تفاوت آیفون 13 اکتیو و غیراکتیو رو میگی بهمون

تفاوت آیفون 13 اکتیو و غیراکتیو رو میگی بهمون

بحث تفاوت آیفون 13 اکتیو و غیراکتیو همواره وجود داشته و محل بحث و تبادل نظر بوده. این بار با ورود آیفون 13 این بحث خیلی پررنگ‌تر شده چون آیفون‌ 13ACTIVE درصد بیشتری از آیفون‌های موجود در بازار رو به خودش اختصاص داده. 

چرا بعضی آیفون‌ها اکتیون و بعضی غیراکتیو؟ آیفون 13 غیراکتیو چیه؟ چند دسته آیفون 13 اکتیو وجود داره؟ کدوم دسته رو میشه با خیال راحت خرید؟ تفاوت قیمتی دارن چرا؟

تفاوت آیفون اکتیو و غیر اکتیو از نکاتی هست که موقع خرید گوشی آیفون اهمیت زیادی پیدا می‌کنه و ما این تفاوت‌ها رو بررسی می‌کنیم…

آیفون اکتیو و غیراکتیو چه تفاوتی با هم دارن؟

مهمترین تفاوت آیفون اکتیو و غیر اکتیو اینه که گوشی اکتیو شده حداقل یکبار روشن شده. این یعنی گوشی اکتیو از جعبه‌ای که پلمپ کارخونه‌ی اپل بوده دراومده و دکمه‌ی پاورش به هر دلیلی نگه داشته شده و گوشی روشن شده. آیفون not active (یا non active) گوشی موبایلیه که هیچ‌وقت از پلمپ کارخونه‌ای خارج نشده و اولین کسی که داره روشنش می‌کنه خود مصرف‌کنندست. همینجا باید گفت که اینکه یه گوشی اکتیو شده باشه دلیل بر این نیست که قبلا استفاده یا تعمیر شده بلکه ممکنه برخی دلایل گمرکی یا … این شرایط رو ایجاد کرده تا برای واردات ایمن به کشور اون گوشی یکبار روشن بشه. برای خرید گوشی کلیک کنید.

چطور بفهمیم آیفون مورد نظر فعال شده یا نشده؟

راه‌های مختلفی نظیر نصب اپلیکیشن‌های میزان مصرف شدن باتری یا تعیین میزان کارکرد باتری و… وجود داره اما راه مطمئن اینه که شما به سایت خدماتی شرکت اپل برید و استعلام بگیرید که تاریخ فعال شدن این گوشی کی بوده و خدمات گارانتی این گوشی از چه تاریخی شروع شده.

در نتیجه بدون باز کردن جعبه‌ی گوشی و از روی سریال نامبر می‌تونین بفهمین داخل جعبه چی می‌گذره.

برای اینکار شما وارد سایت: checkcoverage.apple.com میشین (برای ورود VPN خودتون رو روشن کنین) و در اونجا از شما خواسته میشه که سریال نامبر گوشی رو وارد کنین. این سریال نامبر در پشت جعبه‌ی گوشی درج شده.

بعد از اون، سایت اپل به شما پیامی می‌ده مبنی بر اینکه این گوشی با این سریال نامبر فعال شده یا غیر فعاله.

در صورتی که گوشی شما non active باشه پیام اینه:

Please active your device که یعنی شرکت از شما می‌خواد گوشی خودتون رو فعال کنید. اما اگر گوشی شما قبلا اکتیو شده باشه پیامی مبنی بر اینکه گوشی شما تا چه تاریخی شامل خدمات اپل میشه براتون میاد که یعنی این گوشی قبلا روشن شده.

(گارانتی خدمات شرکت اپل یک‌ساله و با دیدن تاریخ می‌تونین بفهمین گوشی در چه ماه و روزی از قبل فعال شده)

آیفون-active-آیفون-non-active


بیشتر بخوانید: مشخصات سری آیفون 12


 حالا چیکار کنیم؟ گوشی اکتیو شده میشه خرید یا نخریم؟

گوشی‌‌های آیفون 13 اکتیو به دلایل مختلفی فعال شدن و باتوجه به دلیل فعال شدنشون می‌تونید انتخاب کنین که این گوشی که قبلا روشن شده رو می‌خواین بخرین یا نه.

در ادامه ما بهتون دلایل مختلف روشن شدن گوشی و انواعش رو می‌گیم تا انتخابی دقیق و دانسته داشته باشین.

درنظر بگیرین که یه مصرف‌کننده توی یه کشور اروپایی گوشی آیفونش به مشکل می‌خوره. این دوست عزیز مرفَه و کم‌دغدغمون میره دم اپل استور و به نمایندگی می‌گه سلطان این گوشی ما خراب شده و عوضش کن. اونا هم که آدمای منطقی‌ای هستن و گردن می‌گیرن، می‌گن چشم و عوضش می‌کنن.

حالا چه اتفاقی میوفته، اون گوشی که خراب شده بود به دست خود کارخونه‌ی اپل عیب‌یابی و تعمیر میشه و توسط خود اپل دوباره وارد بازار میشه، فقط روی جعبه‌ی  اون یک لیبل یا نامه می‌زنن که این گوشی یکبار توسط خود ما تعمیر شده و حالا مشتریان می‌تونن با خیال راحت و قیمت کمتری این گوشی رو از ما بخرن. پس دسته‌ی‌ اول، به این گوشی‌ها که توی پروسه‌ی بالا توضیح داده شد میگن گوشی‌های ریفِربیشد (refurbished) یا توی اصطلاح رایج در ایران گوشی‌های رفرش.

حالا چطور میشه فهمید آیفون مورد نظر ریفربیشده؟ کاری نداره، شما باید مدل نامبر گوشی آیفون رو چک کنی. اگر مدل نامبر با حرف M شروع شده بود یعنی این گوشی به صورت دست اول پلمپ شده. اگر با حرف F  شروع شده بود یعنی این آیفون ریفربیشده.

حالا اون مشتری که گوشی خرابشو تحویل داده، یه گوشی نو از نمایندگی تحویل گرفته. با این تفاوت که این گوشی نو دیگه جعبه نداره چون نیازی نیست که نمایندگی سیم شارژر و… رو هم دوباره به مشتری بده. اصولا اونا از جعبه فقط برای گذاشتن دفترچه راهنما و … استفاده می‌کنن و خود جعبه‌ی مقوایی براشون اهمیتی نداره و خود گوشی بینشون رد و بدل میشه. حالا این گوشی سالم و بدون جعبه می‌تونه توسط اون مشتری روشن نشه و دلش بخواد بفروشتش. این نوع هم میشه دسته‌ی دوم. باید گفت که مدل نامبر  این دسته هم با حرف N شروع شده و قابل تشخیصه. موقع خرید آیفون علاوه بر دونستن تفاوت آیفون ۱۳ اکتیو و نات اکتیو، تشخیص این مورد هم می‌تونه مهم باشه.

معنای حرف اول شماره مدل گوشی‌های آیفون:

  • M : گوشی به صورت دست اول به مشتری تحویل داده میشه
  • N : گوشی به صورت دست اول به مشتری تحویل داده میشه و با یک گوشی تعمیرشده تعویض شده
  • F : گوشی یکبار توسط خود شرکت اپل عیب‌یابی و تعمیر شده

انواع-آیفون-13-اکتیودسته‌ی سوم گوشی‌های ریپکه، همون طورکه از اسمش مشخصه گوشی ریپک (repak) آیفونیه که بسته‌بندیش باز شده و دوباره توسط افرادی غیر از شرکت آیفون بسته‌بندی شده. در برخی موارد این امکان وجود داره که گوشی ایفون 13 ایراداتی نظیر نقص یک قطعه، سوختگی چند پیکسل در صفحه نمایش و… پیدا کنن و فرد اونا رو ببره تعمیرکار و بعد از تعمیر شدن اقدام به پک کردن گوشی کنه و اون گوشی رو به عنوان گوشی نو بفروشه. حتی گاهی افرادی سودجو گوشی آیفون رو از پک خودش خارج می‌کنن تا لوازم جانبی اصلی گوشی رو با لوازم غیر اصل یا قطعات اصلی گوشی رو با قطعات غیر اصل جابه‌جا کنن. در این حالت هم گوشی ریپک شده محسوب میشه.

علاوه‌بر این‌ها دسته‌ی چهارمی هم از گوشی‌های آیفون 13 اکتیو وجود داره. سیاست‌های امنیتی و اقتصادی برخی کشورها، وارد کنندگان رو ملزم می‌کنن تا حین ورود کالاهاشون در گمرک، تعدادی از کالاهای خودشون رو باز کنن. اینکار به دلیل مسائل امنیتی برای گوشی آیفون 13 هم انجام میشه و واردکنندگان ملزمن به دلیل چک کردن گوشی‌ها از نظر امنیت اطلاعاتی، اون‌ها رو یکبار روشن کنن. اینکار توسط شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی هرکشوری ممکنه انجام بشه و هر کشوری قوانین خودش رو برای انجام این امور داره.

علاوه بر این‌ها کاری که شرکت اپل در معرفی آیفون 13 کرد هم بی‌تاثیر نیست. اپل تعدادی آیفون 13 رو قبل از ورود به بازار به بنگاه‌های تبلیغاتی فروخت تا بتونن اون رو برای مصرف‌کنندگان تبلیغ کنن و یا در معرض تست قرار بدن و از این رو این آیفون‌های 13 توسط تبلیغ‌کنندگان روشن و اصطلاحا اکتیو و سپس به بازار مصرف وارد شدن.

گوشی-موبایل-آیفون-13-اکتیو

این‌ها حالت‌های ممکن برای اکتیو بودن یک گوشیه و طبق چیزی که گفته شد امکان داره یک گوشی به اهداف سودجویانه یا صرفا دلایل گمرکی هر کشور اکتیو شده باشه. اما چطور میشه اعتماد کرد؟

در آخر…

حالا که فرق اکتیو و غیر اکتیو آیفون 13 رو فهمیدیم باید گفت که بیشتر گوشی‌هایی که در بازار ایران وجود دارن اکتیو شدن. اینکه بتونیم خریدی مطمئن داشته باشیم بستگی به این داره که آیفون 13 رو از کی می‌خریم.

شما باید اطمینان پیدا کنین که فروشنده‌ی مد نظرتون برای اهداف سودجویانه، در اصل بودن گوشی دخل و تصرفی نکرده یا حتی خودش مورد سوء استفاده‌ی افراد سودجو قرارنگرفته.

شرکت لیپک با داشتن تیم دقیق و قابل اعتماد در زمینه‌ی بازرگانی، می‌تونه برای شما گزینه‌ای کاملا قابل اطمینان باشه. تمام محصولاتی که در شرکت لیپک به فروش می‌رسن از نهادهای معتبر تهیه شدن و به صورت مطمئن به مشتریان عزیز تحویل داده میشن.

اینکه مشتریان خریدی مطمئن داشته باشن هدف ماست و ما تمام کوششمون رو برای جلت اعتماد شما انجام می‌دیم.

اگر در رابطه با فرق اکتیو و نات اکتیو ایفون ۱۳ سؤال و یا نظری دارین بهمون بگین، ما خوشحال می‌شیم. امیدواریم از خوندن این مقاله لذت برده و به اطلاعاتی که می‌خواستین رسیده باشین.

نوشته های مرتبط

بهترین گوشی های سامسونگ، شیائومی و آیفون تا 20 میلیون (بهمن 1402)

بهترین گوشی سامسونگ زیر 5 میلیون تومان – نو و کارکرده (دی 1402)

بهترین گوشی های 2023 تا 60 میلیون (فروردین 1402)