بررسی تفاوت رم و رام (RAM & ROM) در کامپیوتر و گوشی

تفاوت رم و رام چیه؟ آیا گوشی‌ها و کامپیوترها رم و رام رو دارند؟ آیا نوع تفاوت رم و رام در گوشی و کامپیوتر یکسان است؟ قبل از خرید کامپیوتر یا گوشی باید رم و رام رو مد نظر قرار بدم؟ چه اندازه رم برای من کافیه؟ این‌ها سوالاتیه که ممکنه باهاش درگیر باشید.

حافظه رم (RAM) و رام مهم‌ترین قطعه یک دستگاهه چون عملکرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک دستگاه رو تحت‌تاثیر قرار میده. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره تفاوت رم و رام و ویژگی هر کدوم توضیح بدیم تا شما بتوانید موقع خرید گوشی یا کامپیوتر بهتر تصمیم‌گیری کنید.

کاربرد و مشخصات رم (RAM)

قبل از اینکه درباره تفاوت رم و رام صحبت کنیم بهتره ببینیم که رم چیه؟ RAM مخفف کلمه Random access memory به معنی دسترسی کوتاه مدته. رم نقش مهمی در عملکرد دستگاه شما داره چون در غیر این صورت پردازنده هر بار باید اطلاعات رو از هارد می‌گرفت و وقت انرژی بیشتری برای دسترسی به اطلاعات صرف می‌شد.


بیشتر بخوانید:

حافظه Cache چیست؟

تکنولوژی رم دو کاناله چیست


وظیفه رم ذخیره موقت اطلاعاته تا دسترسی پردازنده به آن ساده باشه. تا هر زمان پردازنده خواست یک بازی یا اپلکیشن رو اجرا کنه این کار به سادگی و سریع انجام بشه. این اطلاعات قابل ذخیره شدن و خواندن هستند. اما این اطلاعات که در رم ذخیره میشه بعد از خاموش شدن سیستم، پاک میشن. رم به دو نوع SRAM و DRAM تقسیم میشه. قبل از اینکه به تفاوت رم و رام نگاه کنیم باید به شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع اون‌ها توجه کنیم.

  • SRAM: نوعی حافظه استاتیک است که به صورت کش اطلاعات رو ذخیره می‌کنه و به به‌روزرسانی مداوم نیاز نداره. بنابراین انرژی کمتری مصرف می‌کنه. از نظر قیمت SRAM هزینه بره بنابراین کاربرد کمتری نسبت به دی رم داره.
  • DRAM  :DRAM برخلاف SRAM، یک حافظه پویا و داینامیکه همچنین به عنوان حافظه اصلی کامپیوتر به کار میره. DRAM برخلاف SRaM باید هر چند میلی‌ثانیه یک‌بار به‌روز شود تا داده‌ها حفظ شوند. دی رم برخلاف SRAM کم هزینه است، اما نقطه ضعف این حافظه مصرف انرژی بالاست.

تغییر رم در گوشی‌های هوشمند مثل کامپیوترهای شخصی امکان پذیر نیست، اما می‌تونید از کارت SD برای افزایش رم استفاده کنید.

کاربرد و مشخصات (ROM)

ROM مخفف کلمه Read only memory است و فقط یک کاربرد داره، یعنی فقط می‌توانید اطلاعات رو از روی رام بخوانید و قابل تغییر نیستند. این موضوع هم یکی از مواردی که می‌شه در رابطه با تفاوت رم و رام بررسی کرد.

رام برخلاف رم اطلاعات رو از قبل ثبت و ذخیره می‌کنه و موقع خاموش شدن کامپیوتر هم اطلاعات محفوظ باقی می‌مونه. رام مانند رم در گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر وجود داره. این حافظه روی برد گوشی‌ های هوشمند لحیم میشه و قابل تعویض نیست. رام به انواع مختلف PROM ,EPROM ,PROM دسته بندی می‌شوند.

EPROM: حافظه خواندنی و صرفا قابل برنامه‌ریزی است. فقط یک بار نوشته می‌شه و قابل تغییره.

EPROM: این حافظه خواندنی، قابل برنامه‌ریزی و قابل پاک کردنه. برعکس نوع اول قابلیت نوشتن و بازنویسی چندین بار رو داره.

EEPROM: این حافظه خواندنی، قابل برنامه‌ریزی و قابلیت پاک شدن الکتریکی رو داره.

تفاوت RAM و ROM

حالا که با ویژگی‌های رم و رام و اهمیت هر کدوم آشنا شدید. راحت‌تر می‌توانیم این دو رو مقایسه کنیم. واضح‌ترین تفاوت رم و رام نوع کاربرد هر کدومه. یعنی حتی وقتی کامپیوتر خاموش می‌شه اطلاعات در قسمت ROM حفظ می‌شه اما اطلاعات در Ram فقط تا زمانی در دسترسه که کامپیوتر روشن باشه. در ادامه می‌خواهیم که از نظر ذخیره و حفظ اطلاعات، به کاربرد و سرعت بین رم و رام اشاره کنیم.

تفاوت رم و رام از نظر ذخیره داده‌ها و ماندگاری اطلاعات

تفاوت رم و رام از نظر ذخیره کردن و ماندگار موندن اطلاعات چیه؟ اطلاعات در ROM همیشه باقی می‌مونه و قابل تغییر نیست. اما در مورد RAM موضوع فرق می‌کنه، چون اطلاعات در RAM به محض خاموش شدن سیستم از بین میره. یعنی زمانی که برق نباشه، اطلاعات در رم پاک می‌شه. نتیجه می‌گیریم که رم برای ذخیره موقت اطلاعات به کار میره و رام اطلاعات رو به صورت دائمی نگهداری می‌کنه.

در مورد حجم ذخیره‌سازی اطلاعات هم باهم تفاوت دارند. یک تراشه رام اطلاعات رو در حجم مگابایت ذخیره می‌کنه که این عدد بین 4 تا 8 مگابایت متغیره. در حالی که یک تراشه رم فقط می‌تونه چندین گیگابایت رو نگهداری کنه که بین 1 تا 256 گیگابایت هست.

اگه این سوال که چقدر رم برای دستگاه‌تان کافیه ذهن شما رو درگیر کرده. در جواب این سوال باید بگوییم که به نوع و میزان کارکرد شما بستگی داره. مثلا اگر شما یک گیمر هستید، رم بالای 16 گیگابایت برای اجرای بازی‌های سنگین مناسبه. اما برای استفاده‌های روزمره و عادی 8 گیگابایت کفایت می‌کنه. البته افرادی که کارهایی مثل ویرایش عکس و فیلم انجام می‌دهند به رم زیادی نیاز دارند.

از نظر کاربرد

ROM حافظه داخلی و سخت‌افزاری دستگاه‌های الکتریکی رو به عهده داره. وقتی دستگاهی رو مثل پلی استیشن روشن می‌کنید برای بالا اومدن دستگاه به یک سری اطلاعات نیاز داره که این‌ها رو توی حافظه رام خودش ذخیره کرده است. زمانی که این دستگاه رو روشن می‌کنید این اطلاعات به کار می‌افتند. در حالی که RAM عملکرد گوشی رو تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی کارهایی مثل اجرای چندین برنامه به دست رم دستگاهه شماست.

به عبارتی رم برای ذخیره موقت اطلاعاتی که سی پی یو برای پردازش دستورات به آن‌ها نیاز داره استفاده می‌شه. مثل دسترسی سریع‌تر به اطلاعات بازی یا فایلی که در سیستم عامل خود ذخیره دارید. در حقیقت رم به پردازنده کمک می‌کنه اطلاعات سریع‌تر خوانده بشه در حالی که رام فقط اجازه خواندن برنامه‌ها رو می‌دهد. کاربرد و تفاوت رم و رام در گوشی نیز به همین منواله.

از نظر سرعت

اگه بخواهیم تفاوت رم و رام رو از نظر سرعت با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که سرعت رم از رام بیشتره و به اطلاعات سریع‌تر دسترسی پیدا می‌کنه. چون اطلاعاتی که در رم ذخیره می‌شه دائمی نیستند بنابراین با سرعت بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند.

رم سرعت خوندن اطلاعات رو با سرعت چند مگابایت در ثانیه انجام میده. برعکس تراشه رام طوری طراحی به شکلی است که اطلاعات رو در طولانی مدت نگهداری کنه برای همین به سرعت بیشتر نیاز نداره، اما ماهیت رم اینطوریه که پردازنده باید سریع به آن‌ها دسترسی داشته باشه. به طور کلی رم تاثیر مستقیمی بر سرعت کل سیستم شما دارد. در حالی که رام برای صرفه‌جویی در انرژی به کار میره.

تفاوت رم و رام از نظر اندازه

رم از نظر اندازه و ظرفیت از رام بزرگتره. در حالی که رام کوچکتره و ظرفیت کم‌تری هم داره. رام بسته به کاربرد، اندازه‌های مختلفی داره. می‌تواند طول و عرضی کمتر از یک اینچ تا   چندین اینچ داشته باشه. سایز رم متفاوته. فرقی نمی‌کنه رم برای رایانه یا لپ‌تاپ باشه. رم در دو سایز موجوده. رم دسکتاپ حدود 5.5 اینچ طول و 1 اینچ عرض داره و رم لپ تاپ نصف طول رم دسکتاپه.

تفاوت رم، رام و حافظه ذخیره سازی در موبایل

به نظر شما تفاوت رم و رام در موبایل چیه؟ اول اینکه حافظه گوشی هم، رم و رام داره . تعریف رم و رام درکامپیوتر با گوشی فرقی نداره. رم شامل حافظه گوشی هست و رام حافظه داخلی دستگاست. رام در گوشی‌های اندرویدی NVROM مخفف عبارت Non Voltaile Read only Memory است. هر چی رم بزرگ‌تر باشه، نرم افزارهای گوشی راحت‌تر اجرا می‌شوند. یعنی پردازش اطلاعات برنامه‌ها روون‌تره.

در حالی که هر چی رام بزرگ‌تر باشه، اطلاعات بیشتری ذخیره می‌شه. برای اینکه رم مناسبی برای گوشی‌تان انتخاب کنید باید ببینید که برای چه کاری این حجم رو نیاز دارید. اگه شما جزو دسته افرادی هستید که بازی‌ها و نرم افزارهای گرافیکی سنگین رو روی گوشی‌تان نصب می‌کنید قطعا به رم زیادی نیاز دارید، اما اگه صرفا کارهای روتین و ساده‌ای مثل چک ایمیل در طول روز انجام می‌دهید، نیاز نیست رم زیادی داشته باشید. به طور کلی 8 گیگابایت برای هر نوع کاربری کافیه اما با توجه به توسعه نرم افزارها در سال‌های آینده به رم بیشتری نیاز پیدا می‌کنیم. نکته مهم اینکه قبل از انتخاب رم گوشی دقت کنید چون دیگه قابل تغییر نیست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به صورت مفصل و جامع درباره تفاوت رم و رام صحبت کردیم و با مزایا و معایب هر کدوم آشنا شدیم. همونطور که اشاره کردیم رم و رام عملکرد منحصر به فرد خودشون رو دارند. کارایی و سرعت سیستم شما به رم بستگی داره. در حالی که عملکرد کل سیستم به رام وابسته است. از طرفی رام نسبت به رم ارزان تره و داده‌ها رو به صورت دائمی نگهداری می‌کنه برعکس رم گرون‌تره و مزیتی که نسبت به رام داره این است که اطلاعات رو می‌توانید روی اون چندین بار تغییر بدید. حالا که با تفاوت رم و رام آشنا شدید می‌توانید از این دو بهتر استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات