کاربرد ساعت هوشمند چیست؟ آشنایی با انواع و کارایی سنسورهای اسمارت واچ

یک ساعت هوشمند چه ویژگی‌ منحصربه‌فردی دارد که این‌چنین بین جوانان محبوبیت پیدا کرده است؟ پاسخ ساده است: هر ساعت هوشمند قابلیت‌ها، برنامه‌ها و حسگرهایی دارد که برای اصلاح سبک زندگی‌ مدرن بسیار پرکاربرد است. با کمک کاربردهای ساعت‌های هوشمند می‌توانید برنامه‌های تغذیه‌ای، ورزشی و تمام برنامه‌های روزانه زندگی را بهتر مدیریت کنید و بخشی از کارهای گوشی هوشمند خود را بدون استفاده از گوشی انجام دهید! ساعت‌های هوشمند می‌توانند کارهای بسیار بیشتری از آنچه تصور کنید انجام دهند؛ در واقع کارایی ساعت هوشمند شبیه کامپیوترهای کوچکی است که روی مچ دست شما قرار می‌گیرد و اعلام ساعت، ناچیزترین کاربرد آنها محسوب می‌شود! در این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک، به تمام سوالات شما در مورد کاربرد ساعت هوشمند، سنسورهای ساعت هوشمند، قابلیت ها و مزایای اسمارت واچ و … خواهیم پرداخت. برای مشاهده لیست قیمت روز گوشی کلیک کنید.

فهرست مطالب

ساعت هوشمند (Smartwatch) چیست؟

ساعت هوشمند یک دستگاه (گجت) کامپیوتری قابل حمل و پوشیدنی به شکل ساعت است و با ساعت دیجیتال متفاوت است (ساعت دیجیتال فقط ساعت را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهد اما ساعت هوشمند به جز اعلام ساعت، ده‌ها قابلیت هوشمند و پیشرفته نیز ارائه می‌کند).

ساعت‌های هوشمند چیزی بسیار بیش از یک ساعت زمان‌سنج هستند و می‌توانند به شما در پیگیری تاریخ، تنظیم آلارم، کرنومتر و … در زمینه مربوط به زمان کمک کرده و همراه آن، بسیاری از کارهای یک گوشی هوشمند را ساده تر انجام دهند؛ حتی کارهایی که یک گوشی هوشمند هم توان انجام آن را ندارد!

ساعت‌های هوشمند مدرن یک رابط صفحه‌نمایش لمسی برای استفاده آسان دارند که معمولاً تمام‌لمسی و رنگی است و از آن به‌عنوان رابط بین گوشی و شما و نیز ناظر سلامتی شما استفاده می‌کند. اسمارت واچ‌ها می‌توانند با وای فای یا بلوتوث به اینترنت وصل شوند، اعلان‌ها، تماس‌ها و پیامک‌ها را از گوشی دریافت کرده و روی صفحه خود به شما نشان دهند. همچنین کنترل پخش موزیک، رد یا پاسخ به تماس ها، شاتر دوربین گوشی و … در کنار انواع سنسورهای سلامتی نظیر شربان قلب، اکسیژن خون، رصد کیفیت خواب، کالری‌شمار و … تنها بخشی از کاربرد ساعت هوشمند محسوب می‌شود.

تاریخچه ساعت‌های هوشمند

بر اساس مستندات موجود، ساخت اولین نمونه ساعت هوشمند به اوایل دهه 1970 برمی‌گردد. همیلتون پولسار یکی از اولین ساعت‌های دیجیتالی بود که در سال 1972 عرضه شد. این اتفاق، نقطه‌ای در تاریخ قلمداد می شود که رایانه‌ها به اندازه‌ای کوچک شدند تا بتوان آنها را در یک ساعت مچی قرار داد.

یکی دیگر از مدل‌های قدیمی ساعت هوشمند “Seiko Data 2000” نام داشت که در سال 1983 عرضه شد. این ساعت می‌توانست دو یادداشت هزار کاراکتری را ذخیره کرده و آن را به صفحه‌کلید متصل کند. برخی از اولین ساعت‌های هوشمند، مبتنی بر فناوری اشیاء شخصی هوشمند مایکروسافت (SPOT) بودند. برندهای Fossil و Suunto اولین ساعت‌های SPOT را در سال 2004 معرفی کردند. این ساعت‌ها می‌توانستند اخبار، به‌روزرسانی‌های آب‌وهوا و سهام و همچنین ایمیل و پیام‌های فوری را با استفاده از فرستنده‌های مدولاسیون فرکانس دریافت کنند (اطلاعات بیشتر در مقایسه برندهای ساعت هوشمند).

در حدود سال 2010 شرکت‌های فناوری، ساعت‌هایی با قابلیت گوشی‌های هوشمند را به بازار عرضه کردند. وقتی شرکت Pebble اولین ساعت هوشمند خود را در سال 2013 معرفی کرد توانست بیش از یک میلیون نسخه از آن را به فروش برساند. سپس اپل، سامسونگ، سونی و برندهای دیگر وارد بازار تولید این گجت پوشیدنی شدند؛ اما چند سال بعد (حوالی سال 2015) شرکت‌هایی مانند گارمین ساعت‌های هوشمندی با نام Fenix ​تولید کردند که با سنسورهای مختلفی برای رهگیری عملکرد کاربر به بازار عرضه کردند و از آن پس، بازار ساعت‌های هوشمند با تحولی انقلابی مواجه شد.

گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند؟

گوشی هوشمند می‌تواند بسیاری از کارهایی ساعت هوشمند را انجام دهد؛ اما بسته به شرایط، ساعت هوشمند برای برخی کارها مناسب‌تر است و قابلیت‌های بیشتری نسبت به گوشی دارد:

  • بررسی اعلان‌های ساعت هوشمند هنگام رانندگی یا در حین دوچرخه‌سواری، بسیار ساده‌تر از تلاش برای بیرون آوردن تلفن از جیب است.
  • دیدن نام تماس‌گیرنده (و در صورت نیاز، رد یا پاسخ به تماس) از طریق ساعت روی دست‌تان تجربه دلچسبی است.
  • با اینکه تلفن‌های هوشمند با GPS عرضه می‌شوند، امامی توانید برای دویدن، بدون گوشی بیرون بروید و از ساعت هوشمند با GPS داخلی برای ردیابی طول و سرعت دویدن خود استفاده کنید.
  • ساعت هوشمند ویژگی هایی را پشتیبانی می‌کند که تلفن‌های هوشمند از آن برخوردار نیستند؛ نظارت بر ضربان قلب، کنترل کیفیت خواب، ‌اندازه‌گیری اکسیژن سطح خون و … از جمله قابلیت‌های ساعت هوشمند در زمینه سلامتی هستند.

در واقع ساعت هوشمند، مکمل گوشی هوشمند است و می‌تواند تجربه استفاده از امکانات گوشی را بهبود بخشیده و به موازات آن، کاستی‌های گوشی‌های هوشمند را نیز پوشش دهد.

ساعت هوشمند یا کلاسیک؟

ساعت‌ها اولین بار در قرن شانزدهم برای پیگیری زمان اختراع شدند. در طول سال‌ها، ساعت‌ها تکامل یافتند و به چیزی بیش از ابزارهای زمان‌سنجی تبدیل شده‌اند. با ظهور فناوری، اکنون ساعت‌های هوشمندی در اختیار داریم که با فناوری ادغام شده‌اند تا عملکرد بیشتری نسبت به ساعت‌های سنتی ارائه دهند. در ادامه، مقایسه ساعت‌های هوشمند و ساعت‌های کلاسیک را بررسی خواهیم کرد.

  • قابلیت اتصال: مهم‌ترین تفاوت ساعت هوشمند و کلاسیک، در قابلیت اتصال اسمارت واچ به اینترنت و استفاده از ابزارها و برنامه‌های آنلاین، کاربردی و ارتباطی می‌باشد.
  • ردیابی تناسب اندام و سلامت: از کاربردهای محبوب ساعت‌های هوشمند، توانایی آنها در رصد علائم حیاتی و سلامتی بدن می باشد. قابلیت‌های تناسب اندام و ردیابی سلامتی با استفاده از انواع سنسور در ساعت‌های هوشمند محقق شده است که آنها را برای ورزش هم به ابزاری مفید تبدیل می‌کند.
  • ویژگی و عملکرد: حداکثر قابلیت‌های ساعت کلاسیک به نمایش زمان، تاریخ و کرنومتر محدود می‌شود؛ اما ساعت‌های هوشمند کامپیوتری کوچک و نوع متفاوتی از گوشی هوشمند هستند که می‌توان با نصب انواع برنامه‌های مختلف، کارایی سبک زندگی دیجیتال را تجربه کرد.
  • طراحی: طراحی صفحه ساعت کلاسیک ثابت و یدون تغییر است اما ساعت‌های هوشمند را می‌توان با نصب و تغییر ظاهر آنها (واچ فیس) به شکل های مختلف حتی مشابه ساعت‌های کلاسیک تبدیل کرد. همچنین لمسی بودن صفحه آنها نیز تفاوت چشمگیری با ساعت‌های کلاسیک ایجاد می‌کند.
  • عمر باتری: قابلیت‌های زیاد ساعت‌های هوشمند، عمر باتری آنها را کوتاه‌تر کرده و به چند بار شارژ در هفته نیاز خواهد بود. در حالی که ساعت‌های کلاسیک می‌توانند با یک باتری، ماه‌ها و سال‌ها بی‌وقفه کار کنند.
  • تعمیر و نگهداری: به‌طور کلی ساعت‌های هوشمند به مراقبت و رسیدگی بیشتری نیاز دارند.
  • قیمت: گرچه ساعت‌های کلاسیک در دسته لوکس و با قیمت‌های بسیار بالا هم عرضه می‌شود اما در کل، ساعت‌های هوشمند قیمت بالاتری از ساعت‌های کلاسیک دارند.

انواع سنسورهای ساعت هوشمند

سنسور (Sensor) یا حسگر دستگاهی کوچک است که تغییرات محیط اطراف را شناسایی و بررسی و داده‌های آن را به سیستم‌عامل یا پردازنده ارسال می‌کند. به‌عنوان مثال سنسوری مانند نور محیط برای تشخیص وجود نور ساخته شده است که در تمام گوشی‌های هوشمند وجود دارد (برای اطلاعات بیشتر در مورد سنسورها، مقاله راهنمای ۱۷ سنسور گوشی هوشمند را مطالعه کنید).

در ساعت‌های هوشمند، برخی از سنسورهای گوشی ها وجود دارد و در کنار آن، حسگرهای دیگری نیز به این ساعت‌ها اضافه شده که با توجه به تماس مستقیم ساعت با پوست بدن، پایش سلامتی بدن را مستقیماً و با دقت بالا کنترل می‌کنند. در این بخش، شما را با انواع سنسور ساعت هوشمند آشنا می‌کنیم اما توجه داشته باشید که تمام این سنسورها در همه ساعت‌های هوشمند وجود ندارد و هر ساعت بر حسب قیمت و کارکرد خود، از آنها استفاده می‌کند. ضمن آنکه میزان دقت محاسبه هر سنسور هم برحسب کیفیت و برند ساعت متفاوت می‌باشد.

سنسور ضربان قلب ساعت هوشمند (Heart Rate Monitor)

هر ردیاب تناسب‌اندام دارای سنسور نوری ضربان قلب است. این سنسور ضربان قلب را در دقیقه محاسبه می‌کند و در حافظه ساعت، ذخیره می‌کند. این سنسور از نور برای بررسی سرعت جریان خون در مچ دست استفاده می‌کند. هنگامی که قلب می‌تپد، خون به سرعت داخل شریان حرکت می‌کند بنابراین نور کمتری به حسگر منعکس می‌شود و به‌عنوان ضربان قلب تشخیص داده می‌شود.

حسگر‌اندازه‌گیری اکسیژن خون (Oximetry Sensor)

نظارت بر SpO2 برای ‌اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون است که توسط سنسور Oximetry Sensor در برخی از ساعت‌های هوشمند انجام می‌شود. رنگ خون توسط حسگر بررسی می‌شود تا سطح اکسیژن موجود در آن را درک کند. خون بدون اکسیژن از طریق رگ‌های شما به ریه‌های شما باز می‌گردد و برحسب شدت رنگ قرمز آن، میزان اکسیژن موجود در شریان‌های شما ‌اندازه‌گیری می‌شود. این حسگرها انعکاس نسبی نور قرمز و مادون قرمز خون شما را از طریق مچ دست ‌اندازه‌گیری می‌کنند و با دیدن اینکه چگونه با ضربان قلب شما تغییر می‌کند، دستگاه مقدار SPO2 شما را تخمین می‌زند.

حسگر سنجش تنفس و کیفیت خواب (Bioimpedance)

حسگر بیومپدانس برای‌اندازه‌گیری تعداد تنفس در خواب و بیداری استفاده می‌شود. یک حسگر بیومپدانس، مقاومتی را که پوست شما در برابر مقدار کمی الکتریسیته ارائه می‌دهد ‌اندازه‌گیری می‌کند. الکترودهای شارژر باتری در ردیاب تناسب‌اندام مقدار بسیار کمی جریان را برای ‌اندازه‌گیری کیفیت خواب، ضربان قلب، تعداد تنفس، سطح آب و موارد دیگر به سیستم‌عامل ساعت ارسال می‌کند.

حسگر نور محیط (Ambient light sensor)

اکثر ساعت‌های هوشمند مانند گوشی‌های هوشمند دارای حسگر نور محیطی هستند. این سنسورها با تشخیص میزان نور در محیط و تنظیم روشنایی نمایشگر براساس میزان نور کار می‌کنند و به‌طور خودکار روشنایی نمایشگر را براساس شرایط نوری اطراف تنظیم می‌کنند. حسگرهای نور محیطی می‌توانند با کاهش خودکار روشنایی صفحه‌نمایش در شرایط کم‌نور، عمر باتری را حفظ کرده و به افزایش عمر باتری ساعت کمک کنند.

سنسور شتاب‌سنج ساعت هوشمند (Accelerometer)

سنسور شتاب‌سنج با محاسبه گام‌های روزانه به ردیابی حرکات بدن شما کمک می‌کند. علاوه‌بر نظارت بر الگوهای خواب، یک شتاب‌سنج می‌تواند به توصیه تکنیک هایی برای بهبود کیفیت خواب هم کمک کند. این سنسور با تماس مستقیم ساعت با سطح پوست، مقاومت آن را در برابر جریان مشخص الکتریسیته تشخیص می‌دهد. شتاب سنج سه محوره (Axis accelerometer) رایج‌ترین سنسوری است که در گجت‌ها استفاده می‌شود. این نوع سنسور می‌تواند حرکات را به جلو و عقب ردیابی کند، گرانش را حس کند، موقعیت و همچنین سرعت تغییر سرعت را تعیین نماید.

سنسور ژیروسکوپ در ساعت هوشمند (Gyroscope)

از نظر فنی، ژیروسکوپ‌ها سرعت زاویه‌ای را‌ اندازه‌گیری می‌کنند که برای تشخیص حرکت استفاده می‌شود؛ و هنگامی که در حال حرکت هستید، حرکات شما را به دقت ردیابی می‌کنند. به‌عنوان مثال، داده‌های ژیروسکوپ به همراه سایر حسگرها تعیین می‌کند که آیا شما در حال دویدن هستید یا در حال راه رفتن. ژیروسکوپ با شتاب‌سنج کار می‌کند و هر درجه از تغییرات جهت را تشخیص می‌دهد. هنگامی که مچ دست خود را برای نگاه کردن به ساعت هوشمند حرکت می‌دهید، ژیروسکوپ بلافاصله متوجه شده و صفحه‌نمایش ساعت را روشن می‌کند.

سنسورهای دما در ساعت هوشمند (دمای بدن و محیط)

دو نوع رایج سنسورهای تشخیص دما در ساعت‌های هوشمند، برای محاسبه دمای بدن و دمای محیط هستند که در برخی از ساعت‌های هوشمند وجود دارد. سنسور دمای پوست (Skin temperature) تغییرات جزئی دمای بدن را تشخیص می‌دهد تا به‌عنوان مثال بفهمد که افزایش دمای بدن به دلیل تب، ورزش، شروع فاز قاعدگی خانم‌ها یا سایر دلایل می‌باشد.

نوع دیگر و رایج‌تر، سنسور دمای محیط (Ambient Temperature Sensor) است که‌اندازه‌گیری دمای محیط اطراف ساعت را انجام می‌دهد و ارتباطی با سنسور دمای بدن ندارد.

حسگر مغناطیس‌سنج ساعت هوشمند (Magnetometer)

مغناطیس‌سنج در ساعت هوشمند نوعی حسگر است که جهت و قدرت میدان مغناطیسی را ‌اندازه‌گیری می‌کند. این داده‌های میدان مغناطیسی را می‌توان برای اهداف مختلفی مانند تعیین جهت‌گیری کاربر و تشخیص تغییرات در میدان مغناطیسی استفاده کرد. یک مغناطیس‌سنج همراه با سنسور GPS، ژیروسکوپ و قطب‌نما برای تعیین مختصات دقیق مکان کاربر کار می‌کند و کاربردهایی در زمینه تناسب‌اندام هم دارد.

سنسور رسانایی پوست (Skin Conductance Sensor) اسمارت واچ

حسگر رسانایی پوست در ساعت هوشمند، رسانایی الکتریکی پوست را ‌اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات می‌تواند تغییرات در سطح عرق روی پوست را که معیاری غیر مستقیم برای میزان استرس و برانگیختگی است، تشخیص دهد. هدایت پوست تحت تأثیر فعالیت غدد عرق است که توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می‌شود و در پاسخ به استرس، هیجان و سایر حالات احساسی تغییر می‌کند.

ساعت‌های هوشمند می‌توانند با ‌اندازه‌گیری رسانایی پوست، بینش‌هایی درباره سطح استرس، کیفیت خواب و سایر جنبه‌های سلامت و تندرستی افراد ارائه دهند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که دقت ای ‌اندازه‌گیری‌ها ممکن است متفاوت باشد و داده‌های آن باید به‌جای ‌اندازه‌گیری دقیق، به‌عنوان تخمین استفاده شوند.

کاربرد سنسور GPS در ساعت هوشمند

GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی / Global Positioning System) در ساعت هوشمند به دستگاه اجازه می‌دهد مکان خود را تعیین و حرکت را ردیابی کند. با GPS، دستگاه می‌تواند موقعیت، سرعت و مسافت طی شده کاربر را ردیابی کند که آن را برای ردیابی تناسب‌اندام، ناوبری و سایر برنامه‌های مبتنی بر مکان مفید می‌سازد.

GPS با دریافت سیگنال‌هایی از ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند کار می‌کند و می‌توان از آن برای محاسبه دقیق مکان دستگاه روی سیاره استفاده کرد. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد پیشرفت خود را حتی در حین دور بودن از گوشی و سایر تجهیزات متصل به شبکه ردیابی و سطوح فعالیت خود را کنترل کنند. اطلاعات بیشتر را در مقاله فناوری GPS چیست؟ مشاهده کنید.

حسگر مجاورت ساعت هوشمند (Proximity sensor)

حسگر مجاورت باعث صرفه‌جویی در باتری می‌شود و در صورت نیاز نمایشگر را بیدار می‌کند. حسگر مجاورت به دستگاه این امکان را می‌دهد که بداند شما نزدیک دستگاه هستید و می‌خواهید از آن استفاده کنید یا خیر. اگر از ردیاب تناسب‌اندام استفاده نمی‌کنید، این حسگر، ساعت را قادر می‌سازد در زمان عدم استفاده به خواب رفته و شارژ باتری کم نشود.

سنسور ژست (Gesture) اسمارت واچ

کاربرد حسگر Gesture در ساعت‌های هوشمند، تشخیص حرکت مچ دست می‌باشد. حسگرهای Gesture می‌توانند به دستگاه‌های هوشمند دستور دهند وقتی دست به روش خاصی حرکت می‌کند، فعالیت خاصی انجام دهد. برای مثال، اگر مچ دست دو بار تکان داده شود، اتصال قطع می‌شود.

سنسور ارتفاع‌سنج (Altimeter)

ارتفاع‌سنج تغییرات ارتفاع را تشخیص می‌دهد. این سنسور کمک می‌کند تا ساعت هوشمند تشخیص دهد که آیا از پله‌ها بالا می‌روید یا در حال پایین رفتن از شیب هستید تا و بر این اساس، به اندازه‌گیری کالری مصرفی شما کمک می‌کند.

سنسور تشخیص اشعه ماوراء‌بنفش (UV sensor)

سنسور UV قرار گرفتن در معرض نور مضر خورشید را ‌اندازه‌گیری می‌کند. برخی از ساعت‌های هوشمند مضر بودن یا نبودن نور خورشید در فضای باز را نشان می‌دهند. سنسور UV تابش اشعه ماوراء‌بنفش را هنگامی که بیرون هستید تشخیص می‌دهد.

سنسور ECG

سنسور ECG افزودنی جدیدی به گجت‌ها است که وظیفه دارد تکانه‌های الکتریکی را تشخیص داده و از طریق الکترودهای پوشیدنی مشخص می‌کند سیگنال قلب در هر دقیقه چقدر است.

حسگر فعالیت الکترودرمال ساعت هوشمند (Electrodermal activity)

فعالیت الکترودرمال یا حسگر EDA هم یک افزوده جدید به گجت‌های پوشیدنی است. این سنسور، استرس را همراه با ردیاب ضربان قلب، ECG و سنسور دمای پوست‌اندازه‌گیری می‌کند؛ تغییرات کوچک الکتریکی در سطح پوست شما را تشخیص می‌دهد و به شما کمک می‌کند استرس خود را مدیریت کنید.

سنسور قطب‌نما (Compass)

قطب‌نما جهت و نقشه را نمایش می‌دهد. قطب‌نما به برنامه‌های Map کمک می‌کند تا روی ساعت هوشمند اجرا شوند و همچنین به دستگاه توانایی تشخیص جهت می‌دهد.

سنسور فشار بارومتریک (Barometric Pressure Sensor)

سنسور فشار، میزان فشار اتمسفر را‌اندازه‌گیری کرده و سپس داده‌های آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. در مرحله بعد، سیگنال ها را به پردازنده دستگاه می‌فرستد و از آن برای تعیین فشار اتمسفر استفاده می‌کند. درنهایت هم صفحه ساعت هوشمند، میزان فشار اتمسفر را نشان می‌دهد.

سنسور میکروفون در ساعت هوشمند

سنسور میکروفون صدا را تشخیص داده و آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. هنگامی که تلفن شما در جیب شما است، می‌توانید از این حسگرها برای برقراری تماس مستقیم از ساعت هوشمند خود استفاده کنید. اگر اتصال Wi-Fi فعال دارید، این ویژگی به شما امکان برقراری تماس صوتی را نیز می‌دهد (البته فقط ساعت‌های هوشمند پیشرفته قابلیت تماس دارند).

کاربردهای ساعت هوشمند

اکثر ساعت‌های هوشمند چه برای استفاده روزانه و چه برای اهداف خاص مانند ورزش و تناسب‌اندام، ویژگی‌های استاندارد مختلفی را ارائه می‌کنند که در این بخش به مهم‌ترین کارکردهای آنها اشاره می‌کنیم.

مدیریت اعلان‌های گوشی (Notifications)

یکی از محبوب‌ترین کاربردهای ساعت هوشمند، مدیریت اعلان‌های گوشی روی صفحه ساعت هوشمند است. با اتصال و یکپارچه‌سازی ساعت و گوشی، پیامک ها، اعلان برنامه ها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی روی صفحه ساعت هوشمند قابل مشاهده و مدیریت است.

رصد 24 ساعته سلامت بدن

به جز دریافت اعلان‌های گوشی، برخی ساعت‌های هوشمند پیشرفته فرستنده اعلان‌های مرتبط با تهدیدات سلامتی (SOS) کاربر نیز هستند. به‌عنوان مثال، حسگر سقوط در اپل واچ یا سنسور تشخیص‌دهنده مشکل جسمی (شناسایی بی‌تحرکی کاربر در مدت زمان مشخص یا مشکل در ضربان قلب)، به اورژانس، گوشی و … اعلان هشدار ارسال می‌کنند. سنسورهای سلامتی ساعت‌های هوشمند می‌توانند 24 ساعته میزان ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، میزان استرس بدن و … را ‌اندازه‌گیری و رصد کنند.

رصد تناسب‌اندام (Fitness tracking)

اگر یک ورزشکار حرفه‌ای یا حتی تازه‌کار هستید به دنبال خرید ساعت هوشمند باشید. بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای نمایشگر ضربان قلب، گام‌سنج، کالری‌شمار و … هستند که در ترکیب با برنامه‌های آماده ورزشی موجود در این ساعت ها، مدیریت بهتری بر فعالیت‌های ورزشی و تناسب‌اندام شما خواهد داشت.

مدیریت تماس‌های گوشی

تمام ساعت‌های هوشمند قابلیت مدیریت تماس‌های گوشی نظیر مشاهده فرد تماس‌گیرنده، رد تماس یا پاسخ به تماس (مکالمه در گوشی) را دارند؛ اما ساعت‌های هوشمند رده‌بالا، امکان مکالمه توسط ساعت را نیز دارند و به دلیل استفاده از میکروفون داخلی، مدیریت تماس‌ها بدون نیاز به استفاده از گوشی ممکن خواهد بود.

جهت‌یابی (Navigation)

گشت‌وگذار در یک شهر یا منطقه ناشناخته با ساعت هوشمند بسیار آسان‌تر است. دستورالعمل‌های مسیریابی به مچ دست شما ارسال می‌شوند و به شما می‌گویند که چه زمانی و کجا باید بچرخید. اکثر ساعت‌های هوشمند دارای سنسور GPS برای ردیابی موقعیت مکانی یا دریافت هشدارهای مربوط به مکان هستند.

پیدا کردن مکان گوشی (و سایر دستگاه‌های الکترونیکی)

یادتان نیست گوشی خود را کجا نگه داشته‌اید؟ تعیین مکان گوشی هوشمند یک ویژگی حیاتی است که ساعت هوشمند ارائه می‌دهد. این ویژگی به سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند کلید الکترونیکی یا ماشین شما نیز می‌تواند گسترش یابد. این ساعت ها دارای یک ردیاب هستند که می‌تواند به شما کمک کند مکان دستگاه متصل به آنها را تعیین کنید. این ویژگی برای افراد مسن یا افراد دارای فراموشی بسیار مفید است.

کنترل موسیقی و عکاسی

اکثر ساعت‌های هوشمند دارای قابلیت پخش موسیقی در خود هستند که به شما امکان می‌دهد با گوشی در جیب خود به موسیقی گوش دهید. به‌عنوان مثال، اگر آهنگی پخش می‌شود که شما آن را دوست ندارید، می‌توانید به سادگی روی ساعت هوشمند خود «بعدی» را بزنید. همچنین می‌توانید آهنگ را متوقف و صدا را کم و زیاد کنید.

همچنین با استفاده از قابلیت‌های ساعت هوشمند می‌توان از آنها برای کنترل شاتر دوربین گوشی جهت عکاسی استفاده کرد. به‌عنوان مثال با تکان دادن مچ دست یا لمس صفحه‌نمایش ساعت هوشمند، دوربین گوشی عکس می‌گیرد.

یادآوری کارها و مدیریت زمان

موقعیت‌های استرس زا باعث می‌شود کارهای ضروری را فراموش کنیم. ساعت‌های هوشمند با ارسال یادآوری در طول روز به کمک مدیریت کارهای روزانه می‌آیند. سیستم الارم یا هشداردهنده کارها، انواع گزینه‌های مدیریت زمان و ساعت و … از کاربردهای ساعت هوشمند به شمار می‌رود.

عمر باتری طولانی‌تر از گوشی

برخی از ساعت‌های هوشمند باتری‌هایی دارند که دوام بیشتری از گوشی‌های هوشمند دارند. به‌طور معمول ساعت‌های هوشمند بین 5 تا 15 روز بر حسب ظرفیت باتری و نحوه استفاده، عمر مفید باتری دارند. بنابراین اگر قصد سفر دارید، گجت روی مچ دست شما برای روزها بدون نیاز به شارژ به شما خدمت خواهد کرد.

همراهی در هر لحظه و هر کجا

برخلاف گوشی هوشمند که همیشه (مثلاً در شب) و در هر کجا (حین ورزش، شنا و …) همراه ما نیست، کاربرد ساعت هوشمند به صورت 24 ساعته قابل دسترسی خواهد بود. این ساعت ها به دلیل‌اندازه و وزن کم و نیز اتصال روی دست، یک همراه دیجیتال همیشگی محسوب می‌شود. ساعت‌های هوشمند پیشرفته ضد آب هستند و می‌توانند در استخر، حمام و … و حتی در عمق دریا کارایی خود را حفظ کنند.

راهنمای هوشمند در حرکت

برای افرادی که در حال حرکت هستند، ساعت‌های هوشمند می‌توانند جایگزینی ایده‌آل برای گوشی باشند. با داشتن ساعت هوشمند می‌توان آن را به تلفن هوشمند خود متصل کرد و سپس از طریق ساعت به همه قابلیت‌های گوشی دسترسی داشت. مثلاً در حین دوچرخه‌سواری، رانندگی و انجام کارهای بدنی می‌توان بدون نیاز به در دست گرفتن گوشی، از کمک ساعت روی مچ دست استفاده کرد.

مدیریت تجهیزات خانه هوشمند

شما می‌توانید ساعت هوشمند خود را به سیستم امنیتی یا سایر تجهیزات خانه هوشمند خود متصل کنید. این قابلیت امکان می‌دهد که وسایل برقی، چراغ‌ها، درب پارکینگ و … را با استفاده از ساعت هوشمند خود از هر کجا کنترل کنید.

کاربردهای ساعت هوشمند برای بانوان

برخی ساعت‌های هوشمند ویژگی‌های خاصی برای خانم‌ها ارائه می‌کنند. این ویژگی ها ممکن است در توصیه‌های اختصاصی برای سلامتی خانم‌ها وجود داشته باشد و یا به‌طور خاص، چرخه عادت ماهانه بانوان را رصد کند. برنامه چرخه قاعدگی می‌تواند نظم چرخه را پایش کند. همچنین کاربردهای ویژه برای زنان باردار نیز از دیگر قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند مخصوص خانم ها می‌باشد.

انواع ساعت هوشمند

ساعت‌های هوشمند براساس ویژگی‌های تعریف شده، در دسته‌بندی‌های کاربردی مختلفی قرار می‌گیرند که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم.

  • ساعت‌های هوشمند پایه: ابتدایی‌ترین نوع ساعت‌های هوشمند که معمولاً نسبت به سایر گزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. این ساعت ها ویژگی‌های محدودی دارند و عمدتاًبرای ردیابی تناسب‌اندام و دریافت اعلان ها استفاده می‌شوند.
  • ساعت‌های هوشمند هیبریدی: ساعت‌های هوشمند هیبریدی، ترکیبی از ساعت‌های سنتی و ساعت‌های هوشمند هستند. این نوع ساعت‌های هوشمند اغلب دارای یک صفحه ساعت سنتی هستند اما دارای برخی از ویژگی‌های هوشمند مانند دریافت اعلان ها و ردیابی تناسب‌اندام نیز می‌باشند.
  • ساعت‌های هوشمند تناسب‌اندام (ورزش): برخی ساعت‌های هوشمند مخصوص فعالیت‌های ورزشی و تناسب‌اندام و به منظور ردیابی و نظارت بر فعالیت بدنی طراحی شده‌اند. این ساعت ها اغلب با انواع سنسورهای سلامتی و نیز ردیابی انواع مختلف تمرینات ورزشی عرضه می‌شوند.
  • ساعت‌های هوشمند لوکس: ساعت‌های هوشمند لوکس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم کاربردی و هم شیک باشند. این ساعت ها معمولاً با مواد با کیفیت بالا مانند فولاد ضد زنگ یا طلا ساخته می‌شوند و ممکن است دارای ویژگی‌های اضافی مانند پرداخت NFC و ذخیره‌سازی داخلی موسیقی باشند.

  • ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان: این ساعت‌های هوشمند به‌طور خاص برای کودکان طراحی شده‌اند و اغلب دارای ویژگی‌هایی مانند ردیابی GPS، تماس اضطراری و توانایی تعیین مناطق امن هستند.
  • ساعت‌های هوشمند مخصوص سالمندان: این ساعت‌های هوشمند با در نظر گرفتن شرایط سالمندان طراحی شده‌اند و ممکن است دارای ویژگی‌هایی مانند دکمه‌ها و نمایشگرهای بزرگ، تماس‌های اضطراری، ردیابی موقعیت فرد و قابلیت رصد مصرف داروها باشند.
    ساعت‌های هوشمند مخصوص بانوان: دسته دیگری از ساعت‌های هوشمند وجود دارد که از نظر طراحی ظاهری و قابلیت‌های خود (نظیر رصد چرخه قاعدگی، بارداری و…)، مخصوص بانوان طراحی شده‌اند.
  • ساعت‌های هوشمند با قابلیت اتصال اینترنت (سیم‌کارت‌خور): برخی از ساعت‌های هوشمند دارای اتصال اینترنت داخلی با سیم‌کارت هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد بدون نیاز به اتصال به تلفن، از امکانات آنلاین ساعت استفاده کنند.

  • ساعت‌های هوشمند با برنامه‌های مستقل: برخی از ساعت‌های هوشمند دارای طیف وسیعی از برنامه‌های مستقل هستند که می‌توان بدون تلفن از آن‌ها استفاده کرد؛ از جمله پخش‌کننده‌های موسیقی، برنامه‌های هواشناسی و غیره.
  • ساعت‌های هوشمند با دستیار صوتی: بسیاری از ساعت‌های هوشمند با دستیارهای صوتی مانند Google Assistant یا Siri عرضه می‌شوند که به شما امکان می‌دهد ساعت را به‌صورت هندزفری کنترل کنید.
  • ساعت‌های مخصوص اختلال بینایی: این نوع ساعت به کاربر نابینا یا کم‌بینا امکان می‌دهد که زمان را تشخیص داده و اعلان‌ها را دریافت کند.
  • ساعت‌های هوشمند با کاربرد خاص: دسته دیگری از ساعت‌های هوشمند تولید می‌شود که برای کاربردهای خاص نظیر غواصی، استفاده در عمق آب و استفاده برای خلبان‌ها کاربرد دارند.

جمع‌بندی کارایی ساعت هوشمند

ساعت‌های هوشمند می‌تونند بسیار بیشتر از تعیین زمان را برای شما انجام بدهند. این ساعت ها شما را به دنیا متصل کنند و این اتصال را 24 ساعته و به ساده ترین شکل ممکن انجام می‌دهد. ساعت‌های هوشمند در زمینه سلامتی و ورزش هم کاربردهایی بسیار بیشتر از گوشی هوشمند دارند که سبب می‌شود در کنار استایل دیجیتال و به‌روز، به زندگی مدرن امروزی ما هم کمک کنند.

چگونه ساعت هوشمند مناسب خود را انتخاب کنم؟

برای انتخاب آگاهانه ساعت هوشمند مناسب، چند فاکتور زیر را در نظر بگیرید:

  • طراحی: ساعت هوشمندی را انتخاب کنید که طراحی آن با استایل شما هماهنگ شده و راحتی شما را تضمین کند.
  • سازگاری: مطمئن شوید که ساعت هوشمند با گوشی شما سازگار است. این سازگاری به اشتراک‌گذاری و مدیریت یکپارچه داده ها را امکان‌پذیر می‌کند.
  • عمر باتری: عمر باتری بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد دارید از پتانسیل کامل ویژگی‌های سلامتی ساعت هوشمند مانند نظارت بیمار از راه دور استفاده کنید. مطمئن شوید که می‌تواند در طول روز بدون شارژ مجدد مداوم دوام بیاورد.
  • ویژگی‌های خاص: به این فکر کنید که به جز قابلیت‌های عمومی ساعت‌های هوشمند، به چه کاربرد، سنسور و ویژگی دیگری نیاز دارید.
  • بند قابل تعویض: بهتر است به دنبال ساعت‌هایی باشید که بتوانید به راحتی، بند آنها را با طرح دلخواه خود تعویض کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات کامل‌تر، مقاله راهنمای خرید ساعت هوشمند را مطالعه کنید.

آینده ساعت‌های هوشمند چطور است؟

ساعت‌های هوشمند در 50 سال گذشته تغییرات زیادی کرده‌اند. این ساعت‌ها هم‌اکنون می‌توانند داده‌های پیچیده مربوط به کاربر را ردیابی، ذخیره و انتقال دهند. یکی از حوزه‌هایی که بسیاری از تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند روی آن تمرکز کرده‌اند، داده‌های بیومتریک است. ساعت‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات تناسب اندام مانند مراحل انجام شده در روز و ترکیب بدن را کنترل کنند. آنها همچنین می‌توانند شرایط پزشکی بالقوه را تحت نظر بگیرند و تشخیص دهند. سازندگان به‌طور مداوم بر روی راه‌هایی برای گنجاندن فناوری‌های مرتبط با سلامت بیشتر در ساعت‌های هوشمند تمرکز می‌کنند.

آیا ساعت‌های هوشمند برای کنترل سلامتی مفید هستند؟

ساعت هوشمند را به‌عنوان سرمایه ‌ای برای سلامتی و زندگی روزمره خود در نظر بگیرید. راحتی و مزایای سلامت‌محور این ساعت ها بسیار بیشتر از ارزش مالی خرید آنها خواهد بود.

سنسورهای سنجش سلامت ساعت‌های هوشمند چقدر دقیق هستند؟

دقت ویژگی‌های پایش سلامت مانند رصد ضربان قلب یا شمارش گام‌ها در هر ساعت هوشمند متفاوت باشد. مدل‌های سطح بالاتر معمولاً سنسورهای دقیق‌تری دارند اما در کل، اعداد ‌اندازه‌گیری شده توسط سنسورهای ساعت هوشمند نمی توانند کاربرد پزشکی و درمانی داشته باشند و عمدتاً به‌عنوان آگاهی از وضعیت عمومی بدن استفاده می‌شوند.

با ساعت هوشمند چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

مدیریت اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، مدیریت تماس ها و پیامک ها، رصد ضربان قلب، اکسیژن خون، کیفیت خواب، کالری‌شمار و …، برنامه‌های مختلف ورزشی، مسیریاب و موقعیت‌یاب، مدیریت پخش موزیک و … از کاربردهای ساعت هوشمند محسوب می‌شود.

منابعengineeringproductdesign.com | drkumo.com | worldsim.com | linkedin.com

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

4 نظرات

منیره 1402-12-16 - 16:16
خوب عالی
امید اتحاد 1402-12-20 - 13:58
سلام خوشحالیم که تونستیم نظرتون رو جلب کنیم
فرهاد 1402-12-23 - 12:13
بسیار مطلب جامع و مفیدی بود.متشکرم
سمیه 1403-01-01 - 03:23
عالی ممنون.موفق باشید.خیلی جامع بود.
افزودن دیدگاه