی شیائومی روی جعبه دستگاه است. پایین جعبه گوشی یک برچسب بارکد وجود دارد. به طور کلی باید با شماره IMEI یک Meid و شماره سریال گوشی پیدا کنید. برای پیدا کردن شماره IMEI به تنظیمات گوشی وارد شوید. از قسمت About phone/Status/IMEI information را پیدا کنید. اگر دو سیم کارت دارید. در این بخش شما دو شماره IMEI  مشاهده می کنید. حالا شماره گیر گوشی را باز کنید. روی صفحه کلید شماره #6#* را وارد کنید، حالا می توانید شماره IMEI گوشی را مشاهده کنید.

چگونه IMEI را در گوشی های آیفون چک کنیم

چگونه IMEI را در گوشی های آیفون چک کنیم

شماره IMeI/MEI را در گوشی های ios می توانید در  تنظیمات، دستگاه ها، آیتونز و بسته بندی کالا پیدا کنید. به Setting گوشی وارد شوید، از قسمت General روی About ضربه بزنید. در این قسمت می توانید شماره سریال IMEI,MEID,ICCID را مشاهده کنید.

 طریقه پیدا کردن شماره IMEI در IPAD,IPod touch

شماره سریال را در ipad,ipad pro یا ipad touch را در پشت دستگاه پیدا کنید.

گول ظاهر گوشی را نخورید

گول ظاهر گوشی را نخورید

شاید در نگاه اول، ظاهر گوشی های تقلبی و اصلی یکسان باشند اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. و این تفاوت ها را می توانید در رنگ ، محل قرارگیری دکمه ها، اندازه یا غلط نوشتاری پیدا کنید. تقلبی بودن گوشی بیشتر در برندهای مشهوری مثل گوشی سامسونگ، اپل و شیائومی مشاهده می کنید. مثلا املای کلمه سامسونگ

Samsung,Sammsung, Samsang,Samsong بر روی جعبه مشاهده می کنید. که املای صحیح کلمه سامسونگ به صورت Samsung صحیح است.

صفحه نمایشگر تقلبی به چشم تان فشار می آورد

صفحه نمایشگرها همیشه در گوشی های اصل روشنایی خاصی دارند اما اگر صفحه نمایشگر گوشی به چشمتان فشار می آورد باید به اصل بودن آن شک کنید. از طرفی کیفیت لمس گوشی های تقلبی با اصل متفاوت است، زیرا گوشی های تقلبی به لمس واکنش سریعی نشان نمی دهند. نکته مهم اینکه گوشی های تقلبی پوشش گوریلا گلس ندارند. و بر اثر فشار زیاد لکه های سفید روی صفحه ایجاد می کنند. این فناوری گوشی را از آسیب  حفظ می کند. به طور کلی وضوح، دقت رنگ و روشنایی در صفحه نمایشگر گوشی های تقلبی وجود ندارد. و در این صورت تماشای فیلم و سریال بعد از مدتی خسته کننده خواهد بود. زیرا نمایشگرهای تقلبی نور آبی زیادی منعکس می کنند که به بینایی آسیب می زند.

مکان قرارگیری صفحه نمایشگر

مکان قرارگیری صفحه نمایشگر

حتما مکان قرار گیری صفحه نمایشگر را بررسی کنید، و به این نکته دقت کنید که آیا صفحه نمایشگر از لبه تلفن همراه خیلی دورتراست یا خیر.  حتما قبل از خرید مشخصات ظاهری گوشی که قصد خرید دارید  را از سایت اصلی برند مشاهده کنید.

مشخصات روی بسته بندی را با گوشی مقایسه کنید

مشخصات جعبه گوشی را پشت گوشی مشاهده کرده و آن را با دستگاه مقایسه کنید. به تنظیمات وارد شوید از قسمت درباره تلفن بررسی کنید. اگر مشخصات جعبه با گوشی تفاوت دارد به تقلبی بودن آن شک کنید.

جانمایی دوربین در گوشی های تقلبی متفاوت است

جانمایی دوربین در گوشی های تقلبی متفاوت است

تغییر محل قرار گیری دوربین نشانه مهمی است و احتمال تقلبی بودن وجود دارد.  زیرا جانمایی دوربین در گوشی های اندرویدی و ios یکسان است. در آیفون های تقلبی دوربین کمی به عقب کشیده شده و ارتفاع کمتری نسبت به آیفون اصل دارد. از طرف دیگر کیفیت عکس در گوشی های اصل با تقلبی قابل قیاس نیست، زیرا عکس ها در گوشی های تقلبی تار است . با این روش تشخیص گوشی اصل از تقلبی ساده است.

قرارگیری لوگو در گوشی های تقلبی

جانمایی لوگوی برند گوشی، نکته دیگری است که به شما کمک در تشخیص گوشی اصل از تقلبی کمک می کند،قبل از اینکه بررسی را شروع کنید، پیشنهاد می کنم که تصویر لوگوی برند محصول را در گوگل جستجو کنید، تا بتوانید راحت تر مقایسه کنید. تاری و کج بودن لوگو یک نشانه غیر طبیعی است. همچنین نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، سایز نامتعارف لوگو است. اگر لوگو یا نام تجاری بیش از حد کوچک یا بزرگتر باشد، باید به تقلبی بودن آن شک کنید. نکته دیگر در مورد محل قرار گرفتن لوگو است. برند گوشی معمولا در بالای صفحه قرار می گیرد اما اگر محل قرار گیری لوگو را در پایین گوشی و زیر صفحه نمایش مشاهده کردید، ممکن است با گوشی تقلبی مواجه باشید.

بوت کردن در گوشی های تقلبی

بوت کردن در گوشی های تقلبی

به طور معمول، وقتی گوشی را خاموش می کنید،   recovery menue نمایش داده می شود. اما اگر گزینه ریکاوری بر روی صفحه نمایشگر ظاهر نشد به این موضوع شک کنید چون شاید با یک گوشی تقلبی دارید کار می کنید.

گوشی های تقلبی اصلا حرفه ای نیستند

ممکن است فروشنده ادعای دوربین 8 مگاپیکسلی داشته باشد در صورتیکه این گزینه در گوشی وجود ندارد. به طور کلی ویژگی های گوشی اصل با تقلبی زمین تا آسمان تفاوت دارند، ممکن است فروشنده ادعاهای بیهوده کند مثلا به شما بگوید دوربین اصلی گوشی 16 مگاپیکسل است در حالیکه 8 مگاپیکسل باشد . و از طرف دیگر از نظر ویژگی هایی مانند مگاپیکسل دوربین، ظرفیت حافظه، رنگ بندی، سیستم عامل و صفحه نمایشگر تفاوت هایی داشته باشند. پس حتما به این موضوع دقت کنید و مشخصات را با سایت اصلی بررسی کنید.

تشخیص باتری اصل از تقلبی

تشخیص باتری تقلبی از اصل کار دشواری است، زیرا باتری گوشی های اصل و تقلبی ظاهر یکسانی دارند، اما در نظر گرفتن نکاتی مثل اعتبار فروشگاه و ویژگی های ظاهری که در بالا اشاره کردیم در تشخیص باتری کارساز است. نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که حتما مشخصات باتری را در سایت اصلی بررسی کنید و با باتری گوشی خود مقایسه کنید. برخی از تولید کنندگان برچسب هولوگرام را روی باتری قرار می دهند در حالیکه تولیدکنندگان تقلبی از این کار عاجز هستند. در زبان، ویژگی مهمی است که باید به آن توجه کنید. به طور کلی زبان چاپ شده روی باتری باید خوانا باشد و اگر اینگونه نبود ممکن است تقلبی باشد.

سخت افزار گوشی تقلبی با اصل برابر نیست

گوشی های هوشمند با ویژگی های سخت افزاری قدرتمندی ساخته می شوند. اگر می خواهید تلفن هوشمند نقش کنترل تلویزیون را داشته باشد و این امکان در گوشی وجود ندارد، پس مطمئن باشید این گوشی اصل نیست. گوشی های تقلبی ویژگی هایی مانند سنسور اثرانگشت، تشخیص چهره، دوربین های جلو و عقب، فلاش LED را ندارند.

اگر با اپل کار می کنید این روش را انجام دهید

اگر با اپل کار می کنید این روش را انجام دهید

افرادی که با گوشی اپل کار می کنند به راحتی می توانند نرم افزار گوشی را بررسی کنند زیرا آیفون، سیستم عامل انحصاری اپل است و امکان تقلب در آن وجود ندارد. این تست را انجام دهید و نرم افزاری از اپ استور دانلود کنید، اگر اجرا نشد، مطمئن شوید این گوشی تقلبی است، دومین مورد اینکه نصب نرم افزار در گوشی های ios و اندروید متفاوت است. حتما این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر با گوشی آیفون کار می کنید باید برنامه iTunes  و حساب کاربری iCloud داشته باشید. در صورتی که گوشی اصل باشد باید بتوانید مکان نرم افزار را پیدا کنید.

تست شماره سریال آیفون در وب سایت اصلی

به قسمت Setting و About گوشی وارد شوید و در آن جا شماره سریال گوشی را مشاهده می کنید. شماره مد نظر را در وب سایت Check Coverage وارد کنید. اگر اطلاعات مدل آیفون صحیح باشد، گوشی اصل است.

آیا ضمانتامه 12 ماهه دارد

آیا ضمانتامه 12 ماهه دارد

تمام شرکت های اصلی سازنده ضمانت نامه دارند به این صورت لوازم جانبی گوشی در مدت زمان معینی تحت پوشش سازنده قرار می گیرند. اما برعکس گوشی های تقلبی هیچ ضمانتی به مشتری نمی دهند و در صورت بروز آسیب هیچ گونه سرویس و پشتیبانی نخواهند داشت. مثلا اگر گوشی به تازگی خریداری کردید و بیش از حد داغ کرد، به آن شک کنید. علت داغ شدن گوشی نشانه تقلبی بودن آن باشد. حین خرید به ضمانت شفاهی تکیه نکنید و حتما برای گرفتن ضمانت 12 ماهه اصرار کنید.

قیمت با امکانات مطابقت ندارد

اگر گوشی که تازه خریداری کردید، قابلیت های زیادی دارد اما قیمت آن خیلی پایین تر از حد منطقی است، ممکن است تقلبی باشد. البته ارزانی دلیل بر بی کیفیتی نیست. اما گاهی چیزی بیش از حد غیر معقول به نظر می رسد، در این حالت باید بیشتر دقت کنید. زیرا افراد کلاهبردار هزینه هایی مانند مالیات دولتی، واردات نمی پردازند، در نتیجه هزینه دستگاه را بیش از حد پایین اعلام می کنند.

چند توصیه قبل از خرید گوشی

  • اگر بیش از حد گوشی ارزان بود، به تقلبی بودن آن شک کنید
  • از نمایندگی و فروشگاه های معتبر خرید کنید
  • از گواهی ضمانت 12 ماهه کالا مطمئن شوید .
  • تشخیص گوشی اصل از تقلبی به سادگی قابل اجراست . اگر این موارد را رعایت کنید، قطعا خیال تان از خرید گوشی راحت می شود

منابع: mobilecellphonerepairin، gadgetstouse، spotafakephone

نوشته های مرتبط

بهترین گوشی های سامسونگ، شیائومی و آیفون تا 20 میلیون (بهمن 1402)

بهترین گوشی سامسونگ زیر 5 میلیون تومان – نو و کارکرده (دی 1402)

بهترین گوشی های 2023 تا 60 میلیون (فروردین 1402)

4 نظرات

Mohamed 1400-12-01 - 09:33
باعرض سلام، من به تازگی گوشی موبایلی با نام تجاری Vfone خریدم که قیمتش تا حدودی پائینه،، میشه لطف کنین اطلاعاتی راجع به این برند به من بگین. ،با سپاس،
پشتیبانی لیپک 1400-12-01 - 10:49
سلام دوست عزیز شرکت ودافون Vodafone از شرکت های بزرگ مخابراتی دنیاست که دفتر مرکزی اون‌ها در انگلستان هست. تمرکز اصلی شرکت روی مبحث ارتباطات و مخابرات و اینترنت هست و در کنار اون توی تولید موبایل هم وارد شده اند اما برند جا افتاده و شناخته شده ای توی برند های موبایل دنیا نیستند.
مهرداد 1401-02-12 - 10:25
سلام کد imeiباید مطابق با کد روی جعبه باشه یا کد توی about phone؟
پشتیبانی لیپک 1401-02-12 - 11:27
سلام دوست عزیز. مد imei موبایل و جعبه موبایل و کارت گارانتی باید یکی باشه. (نکته: برای موبایل های دو سیمکارته 2 کد imei وجود داره). اگر کد imei جعبه و موبایل یکی بود ولی کد کارت گارانتی متفاوت، باید به شرکت خدمات دهنده گارانتی تماس بگیرید و موضوع رو اعلام کنید تا کارت گارانتی درست براتون ارسال شه.
افزودن دیدگاه