حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ (ارور داغ کردن و علت آن)

گرچه بیش‌ازحد گرم شدن گوشی‌های هوشمند، امری رایج است اما بسیاری از کاربران در سراسر جهان، از داغ شدن برخی مدل‌های سامسونگ شاکی هستند. عمده دلایل داغ کردن گوشی سامسونگ به نحوه استفاده از گوشی بستگی داشته و با راهکارهای ساده می‌توان از تکرار آن جلوگیری کرد. گاهی اوقات زمانی که گوشی بیش‌ازحد گرم می‌شود، به‌طور خودکار خاموش می‌شود اما اگر داغ کردن گوشی سامسونگ شما مرتباً تکرار می‌شود، راهکارهای این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک می‌تواند به شما کمک کند تا با آگاهی از علت بیش‌ازحد گرم شدن گوشی و نحوه خنک کردن، از تکرار این مشکل جلوگیری کنید.

چرا گوشی‌های سامسونگ داغ می‌کنند؟

همه گوشی‌های هوشمند سامسونگ دارای محدوده دمایی از پیش تعیین شده هستند که در آن، عملکرد بهینه خود را دارند. ممکن است گوشی‌های هوشمند هنگام شارژ، گرم شوند اما این میزان گرما تاثیری بر عمر یا عملکرد آنها نخواهد داشت. با این حال ممکن است به دلایل مختلفی گرما و حرارت زیادی از خود تولید کنند (از این رو توصیه می‌کنیم حتما مقاله علت داغ شدن گوشی مطالعه کنید). به‌طور کلی دمای گوشی‌های سامسونگ ممکن است تحت تأثیر عوامل زیر افزایش پیدا کند:

  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل یا نرم‌افزار
  • قرار گرفتن در معرض منبع گرما (مثل شوفاژ، نور خورشید و …)
  • استفاده از شارژر و کابل شارژ غیر اصل سامسونگ
  • استفاده از گوشی در دمای نامتعادل (بسیار گرم یا بسیار سرد)
  • اجرای طولانی‌مدت برنامه‌ها مانند بازی، پخش آنلاین و ردیابی GPS و برنامه‌هایی که مصرف شارژ بیشتری دارند
  • آلوده شدن گوشی سامسونگ به ویروس و بدافزار و اجرا در پس‌زمینه
  • داغ شدن در حین راه‌اندازی اولیه پس از خرید یا هنگام بازیابی داده‌ها
  • هنگام دانلود فایل‌های حجیم
  • در حین انجام چند کار هم‌زمان یا هنگام اجرای چندین برنامه در پس‌زمینه
  • استفاده از حجم داده زیاد برای همگام‌سازی با فضای ابری، ایمیل یا سایر حساب‌ها
  • استفاده از نقطه اتصال تلفن همراه و ویژگی اتصال به اینترنت
  • استفاده از گوشی در مناطقی با سیگنال ضعیف یا بدون سیگنال
  • آسیب دیدن جک چند منظوره گوشی سامسونگ یا در نفوذ مواد خارجی مانند مایع، گرد و غبار و … به آن
  • استفاده از حالت رومینگ
  • آسیب به گوشی به دلیل ضربه خارجی
  • پر شدن فضای ذخیره‌سازی گوشی

ارور داغ شدن گوشی سامسونگ

اگر گوشی شما خیلی داغ شد، باید قبل از استفاده مجدد اجازه دهید خنک شود. در این شرایط، تلفن ممکن است به‌طور خودکار خاموش شود، برنامه‌ها بسته شوند، شارژ موقتاً متوقف شود و/یا صفحه‌نمایش کم نور شود. در چنین مواقعی گوشی شما برحسب مدل آن، پیام‌هایی مشابه زیر دریافت خواهد کرد:

  • عنوان نوتیفیکیشن: خنک شدن (Cooling down)
  • خاموش شدن دستگاه (Power off device): دستگاه شما بیش‌ازحد گرم می‌شود. هم‌اکنون خاموش می‌شود تا خنک گردد.
  • دستگاه به‌طور خودکار خاموش می‌شود (Device powered off automatically): دستگاه شما بیش‌ازحد گرم می‌شود. برای جلوگیری از آسیب، خاموش شد. گرمای بیش‌ازحد می‌تواند ناشی از این موارد باشد: استفاده طولانی از برنامه‌های گرافیکی شدید مانند بازی‌ها و برنامه‌های ناوبری، انتقال فایل‌های حجیم استفاده از دستگاه در محیط گرم
  • داغ شدن بیش‌ازحد دستگاه (Device overheating): دستگاه شما در حال گرم شدن بیش‌ازحد است. اقداماتی برای خنک شدن آن انجام خواهد شد. همچنان می‌توانید از دستگاهتان استفاده کنید، اما ممکن است صفحه نمایش کم‌رنگ‌تر شود، سرعت دستگاه کاهش یابد، شارژ ممکن است متوقف شود و برنامه‌ها به‌طور خودکار بسته شوند. پس از خنک شدن دستگاه، عملکرد به‌طور خودکار به حالت عادی باز می‌گردد.

اگر دستگاه بیش‌ازحد گرم شود یا به دمای مشخصی برسد، پیام هشداری برای جلوگیری از خرابی دستگاه، و آسیب‌های پوستی و نشت باتری ظاهر می‌شود. برای کاهش دمای دستگاه، روشنایی صفحه نمایش و سرعت عملکرد محدود و شارژ باتری متوقف می‌شود. برنامه‌های در حال اجرا بسته می‌شوند و همه تماس‌ها و سایر ویژگی‌های گوشی محدود می‌شوند (به جز تماس‌های اضطراری) تا زمانی که دستگاه خنک شود.

اگر پیام دوم به دلیل افزایش بیشتر دمای دستگاه ظاهر شود، دستگاه خاموش خواهد شد. تا زمانی که دمای دستگاه به زیر سطح مشخص شده نرسد از دستگاه استفاده نکنید. اگر پیام هشدار دوم در حین تماس اضطراری ظاهر شود، تماس با خاموش شدن اجباری قطع نخواهد شد.

رفع گرمای بیش‌ازحد گلکسی سامسونگ در حین استفاده

اگرچه داغ شدن بیش‌ازحد گوشی‌های سامسونگ می‌تواند یک نگرانی مهم باشد، اما به این معنی نیست که شما باید از شر گوشی خود خلاص شوید! گاهی این مشکل در خانه و به سرعت قابل حل است. برخی از راه‌های رایج برای حل مشکل داغ کردن گوشی‌های سامسونگ در زیر ذکر شده است.

گزینه‌های بدون استفاده را خاموش کنید

عادت کنید گزینه‌ها و امکاناتی را که استفاده نمی کنید خاموش کنید؛ چرا که حتی بدون استفاده کردن آنها، همچنان منابع گوشی را در پس‌زمینه با به‌روزرسانی یا اجرای فرآیندهای دیگر مصرف می‌کنند. بیشتر این موارد باعث کاهش سرعت گوشی، افزایش مصر باتری و نیز افزایش احتمال داغ شدن بیش‌ازحد آن می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به GPS، وای فای، بلوتوث، NFC، دیتای مویابل و … اشاره کرد. همچنین وقتی به داخل خانه و محیط کم‌نور می‌آیید، بهتر است نور نمایشگر گوشی را نیز کاهش دهید یا آن را روی حالت خودکار قرار دهید.

گوشی سامسونگ خود را بهینه کنید

ابزار بهینه‌سازی سریع با شناسایی برنامه‌های دارای مصرف باتری بیش‌ازحد، کارایی گوشی شما را بهبود می‌بخشد و از داغ شدن بیش‌ازحد گوشی جلوگیری می‌کند. همچنین داده‌های بی‎استفاده را از حافظه موقت حذف کرده و برنامه‌های پس‌زمینه را خاتمه می‌دهد. بهینه‌سازی گوشی شما یک راه سریع و آسان برای حل مشکل گرمای گوشی‌های سامسونگ است.

  • مرحله 1: روی Battery and device care از منوی تنظیمات ضربه بزنید.
  • مرحله 2: اکنون گزینه Optimize را بزنید تا ادامه دهید.
  • مرحله 3: پس از آن گزینه Done را برای بهینه‌سازی گوشی خود انتخاب کنید.

همچین می‌توانید از راهکارهای ارائه شده در وبسایت سامسونگ برای بهینه‌سازی باتری گوشی‌های این برند نیز کمک بگیرید: این لینک.

راه حل موثر دیگری که به بهینه‌سازی گوشی‌های سامسونگ و کاهش دمای آنها کمک می‌کند، روشن کردن حالت ذخیره‌سازی نیرو یا پاور سیوینگ و تنظیم آن می‌باشد. برای روشن کردن این گزینه، مطابق تصویر زیر عمل کنید.

در مرحله بعد باید برنامه‌های بدون استفاده را در حالت خواب قرار دهید تا در پس‌زمینه اجرا نشوند. برای این کار، بعد از فعال کردن Power Saving باید روی گزینه محدودیت‌های استفاده در پس‌زمینه (Background usage limits) کلیک کرده و گزینه Put unused apps to sleep (قرار دادن برنامه‌های استفاده نشده در حالت خواب) را فعال کنید.

برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را محدود کنید

اگر چندین برنامه در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، ممکن است به دلیل مصرف زیاد منابع سبب داغ شدن گوشی شوند. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل، هر برنامه‌ای را که اخیراً استفاده شده است را ببندید و طبق مراحل زیر، محدودیت‌های خودکار برای Background Apps ایجاد نمایید.

  • مرحله 1: روی Connections از تنظیمات کلیک کنید.
  • مرحله 2: اکنون استفاده از داده را فشار دهید. سپس برنامه‌ای را که می‌خواهید مصرف پس‌زمینه آن را محدود کنید انتخاب کنید.
  • مرحله 3: پس از آن، گزینه Allow background data usage را تغییر دهید تا خاموش شود.

اگر از اینترنت وای فای استفاده می‌کنید، محدود کردن مصرف داده در پس‌زمینه را مطابق مراحل زیر از چپ به راست انجام دهید.

اگر در بخش مدیریت مصرف باتری بتوانید برنامه‌هایی را شناسایی کنید که به دلیل اجرا در پس‌زمینه، شارژ زیادی مصرف کرده اند می‌توانید تاثیر آنها در گرم شدن گوشی سامسونگ خود را از بین ببرید. برای این کار می‌توانید از گزینه Deep Sleeping Apps استفاده کنید تا برنامه‌های غیر ضروری را در حالت خواب عمیق قرار داده و اجرای آنها در پس‌زمینه گوشی را متوقف کنید (طبق عکس و در مرحله آخر، روی علامت + کلیک کرده و برنامه‌های مورد نظر را انتخاب کنید).

گوشی سامسونگ خود را آپدیت کنید

سامسونگ مرتباً بسته‌های جدید نرم‌افزاری گوشی‌های خود را منتشر می‌کند. از آنجایی که هنوز برخی از گوشی‌های این برند، سیستم‌عامل One UI را دریافت نکرده اند و اینکه این سیستم‌عامل همچنان در حال ارتقاء می‌باشد، با آپدیت نسخه‌های جدید می‌توانید بهبود تجربه کاربری، افزیش امنیت گوشی و رفع مشکلات فنی گوشی را داشته باشید. گاهی اوقات اختلالات نرم‌افزاری سبب فشار به پردازنده گوشی و در نتیجه، داغ شدن آن می‌شود.

  • مرحله 1: به‌روزرسانی نرم‌افزار را از منوی تنظیمات انتخاب کنید.
  • مرحله 2: گزینه Download and Install را بزنید.
  • مرحله 3: اکنون روی Install کلیک کنید تا در صورت وجود نرم‌افزار جدید نصب شود.

گوشی خود را ریست فکتوری کنید

اگر راه حل‌های بالا نتواند مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ شما را حل کند، ریست فکتوری یا بازگردانی تنظیمات کارخانه می‌تواند به عنوان آخرین راهکار قطعی در نظر گرفته شود. اما قبل از اینکه دستگاه خود را ریست کنید، باید با استفاده از ابزارهایی نظیر Super Backup & Restore از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. کار با این برنامه‌ها ساده است و محتویات مورد نظر شما نظیر برنامه‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، پیامک‌ها و … را بکاپ گرفته و در حافظه جانبی ذخیره می‌کند. پس از ریست فکتوری هم می‌توانید فایل مورد نظر را بازنشانی کنید. (آموزش‌های بیشتر در مقاله بکاپ‌گیری از گوشی)

پس از تکمیل پشتیبان‌گیری، گوشی سامسونگ خود را با دنبال کردن مراحل زیر به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید:

  • مرحله 1: تنظیمات را باز کرده و Backup and Reset را انتخاب کنید.
  • مرحله 2: اکنون Factory Data Reset و سپس Reset device را انتخاب کنید
  • مرحله 3: سپس رمز عبور صفحه قفل خود را وارد کنید تا ادامه دهید.

رفع داغ شدن گوشی‌های سامسونگ هنگام شارژ

معمولاً در حین شارژ، هم گوشی و هم شارژر ممکن است گرما ایجاد کنند. هنگامی که به «شارژرهای فست‌شارژ» یا شارژرهای بی‌سیم متصل می‌شوید، ممکن است دما به میزان قابل توجهی بیشتر شود. اگر با داغ شدن بیش‌ازحد گوشی سامسونگ یا شارژر سامسونگ مواجه شدید، این چند نکته را دنبال کنید:

  1. تمام برنامه‌های در حال اجرا را ببندید و شارژر را از برق بکشید.
  2. قبل از شارژ مجدد گوشی صبر کنید تا خنک شود.
  3. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، با یک شارژر و کابل USB سالم و مورد تایید سامسونگ دیگر، گوشی خود را شارژ کنید.
  4. توجه داشته باشید که گوشی در مجاور منبع گرما و روی پتو و تشک و … نباشد.
  5. در حین شارژ، از کار کردن با گوشی خودداری کنید.

راهکارهای رسمی سامسونگ برای رفع داغ شدن گوشی‌های خود

تکنیک‌های زیر که در سایت رسمی سامسونگ ارائه شده، می‌تواند به حل مشکل داغ شدن گوشی و نیز تکرار نشدن آن کمک کند:

  • هنگام شارژ از گوشی سامسونگ خود بیش‌ازحد استفاده نکنید: از آنجایی که گوشی شما در هنگام شارژ کمی گرم می‌شود، استفاده از آن در حین شارژ می‌تواند باعث داغ شدن بیش‌ازحد آن شود، بنابراین از استفاده از گوشی در حالت شارژ خودداری کنید.
  • بازی را برای مدت طولانی اجرا نکنید: بازی‌های سنگین در هنگام اجرا از مقدار زیادی از RAM و CPU گوشی استفاده می‌کنند که منجر به داغ شدن بیش‌ازحد گوشی می‌شود. بنابراین، اگر برای مدت طولانی در گوشی‌های سامسونگ بازی نکنید، بهتر است.
  • تلفن و برنامه‌های خود را به‌روز نگه دارید: به‌روزرسانی برنامه‌ها و گوشی سامسونگ شما چندین باگ را برای بهبود عملکرد گوشی حل می‌کند. بنابراین، برنامه‌ها و تلفن خود را به‌روز نگه دارید.

خلاصه راهکارهای حل داغ شدن گوشی‌های سامسونگ

لیست زیر خلاصه‌ای از تمام روش‌های موثر در رفع مشکل داغ کردن گوشی‌های سامسونگ می‌باشد:

  • گوشی را به جدیدترین نسخه از نرم‌افزار آپدیت کنید.
  • اختلال بین برنامه‌های در حال اجرا ممکن است باعث گرم شدن دستگاه شود. دستگاه را مجدداً ریست کنید.
  • وقتی از ویژگی‌های Wi-Fi ،GPS و Bluetooth و … استفاده نمی‌کنید، آنها را غیرفعال کنید.
  • برنامه‌هایی که مصرف باتری را افزایش می‌دهند یا زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، ببندید و در حالت Sleep قرار دهید.
  • فایل‌های غیر ضروری یا برنامه‌های استفاده نشده را حذف کنید تا فضای ذخیره‌سازی گوشی آزاد شود.
  • روشنایی صفحه را کاهش دهید یا در حالت خودکار قرار دهید.
  • اگر گوشی برای مدت طولانی بیش‌ازحد گرم می‌شود، برای مدتی از آن استفاده نکنید.
  • نرخ تازه‌سازی بالاتر باعث ایجاد انیمیشن‌ها و اسکرول نرم‌تر می‌شود، اما از منابع بیشتری استفاده می‌کند. نرخ رفرش را روی حالت استاندارد قرار دهید.
  • اگر در حال شارژ باتری هستید، شارژر را از دستگاه جدا کرده و برنامه‌های در حال اجرا را ببندید. صبر کنید تا دستگاه خنک شود و سپس دوباره شروع به شارژ کردن دستگاه کنید.
  • هنگام استفاده از شارژر بی‌سیم، مواد خارجی مانند اجسام فلزی، آهن‌ربا یا کارت‌های نوار مغناطیسی را بین دستگاه و شارژر بی‌سیم قرار ندهید.
  • گر هدفون به گوشی وصل است، پخش موسیقی را متوقف کنید، از فرمان صوتی استفاده نکنید و صدای محیط را خاموش کنید. اگر Gear IconX دارید، تنظیم‌کننده سرعت را خاموش کنید.
  • هنگام شارژ از شارژر (و کابل USB) مورد تایید سامسونگ و کاملاً سالم استفاده کنید. مطمئن شوید که گوشی را روی یک سطح سخت و صاف شارژ کنید.
  • همیشه اسکن بهینه‌سازی گوشی و نیز شناسایی ویروس و بدافزار را در گوشی انجام دهید.

چرا گوشی سامسونگ من اینقدر داغ می‌شود؟

ممکن است گوشی سامسونگ شما به دلایل متعددی داغ شود که می‌تواند به دلیل انجام وظایف با شدت بالا توسط پردازنده، شارژ سریع، شارژر یا کابل معیوب، دمای بالای محیط، ویروس یا سایر عوامل باشد.

آیا گرمای بیش‌ازحد به باتری گوشی سامسونگ آسیب می‌رساند؟

گرمای بیش‌ازحد سرعت تخریب باتری را تسریع می‌کند و از این رو، در درازمدت برای باتری شما مضر تلقی می‌شود.

چگونه گوشی سامسونگ خود را فوری خنک کنم؟

ابتدا باید استفاده از گوشی را متوقف کنید، قاب را بردارید و آن را از شارژ خارج کنید. حداقل پنج دقیقه آن را به همین صورت بگذارید تا گوشی شما شروع به خنک شدن کند.

منابع:

نوشته های مرتبط

روش‌های تقویت صدای هندزفری بلوتوثی

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)