پانچ هول چیست؟ آشنایی با صفحه نمایش Hole Display گوشی

 کارایی مطلوب دوربین و صفحه‌نمایش از فاکتورهای مهم در خرید گوشی یا حتی تبلت به‌شمار می‌رود. کیفیت و امکانات نمایشگر گوشی یکی از فاکتورهای کلیدی در تجربه کاربر محسوب می‌شود؛ به همین دلیل همواره شاهد ارتقاء تکنولوژی‌های صفحه‌نمایش گوشی و اضافه شدن امکانات مختلف به آن هستیم. فناوری ناچ (Notch display)، بخشی از صفحه‌نمایش گوشی و تبلت را تشکیل می‌دهند که شامل لنز دوربین جلو، فلش سلفی و حتی حسگرها هستند. در این نوع طراحی، اندازه صفحه‌نمایش گوشی بزرگ و کار با آن ممکن است برای همه آسان نباشد. به همین دلیل در تکنولوژی ناچ، طراحان دستگاه‌های خود را به سمت تلفن‌هایی با کمترین لبه می‌برند. سازندگان برای مقابله با صفحه‌نمایش‌های بزرگ از یک تکنیک جدید به نام فناوری دوربین پانچ هول (Punch-hole) استفاده می‌کنند. این طراحی یک سوراخ یا شکاف قرصی کوچک روی صفحه‌نمایش است که در آن خبری از چند سنسور نیست، پس گوشی‌های هوشمندی که از این طراحی بهره می‌برند نسبت نمایشگر به بدنه بیشتری دارند. در ادامه این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک، شما را با فناوری پانچ‌هول و نیز صفحه‌نمایش هول یا حفره‌ای (Hole Display) آشنا خواهیم کرد.

پانچ هول چیست؟

نمایشگر حفره‌ای به نمایشگری گفته می‌شود که دارای سوراخ پانچ است. اما تمام پانل‌های صفحه‌نمایش با سوراخ پانچ به عنوان نمایشگر حفره‌ای در نظر گرفته نمی‌شوند؛ چراکه سوراخ پانچ باید در ناحیه فعال صفحه‌نمایش گوشی قرار بگیرد. اگر بریدگی سوراخ شکل در داخل قاب (فضای مرده خارج از ناحیه فعال صفحه) باشد، به عنوان نمایشگر هول نامیده نمی‌شود. اگر برش در مرز بین منطقه فعال و فضای مرده قرار بگیرد، این نیز یک نمایشگر پانچ هول نیست و به آن نمایشگر ناچ می‌گویند.

یک سوراخ پانچ که در پانل نمایشگر قرار دارد برای تعبیه سنسوری که نور را دریافت می‌کند (مانند سنسور دوربین) مناسب است.

تولید نمایشگر دارای پانچ هول به فناوری‌های بسیار پیشرفته برای الگوبرداری از پیکسل‌های نمایشگر و پردازش سوراخ پانچ نیاز دارد. یکی از فناوری‌های کلیدی که برای ایجاد سوراخ پانچ در نمایشگر استفاده می‌شود، لیزر است. پس از ایجاد سوراخ، ناحیه اطراف برش باید محصور شود تا اطمینان حاصل شود که مدارهای فلزی ظریف و مواد ساطع‌کننده مختلف اطراف سوراخ پانچ، در اثر قرار گرفتن در معرض هوا آسیب نمی‌بینند. اطمینان از اینکه صفحه‌نمایش پانچ هول بر رزولوشن صفحه‌نمایش اطراف صفحه تأثیر نمی‌گذارد، عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

تفاوت نمایشگرهای پانچ هول با نمایشگرهای معمولی

در فناوری نمایشگر پانچ هول دوربین گوشی به‌طور جداگانه در گوشه صفحه به صورت یک حفره قرصی‌شکل قرار دارد. این یک مزیت است، زیرا با این طراحی، فضای بیشتری برای صفحه‌نمایش باقی می‌ماند. اگر دوربین سلفی در گوشه نمایشگر قرار دارد پس دو طرف صفحه‌نمایش متقارن نحواهد بود و این عدم تقارن ممکن است برای برخی از افراد یک ویژگی جذاب و زیبا محسوب نشود.

دو نکته مهم وجود دارد که فناوری پانچ هول را با طراحی‌های معمولی متفاوت می‌کند:

  • در پانچ هول، دوربین به جای اینکه در مرکز قرار بگیرد در گوشه چپ یا راست صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد.
  • در این نوع طراحی، حفره قرصی از قاب بالایی جدا است و در داخل نمایشگر قرار دارد.

ویژگی‌های ظاهری نمایشگر‌های پانچ هول

چند مورد مهم در بحث ظاهر صفحه‌نمایش گوشی وجود دارد که لازم است به آنها اشاره شود. اولین مورد بحث، تقارن است که وجود دوربین در یکی از گوشه‌های نمایشگر باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود و برخی آن را زیبا نمی‌دانند. از سوی دیگر هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی، ناحیه گوشه صفحه به ندرت می‌تواند شامل موارد مهم باشد، اما قسمت وسط نمایشگر اغلب دارای مواردی است که کاربر به آن توجه کرده و آنها را تماشا می‌کند، حتی اگر طراحی دوربین در گوشه صفحه در نظر خیلی افراد جالب و زیبا نباشد.

قابلیت‌های دیگری که طراحی پانچ هول به گوشی می‌دهد نیز قابل توجه است. فناوری پانچ هول نوار مشکی که دوربین را به نمایشگر متصل می‌کند حذف کرده و پیکسل‌ها را جایگزین آن می‌کند. هنگامی که صفحه‌نمایش گوشی خاموش است یا در حال تماشای یک صحنه تاریک هستید، دوربین گوشی توجه کمتری را به خود جلب می‌کند و نمایشگر نیز بسیار زیباتر به نظر می‌رسد. این ویژگی‌ فقط از نظر ظاهری جذاب است و پیکسل‌هایی که در این طراحی به کار رفته‌اند، چیز مهمی را به شما نشان نمی‌دهند.

مزیت‌ نمایشگرهای پانچ هول

پیکسل‌هایی که به همراه این فناوری به گوشی افزوده شده در حین بازی، پخش ویدیو و سایر برنامه‌ها باعث تماشای بهتر نمی‌شود. بنابراین بهترین مزیت صفحه‌نمایش پانچ هول همان ظاهر آن است. همچنین به دلیل قرار گرفتن دوربین سلفی در صفحه‌نمایش، به نوعی میزان محافظت از لنز دوربین بیشتر خواهد شد (مخصوصاً در مقایسه با گوشی‌های قدیمی دارای دوربین پاپ آپ).

در گوشی‌های معمولی یک نوار مشکی وجود دارد که دوربین تلفن هوشمند در آن قرار می‌گیرد اما در نمایشگر‌های پانچ هول، آن قسمت دیگر وجود ندارد و با پیکسل جایگزین می‌شود. دوربین به شکل یک حفره کوچک در گوشه صفحه قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب شاهد یک طراحی بهتر و تمیزتر خواهیم بود. این تمایز ظاهری، یک مزیت جزئی از این فناوری محسوب می‌شود.

گوشی‌ها با فناوری پانچ هول ظاهر بهتری دارند زیرا این حفره کوچک دوربین کمتر چشم‌ها را جذب کرده و جمع‌تر نیز است. بنابراین استفاده‌کننده بر این باور است که صفحه‌نمایش تلفن هوشمندی که در دست دارد، بزرگتر است پس به این ترتیب از تماشای صفحه‌نمایش آن بیشتر لذت می‌برد.

منبع: samsungdisplay.com

نوشته های مرتبط

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ (ارور داغ کردن و علت آن)

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)