هدفون بهتر است یا هندزفری بی سیم؟ مزایا و معایب هندزفری بلوتوثی

هنوز نمی‌دانید چه نوع هدفونی بخرید؟! هدفون سیمی، هندزفری بی‌سیم یا هندفری بلوتوثی در مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. هر کدام از این محصولات، معایب و مزایای خاص خود را دارد؛ مثلاً هدفون سیمی به شارژ نیاز ندارد اما همیشه گره می‌خورد در حالیکه هندزفری بلوتوثی، دست‌وپاگیری سیم را ندارد اما همیشه مشکل شارژ و اتصال خواهد داشت. در این مقاله از مجله لیپک، ضمن آنکه به شما خواهیم گفت که کاربرد هندزفری بلوتوثی چیست، مزایا و معایب هندزفری بلوتوثی یا بی سیم را هم بررسی می‌کنیم تا خودتان به این نتیجه برسید که هدفون بهتر است یا هندزفری بی سیم!

اصل مطلب: فواید و مضرات هندزفری بلوتوثی

هدفون‌های بلوتوث راحتی استفاده بدون سیم را ارائه می‌دهند اما دارای معایبی مانند مشکلات اتصال، عمر باتری کوتاه، مشکلات کیفیت صدا، تاخیر، تداخل و قیمت بالا هستند. از جنبه مثبت، هدفون‌های بیسیم مزایای متعددی مانند استفاده هندزفری (میکروفون داخلی)، کاهش نویز، قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلف و تنوع در طراحی و ظاهر را ارائه می‌دهند. برای خرید گوشی کلیک کنید.

مزایای هدفون بلوتوثی معایب هدفون بلوتوثی
اتصال بی‌سیم: هدفون‌های بلوتوث به هیچ سیم یا کابلی نیاز ندارند و در نتیجه، هنگام استفاده در فعالیت‌های فیزیکی و تحرک، راحت‌تر خواهد بود. مشکلات اتصال: اتصال بلوتوث می‌تواند تحت تأثیر فاصله، موانع یا تداخل سایر دستگاه‌ها قرار گیرد که منجر به قطع یا کاهش کیفیت صدا شود.
سازگاری گسترده: هدفون‌های بلوتوث با طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها سازگار هستند که باعث می‌شود همه‌کاره و با استفاده آسان باشند. عمر باتری محدود: هدفون‌های بلوتوثی به شارژ باتری نیاز دارند که ممکن است به اندازه کافی برای پاسخگویی نیازهای کاربر دوام نداشته باشد.
بهبود کیفیت صدا: فناوری بلوتوث در طول سال‌ها به‌طور قابل توجهی بهبود یافته و عملکرد صوتی با کیفیت بالا را با حداقل نوسان یا از دست دادن سیگنال ارائه می‌دهد. تاخیر صدا: هدفون‌های بلوتوثی ممکن است تأخیر یا وقفه در انتقال صدا را تجربه کنند (تاخیر بین ارسال و دریافت سیگنال صوتی).
حذف نویز: بسیاری از هدفون‌های بلوتوث دارای فناوری حذف نویز هستند که نویز خارجی را حذف می‌کند و تجربه شنیداری فراگیر را ارائه می‌دهد. قیمت: هدفون‌های بلوتوثی گران‌تر از هدفون‌های سیمی هستند.
عملکرد هندزفری: بسیاری از هدفون‌های بلوتوثی مجهز به یک میکروفون داخلی هستند که به کاربران امکان می‌دهد به صورت هندزفری تماس برقرار کنند؛ در نتیجه آن‌ها را برای استفاده در حین رانندگی یا در محیط‌های شلوغ ایده‌آل می‌کند. قطعات جانبی: عدم دسترسی به پنل شارژ هندزفری‌های بلوتوثی یدکی یا یکی از دو گوشی هدفون‌های بلوتوثی در صورت خرابی یا گم شدن، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

آشنایی با فناوری بلوتوث و هندزفری بلوتوثی

بلوتوث یک تکنولوژی بی‌سیم (وایرلس) است که برای انتقال داده‌ها بین دو دستگاه نزدیک به هم استفاده می‌شود. شبکه‌هایی که بر بستر بلوتوث کار می‌کنند بسیار ایمن بوده و خطر زیادی برای نفوذ یا سرقت داده‌ها ایجاد نمی‌شود. بزرگ‌ترین مزیتی تکنولوژی بلوتوث برای کاربران ارائه کرده، حذف سیم برای اتصال دستگاه‌ها و انتقال داده است اما مهم‌ترین محدودیت این، امکان استفاده در فواصل کوتاه می‌باشد.

ورود بلوتوث به تلفن‌های همراه (از نسل غیر هوشمند قدیمی تا گوشی‌های هوشمند امروزی)، ارتباطات بین تلفن‌ها را ساده‌تر و سریع‌تر کرد و سبب شد امکان اتصال سایر لوازم جانبی و دستگاه‌ها از جمله هدفون‌ها به گوشی نیز محقق شود.

هدفون بی سیم (وایرلس) چیست؟

هدفون بی‌سیم نوعی هدفون است که به اتصال سیمی به دستگاه نیازی ندارد و از فناوری ‌بی‌سیم (Wireless) برای اتصال به دستگاه و انتقال سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از هدفون‌های بی سیم وجود دارد از جمله هدفون‌هایی که از فناوری بلوتوث، WiFi یا مادون قرمز برای انتقال صدا استفاده می‌کنند. برخی از هدفون‌های بی سیم دارای یک هاب پایه هستند که به دستگاه متصل می‌شود و سیگنال صوتی را به صورت بی‌سیم به هدفون منتقل می‌کند. برخی دیگر، از فرستنده بلوتوث یا وای فای که مستقیماً در هدفون تعبیه شده است استفاده می‌کنند.

هدفون بلوتوثی چیست؟

هدفون بلوتوث نوعی هدفون بی سیم است که از فناوری بلوتوث برای اتصال بدون سیم به گوشی هوشمند، تبلت یا لپتاپ استفاده می‌کند. بلوتوث یک فناوری بی‌سیم با بُرد کوتاه است که به دو دستگاه اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط دوطرفه برقرار کنند. اتصال بین دستگاه و هدفون بلوتوثی فقط در حداکثر فاصله بهینه هندزفری بلوتوثی ممکن خواهد بود.

تفاوت هدفون بی سیم و بلوتوثی چیست؟

هدفون‌های بلوتوثی و هدفون‌های بی‌سیم از این نظر شبیه هستند که هر دو، گوش دادن بدون سیم را ارائه می‌دهند اما دقیقاً یکسان نیستند. هدفون‌های بلوتوثی نوعی از هدفون‌های بی‌سیم هستند که از فناوری بلوتوث برای انتقال سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، هدفون‌های بی‌سیم دارای طیف وسیع‌تری از فناوری‌های بی‌سیم مانند امواج رادیویی، مادون قرمز، KleerNet و … هستند و بلوتوث تنها یکی از انواع آن می‌باشد. به‌طور خلاصه، هدفون‌های بلوتوثی زیرمجموعه هدفون‌های بی‌سیم هستند، پس هر هدفون بلوتوثی از نوع هدفون بی سیم می‌باشد اما هر هدفون بی‌سیم، بلوتوثی نیست!

هدفون بلوتوثی یا بی‌سیم: کدام بهتر است؟

وقتی نوبت به انتخاب بین هدفون‌های بی‌سیم/WiFi در مقابل نوع بلوتوثی می‌رسد عامل اصلی انتخاب، تصمیم و تمایل خریدار خواهد بود اما در این بخش به‌طور خلاصه، این دو نوع هدفون را با هم مقایسه می‌کنیم.

  • انتقال سیگنال: هدفون‌های بی سیم از فرکانس رادیویی برای انتقال سیگنال‌های صوتی از دستگاه به هدفون استفاده می‌کنند. این نوع هدفون معمولاً برد بیشتری نسبت به هدفون بلوتوثی دارد، به این معنی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها آزادانه‌تر حرکت کنید. با این حال، هدفون بی‌سیم به یک فرستنده جداگانه برای وصل شدن به منبع صوتی نیاز دارد که ممکن است ناراحت کننده باشد. از طرف دیگر هدفون‌های بلوتوث از فناوری بلوتوث برای اتصال به دستگاه استفاده می‌کنند؛ و به یک فرستنده جداگانه نیاز ندارند، این یعنی استفاده از آنها را راحت‌تر می‌کند. با این حال، برد آنها معمولاً کوتاه‌تر از هدفون‌های بی‌سیم است و اگر بیش از حد از دستگاه فاصله بگیرید، ممکن است با مشکلات اتصال مواجه شوید.
  • کیفیت صدا: از نظر کیفیت صدا، هر دو نوع هدفون می‌توانند صدایی با کیفیت بالا ارائه دهند. با این حال، برخی از کاربران حساس به کیفیت صدا ممکن است استدلال کنند که هدفون‌های سیمی بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهند، زیرا برای انتقال سیگنال‌های صوتی به فناوری بی‌سیم یا بلوتوث متکی نیستند.
  • عمر باتری: هدفون‌های بی سیم معمولاً عمر باتری بیشتری نسبت به هدفون‌های بلوتوثی دارند؛ زیرا آنها از یک فرستنده جداگانه برای انتقال سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کنند؛ این یعنی که خود هدفون نیازی به مصرف انرژی زیادی ندارد. از طرف دیگر هدفون‌های بلوتوثی برای انتقال سیگنال‌های صوتی به اتصال بلوتوث متکی هستند که می‌تواند باتری را سریع‌تر تخلیه کند.

پیشنهاد ویژه با ارسال فوری و گارانتی عودت:

خرید هندزفری بلوتوثی


 

مزایا و فواید هندزفری بلوتوثی

زمانی که هدفون، قابلیت مکالمه هم داشته باشد، به آن هندزفری گفته می‌شود (قابلیت هندزفری یعنی استفاده و مکالمه با دست‌های آزاد). محبوبیت هدفون‌ها و هندزفری‌های بی سیم به لطف قابلیت حمل بودن، سازگاری با دستگاه‌های مختلف و سهولت استفاده در حال افزایش است. هندزفری‌های بلوتوثی به‌طور کامل در گوش قرار می‌گیرند اما استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها ممکن است خطراتی برای شنوایی ایجاد کند؛ به همین دلیل هدفون و هندزفری از نوع هدست که کل گوش را می‌پوشاند، برای سلامتی شنوایی انسان مفیدتر هستند (فارغ از اینکه سیمی یا بدون سیم باشند).

در ادامه، شما را با مزایا و فواید هندزفری بلوتوثی آشنا می‌کنیم.

حذف نویز و صدای اضافی

توانایی جلوگیری از نویز محیط و ایجاد محیط شنیداری آرام، یک مزیت عمده برای هدفون‌های بی‌سیم و بلوتوثی مخصوصاً در محیط‌های شلوغ شهری محسوب می‌شود. این قابلیت در کاهش نویز محیط و اجازه دادن به شنونده برای تمرکز روی صدا، کیفیت تجربه صوتی را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که فناوری حذف نویز برای از بین بردن نویز پس‌زمینه به افزایش صدا نیاز ندارد، احتمال آسیب به شنوایی را در استفاده بلندمدت کاهش می‌دهد.

دکمه‌های کنترل صدا

هندزفری‌های بلوتوثی و بی‌سیم، فابلیت کنترل صدا و تماس را با دکمه‌های لمسی یا کوچک ارائه می‌کنند؛ کم و زیاد کردن صدا، پخش آهنگ بعدی یا قبلی، قطع و وصل تماس و … با چند لمس کوچک روی آنها ممکن خواهد بود.

قابلیت مکالمه (هندزفری)

مزیت اصلی هدفون بلوتوثی، قابلیت هندزفری آن است که به لطف میکروفون داخلی موجود در آن، به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به برداشتن هدفون از گوش خود تماس بگیرند یا به تماس‌ها پاسخ دهند (البته برخی از مدل‌های ارزان‌تر میکروفون ندارند). استفاده از این قابلیت در کاهش خطرات رانندگی و محیط کار موثر است و به دلیل در دست نگرفتن گوشی، امنیت آن را در معابر عمومی حفظ می‌کند.

اتصال به دستگاه‌های مختلف

هر دستگاهی که از فناوری بلوتوث در ارسال سیگنال صوتی پشتیبانی کند، قابلیت اتصال به هدفون‌های بلوتوثی را خواهد داشت. یک هندزفری بلوتوثی می‌تواند به گوشی، تبلت، لپتاپ، تلوزیون هوشمند و … متصل شود و این اتصال عموماً به نوع سیستم‌عامل هم وابستگی ندارد (به جز محدودیت‌های مربوط به سیستم‌عامل محصولات اپل).

معایب و مضرات هندزفری بلوتوثی

مانند هر تکنولوژیکی دیگر، هندزفری بلوتوثی و بی سیم هم خالی از اشکال نیست؛ عمر باتری کم، قیمت بالا، مشکلات اتصال و صدا و حتی آسیب به شنوایی از جمله معایب هدفون بلوتوث به شمار می‌رود. اما اولین و مهم‌ترین عیب بزرگی که هندزفری‌های بلوتوثی دارند، کاهش توجه فرد به اطراف خود است و به دلیل کیفیت صدای خوب، ممکن است متوجه عبور خودرو نشده و تصادف کند. در ادامه به برخی دیگر از معایب کاربرد هندزفری بلوتوثی اشاره خواهیم کرد.

مشکلات اتصال

هدفون‌های بلوتوث به دلیل وابستگی به ارتباطات بی‌سیم، در اثر نویز دچار اختلال می‌شوند یا با وقفه‌های کوتاهی در انتقال صدا مواجه خواهند شد. هنگام استفاده از هدفون بلوتوث، تداخل سیگنال از سایر دستگاه‌های بلوتوثی یا سایر سیگنال‌های بی‌سیم از دلایل مشکلات اتصال می‌باشد که سبب می‌شود کیفیت صدا کاهش پیدا کرده و یا حتی هدفون به دلیل اختلال کار نکند. با این حال در مناطق پرجمعیت یا وسیع، محدوده اتصال بلوتوث ممکن است کافی نباشد. با توجه به این محدودیت، زمانی که پخش موسیقی به‌طور ناگهانی متوقف می‌شود یا کیفیت آن کاهش می‌یابد، کاربران ممکن است دچار افت سیگنال شوند.

پیشنهاد مطالعه: راهکار برای تقویت صدای هندزفری

عمر باتری محدود

یکی دیگر از ایرادات اصلی هدفون‌های بلوتوث عمر کوتاه باتری آنها است که می‌تواند بر تجربه شنیداری کاربر تأثیر منفی بگذارد. از آنجایی که هدفون‌های بلوتوث از باتری داخلی استفاده می‌کنند مدت زمان کاربری محدودی دارند. در حالی که برخی از نسخه‌های هدفون بلوتوث ممکن است فقط برای 2 تا 5 ساعت گوش دادن دوام شارژ داشته باشند، برخی دیگر ممکن است تا 30 ساعت یا بیشتر با یک بار شارژ دوام بیاورند. ضمن آنکه استفاده طولانی‌مدت از هندزفری بلوتوثی باعث کاهش عمر باتری و درنتیجه، کوتاه‌تر شدن شارژدهی آنها خواهد شد.

زمان پاسخگویی (تاخیر)

هدفون‌های بلوتوثی با مشکل تاخیر در انتقال صدا به ویژه در تماس‌ها مواجه می‌شوند. تأخیر زمانی رخ می‌دهد که هدفون برای دریافت صدا از منبع صدا عقب بماند و این مشکل، هنگام بازی‌های ویدیویی یا تماشای فیلم آزاردهنده خواهد شد. به‌طور کلی، هدفون‌های سیمی تاخیر کمتری دارند و تجربه سازگارتر و قابل اعتمادتری را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی از مدل‌های هندزفری بی سیم باکیفیت (نظیر ایرپاد اپل) ممکن است تاخیر کمتری نسبت به سایر نمونه‌های ارزان‌تر داشته باشند.

قطعات جانبی

اگر هندزفری بلوتوثی خراب شود، تعمیر و لوازم جانبی آن به ندرت پیدا می‌شود (مگر محصولات برندهای بزرگ). مثلاً اگر سوکت شارژ آنها آسیب ببیند یا یکی از دو گوشی هندزفری بلوتوثی گم شود، امکان جایگزین کردن آن با نمونه یدکی وجود نخواهد داشت (یا به زحمت و هزینه آن نمی‌ارزد).

آسیب هدفون به گوش و شنوایی

مهم نیست از هدفون بی‌سیم یا سیمی استفاده می‌کنید، هر نوع هدفون به چند دلیل برای سیستم شنوایی ما مناسب نیستند:

  • امکان ابتدا به عفونت گوش: چسبیدن مخاط گوش به هدفون و تمیز نکردن دوره‌ای آن می‌تواند باعث عفونت به گوش شود. بسته شدن مجرای گوش سبب می‌شود تا گردش هوا اتفاق نیوفتد و در نتیجه، محیط گوش مرطوب‌تر باقی بماند.
  • امکان آسیب به شنوایی: استفاده مداوم از هندفری (مخصوصاً با صدای بلند) می‌تواند مستقیماً به شنوایی ما آسیب برساند. شنوایی انسان به گونه‌ای تنظیم شده که صدا را با عبور از مجرای لاله گوش عبور دهد تا فرکانس آن برای شنوایی ما مناسب و بهینه شود؛ اما هدفون‌ها صدا را مستقیماً به پرده گوش می‌رسانند که فرکانس آن می‌تواند شنوایی ما را آزار دهد.
  • دریافت امواج توسط بدن: گرچه فناوری بلوتوث از امواج با فرکانس پایین استفاده می‌کنند اما امواج آن (و یا سایر مدل‌های هندفری بی سیم) هم باعث می‌شود تا بدن، امواج بیشتری به خود جذب کند که ممکن است برای برخی افراد، در درازمدت خطرناک باشد (البته اگر از هندزفری بلوتوثی برای مکالمه استفاده شود، دور شدن از امواج شدید گوشی برای سلامتی سودمند خواهد بود).

بهترین نوع هدفون از نوع هدست است که صدا را از طریق مجرای لاله گوش عبور می‌دهد و آسیب کمتری به شنوایی ما وارد می‌کند؛ اما عموماً وزن و سفتی بیشتری دارند که از جنبه دیگری آزاردهنده می‌شوند!

کلام آخر…

هدفون‌های بلوتوثی دارای مشکلات اتصال، عمر باتری کوتاه و کیفیت صدا هستند اما همچنان به دلیل مزایای متعدد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مکالمه و شنیدن موسیقی هستند. اگر در ساعات متوالی و زیاد از هندزفری بلوتوثی استفاده نشود و همچنین میزان صدا در حد متوسط باشد، آسیبی به شنوایی ما وارد نمی‌کند؛ در غیر اینصورت می‌تواند مشکل‌ساز شود.

برای آنکه در خرید هندزفری خود بهترین انتخاب را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای خرید بهترین هدفون را مطالعه کنید.

منبع: audiolgy.com | soundcore.com

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو