amd یا intel: کدام پردازنده‌ها در سال 2022 بهتر هستند؟

در این مقاله قصد داریم پردازنده های AMD و Intel را معرفی کرده و به بررسی اینکه کدام یک از این پردازنده‌ها AMD و Intel در سال 2022 بهترین هستند، بپردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و با استفاده از این مطالب کاربردی بهترین پردازنده را برای سیستم‌های خود انتخاب کنید. اگر بدنبال خرید پردازنده یا ارتقای پردازنده کنونی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “راهنمای خرید پردازنده” رو هم دنبال کنید.

فهرست مطالب

معرفی CPU و کاربرد آنها

سی‌پی‌یو واحد اصلی پردازش کامپیوتر‌ بوده و به عنوان مغز کامپیوتر هم شناخته می‌شود و همه ما کم ‌و ‌بیش با سی‌پی‌یو آشنایی داریم و آن را به نام یک پردازنده قوی می‌شناسیم. سی‌پی‌یو، علاوه بر اینکه یکی از واحدهای پردازشی مهم‌ کامپیوتر محسوب می‌شود، همچنین مواردی نظیر محاسبات، اقدامات و اجرای برنامه‌های کامپیوتر را انجام می‌دهد.

بنابراین توجه به پردازنده سی‌پی‌یو یکی از موارد مهم در هنگام خرید کامپیوتر یا لپتاپ است. سی‌پی‌یو علاوه بر اینکه در کامپیوتر عملکرد مهمی دارد، در لوازمی نظیر گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز با کمک به سخت‌افزارهای موجود در آنها، در اجرای برنامه‌های آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. سی‌پی‌یو در واقع به این لوازم نظیر گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ کمک کرده تا با سرعت بیشتری پردازش را انجام دهند. یکی از موارد مهم در تعیین قیمت گوشی موبایل و لپ تاپ، نوع پردازنده استفاده شده در آن است.

در کنار سی‌پی‌یو بالا، هر‌چه RAM سیستم هم بالاتر باشد، امکان اجرای برنامه‌های بیشتری به صورت همزمان وجود دارد. بنابراین برای انتخاب و خرید لپتاپ یا کامپیوتر به سی‌پی‌یو آنها توجه کنید. برای نمونه، اگر سی‌پی‌یو یک لپتاپ پایین باشد، امکان اجرای کارهای گرافیکی و نصب نرم‌افزارهای مختلف در این مدل از لپتاپ‌ها وجود ندارد و سرعت لپتاپ نیز پایین است. بنابراین برای انتخاب لپتاپ یا رایانه علاوه بر کاربرد آنها، به قدرت سی‌پی‌یو آنها نیز باید توجه کنید

در این مقاله قصد داریم پردازنده‌های AMD و Intel را معرفی کرده و به بررسی اینکه کدام یک از این پردازنده‌ها AMD و Intel در سال 2022 بهترین هستند، بپردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و با استفاده از این مطالب کاربردی بهترین پردازنده را برای سیستم‌های خود انتخاب کنید.

معرفی CPU و کاربرد آنها

سی‌پی‌یو واحد اصلی پردازش کامپیوتر‌ بوده و به عنوان مغز کامپیوتر هم شناخته می‌شود و همه ما کم ‌و ‌بیش با سی‌پی‌یو آشنایی داریم و آن را به نام یک پردازنده قوی می‌شناسیم. سی‌پی‌یو، علاوه بر اینکه یکی از واحدهای پردازشی مهم‌ کامپیوتر محسوب می‌شود، همچنین مواردی نظیر محاسبات، اقدامات و اجرای برنامه‌های کامپیوتر را انجام می‌دهد.

بنابراین توجه به پردازنده سی‌پی‌یو یکی از موارد مهم در هنگام خرید کامپیوتر یا لپتاپ است. سی‌پی‌یو علاوه بر اینکه در کامپیوتر عملکرد مهمی دارد، در لوازمی نظیر گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز با کمک به سخت‌افزارهای موجود در آنها، در اجرای برنامه‌های آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. سی‌پی‌یو در واقع به این لوازم نظیر گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ کمک کرده تا با سرعت بیشتری پردازش را انجام دهند.

در کنار سی‌پی‌یو بالا، هر‌چه RAM سیستم هم بالاتر باشد، امکان اجرای برنامه‌های بیشتری به صورت همزمان وجود دارد. بنابراین برای انتخاب و خرید لپتاپ یا کامپیوتر به سی‌پی‌یو آنها توجه کنید. برای نمونه، اگر سی‌پی‌یو یک لپتاپ پایین باشد، امکان اجرای کارهای گرافیکی و نصب نرم‌افزارهای مختلف در این مدل از لپتاپ‌ها وجود ندارد و سرعت لپتاپ نیز پایین است. بنابراین برای انتخاب لپتاپ یا رایانه علاوه بر کاربرد آنها، به قدرت سی‌پی‌یو آنها نیز باید توجه کنید.

