ریجن PS5 چه مفهومی در کنسول پلی‌استیشن داره؟

تفاوت-region-در-کارکرد-پلی-استیشن-PS5-

وقتتون بخیر دوستان همراه لیپک، در طی این مقاله قصد داریم با ریجن‌های مختلف پلی‌استیشن آشنا بشیم. همین‌طور بدونیم این اصطلاح به چه معناست و آیا تفاوت در ریجن PS5 کنسول‌های شرکت سونی به معنی تفاوت در کارکرد این کنسول‌هاست یا نه؟ به طور کلی کدوم ریجن PS5 رو انتخاب کنیم بهتره؟

ریجن (region) به معنی منطقه یا ناحیه این معنا رو داره که این کنسول سونی برای کدوم منطقه‌ی جغرافیایی ساخته شده. حالا چرا شرکت سونی میاد و جهان رو برای ارسال محصولاتش دسته‌بندی می‌کنه و چه هدفی از این‌کار داره؟ هدف کمپانی سونی از دسته بندی مختلف در ریجن PS5 چیه؟

مفهوم ریجن PS5 در پلی استیشن

SONY این کار رو می‌کنه تا مطمئن بشه که مثلا قطعات کنسول‌های پلی استیشن 5 در همون منطقه که خودش تعیین کرده سرهم شده و به فروش می‌رسه. در نتیجه می‌تونه تعداد محصولاتی که توی هر منطقه سرهم و فروخته شده رو حساب کنه، میزان تقاضا رو برای هر منطقه محاسبه و بازار فروش خودش رو زیر نظر داشته باشه. یعنی با دسته بندی ریجن PS5 روی محصولاتش کنترل داشته باشه… شما می‌تونین لیست انواع PS5 و دسته‌ی بازیش رو توی این صفحه مشاهده کنین.

 هر عدد ریجن PS5 مختص کدوم منطقه‌ی جغرافیاییه؟

در جدول زیر می‌تونین بخش‌بندی مناطق رو برای ps5 ببینین و بفهمین هرکدوم از اعداد برای کدوم ناحیه‌ی جغرافیایین:

کد ریجن (منطقه)
00 ژاپن
02 استرالیا و نیوزلند
08 هندوستان، آسیای مرکزی، روسیه و اوکراین
14 آمریکای جنوبی و مرکزی
15 آمریکای شمالی(کانادا و ایالت متحده)
16 اورپا، خاورمیانه، آفریقا
18 کره‌ی جنوبی

نکته‌ای‌ که در ایران وجود داره اینه که ریجن PS5 به صورت رایج به سه دسته‌ی عمده تقسیم و شناخته میشن که به این صورته:

  • ریجن 1 آمریکا
  • ریجن 2 اروپا
  • ریجن 2 آسیا

 اما سوال اینجاست، آیا توی بخش‌بندی‌های نواحی مختلف، شرکت سونی از ما بهترون رو لحاظ می‌کنه و برای یه مناطق خاص یه امکانات خاص در نظر می‌گیره؟ ریجن PS5 چه تفاوتی داره؟

با ما باشید…

آیا بین PS5 نواحی مختلف، تفاوتی وجود داره؟

بذارید خیلی راحت و صریح بگم بهتون: ریجن و اختلاف کد در کنسول‌های PS5  از نظر کارکردی هیچگونه تفاوتی با هم ندارن. یعنی انواع ریجن PS5 با هم تفاوتی ندارن…

اگه یه سریا گفتن کد 08 بهتره، یه سریا گفتن سرعت 14 بهتره و … در اصل دارن به محل سرهم شدن قطعات اون کنسول اشاره می‌کنن که واقعا تاثیر چندانی توی کیفیت کنسولPS5 نداره و اون پلی استیشن‌ها از نظر امکانات و کیفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌های یکسانی دارن. اختلاف از نظر ظاهری هم تنها در مشخصاتیه که روی جعبه‌ی بسته‌بندی هر ریجن نوشته شده. یعنی مشخصات در هر ریجن به زبان اون ناحیه نوشته شدن؛ مثلا روی بسته‌بندی آمریکای شمالی، مشخصات به زبان انگلیسی ثبت شدن.

هرعدد-مخصوص-کدام-ناحیه‌ی-جغرافیایی -است

پس به‌طور خلاصه میشه گفت تا اینجا فهمیدیم که:

تفاوت در کدهای نواحی، تنها برای شناسایی محل تولید و سرهم شدن کنسول‌هاست و در کیفیت و مشخصات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کنسول‌ PS5 تاثیری نداره.

اما تفاوت قیمتی که در بازار ایران مربوط به ریجن‌های مختلف وجود داره مبتنی بر هزینه‌های مالیاتی، حمل و نقل از کشور مبدا و برخی باورها میشه که باعث اختلاف قیمت ریجن‌های مختلفه.

حالا شما وقتی یک کنسول پی اس فایو خریدین و راه‌اندازیش کردین، برای استفاده و دسترسی به فروشگاه آنلاین سونی برای پلی استیشن، باید یه حساب کاربری یا PSN بسازید. در حین ساخت PSN از شما درباره‌ی منطقه‌ای که ساکن هستید سوال میشه و شما ناحیتون رو تعیین می‌کنین. به دلیل عدم دسترسی، در لیست ناحیه‌ها کشور ایران وجود نداره و شما می‌تونین کشور دیگه‌ای رو به عنوان ناحیتون انتخاب کنین.

در  PS5  همه‌ی بازی‌ها برای تمامی ناحیه‌ها در دسترسن و بازی‌ها قفل منطقه‌ای ندارن.

همچنین قابلیت زیبایی که شرکت سونی در دسترس کاربران خودش گذاشته اینه که PS5 از سرویس بازی PlayStation Now پشتیبانی می‌کنه؛ به این معنی که کاربر می‌تونه بازی‌های قدیمی‌تر پلی‌استیشن رو روی PS5 انجام بده و برخی از بازی‌های PS3 و PS2 رو استریم کنه.

تفاوت-region-در-کارکرد-پلی-استیشن-PS5

یه سوال، آیا می‌شه منطقه‌‌ای که برای حساب کاربری (PSN) انتخاب کردین رو بعدا به راحتی و آزادانه تغییر بدین؟

هنگامی که یک حساب شبکه پلی استیشن (PSN) ساختین، سونی منطقه کاربر رو قفل می‌کنه و دیگه نمی‌تونین اون رو آزادانه توی تنظیمات تغییر بدین.

همچنین شما هر وقت که بخواین می‌تونین وارد حساب خودتون بشین و توی شبکه‌ی  PlayStation™ در قسمت Account گزینه Basic Account Information رو انتخاب کنین و آدرس و کشور وارد شده رو در قسمت آدرس محل سکونت مشاهده کنین.

چند نوع ریجن PS5 وجود دارد؟

و در انتها برای مبحث ریجن PS5

شما با خیالت راحت می‌تونین ریجن مورد نظر خودتون رو خریداری کنین و از این کنسول فوق‌العاده لذت ببرین.

شرکت لیپک کنسول‌های شرکت سونی رو به صورت اورجینال و در بسته‌بندی کارخونه‌ای برای شما ارسال می‌کنه و تجربه‌ی خرید لذت بخشی رو برای شما به ارمغان میاره.

شما می‌تونین توی نوشتار تفاوت کنسول‌های PS5 VS. Xbox series x/s به مقایسه‌ی پرچم‌دارهای کمپانی سونی و مایکروسافت بپردازین. اگر هم در رابطه با ریجن PS5 نظری دارین برامون بگین و مطمئن باشین که این مقاله با توجه به اطلاعات به روز آپدیت خواهد شد…

همچنین می‌تونین برای دیدن لیست بهترین بازی‌های لپ تاپ و کامپیوتر و داستانشون روی لینک کلیک کنید.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها