خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی خانه و ساختمان

خانه هوشمند (Smart home)، خانه‌ای است که از دستگاه‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کند تا نظارت و مدیریت از راه دور وسایل و سیستم‌ها مانند روشنایی، گرمایش، سیستم امنیتی و… را امکان‌پذیر کند. فناوری خانه هوشمند که اغلب به عنوان اتوماسیون خانگی یا Domotics نیز گفته می‌شود (از کلمه لاتین domus به معنای خانه و ترکیب با automation گرفته شده است)، امنیت، راحتی و بهره‌وری انرژی را برای افراد خانه فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد دستگاه‌های هوشمند را کنترل کنند. این دستگاه‌ها اغلب با استفاده از یک برنامه خانه هوشمند در گوشی کنترل می‌شوند. گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های تحت شبکه، بخشی از اینترنت اشیا (IoT)، سیستم‌ها و دستگاه‌های خانه‌های هوشمند اغلب با هم کار می‌کنند. داده‌های کاربر را بین خود به اشتراک می‌گذارند و کلیه کارها را براساس ترجیحات صاحب خانه اتومات کرده و کنترل می‌کنند. در این مقاله از مجله فناوری لیپک می‌خواهیم به شما بگوییم که خانه هوشمند (اسمارت هوم) چیست و چه امکاناتی دارد و در ادامه به این سوال پاسخ دهیم: چگونه خانه خود را هوشمند کنیم؟

خانه هوشمند چیست؟

خانه‌های هوشمند می‌توانند بلندگوهای هوشمند، چراغ‌ها، ترموستات‌ها، زنگ درها یا هاب خانه را مدیریت کنند. فناوری هوشمند می‌تواند به لوازم آشپزخانه یا تجهیزات فضای باز نیز گسترش یابد. به‌طور کلی خانه هوشمند، مجموعه‌ای از لوازم و تجهیزات متصل به اینترنت است که علاوه‌بر امکان مدیریت و کنترل آنها از راه دور، امکان تعریف عملکرد خودکار براساس ترجیح کاربر را نیز فراهم می‌کنند. برای مشاهده لیست قیمت روز گوشی کلیک کنید.

فناوری خانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

خانه هوشمند مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند خانگی متفاوت نیست، بلکه شامل وسایلی است که با هم به صورت یکپارچه کار می‌کنند تا یک شبکه قابل کنترل از راه دور را ایجاد کنند. تمامی دستگاه‌ها مانند چراغ‌ها، ترموستات‌ها، سیستم‌های امنیتی و لوازم خانگی، توسط یک کنترل‌کننده اصلی اتوماسیون خانگی کنترل می‌شوند که اغلب به آن هاب (Hub) خانه هوشمند می‌گویند.

هاب خانه هوشمند یک دستگاه سخت‌افزاری است که به عنوان سیستم مرکزی خانه هوشمند عمل کرده و می‌تواند داده‌ها را درک و پردازش کرده و از راه دور ارتباط برقرار کند. این سیستم همه برنامه‌های متفاوت را در سیستم واحد خانه هوشمند ترکیب می‌کند که درنهایت امکان کنترل از راه دور را به صاحب خانه می‌دهد.

نمونه‌هایی از هاب ساختمان هوشمند عبارتند از:

  • Amazon Echo
  • Google Home
  • Wink Hub

در حالی که بسیاری از محصولات خانه هوشمند از Wi-Fi و بلوتوث برای اتصال به شبکه خانه هوشمند استفاده می‌کنند، برخی دیگر به پروتکل‌های بی‌سیم مانند Zigbee یا Z-Wave وابسته هستند.

دستگاه‌های خانه هوشمند را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که برنامه‌ها یا دستورات خاصی را دنبال کرده یا آن‌ها را طوری تنظیم کرد که از طریق دستیارهای خانگی مانند Amazon Alexa یا Google Assistant به دستورات صوتی پاسخ دهند. به عنوان مثال، یک ترموستات هوشمند می‌تواند عادات صاحب خانه را یاد بگیرد و به‌طور خودکار دما را براساس برنامه زمانی خاص آن‌ها تنظیم کند.

امکانات و تجهیزات خانه هوشمند

تقریباً در هر جنبه‌ای از زندگی که فناوری وارد فضای خانگی شده است (لامپ‌ها، ماشین ظرفشویی و غیره) یک جایگزین برای خانه هوشمند معرفی شده است که در ادامه به معرفی تعدادی از این فناوری‌ها خواهیم پرداخت:

  • تلویزیون‌های هوشمند: این تلویزیون‌ها برای دسترسی به محتوا از طریق برنامه‌های مختلف برای ویدئو و موسیقی درخواستی به اینترنت متصل می‌شوند. برخی از تلویزیون‌های هوشمند دارای قابلیت تشخیص صدا نیز هستند.
  • سیستم‌های روشنایی هوشمند: سیستم‌های روشنایی هوشمند علاوه‌بر اینکه می‌توانند از راه دور کنترل و سفارشی‌ شوند، می‌توانند زمان حضور افراد در اتاق را تشخیص داده و در صورت نیاز نور را تنظیم کنند. لامپ‌های هوشمند همچنین می‌توانند براساس در دسترس بودن نور روز، تنظیم شوند.
  • ترموستات‌های هوشمند: ترموستات‌های هوشمند دارای Wi-Fi یکپارچه هستند و به کاربران اجازه می‌دهند دمای آپارتمان را برنامه‌ریزی و از راه دور کنترل کنند و بر آن نظارت داشته باشند. همچنین این دستگاه‌ها رفتارهای صاحب خانه را یاد می‌گیرند و به‌طور خودکار تنظیمات را تغییر می‌‌دهند تا حداکثر راحتی و کارایی را برای آنها فراهم کنند. ترموستات‌های هوشمند می‌توانند مصرف انرژی را گزارش داده و به کاربران یادآوری کنند که فیلترها را تغییر دهند، وقت سرویس سیستم رسیده و ….
  • قفل‌های هوشمند و بازکننده‌های درب پارکینگ: کاربران می‌توانند از قفل‌های هوشمند و بازکننده‌های درب پارکینگ، به بازدیدکنندگان اجازه یا منع ورود بدهند. قفل‌های هوشمند همچنین می‌توانند زمان نزدیک بودن ساکنین را تشخیص داده و درها را برای آنها باز کنند.

  • دوربین‌ها و سیستم‌های امنیتی هوشمند: با دوربین‌های امنیتی هوشمند ساکنان می‌توانند خانه‌های خود را در زمانی که در منزل نیستند، کنترل کنند. حسگرهای حرکتی هوشمند می‌توانند تفاوت بین ساکنین، بازدیدکنندگان، حیوانات خانگی و سارقان را شناسایی کرده و در صورت تشخیص رفتار مشکوک ساکنان را مطلع کنند.
  • مراقبت از حیوانات خانگی هوشمند: مراقبت از حیوانات خانگی را می‌توان با فیدرهای متصل به صورت خودکار انجام داد (فیدرها دستگاه هوشمند و خودکار برای تغذیه حیوانات هستند). یا اینکه می‌توان گیاهان آپارتمانی و چمن‎‌ها را با استفاده از تایمرهای متصل آبیاری کرد.
  • لوازم آشپزخانه هوشمند: برندهایی مانند ال‌جی، جنرال الکتریک و سامسونگ تولیدکننده انواع لوازم خانه هوشمند هستند. به عنوان مثال قهوه‌سازهای هوشمند می‌توانند یک فنجان تازه را به‌طور خودکار در یک زمان برنامه‌ریزی شده دم کنند یا یخچال‌های هوشمندی که تاریخ انقضای محصولات را پیگیری می‌کنند، فهرست‌ خرید براساس موجودی یخچال درست می‌کنند یا حتی دستورالعمل‌های طبخ غذا را براساس مواد موجود تهیه می‌کنند.
  • مانیتورهای هوشمند خانگی: به عنوان مثال مانیتورهای سیستم خانگی می‌توانند افزایش برق را حس کرده و لوازم خانگی را خاموش کنند، خرابی آب یا یخ‌زدگی لوله‌ها را حس کرده و آب را قطع کنند تا خانه دچار آب‌گرفتگی نشود.
  • دوشاخه‌های هوشمند: دوشاخه‌ها به سوکت‌های دیواری متصل می‌شوند تا دستگاه‌های ساده خانگی مانند لامپ‌ها و پنکه‌های سقفی را تغییر دهند، بنابراین می‌توان آن‌ها را از راه دور و از طریق برنامه‌های تلفن همراه و دستیارهای صوتی مانند الکسا کنترل کرد.

خصوصیات خانه هوشمند

فناوری خانه هوشمند مزایای متعددی را ارائه می‌کند؛ از راحت کارکردن لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی تا راحتی تنظیم ترموستات از راه دور در یک روز سرد زمستانی. به غیر از این موارد، خانه‌های هوشمند مزایای دیگری دارد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

مزایای خانه هوشمند

  • مهم‌ترین مزیت خانه هوشمند، ایجاد آرامش خاطر برای ساکنین ساختمان است. صاحبان خانه می‌توانند خانه‌های خود را از راه دور کنترل کنند و با خطراتی مانند روشن ماندن قهوه‌ساز یا باز ماندن درب ورودی خانه خود مقابله کنند. بعلاوه سیستم خانه هوشمند ترجیحات کاربر را برای راحتی بیشتر در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند برنامه‌هایی از جمله باز شدن درب پارکینگ، روشن‌ شدن چراغ‌ها، روشن شدن شومینه و پخش موسیقی مورد علاقه خود پس از رسیدن به خانه را برنامه‌ریزی کنند.
  • مزیت دیگر هوشمند برای افراد سالمند است. دستگاه‌های اینترنت اشیا به اعضای خانواده این امکان را می‌دهند که از راه دور بر سلامت و رفاه سالمندان نظارت کنند و به آنها اجازه می‌دهد به جای خانه سالمندان، در منزل راحت بمانند. اتوماسیون خانگی به کاربران کمک می‌کند تا کارایی لوازم خانه را بهبود بخشند. به جای روشن گذاشتن تهویه مطبوع در طی روز، یک سیستم خانه هوشمند می‌تواند رفتارهای صاحب خانه را یاد گرفته تا اطمینان حاصل شود که خانه تا زمان بازگشت آنها خنک یا گرم می‌شود.
  • باعث صرفه‌جویی در منابع و پول می‌شود. مثلاً با سیستم آبیاری هوشمند، چمن حیاط فقط در صورت نیاز و با مقدار مشخص آب، آبیاری می‌شود. با دستگاه‌های اتوماسیون خانگی و راه‌اندازی سیستم هوشمند انرژی، آب و سایر منابع به‌طور موثرتری استفاده می‌شوند که به صرفه‌جویی در منابع طبیعی و پول برای مصرف‌کننده کمک می‌کند.
  • وظایف را مدیریت می‌کند. دستیارهای مجازی هوشمند مانند Google Home یا Amazon Echo می‌توانند وظایف خود را از طریق تشخیص گفتار و دستورات صوتی انجام دهند. به‌عنوان مثال، صاحبان خانه می‌توانند از دستورات صوتی برای روشن کردن موسیقی، جستجوی وب و کنترل دستگاه‌های هوشمند خانگی استفاده کنند. همچنین می‌توانند برنامه‌های افراد را به آنها یادآوری کنند.

معایب خانه‌های هوشمند

  • به یک اینترنت قابل اعتماد نیاز دارد. اینترنت ضعیف یا قطع شدن اینترنت می‌تواند دستگاه‌ها و ابزارهای متصل به خانه هوشمند را از کار بیاندازد.
  • نقطه‌ضعف خانه‌های هوشمند، پیچیدگی در کار با آنها است. برخی از افراد با فناوری مشکل داشته و یا با اولین مشکل از آن دست می‌کشند. سازندگان خانه‌های هوشمند بر روی کاهش پیچیدگی و بهبود تجربه کاربری کار می‌کنند تا آن را برای کاربران در تمام سطوح فنی لذت‌بخش و سودمند کنند. برای اینکه سیستم‌های اتوماسیون خانگی واقعاً مؤثر باشند، دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن سازنده، قابلیت همکاری با یکدیگر را داشته باشند و از پروتکل‌های مشابه یا حداقل پروتکل‌های مکمل استفاده کنند.
  • از آنجایی که این یک بازار نسبتاً جدید است، هنوز استاندارد جامعی برای اتوماسیون خانگی وجود ندارد؛ با این حال، مجموعه‌های استانداردی با تولیدکنندگان و پروتکل‌ها همکاری می‌کنند تا از قابلیت همکاری و تجربه کاربری یکپارچه اطمینان حاصل کنند.
  • مسئله مهم دیگر امنیت خانه هوشمند است. دستگاه‌های IoT همراه با چالش‌های امنیتی هستند، زیرا اکثر آن‌ها فاقد رمزگذاری داخلی هستند. علاوه‌بر این، آنها می‌توانند به‌عنوان نقاط دسترسی برای داده‌های حساس کاربر تحت شبکه عمل کنند و سطح حمله را افزایش دهند. طبق گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی بازار اینترنت اشیا مصرف‌کننده Parks Associates، حدود 55 درصد از کاربران نگران امنیت دستگاه‌های خانه هوشمند خود هستند. اگر هکرها بتوانند به یک دستگاه هوشمند نفوذ کنند، به‌طور بالقوه می‌توانند چراغ‌ها و آلارم‌ها را خاموش کرده، قفل درها را باز کنند و خانه را در مقابل نفوذ بی‌دفاع نگه دارند.
  • علاوه‌بر امنیت خانه، بسیاری از مخالفان خانه هوشمند نیز نگران حفظ حریم خصوصی داده‌ها هستند. طبق گزارش تحقیقاتی Parks Associates، حدود 72 درصد از کاربران نگرانی شدید خود را در مورد امنیت داده‌های شخصی خود که توسط دستگاه‌های خانه هوشمند جمع‌آوری و منتقل می‌شوند، ابراز کردند؛ چرا که نگران دسترسی یا کنترل غیرمجاز دستگاه‌های هوشمند بدون اجازه آنها هستند. در‌‌حالی‌که سازندگان دستگاه‌ها و پلتفرم‌های خانه هوشمند داده‌های کاربر را جمع‌آوری می‌کنند تا محصولات خود را بهتر بسازند یا خدمات جدید و بهبودیافته‌ای را به مشتریان ارائه دهند، اعتماد و شفافیت برای تولیدکنندگانی که به دنبال به دست آوردن مشتریان جدید هستند، حیاتی است.
  • قیمت بالا: اگرچه قیمت‌ها در حال کاهش است، بسیاری از دستگاه‌های خانه هوشمند هنوز گران بوده و یک پکیج کامل خانه هوشمند ممکن است هزاران دلار (صدها میلیون تومان) هزینه داشته باشد.

چگونه خانه خود را هوشمند کنیم؟

برای هوشمندسازی خانه، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب نوع سیستم: قبل از خرید هرگونه دستگاه هوشمند باید تصمیم بگیرید که کدام اکوسیستم برای شما عملکرد بهتری دارد. اگر از دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک استفاده می‌کنید، استفاده از اکوسیستم آمازون الکسا انتخاب ایده‌آلی است؛ اما اگر از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، پلتفرم هوم گوگل انتخاب بهتری خواهد بود.
  2. تهیه هاب: مرحله بعدی برای هوشمندسازی خانه، داشتن هاب است. شما می‌توانید تمامی ابزارهای خانه هوشمند خود را با یک گوشی همراه یا از طریق فرمان صوتی به دستیار مربوطه یا حتی با استفاده از یک اپلیکیشن کنترل کنید. به هر حال توصیه می‌شود ترکیبی از اسپیکر و نمایشگر هوشمند در فضای خانه خود داشته باشید تا دستیار سیستم هوشمند دسترسی کامل به صدای شما داشته باشد.
  3. انتخاب وای‌فای: آنچه باید بدانید این است که تمامی دستگاه‌های خانه هوشمند نیاز به وای فای قوی دارند. دو فرکانس پرکاربرد در وای فای شامل 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز است. اغلب دستگاه‌های خانه‌های هوشمند روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند. البته این روند در حال تغییر است و به برد طولانی‌تری نیاز خواهد بود. یک پروتکل جدید وای فای به نام Wifi 6 که از 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، در حال ورود به بازار است که نسبتاً سریع‌تر از نسل‌های قبل خود است. مزیت استفاده از این وای فای، کنترل تعداد دستگاه‌های بیشتر، مصرف انرژی کمتر و داشتن امنیت بالا است.
  4. استفاده از UPS: یک خانه هوشمند برای اتصال به اینترنت پایدار و برای روشن نگه داشتن دستگاه‌های الکترونیکی به برق متکی است؛ به مین دلیل استفاده از یک UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) ضروری است، زیرا از دستگاه‌ها در برابر قطعی و نوسانات برق محافظت کرده، از آسیب احتمالی نوسانات برف جلوگیری می‌کند و از خاموش نشدن دستگاه‌ها در حین قطعی برق مطمئن می‌شود.
  5. شروع با وسایل ساده: با اقلام اولیه مانند دوشاخه‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند و سوئیچ‌های هوشمند برای اسمارت هوم خود شروع کنید؛ زیرا این تجهیزات ساده به سرعت راه‌اندازی می‌شوند و به راحتی می توانند بسیاری از کارهای مختلف را در خانه خودکار کنند. به عنوان مثال، دوشاخه‌های هوشمند می‌توانند روشن و خاموش شدن فن، چراغ، لامپ، آرام‌پز و بخاری‌ها را خودکار کنند.
  6. ارتقای امنیت دستگاه‌ها: از آنجایی که اکثر دستگاه‌های اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند امنیت داخلی یا رمزگذاری ندارند، تنظیم رمزهای عبور قوی و احراز هویت چندعاملی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به این دستگاه‌ها مهم است.
  7. تکمیل تدریجی لوازم هوشمند: وقتی صاحب خانه با سازوکار راه‌اندازی و کاربری خانه هوشمند راحت‌تر شود، می‌تواند دستگاه‌های بیشتری مانند سیستم‌های امنیتی، دوربین‌ها و قفل‌های هوشمند و … را به ترکیب خانه خود اضافه کند.

بلوتوث، وای فای یا هاب هوشمند؟

از طریق یک هاب هوشمند وای فای، تعدادی از دستگاه‌های خانه هوشمند امکان اتصال از طریق بلوتوث وای فای را ارائه می‌کند. اگر چه بلوتوث یک انتخاب بسیار ساده است، اما بسیار کُند عمل می‌کند. اما در مقابل یک هاب هوشمند یک انتخاب ایده‌آل بوده که می‌تواند به کاهش تراکم، ارائه پایداری بیشتر و پاسخگویی بیشتر دستگاه‌های متصل کمک کند.

معمولاً هاب‌ها از فناوری متفاوتی برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کنند؛ دستگاهی که انرژی کم، لیست فناوری‌ها، پهنای باند کم و بُرد طولانی دارد. البته در این میان نیز تعدادی از هاب‌ها دستگاه‌های مخصوص و مستقلی هستند که روند یکپارچه‌سازی فناوری‌هایی مانند اسپیکرهای هوشمند، نمایشگرها، روترها و دیگر دستگاه‌ها را ارائه می‌دهد.

نکته‌ای که در انتخاب وای فای باید در نظر بگیرید این است که در محیط‌های آپارتمانی این امکان وجود دارد که سیگنال‌های وای فای با یکدیگر تداخل داشته باشند. برای مدیریت این مشکل می‌توانید از یک برنامه برای بررسی میزان شلوغی کانال‌های وای فای خود استفاده کنید؛ هر چند اکثر مودم‌ها باید به صورت خودکار این کار را انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای تنظیمات مودم وای فای را برای ارتقای امنیت و افزایش پهنای باند سیگنال مودم مطالعه کنید.

گروه‌بندی، اتوماسیون و تعریف روتین دستگاه‌ها

می‌توانید دستگاه‌ها را در برنامه اکوسیستم خانه هوشمند انتخابی خود گروه‌بندی کنید یا آنها را در اتاق‌ها سازماندهی کنید. برای مثال، زمانی که چندین چراغ هوشمند دارید، این کار یک مرحله حیاتی خواهد بود تا مجبور نشوید با فرمان صوتی بگویید «چراغ 1 پذیرایی را روشن کن» و «چراغ 2 پذیرایی را روشن کن». اگر همه چراغ‌ها را در یک گروه سازماندهی کنید، می‌توانید بگویید «چراغ‌های پذیرایی را روشن کن».

بسته به پلتفرمی که استفاده می‌کنید می‌توانید اتاق‌های خانه را گروه‌بندی کنید؛ زیرمجموعه‌هایی از دستگاه‌ها را در اتاق‌ها ایجاد کنید یا با ایجاد گروه‌ها، مناطق یا اتاق‌های سفارشی، دستگاه‌ها را در چند اتاق گروه‌بندی کنید. این کار گرچه وقت‌گیر است اما کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای دستورات صوتی و تنظیم اتوماسیون یا روال کاری دستگاه‌ها به شما می‌دهد.

یکی از بهترین بخش‌های خانه هوشمند این است که می‌توانید عملیات آن را خودکار کنید. برای مثال، سیستم خانه هوشمند شما ممکن است تشخیص دهد که شما از خانه خارج می‌شوید و همه‌چیز را خاموش کند، یا با روشن کردن چراغ‌ها، روشن کردن سیستم تهویه مطبوع و پخش لیست موزیک مورد علاقه‌تان، نسبت به بازگشت شما به خانه واکنش نشان می‌دهد. همچنین برخی از کارها را می توان با یک کلمه خاص و دلخواه آغاز کرد؛ مثلاً فقط با گفتن «صبح بخیر» به دستیار گوگل، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که گزارشی اخبار روز را بیان کند، پرده‌ها را کنار بزند و دستگاه قهوه‌ساز را روشن کند.

ساختمان هوشمند چیست؟

در حالی که هر خانه هوشمند در نوع خود یک ساختمان هوشمند است اما هر ساختمان هوشمند یک خانه هوشمند نیست! ساختمان‌های اداری، تجاری، صنعتی و مسکونی در هر شکل و اندازه در حال استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیا برای بهبود کارایی ساختمان، کاهش هزینه‌های انرژی و آسیب‌های زیست‌محیطی، تضمین امنیت و بهبود رضایت سرنشینان هستند. به عبارت ساده‌تر زمانی که علاوه‌بر خانه‌ها یا واحدهای یک آپارتمان و ساختمان هوشمند باشند، سیستم کلی ساختمان نظیر روشنایی فضای مشاع و … نیز هوشمند شود، به آن ساختمان هوشمند گفته می‌شود.

بسیاری از همان فناوری‌های هوشمند مورد استفاده در خانه‌های هوشمند در ساختمان‌های هوشمند هم استفاده می‌شود؛ از جمله روشنایی، انرژی، گرمایش و تهویه مطبوع، و سیستم‌های امنیتی و دسترسی ساختمان. به عنوان مثال، یک ساختمان هوشمند می‌تواند با استفاده از حسگرهایی که تعداد ساکنان یک اتاق را تشخیص می‌دهند، هزینه‌های انرژی کاهش دهد. دما می‌تواند بر حسب تعداد افراد به‌طور خودکار تنظیم شود.

حرف آخر: چرا خانه هوشمند؟

خانه‌های هوشمند با استفاده از نوآوری و فناوری، انجام کارها را آسان‌تر می‌کنند؛ خواه کنترل برنامه‌ها با استفاده از گوشی شما باشد یا برنامه‌ریزی محصولات برای انجام کارها در زمان‌های خاص، خانه‌های هوشمند شیوه انجام کارها، مصرف انرژی و تعامل افراد با لوازم خانگی خود را متحول کرده‌اند. پیشرفت‌های آینده در فناوری دستگاه‌های هوشمند، مدل‌های زبان و دستیارهای مجازی مانند ChatGPT را با هم ترکیب می‌کند. برخی از شرکت‌ها در حال حاضر از این فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ساخت دستیارهای شخصی خود استفاده می کنند.

مزایای خانه هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد؟

داشتن یک خانه هوشمند مزایای زیادی مانند راحتی و کارایی دارد و بسیاری از این کارها را خودکار کرده و درنهایت زندگی شما را آسان می‌کند. همچنین خانه هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بیشتری بر مصرف انرژی خود داشته باشید. کنترل انرژی از طریق تنظیم دما، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، باز و بسته کردن درب پنجره‌ها و تنظیم آبیاری چمن براساس آب‌وهوا و … امکانپذیر است.

چرا خانه هوشمند ترجیح داده می‌شود؟

فناوری خانه هوشمند به افزایش راحتی، ایمنی و امنیت خانه را هم افزایش می‌دهد. با دستگاه‌های متصل به هم مانند دوربین‌های امنیتی، حسگرهای در و پنجره و زنگ‌های هوشمند، می‌توانید خانه‌تان را از هر جایی کنترل کرده و از آن محافظت کنید.

داشتن یک خانه هوشمند ممکن است چه مشکلاتی ایجاد کند؟

مشکلات سیستم‌های خانه هوشمند شامل چالش‌های سازگاری دستگاه‌ها با هم، مشکلات اتصال به اینترنت، مشکلات قطعی برق، اتوماسیون و خرابی‌های معمول، مشکل در تنظیم و کنترل، مشکلات دستیار صوتی و نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی می‌باشد.

آیا خانه هوشمند را می‌توان هک کرد؟

بله. از آنجایی که اتوماسیون خانگی اغلب نیاز به اتصال شبکه دارد، اگر محصولات خانه هوشمند دارای پروتکل‌های امنیتی ناکافی باشد، سیستم‌های اتوماسیون خانگی را می‌توان هک کرد.

فرق خانه هوشمند با آپارتمان هوشمند و ساختمان هوشمند چیست؟

خانه هوشمند فقط یک واحد خانه است که از اتوماسیون هوشمند استفاده می‌کند اما ساختمان هوشمند، مجموعه‌ای از خانه‌ها یا واحدهای هوشمند است و نیز، فضای کلی ساختمان مثل روشنایی، تهویه و… محیط مشاع نیز هوشمند شده است.

منابعtechtarget.com | wired.com | archdaily.com

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات