هایپر او اس (HyperOS) شیائومی در گوشی شما؟ بررسی، نصب و آموزش + ویدیو

هایپر او اس (HyperOS)، جدیدترین سیستم‌عامل شیائومی است که با تغییرات عمده نسبت به سیستم‌عامل قبلی به نام MIUI و ویژگی‌های جدید خود، سروصدای زیادی ایجاد کرده است. این سیستم‌عامل می‌تواند تمام دستگاه‌های شیائومی را در یک سیستم، یکپارچه کند. اما Hyper OS هنوز روی تمام گوشی‌های شیائومی اجرا نمی‌شود و به همین دلیل در این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک می‌خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • HyperOS چه قابلیت‌هایی دارد؟
  • تفاوت HyperOS با MIUI شیائومی چیست؟
  • HyperOS روی کدام گوشی‌های شیائومی قابل نصب است؟
  • چطور هایپر او اس شیائومی را روی گوشی خود نصب کنیم؟

آنچه از HyperOS نمی‌دانید!

سیستم‌عامل جدید شیائومی در حال حاضر روی MIUI 14 مبتنی بر اندروید 13 و 14 اجرا می‌شود. شیائومی توسعه HyperOS را در سال 2017 آغاز کرد و به گونه‌ای طراحی شده که کاربرپسندتر، بصری‌تر و کاربردی‌تر از MIUI باشد. در ادامه شما را با ماهیت سیستم‌عامل هایپر او اس آشنا می‌کنیم و سپس در بخش بعدی، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید آن را بررسی خواهیم کرد. قیمت گوشی در حال‌حاضر دچار نوسان است اما در لیپک ما سعی کرده‌ایم جدیدترین مدل‌ها را با بهترین قیمت‌ها ارائه دهیم، پس کلیک کنید.

با مشاهده فیلم کوتاه زیر می‌توانید تفاوت HyperOS با MIUI نسخه 14 شیائومی را مقایسه کنید (منبع یوتیوب).

سیستم‌عامل کاربرپسند

در 13 سال گذشته، شیائومی با بیش از 1.1 میلیارد کاربر در سراسر جهان و طیف محصولاتی که 200 دسته قرار می‌گیرند، رشد چشمگیری داشته است. با این‌حال، این شرکت با مدیریت چندین سیستم‌عامل در دستگاه‌های خود و اطمینان از قابلیت اتصال یکپارچه آنها با چالش‌هایی مواجه شد؛ مخصوصاً این روزها که خانه هوشمند و اینترنت اشیا به ترند تکنولوژی جهان تبدیل شده است. برای مقابله با این چالش، شیائومی در سال 2017 توسعه HyperOS را آغاز کرد.

به دلیل دارابودن زبان طراحی مدرن و ساده و مجموعه‌ای از ویژگی‌های نوآورانه، سیستم‌عامل هایپر او اس قابلیت کاربری دستگاه‌های شیائومی را افزایش می‌دهد. HyperOS امکان سوئیچینگ بین دستگاه ها، دسترسی از راه دور به داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند و از هوش مصنوعی برای ویژگی‌هایی مانند گفتگوی صوتی هوشمند، جستجوی تصاویر و ایجاد آثار هنری بهره می‌برد.

پروژه متن باز اندروید (AOSP)

سیستم‌عامل جدید شیائومی یک سیستم‌عامل سبک و کارآمد براساس پروژه متن باز اندروید (AOSP) است؛ به این معنا که به سرویس‌های اندروید گوگل وابسته نیست و می‌توان آن را با نیازهای خاص شیائومی تنظیم کرد. HyperOS به‌گونه‌ای طراحی شده که روی دستگاه‌هایی با سخت‌افزار کم‌قدرت مانند گوشی‌های اقتصادی شیائومی کار کند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای گوشی شیائومی

تحول در ویژگی‌ها

هایپر او اس نسخه اصلاح شده MIUI است که پیشرفت‌های زیادی در عملکرد، ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، اتصال اینترنت و امنیت ارائه می‌دهد. این سیستم‌عامل با بارگذاری سریع‌تر، حفظ حافظه پس‌زمینه، کاهش تأخیر فرمان‌ها و انیمیشن‌های روان‌تر، باعث افزایش عملکرد دستگاه می‌شود.

علاوه‌بر این، ویژگی‌های هوش مصنوعی Hyper OS مانند متن تولید شده توسط هوش مصنوعی، استخراح متن از تصاویر، تبدیل طرح‌های دستی به نقاشی و جستجوی تصویر به زبان طبیعی (NLP) را یکپارچه می‌کند. HyperOS اتصال هوشمند را با HyperConnect و Hypermind شیائومی تضمین می‌کند و عملکردهایی مانند استفاده از دوربین پشت تلفن شما به‌عنوان وب‌کم، اشتراک‌گذاری بی‌وقفه داده و دریافت اعلان‌های تلفن در دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین برای تمرکز بیشتر روی امنیت، از HyperConnect را برای توسعه‌دهندگان واسط و مبتنی بر رمزگذاری اتصال، مدیریت مجوزها و پروتکل‌های امنیتی اجرا می‌کند.

دستگاه‌های سازگار

سیستم‌عامل HyperOS، یک سیستم‌عامل یکپارچه است که طیف وسیعی از دستگاه‌های شیائومی از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، تجهیزات خانه‌های هوشمند و حتی خودروها را در برمی‌گیرد. اعلامیه رسمی استفاده از نسخه داخلی HyperOS در تاریخ 26 اکتبر 2023 در ساعت 10 شب آغاز شد و عرضه رسمی آن برای دسامبر 2023 برنامه‌ریزی شده بود و هم‌اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است (لیست گوشی‌های سازگار با هایپر او اس در ادامه مقاله آورده شده است).

بهترین ویژگی‌های هایپر او اس شیائومی

سیستم‌عامل جدید شیائومی دارای قابلیت‌های جدیدی است که در ادامه، با مهم‌ترین ویژگی‌های فعلی آن آشنا می‌شویم:

مرکز کنترل HyperOS

اولین تغییری که به چشم می‌آید، به‌روزرسانی مرکز کنترل (Control Center) در گوشی‌های شیائومی است. شیائومی هر سال این بخش را آپدیت و بهینه می‌کند اما HyperOS آن را به سطح جدیدی ارتقا داده است؛ حالتی شبیه به مرکز کنترل iOS 17 دارد و مدیریت رسانه‌ها را بسیار آسان‌تر کرده است.

صفحه قفل قابل تنظیم

هایپر او اس این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کنترل کاملی روی صفحه قفل (Lock Screen) گوشی خود داشته باشید. شما می‌توانید طرح دلخواه خود از میان صدها والپیپر از پیش‌تعریف شده انتخاب کنید، سبک‌های مختلف را اعمال و هر ویجتی را که می‌خواهید در هر زمان تغییر دهید. شما حتی می‌توانید مانند iOS یک افکت عمق (Depth effect) روی والپیپر صفحه قفل خود اعمال کنید.

افکت عمق والپیپر

افکت عمق iOS طرف‌داران زیادی دارد و در Hyper OS این امکان برای کاربران شیائومی هم فراهم شده است تا بتوانند آن را روی صفحه قفل خود با هر تصویر زمینه تنظیم کنند.

افکت بوکه (Bokeh) تصاویر

سیستم‌عامل HyperOS در گالری خود دارای قابلیت افکت محبوب بوکه است. با استفاده از این افکت می‌توانید پس‌زمینه را محو، عکس‌های خود را زیبا و آن‌ها را از نسخه اصلی خود جذاب‌تر کنید. البته باید مطمئن شوید که گالری خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کرده باشید.

ارتقای پیش‌بینی آب‌وهوا

اگر از آن دسته افرادی هستید که پیش‌بینی آب‌وهوا را بررسی می‌کنید، متوجه طراحی جدید و شیک آن در HyperOS خواهید شد. در به‌روزرسانی جدید، پیش‌بینی‌های لحظه‌ای در دسترس قرار گرفته و اطلاعات کامل‌تری از وضعیت آب‌وهوا ارائه می‌شود.

متریال طراحی یادداشت‌ها

سیستم‌عامل هایپر او اس با اندروید 14 عرضه می‌شود و طراحی Material You را برای تمامی برنامه‌های شیائومی به همراه دارد. این بدان معناست که در ظاهر اپلیکیشن Notes تغییراتی ایجاد می‌شود تا با استایل والپیپر شما مطابقت داشته باشد.

آپدیت برنامه تقویم

برنامه تقویم (Calendar) در HyperOS با رابط کاربری جدید و کاربرپسندتر بازطراحی شده است. در نسخه جدید تقویم شیائومی می‌توانید در داخل برنامه تعداد هفته‌های یک ماه را مشاهده کرده، به یک تاریخ خاص بروید و سن خود را هم محاسبه کنید.

ارتقای متمایز برنامه دوربین

کسانی که گوشی شیائومی دارند، باید خود را برای تغییرات اساسی در برنامه دوربین آماده کنند. با استفاده از حالت نویگیشن سریع، لمس رنگارنگ و بسیاری قابلیت‌های دیگر، عکاسی با شیائومی سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود (در این زمینه بخوانید: بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین برای عکاسی).

قابلیت‌های جدید App Vault

برخلاف MIUI، برنامه جدید App Vault در HyperOS فقط تعدادی ویجت در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ بلکه دنیای کاملاً جدیدی از عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد که همراه آن، قابلیت‌های بیشتری از ویجت‌ها ارائه شده است.

ویژگی‌های جدید باتری

شیائومی برای سیستم‌عامل جدید هایپر او اس از Apple iOS 17 الهام گرفته و این امر به ویژه در ویژگی‌های جدید باتری مشهود است. در آپدیت باتری هایپر او اس می‌توانید بررسی کنید که دستگاهتان چند بار شارژ شده و برای بهبود عملکرد باتری گوشی خود، حالتی را از بین گزینه‌های Current Mode تنظیم کنید.

 

بیشتر بخوانید: 23 علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی

انیمیشن جدید شارژ گوشی

هنگامی که گوشی یا دستگاه دارای Hyper OS را به شارژر وصل می‌کنید، انیمیشن جدیدی برای شارژ دستگاه در بالای صفحه‌نمایش خواهید دید. این قابلیت نشان می‌دهد که دستگاه شما در حال شارژ شدن است.

ارتقای حریم خصوصی

از دیگر ویژگی‌های جدید HyperOS شیائومی، تمرکز بر حریم خصوصی کاربران است. HyperOS به شما کمک می‌کند تا بررسی کنید کدام برنامه‌ها از دسترسی موقعیت مکانی، میکروفون یا دوربین شما استفاده می‌کنند.

بهبود امنیت

به برنامه امنیتی هایپر او اس شیائومی تعداد زیادی ویژگی جدید اضافه شده است. اگر دستگاه شما از MIUI 14 استفاده می‌کند، می‌توانید ویژگی‌های امنیتی جدید را با دانلود برنامه Security نیز امتحان کنید.

بیش از 30 والپیپر جدید

شیائومی هر سال با به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل خود، والپیپرهای جدیدی منتشر می‌کند. HyperOS با بیش از 30 والپیپر جدید عرضه شده تا بتوانید طیف بیشتری از گزینه‌های پس‌زمینه را در اختیار داشته باشید.

استیکرهای زنده (Live Stickers)

یکی دیگر از ویژگی‌های iOS 17 که در HyperOS استفاده شده، قابلیت Live Stickers است. شما می‌توانید هر شیء موجود در عکس را فشار داده و نگه دارید تا آن را به اشتراک بگذارید، کپی کنید و یا از آن به‌عنوان یک استیکر زنده استفاده کنید. همچنین می‌توانید پس‌زمینه هر تصویر را با استفاده از همین تکنیک تغییر دهید.

شخصی‌سازی تم گوشی (Theme)

در MIUI، تغییر تصاویر پس‌زمینه، فونت‌ها و تم‌ها کمی پیچیده است اما با Hyper OS 1.0 می‌توانید به‌راحتی همه این تنظیمات را از بخش Wallpaper و Personalization در Settings گوشی تغییر دهید. این بخش به شما امکان می‌دهد AOD (آنچه همیشه روی صفحه، نمایش داده می‌شود)، آیکون ها، فونت‌ها و تم‌های خود را از یک بخش به دلخواه خود تغییر دهید.

برنامه جدید گالری

اپلیکیشن گالری در HyperOS نیز ویژگی‌های جدیدی را برای مدیریت و ویرایش تصاویر فراهم کرده که می‌توان به Live Stickers، امکان تغییر پس‌زمینه تصویر و اعمال افکت بوکه اشاره کرد. همچنین می‌توانید با استفاده از تنظیمات Gallery Map، موقعیت عکس‌های خود را روی نقشه بررسی کنید.

آپدیت مدیریت فایل‌ها

برنامه File Manager در HyperOS نیز تغییرات زیادی در رابط کاربری خود تجربه کرده است. شما می‌توانید به‌راحتی تمامی فایل‌های خود را از بخش‌های طبقه‌بندی‌شده مدیریت کرده و براساس نیاز خود، آنها را فیلتر کنید. رابط کاربری جدید فایل منیجر بسیار کاربرپسند بوده و استفاده از آن هم آسان است. همچنین این برنامه را می‌توان روی دستگاه MIUI 14 نصب کنید.

سایدبار HyperOS

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید هایپر او اس، نوار کناری یا سایدبار آن است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد با کشیدن انگشت از لبه صفحه گوشی، به‌طور مستقیم به چندین اپلیکیشن پرکاربرد خود دسترسی داشته باشید. این ویژگی از قبل وجود داشت، اما در به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل، تغییراتی در رابط کاربری برای بهبود تجربه کاربری به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: رابط کاربری MIUI چیست؟

HyperOS روی کدام گوشی‌های شیائومی نصب می‌شود؟

از جمله گوشی‌های شیائومی که می‌توانند Hyper OS را دریافت کنند، در این بخش معرفی شده‌اند.

گوشی‌های سری می‌و شیائومی

  • Xiaomi 14 (از قبل نصل شده)
  • Xiaomi 13 / 13T / 13T Pro
  • Xiaomi 13 Ultra / 13 Lite / 13 Pro
  • Xiaomi 12T / 12T Pro
  • Xiaomi 12 Lite 5G
  • Xiaomi 12S Ultra
  • Xiaomi 12S / 12S Pro
  • Xiaomi 12 Pro / 12 Pro Dimensity
  • Xiaomi 12 / 12X
  • Xiaomi 11T / 11T Pro
  • Xiaomi 11 / 11 Pro / 11 Ultra
  • Xiaomi Mi 11X / 11X Pro
  • Xiaomi 11i / 11i Hypercharge
  • Xiaomi 11 Lite 4G / 5G / 5G NE
  • Xiaomi 10S
  • Xiaomi MIX FOLD / 2 / 3
  • Xiaomi MIX 4
  • Xiaomi Civi / 1S / 2 / 3
  • Xiaomi Pad 6 / Pro / Max
  • Xiaomi Pad 5 / Pad 5 Pro 5G / Pad 5 Pro Wifi

گوشی‌های سری ردمی

  • Redmi K40 / K40S
  • +Redmi K40 Pro / Pro
  • Redmi K40 Gaming
  • Redmi K50 / K50 Pro / K50i / K50i Pro
  • Redmi K50 Gaming / K50 Ultra
  • Redmi K60E / K60 / K60 Pro / K60 Ultra
  • Redmi Note 10 5G
  • Redmi Note 10 Pro 4G / 5G
  • Redmi Note 10T / 10T 5G
  • Redmi Note 10S / 11SE
  • Redmi 10 / 10 Prime / 10C / 10 Power
  • Redmi Note 11E / 11R
  • Redmi 11 Prime 4G / 5G
  • Redmi Note 11 4G / 11 NFC 4G / 11 5G
  • Redmi Note 11S / 11S 5G
  • Redmi Note 11 Pro 4G / 5G / 11E Pro / 11 Pro+ 5G
  • Redmi Note 11T Pro / 11T Pro+
  • Redmi Note 12 4G / 4G NFC
  • Redmi 12C / Redmi 12 4G / 12 5G
  • Redmi Note 12 Turbo / 12T Pro
  • Redmi Note 12 Pro Speed
  • Redmi Note 12 Pro 5G / Pro+ 5G / Discovery
  • Redmi Note 12S / 12R / 12R Pro
  • Redmi Note 13 4G / 4G NFC
  • Redmi Note 13 Pro 5G / Pro+ 5G
  • Redmi Note 13R Pro / Redmi 13C

گوشی‌های سری پوکو

  • POCO F5 / F5 Pro
  • POCO F4 / F4 GT
  • POCO F3 / F3 GT
  • POCO X6 5G / X6 Pro 5G
  • POCO X5 5G / X5 Pro 5G
  • POCO X4 GT / X4 Pro 5G
  • POCO M6 Pro 5G
  • POCO M5 / M5s
  • POCO M4 / M4 Pro 4G / 5G
  • POCO M3 Pro 5G
  • POCO C55

نحوه دانلود HyperOS

مهم است که نسخه مناسب و اختصاصی Hyper OS را برای گوشی خود دانلود کنید. برای این منظور باید به تطبیق مشخصات زیر در گوشی خود و نسخه هایپر او اس مطمئن شوید:

  • مدل دقیق گوشی
  • پک چین، تایوان، EEA، روسیه، گلوبال، هند
  • ورژن گوشی
  • نسخه 14 سیستم‌عامل MIUI
  • نسخه اندروید 13 و 14

در صورتی که گوشی شما در لیست بخش قبلی وجود دارد، برای دانلود و نصب هایپر او اس می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

نحوه نصب هایپر او اس

نصب HyperOS روی گوشی ساده است و می‌توانید تا انتشار رسمی آن برای دریافت خودکار آن توسط سیستم آپدیت گوشی صبر کنید و یا با استفاده از گزینه “Choose Update Package” در تنظیمات، نصب آن را خودتان انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • فایل HyperOS را برای دستگاه خود دانلود کنید.
  • برنامه Setting را باز کنید و به بخش «About» بروید.
  • روی “MIUI Version“ ضربه بزنید و سپس روی نماد تنظیمات در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید.
  • “Choose Update Package” را کلیک کرده و سپس فایلی را که دانلود کرده‌اید انتخاب کنید.
  • کمی زمان بگذارید تا فرآیند تأیید فایل کامل شود. دستگاه شما چند بار راه‌اندازی مجدد خواهد شد.

نکته: حین و پس از نصب هایپر او اس ممکن است با چند هشدار مواجه شوید؛ از جمله needing a beta tester account (نیاز به یک حساب آزمایشی بتا) یا an unsupported ROM (یک رام پشتیبانی نشده). در این مورد، باید برای برنامه آزمایی بتا هایپر او اس (HyperOS Beta Tester Program) ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام، باید بتوانید به‌روزرسانی‌ها را بدون هیچ مشکلی نصب کنید.

بیشتر بخوانید: چرا گوشی‌های شیائومی هنگ می‌کند؟

حرف آخر

سیستم‌عامل جدید شیائومی هایپر او اس جایگزینی برای MIUI است که قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. در HyperOS ویژگی‌های بیشتری برای کشف وجود دارد که استفاده از دستگاه‌های هوشمند شیائومی را بسیار راحت‌تر می‌کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی‌های سیستم‌عامل HyperOS آشنا کنیم و ببینیم روی چه دستگاه‌هایی قابل اجرا است.

درصورتی‌که شما با قابلیت‌هایی از HyperOS آشنایی دارید که در این مقاله ذکر نشده بود، تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: indiatoday.in | xhyperos.com | xhyperos.com 2

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات