تفاوت پردازنده های اینتل Core i۵ ،Core i۳ و core i۷

تفاوت پردازنده‌های اینتل

پردازنده مهم‌ترین قطعه یک کامپیوتر هست. در حقیقت پردازنده مغز کامپیوتر یا لپ‌تاپ شماست که فرمان عملکرد دستگاه رو به عهده می‌گیره و دستورات شما رو اجرا می‌کنه. هنگام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر، اولین فاکتوری که باید در نطر بگیرید، نوع پردازنده است. اینتل یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید‌کننده تراشه در دنیا است که پردازنده‌های معروف اینتل رو تولید می‌کند. از جمله انواع پردازنده‌های اینتل و شاید مهم‌ترین آن‌ها، سری Core است. یکی از سوالات پرتکرار درباره پردازنده، تفاوت corei5, corei3 و corei7 هست. از طرفی شاید این سئوال هم ذهن شما رو هم مشغول کرده باشه که عدد مقابل کلمه core i نشانه تعداد هسته‌های آن پردازنده هست یا نه. این اشتباه رو همین جا از ذهنتون دور بیندازید چون عدد جلو مدل پردانده تعداد هسته‌ها نیست. برای اینکه بتوانید یک مقایسه درست داشته باشید باید معیارهایی مثل تعداد هسته و سرعت کلاک رو در نظر بگیرید. ما در این مطلب می‌خواهیم جواب این سوال رو به صورت مفصل توضیح بدهیم.


اگر بدنبال خرید پردازنده هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله “راهنمای خرید پردازنده” را هم مطالعه کنید.


مشخصات پردازنده‌های Corei3

قبل از اینکه درباره تفاوت corei5, corei3 و corei7 صحبت کنیم باید درباره مشخصات پردازنده‌های اینتل اطلاعاتی داشته باشید. بنابراین می‌خواهیم از corei3 شروع کنیم. این پردازنده برای چه کارهایی مناسبه؟ اگر در طول روز بیشتر به کارهایی مثل وبگردی، کارهای اداری و روزانه مثل تماشای فیلم مشغول هستید، پردازنده corei3 انتخاب مناسبی هست. این پردازنده فرکانس کاری مختلفی شامل 1.30 گیگاهرتز تا 3.50 گیگاهرتز و 3 تا 4 مگابایت حافظه کش داره و از سوکت LGA 1150 یا LGA 1155 روی مادربرد استفاده می‌کنه همچنین پردازنده‌های corei3 اغلب دو هسته‌ای هستند بنابراین کارکرد کمتری نسبت به پردازنده‌های دیگه دارند.


بیشتر بخوانید:

انواع پردازنده های AMD

بهترین پردازنده های گیم


مشخصات پردازنده‌های Corei5

corei5 یک پردازنده میان رده اینتل  که به صورت دو هسته‌ای و 4 هسته‌ای موجوده. تعداد کمی از این پردازنده‌ها 6 هسته دارند. برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ به کار می‌ره. این پردازنده دارای سرعت‌های مختلف از 1.90 گیگاهرتز تا 3.80 گیگاهرتز هست. همچنین 3،4 و 6 مگابایت کش داره همچنین از سوکت LGA 1150 یا LGA 1155 روی مادربرد استفاده میشه. این پردازنده‌ها برای کارهای سنگین‌تر مثل اجرای بازی ها مناسب هستند. تفاوت corei3 و corei5 در میزان قدرت این پردازنده هاست. corei5 برای کارهای کمی سنگین‌تر نسبت به corei3 کاربرد داره. نکته مهم اینکه corei5 بیشتر ویژگی‌های corei7 مثل هسته مجازی و توربو بوست را داره. Turbo Boost قابلیتی هست که برای استفاده بهتر از انرژی و برای اورکلاک کردن به کار می‌ره. در اوج مصرف، سرعت تراشه را بیشتر کرده و دما را کنترل می‌کنه.

ویژگی‌های پردازنده corei5

  • فناوری توربو در corei5 سرعت کارهای محاسباتی رو افزایش می‌ده.
  • عملکرد قدرتمندی دارند.
  • دارای 2 و 4 هسته
  • قابلیت اجرای برنامه‌های نسبتا سنگین‌تر، بازی‌ها
  • امکان استفاده در لپ‌تاپ و کامپیوتر

مشخصات پردازنده‌های Corei7

پردازنده Corei7 از جمله پرسرعت‌ترین پردازنده شرکت اینتله که نسبت به پردازنده‌های دیگه اینتل مثل corei3 و corei5 قدرت بیشتری داره چون از چندین پردازنده تشکیل شده است. این پردازنده در انواع دو هسته‌ای، چهار و شش هسته‌ای در دسترس هست. پردازنده corei 7 مانند corei5 دارای فناوری intel turbo boost هست و تا 12 رشته رو می تونه به صورت همزمان پشتیبانی کنه. سرعت کلاک این پردازنده از 1.70 گیگاهرتز تا 3.90 گیگاهرتز هست و حافظه پنهان یا کش آن بین 4 تا 12 مگابایت تغییر می‌کنه. Corei7 بهترین گزینه برای کارهای سنگین مثل اجرای بازی‌های سه بعدی، کارهای گرافیکی سنگین، ساخت چند رسانه‌ای هست و قابلیت اجرا چندین کار رو به صورت همزمان داره.

یک مزیت عالی در پردازنده corei7 سیستم خنک‌کننده آن است. چون زمانی که کارهای سنگین گرافیکی انجام می‌دهید ممکن است سی پی یو گرم بشه. موقع گرم شدن پردازنده دما رو به خوبی کنترل می‌کنه. نقطه ضعف corei7 در مصرف زیاد انرژیه. این پردازنده نسبت به پردازنده های دیگه اینتل انرژی زیادی صرف می کنه.

ویژگی‌های پردازنده corei7

  • قابلیت Overclocking
  • پردازش قدرتمند
  • پشتیبانی از فناوری Intel Turbo Boost
  • سرعت بسیار بالا
  • محدوده سرعت کلاک بین 1.70 گیگاهرتز تا 3.90 گیگاهرتز
  • انواع پردازنده 2،4،6
  • پشتیبانی از فناوری Hyper Threading یا پردازنده مجازی
  • سیستم خنک کننده عالی
  • مجهز به فناوری Turbo Boost Max 3.0آخرین فناوری در اورکلاک کردن اینتل

مشخصات پردازنده‌های Corei9

Corei9 یکی از جدیدترین پردازنده‌های شرکت اینتل که دارای دو مدل 6 و 18 هسته‌ای هست. این پردازنده از قابلیت Hyper Threading یعنی هسته مجازی پشتیبانی می‌کنه و همزمان دو رشته رو می‌تواند پردازش کنه. i9 این توانمندی رو داره که 16 هسته رو به صورت همزمان آنالیز ‌کنه. Corei9 بهترین مدل از سری Core i هست. چون راندمان و انرژی بیشتری نسبت به مدل‌های دیگه داره. فرکانس این پردازنده از 2.9 تا 3.6 گیگاهرتز هست که و در صورت استفاده از قابلیت Intel Turbo Boost تا 5.0 گیگاهرتز تغییر می‌کنه. پردازنده Corei9 مناسب کارهای محاسباتی پیشرفته، ویرایش ویدیوهایی با کیفیت 4K، ساخت موسیقی، انیمیشن‌های دیجیتالی و گیمرهای سطح بالا که بازی‌های اکشن چند نفره است.

ویژگی‌های پردازنده corei9

  • پشتیبانی از فناوری Hyper Threading یا پردازنده مجازی
  • سرعت بسیار بالا
  • پشتیبانی از فناوری Intel Turbo Boost
  • ظرفیت چند رشته‌ای
  • قابلیت اجرای کارهای محاسباتی پیشرفته
  • ویرایش ویدیوهای 4K
  • مناسب برای گیمرها
  • رندر سه بعدی فایل‌های بزرگ

مقایسه پردازنده های Corei3, Corei5, Corei7, corei9 از نظر تعداد هسته

یکی از معیارهای مقایسه corei3,corei5 و corei7 بررسی از نظر تعداد هسته هست. طبیعتا corei9 بیشترین تعداد هسته رو داره. corei9 با پشتیبانی از قابلیت پردازنده مجازی Hyper threading می تونه همزمان 16 هسته رو پردازش کنه و در مرتبه دوم corei7 قرار می‌گیره. این پردازنده به وسیله پردازنده مجازی، می‌تونه 12 هسته رو همزمان پردازش کنه و corei 5 و corei3 هم نسبت به پردازنده های corei7, corei9 ضعیف‌تر هست. corei5 دارای 2 و 4 هسته هست و قابلیت پردازنده مجازی رو نداره و corei3 اغلب 2 هسته ای هستند. برای آشنایی با هسته و رشته و همچنین سایر مشخصات فنی پردازنده‌ها، مقاله CPU چیست را بخوانید.

مقایسه پردازنده‌های Corei3, Corei5, Corei7, corei9 از نظرحافظه کش

یکی دیگه از عواملی که پردازنده‌های اینتل رو از هم متمایز می‌کنه، حافظه کش هست. اگه دنبال حافظه کش بیشتر هستید، پردازنده‌های رده بالا حافظه کش بالاتری دارند. از نظر حافظه کش corei9 نسبت به corei3 ,Corei5 , corei7 حافظه پنهان بیشتری داره.حافظه کش در corei3 3 تا 4 مگابایت، corei5 بین 4 تا 6 مگابایت وcorei7 8 مگابایته. البته این نکته رو در نظر بگیرید که Cpu های core اینتل از نظر سرعت عملکرد، تعداد هسته و غیره همپوشانی دارند. بنابراین corei7 می‌تونه به خوبی corei9 کار کنه.

از نظر فرکانس و قدرت پردازنده

فرکانس و قدرت پردازنده در corei3 و corei5 نسبت به پردازنده‌های دیگه کمتره. Corei3 سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز و سرعت کلاک در corei5 حدود 3.8 تا 4.0 گیگاهرتز هست. اما فرکانس در corei7 بیشتر از 4.2 گیگاهرتز هست و فرکانس corei9 در صورت استفاده از حافظه مجازی به 5 گیگاهرتز هم می رسه. بنابراین corei9 و corei7 فرکانس بیشتری دارند. تفاوت corei5 وCorei7 در قدرت پردازنده‌هاست.

از نظر کاربرد

انتخاب بین CPU های اینتل براساس کارایی شما تعیین می شود. اگه می‌خواهید کارهایی مثل ویرایش عکس، ساخت موسیقی یا انیمیشن رو انجام بدید، corei9 و corei7 انتخاب بهتری هست. Corei9 بیشتر برای کارهای سنگین و پیچیده محاسباتی، اجرای گیم‌های سنگین، جدید و ویرایش ویدیوهای سنگین و کدنویسی کاربرد داره. ولی اگه یک کاربر ساده و معمولی هستید که فقط با لپ‌تاپ کارهایی مثل گشت و گذار در اینترنت یا چک ایمیل می‌کنید. corei3 کافیه. اگه بخواهم یک مثال ملموس بزنم درباره بازی اینکه وقتی یک گیم تک نفره رو بازی می‌کنید. در مورد اجرای کارهای گرافیکی نیز Corei5 سریعتره و قدرت بیشتری داره. همینطور برای دانش آموزها، Corei5 انتخاب بهتری هست چون می‌توانند همه کارها رو همزمان انجام بدهند. اما به طور کلی برای کارهای فشرده و سنگین گزینه خوبی نیست.

از نظر تکنولوژی‌های به کار رفته

به جز corei3 بقیه پردازنده‌های اینتل شامل corei5,corei7,corei9 از تکنولوژی‌های intel turbo boost و Hyper Threading استفاده می‌کنند. توربو بوست قابلیتی است که سرعت کلاک در پردازنده رو زیاد می‌کنه و Hyper Threading تعداد هسته‌های پردازنده رو به صورت مجازی بیشتر می‌کنه و کاربران می‌توانند چندین برنامه رو همزمان اجرا کنند. این ویژگی‌ها قدرت و سرعت سی پی یو‌ها رو بیشتر کرده است. در نتیجه می‌توانید از این پردازنده‌ها برای کارهای سخت‌تر استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله به صورت مفصل و جامع درباره تفاوت corei5 ,corei3 و corei7 و corei9 اینتل صحبت کردیم. به طور کلی پردازنده corei9 دارای هسته بیشتر، رشته بیشتر، حداکثر فرکانس کاری و حافظه پنهان بزرگ‌تر نسبت به مدل‌های دیگه هست. البته قیمت بالاتری هم داره ولی اگه قیمت در اولویت انتخاب شماست. corei7 هم با قیمت پایین‌تر خیلی از نیازهای شما رو در این سطح برآورده می‌کنه. نکته ای که به انتخاب بهترکمک می‌کنه. اینکه باوجود اینکه corei9 بهترین و سریع‌ترین پردازنده اینتل هست. اما سریع‌ترین همیشه بهترین نیست، چون نیاز شما در اولویت انتخاب هست. همه افراد به سریع‌ترین پردازنده نیاز ندارند. در نهایت با توجه به این مطلب می‌توانید براساس نوع کارایی‌تان انتخاب کنید که کدوم پردازنده مناسب برای کارشماست.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید لپ تاپ در ایران؛ بهترین مشخصات لپ تاپ برای هر نفر

بهترین لپ تاپ تا 35 میلیون 1402 برای گیمینگ، اداری و دانشجویی

انواع صفحه نمایش لپ تاپ