بهترین تجهیزات خانه هوشمند چیست؟ انواع تکنولوژی اسمارت هوم 2024

خانه هوشمند یا اسمارت هوم (Smart Home) به منزل، آپارتمان یا ساختمانی گفته می‌شود که در آن از انواع تجهیزات و دستگاه‌های هوشمند آنلاین استفاده می‌شود تا بتوان از راه دور و از طریق اینترنت، قسمت‌های مختلف خانه را کنترل کرد. این تجهیزات قادرند عملکردهایی همچون نظارت بر ایمنی خانه، کنترل دما و روشنایی، کنترل سیستم‌‌های برقی و حتی نظافت را از راه دور و بدون نیاز به وجود کاربر در داخل خانه انجام دهند. کاربران از راه دور و در هر نقطه‌ای که باشند با اتصال به شبکه اینترنت و از طریق گوشی هوشمند خود می‌توانند این تجهیزات و دستگاه‌ها را کنترل کرده و یا آنها را زمان‌بندی کنند. در طی سال‌های اخیر تکنولوژی خانه هوشمند پیشرفت زیاده کرده و به همین دلیل در این مقاله از لیپک به بررسی بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌های سیستم خانه هوشمند که در حال حاضر قابل استفاده هستند، پرداخته‌ایم.

تجهیزات خانه هوشمند چیست؟

تجهیزات خانه هوشمند شامل دستگاه‌ها و سیستم‌‌هایی هستند که از طریق اتصال به اینترنت به شکل خودکار و البته با کنترل کاربر عملکردهای مختلف را در فرآیندهای اسمارت هوم انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها قادرند به شکل بی‌سیم یا سیم‌کشی شده در خانه به برق متصل شوند. انواع تجهیزات ساختمان هوشمند توانایی انجام عملکردهای مختلف از جمله کنترل آب، برق، هوا، ایمنی و غیره را به شکل خودکار و از راه دور را دارند و در دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

طبقه‌بندی خلاصه کاربرد و ویژگی
ترموستات هوشمند کنترل سرما، گرما و رطوبت خانه
قفل‌های هوشمند باز و بسته شدن در با تنظیمات امنیتی و از راه دور
دستگاه‌های هوشمند تصفیه‌کننده هوا تنظیم دما و نوع فیلتر هوا با برنامه‌ریزی هوشمند
لباسشویی هوشمند تشخیص هوشمند برنامه شست‌وشو، خرابی و …
سیستم اعلام حریق هوشمند قابلیت ارسال هشدار دود و حرارت به گوشی
کلید و پریز هوشمند کنترل از راه دور برای روشن و خاموش شدن
هاب‌های هوشمند هماهنگ کردن تمام تجهیزات هوشمند خانه
تجهیزات رسانه‌ای هوشمند هوشمندسازی مشاهده انواع فیلم، موسیقی و …
دوربین‌های مداربسته هوشمند تشخیص خودکار چهره‌ها و ارسال هشدار امنیتی به کاربر
اسپیکرهای هوشمند کنترل و زمانبندی پخش موسیقی و …
نمایشگرهای هوشمند نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر، کنترل دستگاه‌ها و …
دستگاه هوشمند تشخیص نشتی آب شناسایی نشتی آب و اطلاع به کاربر
لامپ‌های هوشمند کنترل از راه دور رنگ‌بندی، زمانبندی روشن و خاموش شدن و…
دزدگیر خانه هوشمند سیستم الارم هوشمند و شناسایی خطرات امنیتی خانه
سنسورهای خانه هوشمند انواع سنسور حرکتی، صوتی، حرارتی و …
آیفون تصویری هوشمند ضبط فیلم از بیرون خانه، شناسایی هوشمند چهره و …
جاروبرقی هوشمند روباتیک برنامه‌ریزی هوشمند جارو کردن با قابلیت کنترل از راه دور
باغ هوشمند کنترل نیازمندی‌های رشد گیاهان و تامین آنها
سیستم آبیاری هوشمند برنامه‌ریزی آبیاری گیاهان و کنترل بر آن
پرده و کرکره هوشمند کنترل از راه دور باز و بسته شدن و زمان‌بندی خودکار آن

انواع تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات ساختمان هوشمند به لحاظ نوع و عملکرد متنوع هستند. از این‌رو در این بخشه به معرفی و بررسی انواع تجهیزات و دستگاه‌های خانه هوشمند پرداخته‌ایم که جزء برترین و جدیدترین‌های این بازار محسوب می‌شوند.

اسپیکر هوشمند (Smart speaker)

نمونه کاربردهای اسپیکر هوشمند

اسپیکرهای هوشمند یکی از تجهیزات خانه‌های هوشمند دانست که می‌توان با آن‌ها خانه خود را به یک سالن کنسرت یا سینما تبدیل کرد. می‌توان از طریق بلوتوث به این اسپیکرها در سراسر خانه متصل شد و در کنار کاربرد صوتی آن، عملیات خانگی را هم مدیریت کرد! امکان روشن کردن چراغ‌ها به هنگام راه رفتن، کنترل دما با فن هوشمند خود و همچنین داشتن آلارم داخلی برای بیدار شدن به هنگام صبح، برخی از قابلیت‌های این اسپیکرها به شمار می‌رود. این اسپیکرها عمدتاً به شکل سقفی، دیواری یا دکوراتیو بوده که بسته به نیاز و سلیقه کاربران قابل خرید هستند (در این زمینه، مقاله بهترین دستیارهای صوتی هوشمند را مطالعه کنید).

قفل‌ هوشمند (Smart lock)

قفل‌های هوشمند را می‌توان یکی دیگر از تجهیزات آپارتمان هوشمند دانست که به کاربران امکان می‌دهند تا با گوشی هوشمند خود درب خانه را بازوبسته کنند. این قفل‌ها به نحوی هستند که کاربر یک رمز از پیش تعیین‌شده را وارد صفحه کلید می‌کند یا اینکه گوشی می‌تواند اثر انگشت وی را تشخیص دهد. در هر دو صورت قفل درب‌های منزل به‌طور کنترل شده با رمز، اثر انگشت، صدا یا چهره باز می‌شود. البته باید حواستان باشد تا درب‌ها را مجدداً از راه دور قفل کنید (مگر آنکه از قفل‌هایی که خودکار قفل می‌شوند استفاده کنید).

نمایشگرهای هوشمند (Smart displays)

نمایشگرهای هوشمند از جمله دیگر تجهیزات ساختمان هوشمند به‌شمار می‌روند که با داشتن صفحه‌نمایش لمسی و بلندگوهای استریو، قادرند عملکردهایی نظیر تایمر تنظیم‌شونده، تهیه لیست، ایجاد تقویم و افزودن یادآورها، تبدیل دستگاه به قاب عکس، امکان عکس گرفتن و مدیریت سایر دستگاه‌های هوشمند و … را اجرا کنند.

دوربین‌های مداربسته هوشمند (Smart security camera)

دوربین‌های مداربسته یکی دیگر از تجهیزاتی هستند که در خانه‌های هوشمند نصب شده و به منظور نظارت بر قسمت‌های مختلف ساختمان و افزایش امنیت استفاده می‌شوند. دوربین‌های پیشرفته مدار بسته قادرند تصاویر واضحی را در روز و شب ثبت کنند. همچنین میکروفون‌های آن‌ها می‌توانند مکالمات و صداها را در اوقات مختلف شبانه‌روز ضبط کرده و در اختیار کاربر قرار دهند.

با استفاده از این دوربین‌ها تمامی حرکات افراد، وسایل نقلیه و حیوانات مشاهده و رصد می‌شود تا امکان پایش منزل و جلوگیری از بروز هرگونه مسائل امنیتی از جمله سرقت و ورود غیر مجاز افراد فراهم شود. برخی از این دوربین‌ها با باتری کار کرده و برخی نیز به وسیله کابل به شبکه برق متصل هستند. امکان چرخش این دوربین‌ها و زوم کردن روی هر چیزی توسط کاربر از راه دور امکان‌پذیر است.

ترموستات هوشمند (Smart thermostat)

ترموستات هوشمند از جمله دیگر تجهیزات خانه هوشمند به شمار می‌رود که با داشتن صفحه لمسی و هوشمند آن می‌توان تنظیمات مختلف دمایی خانه را کنترل کرد. این نوع تکنولوژی خانه هوشمند از یک سنسور قوی برخوردار است که می‌توان با آن کیفیت، دما و مشخصات هوا را سنجش کرد.

با کمک ترموستات هوشمند می‌توان گرما و سرمای آپارتمان را کنترل کرد و برای مصرف بهینه انرژی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از آن کمک گرفت. این ترموستات‌ها می‌توانند به‌طور هوشمند با کنترل روشن/خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و نیز درجه آنها، هوای کل خانه یا بخش‌های مختلف آن را تنظیم کنند. همچنین برخی از آنها امکانات بیشتری نظیر پیش‌بینی هوا و … را هم انجام دهند.

کلید و پریز هوشمند (Smart plug and swith)

پریز هوشمند وای‌فای را می‌توان یکی از بهترین تجهیزات خانه هوشمند دانست که با اتصال دستگاه‌های برقی به آن می‌توان به راحتی از طریق تلفن هوشمند و از راه دور آن‌ها را کنترل کرد. این پریزها جمع‌وجور بوده و فضای زیادی را روی دیوار اشغال نمی‌کنند. همچنین پریزهای هوشمند می‌توانند بر مصرف انرژی برق نظارت و کنترل داشته باشند. با وجود سوئیچ فیزیکی روی این پریزها کاربر می‌تواند روی آن کلیک کرده و دستگاه را روشن و خاموش کند. البته این امکان در زمانی مورد نیاز است که کاربر نخواهد با صدای خود یا برنامه‌ای دیگر دستگاه را خاموش و روشن کند.

همچنین کلیدهای هوشمند نیز وجود دارد که می‌توان با کمک اینترنت و از گوشی، آنها را روشن یا خاموش کرد. تصویر زیر نمونه کلید هوشمند را نشان می‌دهد.

سیستم اعلام حریق خانه هوشمند (Smart smoke detector)

سیستم اعلام و اطفای حریق یکی از مهم‌ترین تجهیزات امنیتی اسمارت هوم تلقی می‌شود که می‌توانند با تشخیص دود و گرما، زنگ هشدار را به صدا درآورند. همچنین این سیستم‌‌ها هشداری به گوشی کاربر ارسال می‌کنند تا وی بتواند با آتش‌نشانی و سایر خدمات اضطراری تماس بگیرد. یکی از مزایای دیگر ردیاب‌های هوشمند دود، امکان خاموش کردن موقتی زنگ هشدار آن توسط کاربران می‌باشد؛ در این صورت به هنگام پخت‌وپز که گرمای زیادی تولید می‌شود دیگر نیازی نیست نگران هشدار آن باشیم. این هشداردهنده‌ها با باتری کار می‌کنند و می‌توانند تا مدت نسبتاً طولانی با شارژ باتری کار کنند.


شاید علاقه داشته باشید:

پیشرفته‌ترین ربات‌های هوشمند خانگی


لباسشویی هوشمند (Smart washing machine)

ماشین‌های لباسشویی هوشمند وسایلی هستند که همانند سایر تجهیزات هوشمند از قبیل تبلت و گوشی، امکان اتصال به وای‌فای خانگی را دارند. پس از اتصال به اینترنت، کاربر می‌تواند ماشن لباسشویی خود را از راه دور و با استفاده از یک اپلیکیشن در گوشی یا لپتاپ کنترل و تنظیم کند. البته اگر تلفن هوشمند نداشته باشید امکان تنظیم این لباسشویی‌ها به شکل دستی نیز وجود دارد.

وقتی لباس‌های کثیف خود را در این لباسشویی‌ها بریزید، لباشویی مناسب‌ترین برنامه شستشو را برای شما تعیین می‌کند. معمولاً ظرفیت این لباسشویی‌ها بین 6 تا 12 کیلوگرم متغیر است. اکثر این دستگاه‌ها به نحوی هستند که با تشخیص وزن لباس‌ها، از شستشوی لباس‌هایی که وزن بیش از حد دارند خودداری می‌کنند. حتی برخی لباسشویی‌های هوشمند وزن لباس‌ها را محاسبه کرده و مقدار مواد شوینده را براساس آن تنظیم می‌کنند. این ماشین‌ها در صورت خرابی و وجود مشکل فنی که نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشند، آن را شناسایی کرده و فوراً از طریق اپلیکیشن به کاربر اطلاع می‌دهند.

آیفون هوشمند (Smart video doorbell)

آیفون هوشمند نوع دیگر تجهیزات ساختمان هوشمند است که باعث ایجاد راحتی و امنیت ساکنان خانه می‌شوند. این تجهیزات بارها ثابت کرده‌اند که وسایلی ضروری برای خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی هستند. آیفون‌های تصویری هوشمند از رویدادهای محل تحت پوشش خود فیلم تهیه می‌کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا با پیک‌ها، مهمانان ناخواسته و افراد غریبه از طریق گوشی صحبت کنند. همچنین در صورت حضور افراد مشکوک در محدوده منزل با ضبط ویدیو توسط این آیفون‌ها می‌توان نظارت بهتری روی امنیت خانه داشت. این زنگ‌ها با دوربین‌های مداربسته و چراغ‌های هوشمند می‌توانند به هماهنگی بالا کار کرده و نظارت و امنیت کامل‌تری را برای منزل ایجاد کنند. ‌

دستگاه‌های تصفیه‌کننده و خنک‌کننده هوشمند هوا (Smart air conditioners/purifiers)

دستگاه‌های خنک‌کننده و تصفیه‌کننده هوا کارایی بهتری نسبت به فن‌ها یا فیلترهای هوا دارند. این دستگاه‌ها با طراحی خوب و کارایی بالا می‌توانند تقریبا تمامی آلرژن‌های موجود در هوا همچون هاگ‌های کپک، ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرده‌ها و دود را به خود جذب کنند. در این صورت هوای منزل پاک و مطبوع خواهد شد و افراد مختلف و به خصوص بیماران تنفسی هوای تمیز و بدون آلودگی را تنفس خواهند کرد.

دستگاه‌های تصفیه هوای هوشمند به‌طور خودکار می‌توانند هوای منزل را پاک کرده و آلودگی‌های آن را رفع کنند. البته کنترل و تنظیمات آن توسط کاربر انجام می‌شود. صفحه‌نمایش دستگاه‌های تصفیه‌کننده، تنظیمات مختلفی را نشان می‌دهند و اگر به نور صفحه حساس باشید امکان خاموش کردن آن‌ها در حین اجرای تنظیمات وجود دارد.

قفل کودک این دستگاه‌های هوشمند نیز این امکان را فراهم می‌کند تا کودکان نتوانند با دستکاری خود، تنظیمات آن‌ها را به هم بریزند. با وجود قابلیت اتصال به اینترنت، کاربر می‌تواند به راحتی از راه دور این دستگاه‌ها را کنترل کند و نیازی به حضور و انجام تنظیمات روی دستگاه وجود ندارد. دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا با وجود کارایی مطلوب می‌توانند جزء برترین تکنولوژی‌های خانه هوشمند برای آسایش داخل خانه محسوب شوند.

تجهیزات رسانه‌ای هوشمند (Smart media devices)

دستگاه‌های رسانه‌ای هوشمند می‌توانند گزینه‌های ایده‌آلی برای خانه‌های هوشمند باشند. تلویزیون، رادیو، گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، فلش و غیره انواع دستگاه‌های رسانه‌ای هستند که می‌توانند قابلیت‌های مختلفی را از خود نشان دهند. تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های پخش قادرند با بلندگوهای هوشمند جفت شوند و با تنظیمات مختلف کار کنند. تلویزیون‌های هوشمند به وای‌فای متصل می‌شوند و توانایی پشتیبانی از برنامه‌های متعد فیلم و موسیقی و … را دارند. دستگاه‌های پخش‌کننده صوتی نیز معمولاً از طریق پورت‌های USB به تلویزیون یا از طریق وای‌فای به گوشی هوشمند شما وصل می‌شوند و امکان کنترل از راه دور آن‌ها توسط کاربر وجود دارد.

تلویزیون‌های هوشمند این قابلیت را دارند که بتوان روی صفحه آن‌ها افراد پشت درب را از طریق آیفون یا دوربین مداربسته مشاهده کرد. تنظیمات مختلف از جمله خاموش و روشن کردن، کم و زیاد کردن صدا، تغییر کانال‌ها، ضبط برنامه‌ها و غیره را می‌توان روی تلویزیون‌های هوشمند اعمال کرد.

هاب‌های هوشمند (Smart home hub)

هاب وسیله‌ای است که چند کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی را در یک شبکه به یکدیگر متصل کرده و ارتباطات میان آن‌ها را کنترل می‌کند.‌ هاب‌های هوشمند به عنوان قلب یک شبکه خانگی هوشمند عمل می‌کنند و دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف را در یک پلتفرم متمرکز به یکدیگر متصل می‌کنند. این تکنولوژی خانه‌های هوشمند کار با شبکه کامپیوتری را برای کاربران ساده می‌کند و برای آن‌ها یک برنامه واحد و یکپارچه فراهم می‌کند تا بتوانند بر تمامی دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف کنترل داشته باشند. برای مثال کاربران می‌توانند دستوری را روی هاب تنظیم کنند که وقتی صاحب‌خانه با تلفن هوشمندش به خانه نزدیک می‌شود، درب گاراژ باز شود. همچنین چراغ سالن روشن شده و رادیو روی فرکانس پخش موسیقی تنظیم شود. با اتصال تمامی دستگاه‌های اسمارت هوم به وسیله هاب به یکدیگر، کاربران می‌توانند از راه دور به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در این صورت وقتی در خانه نیستند می‌توانند با اپلیکیشن‌های خانه هوشمند، به راحتی تجهیزات خانه را کنترل کنند.

لامپ‌های هوشمند (Smart light bulb)

لامپ‌های هوشمند یکی از ساده‌ترین تجهیزاتی هستند که در خانه‌های هوشمند می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. این لامپ‌ها ارزان‌قیمت هستند و به راحتی نصب می‌شوند. با نصب لامپ‌های هوشمند روشنایی خانه شما تغییر می‌کند و احساس متفاوتی را تجربه خواهید کرد. این لامپ‌ها از قابلیت‌هایی همچون ایجاد صحنه‌های نوری با انواع رنگ‌ها، تنظیم زمان‌بندی روشن و خاموش شدن، کم یا زیاد شدن نور، کنترل از راه دور، خودکار شدن و … برخوردارند. یکی از مهم‌ترین مزایای چراغ‌های هوشمند کنترل آن‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند و یا با کنترلر دستی است. به این صورت که با اتصال این لامپ‌ها به اینترنت می‌توان با اپلیکیشن روی گوشی، آن‌ها را کنترل کرد و ترکیب رنگ‌های مختلف را از چراغ هوشمند خود مشاهده کرد.

دزدگیر خانه هوشمند (Smart home alarm)

دزدگیر خانه هوشمند از اساسی‌ترین تجهیزات امنیتی برای ساختمان هوشمند به‌شمار می‌رود. دزدگیر هوشمند به کاربران امکان می‌دهد تا بتوانند با کمک گوشی از موارد مشکوک به سرقت آگاهی پیدا کنند. دزدگیرهای هوشمند از سنسورهای متعددی برخوردارند که بسته به نیاز محیط و وقایعی که رخ می‌دهد به کار می‌روند. از جمله این سنسورها می‌توان به سنسور اعلام حریق، سنسور دیتکتور (شناسایی‌کننده)، سنسور حرکت یا چشمی، سنسور نشت گاز، سنسور لرزش، سنسور درب‌وپنجره یا مگنت، سنسنور نشت آب و غیره اشاره کرد. دزدگیرهای هوشمند شامل دو نوع سیمی و بی‌سیم هستند که مدل‌های سیمی با جریان برق و مدل‌های بی‌سیم با باتری کار می‌کنند. دزدگیرهای هوشمند نیز از طریق اینترنت یا وای‌فای به گوشی کاربر متصل شده و کاربر از طریق اپلیکیشن می‌تواند آن‌ها را در خانه کنترل کرده و تنظیمات مختلف را روی آن‌ها اعمال کند. همچنین درصورت وقوع مشکل امنیتی، هشدار آن را در گوشی دریافت کند.

سنسورهای خانه هوشمند (Smart home sensors)

در هر دستگاه برقی و الکترونیکی سنسورها وظیفه پشتیبانی از آن را در عملکردهای مختلف برعهده دارند. در خانه هوشمند نیز سنسورها می‌توانند عملکردهای مختلف از جمله کنترل باز و بسته‌ شدن درب‌ها، تنظیم میزان نور، دما و رطوبت، هشدار وقوع آتش‌سوزی، سنجش فشار و جریان آب به منظور اطلاع از نشتی آن و غیره را انجام دهند. این سنسورها غالبا بی‌سیم هستند و برای نصب آن ها نیازی به کندن دیوار و نصب کابل وجود ندارد.

جاروبرقی هوشمند روباتیک (Robot vacuums)

جاروبرقی‌های هوشمند از دیگر تجهیزات نظافتی خانه هوشمند محسوب می‌شوند که کاربر می‌تواند از راه دور آن‌ها را روشن کرده و حالات جارو کردن را انتخاب کند یا تغییر دهد؛ حالاتی از قبیل برس کردن، جارو کردن خشک یا مرطوب، امکان شارژ شدن و اطلاع از وقوع گزارش‌های خطا با این نوع جاور برقی‌ها امکان‌پذیر است. این جاوربرقی‌ها به شکل ربات هوشمند هستند و در داخل منزل حرکت کرده و هر جایی را که کاربر تعیین کند جارو کرده و پاک‌سازی می‌کنند. همچنین می‌توان برای آنها زمان‌بندی تعریف کرد تا خودکار شروع به کار کنند.

این جاروها با اسکن کردن کامل محیط خانه و شناسایی فضا، لوازم و موانع می‌توانند بهترین حالت جارو کردن برای کل محیط خانه را طراحی کنند.

دستگاه‌های هوشمند تشخیص نشتی آب (Smart Water leak detectors)

با نصب دستگاه‌های تشخیص نشتی آب در خانه، به محض وقوع نشتی، دستگاه به کاربر اعلام می‌کند. این دستگاه‌ها دما و نشتی را به سرعت تشخیص داده و پیش از آن که مشکل بزرگ‌تر شود، به کاربر هشدار می‌دهند. این سنسورها قابلیت اتصال مستقیم به شیرهای آب (مشابه تصویر بالا) یا سنسورهای زمینی (شناسایی آب روی کف خانه) در دسترس هستند.

سنسورهای سیستم‌های تشخیص نشت هوشمند می‌توانند داده‌های مهمی مانند فشار آب، جریان و رطوبت را جمع‌آوری کنند. همچنین گزارشات مربوط به جزئیات نشتی و سوابق آن را ارائه می‌دهند که می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های خانه هوشمند به آنها دسترسی داشته باشید. دریافت این داده‌ها در فواصل زمانی منظم، امکان تجزیه‌وتحلیل پیشرفته را برای یک تجربه سفارشی فراهم می‌کند.

باغ هوشمند (Smart Garden)

باغ هوشمند از جمله تکنولوژی‌های جذاب هوشمند است که در خانه‌های غیر هوشمند هم استفاده می‌شود! این باغ‌ها در دو نوع گلخانه‌ای و خانگی (نمونه تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید) تولید می‌شوند.

باغ هوشمند عموماً به شکل سرپوشیده بوده و می‌تواند به‌طور هوشمند از گل و گیاهان داخل خود مراقبت کرده و آن‌ها را پرورش دهد. محصولاتی از جمله گل‌های رنگارنگ و خوشبو، میوه‌های شیرین و خوش‌طعم، سبزی‌های تازه و سایر گیاهان در اینگونه باغ‌ها رشد می‌کنند.

فارغ از اینکه کاربر در چه محلی زندگی می‌کند، می‌تواند از مزایای داشتن یک باغ مجهز برخوردار شود. این باغ‌های سرپوشیده می‌توانند در تمام طول سال محصولات گیاهی تولید کنند. باغ‌های هوشمند به‌گونه‌ای هستند که کاربر می‌تواند اموری همانند آبیاری، میزان نور، نوع مواد مغذی و غیره را به نحوی کنترل کند که به شکل خودکار کار کنند. محصولات گیاهی که در این باغ‌ها رشد می‌کنند تازه و ارگانیک بوده و بدون آفت‌کش‌ها پرورش می‌یابند.

سیستم آبیاری هوشمند (Smart irrigation system)

سیستم آبیاری هوشمند، یکی از اجزای باغ هوشمند است که می‌توان جداگانه از آن استفاده کرد. این سیستم‌ها برای آبیاری دقیق، کافی و به‌موقع گیاهان باغ، گلخانه و تراس شما ایده‌آل هستند. آبیاری هوشمند علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف آب، کلیه پارامترهای آب مناسب گیاه بر اساس دمای آب، سطح قلیایی، رسوبات و … را نیز کنترل می‌کند. کنترلر باغ هوشمند با تمام شیرها و شیلنگ‌های استاندارد مطابقت دارد و همچنین با فشار یک دکمه می‌توان آن را به صورت دستی کنترل کرد.

پرده و کرکره هوشمند (Smart blinds and shutters)

کنترل سایه و نور خانه با بالا/پایین یا درصد باز/بستن پرده‌های هوشمند بسیار ساده شده است. این پرده‌ها که در طرح و رنگ متنوع برای هر نو ع دکوراسیون تولید می‌شوند با استفاده از اپلیکیشن یا ریموت، از راه دور کنترل می‌شوند اما برنامه‌ریزی آن با اپلیکیشن انجام خواهد شد. مثلاً می‌توان تنظیم کرد که ساعت 7 صبح، پرده‌ها بالا رفته تا نور خورشید به داخل بتابد؛ یا در زمانی که زاویه خورشید به سمت پنجره است؛ کرکره تا 75 درصد بسته شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی و بررسی انواع تجهیزات خانه هوشمند پرداختیم که هر کدام عملکردها و مزایای خاص خود را دارند. این تجهیزات ساختمان هوشمند را می‌توان برترین تکنولوژی‌ها در این زمینه دانست که هر یک به مدل‌ها و برندهای مختلفی تقسیم می‌شوند. مسلماً استفاده از این تجهیزات در آپارتمان و ساختمان می‌تواند باعث شود تا در مواقعی همچون نبود افراد در منزل، بتوان خانه و لوازم آن را از راه دور با استفاده از گوشی‌های هوشمند کنترل کرد. به کمک این تکنولوژی، آسودگی زندگی ما بسیار بیشتر خواهد شد.

منابع: tomsguide.com | theverge.com | zdnet.com

نوشته های مرتبط

روش‌های تقویت صدای هندزفری بلوتوثی

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ (ارور داغ کردن و علت آن)

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید