ناچ چیست؟ آشنایی کامل با ناچ گوشی و انواع آن

در چند سال گذشته، نمایشگرهای ناچ (Notch) به یک روند غالب در دنیای طراحی مدرن گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. با وجود اینکه ناچ گوشی طرفداران و مخالفان خود را دارد، می‌توان وجود ناچ را مفید دانست و بدون آنکه بتوان معایب خاصی برای آن شمرد، ناچ در گوشی به انواع مختلفی نظیر ناچ قطره ای، ناچ تمام صفحه و … تقسیم می‌شود که هر کدام به کارایی صفحه‌نمایش گوشی اضافه می‌کنند. در این مقاله از مجله تخصصی تکنولوژی لیپک، شما را با این فناوری کارآمد در گوشی‌های هوشمند آشنا می‌کنیم.

نمایشگر ناچ (Notched display) چیست؟

اصطلاح Notched display (ناچ یا بریدگی در صفحه‌نمایش) به نمایشگر گوشی هوشمند اشاره دارد که به دلیل بریدگی در یکی از لبه‌های دستگاه (معمولاً بالای لبه) به جای یک صفحه‌نمایش مستطیلی معمولی، شکل نامنظمی دارد. اگرچه هدف دقیق هر نوع ناچ متفاوت است اما به‌طور کلی بریدگی‌های نمایشگر اغلب برای قرار دادن سنسورها، بلندگوها و ماژول‌های دوربین جلو استفاده می‌شوند.

با اینکه تولید گوشی با انواع ناچ هم‌چنان جریان دارد اما پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک، بخش ناچ گوشی‌ها به‌طور کامل حذف شده و صفحه‌نمایش‌ها تمام پنل جلوی گوشی‌های جدید را پوشش می‌دهند. البته انجام این نوع طراحی برای گوشی‌های میان رده و پایین‌رده که ارزان قیمت هستند، کمی مشکل به نظر می‌رسد.

اولین گوشی هوشمند دارای ناچ

کمپانی Essential برای نخستین بار از این تکنولوژی در گوشی خود به نام Essential Phone PH در 2017 استفاده کرده است. پس از آن کمپانی اپل در طراحی سری X تلفن‌های هوشمند خود فناوری ناچ قطره‌ای را مورد استفاده قرار داد که محبوبیت نمایشگر ناچ را به دنبال داشت. امروزه بیشتر کمپانی‌ها مانند سامسونگ، هوآوی، شیائومی و… از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

کاربرد تکنولوژی ناچ در گوشی‌های اندروید و آیفون

به‌طور خلاصه باید گفت یک گوشی هوشمند با فناوری ناچ و یک گوشی هوشمند بدون ناچ، تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند؛ اما قطعا موبایلی که فناوری نمایشگر ناچ را به کاربر خود ارائه می‌دهد نسبت نمایشگر به بدنه بیشتر و ضریب فرم فیزیکی کوچکتری را دارد و با انتقال نوار وضعیت اندروید به فضای صفحه‌نمایش اطراف ناچ، فضای بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند؛ البته همیشه ممکن است برنامه‌ای که در گوشی اجرا می‌شود برای نمایشگرهای ناچ بهینه نشده باشد (به منظور تلاش برای کاهش این مشکلات، گوگل چندین قانون را برای توسعه‌دهندگان اندروید در سال 2018 معرفی کرد تا مشکلات احتمالی برنامه‌ها در گوشی‌های ناچ رفع شده یا کاهش یابد).

مهم‌ترین کاربرد انواع ناچ، وجود دوربین سلفی در کادر ناچ تلفن است. در نمایشگرهای پانچ هول به دلیل اینکه بریدگی وجود ندارد دوربین سلفی در زیر نمایشگر گوشی هوشمند قرار می‌گیرد. برای مشاهده لیست قیمت روز گوشی کلیک کنید.

یکی از مواردی که همیشه در زمینه طراحی رگوی‌های هوشمند مورد توجه بوده است، حذف حاشیه اطراف نمایشگر و همچنین افزایش نسبت صفحه‌نمایش به بدنه بوده است؛ طراحان تا امروز در این راه به فناوری ناچ قطره‌ای رسیده‌اند. هنگامی که فناوری ناچ قطره‌ای با حاشیه‌های باریک و نمایشگرهای خمیده ترکیب می‌شود این بریدگی‌ها شرایط لازم را برای طراحی‌های جدید تلفن‌های هوشمند فراهم می‌کنند. این تکنولوژی به طراحی نمایشگر تمام‌صفحه که ایده‌آل کاربران و طراحان این عرصه است، بسیار نزدیک می‌باشد.

انواع ناچ در گوشی

انواع مختلفی از نمایشگرهای ناچ در صنعت گوشی‌های هوشمند موجود است که در ادامه مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

نمایشگر تمام‌ناچ (Full notch display) – The Wedge

بریدگی تمام‌ناچ نمایشگر شبیه گوِه است. این بریدگی‌ها بزرگ‌ترین مواردی هستند که تقریباً کل قسمت بالای صفحه‌نمایش را اشغال می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در iPhone X یافت. این بریدگی‌ها نه تنها دوربین جلو، بلکه برخی از سنسورها، بلندگوها و میکروفون‌ها را نیز در خود جای می‌دهند.

نوع دیگری از حالت تمام‌صفحه، صفحه‌نمایش ناچ متوسط نام دارد. این نوع ناچ را می‌توان در OnePlus 6 مشاهده کرد و یک نسخه کوچک‌تر از نوع تمام‌ناچ است. این نوع ناچ گوشی دارای ویژگی‌های جدیدی بود که به کاربران اجازه می‌داد از طریق تنظیمات نمایشگر، بریدگی ناچ را کنترل کنند. یک نوار سیاه رنگ در بالای صفحه‌نمایش ظاهر می‌شد که زمان، باتری و همچنین اعلان‌ها را نیز نشان می‌داد.

نمایشگر ناچ قطره‌ای (Waterdrop notch display)

ناچ قطره‌ای مانند یک برآمدگی کوچک به سمت داخل نمایشگر به نظر می‌رسد. اندازه این ناچ‌ها اجازه می‌دهد که فقط دوربین جلو را در خود جای دهند. ناچ قطره‌ای گوشی فضای صفحه را افزایش می‌دهد و توسط برندهای مختلف تولیدکننده گوشی استفاده می‌شود.

نمایشگر پانچ هول (Punch hole display)

این نوع ناچ حتی از ناچ قطره‌ای هم کوچک‌تر هستند و مانند یک سوراخ کوچک در نمایشگر دیده می‌شوند که دوربین جلو را در خود جای داده است. برخی از تلفن‌ها مانند Xiaomi 11i HyperCharge از پانچ هول در وسط نمایشگر خود استفاده کرده و برخی دیگر مانند OnePlus Nord CE 2 Lite پانچ هول را در کنار نمایشگر خود قرار داده است. برای اطلاعات کامل‌تر، مقاله پانچ هول چیست را مطالعه کنید.

ناچ جانبی (Side-Notch)

پس از توسعه گوشی‌های دارای ناچ قطره‌ای، نمونه اولیه گوشی هوشمند ۵G سامسونگ با ناچ جانبی در گوشه سمت راست بالای صفحه‌نمایش ظاهر شد. این نوع ناچ با واکنش‌های منفی گسترده‌ای مواجه شد.

ناچ دوگانه (Double Notch)

استفاده هم‌زمان از دو ناچ در نمایشگر گوشی توسط برخی برندها اجرا شد اما نتوانست استقبال خوبی به‌دست آورد.

منابع: techadvisor.com | timesofindia.indiatimes.com

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها