علت داغ شدن گوشی هنگام استفاده و شارژ + راهکارهای حل داغ کردن گوشی

تا به حال  شده گوشی در دستتان داغ بشود؟ دلیل و علت داغ شدن گوشی را می‌دانید؟ تا همین 15 سال پیش گوشی‌هایی که استفاده می‌کردیم فقط توانایی ارسال پیام یا تماس را داشتند اما امروزه هر کار پیچیده و سنگینی با گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود؛ به همین خاطر داغ کردن گوشی چندان دور از ذهن نیست و اتفاقی طبیعی و رایج است چراکه پردازشگر گوشی (CPU) و باتری، گرمای زیادی را تولید می‌کنند.

در بعضی مواقع علت ‌این داغ شدن می‌تواند به سیستم فنی موبایل آسیب جدی بزند. بنابراین علت علت داغ کردن گوشی هر چه که باشد، باید جدی گرفته شود. در ‌این مقاله از مجله لیپک قرار است به رایج‌ترین دلایل داغ شدن گوشی بپردازیم و راه‌های خنک کردن آن و نیز جلوگیری از تکرار داغ کردن گوشی را آموزش دهیم. با ما همراه باشید. برای مشاهده لیست قیمت گوشی کلیک کنید

فهرست مطالب

دمای مناسب گوشی هنگام شارژ

پیش از آنکه به بررسی چندین علت داغ شدن گوشی بپردازیم، باید یادآوری کنیم که گرم شدن گوشی در هنگام شارژ طبیعی است و این گرما در محدوده دمای تا 35 درجه سانتی‌گراد می‌تواند بالا برود. همچنین رسیدن به 35 درجه در هنگام استفاده از گوشی هم طبیعی است و ضرر ندارد و اگر دما بیش از این بالا برود، باید نگران داغی گوشی خود باشید. البته برای گوشی‌های آیفون، دمای طبیعی آن در بازه 20 تا 45 درجه سانتی‌گراد است.

شایع‌ترین دلایل داغ شدن گوشی

به‌طور خلاصه، عمده دلایل داغ شدن گوشی (چه وقتی در شارژ است و چه هنگام استفاده بدون شارژ) به شرح زیر است:

  • مشکل در سیستم شارژ گوشی
  • استفاده بیش از حد از گوشی
  • وجود بدافزار و ویروس در گوشی
  • اپلیکیشن‌های مخرب و پرمصرف
  • بیش از حد شارژ کردن گوشی
  • وجود خطا در نرم‌افزار مرکزی گوشی
  • مشکل فنی در سخت‌افزار داخلی گوشی
  • مراقبت اشتباه از گوشی

با وجود دلایل بالا می‌توان گفت که داغ شدن گوشی هنگام شارژ طبیعی نیست و اگر گوشی نو از همان اولین استفاده‌ها دچار داغی شود می‌توان گفت که مشکلی اولیه در خود گوشی وجود دارد اما وقتی پس از مدتی استفاده از گوشی، باتری گوشی یا سایر بخش‌های بدنه آن داغ شود، مشکل در نحوه استفاده ما از آن خواهد بود.

در ادامه، توضیحات بیشتری در مورد هر کدام از دلایل بالا ارائه خواهیم کرد.

مشکل در سیستم شارژ گوشی

سی پی یو، کارت گرافیک، صفحه لمسی و تمام قطعات موبایل، قدرت اجرا و پردازش خودشان را از باتری می‌گیرند و باتری هم به سیستم شارژ گوشی وابسته است. اگر هر کدام از قطعات گوشی بیش از حد کار کنند یا انرژی بیشتری لازم داشته باشند دست به دامن باتری می‌شوند و باتری هم در اثر فشار زیاد، داغ می‌شود. پس باید همیشه نسبت به سیستم شارژ گوشی خود حساس باشید تا نه تنها خود آسیب نبیند، بلکه به سایر بخش‌های گوشی هم آسیبی وارد نکند. معمولاً مشکلات زیر در سیستم شارژ گوشی می‌تواند به داغ شدن گوشی منجر شود:

  • استفاده از شارژر وایرلس که گرمای بیشتری نسبت به شارژ با سیم ایجاد می‌کند.
  • استفاده از شارژری با توان کمتر (مخصوصاً شارژ گوشی با لپتاپ)
  • اتصال و مشکل در کابل یا سری شارژر
  • مشکل در سوکت شارژ گوشی (مثل ضربه و تغییر ساختار آن، وجود آلودگی خارجی مثل رطوبت، غبار، کُرک فرش و … در آن)
  • خراب بودن باتری به دلیل عمر طولانی، ضربه، استفاده نامناسب و …

چند راهکار ساده اما مفید زیر در این زمینه می‌تواند برای جلوگیری از داغ شدن گوشی موثر باشند:

  • بهتر است همیشه گوشی را تا 80 درصد شارژ کنید.
  • از کابل اصل گوشی و سری شارژر متناسب با توان مورد نیاز گوشی برای شارژ استفاده کنید.
  • وقتی گوشی در حال شارژ شدن است از آن استفاده نکنید.
  • وقتی گوشی را به شارژ زدید، آن را روی میز شیشه‌ای، چوبی یا پلاستیکی قرار دهید نه روی تخت‌خواب، مبل یا بالش.
  • گوشی را شب تا صبح در شارژ نگذارید.

استفاده بیش از حد از گوشی

وقتی از گوشی به شکلی استفاده کنیم که مدت زیاد و طولانی در حال مصرف شارژ باشد، احتمال داغ شدن گوشی وجود خواهد داشت. نوع استفاده از گوشی به شکل موارد زیر می‌تواند دلیل داغ کردن گوشی باشد:

  • استفاده از اپلیکیشن‌های سنگین (فراتر از قدرت پردازش گوشی)
  • بازی با گوشی برای ساعات طولانی (مخصوصاً بازی‌های سنگین و آنلاین)
  • تماشای فیلم به مدت طولانی (مخصوصاً فیلم آنلاین)
  • استفاده مداوم از دوربین گوشی (مخصوصاً در حالت کیفیت بالا)
  • روشنایی زیاد صفحه‌نمایش گوشی
  • استفاده از والپیپرهای متحرک
  • اجرای بیش از حد اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه گوشی
  • دانلود فایل‌های با حجم بالا
  • استفاده از گوشی در مناطقی با سیگنال ضعیف یا بدون سیگنال
  • استفاده طولانی از گوشی به عنوان هات‌اسپات
  • استفاده از گوشی در حین شارژ شدن

وجود بدافزار و ویروس در گوشی

هر یک از مشکلات ذکر شده در ابتدای مقاله، می‌تواند با داغ کردن گوشی، به آن آسیب برساند، اما هیچ‌کدام به اندازه عامل بدافزار تاثیر ندارند. اگر با استفاده از یک برنامه جعلی یا کلیک کردن بر روی یک لینک آلوده، یک بدافزار یا ویروس به گوشی شما نفوذ کند، CPU و حافظه تلفن شما ممکن است توسط ان اشغال شود، عملکرد گوشی را کاهش داده و گرمای زیادی ایجاد کند.

بدافزارها با اهداف مختلفی ساخته می‌شوند؛ مثلاً برخی با هدف استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های کاربران (استفاده از قدرت پردازش دستگاه برای استخراج رمزارز)، سرقت اطلاعات شخصی و رمزهای عبور و … که همگی سبب می‌شود بدون آنکه شما متوجه شوید و یا اپلیکیشنی باز باشد، گوشی شما داغ شود.

اپلیکیشن‌های مخرب و پرمصرف

لزوماً اپلیکیشن‌های مخرب دارای ویروس یا بدافزار نیستند، بلکه به دلیل کدنویسی نامناسب، استفاده بیش‌ازحد از منابع گوشی، تولید فایل‌های زیاد در گوشی و … سبب شود تا گوشی شما داغ شود. همچنین گاهی یگ اپلیکیشن با گوشی شما سازگار نیست و همین امر سبب داغ شدن گوشی هنگام استفاده از آن اپ خواهد شد. همچنین برخی از اپلیکیشن‌ها با اینکه از همه نظر امن و سالم هستند اما شارژ زیادی مصرف می‌کنند (مثل اپلیکیشن‌های متاورس یا واقعیت افزوده). بهتر است چنین اپلیکیشن‌هایی را آپدیت کنید تا اگر در نسخه جدیدشان مشکل مربوطه حل نشد، آن را حذف نمایید.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که چطور بفهمیم کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین میزان باتری گوشی را مصرف کرده‌اند.

بیش از حد شارژ کردن گوشی

شارژ بیش‌ازحد گوشی می‌تواند منجر به گرم شدن بیش‌ازحد شود؛ به‌خصوص زمانی که باتری قدیمی است. در کل بهتر است از شارژ باتری بالای 90 درصد خودداری کنید. این کار باعث می شود باتری سالم بماند. مثلاً ترکیب لیتیوم یون باتری آیفون باعث دوام طولانی‌تر باتری و نیز شارژ سریعتر آن می‌شود. از این‌رو شارژ بیش از حد باتری آیفون توصیه نمی‌شود چون ممکن است باعث از بین رفتن خواص شیمیایی باتری شود (با اینکه شارژ گوشی از شب تا صبح در کوتاه‌مدت به باتری آسیب نمی‌نزند اما اگر این امر تکرار شود، عمر باتری کاهش پیدا می‌کند).

پیشنهاد مطالعه: ترکیدن باتری گوشی در شارژ

وجود خطا در نرم‌افزار مرکزی گوشی

برنامه‌های پیش‌فرض گوشی (مربوط به سیستم‌عامل با نرم‌افزارهای اولیه) که باگ دارند نیز می‌توانند مشکلات مربوط به گرمای گوشی را ایجاد کنند. این اشکالات می‌توانند باعث استفاده بیش از حد برنامه از پردازنده گوشی شما شوند. به همین دلیل بهتر است آپدیت مستمر نرم‌افزارهای مرکزی گوشی را انجام دهید. اما اگر متوجه شدید که گوشی شما بعد از به‌روزرسانی سیستم‌عامل بسیار داغ می‌شود، ممکن است اشکالی در به‌روزرسانی وجود داشته باشد که باید برطرف شود.

مشکل فنی در سخت‌افزار داخلی گوشی

اگر گوشی شما به غیر از باتری آسیب‌های داخلی دیگری نیز داشته باشد، ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد آن نیز شود. مثلاً افتادن گوشی و ضربه دیدن آن ممکن است منجر به شل شدن قطعات، اتصال کوتاه و داغ شدن گوشی شما شود. آسیب‌های دیگر به خمیر حرارتی بوردهای تلفن شما ممکن است کاربرد خمیر را در دفع گرما از پردازنده بی‌اثر کند. همچنین عمر زیاد گوشی نیز می‌تواند استهلاک قطعات داخلی آن را به دنبال داشته باشد.

مراقبت اشتباه از گوشی

گاهی مراقبت بیش‌ازحد ما از گوشی و یا رفتار ناخواسته ما باعث آسیب به گوشی و در نتیجه، داغ شدن آن خواهد شد. آنچه در این بخش اشاره می‌کنیم، رفتارهای اشتباه در استفاده از گوشی و مراقبت از آن است که باید از انجام آنها خودداری شود:

  • استفاده از قاب‌های گوشی ضخیم که گرما را در خود نگه می‌دارند.
  • قرار دادن گوشی در مجاورت گرما مثل شوفاژ
  • قرار دادن گوشی روی پتو، بالش و … هنگام شارژ (پتو و … نقش عایق حرارتی را ایفا می‌کنند).
  • قرار دادن گوشی زیر تابش خورشید (مثلاً روی داشبورد خودرو یا استفاده در فضای باز زیر نور خورشید)

چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟

در این بخش، با جزئیات بیشتری راهکارهای جلوگیری از داغ شدن گوشی و خنک کردن آن را بیان می‌کنیم.

استفاده از قاب مناسب برای گوشی

از قاب‌هایی برای گوشی استفاده کنید که گرمای گوشی از آن خارج شود. قاب‌هایی که در پشت خود دریچه‌ای باز دارند، قاب‌های پارچه‌ای، سیلیکونی و … می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بروزرسانی مستمر اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل گوشی

بروزرسانی‌های نرم‌افزاری معمولاً باعث رفع ایرادات قبلی و بهبود عملکرد می‌شوند. سعی کنید اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل گوشی را مستمراً آپدیت کنید (همچنین نصب و آپدیت اپلیکیشن‌ها باید از مارکت‌های معتبر و رسمی انجام شود).

نصب آنتی‌ویروس روی گوشی

هر دستگاه اندرویدی یا آیفون به آنتی‌ویروس نیاز دارند. به همین دلیل به‌طور پیش‌فرض، سیستم‌عامل گوشی‌ها دارای نرم‌افزار امنیتی و ویروس‌یاب هستند اما می‌توان از آنتی‌ویروس‌های پیشرفته‌تر هم استفاده کرد تا با اسکن کامل و دقیق فایل‌های گوشی، هرگونه فایل مخرب شناسایی و حذف شود.

نصب اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی گوشی

اپلیکیشن‌هایی که در دسته Junk Cleaning (پاکسازی فایل‌های بی‌استفاده) قرار می‌گیرند به کاهش حجم فضای گوشی و افزایش سرعت عملکرد گوشی کمک می‌کنند. همچنین این برنامه‌ها قابلیت‌های دیگری برای کاهش مصرف باتری دارند که با تغییر تنظیمات سایر اپلیکیشن‌ها، مدیریت مصرف باتری و … از داغ شدن گوشی جلوگیری می‌کنند. همچنین امکانات کاهش دمای گوشی هم در برخی از آنها وجود دارد.

برخی اپلیکیشن‌ها هم آنتی‌ویروس هستند و هم کار بهینه‌سازی را انجام می‌دهند. در نتیجه از نصب چند برنامه مختلف در این زمینه خودداری کنید تا با هم تداخل عملکردی ایجاد نکنند.

حذف برنامه‌ها و نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری

از نصب اپلیکیشن‌های غیر ضروری یا کم‌کاربرد روی گوشی خودداری کرده و تعداد اپلیکیشن‌های گوشی را کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از داغ شدن گوشی، اعلان‌های برنامه‌ها را روی گوشی غیر فعال نمایید.

خاموش کردن اتصالات گوشی

وقتی از ویژگی‌های Wi-Fi ،GPS ،HotSpot و Bluetooth استفاده نمی‌کنید، آنها را غیر فعال کنید. استفاده طولانی از این قابلیت‌های گوشی باعث مصرف زیاد باتری و داغ شدن گوشی خواهد شد.

استفاده از حالت هواپیما در بی‌سیگنالی

اگر سیگنال تلفن شما کم است یا سیگنال ندارد، ممکن است در جستجوی اتصال، اضافه‌کاری باشد که می‌تواند منجر به مصرف زیاد شارژ باتری و گرم شدن تلفن شما شود. تا زمانی که به منطقه‌ای با پوشش شبکه بازگردید، حالت هواپیما را روشن کنید.

بستن برنامه‌های پس‌زمینه

بسیاری از اپلیکیشن‌ها با بسته شدن هم در پس‌زمینه گوشی اجرا می‌شوند (مثل شبکه‌های اجتماعی که قرار است نوتیفیکیشن‌ها را برای شما ارسال کنند). این برنامه‌ها باعث مصرف شارژ و منابع پردازشی گوشی می‌شوند و باید در تنظیمات هر برنامه، اجرا شدن در پس‌زمینه غیر فعال شود.

سایر راهکارهای مفید در خنک کردن گوشی

  • فایل‌های غیر ضروری را حذف کنید تا فضای بیشتری در گوشی شما آزاد شود.
  • روشنایی صفحه را کاهش دهید یا آن را روی حالت اتوماتیک قرار دهید.
  • وقتی گوشی به هر دلیلی داغ می‌شود، برای مدتی از آن استفاده نکنید تا خنک شود (حتی از شارژ جدا کنید تا خنک شود).
  • نرخ تازه‌سازی صفحه‌نمایش بالا باعث ایجاد انیمیشن‌ها و اسکرول نرم‌تر می‌شود اما از قدرت بیشتری از منابع گوشی استفاده می‌کند. نرخ رفرش را روی حالت استاندارد قرار دهید.
  • هنگام استفاده از شارژر بی‌سیم، اجسام فلزی، آهن‌ربا یا کارت‌های مغناطیسی را بین دستگاه و شارژر بی‌سیم قرار ندهید.

دلایل داغ شدن گوشی‌های اندروید

در گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ، هوآوی و شیائومی، اصلی‌ترین علت داغ شدن گوشی‌، باتری‌ آسیب‌دیده مدل گوشی‌هاست. همچنین موارد دیگری که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد نیز موجب داغ شدن گوشی اندرویدی می‌شوند. برای مشاهده لیست قیمت روز گوشی کلیک کنید.

  • برخی از نرم‌افزارها در گوشی‌های اندروید، بیش از اندازه CPU مصرف می‌کنند. برای نمونه، تعدادی از اپ‌های گوشی‌ شیائومی
  • مانند ویجت‌های گیمینگ، به مقدار زیادی از CPU استفاده می‌کنند.
  • نور صفحه گوشی‌های اندروید بیش از حد زیاد است.
  • یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی اندروید، ‌اینترنت 3G است که در ‌این مدل از گوشی‌ها مصرف باتری زیادی دارد (زیرا امواج ‌اینترنت 3G انرژی فراوانی مصرف می‌کند).
  • نصب بازی‌های سنگین، علت داغ شدن گوشی است.
  • گوشی ویروسی نیز یکی دیگر از دلایل داغ شدن گوشی‌ها محسوب می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین علت‌های داغ شدن گوشی‌های اندروید، باتری آسیب دیده آنهاست.
  • علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ را می‌توان به استفاده از شارژر بی‌‌کیفیت و تقلبی نسبت داد که در گوشی‌های اندرویدی زیاد استفاده می‌شود.
  • نوسانات برق نیز به‌طور ناگهانی جریان برق زیادی را به گوشی‌های اندرویدی وارد می‌کنند.

شاید علاقه داشته باشید: داغ شدن بیش از حد گوشی سامسونگ


راهکارهای جلوگیری از داغ شدن گوشی‌های اندرویدی

گوشی‌های اندرویدی با پردازشگر و کارت گرافیکی خود به اندازه یک لپتاپ می‌توانند مفید باشند اما برخلاف لپتاپ‌ها که فن خنک‌کننده دارند، برای خنک کردن گوشی‌های هوشمند باید خودمان دست به‌کار شویم. اگر گوشی اندروید دارید کارهای زیر را انجام دهید.

  • وقتی با برنامه‌های سنگین کار دارید گوشی را شارژ نزنید چون وقتی گرمای داغ شدن گوشی به خاطر شارژ با داغ شدن گوشی به خاطر اجرای برنامه سنگین ترکیب شود، گوشی را از پا درمی‌آورد.
  • وقتی گیم بازی می‌کنید هر از گاهی به گوشی استراحت دهید.
  • گوشی را همیشه تمیز نگه دارید؛ درگاه شارژ و بلندگوی گوشی باید از گردوغبار و پرز تمیز شوند.

دلایل داغ شدن گوشی آیفون

امکان ویروسی شدن گوشی‌های آیفون خیلی پایین است زیرا اپل اجازه نصب نرم‌‌افزارهای نامعتبر و ناشناخته را نمی‌دهد. در ادامه، به دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی‌های آیفون اشاره خواهیم کرد.

  • آسیب دیدن باتری گوشی آیفون همانند گوشی‌های اندورید موجب داغ شدن گوشی می‌شود.
  • یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی، زیاد بودن حجم اپلیکیشن‌های باز روی گوشی‌های آیفون است.
  • حجم زیاد دانلود، علت داغ شدن گوشی آیفون نیز به شمار می‌رود.
  • بالا بودن روشنایی صفحه گوشی آیفون و فعالیت همزمان برنامه‌های مختلف نظیر وای‌ فای، بلوتوث و لوکیشن نیز از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی محسوب می‌شوند.
  • علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ، استفاده از شارژرهای غیر اصل در گوش‌های آیفون است.

این مقاله انگلیسی می‌تواند راهکارهای بیشتری برای خنک کردن آیفون به همراه تصویر انجام آنها به شما ارائه دهد.

راهکارهای جلوگیری از داغ شدن گوشی‌های آیفون

انواع گوشی اپل بین دمای 0 تا 35 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارند و اگر گوشی در دمای خیلی سرد یا خیلی گرم باشد هشدار می‌دهد. اگر گوشی آیفون دارید و نوتیفیکیشن دما را روی صفحه‌نمایش خود مشاهده کردید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • گوشی را از نور آفتاب دور کنید و آن را در کیف‌تان یا در سایه قرار دهید.
  • چک کنید که یک شارژر اصل اپل دارید. کابل‌های فیک آیفون می‌توانند باتری را از بین ببرند.
  • هرگز از قاب ضخیم برای محافظت از گوشی استفاده نکنید.
  • Wi-Fi یا داده تلفن همراه را در مناطقی که سیگنال ندارند خاموش کنید.
  • اگر کار دیگری از دست‌تان برنیامد، گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید یا کلاً خاموش کنید تا خنک شود.

روش خنک کردن گوشی داغ کرده

اگر حس کردید گوشی‌تان در حال داغ شدن است (یا وقتی داغ می‌شود، زمان زیادی برای خنک شدن آن نیاز است)، موارد زیر را انجام دهید:

  • قاب محافظ را از گوشی جدا کنید.
  • حالت هواپیما را روشن کنید تا بلوتوث، Wi-Fi یا جستجوی سیگنال تلفن همراه غیر فعال شوند.
  • اگر در حال دانلود یا آپلود محتوا هستید متوقفش کنید.
  • گوشی را هیچ وقت داخل یخچال نگذارید (رطوبت و سرمای هوای یخچال و فریزر به گوشی آسیب می‌زند).
  • وقتی گیم بازی می‌کنید، هم به گوشی هم به چشم‌ها‌یتان استراحت دهید.
  • وقتی گوشی را به شارژ می‌زنید برنامه سنگین اجرا نکنید.
  • همیشه کابل شارژر و سری شارژر اصل گوشی را برای شارژ استفاده کنید.
  • برنامه‌ها و گیم‌های مورد نیاز‌تان را از وبسایت‌های معتبر دانلود کنید.
  • اگر گوشی در هنگام شارژ داغ ‌شود، شارژر را از گوشی جدا کنید.
  • اگر گوشی برای مدت طولانی در مقابل نور مستقیم آفتاب بود، آن را در سایه یا جای خنک‌ قرار دهید.
    نور صفحه گوشی را کم کنید.
  • برای جلوگیری از داغ شدن گوشی مواردی نظیر ‌اینترنت، بلوتوث، وای ‌فای و (GPS) را خاموش کنید.
  • در هنگام داغ شدن گوشی، گزینه Auto-Sync (همگام‌سازی خودکار) را‌ خاموش کنید.
  • از گوشی در هنگام شارژ استفاده نکنید زیرا موجب داغ شدن گوشی و‌ فشار زیاد به باتری می‌شود.
  • اگر شارژر شما در حین شارژ کردن داغ شد، احتمالاً باید شارژر جدید تهیه کنید.

بهترین و بدترین گوشی‌ها در داغ کردن

همه کمپانی‌های سازنده گوشی هوشمند سعی دارند بهترین و پیشرفته‌ترین گوشی ممکن را به بازار عرضه کنند تا از مشکلات رایج ناشی از استفاده از آنها در امان باشند. در این بخش، نتایج برخی تحقیقات تجربی از گوشی‌های مختلف را برای شما جمع‌آوری کردیم تا بدانید کدام گوشی‌ها بیشتر داغ می‌کنند و کدام گوشی‌ها مقاومت بیشتری نسبت به داغ شدن دارند.

کدام گوشی‌ها بیشتر داغ می‌شوند؟

  • Samsung Galaxy A51
  • Samsung Galaxy A50
  • Huawei Ascend P6
  • Samsung Galaxy J5
  • Xiaomi Note 8 Pro
  • Samsung Note 20
  • Redmi Note 5 Pro
  • OnePlus 9R
  • OnePlus 9 Pro
  • Xiaomi MI 11 PRO
  • Redmi K40 PRO
  • Samsung Galaxy S21 PLUS

کدام گوشی‌ها کمتر داغ می‌کنند؟

  • Samsung galaxy s8
  • Samsung galaxy note 8
  • Pixel/pixel xl
  • iPhone 8/8 Plus
  • iPhone 7/7 Plus
  • OnePlus 5
  • OPPO R11
  • Nokia 8
  • OnePlus 3T
  • Honor 8 Pro
  • LG G6
  • Xiaomi Redmi Note 7
  • Xiaomi Redmi Note 7 PRO
  • Realme 3 Pro
  • Realme X
  • Zenfone Max Pro M2
  • Huawei Honor 8X
  • Huawei Honor 9X
  • Xiaomi Redmi K20
  • Vivo Z1 Pro

آسیب‌های گرمای بیش‌ازحد به گوشی

گرمای بیش‌ازحد می‌تواند به تلفن شما آسیب‌های جدی وارد کند؛ به خصوص اگر به‌طور مکرر بیش‌ازحد گرم شود یا به دمای داغی برسد. مهم‌ترین این آسیب‌ها سه مورد زیر هستند:

خرابی باتری

باتری شما می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی شود و همچنین گرمای بیش‌ازحد می تواند به باتری شما آسیب برساند. اگر گوشی شما داغ شود، ممکن است باتری آن خالی شود. هر چه دما گرم‌تر باشد، باتری شما سریعتر توانایی خود را برای ذخیره بهینه انرژی از دست می‌دهد.

آسیب به تراشه‌ها

گرمای زیاد مکرر می‌تواند به CPU ،GPU و سایر اجزای موجود در گوشی شما روی تراشه (SOC) آسیب برساند (مدار مجتمعی که اجزای مختلفی مانند پردازنده، حافظه، قابلیت‌های شبکه بی‌سیم و حافظه پنهان روی تراشه را ترکیب می‌کند). در حالی که این تراشه‌ها می‌توانند دمای نسبتاً بالایی را تحمل کنند اما با گذشت زمان، بیش‌ازحد می تواند به این تراشه‌ها آسیب برساند.

آسیب به چسب‌ها

گرمای شدید می‌تواند به چسب‌هایی که گوشی شما را روی هم نگه می‌دارند آسیب برساند. این چسب‌ها وظیفه اتصال اجزای گوشی شما را برعهده دارند و به محافظت از دستگاه شما در برابر رطوبت و غبار کمک می‌کنند. هنگامی که در معرض دماهای بالا قرار می‌گیرند، شروع به تخریب کنند، در آنها شکاف ایجاد شود یا باعث شوند اجزاء جابجا شوند.

چگونه دمای گوشی خود را اندازه بگیریم؟

می‌توانید دمای گوشی خود را با اپلیکیشنی که برای تشخیص داغ شدن بیش‌ازحد و سایر مشکلات موبایل ساخته شده است بررسی کنید. در برخی از دستگاه‌های اندرویدی، می‌توانید تنظیمات > اطلاعات باتری را باز کنید، جایی که می‌توانید دمای گوشی و سایر آمار باتری گوشی خود را بررسی کنید. کاربران آیفون می‌توانند دمای گوشی خود را با استفاده از یک برنامه مجزا بررسی کنند. اپلیکیشن‌های زیر می‌توانند در اندازه‌گیری و بررسی دمای گوشی به شما کمک کنند:

  • AIDA64: این برنامه که برای اندروید و iOS موجود است، به همراه گزارش دما می‌تواند تقریباً هر آنچه را که باید در مورد تلفن خود بدانید به شما بگوید.
  • Cooling Master: مخصوص اندرویدها و برای تشخیص گرمای بیش‌ازحد طراحی شده است، همچنین می‌تواند با بستن برنامه‌های مشکل‌دار، داغ شدن گوشی را متوقف کند.
  • CPU-Z: یک برنامه اندرویدی که می‌تواند دمای CPU را تشخیص دهد تا مطمئن شود دستگاه شما بیش‌ازحد داغ نمی‌شود.

منابع: pcmag.com | makeuseof.com

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها

44 نظرات

الشن 1400-08-29 - 22:33
عجیبه ما 2 هفته نمیشه گوشی خریدم شارژر اصل باتری اصل گرم میشه گوشی حین شارژ
مهدی 1400-09-18 - 09:02
من گوشیم موقع شارژ کردن یه کمی داغ تر از حالتی شارژش نمیکنم میشه عادیه ؟
پشتیبانی لیپک 1400-09-20 - 11:47
آره عادیه، مخصوصا اگه موقع شارژ شدن ازش استفاده کنید و باهاش کار کنید باتری چون بهش فشار میاد داغ می‌کنه.
داوری 1400-11-09 - 19:48
سلام گوشی من a50 هست دوروزه که هرچند دقیقه یکبار پیام هشدار میده که گوشی داغه بعدم خاموش میشه حتی به شارژر هم نمیشه وصل کرد چیکار باید بکنم؟قابل حل هست؟
پشتیبانی لیپک 1400-11-10 - 11:48
سلام دوست عزیز معمولا این اتفاق وقتی رخ میده که مایعی مثل آب رفته باشه توی گوشی یا اینکه جایی از مدار داخلی اتصالی داشته باشه. بهتره قبل از اینکه اتفاق بدی بیوفته برای گوشیتون به یه تعمیرکار معتبر مراجعه کنید. امیدواریم که مشکلتون حل بشه.
رضا مولایی 1400-11-18 - 01:39
با سلام، دوست عزیز من گوشیم HUAWEI y5 2019 هست و 2 روزی هست خیلی داغ میشه و کم شارژ میکنه و کمی زیاد شارژ خارج میکنه. قبلا گوشی من 2 ساعت که میشه 100 درصد میشد ولی الان 5 ساعت تو شارژ هست 70 درصد شارژ میکنه. متأسفانه هم خیلی داغ میکنه. راهکاری هست؟
سید علیرضا موسویان 1400-11-18 - 02:55
سلام خسته نباشید. من موبایلم { شیائومی ردمی نوت 9 } است. خیلی وقت است آپدیت شده به (اندروید 11 و می یو آی 12 و نیم) بعد از چند ماه شروع کرد کند شدن بعد هنگ می کند-گیر میکند-شارژش از 32 میاد روی 30 بعد میاد روی 15 و بعد روی 0 درصد-صفحه اش موقع هنگ کردن هی خاموش روشن میشه و این روزا هم دماش خیلی رفته بالا و همش یکم داغ میشه و خود گوشی توی بخش افزایش بازی میزنه دمای کارت گرافیک بالا است. و کالاف دیوتی موبایل هم زیاد بازی میکنم و زمانی که آپدیت کردم اندرویدش شد 11 چند ماه بعد این مشکلات براش پیش اومد و زمانی که اندروید 10 داشت هیچ کدوم از این مشکلات رو نداشت. میخوام موبایل رو بدم بیرون برام فلش کنن و آیا با فلش کردن مشکل این موبایل حل خواهد شد یا نه من هم گفتم زمانی که اندروید 10 بود از این مشکلات نداشت شد اندروید 11 این مشکلات اومد. رام: 4 گیگ حافظه: 128 گیگابایت پردازنده: 8 هسته ای مارک: شیائومی مدل: ردمی نوت 9 نسخه سفید
پشتیبانی لیپک 1400-11-20 - 11:25
سلام دوست عزیز احتمالش کمه که بخاطر آپگرید اندروید باشه و ما دانگرید به اندروید 10 رو پیشنهاد نمی‌دیم. در بهترین حالت مشکل نرم‌افزاری هست و بهرته اطلاعاتی که نباز دارید رو بردارید و از اکانت هاتون هم خارج بشید بعدش از منوی تنظیمات، گوشی رو ریست فکتوری کنید. اگر مشکل نرم افزاری باشه با اینکار درست می‌شه و بعدش اطلاعات رو برگردونید. اگر درست نشد باید به یه تعمیرکار معتبر مراجعه کنید که بحث فنی قضیه رو چک کنن براتون.
ستاره 1400-11-29 - 16:46
سلام موبایل من M20 است و موقع چارچ بپشت جای فنگر پرینت داغ میشود میشه بگین مشکل جدی داره یا نه
M 1400-12-03 - 19:07
سلام.گوشیه من ردمی نوت 10 اس هست وقتی بازی میکنم داغ میشه.میخواستم ببینم میو آی رو بروز کنم تاثیری داره که بهتر بشه؟؟؟
sepehr kh 1400-12-09 - 10:45
منم همینطور
امیر 1400-12-07 - 20:28
سلام من گوشیم A21s هست ولی نمیدونم چرا در حالت عادی زود داغ میکند . مثلاً میخوام با دوربین برای دو دقیقه ای عکس یا فیلم بگیرم زودتر داغ میکنه اندروید گوشیم هم ارتقا یافته به 11 و هر بار که بروزرسانی نرم افزار اندروید11 اومده بروزرسانی کردم ولی نمیدونم چرا داغ میکنه گوشیم. ممنون میشم که منو همراهی کنید🙏🏼❤
ابوالفضل 1400-12-09 - 02:16
سلام گوشی من شیامی11T هست موقه‌ شارژ شدن یا استفاده بعد از 40دقیقه یه مقدار گرم میشه مشکلی نداره
نیما نیازی 1400-12-11 - 08:20
سلام گوشی من هواوی y7p است در اجرا عه کار های عادی یا گیم خیلی زود داغ میشه مثلا توی گیم pes 2021 بعد 2 دست بازی کردن دماش میرسه به 41 درجه این دما بده برای گوشی یا عادیه؟؟
جاوید از بندرعباس 1400-12-20 - 19:25
سلام من یه گوشی A30sدارم که وقتی میرم روستا مدام گوشیم اعلان داغ شدن گوشی میاد و اکثر مواقع گوشیم خاموش میشه وفقط و فقط داخل روستا داغ میشه و وقتی داخل شهر میرم اصلا اینجوری نمیشه ممنون میشم اگه بتونید راهنماییم کنید.
پارسا 1400-12-25 - 22:06
سلام من گوشی a12 دارم و از 6 ماه پیش که خریدم حتی گرم هم نشده بود اما از دیشب که داشتم کلش اف کلنز بازی میکردم سمت بالای گوشی گرم میشه نمیدونم چرا اما قبلش بازی فری فایر نصب کردم و حتی بعد این قضیه گوشی رو هارد ریست کردم اما بازم همونه که همونه.. یه راهنمایی بدید لطفا خیلی رو مخه
قربانی 1401-01-10 - 23:43
سلام خسته نباشید گوشی من ام 12ست تازه خریدم وقتی گوشی داغ می کنه لمسش به سختی کار می کنه علتش چیه به نظر شما بدم به گارانتی
آرمین 1401-01-27 - 23:25
سلام من گوشیم سامسونگ A32 هست تقریبا یک هفته میشه خریدم بعد از یک ساعت استفاده ازش قسمت بالایی گوشی یکمی داغ میکنه رم گوشی هم 8 هستش این عادیه یا نه ممنون میشه پاسخ بدید
ebad 1401-02-08 - 11:56
اتفاقا گوشی منم سامسونگ A32_128 هست اگه لایو بزارم یا تصویری صحبت کنم بد نیم ساعت بلند صفحه شو داغ میکنه نمیدونم طبیعیه یا نه؟؟
پشتیبانی لیپک 1401-02-08 - 13:14
در کل توی تمام گوشی‌ها وقتی کار سنگینی مثل استفاده همزمان از دوربین و اینترنت (ویدیو کال) یا بازی آنلاین و ... انجام بدید، گوشی بعد از چند دقیقه شروع به داغ کردن می کنه. فقط اگر خیلی غیر عادی داغ کنه احتمال اینکه مشکلی داشته باشه زیاده
موسوی 1401-02-12 - 03:41
سلام، من رمز گوشیم فراموشم شد، مجبور شدم فلش کنم، ازاون موقع گوشیم داغ میکنه چیزی که هیچ وقت به این حد نبود! دوباره فلش کردم، چندبار بازنشانی داده کارخانه زدم اما درست بشو نیست، چیکارکنم؟ فک کنم مشکل از نرم افزارشه
Mohan 1401-02-14 - 18:59
سلام، من گوشیم a50, هستش و یه بار موقع شارژ اخطار داد که دما بالاس و شارژ شدن متوقف شد ولی بعد مدتی خوب شد‌ بعد دو هفته دوباره این اتفاق افتاد دیتای سنگین دانلود گذاشته بودم که گوشی شارژش به2 رسید و خاموش شد و هروقت به شارژ میزدم اخطار میداد که دما بالاس و شارژ نمیکرد بعد از 10 ساعت تقریبا شروع کرد به شارژ شدن بدون اخطار بازی رو پاک کردم ولی همچنان گوشیم داغه و اخطار میده که دماش بالاس راه حلی برای این مشکل بلدید که منو راهنمایی کنید؟ ممنونم
علی 1401-02-16 - 21:19
سلام من گوشی A12 ناچو گرفتم جعبش پلمپ بود و شارژرش سفید که اکثره شارژرای سامسونگ سفیده وقتی با شارژره خودش میزنم داغ میکنه ولی با شارژر مشکیA21s میزنم داغ نمیکنه مشکل از چیشه
نگار 1401-02-21 - 19:35
من گوشیم شیامی نوت 8 پرو هس جدیدا همین که وارد گوشی میشم سریع داغ میشه . باید چیکار کنم؟
یحیی عوض زاده 1401-03-07 - 23:45
گوشی شیامی نو خریدم الان میری یه بازی کنی بعدش گوشی داغ می‌کنه خود گوشی نوشت گوشی شما بیش از حد داغ کرده است خاموش کنید مشکل دومی شارژرش هم خراب هست خواهشن راهنمایی کنید من 10روزه گوشی خریدم 18ماه گارانتی د8اره
پشتیبانی لیپک 1401-03-08 - 10:15
سلام دوست عزیز با شرکت گارانتی دهنده صحبت کنید و اگر نیاز بود ببرید که گوشی و شارژرش رو که حتما براتون تست کنن و اگر مشکلی بود مرتفع کنن. داغ کردن گوشی موقع بازی امری عادیه، ولی نه اونقدر داغ که گوشی ارور بده (مگر اینکه توی شرایط خاصی به گوشی فشار زیاد یا طولانیی اورده باشید)
باران 1401-03-14 - 12:59
سلام خسته نباشید گوشی من هونور ایکس فایو هستش و موقعی که نتش و روشن میکنم داغ میکنه آیا این عادیه یا مسئله جدیی هستش؟
پشتیبانی لیپک 1401-03-14 - 13:12
سلام دوست عزیز. همه موبایل ها وقتی فعالیت سنگینی انجام میدن تا حدی گرم یا داغ میشن. فعالیت هایی مثل تلفن صحبت کردن زیاد، بازی کردن، وبگردی با اینترنت خود موبایل، ... . خصوصا وقتی موبایل توی شارژ هست و همزمان کار سنگین هم باهاش انجام میدید بیشتر داغ میکنه. اگر حس کردید داغ کردن موبایلتون بیش از حد نرمال هست بهتره به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید.
Nazanin 1401-03-14 - 15:12
سلام وقتتون بخیر.من گوشیم a12هستش.چن روز پیش از دستن افتاد و قسمت بالاییشو کنار دکمه کم و زیاد کردن یکم جدا شد.فشارش دادم جا افتاد.حس میکنم از اون روز قسمت بالایی گوشیم دماش گرم ،یکم رو بالا میره مشکلش چی میتونه باشه؟
کاربر 1401-03-20 - 15:17
سلام وقتتون بخیر من گوشیمA02 سامسونگ هستش و الان یه مدتیه بالای گوشی بشدت داغ میشه.. بنظرتون دلیلش چیه؟ اینجا هوا هم گرمه میشه علت داغی رو گرمای هوا دونست؟
Abdi 1401-03-24 - 11:46
سلام من احساس میکنم چند روزه که پشت گوشیم‌ کنار دوربین داغ میشه
. 1401-04-03 - 20:31
سلام خسته نباشید من گوشیM32 ساخت هند خریدم هنوز یک سال از خریدش نگذشته اما وقتی به شارژ میزنم بشدت داغ میکنه طوریکه نمیشه دست بهش زد موقع استفاده از وای فای هم داغ میشه و یا استفاده ای ازش ندارم خود به خود شارژ تخلیه میکنه ممکنه از شارژر باشه یا مشکل از باتریه؟
حامد 1401-06-23 - 17:09
بندازمش دور دیگه بدرد نمیغ
محمدی 1401-05-15 - 13:46
سلام وقتتون بخیر گوشی من ایفون13هستش وقتی میزنمش شارژ رو حالت هواپیما قرارش میدم ولی بعد هز چند دقیقه هم گوشی هم شارژر داغ میشه خواستم بپرسم دلیلش چیه و چه کاری باید انجام بدم
حدیث 1401-05-21 - 18:12
سلام گوشیه من a11 موقعی ک یکم ازش استفاده میکنم داغ میکنه موقع شارژ داغ میکنع افتضاح چیکار کنم هر کاری میکنم درس نمیشه.
Ali 1401-06-07 - 04:19
سلام وقت بخیر. گوشی من پوکو F3 رم 8 حافظه 256 هست و تازه سه ماهه که خریدمش ، وقتی حدود چهار پنج ساعت یک سره باهاش پابجی موبایل بازی میکنم گوشیم داغ میکنه و یک دفعه خودکار صفحه گوشیم قفل میشه میخوام بدونم این قفل شدن یک دفعه ای بخاطر گرمای زیاده یا گوشیم ایراد پیدا کرده؟ پاسخ بدید ممنون میشم.
پشتیبانی لیپک 1401-06-07 - 11:16
سلام دوست عزیز در کل با هر موبایلی که زیاد بازی کنین پردازنده شروع میکنه به داغ کردن، بعد از داغ شدن ممکنه خود موبایل قفل یا خاموش کنه یا پیغام بده که موبایل بیش از حد داغ شده و نیاز به خنک شدن داره.
یاسمن 1401-06-09 - 00:16
سلام وقت بخیر گوشیه من a11 هستش توشارژ گاهی انقدر داغ میکنه ک خودبخودی شارژکردنو متوقف میکنه البته حین شارژ ازش استفاده میکنم دلیلش همینه یا لازمه ببرمش تعمیر؟؟
یونس فرنگی 1401-07-01 - 09:45
سلام من ایفون 11 دارم و وقتی با تلفن باهاش حرف میزنم ( زنگ عادی نە زنگ واتساپ و اینا ) در عرض یک دقیقە بیش از حد گرم میشە و شارژ گوشیم یە دفعە خالی میشە . البتە با باز کردن یکی دو برنامە دیگر هم اینطوری هس مثلا برنامە فوتبالی ، گفتم کسی دلیلشو میدونە ؟؟؟
شهروز 1401-07-12 - 21:09
گوشی من داغ نمیکنه. چکار کنم؟
امیر 1401-07-24 - 16:31
سلام خیلی ممنون از اشتراک گذاشتن مطالب مهم و قابل استفاده . من یه گوشی سامسونگ دارم که دیشب موقع شارژ هشدارداغ شدن داد.ودیگه هیچ برنامه ای باز نمیشه درصورتیکه گوشی اصلا داغ نیست لطفا راهنمایی میفرمایید
سارا 1401-09-01 - 22:29
سلام من گوشی مو تازه خریدم A03coreخیلی دیر چارچ میشه وبعدیش یکم ازش کاربیگرم فقط بالای گوشی داغ میشه یعنی دور بر دوربین گوشی ونیم صحفه گوشی داغ میشه نمیدانم چرا میشه بیگید ؟
فرهاد 1403-01-17 - 23:48
سلام گوشی ،a54خریدم به شارژ میزنم کلگی شارژر احساس میکنم داغ نیمه آیا طبیعیه،؟
احسان خواجوی 1403-01-18 - 08:31
سلام فرهاد. کمی داغ شدن کلگی و حتی خود گوشی طبیعیه اما اگر فکر می کنی زیادی داره داغ میشه، با همون کلگی یه گوشی دیگه رو شارژ کن یا کابلش رو عوض کن تا بفهمی مشکل از کلگی هست یا کابل یا گوشی.البته دقت کن کلگی از نظر آمپر و وات برای گوشیت مناسب باشه
افزودن دیدگاه