one UI چیست؟ آشنایی با رابط کاربری سامسونگ + آخرین نسخه OneUI 6.0

رابط کاربری One UI چیست

رابط کاربری سامسونگ به نام one UI یک سیستم‌عامل است که شرکت سامسونگ برای دستگاه‌های گلکسی خود طراحی کرده است. این سیستم عامل هر سال چند نسخه ارتقا می‌یابد. هر نسخه one UI توسط شرکت سامسونگ بروزرسانی می‌شود و با تغییراتی همراه است. این تغییرات شامل بروزرسانی اصلی، تغییرات طراحی رابط کاربری one UI و ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید است. همچنین دو نسخه بروزرسانی دیگر هم وجود دارد که همراه با بهترین گوشی پرچمدار سامسونگ به ترتیب در نیمه اول و نیمه دوم سال ارائه می‌شوند. برای خرید موبایل کلیک کنید.

رابط کاربری one UI سامسونگ چیست؟

رابط کاربری one UI بخشی از یک هدف کلان است و آن را به یک دلیل طراحی کرده‌اند. دلیل این طراحی، هماهنگی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزارهای گوشی‌ سامسونگ است. این هماهنگی، کیفیت کار با تلفن هوشمند را افزایش می‌دهد و کاربر هنگام کار با دستگاه، تجربه‌ای روان و طبیعی خواهد داشت.

یکی از ویژگی‌های one UI وجود یک الگوی خاص در طراحی برنامه‌های سامسونگ است. در این طراحی، تب‌ها در پایین نمایشگر قرار می‌گیرند و دسترسی به آنها راحت‌تر است. ظاهری که رابط کاربری وان یو آی به نمایشگر گوشی می‌دهد منظم است و این ویژگی موجب می‌شود کاربر به راحتی به آیکون‌های روی صفحه دسترسی پیدا کند. از ویژگی‌های دیگر این رابط کاربری، عملکرد سریع و هوشمندتر شدن دوربین گوشی شما است. وجود همه این ویژگی‌ها برای هر کاربری مهم است و سامسونگ به خوبی از پس این نیاز کاربران بر آمده است. 

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری از رابط کاربری سامسونگ کسب کنید می‌توانید به صفحه رسمی آن در وبسایت سامسونگ مراجعه نمایید. به عنوان نکته آخر، معنی One UI عبارت است از “رابط کاربری یک”! (UI مخفف User interface به معنی رابط کاربری است).

One UI Core چیست و چه تفاوتی با One UI دارد؟

One UI Core یک نسخه Lite و سبک از One UI است که در گوشی‌های ارزان‌تر سامسونگ استفاده می‌شود. این نسخه، ویژگی‌های کمتری را ارائه می‌کند اما از نظر زبان طراحی، مشابه نسخه اصلی بوده و همراه با بسیاری از برنامه‌های از پیش نصب‌شده سامسونگ موجود در One UI عرضه می‌شود. One UI Core به خوبی بهینه‌سازی نشده اما قیمت پایین‌تر آن نسبت به One UI این نقص را توجیه می‌کند.

برای اینکه بفهمید روی سیستم‌عامل شما نسخه اصلی یا Core نصب است، می‌توانید در Setting گوشی خود به بخش درباره تلفن (About Phone) و سپس به اطلاعات نرم‌افزار (Software information) مراجعه کنید تا یکی از عبارات One UI Version و یا One UI Core Version را مشاهده کنید. برخی از گوشی‌های جدید سامسونگ مثل گلکسی F14 5G با این سیستم‌عامل به بازار عرضه شده‌اند.


بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی سامسونگ 2023

بهترین گوشی های سامسونگ سری S


جدیدترین نسخه One UI گوشی سامسونگ

در ادامه، با نسخه‌های مختلف این رابط کاربری آشنا می‌شویم اما در نظر داشته باشید که تا تاریخ ویرایش این مقاله، آخرین نسخه منتشر شده از رابط کاربری سامسونگ، نسخه 6 برای اندروید 14 می‌باشد.

نسخه One UI 6

سامسونگ به طور رسمی نسخه اصلی One UI 6 را در 30 اکتبر 2023 برای سری گلکسی S23 منتشر کرد و اولین‌بار در 10 نوامبر 2023 در دستگاه های Galaxy S23 در ایالات متحده عرضه شد. این به‌روزرسانی مبتنی بر One UI Beta 9 است، به این معنی که پس از ساخت بتای نهایی، پیشرفت‌های کمی داشته است.

One UI 6

One UI 6 دارای چندین ویژگی جدید در کنار نسخه‌های استاندارد اندروید 14 است، از جمله فونت جدید و برچسب‌های آیکون ساده‌تر. همچنین چند ویجت جدید با به‌روزرسانی‌های بعدی آن منتشر می‌شود از جمله ویجت جدید پیش‌بینی آب و هوا و ویجت دوربین که به عنوان میانبر اختصاصی برای حالت‌های دوربین از پیش تعیین شده توسط کاربر عمل می‌کند. اما فراتر از این ویژگی‌ها، می‌توانید از وان یو آی 6 موارد زیر را انتظار داشته باشید:

  • قابلیت‌های تنظیم دلخواه روی صفحه با امکان تغییر فونت و طرح کلی.
  • پنل تنظیمات سریع شامل ردیف جدیدی برای تنظیمات Wi-Fi و بلوتوث و همچنین چند مورد دیگر به منو برای راحتی چشم و حالت تاریک.
  • پنل نوتیفیکیشن نیز چند ترفند جدید دریافت می‌کند، از جمله امکان دریافت اعلان‌های فردی به عنوان کارت‌های جداگانه.
  • یک سبک ایموجی جدید در صفحه کلید سامسونگ وجود خواهد داشت.
  • بهبودهایی در برنامه گالری و ویرایشگر داخلی عکس، اپلیکیشن دوربین، برنامه آب و هوا و موارد دیگر.

گوشی‌های گلکسی سامسونگ که واجد شرایط آپدیت Android 14 One UI 6.0 هستند در زیر معرفی شده است.

Galaxy S series Galaxy A series Galaxy Tab series
Galaxy S23 Ultra
Galaxy S23+
Galaxy S23
Galaxy S23 FE
Galaxy S22 Ultra
Galaxy S22+
Galaxy S22
Galaxy S21 FE
Galaxy S21 Ultra
Galaxy S21+
Galaxy S21
Galaxy A73
Galaxy A72
Galaxy A54
Galaxy A53
Galaxy A52 (A52 5G, A52s)
Galaxy A34
Galaxy A33
Galaxy A24
Galaxy A23
Galaxy A14 (LTE+5G)
Galaxy A13
Galaxy A04s
Galaxy A05s
Galaxy Tab S9 Ultra
Galaxy Tab S9+
Galaxy Tab S9
Galaxy Tab S9 FE
Galaxy Tab S9 FE+
Galaxy Tab S8 Ultra
Galaxy Tab S8+
Galaxy Tab S8
Galaxy Tab A7 Lite
Galaxy Z series Galaxy M series Galaxy F series
Galaxy Z Fold 5
Galaxy Z Flip 5
Galaxy Z Fold 4
Galaxy Z Flip 4
Galaxy Z Fold 3
Galaxy Z Flip 3
Galaxy M54
Galaxy M53 5G
Galaxy M33 5G
Galaxy M23
Galaxy F54
Galaxy F23
Galaxy F14 5G

نسخه One UI 5

One UI 5 با ویژگی‌های جدید قدرتمندش، هر روز دردسر کار با گوشی را از شما دور می‌کند و به شما امکان می‌دهد کارهای خود را به راحتی در همه دستگاه‌های Galaxy انجام دهید. با کمک نسخه 5 رابط کاربری گوشی سامسونگ، از تجربه سفارشی‌سازی پیشرفته لذت خواهید برد. برخی از قابلیت‌های این نسخه در زیر ارائه شده است:

  • تغییرات دوربین شامل تغییر تن رنگ آسان‌تر برای سلفی، انتخاب آسان فیلتر، اضافه کردن واترمارک به عکس‌ها و …
  • تغییرات گالری شامل سفارشی‌سازی آلبوم، جستجوی قدرتمندتر، انتخاب محل ذخیره اسکرین‌شات‌ها و ضبط‌های صفحه و …
  • تغییرات ویرایشگر عکس و فیلم شامل نگهداری جلوه‌های حالت پرتره حتی پس از ویرایش، ایجاد استیکر از هر عکس دلخواه و …

بروزرسانی‌های متعدد دیگری هم در سفارشی‌سازی رابط کاربری، کیبورد سامسونگ، واقعیت افزوده، ویجت‌ها و … در نسخه 5 رابط کاربری وان یو آی ارائه شده است.

نسخه One UI 4.1

این سری از رابط کاربری سامسونگ یک بروزرسانی برای رابط کاربری One UI 4 است که اولین بار با سری گلکسی S22 سامسونگ عرضه شد. سامسونگ بر روی One UI 4.1 تغییرات زیادی را اعمال نکرده است اما تقویم هوشمند، کنترل رم مجازی از 2 تا 8 گیگابایت، افزایش روشنایی برای نمایشگر و افزودن قابلیت برای دوربین از ویژگی‌های می‌باشد که سامسونگ همراه با این رابط کاربری به گوشی‌های گلکسی خود افزوده است.

در بین گوشی‌های سامسونگ گوشی‌های زیر دارای رابط کاربری one UI 4.1 هستند:

نسخه ‏One UI 4

 One UI 4.0 که براساس اندروید 12 است چهارمین نسل از واسط کاربری One UI محسوب می‌شود. این رابط کاربری در تاریخ 15 نوامبر 2021 برای سری Galaxy S21 عرضه شد. از ویژگی‌های مهم One UI 4.0 بهبود حالت تیره، اشتراک‌گذاری آسان‌تر اطلاعات، شخصی‌سازی اعلانات و افزایش امکانات کیبورد است.

نسخه ‏One UI 3.1.1

واسط کاربری One UI 3.1.1 گوشی سامسونگ بروزرسانی کوچکی است برای One UI 3 که در 11 آگوست 2021 همراه با Galaxy Z Fold 3 عرضه شد.

نسخه ‏One UI 3.1

معرفی One UI 3.1 با یک بروزرسانی جزئی، برای اولین بار با سری Galaxy S21 منتشر شد و در 17 فوریه 2021 با سری Galaxy S20 برای سایر گوشی‌های گلکسی که از این رابط پشتیبانی می‌کردند عرضه شد. تغییر قابل توجه‌ای در این رابط کاربری One UI وجود ندارد. قابل ذکر است که One UI 3.1 در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به سری‌های پیشین خود پیشرفت کرده است؛ مثل بهبود فوکوس خودکار دوربین و کنترل نوردهی خودکار آن و استفاده از نرم‌افزار پاک‌کن اشیاء و موارد دیگر…

به عنوان نمونه گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A03s دو سیم‌کارت ظرفیت 64GB و رم 4GB دارای رابط کاربری سامسونگ نسخه‌ی 3.1 می‌باشد.

نسخه ‏One UI 3.0

در این نسخه رابط کاربری سامسونگ، تغییرات گسترده و قابل توجه‌ای مشاهده نمی‌شود و بیشتر قسمت‌های One UI 3 به وان یو آی 2.5 شباهت دارد. در دسامبر 2020 سامسونگ مبتنی بر اندروید 11 واسط کاربری One UI 3.0 را معرفی کرد. از ویژگی‌های که در این رابط کاربری شاهد هستید یک‌دستی آیکون‌ها می‌باشد. در صفحه قفل هم تغییرات قابل توجهی به چشم می‌خورد. هم‌چنین به قسمت تنظیمات که می‌روید قطعاً متوجه می‌شوید که حالت جستجو در تنظیمات، هوشمندتر از پیش شده است.

one UI 3

نسخه ‏One UI 2.5

رابط کاربری 2.5 one UI سامسونگ، هنگام عرضه گلکسی نوت 20 معرفی شد. سامسونگ با معرفی رابط کاربری 2.5 one UI بسیاری از باگ‌های قبلی را برطرف کرده است. همچنین در این رابط جدید ویژگی ضبط ویدیو پیشرفته را نیز به کار برده است. از این موضوع غافل نشویم که در این سری، نرم‌افزار نوت سامسونگ نیز بهبود پیدا کرده است.

نسخه ‏One UI 2.1

رابط کاربری One UI 2.1 با تغییراتی همراه با گوشی‌های گلکسی اس 20 و گلکسی زد فیلیپ در سال 2020 به بازار عرضه شد. تغییراتی که با این بروزرسانی ایجاد شد شامل صفحه تیره و مدیریت راحت‌تر هنگام استفاده از گوشی می‌باشد. همچنین سامسونگ در این نسخه به منوی دوربین نیز قابلیت‌های بیشتری افزوده است.

نسخه ‏One UI 2

سامسونگ با ارائه رابط کاربری One ui 2.0 تغییرات زیادی نسبت به سری‌های قبل بر روی رابط کاربری خود اعمال کرده است. این رابط کاربری بر اساس اندروید 10 طراحی و معرفی شد. با One UI 2.0 کاربر راحت‌تر و به سادگی می‌تواند از دستگاه هوشمند خود استفاده کند. کاهش پیچیدگی‌ها در این رابط کاربری موجب شده است که کاربر بر روی فعالیت‌های مهم خود تمرکز کند. همچنین این رابط کاربری می‌تواند رنگ‌های روشن و تیره را در پس زمینه تشخیص دهد و این قابلیت موجب می‌شود سطح خوانایی در صفخه قفل افزایش یابد.

در نسخه دوم رابط کاربری one UI پیام‌ها در پایین صفحه قرار می‌گیرند و این قابلیت موجب می‌شود تا کاربر با یک دست به راحتی بتواند به آنها دسترسی پیدا کند. در این نسخه از رابط کاربری سامسونگ حالت‌های عکاسی متعددی به منوی دوربین گوشی‌های این برند اضافه شده است.

one UI 2

نسخه One UI 1.5

سامسونگ با معرفی رابط کاربری  1.5 one UI قصد داشت یک بروزرسانی کوچک را برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ خود ارائه دهد. در 23 آگوست 2019، نسخه 1.5 One UI با یک سری تغییرات به همراه گوشی‌های هوشمند گلکسی نوت 10 ارائه شد. این نسخه همچنین دارای 3 صدای اعلان بود که تغییراتی جزئی داشتند.

نسخه One UI 1.1

رابط کاربری نسخه 1.1 هنگام عرضه، بروزرسانی جزئی‌ای را به همراه داشت. از ویژگی‌های One UI 1.1 می‌توان اثر انگشت، تشخیص چهره و بهینه‌سازی عملکرد را نام برد. این بروزرسانی در سری گلکسی اس 8، نوت 8، اس 9 و نوت 9 در دسترس نیست اما One UI 1.1 برای دستگاه‌های سری گلکسی اس 10 نیز عرضه شد. این رابط کاربری با گوشی های سامسونگ سری A در 2019 ارائه شد مانند گلکسی A30 ،‌A50 و A70.  

نسخه One UI 1

اولین نسخه رابط کاربری one UI که توسط برند سامسونگ معرفی شد نسخه One UI 1 است. این رابط کاربری ویژگی‌های بسیاری را با خود به همراه داشت و طراحی آن بر پایه اندروید 9 بود. یکی از ویژگی‌هایی که این نسخه به همراه داشت حالت تاریک () است که دید کاربر را در فضاهای تاریک افزایش می‌دهد.

رابط کاربری سامسونگ نسخه one UI 1

 

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها