بهترین اپلیکیشن خانه هوشمند (نرم افزارهای هوشمندسازی خانه)

فقط با خرید تجهیزات و لوازم، نمی‌توان یک خانه هوشمند داشت؛ هوشمندسازی خانه به یک اپلیکیشن هوشمند نیاز دارد تا بتواند به مدیریت از راه دور و آنلاین لوازم خانه کمک کند. اما سوال اینجاست که انتخاب یک نرم‌افزار خانه هوشمند چقدر مهم است و چطور اپلیکیشن خانه هوشمند خود را انتخاب کنیم؟ اگر اهمیت برنامه‌های اسمارت هوم و بهترین‌های آنها را نمی‌دانید، این مقاله از سایت لیپک را از دست ندهید. ما قرار است صفر تا صد این موضوع را با معرفی بهترین اپلیکیشن‌های هوشمندسازی خانه نظیر apple Home، Google Home، Amazon Alexa، Samsung SmartThings و … را به شما معرفی کنیم. برای مشاهده قیمت گوشی کلیک کنید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با انتخاب بهترین برنامه‌های خانه هوشمند، کنترل بیشتری بر دستگاه‌های هوشمند خود خواهید داشت؛ به‌راحتی می‌توانید چندین دستگاه هوشمند از برندهای مختلف را به یکدگیر متصل و اجرا کنید و درنهایت، اتوماسیون خانگی خود را مثل زمان روشن و خاموش شدن چراغ‌های خانه یا فعال‌شدن ترموستات هوشمند مدیریت کنید.

در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از بهترین اپلیکیشن خانه هوشمند و ویژگی‌های آنها را مشاهده و مقایسه کنید.

Amazon Alexa قابلیت‌های قدرتمند، کنترل‌های صوتی عالی، رابط پیچیده
SmartThing پشتیبانی از تعداد بالایی از دستگاه، سازگاری اپل و اندروید، قیمت‌های بالا برای مراکز خوب
IFTTT تنوع کنترل‌های اتوماسیون خانگی، عدم نیاز به هاب، ویژگی‌های قفل شده با اشتراک
Google Home تعامل سیال با دستگاه‌های Nest، اتوماسیون‌های راه‌اندازی آسان، سازگاری محدود
Home Assistant عدم نیاز به هاب، کنترل‌های پاسخگو، رابط محدود
Homey سازگاری با بیش از 50 هزار دستگاه و طراحی کاربرپسند
Yubii سازگاری با بیش از صد برند
Hubitat Elevation پاسخگویی سریع‌تر و قابل اطمینان با پردازش محلی، نیاز به هاب
Apple HomeKit پشتیبانی از تجهیزات اپل و سایر برندها

برنامه‌های خانه هوشمند همچون آمازون الکسا و Google Home برای کار‌کردن به هاب هوشمند (Smart Hub) نیاز ندارند. همچنین برخی از برنامه‌های رایگان یا مبتنی بر اشتراک نیز به هاب نیازی ندارند. پروتکل خانه هوشمند Matter نیز توانایی شما را برای اتصال دستگاه‌ها بین برندها و عملکردها افزایش می‌دهد. اگر به دنبال پیدا کردن اپلیکیشن خانه هوشمند ایده‌آل خود هستید، ادامه مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

فهرست مطالب

راهنمای انتخاب بهترین اپلیکیشن خانه هوشمند

یک اپلیکیشن خانه هوشمند باید به‌گونه‌ای باشد که استفاده از آن آسان بوده و در عین حال انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد. همچنین از دستگاه‌های مختلف با برندهای متفاوت پشتیبانی کند تا به راحتی بتواند تمامی آنها را با یکدیگر مدیریت کند. پس هنگام انتخاب نرم‌افزار خانه هوشمند، برای اطمینان از انتخاب گزینه ایده‌آل باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. هر یک از موارد زیر در ادامه به تفصیل بررسی خواهد شد.

  • نرم‌افزار مبتنی بر هاب یا مبتنی بر ابر
  • سازگاری با دیگر دستگاه‌ها و برندها
  • کاربر‌پسند بودن (رابط کاربری آسان)
  • گزینه‌های سفارشی‌سازی عملکرد اتوماسیون
  • امنیت نرم‌افزار
  • پشتیبانی از Matter
  • هزینه استفاده

مبتنی بر هاب یا مبتنی بر ابر

برنامه‌های مبتنی بر هاب برای اتصال به سایر دستگاه‌ها، به هاب فیزیکی نیاز دارند، در‌حالی‌که برنامه‌های مبتنی بر ابر برای اتصال، فقط به اینترنت نیاز خواهند داشت. سیستم‌های مبتنی بر هاب معمولاً سریع‌تر از سیستم‌های مبتنی بر ابر هستند؛ چرا که برای کار کردن نیازی به اینترنت ندارند. با این‌حال، سیستم‌های مبتنی بر ابر انعطاف‌پذیری و دسترسی بیشتری از راه دور به اپلیکیشن خانه هوشمند شما ارائه می‌دهند.

برای خانه هوشمند، لزوماً نیازی به هاب نیست؛ اما داشتن هاب کارایی بیشتری به شما ارائه می‌دهد. در واقع هاب، مغز اپلیکیشن ساختمان هوشمند است که از طریق آن، می‌توان دستگاه‌های موجود در خانه را مدیریت و کنترل کرد. البته نرم‌افزار هوشمند نصب شده روی گوشی هم تا حد زیادی همین کار را انجام می‌دهد، اما برای کنترل و مدیریت نیاز به فضای ابری دارد. در مقابل با داشتن هاب، تمامی فعالیت‌ها به صورت اتوماتیک اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت نیست.

برخی از بهترین نرم‌افزارهای هوشمندسازی خانه، مبتنی بر هاب در سال 2023 عبارتند از:

  • Samsung SmartThings
  • Homey
  • Yubii (پشتیبانی شده توسط Fibaro)
  • Hubitat Elevation
  • Assistant Mobile Home

برترین نرم‌افزارهای هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر ابر عبارتند از:

  • Amazon Alexa
  • Google Home
  • Apple HomeKit

 بسته به ترجیحات و نیازهای خود، می‌توانید دستگاه‌های مبتنی بر هاب یا ابر را برای خانه هوشمند خود انتخاب کنید.

سازگاری با دیگر دستگاه‌ها و برندها

هنگام انتخاب یک نرم‌افزار هوشمندسازی ساختمان، در نظر گرفتن فاکتور سازگاری بسیار مهم است. برنامه‌ای که از طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند، گسترش اکوسیستم خانه هوشمند شما را در آینده آسان‌تر خواهد کرد. برای مثال، برنامه Google Home با Google Nest، Google Wi-Fi، دستگاه‌های Google Home، Chromecast و بسیاری از برندهای دیگر سازگار است.

قبل از انتخاب نهایی اپلیکیشن خانه هوشمند، فهرستی از دستگاه‌ها و برندهای پشتیبانی شده توسط آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با دستگاه‌های شما سازگار است. نه تنها دستگاه‌هایی را که در حال حاضر دارید، بلکه دستگاه‌هایی را که ممکن است بخواهید در آینده به آپارتمان هوشمند خود اضافه کنید نیز در نظر بگیرید. با برنامه مناسب، می‌توانید از داشتن یک خانه هوشمند که با دیگر دستگاه‌های شما سازگار است، اطمینان یابید.

کاربر‌پسند بودن (رابط کاربری آسان)

یک اپلیکیشن خانه هوشمند کاربرپسند، راه‌اندازی و استفاده روزانه را آسان‌تر می‌کند. رابط برنامه باید برای تمام اعضای خانواده آسان و کاربردی باشد و به شما امکان دهد دستگاه‌های خود را به‌طور موثر کنترل و نظارت کنید. به‌عنوان مثال، برنامه Google Assistant اتصالات همزمان بین بسیاری از پلتفرم‌ها را ارائه می‌دهد و می‌تواند برای پخش موسیقی، ارسال پیامک، برقراری تماس تلفنی، دریافت اخبار مهم، روشن کردن چراغ‌ها و بررسی آب‌وهوا استفاده شود.

هنگام بررسی برنامه‌های خانه هوشمند، به دنبال ویژگی‌هایی باشید که کاربرپسندی را افزایش می‌دهند؛ از جمله تنظیمات شخصی و قابلیت‌های کنترل صدا. درنهایت، کاربری راحت می‌تواند تجربه داشتن یک خانه هوشمند را لذت‌بخش‌‌تر و بدون مشکل ‌کند.

گزینه‌های سفارشی‌سازی عملکرد اتوماسیون

از دیگر موارد مهم و تأثیرگذار انتخاب پلتفرم خانه هوشمند، گزینه‌های سفارشی‌سازی است. دستگاه‌های هوشمند می‌توانند ترجیحات کاربر را یاد بگیرند، بنابراین می‌توان از این نوع پلتفرم‌ها انتظار سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی بیشتری داشت. به‌عنوان مثال، برنامه فیلیپس HUE براساس سبک زندگی کاربر، تجربیات سفارشی‌سازی شده‌ای را ارائه می‌دهد تا سبک زندگی منحصربه‌فردتری را تجربه کند. 

امنیت نرم‌افزار

مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های خانه هوشمند امنیت آن است، زیرا از خانه و اطلاعات شخصی شما در برابر هکرها یا تهدیدات احتمالی محافظت می‌کند. از جمله اقدامات امنیتی این اپلیکیشن‌ها، ایجاد کانال‌های ارتباطی ایمن و داده‌های رمزگذاری شده است. به عنوان مثال، Alarm.com حفاظت بسیار کاملی را ارائه می‌دهد که قابل اعتماد و کاربردی است. بنابراین هنگام ارزیابی برنامه‌های خانه هوشمند، ویژگی‌های امنیتی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت؛ چرا که آرامش خاطر بیشتری برای شما فراهم می‌کند.

پشتیبانی از Matter

Matter یک استاندارد جدید و جهانی برای خانه هوشمند است که با طیف گسترده‌ای از برندها و دستگاه‌ها سازگار می‌باشد. Matter در نوامبر 2022 راه‌اندازی شد و مانند یک نسخه اینترنت اشیا USB یا MIDI کار می‌کند. از زبان و پروتکل‌های مشترک استفاده می‌کند تا هر گجت خانه هوشمند را به‌طور یکپارچه در هر سیستم خانه هوشمند ادغام کند. در واقع هدف سازندگان اینترنت اشیا این بوده که یک استاندارد جهانی برای دنیای رو به رشد دستگاه‌های خانه هوشمند پیدا کنند که Matter همان استاندارد است.

هزینه استفاده

از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب نرم‌افزار خانه هوشمند، هزینه آن است. گرچه ممکن است برخی از برنامه‌ها رایگان باشند یا به هزینه اشتراک یا حتی ابزارهای سخت‌افزاری اضافی نیاز داشته باشند. به‌عنوان مثال، بسته به ویژگی‌ها و پیچیدگی برنامه، ساخت یک برنامه اتوماسیون خانه هوشمند می‌تواند بین 20 هزار تا 150 هزار پوند هزینه‌بر باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب یک اپلیکیشن خانه هوشمند، تمامی هزینه‌های مربوط به آن را بررسی‌ کنید تا با بودجه و نیاز کاربری شما متناسب باشد.

کاربرد اپلیکیشن‌های خانه هوشمند

برنامه خانه هوشمند که گاهی به‌عنوان برنامه اتوماسیون خانگی یا برنامه اتوماسیون خانه هوشمند هم شناخته می شود، نرم‌افزاری است که برای کنترل و مدیریت از راه دور دستگاه‌های هوشمند و متصل در خانه (معمولاً از طریق تلفن هوشمند یا تبلت) استفاده می‌شود.

برنامه‌های خانه هوشمند ممکن است تک‌منظوره باشند؛ به‌عنوان یک برنامه فقط برای کنترل لامپ‌های هوشمند و به منظور خودکارسازی و مدیریت سیستم روشنایی خانه و یا چند منظوره و برای مدیریت تمام اقلام هوشمند استفاده شوند. این برنامه‌ها برای مدیریت، یکپارچگی و اعلام هشدار در هنگام بروز مشکل در تجهیزات مختلف خانه هوشمند نظیر سیستم گرمایشی هوشمند، سیستم‌های سرگرمی هوشمند، سیستم‌های امنیتی هوشمند و … در خانه استفاده می‌شوند.

نرم‌افزارهای خانه هوشمند عمدتاً از طریق یک هاب مرکزی به تجهیزات خانه متصل می‌شوند و به کاربر اجاره می‌دهند فرآیندهای دلخواه خود را تعریف و مدیریت کند. به‌عنوان مثال زمانی که کاربر خانه را ترک می‌کند و دوربین‌های هوشمند متوجه این موضوع شده، سیستم امنیتی خانه فعال شده و در و پنجره‌ها به‌طور خودکار قفل می‌شوند، سیستم گرمایش خانه و لامپ‌ها خاموش شده و تمام این موارد با ورود مجدد کاربر به خانه، به‌طور معکوس انجام خواهند شد.

نرم‌افزارهای کاربردی برای اتوماسیون خانه‌های هوشمند اغلب قابلیت‌های متعددی را ارائه می‌دهند تا امکان کنترل و مدیریت از راه دور خانه توسط کاربران وجود داشته باشد. در زیر برخی از ویژگی‌های رایج برنامه اتوماسیون خانه هوشمند ارائه شده است.

  • کنترل صدا: ادغام با دستیارهای صوتی مانند Apple Siri ،Google Assistant یا Amazon Alexa دستورات صوتی را برای کنترل دستگاه فعال می‌کند.
  • کنترل دستگاه: به کاربران امکان می‌دهد تا تمام دستگاه‌های هوشمند مختلف را از یک رابط واحد کنترل کنند.
  • تایمرهای زمانبندی: کاربران می‌توانند فرآیندهای زمان‌بندی شده‌ای را برای عملیات خودکار تنظیم کنند، مانند روشن و خاموش کردن چراغ‌ها در ساعات مشخص شبانه‌روز.
  • دسترسی از راه دور: دسترسی از راه دور به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از گوشی هوشمند، لوازم خانه هوشمند خود را از هر مکانی نظارت و مدیریت کنند.
  • Push Notifications: کاربران می‌توانند اعلان‌ها و هشدارهای لحظه‌ای را برای رویدادهایی مانند تشخیص حرکت، باز شدن درها یا پنجره‌ها، هشدارهای دود و … در تلفن‌های هوشمند یا دستگاه‌های دیگر دریافت کنند.
  • ادغام با دستگاه‌ها و خدمات دیگر: این ویژگی با سازگاری و ادغام با طیف وسیعی از پلتفرم‌ها و دستگاه‌های خانه هوشمند، کنترل و اتوماسیون روان را در بسیاری از برندها و اکوسیستم‌های خانه هوشمند ممکن می‌سازد.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و بینش: کاربران می‌توانند به اطلاعات مربوط به دستگاه‌های خانه هوشمند، مصرف انرژی، روند استفاده و پیشنهادات بهینه‌سازی دسترسی داشته باشند.

این عملکردها ممکن است بسته به هر برنامه اتوماسیون خانه هوشمند و دستگاه‌هایی که پشتیبانی می‌کنند تغییر کند. قبل از انتخاب، بررسی ویژگی‌ها و سازگاری برنامه توصیه می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای خانه هوشمند

در بخش اصلی این مقاله، شما را با بهترین نرم‌افزارهای خانه هوشمند و ویژگی‌های اصلی آنها آشنا می‌کنیم.

بهترین نرم‌افزار خانه هوشمند: آمازون الکسا

امتیازات مزایا معایب
امتیاز در اپ‌استور: 4.6 کنترل صوتی دقیق رابط کاربری پیچیده
امتیاز در گوگل پلی: 4.3 برخورداری از ویژگی‌های فراوان  

بهترین اپلیکیشن برای مدیریت خانه هوشمند، اپلیکیشن الکسای آمازون است. این اپلیکیشن به خاطر داشتن کنترل‌های صوتی قوی، آنچه را که می‌گویید با دقتی بی‌نظیر تشخیص می‌دهد. برخلاف اینکه رابط کاربری پیچیده‌ای دارد، اما توانایی اتصال با تعداد زیادی دستگاه از برند‌های غیر از آمازون را دارد. به‌علاوه اینکه الکسا از قابلیت بی‌نظیر پروتکل Matter نیز پشتیبانی می‌کند.

الکسای آمازون مادر همه سیستم‌های خانه هوشمند است. دستیابی به تمام کنترل‌ها می‌تواند کمی دشوار باشد، اما به شما این قدرت را می‌دهد که از انواع تجهیزات خانه هوشمند از جمله بلندگوها، لامپ‌ها، ترموستات‌ها، درهای پارکینگ و … استفاده کنید. الکسا به‌طور کامل با Matter سازگار است، بنابراین حتی دستگاه‌های غیرآمازون بدون برند نیز می‌توانند تحت فرمان الکسا کار کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌ها:

بهترین اپلیکیشن خانه هوشمند از نظر سازگاری: SmartThings

امتیازات مزایا معایب
امتیاز در اپ‌استور: 4.5 رابط کاربری آسان مشکل در اتصال با دیگر دستگاه‌ها
امتیاز در گوگل پلی: 4.1 سازگاری با بیشترین تعداد دستگاه  

سازگارترین برنامه خانه هوشمند اپلیکیشن SmartThings است، البته در صورتی که با هاب پیشنهادی آن استفاده شود. SmartThings با برندها و دستگاه‌های مختلف از جمله تلویزیون، بلندگو، لوازم خانگی و … سازگار است. این اپلیکیشن هوشمند با داشتن رابط کاربری آسان، تنظیم روتین‌های خودکار را ساده می‌کند. بعلاوه اینکه تمامی دستگاه‌های شما را در ویجت‌هایی فعال می‌کند که می‌توانید روی آنها ضربه زده و بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

این نرم‌افزار یکی از فایل‌های نصب شده بر روی گوشی Samsung Galaxy است، اما در دستگاه‌های iPhone و Google Pixel نیز قابل نصب است و می‌توانید از Google Assistant برای فرمان صوتی آن نیز استفاده کنید. این اپلیکیشن را می‌توان با Apple HomeKit و Apple Home نیز استفاده کرد اما طبق نظرات کاربران در اپ استور، در این حالت، SmartThings با بسیاری از دستگاه‌های غیر اپل سازگار نیست. بعلاوه در صورت چندین کاربره بودن، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود.

مهم‌ترین ویژگی‌ها:

  • کنترل خانه از راه دور
  • صفحه‌نمایش دستگاه هوشمند
  • اعلان‌های خودکار
  • پشتیبانی از دستیار گوگل
  • بررسی وضعیت آب‌وهوا، زمان و …
  • گزینه‌های کنترل مشترک
  • هاب پیشنهادی: Aeotec Smart Home Hub
  • لینک دانلود برنامه

بهترین انتخاب برای کنترل‌ و مدیریت اتوماسیون: IFTTT

امتیازات مزایا معایب
امتیاز در اپ‌استور: 4.6 عدم نیاز به هاب قابلیت‌های محدود بدون اشتراک
امتیاز در گوگل پلی: 3.4 کنترل اتوماسیون‌های سفارشی و از پیش‌ساخته شده  

IFTTT یک برنامه مستقل است که به هاب نیاز ندارد و از طریق آن می‌توانید تمامی اتوماسیون‌های اسمارت هوم را تنظیم و مدیریت کنید. نام این اپلیکیشن از یک اصل برنامه‌نویسی به نام «اگر این، پس آن (if this, then that)» گرفته شده است. هدف از طراحی این اپلیکیشن، انعطاف‌پذیری و خلاقیت در راه‌اندازی اپلت‌های شخصی است (اپلت نوعی نرم‌افزار کامپیوتری کوچک برای انجام کارهای مشخص است). حتی می‌توانید از بین انواع از پیش تعیین شده که از طریق توئیت‌های تبلیغاتی توسط هوش مصنوعی ایجاد شده، یکی را انتخاب کنید.

نسخه رایگان IFTTT به شما امکان می‌دهد دو اپلت به صورت همزمان راه‌اندازی کنید اما اگر واقعاً می‌خواهید همه ابزارهای خانگی خود را در دو اپلت هماهنگ کنید، توصیه می‌کنیم نسخه +Pro (با هزینه 5 دلار در ماه) را انتخاب کنید که شامل اپلت‌های نامحدود است. برنامه‌های پرو پلاس این امکان را به شما می‌دهد که با خدمات هوش مصنوعی و دیگر ابزارهای توسعه‌دهنده آن کار کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌ها:

  • هزاران اتوماسیون از پیش‌ساخته شده
  • پشتیبانی از اتوماسیون شخصی
  • ابزارهای هوش مصنوعی و مکان‌محور
  • عدم نیاز به هاب
  • طرح پشنهادی: +IFTTT Pro (5 دلار در ماه)
  • لینک دانلود برنامه

بهترین انتخاب برای اپلیکیشن‌های Nest گوگل: Google Home

امتیازات مزایا معایب
امتیاز در اپ‌استور: 4.5 تعامل عالی با دستگاه‌های Nest پشتیبانی محدود از سایر برندها
امتیاز در گوگل پلی: 4.2 کنترل‌های اتوماسیون آسان  

Google Nest مجموعه‌ای از محصولات خانه هوشمند شرکت گوگل است که شامل بلندگوهای هوشمند، نمایشگرهای هوشمند، دستگا‌های پخش آنلاین فیلم، ترموستات‌ها، سنسور تشخیص دود و … می‌باشد. در گذشته نرم‌افزار Google Home برای برنامه Google Assistant و دستگاه‌های Nest بهترین عملکرد را داشت؛ اما نسخه جدید آن در سال 2023 و ادغام با Matter، این نرم‌افزار را برای ابزارهایی غیر از برند گوگل نیز کاربردی کرده است.

با گوگل هوم می‌توانید خانه هوشمند خود را از طریق تلفن‌های اندروید و iOS مدیریت کنید. از دیگر مزیت‌های این برنامه، می‌توان به رابط کاربر‌پسند آن اشاره کرد که دسترسی شما را به فعالیت‌های روزمره راحت‌تر می‌کند. علاوه‌بر این، می‌توانید چندین دستگاه را به صورت همزمان کنترل کنید. قابلیت دیگر این برنامه، داشتن دوربین‌های هوشمند است که می‌توانید به راحتی فضای بیرون از خانه را مدیریت کنید. در صورتی که از چند دوربین استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید مابین گزینه‌های مختلف جابه‌جا شوید.

مهم‌ترین ویژگی‌ها:

  • کنترل‌ ابزارهای گوگل نست، گوگل وای فای و …
  • داشتن دوربین‌های چندگانه
  • هشدارهای درب جلو
  • ویژگی‌های امنیتی پیشرفته
  • کاربرپسند
  • قابلیت اجرای روتین‌های هماهنگ
  • هاب پیشنهادی: Google Nest HD Max
  • دانلود برنامه

بهترین اپلیکیشن خانه هوشمند بدون هاب: Home Assistant

امتیازات مزایا معایب
امتیاز در اپ‌استور: 4.6 عدم نیاز به هاب ویژگی‌های محدود در رابط کاربری
امتیاز در گوگل پلی: 4.1 کنترل‌های منعطف  

Home Assistant بر همان اصل «اگر این، پس آن» مانند IFTTT استوار است و به دستگاه‌های خانه هوشمند اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به اتوماسیون‌های مشروط پاسخ دهند. دستیار خانگی (Home Assistant)، یک سیستم‌عامل متن‌باز است که از لحاظ امنیتی می‌تواند برای هکرها جذاب باشد. می‌توانید Home Assistant را بر روی طیف وسیعی از سیستم‌عامل‌ها از جمله Linux و Raspberry Pi نصب کنید.

با Home Assistant می‌توانید با استفاده از شبکه محلی (LAN) برای بسیاری از عملکردهای برنامه، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و حریم خصوصی خود را افزایش دهید. بسیاری از برنامه‌های خانه هوشمند برای مدیریت همه ابزارهای شما در خانه به یک سرور ابری متکی هستند، اما Home Assistant به شما امکان می‌دهد بخش عمده اکوسیستم خانه هوشمند خود را از طریق یک شبکه مستقل و به سبک اینترانت (اینترنت داخلی) که از رایانه خانگی و سوئیچ‌های اینترنت اجرا می‌شود، مدیریت کنید. این یک رویکرد چندان کاربرپسند نیست، اما یک راه‌اندازی ساده خانگی قابل سفارشی‌سازی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مهم‌ترین ویژگی‌ها:

  • پلتفرم منبع‌باز
  • کنترل‌های امنیتی خانه
  • حسگرهای وضعیت باتری و شبکه
  • ردیاب دستگاه
  • دکمه‌های منوی پاور اندروید
  • دانلود برنامه

سایر نرم‌افزارهای هوشمندسازی ساختمان

تعداد زیادی اپلیکیشن خانه هوشمند وجود دارد که هر کدام از مزایای خاص خود بهره‌مند است. این اپلیکیشن‌ها گرچه مثل موارد قبلی معروف و فراگیر نشدند اما با امکانات و قیمت مناسب خود می‌توانند در لیست بهترین اپلیکیشن‌های خانه هوشمند قرار بگیرند.

اپلیکیشن خانه هوشمند Homey

برنامه Homey طیف گسترده‌ای از سازگاری و یک رابط بصری مناسب را برای مدیریت خانه هوشمند شما ارائه می‌دهد. Homey با پشتیبانی از بیش از 50000 دستگاه، ادغام یکپارچه با برندهای مختلف خانه هوشمند را تضمین می‌کند.

طراحی کاربرپسند برنامه Homey کنترل و نظارت بر دستگاه‌های خانه هوشمند را آسان می‌کند، درحالی‌که سازگاری گسترده آن تضمین خواهد کرد که توانایی اتصال دستگاه‌های بیشتری را خواهید داشت. آن دسته از افرادی که به دنبال یک گزینه ایده‌آل برای خانه هوشمند خود هستند، برنامه Homey انتخاب مناسبی خواهد بود.

نرم‌افزار ساختمان هوشمند Yubii

اپلیکیشن Yubii بر یکپارچه‌سازی و طراحی کاربرپسند برای کنترل خانه هوشمند تمرکز دارد. Yubii با سازگاری با بیش از صد برند، تضمین می‌کند که می‌توانید طیف وسیعی از دستگاه‌ها را به راحتی به یکدیگر متصل و کنترل کنید.

برنامه Yubii با رابط کاربر‌پسند و ویژگی‌هایی که امکان اتصال و کنترل آسان دستگاه را فراهم می‌کند، به گونه‌ای طراحی شده است که مدیریت خانه هوشمند شما را به راحتی انجام دهد. اگر به دنبال یک نرم‌افزار هوشمندسازی ساختمان هستید که ادغام یکپارچه و سهولت استفاده را در اولویت قرار دهد، برنامه Yubii یک گزینه عالی است.

 اپلیکیشن Hubitat Elevation خانه هوشمند

نرم‌افزار Hubitat Elevation با پردازش محلی، پاسخگویی سریع‌تر و قابل اطمینانی را ارائه می‌دهد. این برنامه با ذخیره تمامی اقدامات خانه هوشمند به صورت محلی در هاب Elevation، حریم خصوصی و امنیت را تضمین می‌کند.

اپلیکیشن Hubitat Elevation علاوه‌بر تمرکز بر پردازش محلی، سنسور تشخیص حضور شخص و حصار جغرافیایی را ارائه می‌دهد؛ که آن را به یک انتخاب عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که به حریم خصوصی و امنیت اهمیت می‌دهند. با طراحی کاربرپسند و ویژگی‌های اتوماسیون قدرتمند، به نظر می‌رسد که اپلیکیشن Hubitat Elevation یکی از رقبای برتر در میان بهترین برنامه‌های خانه هوشمند مبتنی بر هاب است.

اپلیکیشن Apple HomeKit

برنامه Apple HomeKit با دستگاه‌های اپل ادغام می‌شود و از برندهای مختلف خانه هوشمند برای تجربه‌ای بی‌نظیر پشتیبانی می‌کند. با برنامه Apple Home، می‌توانید دستگاه‌های خانه هوشمند خود را از دستگاه اپل خود یا با دستورات صوتی ساده و با استفاده از Siri کنترل کنید.

HomeKit علاوه‌بر ادغام با دستگاه های اپل، از برندهای مختلف خانه هوشمند هم پشتیبانی می‌کند و امکان کنترل و اتوماسیون یکپارچه را ارائه می‌دهد. اگر از کاربران اپل هستید که به دنبال راه حل جامع برای اتوماسیون خانه هوشمند هستید، بدون شک برنامه Apple HomeKit یک انتخاب برتر خواهد بود.

جمع‌بندی و سوالات متداول اپلیکیشن‌های خانه هوشمند

در این مطلب، دنیای هیجان‌انگیز اپلیکیشن‌های خانه هوشمند و عواملی را که باید هنگام انتخاب گزینه مناسب برای نیازهای خود در نظر بگیرید، بررسی کرده‌ایم. با توجه به گزینه‌‎های مبتنی بر هاب و ابر، سازگاری، کاربرپسندی، سفارشی‌سازی، امنیت و هزینه، فاکتورهای مختلفی را به‌عنوان راهنمای خرید و انتخاب بهترین نرم‌افزارهای هوشمندسازی خانه وجود دارد.

اگر در برنامه خانه هوشمند خود با مشکلی مواجه شدید، چندین مرحله عیب‌یابی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. ابتدا بخش اطلاعات، پشتیبانی یا عیب‌یابی برنامه را بررسی کنید تا از سازگاری با دستگاه‌های خود اطمینان حاصل کنید. در صورت لزوم، دستگاه‌های خود یا خود برنامه را به‌روز کنید تا از عملکرد مطلوب آنها اطمینان حاصل کنید. بازنشانی (Reset) دستگاه‌ها، هاب هوشمند یا مودم نیز می‌تواند به حل مشکلات رایج کمک کند.

اپلیکیشن‌های خانه هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

اپلیکیشن‌های خانه هوشمند از طریق حسگرها می‌توانند سیستم‌ها و محیط‌ها را کنترل کرده و در صورت بروز مشکل هشدار ارسال کنند. برنامه‌های خانه هوشمند که از طریق یک هاب اتوماسیون خانگی به هم متصل می‌شوند، سیستم‌های متعددی را در خانه کنترل و مدیریت می‌کنند.

مشكلات يك خانه هوشمند چيست؟

از جمله مشكلاتي كه مي‌توان در مورد داشتن خانه هوشمند داشت شامل: هزينه‌هاي بالاي فناوري، غيرقابل انعطاف بودن دستگاه‌ها بعد از نصب، مديريت ضعيف، امنيت و قدرت است.

چرا مردم خانه‌هاي هوشمند را ترجيح مي‌دهند؟

با سیستم‌های خانه هوشمند، کارهایی مانند تنظیم چراغ‌ها، کنترل دما و کارکرد لوازم خانگی را می‌توان به راحتی از طریق تلفن هوشمند یا يكسري دستورات صوتی مدیریت کرد. خانه‌هاي هوشمند به افراد قدرت می‌دهد تا زندگی مستقل داشته و کنترل بیشتری بر محیط خانه خود داشته باشند.

بهترین اپلیکیشن هوشمندسازی ساختمان چیست؟

بهترین اپلیکیشن برای مدیریت آپارتمان هوشمند، اپلیکیشن الکسای آمازون است که به خاطر کنترل‌های صوتی قوی، آنچه را که می‌گویید با دقتی بی‌نظیر تشخیص و انجام می‌دهد.

آیا اپلیکیشن‌های خانه هوشمند به هاب نیاز دارند؟

برخی از برنامه‌ها به هاب نیاز دارند و برخی دیگر مبتنی بر ابر عمل می‌کنند. در هنگام انتخاب اپلیکیشن باید به توضیحات آن در زمینه نیاز به هاب توجه کنید.

منابع: highspeedinternet.com | vesternet.com

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات