راهنمای خرید مادربرد‌های 2023 از نظر قیمت و کاربرد

راهنمای خرید بهترین مادربرد‌های بازار

مادربرد اصلی‌ترین بخش یک رایانه است. سی‌پی‌یو، کارت گرافیک، رم، هارد، بایوس، کارت صدا و … ؛ تمام این‌ها روی مادربرد شما قرار می‌گیرند و نصب می‌شوند. بگذارید یک مثال بزنیم: اگر برای خرید بهترین پردازنده‌ی بازار هزینه‌ی زیادی کنید ولی در انتخاب مادربرد مناسب با آن دقت کافی به خرج ندهید؛ پردازنده‌ی شما نمی‌تواند از حداکثر توانایی خود استفاده کند و ازین بدتر؛ ممکن است از کارایی و عمرش به مرور کاسته شود.


بیشتر بخوانید: بهترین کارت های گرافیک لپ تاپ


کار مادربرد ارتباط دادن بخش‌های مختلف یک سیستم با یکدیگر است. برای خرید مادربرد چند نکته را باید خیلی جدی بگیرید: اول این که قطعاتی که مادربرد از آن‌ها پشتیبانی می‌کند باهم متناسب باشند؛ دوم کیفیت اجزای مادربرد و دوام آن‌ها و سوم سیستم خنک کننده‌ی قوی و تهویه‌ی مناسب است. همچنین مادربرد باید فضای کافی بین قطعات مختلف را برای ما فراهم کند تا جریان برق به خوبی و با سرعت مناسب جا به جا شود و قطعات بیش از حد داغ نشوند. ما در این مقاله‌ی مجله‌ی لیپک سعی کردیم بهترین مادربردهای بازار را از نظر تناسب قیمت و کارایی خدمت شما معرفی کنیم. همچنین اشاره‌ای داشته باشیم به بهترین قطعاتی که می‌توانید روی این مادربردها نصب کنید تا کارایی بهینه و طولانی مدت داشته باشند. بهترین مادربردهای 2023 بازار به علت اسلات‌های متنوع و زیاد دیرتر سالخورده می‌شوند و تا مدت‌ها می‌توانند جوابگوی نیاز شما باشند.


بیشتر بخوانید:

بهترین برندهای مادربرد

انواع سوکت مادربرد چیست

راهنمای جامع خرید هارد اینترنال


ویژگی‌های یک مادربرد خوب چیست؟

به طور کلی یک محصول خوب محصولی است که بتواند نیاز‌های ما را در دراز مدت برآورده کند. سهولت نصب قطعات بر روی برد از ویژگی‌های یک مادربرد خوب است. پین‌های محکم و بادوام به ما اطمینان می‌دهند که هنگام نصب قطعات مشکلی برای مادربرد ما به وجود نمی‌آید.

اگر شما هم قصد دارید به قول معروف یک سیستم جمع کنید و صفر تا صد کار را خودتان به دست بگیرید؛ حتما توجه داشته باشید که مادربرد را باید به عنوان قطعه‌ی پایه در نظر گرفت. یعنی اول مادربرد را انتخاب کنید؛ بعد سایر قطعات را متناسب با آن با دقت درون برد مادر انتخاب و نصب کنید.

چیپست مادربرد یک از منابع برای شناسایی یک مادربرد خوب است. زیرا نوع پردازنده و رمی که مادربرد پشتیبانی می‌کند را به ما معرفی می‌کند. همچنین تعامل اجزای مادربرد را می‌توان از روی چیپست شناسایی کرد. گیمرها و دوستانی که وظایف سنگین را با سیستم خود انجام می‌دهند و از اورکلاک استفاده می‌کنند؛ حتما می‌دانند که خنک کننده ها دوام سیستم را تضمین می‌کنند و از آسیب دیدن و سوختن قطعات جلوگیری به عمل می‌آورند. پس حتما حواستان به سیستم خنک کننده‌ی در انتخاب یک مادربرد خوب باشد.

فرم مادربرد از دیگر ویژگی‌های یک مادربرد است که باید به آن دقت شود. به طور خلاصه مادربردها در سه اندازه‌ی ATX, MICRO ATX, MINI ATX ( به ترتیب از چپ به راست؛ از اندازه‌ی بزرگ به کوچک) عرضه می‌شوند. حتما اندازه‌ی کیس انتخابی خود را با توجه به فضایی که در اختیار دارید با اندازه‌ی مادربرد چک کنید. مادربردهای ATX بزرگتر و سنگین‌ترند و طبیعتا قدرت بیشتری برای پردازش و گیمینگ دارند. گیمرها‌، طراحان گرافیک، برنامه‌نویسان، آهنگسازان و تدوین‌گران باید به سراغ این فرم مادربرد بروند.

از دیگر مواردی که موقع انتخاب بهترین مادربردها باید در نظر بگیریم؛ تعداد اسلات‌های حافظه و رابط کارت گرافیک آن‌هاست. همان طور که قبل تر هم اشاره کردیم، بهترین مادربردهای 2023 از نظر اسلات حافظه در بهترین موقعیت قرار دارند و در واقع فراوانی درگاه‌های حافظه‌ی پرسرعت شاخصه‌ی اصلی آن‌هاست. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر و جزئی‌تر به ویژگی‌های بهترین مادربرد‌های بازار داشته باشیم.

بهترین مادربردهای 2023 از نظر قیمت

دوستان باید بدونید که ما برای انتخاب مادربرد با تنوع خوبی در بازار مواجه هستیم ولی این دلیل بر سهل انگاری نمیشه. حتما ویژگی‌هایی رو که عنوان کردیم و در ادامه یادآور میشیم در نظر بگیرید تا بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید. در معرفی بهترین مادربردهای 2023 از نظر قیمت ما سعی کردیم کیفیت و دسترس پذیری در بازار رو مد نظر داشته باشیم. اعتماد به برندهای معتبر می‌تونه همیشه سودمند باشه، ولی سعی کنید قبل از خرید حتما اطلاعات لازم رو کسب کنید چون چگونگی استفاده از مادربرد خیلی اهمیت داره. با ما همراه باشید چون ما سعی کردیم کارِ انتخاب رو برای شما ساده‌تر کنیم.

بهترین مادربرد تا 3 میلیون: MSI B450 GAMING PLUS AM4

فرم این مادربرد از نوع M-ATX است. فرم Micro ATX فرم متوسط مادر برد محسوب می‌شود و از برادر بزرگتر خود (ATX) و خواهر کوچکتر خود (Mini ATX) مقرون به صرفه‌تر است. با استفاده از این نوع مادربرد در سیستم؛ تا حدی قابلیت جا به جایی کیس برای شما راحت‌تر و مقدور می‌شود. شما می‌توانید تا 32Gig رم DDR4 را در این مادربرد MSI استفاده کنید. این میزان از رم برای اجرای بازی‌ها با کیفیت بالا خیلی مناسب نیست. اگر اهل بازی‌های ساده که بیشتر بر مبنای خلاقیت و زیبایی طراحی شده‌اند هستید این مادربرد می‌تواند برای شما مناسب باشد. همان طور که می‌دانید DDR4 آخرین ورژن از حافظه‌های سری DDR نیست و باید برای انتخاب کارت گرافیک و CPU برای این مادربرد دقت بیشتری به خرج بدهید. سوکت پردازنده AM4 در این مادربرد مخصوص پردازنده‌های رایزن AMD است. پیشنهاد ما این است که با توجه به اندازه و قابلیت مادربرد از پردازنده‌های میان رده‌ی این سری استفاده کنید.

درست است که رم پایین از ویژگی‌های منفی این مادربرد است؛ اما خوب است بگوییم که رم DDR4 در این مادربرد تقویت شده و در عین خنک ماندن از حداکثر قابلیت خود استفاده می‌کند. دو عدد اسلات M.2 هم برای هارد SSD پرسرعت در مادربرد تعبیه شده. گزینه‌های اتصال محدود یکی دیگر از ضعف‌های این برد محسوب می‌شود. حتما حین خرید مادربرد باید پورت‌های داخلی و خارجی مورد نیازتان را بررسی کنید. دیگر ضعف این مادر بورد پشتیبانی نکردن از قابیلت‌های صدای درجه یک است. پس به هیچ وجه این مدل را برای آهنگسازان و ویرایشگران حرفه‌ای صدا توصیه نمی‌کنیم. برای مشاهده بهترین مادربردهای سال 2023 کلیک کنید.

بهترین مادربرد تا 4 میلیون: ASUS PRIME H610 MAD4

از ویژگی خوب این مادربرد قیمت مناسب نسبت به قابلیت‌های آن است. این مادربرد برند ایسوس یک مادربرد سطح پایه ( Entry Level) برای پردازنده‌های intel alder lake است. این پردازنده‌ها مربوط به نسل 12 اینتل هستند. حداکثر 16 هسته دارند و از طراحی هیبریدی برخوردارند. یعنی ترکیب هسته‌های پرقدرت (P) و هسته‌های کم مصرف و بهینه (E) برای عملکرد بهتر.

یکی از ویژگی‌های PC ها این است که به دلیل ایستایی بیشتر می‌توانید از پورت اترنت آن‌ها استفاده کنید و کارهای آنلاین خود را با سرعت بیشتری انجام دهید. این مادربرد 1GB اترنت را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین برای وای فای هم از ماژول V-M2 که جزءِ ماژول‌های پرسرعت محسوب می‌شود بهره می‌گیرد.

درگاه‌های متعدد M.2 در این مادربرد فضای ذخیره سازی بالا با سرعت مناسب را برای شما فراهم می‌کند. اما خبری از PCIe 4.0 برای ذخیره سازی نیست و نمی‌تواندی از SSD های NVME M.2 در این مادربرد بهره بگیرید.

پردازنده‌های نسل 13 سری Alder Lake بسیار موثر و کاربردی و زیبا طراحی شده‌اند. پیشنهاد ما برای این مادربرد ASUS پردازنده‌ی Core i3 12300 یا Core i3 12100 و یا مدل Core i5 12600 هستند. مورد آخر را باید با کمی احتیاط استفاده کنید. اگر می‌خواهید سیستمی اقتصادی با فن‌ و هیت سینک‌های اطمینان بخش تهیه کنید، ما این مدل را پیشنهاد می‌کنیم. حواسمان باید باشد که نباید ازین برد انتظار اورکلاک داشته باشیم.

64Gig رم DDR4 و قابلیت XMP برای بهبود عملکرد ولتاژ، فرکانس و تاخیر رم باعث شده رم شما با سرعت بالاتری نسبت به کارایی استاندارد کار کند. دو اسلات M2 و چهار پورت SATA با سرعت 6Gb/s هم برای ذخیره سازی در اختیار داریم.

همان طور که گفتیم این مادربرد درگاه PCIe4 برای ذخیره سازی ندارد، ولی یک اسلات PCIe o x16 برای کارت گرافیک‌های مدرن در اختیار ما قرار می‌دهد. سه جک صدا، پورت HDMI و Display port، دو عدد پورت USB 3.2 و چهار پورت USB 2.0 از دیگر ویژگی‌های این مادربرد اقتصادی هستند.


بیشتر بخوانید:

بهترین مادربرد اقتصادی 2023


بهترین مادربرد تا 6 میلیون: ASROCK B450 M STEEL LEGEND

خوبی کمپانی ازراک این است که تخصصص خود را انحصارا روی تولید مادربرد گذاشته. این کمپانی 21 سال است که توسط شرکت‌های ایسوس و پگاترون تاسیس شده و فعالیت می‌کند. این مادربرد توصیه‌ی مقرون به صرفه‌ی ماست؛ اگر که قصد دارید از تجهیزات شرکت AMD برای تکمیل برد خود استفاده کنید.

مادربرد B450 ازراک نسبت به قیمتش طراحی عالی‌ دارد و برای گیمرهای معمولی پیشنهاد خوبی است. ولی همچنان باید در نظر بگیرید که طاقت اورکلاک‌های شدید را ندارد. پشتیبانی از حداکثر 128GB حافظه‌ی DDR4 353340C باعث شده در معرفی این مادربرد سربلند باشیم.

اسلات PCIe 3.0 با سرعت کامل x16 از دیگر ویژگی‌های قابل قبول محصول کمپانی ازراک است. خوب است بدانیم عدد بعد از x در PCIe بیانگر سرعت انتقال اطلاعات است. همچنین عدد بعد از آن (3.0، 4.0 و …) نیز نسل این فناوری را معرفی می‌کند. در نسل‌های بالاتر ما پهنای باند و سرعت کلاک بیش‌تری دریافت می‌کنیم. همچنین یک اسلات PCIe 2.0 با سرعت حداکثری x16 نیز در اختیار ما قرار داده شده.

اما بریم سراغ فضای ذخیره سازی. اگر تا اینجا خسته شدید می‌توانید چند نفس عمیق بکشید و همراه ما باشید! دو اسلات M.2 و چهار پورت SATA گزینه‌های عالی‌ای برای ذخیره سازی و ارتقا هستند. حتما توجه داشته باشیذ که اسلات دوم M.2 و پورت سوم SATA در این مادربرد نمی‌توانند همزمان استفاده شوند و باید یکی را انتخاب کنید! دو پورت USB 3.1 Gen 2 (Type C و A) و چهار درگاه USB3.1 و پورت HDMI هم در اختیار داریم. این مادر برد از فرم Micro ATX بهره می‌برد و آن قدرها هم سنگین و جاگیر نیست و باید مراقب باشید به علت کمی فضا خیلی به آن فشار وارد نکنید.

بهترین مادربرد تا 10 میلیون:ASUS ROG STRIX X570 E GAMING

خیلی هم عالی! با بالا رفتن بودجه ما می‌توانیم کم کم از مادربردهای Entry Level فاصله بگیریم و وارد سیستم‌های میان رده بشیم. این نوع مادربرد ایسوس از نوع مادربردهای فرم ATX است. پس پیشاپیش به فکر یک کیس بزرگ باشید. مادربرد گیمینگ ASUS از رم DDR4-3200 پشتیبانی می‌کند. همچنین تعداد فازهای برق این مادربرد 4+12 هست. تا به این جا راجع به اهمیت فازهای برق در مادربرد صحبت نکرده بودیم. هرچقدر تعداد فاز برق در مادربرد بیشتر باشد دوام قطعات بیشتر و فشار روی اجزا کمتر می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خوب این مادربرد کیفیت بالای قطعات اون هستند.

شما می‌تونید از پردازنده‌های Ryzen 3000 و Ryzen 5000 شرکت AMD به همراه رمی که تا 128GB قابلیت ارتقا دارد بهره بگیرید. این ویژگی برای گیمرها و طراحان میان رده که کارشان زیاد سنگین نیست مناسب است.

PCIe 4.0 برای NVME و گرافیک کارت ها، یو‌اس‌بی های داخلی با سرعت بسیار بالا، پورت 3.2 برای تایپ A و C از دیگر مزایای این مادربرد هستند. همچنین اسلات مجزای PCI برای کارت صدا، سه درگاه M2.0 برای SSD پورت SATA، سیستم انتقال قدرت عالی و سازنده‌ی قابل اعتماد این برد را به یک برد اطمینان بخش برای خرید تبدیل کرده‌اند.

بهترین مادربرد تا 20 میلیون:ASUS ROG STRIX X670 E GAMING WIFI

خب بلاخره به یک مادربرد رده بالا رسیدیم که یک قدم با قهرمان ما فاصله دارد. پس حتما کمربندهاتون رو ببندید و آماده باشید. مادر برد گیمینگ ایسوس با پشتیبانی از PCIe نسل 5 خیال شما رو از نظر کارت گرافیک راحت کرده. به عنوان مثال خدمتتون عرض کنیم، کارت گرافیک RTX 4090  انویدیا که معمولا در تست‌های بنچمارک جزءِ پنج کارت گرافیک برتر هست از نصف پهنای باند PCIe 5  هشت ایکس استفاده می‌کند. این یعنی تا مدت زیادی می‌تونیم کارت گرافیکمون رو بروز نگه داریم و منتظر نسل‌های بعدی بدون نیاز به تغییر مادربرد باشیم. همچنین PCIE Gen 5 SSD برای فضای ذخیره سازی استفاده می‌شئد که سرعتی بر مبنای 13000 و 12000 ( به ترتیب سرعت خواندن و نوشتن) بر ثانیه دارد.

این مادربرد از پردازنده‎‌های سری AMD 7000 پشتیبانی می‌کند. پردازنده مخصوص انجام بهترین بازی‌ها با 16 هسته و 32 رشته. بر خلاف مورد‌های پیشین این مادربرد از رم DDR5 پشتیبانی می‌کند که 50% سریع تر از DDR4  است.

طراحی قدرت 2+18 برای اورکلاک بسیار عالی است. این تعداد ماژول برای تنظیم ولتاژ ارتباط خوب اجزای مادربرد را تضمین می‌کند. طبق معمول ASUS از سخت افزار صوتی با کیفیت استفاده کرده. فرم این مادربرد ATX است و ابعاد و وزن بالایی دارد. همچنین از انواع مختلف پورت و فضای ذخیره سازی PCIE5&4 M.2 با درگاه‌های فراوان بهره می‌برد.

