ساعت هوشمند چه مارکی بهتر است؟ مقایسه 11 برند

تنوع بی نظیر در برندها و مدل‌های مختلف ساعت هوشمند و گستردگی انواع کاربرد آنها سبب شده تا در این مقاله از رسانه تکنولوژی لیپک، ضمن مقایسه ساعت‌های هوشمند، به شما کمک می‌کنیم تا متوجه شوید ساعت هوشمند چه مارکی خوب است و در حال حاضر، کدام ساعت هوشمند بهتر است؟

  • Apple Watch
  • Galaxy Watch
  • Fitbit و Google
  • Garmin
  • Amazfit
  • Mobvoi TicWatch
  • Fossil
  • Xiaomi Watch
  • Suunto
  • Motorola
  • Huawei

مروری بر ویژگی‌های ساعت هوشمند

ساعت هوشمند یک دستگاه محاسباتی پوشیدنی است که شباهت زیادی به ساعت مچی کلاسیک دارد. اما این ساعت ها با اتصال بلوتوث و بی‌سیم، می‌توانند قابلیت‌های گوشی هوشمند کاربر را به ساعت روی مچ دست انتقال دهند. با استفاده از ساعت‌های هوشمند می‌توان مدیریت پیامک‌ها و تماس‌های گوشی، خواندن ایمیل و نوتیفیکیشن برنامه‌ها، گزارش آب‌وهوا، گوش دادن به موسیقی، پرسیدن سوال از دستیار دیجیتال و نیز کنترل سلامتی را در اختیار داشت. ساعت‌های هوشمند ویژگی‌های بسیاری را ارائه می‌دهند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با توجه به کیفیت و تعداد این ویژگی‌ها، بهترین ساعت‌های هوشمند مشخص خواهند شد.

  • انفورماتیک سلامت مانند رصد ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، فشار خون، دمای بدن و …
  • استفاده از برنامه‌های پرداخت بدون تماس و کیف پول دیجیتال
  • ویژگی‌های پیام‌رسانی و تماس، مشابه ویژگی‌های تلفن هوشمند
  • دریافت اعلان رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌ها
  • بازی، موسیقی، عکس و سایر گزینه‌های سرگرمی
  • ویژگی‌های مکان، جهت‌یابی، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج، ردیابی GPS و …

برخی از ساعت‌های هوشمند دارای ویژگی‌هایی برای استفاده‌های خاص هستند. به عنوان مثال، افسران پلیس و آتش‌نشانان ممکن است از یک برنامه ساعت هوشمند برای دریافت هشدار اعزام به عملیات استفاده کنند. خلبانان در نیروی هوایی می‌توانند از ساعت‌های هوشمند با ویژگی‌های ناوبری ماهواره‌ای ویژه استفاده کنند. همچنین ساعت‌های ی مخصوص بانوان نیز طراحی شده که موارد مربوط به کنترل چرخه قاعدگی و بارداری را رصد می‌کنند. بهتر است برای اطلاعات کامل‌تر، مقاله کاربرد و انواع ساعت هوشمند را مطالعه کنید.

بهترین مارک ساعت هوشمند چیست؟

به‌طور کلی، ساعت‌های هوشمند در همان بازاری هستند که در حال حاضر تحت سلطه ردیاب‌های تناسب اندام (Fitness trackers) است. ردیاب‌های تناسب اندام به‌طور خاص برای ردیابی تناسب اندام شما طراحی شده اند اما ساعت‌های هوشمند ردیابی تناسب اندام را انجام می‌دهند و در کنار آن می‌توانند برنامه‌ها را اجرا کرده و اعلان‌های گوشی را دریافت کنند.

تنها نقطه ضعف واقعی ساعت‌های هوشمند این است که شما به اکوسیستم گوشی هوشمند فعلی خود  محدود می‌شوید. به عنوان مثال، اپل واچ ها فقط با آیفون کار می‌کنند و گلکسی واچ سامسونگ روی همه گوشی‌های اندرویدی کار می‌کند اما دارای برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای گوشی‌های سامسونگ است.

در این بخش، بهترین برندهای ساعت هوشمند را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین می‌توانید برای آشنایی با مدل‌های برتر برندهای زیر، مقاله بهترین ساعت‌های هوشمند 2023 را مطالعه کنید.

اپل واچ (Apple Watch)

اپل در حال حاضر رهبر بازار ساعت‌های هوشمند است. جدیدترین نسخه‌های اپل واچ، سری 7 و سری 8 است که در دو سایز 41 و 45 میلی‌متری عرضه شده است. اپل همچنین یک نسخه SE مقرون‌به‌صرفه از سری‌های خود تولید می‌کند که در اندازه‌های 40 و 44 میلی‌متری به همراه یک اپل واچ اولترا در 49 میلی‌متر عرضه می‌شود.

تنها عیب بزرگ استفاده از اپل واچ این است که برای استفاده از آن به آیفون نیاز دارید. در نتیجه، دارندگان اندروید باید یا به iOS سوئیچ کنند یا ساعت هوشمند دیگری برای خرید پیدا کنند. اما از نظر کارایی اپل واچ ها معمولاً دستگاه‌های بسیار ارزشمندی هستند. برخی از ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند اپل عبارتند از سنسور قلب با پشتیبانی ECG، سنسور اکسیژن خون، شارژ سریع، سنسور دمای بدن، تشخیص سقوط و تشخیص تصادف که حتی در مقایسه با بهترین دستگاه‌های Wear OS بسیار عالی هستند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله بهترین ساعت‌های اپل را مطالعه کنید.

گلکسی واچ سامسونگ

سامسونگ ساعت‌های هوشمند خود را با نام Galaxy Watch به بازار عرضه می‌کند. ساعت‌های سامسونگ از قوی‌ترین و بهترین ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شوند که بر اندروید و مبتنی بر سیستم‌عامل Wear OS طراحی شده‌اند. ساعت‌های سامسونگ از نظر سنسورها نیز قوی عمل می‌کنند و تجربه‌ای بی‌نظیر از کیفیت و امکانات را ارائه می‌دهند.

ساعت‌های قدیمی‌تر سامسونگ از سیستم‌عامل Tizen به جای Wear OS استفاده می‌کردند. ساعت‌های هوشمند تایزن را می‌توان در iOS استفاده کرد آن‌چنان قدیمی هستند که خرید آن توصیه نمی‌شود. افرادی که گوشی‌های سامسونگ دارند بهترین تجربه اسمارت واچ را از محصولات سامسونگ کسب خواهند کرد.

جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ، Galaxy Watch 6 نام دارد که با آخرین سیستم‌عامل Wear OS 4 عرضه شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بهترین ساعت‌های هوشمند سامسونگ را مشاهده کنید.

ساعت‌های هوشمند Fitbit و Google

Fitbit برای مدت طولانی در بازار ساعت‌های هوشمند حضور داشته است. در مقایسه با آن، گوگل اولین ساعت پیکسل خود را به تازگی در سال 2022 منتشر کرد. Fitbit در این فضا بیشتر با ردیاب‌های تناسب اندام رقابت می‌کند اما دستگاه‌های Versa و Sense این شرکت تحت تعریف ساعت هوشمند قرار دارند. از آنجایی که گوگل مالک Fitbit است، این دو برند اساساً یکی هستند و مشاهده دستگاه‌های Fitbit که در نهایت با Wear OS عرضه می‌شوند، شوکه‌کننده نخواهد بود.

Google Pixel Watch یک ساعت هوشمند نسبتاً خوب محسوب می‌شود. با اینکه مشخصات آن کمی عقب‌تر از محصولات رقبا است اما با یک تجربه کلی تمیز و صفحه‌نمایش خوب، تفاوت ملموسی با دیگر ساعت ها ایجاد می‌کند؛ در عین حال هم ویژگی‌های آشنای ردیابی تناسب اندام Fitbit را برخلاف سایر ساعت‌های هوشمند یکپارچه می‌کند (برای استفاده از این ویژگی ها به اشتراک Fitbit نیاز است اما برخی از ویژگی‌های آن به صورت رایگان در دسترس هستند). در طرف دیگر خط تولید، دستگاه‌های Versa و Sense با سیستم‌عامل Fitbit و ردیابی تناسب اندام عرضه می‌شوند اما از انتخاب برنامه و پشتیبانی سفارشی‌سازی محصول Wear OS برخوردار نیستند.

Fitbit سالانه محصولات جدیدی منتشر می‌کند اما برنامه انتشار گوگل برای پیکسل واچ هنوز مشخص نیست. با این حال، منطقی است که انتظار داشته باشیم پیکسل واچ بعدی با ساعت‌های هوشمند Fossil و سامسونگ بسیار رقابتی‌تر باشد. همچنین سازگاری محصولات Fitbit با iOS و Android نیز در نوع خود قابل توجه است؛ در حالی که Pixel Watch فقط در اندروید قابل استفاده است.

ساعت هوشمند Garmin

گارمین بازیکن بسیار بزرگی در بازار ساعت‌های هوشمند است. این شرکت دارای شش محصول مختلف در بازار به نام‌های Venu، Forerunner، Instinct، Epix، Fenix و Vivoactive می‌باشد. هر شش مورد از GarminOS برای سیستم‌عامل خود استفاده می‌کنند که از نظر عملکرد مشابه FitbitOS است. هر ساعت هوشمند برای سطوح مختلف ردیابی تناسب اندام و فعالیت‌های ورزشی طراحی شده است. به عنوان مثال، Instinct برای فعالیت‌های ناهموار مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در کوهستان ساخته شده است. در مقابل، Venu طوری طراحی شده که قابلیت‌های اولیه را انجام دهد و زیبا به نظر برسد.

به‌طور کلی، مجموعه معمولی از ویژگی‌های ردیابی تناسب اندام را با هر ساعت گارمین دریافت می‌کنید. این ویژگی ها شامل نظارت بر ضربان قلب، عملکرد گام‌شمار، GPS و موارد دیگر است. ساعت‌های مدرن گارمین مانند Forerunner 265 و Forerunner 955 دارای ویژگی‌های اضافی مانند آمادگی برای تمرین هستند، معیاری که کیفیت خواب، زمان ریکاوری، بار تمرینی و موارد دیگر را با هم ترکیب می‌کند تا به شما یک امتیاز واحد از آمادگی برای تمرین ارائه بدهد. ویژگی‌های ساعت هوشمند شامل کنترل‌های موسیقی، اعلان‌ها، پشتیبانی از تماس‌های تلفنی و برخی ویژگی‌های سفارشی‌سازی است.

سیستم‌عامل Wear تا آنجا که به سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند مربوط می‌شود قدرتمندتر است، اما GarminOS برای تناسب اندام عالی است. بعلاوه اینکه در iOS و Android قابل استفاده است. گارمین برخی از بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار را می‌سازد و مانند سایر رقبا، هر ساله ساعت‌های هوشمند جدیدی را عرضه می‌کند.

ساعت‌های هوشمند مارک Amazfit

شرکت Amazfit در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعت ساعت‌های هوشمند می‌باشد. این شرکت دارای مجموعه متنوعی از ساعت‌های هوشمند است که مخاطبان و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. امیزفیت یک شرکت مستقر در ایالات متحده است و در سال 2014 تاسیس شد اما ساعت‌های هوشمند آن در چین تولید می‌شوند.

محصولات برند چینی Amazfit در حال گسترش در جهان هستند. این برند از سال 2014 تاکنون بیش از 100 میلیون دستگاه فروخته است. ساعت‌های این برند عبارت است از سری‌های GTR، GTS، T-Rex، Cheetah و Bip. امیزفیت به‌طور مستقیم با برندهایی مانند Garmin و Fitbit رقابت می‌کند. به عنوان مثال، برند T-Rex از نظر دوام، مشابه Garmin Instinct ساخته شده است و سری GTR نیز با مانند Fitbit Versa و Sense رقابت می‌کند.

مزایا و معایب ساعت‌های هوشمند آمازفیت اساساً مانند سایر ساعت‌های هوشمند بدون Wear OS است؛ عمر باتری عالی، عملکرد سریع، ردیابی تناسب اندام مناسب و پشتیبانی از اندروید و iOS از ویژگی‌های ساعت‌های این برند محسوب می‌شوند. با این حال، ساعت‌های Amazfit فاقد سیستم‌عامل ساعت هوشمند حرفه‌ای است؛ این یعنی ممکن است اعلان‌های شما گهگاه باگ باشد، راه‌حل خوبی برای پرداخت بدون تماس (NFC) وجود ندارد و پلاستیک زیادی در آنها به کار رفته است. با این حال می‌توان ساعت‌های هوشمند این برند را با قیمتی بسیار به‌صرفه خریداری و از قابلیت‌های آن استفاده کرد.

ساعت هوشمند مارک Mobvoi TicWatch

Mobvoi چند ساعت هوشمند بالاتر از حد متوسط را در خط تولید خود دارد. این شرکت محبوبیت واقعی خود را با TicWatch Pro 3 Ultra شروع کرد و به نظر می‌رسد که با TicWatch 5 Pro کاملاً خوب عمل کرده است.

برخلاف اکثر رقبا، هر TicWatch فقط در یک اندازه تولید می‌شود و همچنین به‌طور گسترده در فروشگاه‌های فیزیکی موجود نیست و عمدتاً به صورت آنلاین در دسترس است، Mobvoi خود را در برابر محصولات سامسونگ و اپل در جایگاه پایین‌تر و ضعیف‌تر می‌بیند و به همین دلیل در تلاش است از راه‌های دیگر، کاستی خود را جبران کند.

شاید جالب‌ترین ترفند ساعت‌های Mobvoi، صفحه‌نمایش دوم آنها در TicWatch 3 Pro و 5 Pro باشد. صفحه‌نمایش کم‌مصرف دوم در زمانی که پنل اصلی AMOLED خاموش می‌شود روشن شده و به کاربران یک صفحه‌نمایش همیشه‌روشن برای جلوگیری از تخلیه باتری با صفحه اصلی را ارائه می‌دهد.

صفحه‌نمایش ULP کمی شبیه یک ساعت دیجیتال قدیمی و استاندارد به نظر می‌رسد، اما در صورت نیاز می‌توانید به سرعت به صفحه‌نمایش AMOLED برگردید. علاوه‌بر ویژگی‌های Wear OS، قابلیت‌های TicWatch 5 Pro شامل نمایشگر ضربان قلب، سنسور SpO2 و … است. بسیاری از این ویژگی‌های تناسب اندام نیز برای کمک به صرفه‌جویی در باتری، روی صفحه‌نمایش ULP قابل مشاهده هستند.

سه ساعت هوشمندی که این شرکت در حال حاضر عرضه کرده است با ویژگی‌ها و مشخصات مدرن خود جزو بهترین‌های اکوسیستم Wear OS محسوب می‌شوند؛ اما همچنان در مقایسه با رقبایی مانند Fossil و سامسونگ چالش‌های زیادی را پیش روی خود دارد.

شاید علاقه داشته باشید: راهنمای خرید ساعت هوشمند

ساعت هوشمند برند Fossil

Fossil بزرگترین رقیب سامسونگ در فضای ساعت‌های هوشمند Wear OS است. ساعت‌های هوشمند فسیل به‌طور گسترده در دسترس هستند، قیمت مناسبی دارند و از ویژگی‌های زیادی برخوردار هستند. جدیدترین مدل این برند، Gen 6، در چند رنگ مختلف و همچنین در اندازه‌های 42 و 44 میلی‌متری عرضه می‌شود. طراحی Gen 6 نسبتاً محافظه‌کارانه است اما زیبا به نظر می‌رسد.

از نظر قابلیت استفاده، فسیل می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. عمر باتری در بهترین حالت در حد متوسط است و فقط Wear OS 3 را در ژوئن 2023 دریافت کرد. این یعنی بسیاری از کاربران اولیه در زمان عرضه ساعت در سیستم عامل Wear OS 2 گیر کرده بودند. همچنین از آنجایی که Galaxy Watch 4 با Wear OS 4 تنها دو ماه بعد آن راه‌اندازی شد، مشکل زیادی برای محصول جدید این برند ایجاد کرد.

ساعت‌های فسیل با مشخصات نسبتاً مدرن، عملکرد خوب و ردیابی تناسب اندام مناسب از طریق Google Fit ارائه می‌شوند. در مجموع، ساعت‌های هوشمند مارک Fossil نسبت به محدوده قیمت خود مناسب هستند اما در هیچ زمینه‌ای جز بهترین ساعت هوشمند بازار قرار نمی‌گیرند.

ساعت‌های هوشمند شیائومی

شیائومی علاوه‌بر تولید ساعت‌های هوشمند، در زمینه اسمارت بند (مجموعه‌ای از ردیاب‌های تناسب اندام) نیز فعالیت دارد. ساعت‌های هوشمند شیائومی مثل Mi Watch در کنار قیمت مناسب، کارایی بسیار خوبی دارند و در زمینه تناسب اندام می‌توانند انتخاب شوند. این ساعت‌ها با پشتیبانی آمازون الکسا ارائه شده و عمر باتری بسیار خوبی دارند.

دیگر ساعت‌های هوشمند شیائومی که ارزش صحبت کردن را دارند S1 و S1 Active هستند. این مدل ها جزو ساعت‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه با عمر باتری طولانی و ویژگی‌های مناسب هستند.

Redmi Watch 3 و 3 Active دو ساعت هوشمند دیگر شیائومی هستند اما هنوز در سراسر جهان در دسترس نیستند. در دسترس نبودن جهانی شیائومی چیزی است که آن را به طبقه پایین برندهای ساعت هوشمند کاهش می‌دهد. با توجه به قیمت ساعت‌های شیائومی،  از نظر ویژگی‌ها کمی ضعیف‌تر از رقبای بازار هستند. بهتر است برای اطلاعات بیشتر از سایر مدل‌های این برند، مقاله بهترین ساعت هوشمند شیائومی را مشاهده کنید.

مارک اسمارت واچ Suunto

در مقایسه ساعت‌های هوشمند می‌توان از برند جدیدی به نام Suunto هم نام برد. این شرکت چندین سری از ساعت‌های هوشمند از جمله Suunto 9 Peak، 9 Baro، 5 Peak، و 7 تولید می‌کند. از این محصولات، تنها Suunto 7 از Wear OS استفاده می‌کند و بقیه ساعت‌ها بسیار ساده‌تر و در سطح ردیاب تناسب اندام هستند که همراه با یک ساعت کار می‌کنند. برنامه همراه گوشی هوشمند سونتو 7 با 399.99 دلار نسبتاً گران است، اما به دلیل عملکرد و طراحی آن مورد تحسین قرار گرفته است.

چیزی که سونتو را به عنوان یک برند ساعت هوشمند محبوب می‌کند تلاش آن برای خروج از استانداردهای رایج بازار می‌باشد. ساعت سونتو 7 دارای صفحه‌نمایش عالی، ردیابی GPS خوب، ویژگی‌های تناسب اندام نسبتاً مدرن و طراحی شیک برای ادغام رضایت‌بخش Wear OS 3 است اما معمولاً از عمر باتری متوسط رنج می‌برد. همچنین فقط یک سایز از این ساعت وجود دارد. بنابراین، اگر به ساعتی فوق‌العاده خاص نیاز دارید، سایر مارک‌های ساعت هوشمند ممکن است گزینه‌های بهتری باشند. به علاوه، با عرضه Wear OS 4 اکنون، Wear OS 3 در سونتو 7 کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

متاسفانه آخرین ساعت Wear OS سونتو در سال 2020 منتشر شد و مشخص نیست سونتو قرار است ساعت هوشمند دیگری با سیستم‌عامل Wear OS عرضه کند یا خیر. تا آن زمان، باید 9 Peak و 9 Baro را انتخاب کرد. به نظر می‌رسد در حال حاضر سونتو راضی به رقابت با Fitbit و Garmin در فضای ردیاب‌های تناسب اندام است.

ساعت‌های هوشمند موتورولا

Moto 360 یک ساعت هوشمند مبتنی بر Android Wear است که توسط Motorola Mobility معرفی شد و برند موتورولا را به عرصه ساعت‌های هوشمند وارد کرد. این ساعت در 18 مارس 2014 معرفی شد و در 5 سپتامبر 2014 در ایالات متحده به همراه مدل‌های جدید Moto X و Moto G عرضه شد. در حال حاضر جدیدترین ساعت‌های هوشمند موتورولا به شرح زیر است:

  • Moto Watch 100: چندین ویژگی سلامتی و سبک زندگی و یک سیستم‌عامل کاملاً جدید و کارآمد این ساعت به شما امکان می‌دهد روی موارد مهم تمرکز کنید.
  • Moto Watch 70: ردیابی علائم حیاتی بدن در تمام روز با پروفایل خواب، پایش فعال ضربان قلب و ادغام با Google Fit.
  • Moto Watch 40: مانیتورینگ 24 ساعته علائم حیاتی با تجزیه و تحلیل سفارشی خواب، ردیابی مداوم ضربان قلب و ادغام با Google Fit.

ساعت‌های هوشمند هواوی

هواوی تولیدکننده‌ای پیشرو در ساعت‌های هوشمند است و طیف گسترده‌ای از دستگاه ها را با ویژگی ها و قیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهد. برخی از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند هوآوی در سال 2023 آورده شده است:

  • Huawei Watch GT 4: ساعت هوشمند Huawei Watch GT 4 یک ساعت هوشمند رده‌بالا با طراحی زیبا و انواع ویژگی‌های پیشرفته است. این ساعت شامل GPS داخلی، مانیتور ضربان قلب، سنسور اکسیژن خون و سنسور دما است. همچنین دارای عمر باتری طولانی است که با یک‌بار شارژ تا دو هفته دوام می‌آورد.
  • Huawei Watch GT 3: یکی دیگر از ساعت‌های هوشمند محبوب هواوی که از نظر ویژگی ها شبیه به Huawei Watch GT 4 است اما قیمت کمتری دارد. Huawei Watch GT 3 همچنین عمر باتری نسبتاً کمتر دارد و با یک‌بار شارژ تا یک هفته دوام می‌آورد.
  • Huawei Watch Fit 2: ساعت هوشمند مقرون‌به‌صرفه از مارک هواوی که دارای طراحی باریک و شیک است و دارای انواع ویژگی‌های ردیابی تناسب اندام نیز می‌باشد. همچنین دارای عمر باتری طولانی است و با یک‌بار شارژ تا ده روز دوام می‌آورد.
  • Huawei Band 7: یک ساعت هوشمند در سطح پایه اسمارت واچ ها است که گزینه خوبی برای خریدارانی است که بودجه کمی دارند. این ساعت شامل GPS داخلی، مانیتور ضربان قلب و ردیاب خواب است. هوآوی بند 7 عمر باتری بالایی دارد و با یک‌بار شارژ تا دو هفته دوام می‌آورد.

منابعhouseoffraser.co.uk | slashgear.com

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید ساعت هوشمند 2023 (آذر 1402)

راهنمای خرید گلکسی واچ ۳