بررسی تاریخچه AMD و Intel

دو شرکت AMD و Intel رقیب همدیگر بوده‌ و در بازار تولید پردازنده، تکنولوژی‌های جدیدی ارائه کرده‌اند که در ادامه مقاله به بررسی شرکت AMD و شرکت Intel می‌پردازیم.

معرفی شرکت AMD

در سال 1969 شرکت AMD در منطقه (Sunnyvale) از ایالت کالیفرنیا تأسیس شد. شرکت AMD علاوه بر فعالیت در مدارات نیمه هادی، پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر، پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌های (Workstation) و چیپ‌ست‌های مادربورد را نیز تولید می‌کند. شرکت AMD شرکت ATI را در سال ۲۰۰۶ خرید تا با استفاده از شرکت ATI، در بازار پردازنده‌های گرافیکی سهم بیشتری بدست آورد و به بزرگ‌ترین تولید کننده پردازنده‌های گرافیکی تبدیل شود.

معرفی شرکت Intel

شرکت اینتل همچنین در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت ‌نویس و گوردون ‌مور تأسیس شد. شرکت Intel مبدأ فناوری ریزپردازنده‌های اکس ۸6 محسوب می‌شود. در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط شرکت Intel، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها به بازار فروش قطعات کامپیوتری عرضه شد که شرکت IBM از این پردازنده قوی برای تهیه محصولات کامپیوتر شخصی استفاده کرد.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین رقیب شرکت Intel، شرکت AMD بود و از سال ۲۰۰۰ با تسلط Intel بر بازار پردازنده‌ها، سهم بالاتری را در بازار نسبت به شرکت AMD به خود اختصاص داد.

به این صورت که در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، شرکت اینتل را به ‌عنوان هفتمین برند ارزشمند در جهان معرفی کرد. پنتیوم، زئون، Core 2 Duo و Intel Core برای رایانه‌های کوچک و کم مصرف از اصلی‌ترین محصولات شرکت اینتل به شمار می‌روند.

بررسی تاریخچه سنترینو شرکت اینتل

در ماه مارچ سال ۲۰۰۳، اولین پلتفرم سنترینو با نام (Carmel) توسط شرکت اینتل معرفی شد که مهم‌ترین خصوصیات این پردازنده، طولانی بودن عمر باطری و استهلاک کمتر آن به علت تولید گرمای کمتر است.

اولین پردازنده به کار رفته در پلتفرم سنترینو پردازنده Banias بود که این پردازنده موفقیت چشم‌گیری کسب کرد زیرا پردازنده Banias مصرف توان خیلی بیشتری نسبت به پردازنده‌های دیگر نظیر پردازنده‌های شرکت AMD داشت.

در ماه جولای سال ۲۰۰۴ شرکت اینتل، پلتفرم سنترینو را به روزرسانی کرده و نام آن را (Sonama) قرار داد. پلتفرم سنترینو شامل پلتفورم Carmel 2 و پلتفرم Sonama شد. سپس پلتفرم سوناما را به روزرسانی کرده و اینتل پردازنده‌ جدید را با نام (Dothan) را معرفی کرد که این پردازنده شامل کش بزرگ‌تر و تکنولوژی‌های جدیدتر نسبت به پردازنده (Banias) بود.

شرکت اینتل به روزرسانی بعدی پردازنده‌های خود را ابتدا با نام (Napa)، سپس (Centrino Duo) معرفی کرد. پردازنده Napa در اینتل بیشترین تغییرات را در پلتفرم سنترینو به وجود آورد، به این صورت که اولین پردازنده دو هسته‌‌ای برای نوت‌‌بوک‌ها را معرفی کرده و کارایی و طول عمر باتری‌های آنها‌ را به صورت شگفت‌انگیزی افزایش داد.

در این پلتفرم مقدار مصرف توان، نکته بسیار قابل توجهی بود زیرا با وجود چند هسته‌ای شدن پردازنده‌‌ها، مقدار مصرف باتری کم شد. پردازنده دو هسته‌‌ای در پلتفرم سنترینو Duo، به نام پردازنده Core Duo شناخته شد. بعد از گذشت مدتی، شرکت اینتل پردازنده Core 2 Duo را نیز با نام Merom معرفی کرد. این پردازنده دارای دو هسته بود و مهم‌ترین تفاوت Merom با Yonah بهره‌‌گیری از کش بزرگ‌تر، FSB بیشتر و ۶۴ بیتی بودن آن است.

معنی حروف در نام Intel CPU

شرکت اینتل انواع مختلفی از پردازنده‌ها را در بازار سی پی یو در دست گرفت که این پردازنده‌ها در سرورها، کامپیوترها و اسمارت فون‌ها استفاده می‌شوند.

انواع پردازنده در اینتل دارای قابلیت‌های خاص بوده که با ویژگی‌های خاص در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در ادامه مطالب برخی از ویژگی‌های پردازنده‌ها را در قالب حروف CPU معرفی خواهیم کرد.

  1. (Ultra Low Power) U، نشان‌دهنده‌ مصرف پایین پردازنده است.
  2. (Quad Core) HQ، پردازنده‌ای با قدرت گرافیکی بالا و چهار هسته‌ای در اینتل است.
  3. HK قدرت گرافیکی بالا و قابلیت اورکلاک را نشان می‌دهد.
  4. K نشان دهنده قابلیت اورکلاک در اینتل است.
  5. T پردازنده‌های مناسب کاربران مختلف با مصرف بهینه را نشان می‌دهد.
  6. X سرعت بالای پردازنده را به نمایش می‌گذارد.
  7. Q چهار هسته در پردازنده اینتل محسوب می‌شود.
  8. M نشان دهنده پردازنده‌های موبایل است.

بررسی مهم‌ترین محصولات شرکت اینتل

  1. Intel Pentium: این پردازنده ارزان قیمت بوده و برای انجام کارهای روزانه مانند تولید و ویرایش اسناد، وب گردی، شبکه اجتماعی و پخش موسیقی استفاده می‌شود.
  2. Intel Core-i3: این سی پی یو برای انجام کارهای روزانه نظیر وب گردی، جستجو، اجرای بازی‌های کامپیوتری سبک، دانلود موزیک و اشتراک گذاری آنلاین تصاویر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. Intel Core-i5: Intel Core-i5 برای اجرای چندین وظیفه به طور همزمان، فعالیت‌های روزانه، بازی‌های کامپیوتری، مشاهده فیلم‌های HD، تولید فیلم و اشتراک گذاری فیلم‌های خانگی مناسب است.
  4. Intel Core-i7: این سی پی یو برای اجرای بازی‌های کامپیوتری به صورت حرفه‌ای، اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای، ویرایش ویدئو و مشاهده ویدئوهای سه بعدی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت پردازنده های اینتل Core i۵ ،Core i۳ و Core i۷


معرفی انواع پردازنده اینتل

در زمینه کامپیوترهای دسکتاپی، 10 نسل از پردازنده اینتل به بازار ارائه شده که در هر 10 نسل، انواع مدل‌ مختلف به متقاضیان عرضه شده است که در ادامه به معرفی انواع پردازنده اینتل می‌پردازیم.

جدیدترین سی پی یو اینتل

آخرین نسل سی پی یو منتشر شده، پردازنده‌های نسل 10 اینتل هستند که تکنولوژی‌های این پردازنده‌ها شامل موارد زیر است.

  1. تکنولوژی (Intel Thermal Velocity Boost)
  2. تکنولوژی (Intel Turbo Boost Max 3.0)
  3. پشتیبانی از رم‌های (DDR4-2933) که موجب اجرای آسان بازی شده و تصاویر را به صورت واقعی و دقیق نشان می‌دهد، همچنین موجب ایجاد مالتی تسکینگ سریع‌تر و کارایی بالا می‌شود.
  4. تکنولوژی (Intel Hyper Threading) در همه مدل‌ها
  5. پشتیبانی از (Thunderbolt 3.0) که موجب انتقال فایل‌ها، با سرعت بالا می‌شود.
  6. تکنولوژی (Intel Optane) سرعت را بالا می‌برد.
  7. تکنولوژی (Intel Ethernet Connection 1225) سرعت چندین برابری در شبکه ایجاد می‌کند.
  8. تکنولوژی (Intel WiFi 6 AX201) موجب ایجاد سرعت چندین برابری در دانلود، انجام بازی بهتر و اتصالات قابل اطمینان‌تری می‌شود.
  9. تکنولوژی (Intel UHD Graphics) موجب پخش ویدئو با کیفیت ۴ K UHDو نمایش کوچک‌ترین جزئیات در بازی و تصاویر می‌شود.
  10. تکنولوژی (Inte Quick Sync Video) موجب افزایش سرعت، افزایش کیفیت در کنفرانس‌ها، اشتراک گذاری‌های آنلاین و ویرایش ویدئو می‌شود.

رقابت در پردازنده‌ها AMD و Intel

پردازنده‌های AMD و Intel عبارتند از:

  1. سری Celeron
  2. سری Pentium
  3. سری Core i3
  4. سری Core i5
  5. سری Core i7
  6. سری Core i9

پردازنده‌های AMD عبارتند از:

  1. سری Athlon CPUs
  2. سری Ryzen 3
  3. سری Ryzen 5
  4. سری Ryzen 7
  5. سری Ryzen 9

جدیدترین مدل‌های سی پی یو اینتل در سال ۲۰۲۰

  1. Core i9 10900
  2. Core i7 10700
  3. Core i5 10600
  4. Core i5 10500
  5. Core i5 10400
  6. Core i3 10320
  7. Core i3 10300
  8. Core i3 10100

مقایسه انواع سی پی یو اینتل

هر کدام از کامپیوترهای رومیزی، لپتاپ‌ها، کامپیوترهای سرور، سوپر کامپیوترها به پردازشی متفاوت نیاز دارند که اینتل یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های انواع‌ پردازنده در دنیا، محصولات متفاوتی را برای کامپیوترهای مختلف طراحی کرده است.

اینتل، پردازنده‌های Intel Core برای کامپیوتر‌های رومیزی و پردازنده‌های Xeon را برای سرور ارائه کرده که هر کدام از پردازنده‌ها، دارای کاربردهای گوناگونی هستند. در ادامه انواع پردازنده‌های اینتل را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

بررسی انواع پردازنده Intel Xeon

پردازنده‌های Intel Xeon، برای پردازش در سرورها طراحی و تولید شده‌اند و با پردازنده‌های دسکتاپ نظیر Core i7 تفاوت زیادی دارند. پردازنده‌های زئون در سرورها و دیتاسنترها، دارای پایداری بیشتر، هنگ و Crash کم، بازدهی بالا و به نسبت کارایی، دمای کمتری را در سیستم‌ها تولید می‌کنند.

معرفی انواع سی پی یو AMD

در ادامه مقاله انواع پردازنده AMD را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

AMD Ryzen Threadripper Processors

این سی پی یو یکی از قوی‌ترین پردازنده‌ها در شرکت AMD است. دارای ۳۲ هسته و کش ۱۴۰ مگ بوده، از NVMe و ۴ اسلات رم DDR4 پشتیبانی می‌کند. از این پردازنده قوی برای رندرینگ و تولید محتوا استفاده می‌شود.

AMD Ryzen Processors with Radeon Graphics

این مدل از پردازنده‌ها، یکی از سریع‌ترین پردازنده‌ها با ۸ هسته محسوب شده و برای رندرینگ، ویرایش تصاویر و ویدئو، بازی‌های کامپیوتری HD، استریمینگ ویدئو و HDR مورد استفاده قرار می‌گیرند.

AMD Ryzen 9 Desktop Processor

از مناسب‌ترین و بهترین پردازنده‌‌ها بوده که شامل ۱۶ هسته و ۲ اسلات رم DDR4 است و برای کاربران بازی‌های کامپیوتری و تولید کنندگان محتوا استفاده می‌شود.

Athlon and A-Series Processors for Desktop

این دسته از پردازنده‌ها ۴ هسته‌ای هستند و برای انجام فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شوند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

AMD A4: این سی پی یو از AMD ارزان بوده و برای انجام کارهای روزانه، وب گردی، پخش موزیک و تماشا DVD در رزولوشن HD استفاده می‌شود.

AMD A6: این مدل از سی پی یو AMD مناسب اجرای فعالیت‌ها به صورت همزمان و با سرعت زیاد، مشاهده فیلم‌های سه بعدی، انجام بازی‌های کامپیوتری HD و ویرایش ویدئوهای HD است.

AMD A8: سی پی یو A8 AMD مناسب اجرای بازی‌های سه بعدی، فعال بودن همزمان دو کارت گرافیک و اجرای همزمان روی چند مانیتور به صورت HD است.

AMD A10: سی پی یو AMD A10 موجب اجرای چندین برنامه به صورت همزمان، اجرای بازی‌های سه بعدی با کیفیت Blu-ray، ویرایش ویدئوها و تصاویر HD می‌شود.

AMD EPYC: پردازنده‌های AMD EPYC بدون سوکت و از نوع SoC محسوب شده و در سرور HPE DL385 G10 و HPE DL325 G10 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نسل پردازنده‌ها در اینتل و AMD

شرکت‌های Intel و AMD هر ساله به طراحی پردازنده‌های جدید می‌پردازند زیرا هدف اینتل و AMD ارائه بهترین پردازنده‎ها به بازار است. نسل به روزرسانی شده اینتل، ۹th Gen Core Series و Ryzen 2000 از جدیدترین پردازنده‌های AMD محسوب می‌شوند.

معنی حروف و اعداد در نامگذاری پردازنده‌های CPU

  • شرکت اینتل و AMD، پردازنده‌های خود را به سه دسته Core i3/Ryzen 3 و Core i5/Ryzen 5 وCore i7/Ryzen 7 دسته بندی کرده اند.
  • Core i9-9900K و Core i9-9980X از بهترین محصولات اینتل هستند. قیمت این نوع پردازنده‌ها همچنین بسیار بالا است.
  • Threadripper جزء بهترین محصولات AMD محسوب می‌شود.
  • اینتل، سری Core X را به همراه CoreX/9i و Xeon W ارائه کرده است.
  • عدد ۳ مربوط به نسل اول محصولات و اعداد ۵ و ۷ نشان دهنده مدل‌های مختلف آنهاست. همچنین هر چه اعداد بالاتر بروند، هسته‌های بیشتری خواهند داشت.
  • حرف K در انتهای پردازنده‌های اینتل به معنی Unlock برای اورکلاک است که تعدادی از چیپ‌های اینتل، حرف K را در انتهای خود دارند اما همه پردازنده‌های AMD Ryzen برای اورکلاک، Unlock بوده و به حرف K نیازی ندارند.
  • حرف X در انتهای مدل‌های AMD نیز نشان دهنده سرعت بالای کلاک است.

بررسی پردازنده‌های اینتل

به بررسی پردازنده‌های intel می‌پردازیم.

قوی‌ترین CPUها

این دسته از CPU‌ها در اینتل، با سرعت و هسته‌‌های بالا برای سرورها مناسب هستند اما برای کاربران بازی‌های کامپیوتری گزینه مناسبی نیستند.

CPU‌های رده بالا

برای انجام کارهای حرفه‌ای و بازی‌های کامپیوتری از CPU‌های رده بالا استفاده می‌شود که سی پی یوهای Intel Core i7 و Ryzen 7 از نمونه سی پی یوهای رده بالا محسوب می‌شوند.

CPU‌های مخصوص بازی

این دسته از سی پی یو ها در اینتل، مخصوص بازی‌های کامپیوتری هستند.

CPU‌های رده پایین

سی پی یوهای Intel Core i3 و Ryzen 3 2200 G از نمونه CPU‌های رده پایین به شمار می‌روند.

بررسی تفاوت‌های پردازنده‌های اینتل و AMD

  • برتری پردازنده‌های Intel نسبت به پردازنده‌های AMD در بسیاری موارد
  • ارزان بودن محصولات AMD به نسبت محصولات Intel
  • دارای بودن L2 Cache دو برابری پردازنده‌های Intel نسبت به پردازنده‌های AMD
  • قرار گرفتن کنترلر حافظه برای اولین بار در درون پردازنده، توسط پردازنده‌های AMD
  • توان پردازشی بالای AMD CPU نسبت به Intel CPU
  • تولید گرمای بیشتر توسط پردازنده‌های AMD به علت توان پردازشی بالاتر نسبت به پردازنده‌های اینتل
  • عملکرد بهتر پردازنده‌های AMD در انجام چند کار به صورت همزمان، نسبت به پردازنده‌های اینتل
  • عملکرد خوب پردازنده‌های Intel در سرعت و قدرت پردازش‌های ساده

قیمت پردازنده‌های اینتل و AMD

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب و خرید قطعات سیستم، هزینه است. چیپ‌های AMD نسبت به پردازنده‌های اینتل ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند. ارزان‌ترین محصولات AMD شامل تراشه Dual core AMD Sempron و Athlon هستند. بنابراین انتخاب و خرید پردازنده‌های AMD مناسب‌تر است. همچنین انتخاب CPU مناسب نیز در کم‌تر شدن هزینه‌ها برای خرید قطعات سیستم بسیار مؤثر است.

بررسی قدرت پردازنده‌های اینتل و AMD

هر یک از پردازنده‌ها علاوه بر قدرت و مزایای مختلف، ضعف‌هایی خاص خود را نیز دارند. در بازی‌های کامپیوتری، پردازنده‌های AMD، پردازنده‌‌های اینتل را شکست می‌دهند اما نقطه ضعف این نوع از پردازنده‌ها، تولید گرمای بیش از حد آنهاست.  اما پردازنده‌های اینتل با سرعت و قدرت در سیستم‌های مختلف کار می‌کنند و گرمای کمتری نسبت به پردازنده‌های AMD تولید می‌کنند.

امروزه از پردازشگرهای دو هسته‌ای AMD استفاده‌های زیادی می‌شود. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده بهتر است برای بازی‌های کامپیوتری از کارت‌های گرافیکی دو هسته‌ای AMD استفاده ‌شود. توجه داشته باشید که این موارد ذکر شده درباره قدرت پردازنده‌های ایتل و پردازنده‌های AMD از مزیت‌های مهم در سیستم‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند.

مقایسه معماری پردازنده‌های اینتل و AMD

پردازشگر ZEN توسط شرکت AMD تا قبل از سال ۲۰۱۷، از نظر معماری، عقب‌تر از پردازنده‌های اینتل بودد اما در سال 2017 با معرفی معماری پردازنده ZEN و پردازنده‌های RYZEN شرکت AMD به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد.

به این صورت که پردازنده‌های شرکت AMD بر پایه معماری ۷ نانومتری ساخته شدند، به همین علت علاوه بر مصرف انرژی کمتر، گرمای کمتری نیز تولید کرده و threadهای بیشتری را در خود جای دادند.

همچنین از دیگر تفاوت‌های پردازنده‌های AMD و اینتل می‌توان به ساخت چیپ‌ست‌های برون‌سپاری شده این دو پردازنده اشاره کرد. چیپ‌ست‌های AMD توسط شرکت‌های دیگری نظیر TSMC نیز تولید می‌شوند اما شرکت اینتل، چیپ‌ست‌های خود را شخصاً تولید می‌کند. بنابراین شرکت AMD موفقیت‌های چشم‌گیری در حوزه معماری پردازنده‌ها بدست آورده است.

اینتل، پردازنده‌های خود را بر پایه معماری و تکنولوژی قدیمی ۱۰ و ۱۴ نانومتری تولید می‌کند. به همین سبب پردازنده‌های AMD از نظر ساخت معماری از پردازنده‌های اینتل جلوتر و پیشرفته‌تر هستند.

گرافیک یکپارچه در پردازنده‌های اینتل و AMD

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها در سیستم‌های مختلف مخصوصاً در لپتاپ‌های باتری دار، همکاری تکنولوژی کارت‌های گرافیکی با پردازنده‌ها، عدم استفاده از کارت‌های گرافیکی به صورت مجزا و مصرف انرژی کمتر محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای پردازنده‌های AMD نسبت به پردازنده‌های اینتل، گرافیک یکپارچه در پردازنده‌های AMD است که شرکت AMD با خرید شرکت ATI، در بین تولید کنندگان کارت‌های گرافیک وارد شد و از گرافیک یکپارچه در پردازنده‌های خود استفاده کرد.

پردازنده‌های اینتل با معماری قدیمی ۱۰ و ۱۴ نانومتری ساخته شده‌اند، بنابراین کیفیت‌شان نسبت به پردازنده‌های AMD پایین‌تر است.

معرفی بهترین CPU برای رندرینگ

امروزه پردازنده‌های AMD به نسبت قدرت CPU و هزینه‌ خرید، عملکرد بهتری نسبت به CPU‌های اینتل ارائه کرده‌اند. پردازنده‌های AMD نظیر  ryzen 5 2600، ryzen 5 2600x، ryzen 7 2700x و ryzen 7 2700 بالاتر از پردازنده‌های اینتل intel core i5 12600K یا core i7 12700K قرار دارند زیرا عملکرد آنها نسبت به هزینه‌شان بهتر است.

علاوه بر قدرت پردازنده‌های مختلف باید به پیکربندی سیستم نیز توجه کرد تا عملکرد نهایی سیستم مشخص شود. بنابراین در هنگام اجرای برنامه‌های مرتبط به رندرینگ به موارد زیر باید توجه کنید:

  1. زمان آماده سازی
  2. (Mesh exporting)
  3. زمان بارگذاری (texture)
  4. زمان تولید (cache)
  5. زمان (Ray-Tracing Tree-building)
  6. (Light-cache)
  7. زمان لازم برای (GI-Caching)

بررسی بهترین CPU برای کارهای مهندسی

برای انجام کارهای مهندسی از پردازنده‌های AMD استفاده می‌شود زیرا این پردازنده‌ها علاوه بر اینکه مقرون‌به‌صرفه‌ و ارزان قیمت هستند، همچنین با داشتن هسته‌های بیشتر، کارایی و عملکرد بهتری در روند رندرینگ و ادیت‌های گرافیکی دارند.

معرفی بهترین CPU برای برنامه نویسی

پردازنده‌های مناسب برای برنامه نویسی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، به صورت جداگانه دارای قدرت کافی برای انجام کارهای مرتبط با برنامه‌نویسی را دارند. انتخاب هر کدام از آنها به بودجه، برنامه‌ها و پیکربندی سیستم شما بستگی دارد. بهترین و به روزترین پردازنده‌ها برای برنامه ‌نویسان عبارتند از:

  1. Intel Core i9-12900K
  2. AMD Ryzen 5 360
  3. Intel Core i5-9600K
  4. Intel Core i5-12600K
  5. AMD Ryzen 9 5950X

بررسی درایورها و نرم افزارها در پردازنده‌های AMD و اینتل

عملکرد درایورها و نرم افزارها در پردازنده‌های AMD نسبت به پردازنده‌های اینتل با مشکلات زیادی روبه رو شده‌اند اما پردازنده‌ اینتل در این زمینه بهتر عمل کرده‌ و به جایگاه اول دست یافته ‌است. همچنین درایورهای گرافیکی شرکت اینتل در سال‌های اخیر بهتر عمل کرده زیرا این شرکت کارت‌های گرافیکی اختصاصی به نام Xe را به بازار عرضه کرده است. همچنین درایورهای بازی Day-zero برای تولید کنندگان پردازنده به امر عادی تبدیل شده است.

در بررسی درایورها و نرم افزارهای شرکت اینتل و شرکت AMD، اینتل به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده و در طی سال‌های اخیر، شرکت اینتل به ‌روزرسانی‌های عقب ‌افتاده در درایورها و نرم افزارهای خود را برای داشتن گرافیک یکپارچه‌ حل کرده است.

شرکت AMD نیز پیشرفت‌های زیادی در این حوزه داشته و اکوسیستم توسعه دهنده را برای معماری‌های جدید Zen خود متقاعد کرده است. در کل پردازنده‌ اینتل به علت عملکرد بالا، قیمت مناسب و توان مصرفی پایین، نسبت به پردازنده AMD در این حوزه بهتر عمل کرده است.

بهترین CPU برای بازی‌های کامپیوتری

امروزه بازی‌های کامپیوتری روز به روز در حال پیشرفت هستند، بنابراین به پردازنده‌های قدرتمند نیاز دارند. در ادامه بهترین و جدیدترین پردازنده‌ها در سال ۲۰۲۲ را برای بازی‌های کامپیوتری معرفی خواهیم کرد.

  1. به لحاظ قیمت و عملکرد یکی از بهترین انتخاب‌ها در زمینه بازی‌های کامپیوتری پردازنده ۱۲۶۰۰K Intel Core i5
  2. پردازنده ۵۶۰X Ryzen AMD گزینه مناسب برای صنعت بازی سازی
  3. از لحاظ کارایی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سیستم‌های بازی سازی پردازنده ۱۲۹۰۰K Intel Core i9
  4. پردازنده ۷ ۵۸۰۰X3D AMD Ryzen
  5. پردازنده ۱۲۷۰۰K Intel Core i7 بهترین پردازنده‌ در زمینه بازی سازی
  6. پردازنده اینتل ۱۲۴۰۰ Core i5 به عنوان یک پردازنده میان رده برای بازی‌های کامپیوتری
  7. ۱۲۱۰۰ Core i3 به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای بازی‌های کامپیوتری
  8. پردازنده ۵ ۵۶۰۰G AMD Ryzen با کیفیت مناسب برای بازی‌های کامپیوتری

همچنین مواردی نظیر RAM، کارت گرافیک و هارد SSD نیز در اجرای بازی‌های کامپیوتری نقش چشم‌گیری دارند.

مقایسه عملکرد پردازنده AMD و پردازنده اینتل در بازی‌های کامپیوتری

امروزه پردازنده Core i9-12900K علاوه بر اینکه قیمت زیادی دارد، یکی از سریع‌ترین پردازنده‌ها برای انجام بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود اما پردازنده Core i7-12700K علاوه بر قیمت مناسب، همچنین عملکرد خوبی برای بازی دارد.

پردازنده Core i5-12600K نیز برای افراد علاقه مند به بازی‌های کامپیوتری مناسب است زیرا این پردازنده دارای قیمت و کارایی عالی برای بازی دوستان محسوب می‌شود.

پردازنده Ryzen 9 5900X AMD نیز یکی از بهترین پردازنده‌ها برای بازی محسوب شده و شباهت زیادی با Ryzen 5 5600X دارد. پردازنده Ryzen 5 5600X دارای عملکرد خوب و قیمت مناسب برای اجرای بازی‌های کامپیوتری است.

به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده در قسمت فوق، پردازنده‌های Alder Lake اینتل نسبت به پردازنده‌های AMD بیشتر در بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند. اما در کل امروزه شرکت AMD و شرکت اینتل، پردازنده‌هایی با عملکرد عالی و قیمت‌های متفاوت برای همه کاربران علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری ارائه کرده‌اند.

لیست بهترین CPU‌های اینتل و AMD برای بازی

  1. AMD Threadripper 3990X
  2. AMD Threadripper 3970X
  3. AMD Threadripper 3960X
  4. AMD Threadripper 2990WX
  5. AMD Ryzen 3950X
  6. AMD Threadripper 2970WX
  7. AMD Threadripper 2950X
  8. AMD Threadripper 1950X
  9. AMD Threadripper 2950X
  10. Intel i9 10980XE
  11. Intel i9 9980XE
  12. Intel i9 7980XE
  13. Intel i9 9940X
  14. Intel i9 7960X
  15. Intel XEON E5-2699 v4
  16. Intel i9 7920X

اورکلاک CPU اینتل و AMD

یکی از فاکتورهای مهم در مقایسه پردازنده‌های اینتل و AMD، اورکلاک است. اورکلاک موجب افزایش سرعت و بهبود عملکرد سیستم می‌شود. همچنین اگر سرعت پردازش پردازنده‌ها زیاد و محاسبات بیشتری در حال انجام باشد، گرمای تولید شده در پردازنده‌ها توسط اورکلاک، خنک می‌شود.

بنابراین اورکلاک موجب افزایش سرعت پردازنده‌ها و کنترل گرمای ایجاد شده در پردازنده‌ها می‌شود. پردازنده‌های AMD نظیر Ryzen و Threadripper دارای پتانسیل بالایی در اورکلاک هستند. همچنین در برخی از پردازنده‌های اینتل که در نام آنها از حرف اختصاری k استفاده شده، امکان اورکلاک وجود دارد.

بررسی امنیت در پردازنده‌های AMD و  Intel

پردازنده AMD با مشکلات امنیتی کمتری برخورد داشته و امروزه چندین راه حل برای بر طرف کردن مشکلات امنیتی پردازنده‌های خود عرضه کرده است. در کل پردازنده AMD نسبت به پردازنده اینتل با آسیب‌های امنیتی کمتری روبه‌رو می‌شود.

مقایسه پردازنده AMD و اینتل از لحاظ میزان مصرف برق و تولید گرما

پردازنده‌های AMD نسبت به پردازنده‌های اینتل کمترین میزان مصرف برق و تولید گرما را دارند. به این صورت که امروزه پردازنده‌های AMD با عملکرد سریع و قدرت زیاد، انرژی کمتری مصرف کرده و در مقابل این عملکرد، گرمای کمتری را نیز تولید می‌کنند.

لیتوگرافی پردازنده‌های AMD و  Intel

با توجه به موارد گفته شده در مطالب بالا، فاکتورهای زیادی در تعیین قدرت یک پردازنده تأثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ ترین و اصلی ترین فاکتورها در تعیین قدرت پردازنده‌ها، لیتوگرافی آنها است. بر اساس مقایسه‌های صورت گرفته در بین پردازنده‌های AMD و Intel، پردازنده‌های AMD نسبت به اینتل، در لیتوگرافی پیشرفته تر عمل کرده‌اند.

شرکت AMD بر خلاف اینتل، پردازنده‌های خود را به شخصه تولید نمی‌کند. این شرکت پردازنده‌های خود را طراحی کرده و با شرکت‌های دیگر نیز همکاری می‌کند، به همین سبب از نظر معماری و لیتوگرافی نسبت به پردازنده‌های اینتل پیشرفته تر و موفق تر عمل کرده است.

بررسی پردازنده‌های اینتل و AMD در صنعت‌های مختلف

پردازنده‌های اینتل و AMD در صنایع مختلف فعالیت دارند. شرکت AMD در بهبود گرافیک پردازنده‌های موبایلی سامسونگ و تولید بخشی از سخت افزار پلی استیشن‌ سونی همکاری داشته است. شرکت اینتل نیز پردازنده‌های مک بوک‌های اپل را در گذشته تولید کرده است اما امروزه شرکت اپل با ارائه مک بوک‌هایی با پردازنده M1، تحولی تازه در سری جدید لپتاپ‌ها، به بازار عرضه می‌کند.

بررسی آینده پردازنده‌های AMD و  Intel

در سال‌های اخیر شرکت AMD با پردازنده‌های Ryzen و Threadripper به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد. AMD با دو برابر کردن تعداد هسته‌ها و threads نسبت به پردازنده‌های اینتل، موفقیت خود را نشان داد.

شرکت اینتل در چندین سال اخیر نیز دچار شکست‌هایی شد که این شکست‌ها برای اینتل تجربه شده و در معرفی‌های جدید خود آن شکست‌ها را جبران کرد. به طور کلی احتمال قرار گرفتن اینتل در صدر جدول و کنار زدن پردازنده‌های AMD بسیار پایین است.

آینده شرکت AMD روشن بوده و به نظر می‌رسد که در نسل آینده‌ پردازنده‌های Ryzen AMD، به هسته‌ها و threadهای بیشتری برای اجرای سریع‌تر و کارآمدتر برنامه‌ها دست خواهد کرد.

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله و بررسی تفاوت‌های پردازنده‌های AMD و اینتل، در برخی موارد پردازنده‌های اینتل بر پردازنده‌های AMD برتری دارند و در برخی موارد که عملکرد بالا و مصرف انرژی به میزان کم اهمیت دارد، پردازنده‌های AMD حرف اول را می‌زنند.

همچنین اگر عملکرد حرفه‌ای بازی‌های کامپیوتری و انجام همزمان چند برنامه برای شما اهمیت دارد، پردازنده‌های اینتل بهترین گزینه هستند. بنابراین شما با توجه نوع برنامه و کار خود می‌توانید پردازنده‌های AMD یا اینتل را انتخاب کنید.

همچنین اگر قصد دارید برای تهیه پردازنده مبلغ زیادی هزینه ‌کنید، پردازنده‌های Threadripper بسیار قدرتمند هستند و عملکرد عالی دارند، بنابراین شما می‌توانید این نوع از پردازنده‌ها را تهیه نمایید.

در پایان، خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را درباره پردازنده‌های AMD، اینتل، عملکرد، کارایی و قدرت هر کدام از این پردازنده‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

6 نظرات

بکرانی 1400-02-31 - 11:20
سلام،خیلی عالی وقشنگ توضیح دادید ممنون از وقتی که میذارید و این مطالب که خیلی هم کاربردی هست راتوضیح میدهید.
вы фильмы 1400-05-23 - 12:10
سایت خیلی خوبی دارید امیدوارم موفق باشید
فرهاد فلاح 1400-07-29 - 02:19
سلام خسته نباشید.تاحالا هیچ قطعه الکترونیکی رو ندیده بودم اینطور روان وکامل وهمه کس فهم توضیح بده.شیر مادر حلالت.احسنت.مدیران سایتای دیگه یاد بگیرند.مرسی‌.تااخرعمرم این مطلب یادم نمیره. با دندان درد بدی که داشتم دوبار خوندم.بازم مرسی
محمدحسن 1400-08-05 - 12:43
ذکات وخمس علم ودانش آنست که آنرابه دیگران بیاموزی وباعمل به این کارخداوندراازخودراضی نموده ای.باسپاس فراوان ازشماکه آشکاراوخیلی روان توضیح داده ایدهمیشه سربلندپیروزوموفق باشید
سعیده 1401-03-04 - 06:14
میخوام یه کیس برای انجام امور روزانه و کارهای گرافیکی در حد فتوشاپ برای منزل خریداری کنم سقف بودجه هم نزدیک به 20 میلیون تومنه شما کدوم مدل پردازنده رو مغرفی می‌کنید؟ بین اینتل یا ای ام دی کدوم رو انتخاب کنم؟
پشتیبانی لیپک 1401-03-04 - 11:32
سلام دوست عزیز. بین اینتل و ای ام دی خیلی نمیشه تفاوت قائل شد و مورد به مورد باید بررسی کرد، ولی شما یا پردازنده i5 یا R5 بگیرید با رم 12 یا 16 (اگر فتوشاپ رو حرفه ای کار می کنید). گرافیک در حد 2 گیگ کار شما رو راه میندازه.
افزودن دیدگاه