بهترین مادربرد بالای 20 میلیون: ASUS ROG MAXIMUS  Z790 HERO

این شما و این قهرمان ما. دوستان این یکی از بهترین مادربردهای ایسوس است که از پردازنده‌های نسل 13 اینتل پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های عالی این محصول این است که هم برای گیمرها و هم برای تولید کنندگان محتوا فوق العاده است. پس اگر فقط قصد دارید از مادربرد برای گیم استفاده کنید، می‌توانید از مدل‌های پایین تر هم بهره ببرید.

کیفیت ساخت و پورت‌های این مادربرد بسیار خوب هستند. شما می‌توانید از پردازنده‌های Intel Core i9-13900K به بهترین حالت در این مادربرد بهره ببرید. 1+20 Power Stage رفت و آمد ولتاژ و اورکلاک رو در این برد راحت کرده‌اند. پشتیبانی از DDR5 و PCIe gen 5 و تعداد زیادی پورت usb ورودی و خروجی‌های مادربرد شما رو بیمه می‌کنند.

تعداد زیاد درگاه‌های M2 فضای ذخیره سازی بسیار متسبی برای فیلم‌ها و بازی‌ها و اطلاعات حجیم در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به تمام این ویژگی‌ها وای فای 6E و تاندر بولت 4 رو هم اضافه کنید. این برد بیشتر از آن چه که فکرش را بکنید هیت سینک دارد. پس خیالتان از بابت خنکی و دوام اجزای داخلی راحت باشد. همان طور که قبلا هم گفتیم خنک ماندن اجزای مادربرد خیلی اهمیت دارند. ما در این نوشتار سعی کردمی مادربردهایی رو معرفی کنیم که مشکل تهویه نداشته باشند.

لازم به ذکر است که وزن این مادربرد به خاطر طراحی گیمینگ آن سنگین است.

بهترین مادربرد برای کامپیوتر

شما می‌تونید با توجه به بودجه و کارایی ای که از مادربرد انتظار دارید بهترین مادربرد برای کامپیوتر خودتون رو انتخاب کنید. یادتون باشه که در انتخاب مادربرد هیچ وقت کیفیت رو فدای قیمت نکنید چون مادربرد ضعیف باعث خرابی قطعات و هزینه‌ی چندین برابری برای شما میشه.

بهترین مادربرد گیمینگ

همان طور که می‌دونید سری ROG که جمهوری گیمرها نامیده میشه همواره در بین گیمرها محبوب و سربلند بوده. همیشه بهترین لپ تاپ های گیمینگ از این سری بوده و هستند. پیشنهاد ما برای بهترین مادربرد گیمینگ مادربردهای سری ROG ایسوس هستند که در این نوشتار معرفیشون کردیم. برای دیدن لیست بهترین مادربردهای گیمینگ، مقاله “بهترین مادربردهای گیمینگ” را بخوانید.

کدام مادربرد بهتر است؟

مادربردی بهتر است که دوام و کارایی اجزای سیستم شما رو تامین کند. همیشه توجه داشته باشید که قابلیت پشتیبانی یک مادربرد از پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های مختلف به این معنی نیست که شما می‌توانید از حداکثر توان مادربردتون استفاده کنید. بلکه باید قطعات مادربرد رو با هوشمندی انتخاب کنید که در کنار هم بهترین کارایی رو داشته باشند. در این نوشتار تا حد ممکن سعی کردیم راهنمای خرید بهترین مادربرد رو در اختیار شما قرار بدیم. امیدواریم اگر سوال یا انتقادی دارید در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید و ما رو از دانش و لطف خودتون بی نصیب نگذارید.

پرسش‌های متداول

کدوم بهتره؟ این که هزینه کنیم و یک PC  جمع کنیم یا لپ تاپ بخریم؟

پاسخ: گاهی وقت‌ها جمع کردن یک PC از لپ تاپ ارزان‌تر و به صرفه تر است. چون کامپیوترها می‌توانند قدرتمند‌تر باشند، حرارت کمتری تولید کنند و عمر قطعات و قابلیت ارتقای بیشتری داشته باشند. اما حتما قابیلیت حمل و نقل رو هم در نظر بگیرید اگر یکجا نشین نیستید!

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)