چرا گوشی شیائومی هنگ می‌کند؟ علت و نحوه رفع هنگ

با وجود اینکه هنگ کردن گوشی‌های اندرویدی امری رایج است و عمده دلیل آن هم تناسب نداشتن حافظه داخلی با حجم اطلاعات و محتوای داخل گوشی و نیز کافی نبودن حافظه رم است، اما این مشکل در برخی مدل‌های گوشی شیائومی مانند ردمی نوت 9 یا نوت 8 بیشتر رخ می‌دهد. در این مقاله از مجله فناوری لیپک قرار است به دو موضوع مهم پاسخ دهیم: چرا گوشی شیائومی هنگ می‌کند و نحوه رفع هنگ گوشی شیائومی.

علت هنگ گوشی شیائومی

عمده دلایل هنگ کردن گوشی‌های شیائومی (و حتی سایر گوشی‌های اندرویدی) را می‌توان به وجود مشکل در سخت‌افزار یا نرم‌افزار گوشی مرتبط دانست که در زیر به تمام آنها اشاره شده است:

  • باتری معیوب: باتری خراب، مانع از عملکرد صحیح گوشی خواهد شد.
  • رم و سی‌پی‌یو ضعیف: پایین بودن منابع پردازشی گوشی مثل حافظه رم عملکرد گوشی را مختل می‌کند.
  • فضای ذخیره‌سازی کم: گوشی‌های هوشمند به مقدار مشخصی فضای ذخیره‌سازی برای عملکرد صحیح سیستم‌عامل نیاز دارد.
  • داغ شدن بیش از حد گوشی: گرمای زیادی گوشی سبب آسیب به بخش‌های مختلف گوشی و افت عملکرد آنها می‌شود.
  • خرابی سیستماتیک سخت‌افزار: خرابی در هر بخش از سخت‌افزار گوشی‌های شیائومی می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دستگاه و هنگ کردن آن شود.
  • بدافزار یا ویروس: برنامه‌های ناامن و مخرب می‌تواند از دلایل اصلی هنگ کردن گوشی‌های اندرویدی شیائومی باشد.
  • برنامه‌های پس‌زمینه: برخی برنامه‌های اندرویدی در پس زمینه گوشی در حال اجرا باقی می‌مانند و منابع گوشی را مصرف می‌کنند. به همین دلیل پردازشگر گوشی کم می‌آورد و هنگ می‌کند.

شاید علاقه داشته باشید: ترفندهای گوشی شیائومی

رفع هنگ گوشی شیائومی ردمی و نوت

آنچه در این بخش ارائه شده، روش‌های مختلف و مطمئن برای رفع هنگی انواع گوشی شیائومی می‌باشد. ترتیب روش‌ها از آسان به سخت لیست شده و بهتر است از اولین روش شروع کنید.

گوشی شیائومی خود را ری‌ استارت کنید.

در اکثر مواقع، ری‌استارت گوشی اندرویدی می‌تواند علت هنگ کردن را برطرف کند. اگر تعداد دفعات هنگ کردن گوشی افزایش پیدا کرد می‌توانید سراغ روش‌های دیگر بروید؛ چون احتمالاً مشکلی جدی در گوشی وجود دارد. برای ری‌استارت شیائومی، دکمه پاور و زیاد کردن صدا را هم‌زمان برای چند ثانیه نگه دارید. گزینه Reboot گوشی را ری‌استارت می‌کند (گزینه Wipe Data فایل‌های گوشی را به صورت غیر فعال بازگشت، حذف می‌کند که معمولاً علت هنگ کردن شیائومی هم به‌طور کامل برطرف می‌شود).

اگر به دلیل هنگ گوشی، نتوانستید از روش بالا گوشی خود را ری‌استارت کنید، می‌توانید از روش ری‌استارت اجباری ADB استفاده کنید. برای استفاده از این روش، باید حالت «اشکال‌زدایی USB» دستگاه شما روشن باشد و سپس مطابق مراحل زیر اقدام کنید:

  • نرم‌افزار Minimal ADB را روی لپ تاپ یا کامپیوتر نصب و اجرا کنید.
  • گوشی را با کابل USB به سیستم وصل کنید.
  • ADB را اجرا کرده و این دستور کد را تایپ کنید: adb reboot system

فضای ذخیره‌سازی گوشی را آزاد کنید.

فضای ذخیره‌سازی به جز نگهداری فایل ها، روی عملکرد سیستم هم تاثیر می‌گذارد. اگر برنامه‌های زیادی روی گوشی نصب کرده‌اید و یا گوشی شما از عکس و فیلم پر است، در اولین فرصت:

  • عکس و فیلم‌ها را از گوشی به کامپیوتر انتقال دهید.
  • برنامه‌های غیر ضروری را پاک کنید. هر برنامه حجم زیادی از گوشی را برای فایل نصبی و فایل‌های داده اشغال می‌کند. پس اگر برنامه‌ای را نیاز ندارید، پاک کنید تا فضا آزاد شود.
  • اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی را از فضای داخلی (Internal) به حافظه خارجی (External Memory) منتقل کنید. برای این کار روی هر برنامه لمس خود را نگه دارید و وارد صفحه مشخصات برنامه شوید. سپس محل نصب را تغییر دهید (البته باید از قبل، فلش مموری روی گوشی وجود داشته باشد).

نرم‌افزار آنتی ویروس را نصب کنید.

ویروس‌ها و بدافزارها به جز سرقت اطلاعات، منابع گوشی را به‌طور مخفیانه مصرف کرده و باعث افت سرعت گوشی و سپس، هنگ کردن آن خواهد شد. برای حل این مشکل باید از برنامه‌های آنتی ویروس قوی استفاده کنید. با نصب آنتی ویروس و اسکن گوشی، مطمئن شوید که علت هنگ کردن گوشی شیائومی، ویروس‌ها نیستند.

حافظه پنهان گوشی‌تان را پاکسازی کنید.

پر شدن حافطه پنهان در هر گوشی می‌تواند مشکل‌ساز شود. به همین دلیل باید سعی کنید با پاکسازی آن، منابع کافی برای پردازش گوشی را آزاد کنید (این کار به فایل‌های شما آسیب نمی زند):

  • اگر گوشی شما بالا می‌آید می‌توانید از بخش مدیر تلفن، حافظه Cache گوشی را به سادگی پاک کنید. در غیر اینصورت مراحل بعد را دنبال کنید.
  • گوشی خود را خاموش کنید.
  • به حالت بازیابی بروید و با استفاده از دکمه‌های تنظیم صدا در منوی اصلی و سپس کلید پاور گوشی، گوشی را ری‌استارت کرده و حافظه پنهان آن را پاک کنید.
  • سپس Wipe cache را انتخاب کرده و روی این گزینه کلیک کنید. به این ترتیب شما حافظه پنهان گوشی خود را پاک کرده‌اید.

نرم‌افزار گوشی را آپدیت کنید.

آپدیت سیستم‌عامل اندروید و همچنین رابط کاربری شیائومی (MIUI یا HyperOS) می‌تواند مشکلات نرم‌افزاری موثر در سرعت و عملکرد گوشی را برطرف کند. برای انجام این کار، به تنظیمات بروید و روی دکمه System Update ضربه بزنید. تلفن باید به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را بررسی کند و در صورت موجود بودن، از شما می‌خواهد آن‌ها را دانلود و نصب کنید.

نکته: گاهی به‌روزرسانی برنامه‌ها و یا سیستم‌عامل، دلیل هنگ گوشی شیائومی هستند؛ چرا که یا آپدیت جدید مشکل دارد و یا با تنظیمات گوشی تداخل ایجاد می‌کند. برای این منظور می‌توانید آپدیت‌های انجام شده را پاک کنید و بررسی کنید مشکل حل می‌شود یا خیر.

از تم سبک استفاده کنید.

شیائومی از تم‌های متنوع و جذابی برای راه‌اندازی و اجرای سیستم استفاده می‌کند. برخی از این تم‌ها به دلیل دارا بودن انیمیشن‌ها و افکت‌های مختلف، پردازش گوشی را مختل می‌کنند. با نصب یک تم ساده و سبک، سرعت گوشی خود را افزایش دهید.

از فونت سیستم استفاده کنید.

اگر از مجموعه فونت‌های مختلف، پیشرفته، دارای افکت و … روی گوشی خود استفاده می‌کنید، بهتر است این فونت‌ها را حذف کرده و از فونت پیشفرض شیائومی استفاده کنید. این فونت‌ها در بخش‌های مختلف گوشی اجرا و فراخوانی می‌شوند و باعث مصرف منابع CPU گوشی خواهد شد.

دستگاه خود را در حالت ایمن (Safe Mode) قرار دهید.

گاهی اوقات ممکن است دلیل هنگ کردن گوشی شیائومی، عملکرد برنامه‌های نصب شده روی گوشی باشد؛ بنابراین بهتر است همواره سعی کنید دستگاه خود را در حالت ایمن قرار دهید تا برنامه‌ها غیر فعال شوند. اگر با انجام این فرایند، دستگاه شما به درستی کار کرد و مجدداً دچار هنگی نشد، می‌توانید مطمئن شوید که دلیل هنگ کردن گوشی شیائومی و راه حل آن مربوط به یک یا چند برنامه نصب شده روی گوشی می‌باشد. پس باید برنامه‌ای که اخیراً نصب شده را حذف کنید. برای اینکه Safe mode را در دستگاه اجرا کنید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • گوشی را خاموش کنید.
  • سپس دکمه پاور (روشن خاموش گوشی) را فشار داده و نگه دارید.
  • وقتی لوگوی شیائومی بر روی صفحه‌نمایش گوشی شما ظاهر شد، کلید پاور را رها کرده و سپس بلافاصله کلید کم کردن صدا را نگه دارید. با انجام این فرایند حالت ایمن دستگاه شما راه‌اندازی می‌شود.

اگر اجرای روش بالا برای شما مشکل است، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.

برنامه‌های مصرف‌کننده منابع را پاک کنید.

برخی از برنامه‌ها نسبت به حد معمول، از منابع و حافظه بسیار بیشتری در گوشی استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید بررسی کنید که هر کدام از برنامه‌های شما چقدر از حافظه استفاده می‌کنند. برای این کار به Settings > Apps (یا Memory) > Running Apps بروید. در اینجا می‌توانید ببینید کدام برنامه دقیقاً چه مقدار حافظه مصرف می‌کند و نسبت به حذف آنها اقدام کنید.

همچنین در بخش مدیریت باتری، بررسی کنید کدام برنامه‌ها بیشترین درصد از شارژ گوشی را مصرف کرده اند. مصرف بالای شارژ به دو دلیل اتفاق می‌افتد: شما زمان زیادی از آن برنامه استفاده کردید و یا اجرای برنامه به گوشی فشار آورده و منابع زیادی مصرف می‌کند. برای مشاهده قیمت موبایل کلیک کنید.

از گزینه هایdeveloper گوشی استفاده کنید.

در این روش برای رفع مشکل مشکل قفل شدن و هنگ کردن گوشی شیائومی به بخش تنظیمات گوشی رفته، منوی About phone را باز کرده و روی گزینه ورژن miui هفت‌بار پشت سر هم کلیک کنید. پس از انجام این کار، یک پیام بر روی صفحه گوشی شما ظاهر می‌شود که بیان می‌کند شما در بخش Developer هستید و سپس محو می‌شود. حال تنظیمات Developer option برای شما فعال شده و باید به تنظیمات رفته و منوی Additional settings را باز کرده و وارد منوی Developer option شوید. در این مرحله تنظیمات تخصصی زیادی قرار دارد که با Off کردن سه گزینه زیر، سرعت باز و بسته شدن برنامه‌ها و جابجا شدن بین صفحات مختلف گوشی بهتر شده و به‌طور کلی سرعت گوشی به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

  • گزینه Transition animation scale: روی این گزینه کلیک کرده و آن را Off کنید تا انیمیشن‌های پیش‌فرض شیائومی اجرا نشود. با انجام این کار فشار روی پردازنده گوشی شیائومی شما کمتر خواهد شد.
  • گزینه Animation duration: به این گزینه رفته و آن را نیز روی حالت Off قرار دهید تا بار پردازنده گوشی شما کمتر شود در واقع با این کار، شما از اینکه حافظه رم گوشی‌تان با انیمیشن‌های رابط کاربری اشغال شود، جلوگیری می‌کنید.
  • گزینه Window animation scale: باید گزینه Window animation scale را نیز Off کنید تا رم بیشتری را برای سرعت بخشیدن به فعالیت گوشی شیائومی خود در اختیار داشته باشید.

به تنظیمات کارخانه برگردید.

اگر مشکل هنگ کردن گوشی شما با راهکارهای بالا حل نشد، آخرین گزینه که معمولاً به‌طور 100% جواب می‌دهد، بازنشانی گوشی به تنظیمات کارخانه یا Rest Factory است. با ریست‌فکتوری گوشی:

  • کلیه برنامه‌های نصب شده و آپدیت‌های آنها از روی گوشی حذف می‌شود.
  • کلیه تنظیمات انجام شده توسط شما حذف و بازنشانی می‌شوند.
  • کلیه فایل‌های گوشی حذف می‌شوند (از فایل‌های خود بکاپ بگیرید).

برای اینکه گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید باید به تنظیمات گوشی رفته، بر روی گزینه Additional settings کلیک کرده و گزینه Factory data reset confirm را انتخاب کنید. به این ترتیب گوشی شما به تنظیمات کارخانه بازگردانده می‌شود.

آخرین راهکار: هنوز گوشی شائومی هنگ می‌کند؟

اگر با ریست‌فکتوری هم مشکل حل نشد، پس وقتی گوشی هنگ می‌کند فقط یک راه دیگر باقی می‌ماند؛ اینکه احتمالاً مشکل سخت‌افزاری در گوشی وجود دارد و باید توسط تعمیرکار بررسی شود (مخصوصاً اگر گوشی ضربه خورده باشد).

منابعphelixinfosolutions.com | beebom.com

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات